Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
Jokkemedkniven
Innlegg: 2170

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av Jokkemedkniven »



Tipper at to av de tre klubbene som var interesserte i Saka var Man City og Real Madrid, den siste klubben var nok enten Chelsea eller Liverpool.

Får håpe at Saliba signerer ny kontrakt i sommer, da har vi fått forlenget de tre viktigste spillerne denne sesongen, så regner jeg med at Ødegaard signeret ny kontrakt i løpet av neste sesong eller neste sommer. Framtiden ser lys ut!

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Angående dette så hadde @Enzino og @DennisB en artig liten diskusjon om hvorvidt Manchester City trengte å vinne 10 på rad eller 13 på rad for oppfylle et tenkt scenario, hvor deler var fortid og deler var fremtid.

Det handler om hvordan man vurderer slikt, og hvordan man opplever tid.

Hvis man sier at det er 80% sjans for at Manchester City vinner en kamp så var det på det tidspunktet 0,8^10 = 10,7% sannsynlig at det ville skje. Men etter sesongen så ville folk ha sett på hele rekken og sagt at det var 0,8^13 = 5,5% sannsynlig at denne rekken skulle skje. Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.

Dette får meg til å tenke på Diego Simeone, som kjørte akkurat denne linjen, og nektet å akseptere argumenter som brukte fortid og fremtid. I en sesong så ble han på en pressekonferanse fortalt av en journalist at Atlético Madrid måtte vinne de siste 10(?) kampene for å vinne ligaen, og om han trodde at det var mulig. Simeone ble sint og sa at Atlético slett ikke trengte å vinne de neste 10 kampene. Det er umulig å vinne de neste 10 kampene. Men alt Atlético trengte å gjøre var å vinne den neste kampen. Kun den, ikke noen flere. Og DET var faktisk temmelig sannsynlig. Og så, neste uke så kom ikke Atlético til å trenge å vinne 9 kamper på rad, for det er igjen umulig for en klubb som Atlético, alt de trengte å gjøre var å vinne DEN NESTE KAMPEN, og kun den. Resten av sesongen eksisterer ikke når spillerne er ute på matten.
Og så videre, og så videre.

Et mantra som gjør mening (selv om jeg er uenig i grunnidéen fra et filosofisk standpunkt). Partido a partido. Final y final.
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.
Fra et sannsynlighetsperspektiv og oddsperspektiv, så er dette et interessant tema. Man hører ofte at dersom man har en streak, er det større sannsynlighet for at man taper den neste kampen, siden en streak alltid ender en gang. Det er både riktig og feil. En streak ender, det er riktig, men sannsynligheten for seier i neste kamp endrer seg ikke fordi man er midt i en streak, i begynnelsen av den, eller mot slutten av den. Om noe, kan en streak øke sannsynligheten for seier, dersom det bærer med seg en litt bedre, utenom det vanlige, form.

Derimot så kommer man for hver seier NÆRMERE et tap. Det er en sikker analyse, siden tapet vil komme før eller siden. Men sannsynligheten endrer seg altså ikke i neste kamp, dersom faktorene i den er de samme. Hver kamp ses på isolert mao.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:42 pm
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.
Lagene og situasjonen er i den filosofiske debatten om hva som er mer riktig helt uvesentlig. Men jeg forstår at jeg nok heller burde ha snakket om lagene X og Y i en rent oppdiktet situasjon, slik at jeg ikke kom med en innvending angående den egentlige diskusjonen dere hadde. Jeg brukte det mest som inspirasjon for å snakke om hvordan slikt kan oppleves, og hvorfor Enzino mente at det å vinne 10 kamper på rad ville bety at Manchester City har vunnet 13 kamper på rad, noe som ikke skjer hver dag.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Arsenal har nå scoret 66 mål på sine 28 kamper. Det er 2.36 mål pr. kamp i snitt, noe som gir 90 mål på 38 kamper. Det er virkelig et langt steg i riktig retning.
66 mål altså, og ingen spillere har scoret mer enn 13 mål. Det er ganske spesielt, og befester at det er laget vårt som står fram, og at målene kommer fra flere hold. Det er en stor grunn til vår suksess, siden vi ikke gjør oss så avhengig av enkeltspillere når det gjelder scoringer, og disses evt. form og formdupper.

En annen årsak til suksessen er selvsagt at vi har fått beholde stammen vår i flere kamper enn vanlig for oss å være. Relativt få skader, selv om det overdrives litt om temaet. Vi har da hatt skader og fravær vi også, men akkurat innafor det som er akseptabelt for at laget skal fungere relativt ubemerket allikevel.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:55 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:29 pm
Jolla skrev: tir mar 28, 2023 3:01 pm
Kun en finurlighet i hvordan man vurderer ting.
Dennis har helt rett i at utfall som allerede er gitt blir satt til 100%, men samtidig så kan det være misvisende hvis man før den siste kampen (etter at Manchester City har vunnet 12 kamper på rad) sier at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 13 kamper på rad. Man har rett i at det på det tidspunktet er 80% sannsynlig at Manchester City ender opp med å stå med 13 seiere på rad, men det man egentlig har sagt er at det er 80% sannsynlig at Manchester City vinner 1 kamp, ikke 13.
Fra et sannsynlighetsperspektiv og oddsperspektiv, så er dette et interessant tema.
For å være helt ærlig så synes at det fra et sannsynlighets- og oddsperspektiv er et temmelig kjedelig tema. Men fra et filosofisk perspektiv, hvor vi egentlig driter i hva som er fasit og heller stiller spørsmål til om det i det hele tatt er en fasit, og hvordan sinnene våre fungerer, så synes jeg at slike uenigheter bringer opp et veldig interessant tema.


Jeg er der at jeg personlig mener at tid er lineær og fastlåst, og vår opplevelse av tiden er kun at vi beveger oss fra et punkt til et annet punkt.

Således så vil jeg påstå at hvis jeg triller en D6-terning så er det ikke 16,66% sannsynlighet for at jeg får et hvilket som helst tall fra 1 til 6. Det er 100% sannsynlig at jeg får ett spesifikt tall, og 0% sannsynlig at jeg får de fem andre. Og hvis jeg triller terningen igjen på eksakt samme måte så vil det samme resultatet skje med 100% sannsynlighet.
Samtidig som jeg mener at alt er fastlåst, og man ikke kan forandre det som kommer til å skje, så mener jeg at fri vilje eksisterer, og at denne frie viljen er nettopp det som former det som med 100% sannsynlighet kommer til å skje. Videre så mener jeg at det som faktisk skjer ikke er en bedre målestokk enn summen av muligheter før vi får vite hvilken av mulighetene som går i oppfyllelse. Virkeligheten alene er ikke viktigere enn alle potensielle virkeligheter satt i sammen. Faktisk så er virkeligheten temmelig ubetydelig i forhold til alt som KAN eller KUNNE skje.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 4:03 pm
DennisB skrev: tir mar 28, 2023 3:42 pm
Her må jeg skyte inn at regnestykket ditt blir helt feil, all den tid City ikke trenger å vinne 10 på rad. Men heller 10 av 11. Det påpekte jeg for Enzino også. Det gir evt. et systemspill på 10 seire ut av 11, med en helt annen sannsynlighet enn du snakker om. Tapet kan altså komme hvor som helst, f.eks 5 seire to ganger, med tapet midt i mellom.

Ellers er jeg selvsagt enig, man tar èn og èn kamp av gangen, og rekken kan fort da bli 10 av 11. Ikke engang sikkert de trenger det, men 8 eller 9 av 11, hvis vi avgir flere poeng. For meg er City fortsatt favoritt.
Lagene og situasjonen er i den filosofiske debatten om hva som er mer riktig helt uvesentlig. Men jeg forstår at jeg nok heller burde ha snakket om lagene X og Y i en rent oppdiktet situasjon, slik at jeg ikke kom med en innvending angående den egentlige diskusjonen dere hadde. Jeg brukte det mest som inspirasjon for å snakke om hvordan slikt kan oppleves, og hvorfor Enzino mente at det å vinne 10 kamper på rad ville bety at Manchester City har vunnet 13 kamper på rad, noe som ikke skjer hver dag.
Ja, det er en litt annen diskusjon, men også en digresjon som selvsagt er helt riktig. Men det som var greia i vårt tilfelle, var bruken av ordene "må vinne". Siden de allerede hadde vunnet tre, så det ble litt pirk på det fra meg, siden det var en upresis formulering.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: tir mar 28, 2023 4:19 pm Videre så mener jeg at det som faktisk skjer ikke er en bedre målestokk enn summen av muligheter før vi får vite hvilken av mulighetene som går i oppfyllelse. Virkeligheten alene er ikke viktigere enn alle potensielle virkeligheter satt i sammen. Faktisk så er virkeligheten temmelig ubetydelig i forhold til alt som KAN eller KUNNE skje.
Vil bare hive inn en kommentar til dette avsnittet.

Dette er naturligvis veldig riktig. I oddssammenheng (du får prøve å være overbærende med meg), så hører man ofte i ettertid hvor feil oddsen på en spesifikk kamp var, og hvor feil oddssetterne tok. Jeg har fått høre det flere ganger. I etterpåklokskapens navn kan man kanskje påstå det, men før kampen ble spilt, så var det som var innhentet av informasjon og sannsynlighetsteori, alt man hadde tilgjengelig, og som fastsatte oddsen. Resultatet endrer ikke på det.

Etterpåklokskap hører ingen steder hjemme i oddsverden. Hvis man derimot har innvendinger før kampen hadde blitt spilt, så blir det litt mer tyngde over det hele.

Men nå er jeg off topic igjen. How about them Gunners?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Hvis man antar at City har 80% sannsynlighet for å vinne hver av de siste kampene sine, noe jeg syns er en anelse høyt, så er det 32,2% for at de vinner 10 eller 11 av de siste 11 kampene sine. Jeg tipper City ender på 8 eller 9 seiere på de siste 11. Blir det 9 eller flere tror jeg de vinner ligaen. Blir det 8 eller færre tror jeg at vi vinner.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tir mar 28, 2023 6:22 pm Hvis man antar at City har 80% sannsynlighet for å vinne hver av de siste kampene sine, noe jeg syns er en anelse høyt, så er det 32,2% for at de vinner 10 eller 11 av de siste 11 kampene sine. Jeg tipper City ender på 8 eller 9 seiere på de siste 11. Blir det 9 eller flere tror jeg de vinner ligaen. Blir det 8 eller færre tror jeg at vi vinner.
De har nok 80% i en del av hjemmekampene, men ikke i alle, og ikke i flertallet av bortekampene.

Vinner de 9 (og 2x U) tar de 29 poeng og ender på 90p.

Vinner de 8 (og 3x U) tar de 27 poeng og ender på 88p.

I mitt hovedscenario tar vi 1-2-2 i bortekampene og 5-1-0 i hjemmekampene. I så fall havner vi på 90p.

Så jeg tror du er veldig nært noe her. Men klart skulle vi mot formodning vinne noen av de virkelig tøffe bortekampene i innspurten, så tror jeg vi vinner nesten uansett.

Tar vi en usannsynlig (men ikke klin umulig) seier på Ethiad, så er det jo nesten over, hvis vi ikke kollapser helt i de andre kampene.

Brukeravatar
ulfarne
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

Kan ikke folk bare slå seg til ro med at det blir 2. plass?

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

ulfarne skrev: ons mar 29, 2023 1:15 am Kan ikke folk bare slå seg til ro med at det blir 2. plass?
Da skal mye klaffe. Klarer ikke å se at det blir veldig mange 3-poengere fremover, og da tror jeg topp 4 ryker.

We are Arsenal, and ww do what we do best.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

ulfarne skrev: ons mar 29, 2023 1:15 am Kan ikke folk bare slå seg til ro med at det blir 2. plass?
Hvorfor så optimistisk?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Tipper

Arsenal:
Leeds (H)- 3 poeng
Liverpool (B)- 0 poeng
West Ham (B)- 1 poeng
Southamton (H)- 3 poeng
City (B)- 0 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng
Newcastle (B)- 1 poeng
Brighton (H)- 1poeng
Forrest (B)- 3 poeng
Wolves (H)- 3 poeng
Totalt 18 poeng

City:
Liverpool (H)- 3 poeng
Southamton (B)- 3 poeng
Leicester (H)- 3 poeng
Brighton (B)- 1 poeng
Arsenal (H)- 3 poeng
Fulham (B)- 1 poeng
West Ham (H)- 3 poeng
Leeds (H)- 3 poeng
Everton (B)- 3 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng (Hvis de har semifinale før denne kampen kan det bli spennende)
Brentford (B)- 1 poeng

Totalt 27 poeng.

Med andre ord tror jeg vi er avhengige av poeng på Etihad.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 8:45 am Tipper

Arsenal:
Leeds (H)- 3 poeng
Liverpool (B)- 0 poeng
West Ham (B)- 1 poeng
Southamton (H)- 3 poeng
City (B)- 0 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng
Newcastle (B)- 1 poeng
Brighton (H)- 1poeng
Forrest (B)- 3 poeng
Wolves (H)- 3 poeng
Totalt 18 poeng

City:
Liverpool (H)- 3 poeng
Southamton (B)- 3 poeng
Leicester (H)- 3 poeng
Brighton (B)- 1 poeng
Arsenal (H)- 3 poeng
Fulham (B)- 1 poeng
West Ham (H)- 3 poeng
Leeds (H)- 3 poeng
Everton (B)- 3 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng (Hvis de har semifinale før denne kampen kan det bli spennende)
Brentford (B)- 1 poeng

Totalt 27 poeng.

Med andre ord tror jeg vi er avhengige av poeng på Etihad.
Jeg føler meg rimelig trygg på at vi tar mer enn 3 poeng i kampene mot Man City, Liverpool, Newcastle, Brighton og West Ham. Jeg vil faktisk gå så langt som å garantere det, og skulle jeg satt en totalsum så hadde det vært 7 (2-1-2). Etter hvordan vi har spilt hele sesongen skjønner jeg ikke helt hvordan man setter oss opp som 0-3-2 på de fem kampene, men jeg er jo som regel i det optimistiske spekteret

Vi kommer sikkert ikke til å ta 15 poeng i de 5 resterende kampene, selvom det ikke er direkte usannsynlig med tanke på hvordan vi feier over svakere lag for tiden. Jeg tipper vi ender et sted mellom 89-91, mens City ender mellom 88-90, men med bedre målforskjell. Så da er det ganske 50/50 hvem som tar det.

Hvis jeg skulle gått hakket mer "akademisk" til verks så ville jeg delt kampene inn i tre bolker:
Vanskelige (ikke favoritt):
Liverpool (b)
Man City (b)

Middels (under 60% sannsynlighet for å vinne, men favoritt):
Brighton (h)
Newcastle (B)

Lette (over 60% sannsynlighet for å vinne):
Leeds (h)
Leicester (h)
West Ham (b)
Forest (b)
Wolves (h)
Chelsea (h)

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Wellé skrev: ons mar 29, 2023 8:58 am
Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 8:45 am Tipper

Arsenal:
Leeds (H)- 3 poeng
Liverpool (B)- 0 poeng
West Ham (B)- 1 poeng
Southamton (H)- 3 poeng
City (B)- 0 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng
Newcastle (B)- 1 poeng
Brighton (H)- 1poeng
Forrest (B)- 3 poeng
Wolves (H)- 3 poeng
Totalt 18 poeng

City:
Liverpool (H)- 3 poeng
Southamton (B)- 3 poeng
Leicester (H)- 3 poeng
Brighton (B)- 1 poeng
Arsenal (H)- 3 poeng
Fulham (B)- 1 poeng
West Ham (H)- 3 poeng
Leeds (H)- 3 poeng
Everton (B)- 3 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng (Hvis de har semifinale før denne kampen kan det bli spennende)
Brentford (B)- 1 poeng

Totalt 27 poeng.

Med andre ord tror jeg vi er avhengige av poeng på Etihad.
Jeg føler meg rimelig trygg på at vi tar mer enn 3 poeng i kampene mot Man City, Liverpool, Newcastle, Brighton og West Ham. Jeg vil faktisk gå så langt som å garantere det, og skulle jeg satt en totalsum så hadde det vært 7 (2-1-2). Etter hvordan vi har spilt hele sesongen skjønner jeg ikke helt hvordan man setter oss opp som 0-3-2 på de fem kampene, men jeg er jo som regel i det optimistiske spekteret

Vi kommer sikkert ikke til å ta 15 poeng i de 5 resterende kampene, selvom det ikke er direkte usannsynlig med tanke på hvordan vi feier over svakere lag for tiden. Jeg tipper vi ender et sted mellom 89-91, mens City ender mellom 88-90, men med bedre målforskjell. Så da er det ganske 50/50 hvem som tar det.
Dette er ren tipping for min del. Jeg vet selvsagt at vi kan ta poeng i kampene jeg har satt opp med poengtap, men jeg tipper det er de vi skal slite mest med.

Av vanskelige bortekamper har vi vel egentlig bare hatt United, Brighton og Tottenham av de i topp 7. Vi har med andre ord tre av de 6 vanskeligste toppkampene igjen på de 10 siste kampene. Jeg vil også påstå de to vanskeligste. Vi må huske at vi ikke akkurat feide Liverpool av banen hjemme heller.

Og når det kommer til bunnlagene er jeg enig. Men samtidig har vi tapt 5 poeng mot Everton og Southamton, så tilfeldigheter kan gjøre at vi ikke tar forventede poeng der. Så kan godt hende vi slår Brighton, men taper poeng mot Forrest.

Jeg tipper vi ender på 86-88 poeng.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 9:09 am Dette er ren tipping for min del. Jeg vet selvsagt at vi kan ta poeng i kampene jeg har satt opp med poengtap, men jeg tipper det er de vi skal slite mest med.

Av vanskelige bortekamper har vi vel egentlig bare hatt United, Brighton og Tottenham av de i topp 7. Vi har med andre ord tre av de 6 vanskeligste toppkampene igjen på de 10 siste kampene. Jeg vil også påstå de to vanskeligste. Vi må huske at vi ikke akkurat feide Liverpool av banen hjemme heller.

Og når det kommer til bunnlagene er jeg enig. Men samtidig har vi tapt 5 poeng mot Everton og Southamton, så tilfeldigheter kan gjøre at vi ikke tar forventede poeng der. Så kan godt hende vi slår Brighton, men taper poeng mot Forrest.

Jeg tipper vi ender på 86-88 poeng.
Ja, som alle lag gjør så har vi avgitt poeng mot svakere lag, men hvis man ser på kamper mot lagene fra Fulham og nedover så har vi et poengsnitt på 2,72p/kamp, mens mot de 7 lagene over så har vi tatt nøyaktig 2p/kamp. Ganger vi de snittene opp mot motstanden så ender vi opp med 24p (rundet ned fra 24,32).

Jeg tror ikke vi ender med 24p på de siste 10 og 93p totalt, men det er på dette nivået vi har levert. Vi har kanskje bare møtt 3 av de andre 7 øverste lagene på bortebane, men vi tok 6p på de tre kampene vi har spilt. Man må faktisk helt ned til Everton på 15.-plass for å finne neste motstander vi hadde et poengtap mot på bortebane.

Her er en litt mer visuell fremstilling som jeg syns får frem hvor gode vi har vært på bortebane generelt, men spesielt mot øvre halvdel lag. Når man også vet at vi var en ekstremt dårlig dommeravgjørelse unna å ta ledelsen på OT, og regrelrett dominerte dem i mesteparten av kampen så ser jeg ikke hvorfor folk er så bekymrede :P
Bildephoto host

Jeg syns forøvrig du underspiller hvor gode vi var mot Liverpool. Førsteomgang var jevn, andreomgang spilte vi de av banen. I følge fbref vant vi den kampen 3.0-1.1 i xG. Nå skal man ikke bruke xG på enkeltkamper, men det underbygger hvor overlegne vi faktisk var.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Wellé skrev: ons mar 29, 2023 9:32 am
Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 9:09 am Dette er ren tipping for min del. Jeg vet selvsagt at vi kan ta poeng i kampene jeg har satt opp med poengtap, men jeg tipper det er de vi skal slite mest med.

Av vanskelige bortekamper har vi vel egentlig bare hatt United, Brighton og Tottenham av de i topp 7. Vi har med andre ord tre av de 6 vanskeligste toppkampene igjen på de 10 siste kampene. Jeg vil også påstå de to vanskeligste. Vi må huske at vi ikke akkurat feide Liverpool av banen hjemme heller.

Og når det kommer til bunnlagene er jeg enig. Men samtidig har vi tapt 5 poeng mot Everton og Southamton, så tilfeldigheter kan gjøre at vi ikke tar forventede poeng der. Så kan godt hende vi slår Brighton, men taper poeng mot Forrest.

Jeg tipper vi ender på 86-88 poeng.
Ja, som alle lag gjør så har vi avgitt poeng mot svakere lag, men hvis man ser på kamper mot lagene fra Fulham og nedover så har vi et poengsnitt på 2,72p/kamp, mens mot de 7 lagene over så har vi tatt nøyaktig 2p/kamp. Ganger vi de snittene opp mot motstanden så ender vi opp med 24p (rundet ned fra 24,32).

Jeg tror ikke vi ender med 24p på de siste 10 og 93p totalt, men det er på dette nivået vi har levert. Vi har kanskje bare møtt 3 av de andre 7 øverste lagene på bortebane, men vi tok 6p på de tre kampene vi har spilt. Man må faktisk helt ned til Everton på 15.-plass for å finne neste motstander vi hadde et poengtap mot på bortebane.

Her er en litt mer visuell fremstilling som jeg syns får frem hvor gode vi har vært på bortebane generelt, men spesielt mot øvre halvdel lag. Når man også vet at vi var en ekstremt dårlig dommeravgjørelse unna å ta ledelsen på OT, og regrelrett dominerte dem i mesteparten av kampen så ser jeg ikke hvorfor folk er så bekymrede :P
Bildephoto host

Jeg syns forøvrig du underspiller hvor gode vi var mot Liverpool. Førsteomgang var jevn, andreomgang spilte vi de av banen. I følge fbref vant vi den kampen 3.0-1.1 i xG. Nå skal man ikke bruke xG på enkeltkamper, men det underbygger hvor overlegne vi faktisk var.
Som vanlig håper jeg du har rett, men pessimisten i meg er sterk.

Mulig jeg husker Liverpool-kampen feil, men det var mange tilfeldigheter i den (straffe til oss, ikke til dem, osv) som nok farger bildet mitt.

Jeg mener Liverpool borte er den nest vanskeligste kampen i en sesong. Kanskje i konkurranse med City hjemme.

Liverpool har gjort det godt mot topplagene (kun tapt mot City borte siden de tapte mot oss. Slått City og United hjemme, Spurs og Newcastle borte) så jeg budsjetterer med tap i den. Samme med City borte.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 10:30 am Som vanlig håper jeg du har rett, men pessimisten i meg er sterk.

Mulig jeg husker Liverpool-kampen feil, men det var mange tilfeldigheter i den (straffe til oss, ikke til dem, osv) som nok farger bildet mitt.

Jeg mener Liverpool borte er den nest vanskeligste kampen i en sesong. Kanskje i konkurranse med City hjemme.

Liverpool har gjort det godt mot topplagene (kun tapt mot City borte siden de tapte mot oss. Slått City og United hjemme, Spurs og Newcastle borte) så jeg budsjetterer med tap i den. Samme med City borte.
Det som taler til City sin fordel og i mot oss når det kommer til kampene mot Liverpool så er det at Liverpool er elendige på bortebane (0,9p/kamp) denne sesongen, mens de fortsatt er et meget godt hjemmelag (2,3p/kamp). De er også som du sier bedre mot lag over seg (2,1p/kamp) enn under seg (1,4p/kamp) på tabellen. Rett og slett en snodig sesong for dem.

Hvis man skal telle med City-kampen i cupen, så kan man også slenge med RM-kampene. De var også fryktelig svake mot Chelsea på Anfield, men da manglet de noen spillere og de så ikke fullt så satt ut som de delvis har gjort siden.

Jeg har sett den kampen igjen i landslagspausen, og med unntak av de siste 20 i førsteomgang så var vi det soleklart beste laget, og denne perioden var mer jevn enn jeg husket. Det var forøvrig aldri straffe til Liverpool gitt regelen slik den er nå. Ballen treffer Gabriel først i brystet og skifter så retning til armen hans. Det skal det ikke dømmes på etter dagens regler. Vi vet jo også, etter Bournemouth-kampen vår, at det nå nærmest ikke skal blåses straffe på hands. Vil si at det var flere situasjoner der som var mye dømbare enn den Liverpool hadde.

Ref. straffen vår så hører du at Thiago sparker Jesus under foten, og Jesus er faktisk først på ballen. Han gjør maks ut av situasjonen, men den er absolutt dømbar.

Så etter å ha sett kampen på nytt så har jeg endret mening ang de to situasjonene. Satt før med inntrykk av at Liverpool burde hatt straffe og ikke vi, men ender opp nå med å tenke at dømmingen var mer korrekt enn ikke. Jeg syns også at Liverpool sitt første mål burde ha blitt annullert for offside, men jeg skjønner ikke helt hvordan den regelen fungerer for tiden. Gabriel dytter ballen til Dias, men det er fordi offsideplasserte Nunez går etter ballen og ville nådd den hvis Gabriel ikke hadde reagert som han gjorde.

Uavhengig av dømmingen så var det kun et lag på banen de siste 30, og jeg tror vi hadde scoret uavhengig av om vi fikk straffen eller ikke. Vi rullet over dem på det tidspunktet og det er lettere å "se det" når man ikke sitter der med nervene.

Slenger med oversikten for Liverpool sine kamper også:
Bilde
Sist redigert av Wellé den ons mar 29, 2023 11:11 am, redigert 1 gang totalt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Enzino skrev: tir mar 28, 2023 11:10 pm
Wellé skrev: tir mar 28, 2023 6:22 pm Hvis man antar at City har 80% sannsynlighet for å vinne hver av de siste kampene sine, noe jeg syns er en anelse høyt, så er det 32,2% for at de vinner 10 eller 11 av de siste 11 kampene sine. Jeg tipper City ender på 8 eller 9 seiere på de siste 11. Blir det 9 eller flere tror jeg de vinner ligaen. Blir det 8 eller færre tror jeg at vi vinner.
De har nok 80% i en del av hjemmekampene, men ikke i alle, og ikke i flertallet av bortekampene.

Vinner de 9 (og 2x U) tar de 29 poeng og ender på 90p.

Vinner de 8 (og 3x U) tar de 27 poeng og ender på 88p.

I mitt hovedscenario tar vi 1-2-2 i bortekampene og 5-1-0 i hjemmekampene. I så fall havner vi på 90p.

Så jeg tror du er veldig nært noe her. Men klart skulle vi mot formodning vinne noen av de virkelig tøffe bortekampene i innspurten, så tror jeg vi vinner nesten uansett.

Tar vi en usannsynlig (men ikke klin umulig) seier på Ethiad, så er det jo nesten over, hvis vi ikke kollapser helt i de andre kampene.
Skulle selvsagt stå at jeg tror på 4-1-0 hjemme (vi har 5 hjemmekamper igjen). Dermed ender vi opp med 69 + 13 + 5 = 87 poeng i det scenarioet. Men ligger oppside i om vi klarer å opprettholde borte poengfangsten i et tøft program på veien i run in.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 9:09 am
Wellé skrev: ons mar 29, 2023 8:58 am
Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 8:45 am Tipper

Arsenal:
Leeds (H)- 3 poeng
Liverpool (B)- 0 poeng
West Ham (B)- 1 poeng
Southamton (H)- 3 poeng
City (B)- 0 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng
Newcastle (B)- 1 poeng
Brighton (H)- 1poeng
Forrest (B)- 3 poeng
Wolves (H)- 3 poeng
Totalt 18 poeng

City:
Liverpool (H)- 3 poeng
Southamton (B)- 3 poeng
Leicester (H)- 3 poeng
Brighton (B)- 1 poeng
Arsenal (H)- 3 poeng
Fulham (B)- 1 poeng
West Ham (H)- 3 poeng
Leeds (H)- 3 poeng
Everton (B)- 3 poeng
Chelsea (H)- 3 poeng (Hvis de har semifinale før denne kampen kan det bli spennende)
Brentford (B)- 1 poeng

Totalt 27 poeng.

Med andre ord tror jeg vi er avhengige av poeng på Etihad.
Jeg føler meg rimelig trygg på at vi tar mer enn 3 poeng i kampene mot Man City, Liverpool, Newcastle, Brighton og West Ham. Jeg vil faktisk gå så langt som å garantere det, og skulle jeg satt en totalsum så hadde det vært 7 (2-1-2). Etter hvordan vi har spilt hele sesongen skjønner jeg ikke helt hvordan man setter oss opp som 0-3-2 på de fem kampene, men jeg er jo som regel i det optimistiske spekteret

Vi kommer sikkert ikke til å ta 15 poeng i de 5 resterende kampene, selvom det ikke er direkte usannsynlig med tanke på hvordan vi feier over svakere lag for tiden. Jeg tipper vi ender et sted mellom 89-91, mens City ender mellom 88-90, men med bedre målforskjell. Så da er det ganske 50/50 hvem som tar det.
Dette er ren tipping for min del. Jeg vet selvsagt at vi kan ta poeng i kampene jeg har satt opp med poengtap, men jeg tipper det er de vi skal slite mest med.

Av vanskelige bortekamper har vi vel egentlig bare hatt United, Brighton og Tottenham av de i topp 7. Vi har med andre ord tre av de 6 vanskeligste toppkampene igjen på de 10 siste kampene. Jeg vil også påstå de to vanskeligste. Vi må huske at vi ikke akkurat feide Liverpool av banen hjemme heller.

Og når det kommer til bunnlagene er jeg enig. Men samtidig har vi tapt 5 poeng mot Everton og Southamton, så tilfeldigheter kan gjøre at vi ikke tar forventede poeng der. Så kan godt hende vi slår Brighton, men taper poeng mot Forrest.

Jeg tipper vi ender på 86-88 poeng.
Eneste grunnen til at at Liverpool kampen hjemme levde så lenge, var de skviset ut 2 mål av nesten ingenting. Ikke like ekstremt som ManU på Emirates og Villa på Villa Park, men de var langt unna oss i spill og sjanser den kampen. Men jeg synes det spiller liten rolle. Dels fordi de har et høyt toppnivå som vi har glimt av utover i sesongen, og dels fordi Emirates og Anfield blir to forskjellige verdener i kampene mot dem.

Forrest borte er en ekstremt tricky kamp, hvis de ikke har sikret kontrakt. Både City, Liverpool og Chelsea har avgitt poeng der. De mobiliserer med enorm innsats foran eget publikum. Nå skal det sies at City totaldominerte dem der, og burde ha avgjort lenge før utlikningen.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Enzino skrev: ons mar 29, 2023 11:19 am
Bone8 skrev: ons mar 29, 2023 9:09 am
Wellé skrev: ons mar 29, 2023 8:58 am
Jeg føler meg rimelig trygg på at vi tar mer enn 3 poeng i kampene mot Man City, Liverpool, Newcastle, Brighton og West Ham. Jeg vil faktisk gå så langt som å garantere det, og skulle jeg satt en totalsum så hadde det vært 7 (2-1-2). Etter hvordan vi har spilt hele sesongen skjønner jeg ikke helt hvordan man setter oss opp som 0-3-2 på de fem kampene, men jeg er jo som regel i det optimistiske spekteret

Vi kommer sikkert ikke til å ta 15 poeng i de 5 resterende kampene, selvom det ikke er direkte usannsynlig med tanke på hvordan vi feier over svakere lag for tiden. Jeg tipper vi ender et sted mellom 89-91, mens City ender mellom 88-90, men med bedre målforskjell. Så da er det ganske 50/50 hvem som tar det.
Dette er ren tipping for min del. Jeg vet selvsagt at vi kan ta poeng i kampene jeg har satt opp med poengtap, men jeg tipper det er de vi skal slite mest med.

Av vanskelige bortekamper har vi vel egentlig bare hatt United, Brighton og Tottenham av de i topp 7. Vi har med andre ord tre av de 6 vanskeligste toppkampene igjen på de 10 siste kampene. Jeg vil også påstå de to vanskeligste. Vi må huske at vi ikke akkurat feide Liverpool av banen hjemme heller.

Og når det kommer til bunnlagene er jeg enig. Men samtidig har vi tapt 5 poeng mot Everton og Southamton, så tilfeldigheter kan gjøre at vi ikke tar forventede poeng der. Så kan godt hende vi slår Brighton, men taper poeng mot Forrest.

Jeg tipper vi ender på 86-88 poeng.
Eneste grunnen til at at Liverpool kampen hjemme levde så lenge, var de skviset ut 2 mål av nesten ingenting. Ikke like ekstremt som ManU på Emirates og Villa på Villa Park, men de var langt unna oss i spill og sjanser den kampen. Men jeg synes det spiller liten rolle. Dels fordi de har et høyt toppnivå som vi har glimt av utover i sesongen, og dels fordi Emirates og Anfield blir to forskjellige verdener i kampene mot dem.

Forrest borte er en ekstremt tricky kamp, hvis de ikke har sikret kontrakt. Både City, Liverpool og Chelsea har avgitt poeng der. De mobiliserer med enorm innsats foran eget publikum. Nå skal det sies at City totaldominerte dem der, og burde ha avgjort lenge før utlikningen.
Ja Forrest er en vanskelig kamp, og jeg vurderte 1 poeng der, men siden jeg hadde satt 1 mot West Ham tenkte jeg det fikk holde :lol:

Men tar vi poeng på Etihad og/eller Anfield, så skal selv jeg begynne å få troa.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Det virker som om dere alle har glemt denne sesongen, og vurderer mulighetene våre for å vinne kampene basert på lagene vi har hatt tidligere sesonger. Vi er ganske stor favoritt til ligagullet og jeg blir dritskuffa om vi ikke vinner.

startelver

Legg inn av startelver »

Ødegaard overlevde landskampene og er skadefri. Dette vinner dere!

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

startelver skrev: ons mar 29, 2023 1:49 pm Ødegaard overlevde landskampene og er skadefri. Dette vinner dere!
Skadene på Saliba og Partey er selvsagt helt uvesentlige for om vi vinner ligaen ja.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PerSmertesacker skrev: ons mar 29, 2023 12:41 pm Det virker som om dere alle har glemt denne sesongen, og vurderer mulighetene våre for å vinne kampene basert på lagene vi har hatt tidligere sesonger. Vi er ganske stor favoritt til ligagullet og jeg blir dritskuffa om vi ikke vinner.
Liverpool har slått City og gruset ManU på Anfield. Det er denne sesongen. Et City som har slått oss 2 ganger så langt denne sesongen (dog stilte vi mer b-preget i cupen). Så ja vi er veldig mye bedre denne sesongen enn tidligere. Men Liverpool på Anfield er alltid en hard nøtt å takle, de mobliserer veldig med publikum i ryggen i toppkampene.

Men selvsagt er de ikke gode som tidligere sesonger. Real viste at de kan være sårbare. Så selvsagt er muligheten for poeng til stede på en helt annen måte enn tidligere sesonger. Men likevel er det ikke bare å dra til Anfield å hente 3 poeng.

Bookiene har oss ganske konsekvent på rett under 60%. Så favoritt ja. Stor er vel å ta litt i. Jeg har spilt nok poker til å vite hvor ofte man taper i situasjoner hvor man er 60% favoritt.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Enzino skrev: ons mar 29, 2023 1:59 pm
PerSmertesacker skrev: ons mar 29, 2023 12:41 pm Det virker som om dere alle har glemt denne sesongen, og vurderer mulighetene våre for å vinne kampene basert på lagene vi har hatt tidligere sesonger. Vi er ganske stor favoritt til ligagullet og jeg blir dritskuffa om vi ikke vinner.
Liverpool har slått City og gruset ManU på Anfield. Det er denne sesongen. Et City som har slått oss 2 ganger så langt denne sesongen (dog stilte vi mer b-preget i cupen). Så ja vi er veldig mye bedre denne sesongen enn tidligere. Men Liverpool på Anfield er alltid en hard nøtt å takle, de mobliserer veldig med publikum i ryggen i toppkampene.

Men selvsagt er de ikke gode som tidligere sesonger. Real viste at de kan være sårbare. Så selvsagt er muligheten for poeng til stede på en helt annen måte enn tidligere sesonger. Men likevel er det ikke bare å dra til Anfield å hente 3 poeng.

Bookiene har oss ganske konsekvent på rett under 60%. Så favoritt ja. Stor er vel å ta litt i. Jeg har spilt nok poker til å vite hvor ofte man taper i situasjoner hvor man er 60% favoritt.
Nå tenkte jeg mer på vårt lag og vår sannsynlighet til poeng i alle de gjenværende kampene, mer enn bare på Liverpool.

60% er nok til at jeg blir griseskuffa. Jeg tror dette er mulighet vi får på mange, mange år. Og for meg er det nesten bare PL som gjelder. Ingen andre trofeer er helt det samme for meg.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Tierney har joinet Partey på skadelisten etter landskampene forresten. Begge er 50/50 mot Leeds i følge premierinjuries. Får håpe de i hvert fall er tilbake til Liverpool-kampen.

Forresten ikke et pip om Saliba. Det er vel mest sannsynlig gode nyheter? Vi pleier jo å få vite det når spillere er bekreftet ute for lenge i hvert fall.

Phil Foden er forresten skadet hos rivalen. Forventet å være tilbake før i starten av mai. Haaland fortsatt usikker for Liverpool-kampen. De skal ha 14 eller 16 kamper på 8 uker nå og spiller basically hver midtuke, hvor vi skal ha 10 kamper og kun 1 midtukekamp (fantastisk nok mot City).

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

PerSmertesacker skrev: ons mar 29, 2023 2:05 pm
Nå tenkte jeg mer på vårt lag og vår sannsynlighet til poeng i alle de gjenværende kampene, mer enn bare på Liverpool.

60% er nok til at jeg blir griseskuffa. Jeg tror dette er mulighet vi får på mange, mange år. Og for meg er det nesten bare PL som gjelder. Ingen andre trofeer er helt det samme for meg.
Jupp ser den. Men vi avgir nok en del poeng i bortekampene som er igjen. Ellers hadde det jo vært på grensen til avgjort, siden City neppe går perfekt, særlig med det kampprogrammet.

Jeg blir også skikkelig skuffet. Men jeg vet hvor lite 60% er... haha... Så prøver å være litt realist. Og hvis det ikke går, så håper jeg at jeg klarer å nyte prestasjonene og fremgangen til laget, når den verste skuffelsen har laget seg.

Jeg ser at mange sier som deg, at dette liksom er den ene muligheten vi får. Jeg er ikke så overbevist om det. utviklingen av dette laget minner meg veldig om det laget Wenger bygde i sin første periode. De vant jo ligagull "for tidlig" som Wenger selv sa i 1998. Han bygde et lag, og de skulle egentlig ha kunnet bli så gode så fort, men alt klikket på plass pluss at det var en del stang inn den sesongen. Som årets Arsenal.

Men så var jo laget langt unna gull de 3 neste sesongene, hvor Wenger fortsatt å bygge videre etter planen sin. Han hadde også noen set backs underveis, som at Overmars og Petit gikk til Barca. Det blir jo tilsvarende om Martinelli og Partey hadde gått til Barca til sommeren. Sånn sett var 1998 gullet veldig uventet, mens 2002 gullet kom som en følge av veldig systematisk og målrettet jobbing over mange år.

Årets Arsenal har som 98-versjonen klikket på plass veldig fort og hatt litt stang inn. Men så systematisk som Arteta jobber og så mye talent som finnes i stallen, og ikke minst alderen på dem, tilsier at dette laget kan gi oss mye gøy i årene fremår. Selv om det antakelig neste år blir færre poeng som en følge at vi har hatt mange marginer med oss denne sesongen, og det vil mest sannsynlig ikke skje hvert år.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Enzino skrev: ons mar 29, 2023 2:16 pm
PerSmertesacker skrev: ons mar 29, 2023 2:05 pm
Nå tenkte jeg mer på vårt lag og vår sannsynlighet til poeng i alle de gjenværende kampene, mer enn bare på Liverpool.

60% er nok til at jeg blir griseskuffa. Jeg tror dette er mulighet vi får på mange, mange år. Og for meg er det nesten bare PL som gjelder. Ingen andre trofeer er helt det samme for meg.
Jupp ser den. Men vi avgir nok en del poeng i bortekampene som er igjen. Ellers hadde det jo vært på grensen til avgjort, siden City neppe går perfekt, særlig med det kampprogrammet.

Jeg blir også skikkelig skuffet. Men jeg vet hvor lite 60% er... haha... Så prøver å være litt realist. Og hvis det ikke går, så håper jeg at jeg klarer å nyte prestasjonene og fremgangen til laget, når den verste skuffelsen har laget seg.

Jeg ser at mange sier som deg, at dette liksom er den ene muligheten vi får. Jeg er ikke så overbevist om det. utviklingen av dette laget minner meg veldig om det laget Wenger bygde i sin første periode. De vant jo ligagull "for tidlig" som Wenger selv sa i 1998. Han bygde et lag, og de skulle egentlig ha kunnet bli så gode så fort, men alt klikket på plass pluss at det var en del stang inn den sesongen. Som årets Arsenal.

Men så var jo laget langt unna gull de 3 neste sesongene, hvor Wenger fortsatt å bygge videre etter planen sin. Han hadde også noen set backs underveis, som at Overmars og Petit gikk til Barca. Det blir jo tilsvarende om Martinelli og Partey hadde gått til Barca til sommeren. Sånn sett var 1998 gullet veldig uventet, mens 2002 gullet kom som en følge av veldig systematisk og målrettet jobbing over mange år.

Årets Arsenal har som 98-versjonen klikket på plass veldig fort og hatt litt stang inn. Men så systematisk som Arteta jobber og så mye talent som finnes i stallen, og ikke minst alderen på dem, tilsier at dette laget kan gi oss mye gøy i årene fremår. Selv om det antakelig neste år blir færre poeng som en følge at vi har hatt mange marginer med oss denne sesongen, og det vil mest sannsynlig ikke skje hvert år.
Jeg er egentlig helt enig med deg, og jeg tror Artetas Arsenal kommer til å fortsette å være et veldig bra fotballag. Jeg tror bare at penger har så mye å si at de som har mye mer enn oss kommer til å bli helt ufattelig gode. Jeg tror ikke City kommer til å ta under 95 neste sesong for å si det sånn. Chelsea blir kanskje ikke verdens beste lag neste år, men året etter det kommer de til å være en maskin. Newcastle kommer til å gire opp. United må jo på et eller annet tidspunkt få noe ut av alle pengene sine.

Liverpool tok ett PL-gull med sin sinnsyke generasjon. Det kunne like gjerne vært null.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»