Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
DennisB

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av DennisB »

Arsène Wenger skrev: lør nov 19, 2022 6:22 pm Leicester City vant Premier League 15/16 mot alle odds, hvorfor skal ikke Arsenal kunne vinne i år med mye bedre forutsettninger?
Ser ut til å være en trend å være negativ til eget lag uten at jeg ser sjarmen med det.

Arsenal ser bedre ut en på mange år, ligaens yngste stall med en ung Arteta som manager med Arsenal-DNA i blodet.

Vi har verdensklasse i alle ledd fra keeper, forsvar, midtbane til spiss, så hvorfor ikke nyte øyeblikket som nr.1 i premier league isteden for å snakke ned Arsenal.
Mulig det er en forsvarsmekanisme, men Arsenal-boys...nyt øyeblikket, vi leder premier league og kjemper om tittelen for første gang 7 år.

The Future's So Bright, We Gotta Wear Shades 8-)
Det handler vel mer om at det er no` dritt å skru forventningene opp, for så å fly på snørra når sekken skal knytes. Vi har vært der noen ganger nå, det er 19 år siden vi vant sist. Det føles bedre å sette opp en forsvarsmekanisme, hvor man bare gleder seg over nuet, og over moroa det er å være med i selskapet. Det er uansett skikkelig moro så lenge det varer.

Innerst inne kan man sikkert håpe og tro på en tittel, men personlig orker jeg bare ikke skuffelsen om laget svikter når det gjelder som mest, og kanskje lar flere lag passere oss. Fallet kan bli stort. Da sitter jeg heller og bivåner det som skjer, gleder meg over det, og tar det som det kommer.
Bare minner om at vi skal møte City to ganger. Og det er to kamper City føler nærmest som seriefinaler.

Den minst sjarmerende supporterskaren, er den som plutselig tror at laget deres er verdens beste, og skal belære andre om sin uovertreffelighet. Ingen supportergjeng nevnt ;)

Jeg skjønner at noen synes det er gøy å følge sjansene våre i prosenter og odds, men de kunne faktisk ikke interessert meg mindre. I idrett er det så mange variabler som kan slå inn, at for meg er disse ganske meningsløse. Form kommer og går, i fjor lå vi også svingodt an til topp 4, men så kom veggen.
Synes det er greit å ha litt avstand til slikt, framfor å få mer eller mindre falske forhåpninger.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: lør nov 19, 2022 5:25 pm
Enzino skrev: lør nov 19, 2022 1:04 pm
Må si jeg er veldig spent på fremtiden med Arteta, akkurat nå. En ting er at denne sesongen er veldig spennende i seg selv. Men hvis klubben kan drives på denne måten, kjøpe rollespillere uten å kjøpe de største og dyreste navnene (type Tomi og Ødegaard), kjøpe unge talenter som utvikles (type Martinelli, Saliba), få opp spillere fra akademi (type Saka og ESR), og hvis noen må selges så skal de koste det hvite i øyet (typen Coutinho fra Liverpool til Barca)
Veldig enig frem til den siste delen.

En ting jeg synes at storklubber er for dårlige på er at de nekter å selge sine beste spillere når det kommer høye bud. Jeg synes at disse klubbene bør gjøre mer for å gå i pluss på overgangsmarkedet. Har du en god nok trener så bør jo et av resultatene av det være at spillere spiller bedre for laget ditt enn for andre lag - i motsetning til det vi har sett i Chelsea og Manchester United i en tid nå. Og hvis dere ikke hadde vært villige til å kjøpe eksempelvis en spiller som Gabriel M for £40 millioner hvis han hadde spilt i Tottenham eller Juventus, så bør dere vurdere å selge ham til denne typen pris hvis dere får det.

For eksempel så kan dere være i et scenario hvor Manchester City har lyst til å kjøpe Bakayo Saka for £140 millioner. Da tror jeg at Arsenal ville vært klare på at han IKKE skal bli solgt - siden laget skal bygges rundt slike spillere - med mindre det kommer et tullebud på f.eks. £300 mill.
Jeg tror det i dette scenarioet ville ha lønnet seg å solgt Saka for £140 millioner, og så kjøpe eksempelvis Yéremi Pino for £60 millioner. Hvis Arteta er så god som vi tror, så vil Pino plutselig være vurdert av fansen til å være verdt £120 millioner+ neste sommer, mens Saka raskt kan ende opp med å bli dømt som overvurdert (noe jeg mener at er feil) etter å ha vært i rotasjon i Manchester City likt det man har sett i Grealish.

Hvis en toppklubb er god på å vurdere faktisk verdi på spillere opp mot hverandre, så er det mye å tjene på å fortsette utviklingen gjennom kjøp og salg, og på den måten samtidig drive på med en fornying.
Jeg tror alt under GPB 140 mill er uaktuelt. Så du treffer godt med summen (som selvsagt ikke overrasker meg).

Det er mange ting som må vurderes i en sånn sak hvis den noen gang blir aktuell:

1. Om man selger til utenlandsk klubb som Barca, Real eller PSG, eller til rivaliserende PL-klubb som City eller Newcastle (som jeg antar er det andre reelle alternativet på en sånn sum i dagens marked når det har kommet signaler fra ManU at transferaktiviteten må ned, og Liverpool basically har sluttet å kjøpe dyre spillere). Man må kreve høyere sum av PL-klubb. Både fordi det styrker en direkte konkurrent (noe jeg ironisk nok antakelig hadde sagt ikke var tilfellet om City for 6 mnd siden fordi de var for gode og for lant opp for oss) og fordi Saka har engelsk pass og de er massivt overpriset i PL.

2. Om man har en direkte erstatter som man mener med lav risiko kan gjøre like god jobben i rollen i systemet nå eller relativt snart, til en vesentlig lavere pris.

3. Om spilleren faktisk vil bytte klubb eller ikke. Coutinho skulle jo til Barca samma faen, og da gjelder det bare å skvise max ut av salget. Jeg er usikker på om Saka ville gått til City hvis han fikk tilbud i dag, på en noe høyere lønn. Dobbler man lønna kan det tenkes det blir en annen sak. Han virker å ha et veldig sterkt emosjonelt både til klubben. Da ville jeg tro at f.eks. Saliba eller Martinelli ville være mer tilbøyelig til å velge lysblå drakt. Men at begge nok også antakelig ville foretrukket Real eller Barca, rett og slett fordi alle latinske spillere vokser opp med at det er de to mest idoliserte klubbene. Men det blir jo ren spekulasjon.

4. Hvor mye Kroenke faktisk er villig til å backe opp teamet med, etter at han fikk ut Usmanov. Jeg har vært ekstremt skeptisk til at det skulle skje og har egentlig ikke trodd på det. Men det ser jo ut som om Arteta/Edu nå får det de peker på innenfor rimelighetens grenser (blir litt spekulasjon, men Arsenal har spendet mye sammenlignet med konkurrentene etter Usmanov var ute, og jeg VET at jeg nå risikerer at noen i tråden her skal arrestere meg på dette, for jeg har egentlig argumentert imot dette flere ganger tidligere).

Jeg mener basert på disse faktorene at GBP 140 mill er i underkant hvis Arsenal skulle solgt Saka til City eller Newcastle. Men at det nok er i grenseland til utenlandsk klubb. Alt dette gitt at Saka faktisk ville skifte beite basert på bedre lønn eller rett og slett sportslig for å vinne mer enn han vil gjøre i Arsenal eller en kombo.

En ting som er helt sikkert at du har rett i, er at Arsenal aldri vil kunne outspende City/Newcastle/ManU/Barca/Real/PSG og antakelig også Chelsea (vi får se hva nye eiere gjør fremover). Så klubben må drives annerledes enn dem. Vi har vært gjennom en painfull rebuild og driver nå på en helt annen måte enn for 2-3 år siden. Men p.t. er det vanskelig å si noe annet enn at klubben drives veldig riktig gitt forutsetningene. Spørsmålet er om det vedvarer. Men derfor jeg virkelig håper at vi fortsetter på samme modell fremover og ikke prøver å være noe vi ikke er.

Er ikke Atletico Madrid og Arsenal litt sånn i samme situasjon der? Man kan ikke slå de store med mer finansielle muskler, men ved å outsmarte dem istedet for ved å outspende dem. Og det har jo AM klart ved flere anledninger i serien og vært nære i CL.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: lør nov 19, 2022 8:33 pm
Den minst sjarmerende supporterskaren, er den som plutselig tror at laget deres er verdens beste, og skal belære andre om sin uovertreffelighet. Ingen supportergjeng nevnt ;)
SÅ SINNSYKT FORTJENT!!! :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

HERREN SVINGER SITT RETTFERDIGE SVERD!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Arsène Wenger skrev: lør nov 19, 2022 7:34 pm
Wengerist skrev: lør nov 19, 2022 7:15 pm
Arsène Wenger skrev: lør nov 19, 2022 6:22 pm Leicester City vant Premier League 15/16 mot alle odds, hvorfor skal ikke Arsenal kunne vinne i år med mye bedre forutsettninger?
Ser ut til å være en trend å være negativ til eget lag uten at jeg ser sjarmen med det.

Arsenal ser bedre ut en på mange år, ligaens yngste stall med en ung Arteta som manager med Arsenal-DNA i blodet.

Vi har verdensklasse i alle ledd fra keeper, forsvar, midtbane til spiss, så hvorfor ikke nyte øyeblikket som nr.1 i premier league isteden for å snakke ned Arsenal.
Mulig det er en forsvarsmekanisme, men Arsenal-boys...nyt øyeblikket, vi leder premier league og kjemper om tittelen for første gang 7 år.

The Future's So Bright, We Gotta Wear Shades 8-)
Da Leicester vant var det intet dopet City med og alle andre lag kollapset. Arsenal på 2. og Spurs på 3. underbygger det.

Men City ser ikke uslåelig ut, absolutt ikke.
2008 Sheikh Mansour kjøpte City?
Både City og Chelsea var godt pengedopet i 2015/16 sesongen. Noen vil vel påstå at Chelsea var over det, men de kom jo i posisjon med det uansett den semantikken.

Det var siste sesongen til Pellegrini og City presterte ikke veldig bra. De ble nr 4, 5 poeng bak Arsenal på 2. plass.

Det som er hyggelig å se er at det er ikke automatisk slik at en klubb med mye penger er bedre enn en med mindre penger. Den må faktisk drives ok også. Men er den like veldrevet med mer ressurser er den som oftest bedre.

Vi får håpe Pep vinner CL og trer av, Haaland går til Real, neste manager flopper, samt at Newcastle ikke treffer planken. Da har vi alle muligheter dette 10-året.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Liker dårlig at GX34 driver og kler seg opp i sjeikeuniform og deler kosebilder fra drittlandet Qatar. Men men man kan vel ikke forvente mer av disse karene som stort sett lever i bobla si.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Tenker vi å ha en egen januartråd for overganger denne gangen. Er jo god mulighet for at det blir en del action fra klubbens side mtp posisjonen vi er i, samt at jeg fort kommer til å interessere meg ekstra for overganger ettersom jeg boikotter VM :P Mulig det kan bli litt mye i denne tråden da

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Saka starter for England mot Iran.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Saka på scoringslista i første omgang. Moro!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Tenk hvis Saka kommer hjem som toppscorer av VM da. Da blir den nye kontrakten hans dyr.

Scorer han 1 mot Wales og 1 mot USA, begge deler fullt mulig, er han jo langt på vei. Blir ofte toppscorer på 5-6 mål.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Wellé skrev: man nov 21, 2022 9:27 am Tenker vi å ha en egen januartråd for overganger denne gangen. Er jo god mulighet for at det blir en del action fra klubbens side mtp posisjonen vi er i, samt at jeg fort kommer til å interessere meg ekstra for overganger ettersom jeg boikotter VM :P Mulig det kan bli litt mye i denne tråden da
Your wish is my demand. Overgangstråd ligger klar.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Saliba på benk for France.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Amerikanske eiere trekker seg nå ut av PL, ref Pool og ManUtd. Antar de vurderer PL har nådd en topp og vil få mest mulig ut av investeringen. Hva gjør Kroenke nå, og hva synes vi om et eventuelt salg?

For 2 år siden ville jeg jublet over et salg, men er ikke like sikker nå. Vi vet hva vi har men ikke hva vi får.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Onv95 skrev: ons nov 23, 2022 11:50 am Amerikanske eiere trekker seg nå ut av PL, ref Pool og ManUtd. Antar de vurderer PL har nådd en topp og vil få mest mulig ut av investeringen. Hva gjør Kroenke nå, og hva synes vi om et eventuelt salg?

For 2 år siden ville jeg jublet over et salg, men er ikke like sikker nå. Vi vet hva vi har men ikke hva vi får.
Enig, jeg synes Kroenkes har gjort mye riktig de siste årene.
Det jeg definitivt ikke vil ha, er en ny eier med røtter i Midt-Østen, Russland, eller i det hele tatt en eier som ser på klubben som et leketøy for egen vinning. Da vil jeg mye heller ha Kroenke.

Jeg er med på reisen til Kroenke videre, etter hva som er investert i klubben de siste årene, og hva vi har fått til. Det er lov å endre holdning, kanskje Josh har hatt en positiv effekt på sin far.
Sist redigert av DennisB den ons nov 23, 2022 12:00 pm, redigert 1 gang totalt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: ons nov 23, 2022 11:56 am
Onv95 skrev: ons nov 23, 2022 11:50 am Amerikanske eiere trekker seg nå ut av PL, ref Pool og ManUtd. Antar de vurderer PL har nådd en topp og vil få mest mulig ut av investeringen. Hva gjør Kroenke nå, og hva synes vi om et eventuelt salg?

For 2 år siden ville jeg jublet over et salg, men er ikke like sikker nå. Vi vet hva vi har men ikke hva vi får.
Det skal sies at jeg synes Kroenkes har gjort mye riktig de siste årene.
Det jeg definitivt ikke vil ha, er en ny eier med røtter i Midt-Østen, Russland, eller i det hele tatt en eier som ser på klubben som et leketøy for egen vinning. Da vil jeg mye heller ha Kroenke.

Jeg er med på reisen til Kroenke videre, etter hva som er investert i klubben de siste årene, og hva vi har fått til. Det er lov å endre holdning, kanskje Josh har hatt en positiv effekt på sin far.
Problemet er vel hva som er alternativet ja. Hvilke kjøpere finnes egentlig der ute per idag?

Jeg har vært sterkt Kroenke ut hvis mulig. Men spørsmålet er jo om han faktisk satser nå som Usmanov er ute. Det har i hvert fall i noe grad sett sånn ut hittil (jeg argumenterte mot dette på et tidspunkt, men jeg er i ferd med å snu i det spørsmålet, basert på at jeg observerer ting over tid).

Et eierskifte er ikke alltid lett. Bare se på Chelsea nå. Så lenge ting faktisk funker som det gjør akkurat nå, så er det alltid en risiko å rugge på båten.

Hadde aldri trodd jeg skulle si det, men akkurat nå tror jeg det er bedre at Kroenke fortsetter å eie klubben, enn det motsatte.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: ons nov 23, 2022 12:00 pm
DennisB skrev: ons nov 23, 2022 11:56 am
Onv95 skrev: ons nov 23, 2022 11:50 am Amerikanske eiere trekker seg nå ut av PL, ref Pool og ManUtd. Antar de vurderer PL har nådd en topp og vil få mest mulig ut av investeringen. Hva gjør Kroenke nå, og hva synes vi om et eventuelt salg?

For 2 år siden ville jeg jublet over et salg, men er ikke like sikker nå. Vi vet hva vi har men ikke hva vi får.
Det skal sies at jeg synes Kroenkes har gjort mye riktig de siste årene.
Det jeg definitivt ikke vil ha, er en ny eier med røtter i Midt-Østen, Russland, eller i det hele tatt en eier som ser på klubben som et leketøy for egen vinning. Da vil jeg mye heller ha Kroenke.

Jeg er med på reisen til Kroenke videre, etter hva som er investert i klubben de siste årene, og hva vi har fått til. Det er lov å endre holdning, kanskje Josh har hatt en positiv effekt på sin far.
Problemet er vel hva som er alternativet ja. Hvilke kjøpere finnes egentlig der ute per idag?

Jeg har vært sterkt Kroenke ut hvis mulig. Men spørsmålet er jo om han faktisk satser nå som Usmanov er ute. Det har i hvert fall i noe grad sett sånn ut hittil (jeg argumenterte mot dette på et tidspunkt, men jeg er i ferd med å snu i det spørsmålet, basert på at jeg observerer ting over tid).

Et eierskifte er ikke alltid lett. Bare se på Chelsea nå. Så lenge ting faktisk funker som det gjør akkurat nå, så er det alltid en risiko å rugge på båten.

Hadde aldri trodd jeg skulle si det, men akkurat nå tror jeg det er bedre at Kroenke fortsetter å eie klubben, enn det motsatte.
Godt å høre ;)

Uansett er dette selvsagt ikke aktuelt for Kroenke pr. dags dato. Han er i ferd med å få igjen for sine investeringer, og mens andre har nedturer, har vi vår opptur. Kroenke teller nok fortsatt penger, som han alltid har gjort, men nå med et stort smil om munnen. Jeg tror faktisk ikke han så for seg Arsenal i tittelkampen så tidlig. Også som eier må dette være fantastisk moro.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Tomi på benken fra start. Da er han nok ikke 100% fit fra smellen ennå. Godt med en landslagsmanager som tar hensyn og ikke rusher ham tilbake.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: ons nov 23, 2022 1:37 pm Tomi på benken fra start. Da er han nok ikke 100% fit fra smellen ennå. Godt med en landslagsmanager som tar hensyn og ikke rusher ham tilbake.
Ja, og bra er det. Etter alle solemerker skal han være bankers på laget her. Men han kan kanskje komme innpå etter hvert.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: ons nov 23, 2022 2:07 pm
Enzino skrev: ons nov 23, 2022 1:37 pm Tomi på benken fra start. Da er han nok ikke 100% fit fra smellen ennå. Godt med en landslagsmanager som tar hensyn og ikke rusher ham tilbake.
Ja, og bra er det. Etter alle solemerker skal han være bankers på laget her. Men han kan kanskje komme innpå etter hvert.
Hvis Japan har 4 forsvarsspillere som er bedre enn Tomi bør Edu ta seg en tur til Japan. :lol:

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Tomi spilte vel 2 omgang. Noen som fulgte med om han hadde Gnabry i lomma?

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Og Asano som avgjorde, var vel hos oss for noen år siden.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: ons nov 23, 2022 3:33 pm
DennisB skrev: ons nov 23, 2022 2:07 pm
Enzino skrev: ons nov 23, 2022 1:37 pm Tomi på benken fra start. Da er han nok ikke 100% fit fra smellen ennå. Godt med en landslagsmanager som tar hensyn og ikke rusher ham tilbake.
Ja, og bra er det. Etter alle solemerker skal han være bankers på laget her. Men han kan kanskje komme innpå etter hvert.
Hvis Japan har 4 forsvarsspillere som er bedre enn Tomi bør Edu ta seg en tur til Japan. :lol:
Om ikke annet så kan det være at han finner en eller annen franskmann i boblejakke som kan ta over for Arteta når Arteta tar over Real Madrid.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: ons nov 23, 2022 5:45 pm
Enzino skrev: ons nov 23, 2022 3:33 pm
DennisB skrev: ons nov 23, 2022 2:07 pm
Ja, og bra er det. Etter alle solemerker skal han være bankers på laget her. Men han kan kanskje komme innpå etter hvert.
Hvis Japan har 4 forsvarsspillere som er bedre enn Tomi bør Edu ta seg en tur til Japan. :lol:
Om ikke annet så kan det være at han finner en eller annen franskmann i boblejakke som kan ta over for Arteta når Arteta tar over Real Madrid.
Arsene WHO? :lol:

DennisB

Legg inn av DennisB »

Onv95 skrev: ons nov 23, 2022 5:43 pm Og Asano som avgjorde, var vel hos oss for noen år siden.
Det var han, men ble lånt ut med en gang fordi han ikke oppfylte kriteriene for arbeidstillatelse i England. Siden har han spilt seg ganske god i Tyskland, men er nok ingen oppgradering for oss.

Jeg husker godt: Asano for liten, Asano for stor :D

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jesus og Martinelli med innhopp i går i en andre omgang som var en maktdemonstrasjon.

Jesus synes jeg ikke fikk markert seg så mye.

Men Martinelli var veldig frisk i de minuttene han fikk. Hadde flere løp mot back hvor han kom seg fordi eller fikk slått videre til medspiller. Han blir nok aldri en starter i løpet av VM med mindre det dukker opp noen skader og/eller suspensjoner. Men veldig fint at han får noen spilleminutter, både for å få litt VM-erfaring og ikke være helt iskald når han kommer tilbake. Martinelli tror jeg er en fast starter for Selecâo i løpet av 2-3 år. Kanskje før. Men da må han antakelig spille på høyre kant for landslaget, siden det antakelig blir vanskelig å slå ut Vini jr.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Saka starter for England mot USA og fortsetter jakten på toppscorer-tittelen i VM.

Turner i kasse for yankeene.

Rams og White som forventet nok en gang på benken.

LeCoq

Legg inn av LeCoq »

Solid kamp av Turner.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

LeCoq skrev: fre nov 25, 2022 9:55 pm Solid kamp av Turner.
Han var bunnsolid.

Men jeg fikk litt hjertet i halsen da han driblet seg ut på 30 meter før han slo fra seg ballen på slutten. Haha...

Saka var som store deler av England-laget, relativt svak i dag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

LeCoq skrev: fre nov 25, 2022 9:55 pm Solid kamp av Turner.
Han har vært bunnsolid i Arsenal-drakta også.
Jeg mener vi har funnet en meget god reservekeeper. Trenger absolutt ikke å forsterke der.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: fre nov 25, 2022 10:03 pm
LeCoq skrev: fre nov 25, 2022 9:55 pm Solid kamp av Turner.
Han har vært bunnsolid i Arsenal-drakta også.
Jeg mener vi har funnet en meget god reservekeeper. Trenger absolutt ikke å forsterke der.
I Arsenal-drakta har han spilt flertallet av kampene sine mot norsk eliteserielag eller lik/dårligere kvalitet (Zurich).

Jeg må se ham i PL før jeg konkluderer. Og jeg håper virkerlig at vi slipper å konkludere det, denne sesongen. Haha...

Men at han står så bra i en kamp mot et lag bestående av bedre PL spillere, er selvsagt veldig lovende, selv om det blir i tynneste laget å trekke noen konklusjoner på imo.

Du som ser så mye fotball, har du sett ham før han kom til Arsenal?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»