Er VG og DB døende mediehus?

Svar
startelver

Er VG og DB døende mediehus?

Legg inn av startelver »

Så kan man lure på om de tradisjonelle mediehusene er en døende rase, konkurransen fra andre mediekanaler er stort, hvordan skal de ta vare på sine lesere/brukere?
Sist redigert av startelver den tir jul 20, 2021 8:07 am, redigert 1 gang totalt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kan muligens ha med å gjøre at de tradisjonelle mediene ikke lenger er eneeier av sannheten.

startelver

Legg inn av startelver »

Ser vi internasjonalt er BBC ofte nevnt som en seriøs mediekanal der man får et nyansert bilde av virkeligheten, men ofte er den "britisk" i holdningene til omverdenen.
Det samme problemet har vi i Norge der vi gjerne tilpasser virkeligheten til hva man mener norske brukere er opptatt av.
Flere uavhengige såkalt frie kanaler har dukket opp på nettet men problemet er å finne noen som ikke har en agenda, men som kan snakke åpent om andre og egne lands problemer.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

De blir vel mer avhengig av å levere "kjappe" nyheter, kjendisstoff osv. "Legacy"-lesere blir kanskje mindre relevante etter hvert. Akkurat som med forumet. Det virker som om de nyere lesergenerasjonene liker det "short and sweet" - eller i hvert fall tror mediehusene det.

Men samtidig har i hvert fall VG hatt noen gode, dype artikler som de har jobbet mye med, og som er virkelig gode.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Nei, det er de ikke, og vil ikke bli det heller.
De store vil klare seg.
Husk at de treffer den store massen av folk for informasjon / nyheter.
Dette er grunnmuren.
De vil også være de mest troverdige for de fleste når det gjelder mange stridstema også.

joplina

Legg inn av joplina »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am
Men samtidig har i hvert fall VG hatt noen gode, dype artikler som de har jobbet mye med, og som er virkelig gode.
- Ja, det har de virkelig hatt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

joplina skrev: tir jul 20, 2021 8:47 am
missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am
Men samtidig har i hvert fall VG hatt noen gode, dype artikler som de har jobbet mye med, og som er virkelig gode.
- Ja, det har de virkelig hatt.
De kan hvis de vil! Men jeg har en mistanke om at mange lesere helst ikke vil lese mer enn et avsnitt eller to, og uten at det krever for mye hjernekapasitet.

joplina

Legg inn av joplina »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am
De kan hvis de vil! Men jeg har en mistanke om at mange lesere helst ikke vil lese mer enn et avsnitt eller to, og uten at det krever for mye hjernekapasitet.
Dypdykks-artikler og artikkel-"serier" er nok for de spesielt interesserte - men mange av dem har vært særdeles interessante og opplysende. Vitnet om god og grundig journalistarbeid. Har virkelig verdsatt dem. "Det hvite raseriet" f.eks. Omfanget var en skikkelig vekker.

kristofferbd

Legg inn av kristofferbd »

startelver skrev: tir jul 20, 2021 7:44 am Så kan man lure på om de tradisjonelle mediehusene er en døende rase, konkurransen fra andre mediekanaler er stort, hvordan skal de ta vare på sine lesere/brukere?
Hvilken konkurranse? Tenker du på Resett og Document?

Du har ikke fakta med deg i påstandene dine. VG og andre har aldri blitt lest så mye som nå under korona.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am "Legacy"-lesere
Denne gjorde dagen min, haha.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am De blir vel mer avhengig av å levere "kjappe" nyheter, kjendisstoff osv. "Legacy"-lesere blir kanskje mindre relevante etter hvert. Akkurat som med forumet. Det virker som om de nyere lesergenerasjonene liker det "short and sweet" - eller i hvert fall tror mediehusene det.

Men samtidig har i hvert fall VG hatt noen gode, dype artikler som de har jobbet mye med, og som er virkelig gode.
Ja, som de nye artikkelformatene, der du har et heldekkende bakgrunnsbilde med én setning over, så må du sveipe for å komme til neste bilde med én setning. Etter fire-fem sveip, så er altså den fire-fem setninger lange artikkelen over.

Hvis dét er fremtiden vi er på vei til, så kan du slippe meg av i svingen.

startelver

Legg inn av startelver »

kristofferbd skrev: tir jul 20, 2021 3:18 pm
startelver skrev: tir jul 20, 2021 7:44 am Så kan man lure på om de tradisjonelle mediehusene er en døende rase, konkurransen fra andre mediekanaler er stort, hvordan skal de ta vare på sine lesere/brukere?
Hvilken konkurranse? Tenker du på Resett og Document?

Du har ikke fakta med deg i påstandene dine. VG og andre har aldri blitt lest så mye som nå under korona.
Det var ingen påstand, bare et spørsmål og jeg tenkte ikke på resett. Mere på hvordan vi behandler informasjon som kommer fra f.eks utenlandske nyhetsbyrået og hvordan de blir presentert.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Det er en utvikling jeg liker svært dårlig. Ser jo i disse kommentarfeltene på fb, hvor folk er så bastante og mange ganger viser det seg at de bare har lest overskriften også. Det er fordummende med slikt nyhetstoff og når diskusjonstrådene blir lagt opp deretter hjelper ikke det stort. Gamle vgd og fd kan i så måte sies å være en motpol. Greit med noen resonnementer enn bastante meninger på fem ord

Taururu

Legg inn av Taururu »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:13 am De blir vel mer avhengig av å levere "kjappe" nyheter, kjendisstoff osv. "Legacy"-lesere blir kanskje mindre relevante etter hvert. Akkurat som med forumet. Det virker som om de nyere lesergenerasjonene liker det "short and sweet" - eller i hvert fall tror mediehusene det.

Men samtidig har i hvert fall VG hatt noen gode, dype artikler som de har jobbet mye med, og som er virkelig gode.
Skulle sitere denne på forrige post. Ble litt krøll og aner ikke hvorfor :?:

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 5:09 pm Det er en utvikling jeg liker svært dårlig. Ser jo i disse kommentarfeltene på fb, hvor folk er så bastante og mange ganger viser det seg at de bare har lest overskriften også. Det er fordummende med slikt nyhetstoff og når diskusjonstrådene blir lagt opp deretter hjelper ikke det stort. Gamle vgd og fd kan i så måte sies å være en motpol. Greit med noen resonnementer enn bastante meninger på fem ord
Helt enig. Folk gidder ikke å lese mer enn et par linjer av ingressen hvis de kommer forbi overskriften. Og så mener de mye, og med voldsom ivrig og gjerne uten sensur. Det blir jo litt det samme med lineær tv, det er på vei ut fordi folk vil ha ting raskt, og når de vil, og gjerne i korte episoder.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Taururu skrev: tir jul 20, 2021 5:09 pm Det er en utvikling jeg liker svært dårlig. Ser jo i disse kommentarfeltene på fb, hvor folk er så bastante og mange ganger viser det seg at de bare har lest overskriften også. Det er fordummende med slikt nyhetstoff og når diskusjonstrådene blir lagt opp deretter hjelper ikke det stort. Gamle vgd og fd kan i så måte sies å være en motpol. Greit med noen resonnementer enn bastante meninger på fem ord
Det er like morsomt hver gang overskriften på artikkelen er "misvisende" og/eller ikke utfyllende for resten av artikkelen. Da pleier kommentarfeltene ofte å være i en klasse for seg. Gjerne med personer som har bastante meninger som gjerne er utdypt i selv artikkelen, det er bare så utrolig klart at de ikke har tatt seg tiden til å lese den, men fyrer seg opp på overskriften.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Det er lov å håpe!

Rusten

Legg inn av Rusten »

startelver skrev: tir jul 20, 2021 7:44 am Så kan man lure på om de tradisjonelle mediehusene er en døende rase, konkurransen fra andre mediekanaler er stort, hvordan skal de ta vare på sine lesere/brukere?
Så lenge de holder seg oppdatert i den digitale verden så vil jeg tro de klarer seg.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Kan kanskje heller skrive som tråd overskrift, " Er gravejournalistikk død?"

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Dagbladet er blitt helt grusomt i det siste. Tok også et pluss abo der, tilbud 3mndr eller noe for en tid tilbake, og aldri mer! Ikke bare at det var dritt å få meldt seg av, men make til mas på mail og tlf. Styr unna.
Man kan si hva man vil om VG, men de er hvertfall 10 ganger bedre enn dagbladet er nå.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Blir nok mer og mer lik hverandre tror jeg. Penger inn gjennom annonser og klikk blir nok normaliteten

startelver

Legg inn av startelver »

Taururu skrev: lør jul 24, 2021 10:04 pm Blir nok mer og mer lik hverandre tror jeg. Penger inn gjennom annonser og klikk blir nok normaliteten
I tillegg så forsvinner de gamle journalistene ut av huset og blir erstattet av nyutdannede rett fra medialinjen. Som tror at verden må tilpasses deres syn og ideer.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

startelver skrev: søn jul 25, 2021 2:20 am
Taururu skrev: lør jul 24, 2021 10:04 pm Blir nok mer og mer lik hverandre tror jeg. Penger inn gjennom annonser og klikk blir nok normaliteten
I tillegg så forsvinner de gamle journalistene ut av huset og blir erstattet av nyutdannede rett fra medialinjen. Som tror at verden må tilpasses deres syn og ideer.
Jeg synes det morsomste er å se når sommervikarene endelig får noe på trykk så kan de ikke lage en sak uten å klistre med et bilde av seg selv, selvfølgelig med en alvorlig og sorgtunget mine.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Selv er jeg ekstremt takknemlig for VG og Dagbladet. Fra før av så er vi jo alle klar over den grensesprengende integriteten og journalistiske aktsomheten til Dagbladet, men nå begynner VG å bli omtrent like bra. I går lærte jeg følgende nyttige tips derfra:

- Onaner mot gjenstander. Prøv for eksempel å legge penis på bordplaten mens du onanerer, onaner mot en vegg, eller onaner mot et teppe eller fast underlag.
- Bruk sko. Onaner gjerne i en sko, for eksempel en kvinnesko med åpen tå hvis det er noe som kan tenne deg.
- Sett deg på hendene dine slik at blodgjennomstrømmingen hemmes og du får en nummen følelse. Deretter onanerer du.
- Ta to tallerkener som du lunker i vann, for så å onanere mellom dem.
- Onaner inntil en vaskemaskin som sentrifugerer.

Jeg måtte naturligvis gi alle disse flotte tipsene et forsøk samme kveld. Håper ikke kona sklir neste gang hun tar på skoene sine...

startelver

Legg inn av startelver »

SlimWhitman skrev: søn aug 01, 2021 10:54 am Selv er jeg ekstremt takknemlig for VG og Dagbladet. Fra før av så er vi jo alle klar over den grensesprengende integriteten og journalistiske aktsomheten til Dagbladet, men nå begynner VG å bli omtrent like bra. I går lærte jeg følgende nyttige tips derfra:

- Onaner mot gjenstander. Prøv for eksempel å legge penis på bordplaten mens du onanerer, onaner mot en vegg, eller onaner mot et teppe eller fast underlag.
- Bruk sko. Onaner gjerne i en sko, for eksempel en kvinnesko med åpen tå hvis det er noe som kan tenne deg.
- Sett deg på hendene dine slik at blodgjennomstrømmingen hemmes og du får en nummen følelse. Deretter onanerer du.
- Ta to tallerkener som du lunker i vann, for så å onanere mellom dem.
- Onaner inntil en vaskemaskin som sentrifugerer.

Jeg måtte naturligvis gi alle disse flotte tipsene et forsøk samme kveld. Håper ikke kona sklir neste gang hun tar på skoene sine...
Jeg stusset også på den onani-artikkelen som bare VG+ har tilgang på. Heldigvis støtter jeg ikke VG+ og den Se og Hør-driten der. Det blir bare verre og verre , og vanlig journalistikk er visst på vei ut.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Regjeringen har jo hatt stor suksess med informasjonsflyt gjennom direktesendte pressebriefer når den har hatt noe på hjertet. Alle husker vel hvor glade folk ble over at helseministeren lanserte ring 1 og 2, samt tiltaksnivåene A, B, C og D med fargekodene rød, gul og grønn?
Mulig at NRK og TV-2 åpner for at VG og Se & Hør får informere om pjattet sitt i direktesendte pressebrief på disse TV-kanalene, mens vi benker oss foran skjermene i åndeløs spenning :o

joplina

Legg inn av joplina »

Jeg er et vanemenneske på mange måter. Når jeg starter morgenen med kaffe og nyheter på nett så har jeg i mange år hatt en fast rute mellom nettsteder. I morges gikk det opp for meg at jeg har forandret ruten de siste uker.
Med VG's ødeleggelse av VGD så er jeg mindre og mindre innom VG Nett for å lese nyhetene.

Jeg antar at jeg ikke er den eneste som har det slik og jeg må si at det ikke er noe bevisst valg fra min side. Det bare gikk opp for meg at jeg knapt er innom VG lengre.
Flere som har det slik?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

joplina skrev: fre aug 13, 2021 9:01 am Flere som har det slik?
For kort tid siden ble VG+ avsluttet her. Jeg fikk bare nok av særlig sex og samliv. Holder fortsatt lørdagsnummeret på papir og følger noen podcaster. Roar Hagen er en favoritt og jeg er trofast fan, men VG oG jeg beveger seg fra hverandre.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

En eller annen hollywood “kjendis” måtte ha pute mellom puppene. Dagbladet følger heldigvis saken.

https://www.dagbladet.no/kjendis/matte- ... e/74140684

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

VG vil ikke være dårligere.
Billie Eilish blir endelig kvitt hockeysveisen. Noen av oss har ventet lenge på dette, og i mine mørkeste stunder fryktet jeg at denne dagen aldri ville komme.

https://www.minmote.no/skjoennhet/haar/ ... -min-mamma

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»