Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av Enzino »

Irriterende at City trakk Sheffield U i FA-cup semifinalen. Ikke bare slipper de da borte mot Brighton i PL, 3 dager før de skal møte oss, men de får møte et svakere lag hvor de kan rotere masse på laget 4 dager før.

Hadde virkelig håpet at de kunne trekke ManU, eller i hvert fall Brighton.

Det blir helt merkelig å måtte sitte og håpe sterkt på at de slår Bayern i kvarten i CL. Haha...

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: søn mar 19, 2023 7:52 pm Irriterende at City trakk Sheffield U i FA-cup semifinalen. Ikke bare slipper de da borte mot Brighton i PL, 3 dager før de skal møte oss, men de får møte et svakere lag hvor de kan rotere masse på laget 4 dager før.

Hadde virkelig håpet at de kunne trekke ManU, eller i hvert fall Brighton.

Det blir helt merkelig å måtte sitte og håpe sterkt på at de slår Bayern i kvarten i CL. Haha...
Ja, det blir et pusterom de (eller rettere sagt vi) absolutt ikke trenger. Men kjenner jeg City rett, så stiller de nok relativt sterkt allikevel, siden det tross alt er en semifinale i den gjeveste cupen i England. Men noen får sikkert hvile.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Enzino skrev: søn mar 19, 2023 7:52 pm Irriterende at City trakk Sheffield U i FA-cup semifinalen. Ikke bare slipper de da borte mot Brighton i PL, 3 dager før de skal møte oss, men de får møte et svakere lag hvor de kan rotere masse på laget 4 dager før.

Hadde virkelig håpet at de kunne trekke ManU, eller i hvert fall Brighton.

Det blir helt merkelig å måtte sitte og håpe sterkt på at de slår Bayern i kvarten i CL. Haha...
Jeg tviler sterkt på at Pep roterer mye i en semifinale. Men at de kan hvile nøkkelspillere etter at Braut har skåret hat-trick etter 20 minutter stemmer jo.

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Vi har nok litt vanskeligere kampprogram enn City, og landslagspauser er det værste som kan skje. Er det mulig å legge ned alt som heter landslagsfotball? Det er helt uinteressant.

Vi er 3 seiere og en uavgjort unna å sikre CL fotball til neste sesong. Taper vi PL på innspurten, så får det så være, vi har gjort en kanon sesong i PL uansett.
Vi går inn til neste sesong der vi ikke MÅ forsterke eller MÅ selge. Vi er en klubb som har funnet en stabil gruppe, der ingen er elendige.
Cuppene har vært en enorm skuffelse denne sesongen mtp hvordan laget har gjort det i PL, men det vil bli glemt om vi vinner PL.

LeCoq

Legg inn av LeCoq »


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Vike4 skrev: søn mar 19, 2023 8:50 pm Vi har nok litt vanskeligere kampprogram enn City, og landslagspauser er det værste som kan skje. Er det mulig å legge ned alt som heter landslagsfotball? Det er helt uinteressant.
Tror ikke at det påvirker oss negativt nå, siden vi vant mot CP, og derfor kan gå inn dette med feelgood, med mindre vi får skader da selvsag i landslagskampene i ren Arsenal-stil. Det at Saliba får en ekstra uke og mindre kamper nå er til vår fordel også slik jeg ser det.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Greetings from London!

Jeg er ikke typen til å påstå at man får enda bedre innsyn av å se kampene live, så lar andre ta seg av hvem som var best, og hva som fungerte.

Men Holding virket jævlig solid i dag. Ødegaard var litt slurvete. De to jeg fulgte mest med på.

Stemningen var helt unik. Helt sinnsykt å være der. North London forever!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Bone8 skrev: søn mar 19, 2023 9:54 pm Greetings from London!

Jeg er ikke typen til å påstå at man får enda bedre innsyn av å se kampene live, så lar andre ta seg av hvem som var best, og hva som fungerte.

Men Holding virket jævlig solid i dag. Ødegaard var litt slurvete. De to jeg fulgte mest med på.

Stemningen var helt unik. Helt sinnsykt å være der. North London forever!
Jeg syntes mange var gode i dag. Rams, White, Holding, Partey, Xhaka, Trossard og Martinelli. Tierney med et godt innhopp. Ødegaard var heller ikke dårlig, men han har satt en så høy standard at det skal ikke så mye til før man synes at han kan enda bedre.

Uansett var nok Saka banens beste med litt margin. Både i spillet og med 2 mål og 1 assist i protokollen.

Hørtes ut som en rå opplevelse! :-)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

LeCoq skrev: søn mar 19, 2023 9:05 pm
Blir mer og mer sikker på at han kommer til å bli bedre enn Ed, og er foran i køen. Eneste jeg lurer på er om han regnes som god nok for PL til sommeren, eller om han leies ut et år til (Saliba-ish).

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Synes man kan si at han allerede er bedre enn Eddie.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: søn mar 19, 2023 10:57 pm Synes man kan si at han allerede er bedre enn Eddie.
Jeg synes det er veldig vanskelig å sammenligne spillere i forskjellige ligaer (særlig i de ligaene jeg ikke kan så godt, som er de fleste), men det han har prestert i Frankrike i år, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at må være av skyhøy kvalitet. Det minner jo litt om det Saliba leverte der.

Jeg ser at xG90 statistikken hans er like imponerende som faktisk mål.

Så du har helt sikkert rett i det. Selv om jeg er ganske overbevist om at Ed er god nok til å putte mange mål han også, på et litt lavere nivå enn PL.

Du som har litt oversikt, hvor mange bedre spisstalenter er det egentlig på hans alder eller yngre akkurat nå? Tar han de siste stegene kan han jo bli et monster av en spiss. Tallene hans i Frankrike er vel minst like imponerende som det Nunez hadde i Portugal (justert for styrken på ligaen)?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Altså, var mange øyeblikk i går jeg ble imponert, men denne av Ramsdale (2. omgang var han mot Clock End, der vi satt) førte til mange "oooooh!" på stadion.


LeCoq

Legg inn av LeCoq »



For en syk, syk spiller han har blitt under Arteta. En helt enorm sesong.

Wellé

Legg inn av Wellé »

LeCoq skrev: man mar 20, 2023 10:35 am
► Show Spoiler
For en syk, syk spiller han har blitt under Arteta. En helt enorm sesong.
I den rollen så kommer han mye mer til sin rett når han har en spiss ala Jesus og Trossard foran seg enn en mer statisk spiss som Nketiah. De to førstnevnte skaper for det første mye mer rom for Xhaka og løpe i, samt at de gjør mye av det kreative arbeidet. Xhaka fungerer i den rollen, men ikke når han må være bokseåpneren.

Det var litt det problemet jeg syns vi hadde i formdippen vår. Lag markerte ut Ødegaard, mens Nketiah ikke var en plusspiller når det kom til kreativitet. Da måtte mesteparten av kreativiteten vår komme fra Xhaka og kantene. Martinelli ble ekstremt isolert ute på venstresiden, og har strengt talt ikke ferdighetene til å dominere i et slikt kampbilde, mens Saka klarte det. Da ble vi ekstremt høyrevridde og forutsigbare for motstanderlag å forsvare seg mot. Vi prøvde delvis å løse det med at Zinchenko ble enda mer involvert, men syns det ble i overkant mye hero-ball fra han da.

Med Jesus tilbake og Trossard som alternativ så tror jeg vi kommer til å se flere kamper på dette nivået og at vi vil gjøre det bedre mot Liverpool, Man City og Newcastle totalt sett enn det mange andre tror her inne. Jeg tror som sagt at vi er et bedre lag enn de fleste tror.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Må jo forøvrig si at det var hell i uhell at vi endte opp med Trossard istedenfor Mudryk. Ikke fordi jeg tror Trossard hadde vært så veldig mye bedre som venstreving denne sesongen, som var posisjonen vi først og fremst skulle forsterke med dette kjøpet, men fordi Trossard fungerer utmerket som spiss for oss.

Jeg var som kjent ikke superhappy med det kjøpet. Som kantspiller syns jeg han fortsatt er litt meh og med alderen tatt i betraktning så syns jeg ikke det var et meget spennende kjøp, men han har vært bedre der enn forvnetet i tillegg til å ha vært en åpenbaring som spiss. Han tillater oss å spille som vi gjør med Jesus og det er ekstremt mye verdt. Det er spennende å se om kanskje både Balogun og Nketiah blir solgt til sommeren. Balogun sa i et intervju nylig at han ikke var villig å være tredjevalg hos oss og det tviler jeg på at Nketiah er også. Kan kanskje ende opp med at vi selger begge.

Tilbake til Mudryk så var jo ganske mange av oss klare på at vi ikke anså dette som et kjøp for i år. Han er veldig raw. Jeg tror riktignok at han ville vært bedre for oss enn det han har vært for Chelsea, forutsatt at vi spiller med Jesus eller Trossard. Da kan han løse rollen ala Martinelli har gjort og det tror jeg passer han mye bedre enn å spille som inside forward i en 343. Problemet er at jeg tror han ville slitt vel så mye som Martinelli gjorde da vi spilte med Nketiah og hadde sånn sett vært en mye mindre forsterkning enn det Trossard har vært.

Så ja, hell i uhell :)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man mar 20, 2023 11:46 am Må jo forøvrig si at det var hell i uhell at vi endte opp med Trossard istedenfor Mudryk. Ikke fordi jeg tror Trossard hadde vært så veldig mye bedre som venstreving denne sesongen, som var posisjonen vi først og fremst skulle forsterke med dette kjøpet, men fordi Trossard fungerer utmerket som spiss for oss.

Jeg var som kjent ikke superhappy med det kjøpet. Som kantspiller syns jeg han fortsatt er litt meh og med alderen tatt i betraktning så syns jeg ikke det var et meget spennende kjøp, men han har vært bedre der enn forvnetet i tillegg til å ha vært en åpenbaring som spiss. Han tillater oss å spille som vi gjør med Jesus og det er ekstremt mye verdt. Det er spennende å se om kanskje både Balogun og Nketiah blir solgt til sommeren. Balogun sa i et intervju nylig at han ikke var villig å være tredjevalg hos oss og det tviler jeg på at Nketiah er også. Kan kanskje ende opp med at vi selger begge.

Tilbake til Mudryk så var jo ganske mange av oss klare på at vi ikke anså dette som et kjøp for i år. Han er veldig raw. Jeg tror riktignok at han ville vært bedre for oss enn det han har vært for Chelsea, forutsatt at vi spiller med Jesus eller Trossard. Da kan han løse rollen ala Martinelli har gjort og det tror jeg passer han mye bedre enn å spille som inside forward i en 343. Problemet er at jeg tror han ville slitt vel så mye som Martinelli gjorde da vi spilte med Nketiah og hadde sånn sett vært en mye mindre forsterkning enn det Trossard har vært.

Så ja, hell i uhell :)
Jeg var på at det var synd Mudryk røyk, men når prislappen var satt ut i fra "en overspriset fidget spinner" hos noen røde jævler, så syntes jeg det var greit fordi risikoen ble i overkant.

I motsetning til deg, har jeg alltid likt Trossard og var superhappy med at det ble ham, når det ikke ble Mudryk. Han har selvsagt ikke det utviklingsspotensialet, men han var åpenbart (for meg i hvert fall) en spiller som kunne og burde ha impact fra dag en. Og sånn har det jo også blitt. At han ikke er spiller for fremtiden får da være helt greit imo. Vi kan ikke BARE har spillere for fremtiden. Det er fint med litt rutine og balanse i stallen, så lenge de ikke er overpriset i hverken innkjøp eller lønn.

Jeg tror jeg har spurt deg før, men hvorfor snakker du så mye om å selge Balogun? Er du så overbevist om at Jesus er fredet på spissplassen? Eller mener du at Balogun rett og slett ikke passer inn i Arteta-stilen (f.eks. fordi han ikke er god nok i link-up spiller, og tydeligvis er like dårlig som Ed på å løfte blikket og assistere andre)?

Jeg synes ærlig talt laget vårt skriker etter en ren klinisk avslutter. Vi har det meste annet, men vi mangler den rå spisstypen som kan komme seg til xG 20 og 24 mål i løpet av en sesong. Jeg elsker Jesus. Og han har veldig mye (alt?) annet, men en klinisk avslutter er og blir han ikke. Og det tror jeg ikke han kan utvikle heller, med tanke på alderen.

Det er ikke så lenge siden klubben blank avviste et fremstøt for å få kjøpe Balogun. Så jeg tenker at det betyr at han er med i planene videre, eller at han i hvert fall ses på som å ikke å være utelukket (f.eks. kan det tenkes at han er med i planene hvis han klarer å ta nødvendige steg på område X og Y).

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: man mar 20, 2023 12:38 pm Jeg var på at det var synd Mudryk røyk, men når prislappen var satt ut i fra "en overspriset fidget spinner" hos noen røde jævler, så syntes jeg det var greit fordi risikoen ble i overkant.

I motsetning til deg, har jeg alltid likt Trossard og var superhappy med at det ble ham, når det ikke ble Mudryk. Han har selvsagt ikke det utviklingsspotensialet, men han var åpenbart (for meg i hvert fall) en spiller som kunne og burde ha impact fra dag en. Og sånn har det jo også blitt. At han ikke er spiller for fremtiden får da være helt greit imo. Vi kan ikke BARE har spillere for fremtiden. Det er fint med litt rutine og balanse i stallen, så lenge de ikke er overpriset i hverken innkjøp eller lønn.

Jeg tror jeg har spurt deg før, men hvorfor snakker du så mye om å selge Balogun? Er du så overbevist om at Jesus er fredet på spissplassen? Eller mener du at Balogun rett og slett ikke passer inn i Arteta-stilen (f.eks. fordi han ikke er god nok i link-up spiller, og tydeligvis er like dårlig som Ed på å løfte blikket og assistere andre)?

Jeg synes ærlig talt laget vårt skriker etter en ren klinisk avslutter. Vi har det meste annet, men vi mangler den rå spisstypen som kan komme seg til xG 20 og 24 mål i løpet av en sesong. Jeg elsker Jesus. Og han har veldig mye (alt?) annet, men en klinisk avslutter er og blir han ikke. Og det tror jeg ikke han kan utvikle heller, med tanke på alderen.

Det er ikke så lenge siden klubben blank avviste et fremstøt for å få kjøpe Balogun. Så jeg tenker at det betyr at han er med i planene videre, eller at han i hvert fall ses på som å ikke å være utelukket (f.eks. kan det tenkes at han er med i planene hvis han klarer å ta nødvendige steg på område X og Y).
Jeg tror jeg har svart på det før. Vi er ikke Chelsea, City eller PSG. Vi opererer etter et budsjett, og så glad som jeg er for at KSE har støttet driften av klubben gjennom å ta over dyre lån og gjøre dem billigere, gi nye lån, osv, så tror jeg ikke det er en fremtid vi skal venne oss til.

Vi trenger derfor å selge spillere for å finansiere nye kjøp er min tro. På topp så har vi nå 4 alternativer i Jesus, Trossard, Nketiah og Balogun. Til nøds også Martinelli. Jesus er fortsatt i mine øyne det soleklare førstevalget, mens Trossard og Martinelli kan spille i andre posisjoner også så det er ikke krise for dem om de er 3./4.-valg på topp ettersom de er 1. og 2-valget på venstrekant.

For Balogun og Nketiah som primært er spisser så er det derimot krise for dem om de er 3.-/4.-valg på topp og minst en av dem vil være det hvis vi ikke selger en av dem. Hvis Arteta vurderer det pdd at Nketiah er 2.-valget vårt så må vi enten låne ut Balogun eller selge han. Personlig heller jeg da mer mot å selge han siden det er langt ifra sikkert at han vil ha en like høy verdi neste sommer etter et nytt utlån. Hvis du spør meg personlig så vil jeg heller selge Nketiah, men Arteta har alltid likt Nketiah og jeg blir derfor ikke sjokkert om han holder han over Balogun.

Jeg er ikke veldig enig i at vi trenger en slik spisstype. Jeg tror at hvis vi hadde spilt med Nketiah som førstevalg over en hel sesong så ville han hatt tall tilsvarende som det du skriver opp her. De underliggende tallene hans tilsvarer at han skal ende opp rundt der, og jeg tror han vil bli en spiller som overpresterer xG-en sin over tid. Hvis man ser på Pep sine City-lag så har de ofte spilt uten en out-and-out spiss og allikvel scoret +-100 mål. Vi ligger an til 91 mål denne sesongen uten denne typen spiss i størstedelen av sesongen, og det var faktisk i perioden med en slik type spiss at vi scoret færrest mål. Jeg føler selv ikke at det er et must i hvert fall.

Årsaken til at jeg foretrekker Balogun, noe jeg har gjort helt siden VGD, er fordi jeg syns han er en mer komplett spiss. Han har mer erfaring fra å spille på kanten, har en bedre fysikk for å være oppspillspunkt og var et bedre oppspillspunkt da de var yngre. Ikke fordi jeg tror han er så mye bedre som målscorer.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

Hva tror vi om Pepe. Kontrakten utløper neste sommer, så spørsmålet er om
A: han blir solgt i sommer
B: blir lånt ut videre
C: får en siste mulighet neste sesong

Jeg tipper B, da ingen klubber der han passer inn har råd til lønn og overgangssum. Og han passer absolutt ikke inn i Arteta-ball med sine begrensninger med defensiv jobbing. Et av tidenes bomkjøp i PL, dessverre.
Sist redigert av Onv95 den man mar 20, 2023 1:39 pm, redigert 1 gang totalt.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Onv95 skrev: man mar 20, 2023 1:33 pm Hva tror vi om Pepe. Kontrakten utløper neste sommer, så spørsmålet er om
A: han blir solgt i sommer
B: blir lånt ut videre
C: får en siste mulighet neste sesong

Jeg tipper B.
Tipper det samme. Arteta er nok ikke interessert, og lønnen hans er nok for høy til at han blir kjøpt.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Onv95 skrev: man mar 20, 2023 1:33 pm Hva tror vi om Pepe. Kontrakten utløper neste sommer, så spørsmålet er om
A: han blir solgt i sommer
B: blir lånt ut videre
C: får en siste mulighet neste sesong

Jeg tipper B, da ingen klubber der han passer inn har råd til lønn og overgangssum. Og han passer absolutt ikke inn i Arteta-ball med sine begrensninger med defensiv jobbing. Et av tidenes bomkjøp i PL, dessverre.
Heller mot B sjæl. Mulig man er villig til å subsidiere lønnen hans ut neste sesong, men selger han billig.

Litt synd at han ble skadet. Var i ferd med å finne noe som lignet på en slags form, men har knapt spilt de siste månedene fra hva jeg har sett.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man mar 20, 2023 1:05 pm
Enzino skrev: man mar 20, 2023 12:38 pm Jeg var på at det var synd Mudryk røyk, men når prislappen var satt ut i fra "en overspriset fidget spinner" hos noen røde jævler, så syntes jeg det var greit fordi risikoen ble i overkant.

I motsetning til deg, har jeg alltid likt Trossard og var superhappy med at det ble ham, når det ikke ble Mudryk. Han har selvsagt ikke det utviklingsspotensialet, men han var åpenbart (for meg i hvert fall) en spiller som kunne og burde ha impact fra dag en. Og sånn har det jo også blitt. At han ikke er spiller for fremtiden får da være helt greit imo. Vi kan ikke BARE har spillere for fremtiden. Det er fint med litt rutine og balanse i stallen, så lenge de ikke er overpriset i hverken innkjøp eller lønn.

Jeg tror jeg har spurt deg før, men hvorfor snakker du så mye om å selge Balogun? Er du så overbevist om at Jesus er fredet på spissplassen? Eller mener du at Balogun rett og slett ikke passer inn i Arteta-stilen (f.eks. fordi han ikke er god nok i link-up spiller, og tydeligvis er like dårlig som Ed på å løfte blikket og assistere andre)?

Jeg synes ærlig talt laget vårt skriker etter en ren klinisk avslutter. Vi har det meste annet, men vi mangler den rå spisstypen som kan komme seg til xG 20 og 24 mål i løpet av en sesong. Jeg elsker Jesus. Og han har veldig mye (alt?) annet, men en klinisk avslutter er og blir han ikke. Og det tror jeg ikke han kan utvikle heller, med tanke på alderen.

Det er ikke så lenge siden klubben blank avviste et fremstøt for å få kjøpe Balogun. Så jeg tenker at det betyr at han er med i planene videre, eller at han i hvert fall ses på som å ikke å være utelukket (f.eks. kan det tenkes at han er med i planene hvis han klarer å ta nødvendige steg på område X og Y).
Jeg tror jeg har svart på det før. Vi er ikke Chelsea, City eller PSG. Vi opererer etter et budsjett, og så glad som jeg er for at KSE har støttet driften av klubben gjennom å ta over dyre lån og gjøre dem billigere, gi nye lån, osv, så tror jeg ikke det er en fremtid vi skal venne oss til.

Vi trenger derfor å selge spillere for å finansiere nye kjøp er min tro. På topp så har vi nå 4 alternativer i Jesus, Trossard, Nketiah og Balogun. Til nøds også Martinelli. Jesus er fortsatt i mine øyne det soleklare førstevalget, mens Trossard og Martinelli kan spille i andre posisjoner også så det er ikke krise for dem om de er 3./4.-valg på topp ettersom de er 1. og 2-valget på venstrekant.

For Balogun og Nketiah som primært er spisser så er det derimot krise for dem om de er 3.-/4.-valg på topp og minst en av dem vil være det hvis vi ikke selger en av dem. Hvis Arteta vurderer det pdd at Nketiah er 2.-valget vårt så må vi enten låne ut Balogun eller selge han. Personlig heller jeg da mer mot å selge han siden det er langt ifra sikkert at han vil ha en like høy verdi neste sommer etter et nytt utlån. Hvis du spør meg personlig så vil jeg heller selge Nketiah, men Arteta har alltid likt Nketiah og jeg blir derfor ikke sjokkert om han holder han over Balogun.

Jeg er ikke veldig enig i at vi trenger en slik spisstype. Jeg tror at hvis vi hadde spilt med Nketiah som førstevalg over en hel sesong så ville han hatt tall tilsvarende som det du skriver opp her. De underliggende tallene hans tilsvarer at han skal ende opp rundt der, og jeg tror han vil bli en spiller som overpresterer xG-en sin over tid. Hvis man ser på Pep sine City-lag så har de ofte spilt uten en out-and-out spiss og allikvel scoret +-100 mål. Vi ligger an til 91 mål denne sesongen uten denne typen spiss i størstedelen av sesongen, og det var faktisk i perioden med en slik type spiss at vi scoret færrest mål. Jeg føler selv ikke at det er et must i hvert fall.

Årsaken til at jeg foretrekker Balogun, noe jeg har gjort helt siden VGD, er fordi jeg syns han er en mer komplett spiss. Han har mer erfaring fra å spille på kanten, har en bedre fysikk for å være oppspillspunkt og var et bedre oppspillspunkt da de var yngre. Ikke fordi jeg tror han er så mye bedre som målscorer.
Da forstår jeg det nok litt bedre i hvert fall.

Jeg blir ekstremt overrasket over hvis Balogun blir solgt og Ed blir beholdt. Men helt enig i at det er helt urealistisk finansielt og dumt sportslig å beholde begge to så lenge Jesus er førstevalg.

Den perfekte spissen i vårt system er jo en som produserer i spillet som Jesus, men som i tillegg er en klinisk avslutter. Dessverre finnes det få slike spisser i verden, og de som er slik er krisedyre.

Det er jo et interessant tankeeksperiement å finne en "perfekt" spiss til systemet, og selge både Flo og Ed for å finansiere et slik kjøp (gitt at man tror at man ikke kan utvikle Flo masse i link up spillet, litt slik Henry gikk fra å være ren målscorer til å slå assist-rekorden i PL).

Men så er det klart at regnestykket ikke er så enkelt at hvis man kjøper en spiss som scorer mye, så scorer laget mer.

Jeg er nok der, at selv om jeg elsker Jesus både som spiller og type, så tror jeg ikke dette laget vil kunne maksimere prestasjonene med ham som spiss. Der har jeg kanskje ikke så mange Arsenal-fans med meg akkurat nå.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: man mar 20, 2023 1:57 pm
Wellé skrev: man mar 20, 2023 1:05 pm
Enzino skrev: man mar 20, 2023 12:38 pm Jeg var på at det var synd Mudryk røyk, men når prislappen var satt ut i fra "en overspriset fidget spinner" hos noen røde jævler, så syntes jeg det var greit fordi risikoen ble i overkant.

I motsetning til deg, har jeg alltid likt Trossard og var superhappy med at det ble ham, når det ikke ble Mudryk. Han har selvsagt ikke det utviklingsspotensialet, men han var åpenbart (for meg i hvert fall) en spiller som kunne og burde ha impact fra dag en. Og sånn har det jo også blitt. At han ikke er spiller for fremtiden får da være helt greit imo. Vi kan ikke BARE har spillere for fremtiden. Det er fint med litt rutine og balanse i stallen, så lenge de ikke er overpriset i hverken innkjøp eller lønn.

Jeg tror jeg har spurt deg før, men hvorfor snakker du så mye om å selge Balogun? Er du så overbevist om at Jesus er fredet på spissplassen? Eller mener du at Balogun rett og slett ikke passer inn i Arteta-stilen (f.eks. fordi han ikke er god nok i link-up spiller, og tydeligvis er like dårlig som Ed på å løfte blikket og assistere andre)?

Jeg synes ærlig talt laget vårt skriker etter en ren klinisk avslutter. Vi har det meste annet, men vi mangler den rå spisstypen som kan komme seg til xG 20 og 24 mål i løpet av en sesong. Jeg elsker Jesus. Og han har veldig mye (alt?) annet, men en klinisk avslutter er og blir han ikke. Og det tror jeg ikke han kan utvikle heller, med tanke på alderen.

Det er ikke så lenge siden klubben blank avviste et fremstøt for å få kjøpe Balogun. Så jeg tenker at det betyr at han er med i planene videre, eller at han i hvert fall ses på som å ikke å være utelukket (f.eks. kan det tenkes at han er med i planene hvis han klarer å ta nødvendige steg på område X og Y).
Jeg tror jeg har svart på det før. Vi er ikke Chelsea, City eller PSG. Vi opererer etter et budsjett, og så glad som jeg er for at KSE har støttet driften av klubben gjennom å ta over dyre lån og gjøre dem billigere, gi nye lån, osv, så tror jeg ikke det er en fremtid vi skal venne oss til.

Vi trenger derfor å selge spillere for å finansiere nye kjøp er min tro. På topp så har vi nå 4 alternativer i Jesus, Trossard, Nketiah og Balogun. Til nøds også Martinelli. Jesus er fortsatt i mine øyne det soleklare førstevalget, mens Trossard og Martinelli kan spille i andre posisjoner også så det er ikke krise for dem om de er 3./4.-valg på topp ettersom de er 1. og 2-valget på venstrekant.

For Balogun og Nketiah som primært er spisser så er det derimot krise for dem om de er 3.-/4.-valg på topp og minst en av dem vil være det hvis vi ikke selger en av dem. Hvis Arteta vurderer det pdd at Nketiah er 2.-valget vårt så må vi enten låne ut Balogun eller selge han. Personlig heller jeg da mer mot å selge han siden det er langt ifra sikkert at han vil ha en like høy verdi neste sommer etter et nytt utlån. Hvis du spør meg personlig så vil jeg heller selge Nketiah, men Arteta har alltid likt Nketiah og jeg blir derfor ikke sjokkert om han holder han over Balogun.

Jeg er ikke veldig enig i at vi trenger en slik spisstype. Jeg tror at hvis vi hadde spilt med Nketiah som førstevalg over en hel sesong så ville han hatt tall tilsvarende som det du skriver opp her. De underliggende tallene hans tilsvarer at han skal ende opp rundt der, og jeg tror han vil bli en spiller som overpresterer xG-en sin over tid. Hvis man ser på Pep sine City-lag så har de ofte spilt uten en out-and-out spiss og allikvel scoret +-100 mål. Vi ligger an til 91 mål denne sesongen uten denne typen spiss i størstedelen av sesongen, og det var faktisk i perioden med en slik type spiss at vi scoret færrest mål. Jeg føler selv ikke at det er et must i hvert fall.

Årsaken til at jeg foretrekker Balogun, noe jeg har gjort helt siden VGD, er fordi jeg syns han er en mer komplett spiss. Han har mer erfaring fra å spille på kanten, har en bedre fysikk for å være oppspillspunkt og var et bedre oppspillspunkt da de var yngre. Ikke fordi jeg tror han er så mye bedre som målscorer.
Da forstår jeg det nok litt bedre i hvert fall.

Jeg blir ekstremt overrasket over hvis Balogun blir solgt og Ed blir beholdt. Men helt enig i at det er helt urealistisk finansielt og dumt sportslig å beholde begge to så lenge Jesus er førstevalg.

Den perfekte spissen i vårt system er jo en som produserer i spillet som Jesus, men som i tillegg er en klinisk avslutter. Dessverre finnes det få slike spisser i verden, og de som er slik er krisedyre.

Det er jo et interessant tankeeksperiement å finne en "perfekt" spiss til systemet, og selge både Flo og Ed for å finansiere et slik kjøp (gitt at man tror at man ikke kan utvikle Flo masse i link up spillet, litt slik Henry gikk fra å være ren målscorer til å slå assist-rekorden i PL).

Men så er det klart at regnestykket ikke er så enkelt at hvis man kjøper en spiss som scorer mye, så scorer laget mer.

Jeg er nok der, at selv om jeg elsker Jesus både som spiller og type, så tror jeg ikke dette laget vil kunne maksimere prestasjonene med ham som spiss. Der har jeg kanskje ikke så mange Arsenal-fans med meg akkurat nå.
Jeg syns det er en ganske så dum mening ja. Jesus leverte før skaden målpoeng på et nivå som er godt over middels samtidig som at jeg vil si han var i den ypperste verdensklasse i samtlige andre aspekter av spisspillet. Han har heller aldri underprestert xG-en sin så mye som det han gjorde for oss så vi kan nok forvente oss en forbedring her, selvom han nok aldri blir en overpresterer.

Slik vi spiller vil jeg heller ha en spiss som er 80-persentil på målpoeng og verdensklasse på alt annet enn en spiss som er 100-persentil på målpoeng og middels på resten (Haaland). Haaland er en bedre spiss enn Jesus, men jeg tror ikke han er en bedre spiss for oss, og jeg tror faktisk ikke at han er det for City hvis de hadde brukt Jesus slik vi bruker han nå. Ja, vi river oss i håret av alle bommene, men han er så viktig for hvordan vi kan stå høyt i banen, bryte ned dype blokker og generelt bare skape kaos for motstanderlag. Jeg ELSKER Jesus, og jeg er er ateist! :lol:

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Jeg tenkte at det var plass til både Eddie og Balo, men med Trossards inntreden blir det for mange spisser i stallen selv med CL. Jeg tipper vi beholder alle sammen, leier ut Balo enda en sesong og forlanger opsjonen hans.

Heller ikke direkte uenig med Enzino om at om den rette superspissen dukker opp, så kan Arteta og Edu fort finne på å selge rubbel og bit unna for å finansiere vedkommende.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Wellé skrev: man mar 20, 2023 2:39 pm Jeg syns det er en ganske så dum mening ja. Jesus leverte før skaden målpoeng på et nivå som er godt over middels samtidig som at jeg vil si han var i den ypperste verdensklasse i samtlige andre aspekter av spisspillet. Han har heller aldri underprestert xG-en sin så mye som det han gjorde for oss så vi kan nok forvente oss en forbedring her, selvom han nok aldri blir en overpresterer.

Slik vi spiller vil jeg heller ha en spiss som er 80-persentil på målpoeng og verdensklasse på alt annet enn en spiss som er 100-persentil på målpoeng og middels på resten (Haaland). Haaland er en bedre spiss enn Jesus, men jeg tror ikke han er en bedre spiss for oss, og jeg tror faktisk ikke at han er det for City hvis de hadde brukt Jesus slik vi bruker han nå. Ja, vi river oss i håret av alle bommene, men han er så viktig for hvordan vi kan stå høyt i banen, bryte ned dype blokker og generelt bare skape kaos for motstanderlag. Jeg ELSKER Jesus, og jeg er er ateist! :lol:
Mulig det her kom frem som litt hardere enn jeg ønsket. Var mer at jeg bare er sterkt uenig i det :P

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wengerist skrev: man mar 20, 2023 2:41 pm Jeg tenkte at det var plass til både Eddie og Balo, men med Trossards inntreden blir det for mange spisser i stallen selv med CL. Jeg tipper vi beholder alle sammen, leier ut Balo enda en sesong og forlanger opsjonen hans.

Heller ikke direkte uenig med Enzino om at om den rette superspissen dukker opp, så kan Arteta og Edu fort finne på å selge rubbel og bit unna for å finansiere vedkommende.
Skal du være lat og ikke skrive hele navnet hans, så må du jo bruke det nicket alle spillerne bruker på ham, for det er FETT: Flo! :D

Edit:

Forresten en litt morsom stats på Flo.

Haaland har scoret 42% av målene til City i år. Kane 40% av målene til Tottenham. Flo har scoret 47% av målene til Reims! En ikke helt ukjent Alexander Lacazette har scoret 40% av målene til Lyon.
Sist redigert av Enzino den man mar 20, 2023 5:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: man mar 20, 2023 3:32 pm
Wellé skrev: man mar 20, 2023 2:39 pm Jeg syns det er en ganske så dum mening ja. Jesus leverte før skaden målpoeng på et nivå som er godt over middels samtidig som at jeg vil si han var i den ypperste verdensklasse i samtlige andre aspekter av spisspillet. Han har heller aldri underprestert xG-en sin så mye som det han gjorde for oss så vi kan nok forvente oss en forbedring her, selvom han nok aldri blir en overpresterer.

Slik vi spiller vil jeg heller ha en spiss som er 80-persentil på målpoeng og verdensklasse på alt annet enn en spiss som er 100-persentil på målpoeng og middels på resten (Haaland). Haaland er en bedre spiss enn Jesus, men jeg tror ikke han er en bedre spiss for oss, og jeg tror faktisk ikke at han er det for City hvis de hadde brukt Jesus slik vi bruker han nå. Ja, vi river oss i håret av alle bommene, men han er så viktig for hvordan vi kan stå høyt i banen, bryte ned dype blokker og generelt bare skape kaos for motstanderlag. Jeg ELSKER Jesus, og jeg er er ateist! :lol:
Mulig det her kom frem som litt hardere enn jeg ønsket. Var mer at jeg bare er sterkt uenig i det :P
Null stress. Jeg reagerte ikke på formuleringen. ;)

Og jeg vet at jeg antakelig er i mindretall. Hvis han i fremtid klarer å bare underprestere 10-15% mot xG, så tenderer jeg til å være enig med deg.

Men er usikker på om han kommer til å klare det, nettopp pga det du selv skriver, om at vi bruker ham annerledes enn City. Han har veldig mye ansvar i alle spillets faser, i tillegg til å skulle score mål.

Denne sesongen så langt presterer han jo nesten 50% ned. 5 mål på xG 9,88. Men det er alt for få kamper og for små tall til å trekke noen bastante konklusjoner. Vi får satse på at han holder seg skadefri, så har vi mye mer representative tall å se på når neste sesong er ferdig, eller i hvert fall halspilt.

Helt på siden: Jeg tror at Haaland hadde bøttet (nesten) like mange mål i årets Arsenal som i årets City. Det er så mange tilretteleggere i laget vårt akkurat nå. Og når man ser hvor mange sjanser Ed kom til, så er det ganske obvious at en såpass mye bedre spiss ville kommet til enda flere. Men da hadde vi kanskje hatt samme debatten som de har i City (eller antakelig ikke faktisk, siden vi ikke hadde hatt tilsvarende lag/årganger å sammenligne med, så kanskje folk da ironisk nok ville genierklært Haalands inntreden og ment det var hovedårsaken til suksessen... haha...).

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Vi har like mange poeng som vi hadde ved sesongslutt i fjor, med 10 kamper igjen.

Vi har +40 i målforskjell. Forrige sesong endte vi på +13.

Det er ganske sjukt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Bone8 skrev: tir mar 21, 2023 11:19 am Vi har like mange poeng som vi hadde ved sesongslutt i fjor, med 10 kamper igjen.

Vi har +40 i målforskjell. Forrige sesong endte vi på +13.

Det er ganske sjukt.
Nevnte det etter seieren mot Palace, 22-3-3, og at vi hadde 22-3-13 etter endt sesong i fjor.
Vi burde klare å hente ut et poeng eller tre på de ti siste kampene :D

Patrick Vieira altså sparket etter den kampen, og nå har Palace ansatt ingen ringere enn Roy Hodgson..
Man blir målløs. Hva Hodgson vil klare å få ut av laget, som Vieira ikke klarte, begriper jeg ikke.

Palace slapp altså inn kun 9 mål på Vieiras 10 siste ligakamper. Ta en titt på disse motstanderne:
Man City, Liverpool, Man United x2, Chelsea, Newcastle, Brighton x2, Brentford og Aston Villa.

Under ett mål i snitt baklengs, det er kruttsterkt mot denne rekken av lag. De har slitt med å score dog (4-9), men mot disse lagene er ikke det rart. Sparkingen av Vieira virker merkelig for meg. Palace ligger på 12.plass.
Arsenal scorer altså 4, i første kamp etter sparkingen.

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 11:34 am
Bone8 skrev: tir mar 21, 2023 11:19 am Vi har like mange poeng som vi hadde ved sesongslutt i fjor, med 10 kamper igjen.

Vi har +40 i målforskjell. Forrige sesong endte vi på +13.

Det er ganske sjukt.
Nevnte det etter seieren mot Palace, 22-3-3, og at vi hadde 22-3-13 etter endt sesong i fjor.
Vi burde klare å hente ut et poeng eller tre på de ti siste kampene :D

Patrick Vieira altså sparket etter den kampen, og nå har Palace ansatt ingen ringere enn Roy Hodgson..
Man blir målløs. Hva Hodgson vil klare å få ut av laget, som Vieira ikke klarte, begriper jeg ikke.

Palace slapp altså inn kun 9 mål på Vieiras 10 siste ligakamper. Ta en titt på disse motstanderne:
Man City, Liverpool, Man United x2, Chelsea, Newcastle, Brighton x2, Brentford og Aston Villa.

Under ett mål i snitt baklengs, det er kruttsterkt mot denne rekken av lag. De har slitt med å score dog (4-9), men mot disse lagene er ikke det rart. Sparkingen av Vieira virker merkelig for meg. Palace ligger på 12.plass.
Arsenal scorer altså 4, i første kamp etter sparkingen.
Vi ender opp med samme tall som i fjor. Du hørte det her først.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

DennisB skrev: tir mar 21, 2023 11:34 am
Bone8 skrev: tir mar 21, 2023 11:19 am Vi har like mange poeng som vi hadde ved sesongslutt i fjor, med 10 kamper igjen.

Vi har +40 i målforskjell. Forrige sesong endte vi på +13.

Det er ganske sjukt.
Nevnte det etter seieren mot Palace, 22-3-3, og at vi hadde 22-3-13 etter endt sesong i fjor.
Vi burde klare å hente ut et poeng eller tre på de ti siste kampene :D

Patrick Vieira altså sparket etter den kampen, og nå har Palace ansatt ingen ringere enn Roy Hodgson..
Man blir målløs. Hva Hodgson vil klare å få ut av laget, som Vieira ikke klarte, begriper jeg ikke.

Palace slapp altså inn kun 9 mål på Vieiras 10 siste ligakamper. Ta en titt på disse motstanderne:
Man City, Liverpool, Man United x2, Chelsea, Newcastle, Brighton x2, Brentford og Aston Villa.

Under ett mål i snitt baklengs, det er kruttsterkt mot denne rekken av lag. De har slitt med å score dog (4-9), men mot disse lagene er ikke det rart. Sparkingen av Vieira virker merkelig for meg. Palace ligger på 12.plass.
Arsenal scorer altså 4, i første kamp etter sparkingen.
Ja, det er ganske sykt. De lå veldig godt an før den perioden, og har fem dumpekandidater på rappen nå. Hvis Roy får æren for å snu skuta, så blir det helt feil. De har slitt med å score mål, og jeg måtte flire når bortefansen sang "How hit must you be, we scored a goal" mot Arsenal-fansen :lol: Men de har møtt veldig solide lag med solide forsvar.

De er et midt på treet lag, som bruker midt på treet penger, så de hører hjemme midt på tabellen. Tror faktisk sjansen for at de hadde klart å krype en plass eller to med Vieira hadde vært større enn med Roy.

Vieira-sangen runget også over Emirates på søndag, selvsagt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»