Hvorfor blir kommunister så lei seg når folk kaller dem for nettopp kommunister?

Svar
pigg

Hvorfor blir kommunister så lei seg når folk kaller dem for nettopp kommunister?

Legg inn av pigg »

Hvorfor er Rødts velgere så hårsåre over at folk kaller dem for kommunister? Rødt bekjenner seg til kommunismen; det står det i deres eget partiprogram. Rødt ble dannet av restene fra AKP-ml og RV, to solide kommunistpartier. Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.

Hvorfor har Rødt-folk så dårlig selvtillit at de ikke tør å bære merkelappen 'kommunist' med stolthet? Jeg tror Rødt vil slite med vokse seg større enn hva de nå er, så lenge de ikke har det såpass godt med seg selv at de kan være ærlige om hvem de er.
Sist redigert av pigg den man okt 18, 2021 5:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

De er nok redde for at Arbeiderpartiet skal komme å ta livet av dem en gang til!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:40 pm Hvorfor er Rødts velgere så hårsåre over at folk kaller dem for kommunister? Rødt bekjenner seg til kommunismen; det står det i deres eget partiprogram. Rødt ble dannet av restene fra AKP-ml og RV, to solide kommunistpartier. Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.

Hvorfor har Rødt-folk så dårlig selvtillit at de ikke tør å bære merkelappen 'kommunist' med stolthet? Jeg tror Rødt vil slite med vokse seg større enn hva de når er, så lenge de ikke har det såpass godt med seg selv at de kan være ærlige om hvem de er.
Jeg kan ikke komme på et eneste slik eksempel..?

pigg

Legg inn av pigg »

newsflash skrev: man okt 18, 2021 5:46 pmJeg kan ikke komme på et eneste slik eksempel..?
Jeg ser det stadig vekk, bl.a på nettfora, at Rødt-svermere blir på gråten hver gang noen kaller dem for kommunister - "vi er jo bare sosialister, for faen!" :x

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:50 pm Jeg ser det stadig vekk, bl.a på nettfora, at Rødt-svermere blir på gråten hver gang noen kaller dem for kommunister - "vi er jo bare sosialister, for faen!" :x
Javisst :D :D :D

Jeg kunne sikkert bedt deg om et konkret eksempel. Men vi vet jo begge at du neppe har noen. Så da lar vi det bli med det.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det gjør de bare fordi de vet at kommunist er veldig negativt ladet, som folk flest så forsøker de å forskjønne sannheten. Gitt at 10% av Oslos innbyggere stemmer på disse kommunistene kan vi jo si at det fungerer så langt.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:40 pm Hvorfor er Rødts velgere så hårsåre over at folk kaller dem for kommunister? Rødt bekjenner seg til kommunismen; det står det i deres eget partiprogram. Rødt ble dannet av restene fra AKP-ml og RV, to solide kommunistpartier. Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.

Hvorfor har Rødt-folk så dårlig selvtillit at de ikke tør å bære merkelappen 'kommunist' med stolthet? Jeg tror Rødt vil slite med vokse seg større enn hva de nå er, så lenge de ikke har det såpass godt med seg selv at de kan være ærlige om hvem de er.
Kanskje noe av det samme som med rasister som blir kalt for rasister?

pigg

Legg inn av pigg »

Queenie skrev: man okt 18, 2021 5:56 pm Det gjør de bare fordi de vet at kommunist er veldig negativt ladet, som folk flest så forsøker de å forskjønne sannheten. Gitt at 10% av Oslos innbyggere stemmer på disse kommunistene kan vi jo si at det fungerer så langt.
En får håpe Rødt-velgere våkner opp før de havner i nærmeste GULag-leir.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:40 pm Hvorfor er Rødts velgere så hårsåre over at folk kaller dem for kommunister? Rødt bekjenner seg til kommunismen; det står det i deres eget partiprogram. Rødt ble dannet av restene fra AKP-ml og RV, to solide kommunistpartier. Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.

Hvorfor har Rødt-folk så dårlig selvtillit at de ikke tør å bære merkelappen 'kommunist' med stolthet? Jeg tror Rødt vil slite med vokse seg større enn hva de nå er, så lenge de ikke har det såpass godt med seg selv at de kan være ærlige om hvem de er.
Det er mange i Rødt som ikke er kommunister. En av dem er partilederen. Ser vi på politikken til Rødt. Er det bare den økonomiske politikken og eiendomsretten som er felles med kommunismen. Troen på ytringsfrihet og folks rett til å organisere seg er langt fra kommunismen.
Partiet der alle er kommunister, Norges kommunistiske parti. Fikk bare 301 stemmer ved høstens valg.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:40 pm Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.
"Venstrevridde"??? Vet du ikke at hvem som helst kan redigere/lage artikler der?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Tja, høgreekstreme blir sure når ein kallar dei høgreekstrem.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

De er nok snarere oppgitt av at troll som trådstarter leker seg med:

-Rødt er Kommunister.
-Kommunisme innebærer innføring av Gulag.
-Rødt vil putte alle oss fritenker i Gulag dersom de får makt.

Går jo an å skjønne at de ikke er allverdens begeistret over alt enkelte vil klistre på de bare de kan innrømme at de er kommunister...og jeg vil egentlig tørre å påstå at Rødt ikke er kommunister selv om det er nok nostalgiske entusiaster på grasrota der til å blokkere at Marx og Kommunisme ikke lenger får en symbolsk plass.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Zorbeltuss skrev: man okt 18, 2021 11:30 pm
-Rødt er Kommunister.
De har nå ihvertfall tidligere (nylig tid) hatt "kommunisme" i partiprogrammet sitt.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rodts ... 3423681398

Jeg har ikke fulgt med på om de har fjernet det ordet i ettertid eller ikke

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

pfrog567 skrev: man okt 18, 2021 10:44 pm "Venstrevridde"??? Vet du ikke at hvem som helst kan redigere/lage artikler der?
Nåvel, det er jo noen regler man bør følge for at en artikkeltekst skal "overleve", bl.a. at vinklingen skal være nøytral.
Og befinner man seg langt nok ut på en fløy, vil en nøytral vinkling virke "vridd"...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

NiGoZeroIchi skrev: tir okt 19, 2021 10:32 am
pfrog567 skrev: man okt 18, 2021 10:44 pm "Venstrevridde"??? Vet du ikke at hvem som helst kan redigere/lage artikler der?
Nåvel, det er jo noen regler man bør følge for at en artikkeltekst skal "overleve", bl.a. at vinklingen skal være nøytral.
Og befinner man seg langt nok ut på en fløy, vil en nøytral vinkling virke "vridd"...
Da blir det nok både "venstrevridd" og "høyrevridd" :)

ulefos

Legg inn av ulefos »

PerryAndre skrev: man okt 18, 2021 10:21 pm
Det er mange i Rødt som ikke er kommunister. En av dem er partilederen.
da er det kanskje på sin plass å fundere på hvorfor han meldte seg inn i et kommunistisk parti, og etterhvert ble leder. Er han en brødpolitiker? eller er han kanskje ikke ærlig?

Corvus

Legg inn av Corvus »

pigg skrev: man okt 18, 2021 5:40 pm Hvorfor er Rødts velgere så hårsåre over at folk kaller dem for kommunister? Rødt bekjenner seg til kommunismen; det står det i deres eget partiprogram. Rødt ble dannet av restene fra AKP-ml og RV, to solide kommunistpartier. Til og med på venstrevridde Wikipedia står det at Rødt er et kommunistisk parti.

Hvorfor har Rødt-folk så dårlig selvtillit at de ikke tør å bære merkelappen 'kommunist' med stolthet? Jeg tror Rødt vil slite med vokse seg større enn hva de nå er, så lenge de ikke har det såpass godt med seg selv at de kan være ærlige om hvem de er.
Fordi om de går ut med å åpent kalle seg kommunister, og viser frem programmet sitt til folk, så vil partiet krympe ekstremt. Derfor Moxnes er på repeat om gratis tannlege osv, og for all del unngår å prate om kommunismen han ønsker.

ejor

Legg inn av ejor »

Corvus skrev: tor okt 21, 2021 2:43 pm Fordi om de går ut med å åpent kalle seg kommunister, og viser frem programmet sitt til folk, så vil partiet krympe ekstremt. Derfor Moxnes er på repeat om gratis tannlege osv, og for all del unngår å prate om kommunismen han ønsker.
Partiprogrammet til Rødt er da tilgjengelig for alle som kan lese. Er du virkelig ikke i stand til å finne det?

Corvus

Legg inn av Corvus »

ejor skrev: tor okt 21, 2021 5:42 pm
Corvus skrev: tor okt 21, 2021 2:43 pm Fordi om de går ut med å åpent kalle seg kommunister, og viser frem programmet sitt til folk, så vil partiet krympe ekstremt. Derfor Moxnes er på repeat om gratis tannlege osv, og for all del unngår å prate om kommunismen han ønsker.
Partiprogrammet til Rødt er da tilgjengelig for alle som kan lese. Er du virkelig ikke i stand til å finne det?
Jeg har da lest endel av det. Problemet er de som stemmer kommunistisk, men ikke har lest noe, og ikke har peiling på hva kommunisme innebærer.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Det er vel av samme grunn som at rasister blir så lei seg når folk kaller dem for nettopp rasister.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nja, i motsetning til de fleste (vil jeg tro) så har jeg i det minste skummet igjennom Rødt sitt program.

De relevante delene for denne diskusjonen ser ut som om de er skrevet av folk som ikke har peiling på hvordan økonomi fungerer, de har nok ganske åpenbart lest sin Marx, ja, men er det kommunisme de ønsker å innføre? Ikke akkurat.

Alternativ teori: Moxnes&co har skrevet inn en god del ting som tilfredstiller "gammelkommunistene" med den ene hånden mens den andre vet at ingen av de andre partiene, sannsynligvis ikke SV engang, vil i det hele tatt gå med på noe som helst av det de foreslår som kan se ut som en slags kommunisme-light ved å få staten til å kjøpe seg opp i alt mulig rart av norske selskap.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Zorbeltuss skrev: tor okt 21, 2021 6:14 pm Nja, i motsetning til de fleste (vil jeg tro) så har jeg i det minste skummet igjennom Rødt sitt program.

De relevante delene for denne diskusjonen ser ut som om de er skrevet av folk som ikke har peiling på hvordan økonomi fungerer, de har nok ganske åpenbart lest sin Marx, ja, men er det kommunisme de ønsker å innføre? Ikke akkurat.

Alternativ teori: Moxnes&co har skrevet inn en god del ting som tilfredstiller "gammelkommunistene" med den ene hånden mens den andre vet at ingen av de andre partiene, sannsynligvis ikke SV engang, vil i det hele tatt gå med på noe som helst av det de foreslår som kan se ut som en slags kommunisme-light ved å få staten til å kjøpe seg opp i alt mulig rart av norske selskap.
"Alt mulig rart av norske selskap"? Utdyp hva det står i programmet om dette, er du snill.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

MRSA skrev: man okt 18, 2021 11:14 pm Tja, høgreekstreme blir sure når ein kallar dei høgreekstrem.

For å ikke snakke om idiotiske idioter som blir enda mer idiotiske når noen kaller de idioter.

Rart det der...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

MRSA skrev: man okt 18, 2021 11:14 pm Tja, høgreekstreme blir sure når ein kallar dei høgreekstrem.
Det tviler jeg sterkt på. Høyreekstreme legger ikke skjul på sine intensjoner og holdninger.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

greyserpent skrev: tor okt 21, 2021 7:29 pm "Alt mulig rart av norske selskap"? Utdyp hva det står i programmet om dette, er du snill.
Jeg skummet igjennom, finstuderte det ikke, men spesielt bank skulle eies offentlig, og ellers skulle oljefondet brukes til å kjøpe opp norske industribedrifter og staten skal drive aktiv eierstyring for å få ned direktørlønninger, sikre sysselsetning og alt slikt som Rødt vil ha som jo er pene mål.

Men i korthet, hvis Rødt sitt partiprogram, altså hvordan de mener Norge skal drives de neste fire årene, er kommunistisk så er vel samtlige parti på stortinget kommunistiske, de er bare mer kommunistisk enn de andre. At det stort sett er tåpelige ting de har lyst til å gjøre får være en annen diskusjon.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Knaberaps skrev: tor okt 21, 2021 8:57 pm
Det tviler jeg sterkt på. Høyreekstreme legger ikke skjul på sine intensjoner og holdninger.
Kan du nevne noen høyreekstreme som åpent sier at vedkommende er høyreekstrem? En link der vedkommende sier det hadde vært fint.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Zorbeltuss skrev: tor okt 21, 2021 10:30 pm
greyserpent skrev: tor okt 21, 2021 7:29 pm "Alt mulig rart av norske selskap"? Utdyp hva det står i programmet om dette, er du snill.
Jeg skummet igjennom, finstuderte det ikke, men spesielt bank skulle eies offentlig, og ellers skulle oljefondet brukes til å kjøpe opp norske industribedrifter og staten skal drive aktiv eierstyring for å få ned direktørlønninger, sikre sysselsetning og alt slikt som Rødt vil ha som jo er pene mål.

Men i korthet, hvis Rødt sitt partiprogram, altså hvordan de mener Norge skal drives de neste fire årene, er kommunistisk så er vel samtlige parti på stortinget kommunistiske, de er bare mer kommunistisk enn de andre. At det stort sett er tåpelige ting de har lyst til å gjøre får være en annen diskusjon.
De bedriftene Rødt ønsker å kjøpe, er jeg enige med dem. Det er tunge, norske hjørnesteinsbedrifter. Equinor, Telenor, NSB, Hydro osv. Helt innafor.
Men bank? Den tror jeg at jeg har hoppet over, men når man leser om utbyttet DnB opererer med om dagen, så er det faen meg forståelig. Kundene flås jo, for at disse gribbene skal berike seg enda mer. Hun som er sjef for DnB har nærmere 20 millioner i årslønn. Det er ganske betydelig mye mer enn de som jobber på gulvet. Såpass mye mer at det burde forbys.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jeg driter i hva idioter kaller Rødt. Er man så hjernedød at man tror de er kommunister, så er det lite man kan gjøre for å forandre på det. Slik idioti er umulig å rokke.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

BornOnThe4thOfJuly skrev: lør okt 23, 2021 1:31 pm Kan du nevne noen høyreekstreme som åpent sier at vedkommende er høyreekstrem? En link der vedkommende sier det hadde vært fint.
Nei, det kan jeg ikke. I en av episodene til journalisten Louis Theroux var det dog en gjeng høyreekstremister som var mer enn åpen om det. De var stolte, og hadde ingen problemer med at Theourox kalte dem både rasister og høyreekstreme.

Gidder selvsagt ikke lete etter episoden. Ikke er det så viktig heller.

Haalando

Legg inn av Haalando »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»