Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
Wellé

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av Wellé »

Wellé skrev: tor mar 09, 2023 10:09 am
Wellé skrev: tor mar 09, 2023 9:01 am Det er mulig jeg tar feil, men syns det virker som at med unntak av enkeltsesonger så er Man Utd ofte i toppen av oversikter når det kommer til straffer, mens Arsenal stort sett er et sted rundt midten eller lavere. Har ikke sjekket dette, så stor sannsynlighet for at dette bare er et inntrykk jeg sitter med på grunn av mangel på objektivitet.

Edit: Tok en kjapp titt selv inne på denne siden (https://www.myfootballfacts.com/premier ... tatistics/) og lagde en oversikt for de siste sesongene. Det skal sies at Man Utd ikke hadde kontinuerlig fått så mange straffer som jeg trodde.
Over de siste 10 sesongene har Man Utd fått 64 straffer, 35 i mot, som gir + 29 straffer over 10 sesonger. Ca 3 straffer flere til enn mot over i snitt per sesong.
Arsenal til sammenligning har fått 47 straffer, 53 i mot, som gir -6 straffer over 10 sesonger. Vi har altså fått færre straffer enn motstanderen over 10 sesonger. Litt rart når vi i det store og det hele pleier å være det dominerende laget under kamper.

Det skal sies at vi har hatt noen rimelig kaosforsvarere i denne perioden som kan forklare deler av dette, men ved første øyekast ser det litt spesielt ut.

Som du påpeker så kom 37 straffer fra de tre OGS-sesongene, som tilsvarer godt over halvparten av straffene til Man Utd over de siste 10 årene. Ellers har de ikke vært spesielt heldige med straffer.

Edit2: Siden jeg ikke klarte å la det ligge.
Man City har fått 78 straffer, 32 i mot, som tilsvarer +46 straffer.
Liverpool har fått 57 straffer, 34 i mot, som tilsvarer +23 straffer
Tottenham har fått 49 straffer, 44 i mot, som tilsvarer +5 straffer

Vi er altså laget som har fått færrest og samtidig fått klart mest i mot over 10 år.
Kan også legge til at i samme periode så er oversikten over røde kort som følger:
Arsenal: 31
Chelsea: 22
Liverpool: 13
Man Utd: 19
Man City: 18
Tottenham: 18

Jeg syns det er vanskelig å komme utenom at når det kommer til de store avgjørelsene så virker det som at Arsenal over tid har blitt litt bortdømt. Jeg kan ikke helt se at vi skal være så mye mer utsatt for å få røde kort og straffer i mot at vi skal ha fått 9 flere straffer i mot enn nestemann på listen og det samme for røde kort. I tillegg så har vi fått færrest straffer for.

Beklager, men det virker litt rart. Vi kan i hvert fall legge narrativet om at Arsenal er heldige med dommerne død(i hvert fall når det kommer til store avgjørelser)
Siste follow up. Tenkte kanskje at det delvis kunne forklares ved at vi var det signifikant svakeste laget over denne perioden. Har derfor sett på gjennomsnittelig posisjon og poengsum over samme 10 år (denne sesongen blir derfor litt rar og trekker snittet ned litt).
Arsenal: 4,7 plass, 68,2 poeng
Chelsea: 4,4 plass, 69,5 poeng
Liverpool: 3,7 plass, 75,6 poeng
Man Utd: 4,4 plass, 66,3 poeng
Man City: 1,8 plass, 82,5 poeng
Tottenham: 4,4 plass, 67,4 poeng

Ingen overaskelse så skiller Man City seg klart i fra alle de andre lagene og kan således være med på å forklare hvorfor de kommer best fra det med straffer. Liverpool stikker seg også ut, spesielt mtp poeng.

De 4 andre lagene syns jeg det er ganske dødt løp mellom. Chelsea dette riktignok ned i sumpen med oss andre fordi de har 2 10.-plasser. Ellers er de laget som har oftest vært i toppen.
Men basert på gjennomsnittelig poeng og posisjon over denne perioden så kan jeg ikke se hvorfor vi skal stikke oss så ut negativt sammenlignet med de andre.

startelver

Legg inn av startelver »

Wengerist skrev: tor mar 09, 2023 10:55 am Jesus i full trening igjen. For en boost det kan bli.
Tipper han slår til på 1. påskedag. Jeg better ikke mot ihvertfall.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Inspirert av @Wellé - jeg så ham poste det på twitter - så tok jeg og gikk igjennom topp tre i La Liga fra CR sin ankomst (09-10) sesongen også, og sammenlignet det med Arsenal, Manchester City og Manchester United:

Bilde

Bilde

Vi kan se at det blir delt ut flere straffespark til Real Madrid og Barcelona enn selv lag som Manchester City og Manchester United, som er i toppen for å få utdelt straffespark i Premier League. Når det kommer til Real Madrid så er det en stor forskjell. Atlético Madrid legger seg en plass mellom Arsenal og Manchester-lagene (men har attpåtil vært mer dominante enn Arsenal i hjemlig serie i denne perioden.) Det virker også å være større varians i La Liga. I 15/16-sesongen så fikk Barcelona 19(!) straffespark i ligaen, mens Atlético fikk 2. Med tanke på at det kun var 3 poeng som skilte (lagene endte på 91 og 88 poeng) så kan det godt tenkes at straffesparkene ble avgjørende for hvem som vant ligaen den sesongen, uten at dette er en analyse av hvor mange straffespark de ulike lagene BURDE ha hatt.

Bilde

Bilde

Når det kommer til straffespark imot så kommer Arsenal klart dårligst ut og har fått henholdsvis 19 og 21 flere straffespark mot seg enn Real Madrid og Atlético Madrid som er nærmest. Man ser igjen tegn til at det blir delt ut flere straffespark i La Liga, og Arsenal sin statistikk på dette punktet er pussig høy - selv om det må gå an å hevde at Arsenal i denne perioden har hatt mindre rutinerte forsvarsspillere enn Real Madrid, Barcelona, Atlético Madrid og Manchester City, mens Manchester United sine tall for meg er like vanskelige å forstå som Arsenal sine (totalt sett straffer for/mot) iløpet av denne perioden. Det vil jo være naturlig at dommere føler et større press på seg når de dømmer lag som Manchester United, Barcelona og Real Madrid kontra når de dømmer mindre lag, men man vil jo egentlig håpe at supporterantallet til klubbene ikke har en innvirkning på dømmingen.

Bilde

Bilde

Totalt sett (straffer for/mot) så er det kun mer av det samme.
Real Madrid på 1. plass med +74, deretter er det 10 ned til
Barcelona på 2. plass med +64, deretter er det 6 ned til
Manchester City på 3. plass med +58, deretter er det 10 ned til
Manchester United på 4. plass med +48, deretter er det et større hopp på 28 ned til
Atlético Madrid på 5. plass med +20, og så er det til slutt et enda større hopp på 33 ned til
Arsenal på 6. plass som uforklarlig nok står med -13 i denne perioden.


Enig med deg i at det ikke er korrupsjon inne i bildet, eller en gjennomført plan fra dommere for å hjelpe enkelte lag og skade andre, men samtidig så er det som jeg tidligere har snakket om en forutinntatthet fra en god del dommere som nok er en underkommunisert faktor.

Tagger @k9b, siden han var interessert i dette.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: tor mar 09, 2023 4:49 pm
Arsenal på 6. plass som uforklarlig nok står med -13 i denne perioden.

Enig med deg i at det ikke er korrupsjon inne i bildet, eller en gjennomført plan fra dommere for å hjelpe enkelte lag og skade andre, men samtidig så er det som jeg tidligere har snakket om en forutinntatthet fra en god del dommere som nok er en underkommunisert faktor.
Nydelig analyse. Samtidig som konklusjonene, som er godt oppsummert den uthevede setningen får meg til å få lyst til å slutte å se på fotball for alltid.

Joda, Arsenal har vært svakere/hadde dårligere forsvarere i tidsperioden for analysen enn Manchester-klubbene. Men vi har vært veldig mye sterkere enn snittet i PL, så at vi scorer minus er jo helt lættis (evnt. til å grine av). For når du måler over et så langt tidsrom og så mange kamper, er det snart ikke mulig å forklare det med tilfeldighetene i tallene (det er i så fall en ekstrem statistisk outlier). Alle de andre tallene du setter sammen gir jo logisk mening. Så selv det ikke er noe bevis, så er det jo en sterk indikasjon på at dommerstanden i gjennomsnitt har en bias mot Arsenal.

Og jeg er type 99,9% sikker på at det ikke handler om korrupsjon. Men jeg er også sikker på at dommere er mennesker og at mennesker har underbevissthet som i stor grad påvirker valgene våre, særlig når det er snakk om å ta avgjørelser under stor usikkerhet.

Hvis jeg skal prøve meg en mulig forklaring, men det blir jo bare en teori og ren spekulasjon, så må det være at konservative briter likte dårlig at en franskmann kom og utfordret dem på mange dogmer.

Sir Alex sa det jo rett ut i sin tid i et intervju (relativt tidlig etter franskmannens ankomst fra Japan), at Wenger kan ingenting om britisk fotball, så han kan ikke komme her og fortelle oss hvordan vi skal gjøre ting.



At de mer erkebritiske managerne og lagene fikk lov til å spille ekstra stygt mot oss (særlig på deres hjemmebaner), tror jeg man fint kan klare å bevise med kampstatistikker. Jeg tenker da på lag som Bolton, Birmingham, Stoke og Sunderland. Kanskje til og med Everton. Diaby, Ramsey og Eduardo ble alle kvestet på bortebane mot de lagene. Jeg tror på ingen måte det er tilfeldig.








Jeg skulle veldig gjerne ha sett en tilsvarende statistikk for tidsperioden 1998-2005. Men det ser ikke ut som om PLs offisielle sider har det tilgjengelig. Du har ikke noe snadder på lur av stats-sites på nettet, hvor jeg kan finne det så jeg kan sette sammen tall fra den tiden? Poenget mitt, som du sikkert allerede har skjønt, er å finne ut om vi scoret minus også da vi var klart topp 2 i ligaen over en lang periode.

Brukeravatar
ulfarne
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

Bilde

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

ulfarne skrev: tor mar 09, 2023 5:45 pm Bilde
Nesten så jeg begynner å lure på om Saka har "dratt en Cantona" (i Leeds) og sagt at hvis han blir benket så drar han til en annen klubb! :lol:

Han spiller jo alt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wellé skrev: tor mar 09, 2023 9:01 am
Snellman skrev: tor mar 09, 2023 8:21 am
Wellé skrev: ons mar 08, 2023 1:43 pm Kan det være mulig at PL har ført opp to mot Leeds kanskje? De fikk jo en til helt på tampen av overtiden, men som ble overturned av VAR. Jeg kan i hvert fall ikke se at vi har sluppet inn noen flere straffer når jeg går gjennom kamp for kamp, men siden jeg brukte hadde ikke straffebom inkludert, så en evt 4. straffe skal ha vært en bom.
Bamford bomma, ja. Mens Benrahma og Kane traff, og ettersom Transfermarkt tross alt er en tysk side stoler jeg mer på dem.
Jeg har kikket på flere statistikker derfra og en ganske spinnvill en når det gjelder straffer må være fra 2019/20-sesongen: totalt ble det gitt 73 straffer på 380 kamper, noe som er nokså lavt, men hele 14 av dem (eller 19%) gikk til ett eneste lag. Det var såklart ikke den suverene ligavinneren de gikk til, men til et lag ledet av en nordmann faktisk. Nå scoret MU "bare" på ti av dem, men rent hypotetisk regnet jeg ut at akkurat 20% av ligamålene deres hadde kommet på straffespark den sesongen om de hadde satt samtlige de fikk utdelt, dvs. 14 av 70 mål. Det var vel først etter at Klopp kommenterte det under et intervju at straffegaloren deres tok slutt, men 37 straffer på kun tre sesonger med Solskjær-ball er selvfølgelig helt tilfeldig.

Nå er såklart straffer bare ett aspekt av dømmingen og ikke noe å henge seg alt for mye opp i, men i det store og hele har dømmingen av Arsenals kamper sålangt denne sesongen gått litt i hytt og gevær heller enn å ha vært opplagt partisk (føles det i hvertfall som). Derimot så har det uten tvil vært mye glid med marginene totalt sett, men hva er det man sier når det kommer til generering av flaks igjen?
Det er mulig jeg tar feil, men syns det virker som at med unntak av enkeltsesonger så er Man Utd ofte i toppen av oversikter når det kommer til straffer, mens Arsenal stort sett er et sted rundt midten eller lavere. Har ikke sjekket dette, så stor sannsynlighet for at dette bare er et inntrykk jeg sitter med på grunn av mangel på objektivitet.

Edit: Tok en kjapp titt selv inne på denne siden (https://www.myfootballfacts.com/premier ... tatistics/) og lagde en oversikt for de siste sesongene. Det skal sies at Man Utd ikke hadde kontinuerlig fått så mange straffer som jeg trodde.
Over de siste 10 sesongene har Man Utd fått 64 straffer, 35 i mot, som gir + 29 straffer over 10 sesonger. Ca 3 straffer flere til enn mot over i snitt per sesong.
Arsenal til sammenligning har fått 47 straffer, 53 i mot, som gir -6 straffer over 10 sesonger. Vi har altså fått færre straffer enn motstanderen over 10 sesonger. Litt rart når vi i det store og det hele pleier å være det dominerende laget under kamper.

Det skal sies at vi har hatt noen rimelig kaosforsvarere i denne perioden som kan forklare deler av dette, men ved første øyekast ser det litt spesielt ut.

Som du påpeker så kom 37 straffer fra de tre OGS-sesongene, som tilsvarer godt over halvparten av straffene til Man Utd over de siste 10 årene. Ellers har de ikke vært spesielt heldige med straffer.

Edit2: Siden jeg ikke klarte å la det ligge.
Man City har fått 78 straffer, 32 i mot, som tilsvarer +46 straffer.
Liverpool har fått 57 straffer, 34 i mot, som tilsvarer +23 straffer
Tottenham har fått 49 straffer, 44 i mot, som tilsvarer +5 straffer

Vi er altså laget som har fått færrest og samtidig fått klart mest i mot over 10 år.
Ser at jeg har glemt å kommentere på dette innlegget. Tallene lyver nok ikke over så lang tid nei. Ellers se mine kommentarer til oppfølgingsinnlegget til Jolla.

P.S: Er du forresten overrasket?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: tor mar 09, 2023 6:14 pm Ser at jeg har glemt å kommentere på dette innlegget. Tallene lyver nok ikke over så lang tid nei. Ellers se mine kommentarer til oppfølgingsinnlegget til Jolla.

P.S: Er du forresten overrasket?
Jeg forventet på en måte at hukommelsen min spilte meg et puss, i den forstand at alle tror at dommerne dømmer i mot dem. Sånn sett så tenkte jeg først at vi kanskje bare lå litt bak Man Utd, som over en 10-årsperiode i stor grad kunne tilskrives at de kanskje har vært litt bedre enn oss.

Jeg trodde ikke at vi hadde så systematisk blitt dømt "strengere" enn dem. Det trodde jeg ikke

startelver

Legg inn av startelver »

Ingen Ødegaard og heller ingen kamptråd?

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hviles Ødegaard?
Og hva er ståa med Tierney?
Sist redigert av DennisB den tor mar 09, 2023 6:24 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Det ryktes at han er syk

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: tor mar 09, 2023 6:23 pm Det ryktes at han er syk
Aha, okey. Småsyk ser jeg ja.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

startelver skrev: tor mar 09, 2023 4:36 pm
Wengerist skrev: tor mar 09, 2023 10:55 am Jesus i full trening igjen. For en boost det kan bli.
Tipper han slår til på 1. påskedag. Jeg better ikke mot ihvertfall.
Du skal ikke bette. Jeg leste i Liverpool-Man Utd tråden at du er psykisk syk😂😂😂.

Men jeg tror du har rett.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: tor mar 09, 2023 5:37 pm

Jeg skulle veldig gjerne ha sett en tilsvarende statistikk for tidsperioden 1998-2005. Men det ser ikke ut som om PLs offisielle sider har det tilgjengelig. Du har ikke noe snadder på lur av stats-sites på nettet, hvor jeg kan finne det så jeg kan sette sammen tall fra den tiden?
Den siden som @Wellé linket til (myfootballfacts.com) har jo statistikk tilbake til 02/03-sesongen. Ser man fra da til nå så ligger Arsenal på 108 straffer tildelt og 99 straffer tildelt motstander, således er Arsenal på +9 iløpet av 21 år (+22 i forhold til fra 09/10). Manchester City ender opp med +57 over denne perioden (-1 i forhold til fra 09/10) mens Manchester United ender opp med +66 over denne perioden (+18 i forhold til fra 09/10).

I perioden du nevnte, fra sesongen 97/98 til 04/05 så finner jeg dette:

Bilde

Bilde

Med andre ord ikke en negativ trend der. Per sesong så er det bedre enn Atlético fra 09/10 og til idag. Fra 97/98 til og med 08/09 så hadde altså Arsenal +31 på 12 sesonger.

*Jeg brukte transfermarkt.co.uk for å sette sammen mine statistikker, og jeg finner det noe bekymringsverdig at jeg hadde litt andre tall enn myfootballfacts.com (jeg kom frem til at Arsenal hadde 3 straffer mot seg i 02/03, ikke 2, og at Henry tok og scorte på 7 straffer i PL i 03/04, ikke 6). Således så tar jeg resten av statistikken fra myfootballfacts.com med en liten klype salt, siden jeg ikke har dobbeltsjekket tallene.

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Wengerist skrev: tor mar 09, 2023 7:44 am
BigTonyAdams skrev: ons mar 08, 2023 6:53 pm Ser en del rangerer Arshavin mot Barcelona høyt, andre steder på topp.
Personlig finnes ikke denne på topp 10 for min del engang, ikke at jeg kan ramse opp på stående fot de ti beste, men den mest emosjonelle vil alltid være Henry mot Leeds.
Den på Lørdag kommer også veldig høyt, kanskje nummer to faktisk.

Prøver å tenke tilbake til hvorfor jeg ikke reagerte spesielt på målet til Arshavin, men har sett igjen høydepunktene fra den kampen og der ligger det nok.
Visste jo fra før av den ble ekstremt vanskelig, så når Barcelona rundspiller oss, burde ha ledet 0-3 før vi skorer 1-1 målet, satt jeg vel egentlig bare med en sånn følelse av at, gøy med mål mot Barcelona, vi leder, men dette er langt i fra nok for å slå dem ut borte.
Hm. Jeg klarer ikke å huske hvor jeg var og hvem med på Arshavins mål. Så da sitter det ikke så dypt.

Jeg tror Lord Nelson må kjempe med Lord Bendtner om min favoritt. 2-1 mot Spurs på første touch rett etter at de bommet straffe.
Og tredje pallplass er Henry mot Man Utd på overtid når han header inn 2-1.
Støttes, disse tre følger Henry sitt comeback mål.
Som DennisB sier, det var noe veldig emosjonelt med den skoringen.
En siste hilsen fra en gammel og veldig kjær tid kom tilbake.
Jeg gråt…

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Enzino skrev: ons mar 08, 2023 8:07 pm
BigTonyAdams skrev: ons mar 08, 2023 6:53 pm Ser en del rangerer Arshavin mot Barcelona høyt, andre steder på topp.
Personlig finnes ikke denne på topp 10 for min del engang, ikke at jeg kan ramse opp på stående fot de ti beste, men den mest emosjonelle vil alltid være Henry mot Leeds.
Den på Lørdag kommer også veldig høyt, kanskje nummer to faktisk.

Prøver å tenke tilbake til hvorfor jeg ikke reagerte spesielt på målet til Arshavin, men har sett igjen høydepunktene fra den kampen og der ligger det nok.
Visste jo fra før av den ble ekstremt vanskelig, så når Barcelona rundspiller oss, burde ha ledet 0-3 før vi skorer 1-1 målet, satt jeg vel egentlig bare med en sånn følelse av at, gøy med mål mot Barcelona, vi leder, men dette er langt i fra nok for å slå dem ut borte.
Selv om vi ble rundspilt i begge kampene, så var vi faktisk bare et dårlig touch av Bendtner unna å kunne ha slått dem ut, da han ville vært alene med keeper og kunne satt 3-2 helt på tampen der nede (en verdensklassespiss, ville nok avsluttet direkte på første touch).

Så selv om vel alle skjønte at det kom til å bli steinvanskelig mot et av de beste klubblagene i historien med verdens beste spiller gjennom historien på tilnærmet peak på bortebane i returen, så var vi faktisk veldig close til en helt sinnsvak skrell det året.

Den returkampen er forresten eneste gangen jeg har sett Arsenal i 6-3-1 formasjon... haha... Kantene våre trakk bare dypere og dypere, og lå etter hvert store deler av kampen utenfor sidebackene våre.

Vi scoret også uten å ha hatt avslutning på mål hvis jeg ikke husker feil i farten. Selvmål av Busquets på corner.

Barca var sinnsvakt gode den sesongen (og i alle de sesongene med den samme stammen i laget), og det hadde selvsagt vært et stort ran. Og når det ene laget har Messi til å ta avslutningene, mens det andre har Bendtner, så gikk det vel akkurat sånn det måtte gå. :lol:

Det får være en slags trøst at vi var de eneste som slo Barca i CL det laget, og ingen andre lag kom like close i tapsmargin (inklusive ManU som møtte dem i kun 1 kamp i finalen).
Ja, du har absolutt rett at det ble langt mer spennende enn man skulle tro, men det visste jeg ikke da.
Den gang satt jeg bare med følelsen at det bortemålet som var sluppet inn, kom til å bli altfor avgjørende.

Jokkemedkniven

Legg inn av Jokkemedkniven »

https://theathletic.com/4288647/2023/03 ... l-ten-hag/

The weekend had started so positively. Several players had been following Arsenal’s match against Bournemouth on Saturday from their homes and sent each other encouraging messages as Mikel Arteta’s team went 2-0 down, speculating that a shock defeat for the north Londoners could create an opening for United to re-enter the title race.

Arsenal, of course, turned their game around and won courtesy of a dramatic goal deep into injury time, meaning United had already been dealt a psychological blow before they even travelled to Liverpool.

United players knew they had to beat Jurgen Klopp’s side to stand any chance of maintaining hopes of an unlikely title challenge and sources close to the club — speaking to The Athletic on condition of anonymity to protect their relationships — have theorised that the emotional tumult of the previous day contributed to the second-half collapse at Anfield. The hope that had flared on Saturday at around 4pm had certainly been snuffed out just over 24 hours later.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg syns Kiwior viste veldig tydelig at han har spilt for et mye svakere lag enn Arsenal, men også at han har et meget stort potensialet, spesielt med ball.

Årsaken til at jeg nevner det første er fordi han løste rollen ala Luiz, og det var ved å falle av (altfor dypt) noe som totalt ødela offside-linjen vår ved et par anledninger. Jeg skjønner at han er vant fra Spezia til at laget faller dypt med en gang de ikke har ballen, men slik spiller ikke vi. Vi kjører laget høyt og tight for å begrense rommet mellom leddene.

Etter en full PS, samt generelt mer tid på treningsfeltet så forventer jeg at han vil være en god bidragsyter for stallen, men vi bør nok krysse fingrene våre for at Gabriel holder ut sesongen. Han har vært helt ekstremt etter VM, og har nok passert Saliba i mitt hode for beste midtstopper denne sesongen. Noe som egentlig bare burde mangle siden han er 4 år eldre og mye mer erfaring i PL.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jeg vet at jeg argumenterte for hvorfor det var greit at vi ikke hentet han tilbake, og når vi så hvor fort bena hans "forsvant" etter at han kom tilbake, så var det kanskje den mest riktige avgjørelsen. Samtidig, Fabregas er en av de største for meg. Han var kanskje PLs beste midtbanespiller over en treårsperiode hvor spillere som Lampard, Gerrard, Scholes, etc var i ligaen, og han var det som den klart yngste av dem.

Fabregas var stjernen da jeg virkelig for alvor begynte å følge med på kamper, utover å lese om det i avisen eller se oss i CL. Før det var jeg enten på trening, gikk skirenn eller spilte kamp stort sett når Arsenal spilte i PL.

Fabregas på fotballbanen var en blanding av genialitet og en ekstremt følsom teknikk. Skulle gjerne sett han tilbake, selvom han kanskje brant broer for andre. Jeg klarer bare ikke å holde det imot han at han ville til verdens soleklart beste lag, som også var hans barndomsklubb.

PerSmertesacker

Legg inn av PerSmertesacker »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 9:05 am Jeg syns Kiwior viste veldig tydelig at han har spilt for et mye svakere lag enn Arsenal, men også at han har et meget stort potensialet, spesielt med ball.

Årsaken til at jeg nevner det første er fordi han løste rollen ala Luiz, og det var ved å falle av (altfor dypt) noe som totalt ødela offside-linjen vår ved et par anledninger. Jeg skjønner at han er vant fra Spezia til at laget faller dypt med en gang de ikke har ballen, men slik spiller ikke vi. Vi kjører laget høyt og tight for å begrense rommet mellom leddene.

Etter en full PS, samt generelt mer tid på treningsfeltet så forventer jeg at han vil være en god bidragsyter for stallen, men vi bør nok krysse fingrene våre for at Gabriel holder ut sesongen. Han har vært helt ekstremt etter VM, og har nok passert Saliba i mitt hode for beste midtstopper denne sesongen. Noe som egentlig bare burde mangle siden han er 4 år eldre og mye mer erfaring i PL.
Enig i din vurdering av Kiwior. Jeg tror han har potensiale til å bli en veldig god stopper, men at han er en bit unna enda.

Vieira synes jeg nok en gang så svak ut. Jeg skal innrømme at jeg ikke ser at han blir en spiller som er god nok for oss noensinne, men håper jeg tar feil. Synes han er helt utrolig veik, og at han ser veldig på ball i førstetouchen. Jamfør diskusjonen med at ESR kanskje for ofte leter etter offensive løsninger og kjører på full pupp, mener jeg at Vieira sin touch gjør at han mister muligheten til å lete etter raske løsninger offensivt. Vieira er ok når han får god tid til å tre pasninger.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: tor mar 09, 2023 4:49 pm Enig med deg i at det ikke er korrupsjon inne i bildet, eller en gjennomført plan fra dommere for å hjelpe enkelte lag og skade andre, men samtidig så er det som jeg tidligere har snakket om en forutinntatthet fra en god del dommere som nok er en underkommunisert faktor.
Snakk om å sette min litt late datainnhenting i et svakt lys da :P

Neida, helt supert arbeid og en god idé med hvordan man kunne publisere tabeller. Sendte et spørsmål om det i en av trådene, men smartere å gjøre det slik du gjorde, og kult med de kumulative tabellene. Det hadde jeg ikke tenkt på selv i mitt eget oppsett.

Jeg syns det er vanskelig å komme utenom konklusjonen din at det fort skyldes en form for forutinntatthet at vi er en såpass statistisk outlier for en toppklubb. Jeg hadde forstått det hvis vi lå dårligst an ettersom vi har hatt noen rimelig rotete forsvarere, men så out of sync med resten syns jeg ikke virker korrekt, og det er jo ikke akkurat som at Man Utd har hatt prime-Nesta og Maldini i store deler av denne perioden.

For å følge opp ditt format så så jeg på samme klubber og røde kort.
Bilde

Bilde

Det man ser her er jo at igjen så dømmes det flere røde kort til La Liga-klubber. Det er kun Barcelona som har færre røde kort enn Arsenal (som ikke overraskende har flest fra PL), mens både RM og ATM har signifikant flere.

PS: Sjukt at Barcelona og ATM allerede har hhv. 6 og 7 røde kort denne sesongen, mens ingen av de tre PL-klubbene har fått et eneste et denne sesongen.

PS2: Vet ikke hvorfor det første bilde ble så lite :P

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jeg er mye mer bekymret for å spille uten Ødegaard i helgen, enn de tre førstevalgene vi har som spiss. Vi har flere som kan score mål, Saka, Ødegaard, Martinelli, Nelson, evt. ESR. Ser ikke på det som noe problem. Trossard og Nketiah har ikke akkurat bøttet inn mål.
Men vi har bare èn playmaker som Ødegaard, ligaens kanskje beste boksåpner denne sesongen.

Håper han rekker kampen på søndag. Han kan utgjøre forskjellen på ett og tre poeng. Jeg er fortsatt ikke komfortabel med Vieira.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 11:19 am
PS2: Vet ikke hvorfor det første bilde ble så lite :P
Jeg mistenker at du med et uhell trykte på "thumbnail" istedenfor "hotlink" når du skulle ha en link.

Et spørsmål jeg lurer på er hvordan du kopierte formatet mitt fra et skjermbilde inn i excel?

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: fre mar 10, 2023 1:37 pm
Wellé skrev: fre mar 10, 2023 11:19 am
PS2: Vet ikke hvorfor det første bilde ble så lite :P
Jeg mistenker at du med et uhell trykte på "thumbnail" istedenfor "hotlink" når du skulle ha en link.

Et spørsmål jeg lurer på er hvordan du kopierte formatet mitt fra et skjermbilde inn i excel?
Ah er det derfor.

Jeg "lagde" formatet i Excel selv, men brukte ditt innlegg som inspirasjon for det. Er ikke sikkert vi har helt samme conditional formatting-løsning. Den valgte jeg selv, men var mer det generelle oppsettet.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 1:51 pm
Jeg "lagde" formatet i Excel selv, men brukte ditt innlegg som inspirasjon for det. Er ikke sikkert vi har helt samme conditional formatting-løsning. Den valgte jeg selv, men var mer det generelle oppsettet.
Ah! Du lurte meg i det minste, helt de samme fargene på lagene og til og med disse tullete "++" som jeg hadde satt for å separere ligaene. :joy:

Nei, angående conditional formatting så ser jeg at du var lat når det kom til cumulative, og tok hele tabellen i en (annet enn første sesong), heller enn å ta det sesong for sesong.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: fre mar 10, 2023 1:56 pm
Wellé skrev: fre mar 10, 2023 1:51 pm
Jeg "lagde" formatet i Excel selv, men brukte ditt innlegg som inspirasjon for det. Er ikke sikkert vi har helt samme conditional formatting-løsning. Den valgte jeg selv, men var mer det generelle oppsettet.
Ah! Du lurte meg i det minste, helt de samme fargene på lagene og til og med disse tullete "++" som jeg hadde satt for å separere ligaene. :joy:
Hadde ingen anelse hva de var for, men bare inkluderte de :P

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 1:56 pm
Jolla skrev: fre mar 10, 2023 1:56 pm
Wellé skrev: fre mar 10, 2023 1:51 pm
Jeg "lagde" formatet i Excel selv, men brukte ditt innlegg som inspirasjon for det. Er ikke sikkert vi har helt samme conditional formatting-løsning. Den valgte jeg selv, men var mer det generelle oppsettet.
Ah! Du lurte meg i det minste, helt de samme fargene på lagene og til og med disse tullete "++" som jeg hadde satt for å separere ligaene. :joy:
Hadde ingen anelse hva de var for, men bare inkluderte de :P
Det var egentlig kun en placeholder mens jeg satte sammen tallene. :P

Wellé

Legg inn av Wellé »

Jolla skrev: fre mar 10, 2023 1:58 pm
Wellé skrev: fre mar 10, 2023 1:56 pm
Jolla skrev: fre mar 10, 2023 1:56 pm

Ah! Du lurte meg i det minste, helt de samme fargene på lagene og til og med disse tullete "++" som jeg hadde satt for å separere ligaene. :joy:
Hadde ingen anelse hva de var for, men bare inkluderte de :P
Det var egentlig kun en placeholder mens jeg satte sammen tallene. :P
Haha, da gir de plussene veldig lite mening i den nye tråden jeg opprettet :P

Men var en litt morsom øvelse. Mulig jeg lager noe lignende for skudd (for og i mot, distanse, osv) til helgen hvis jeg får tid. Tviler på at jeg kan finne data like langt tilbake tho, men hadde vært kult å se på.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 2:28 pm
Mulig jeg lager noe lignende for skudd (for og i mot, distanse, osv) til helgen hvis jeg får tid. Tviler på at jeg kan finne data like langt tilbake tho, men hadde vært kult å se på.
Whoscored har detaljert data tilbake til 09/10-sesongen.

Men du må grave i individuelle kamper for å finne all infoen. Så det er endel gruntwork.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Wellé skrev: fre mar 10, 2023 9:15 am Jeg vet at jeg argumenterte for hvorfor det var greit at vi ikke hentet han tilbake, og når vi så hvor fort bena hans "forsvant" etter at han kom tilbake, så var det kanskje den mest riktige avgjørelsen. Samtidig, Fabregas er en av de største for meg. Han var kanskje PLs beste midtbanespiller over en treårsperiode hvor spillere som Lampard, Gerrard, Scholes, etc var i ligaen, og han var det som den klart yngste av dem.

Fabregas var stjernen da jeg virkelig for alvor begynte å følge med på kamper, utover å lese om det i avisen eller se oss i CL. Før det var jeg enten på trening, gikk skirenn eller spilte kamp stort sett når Arsenal spilte i PL.

Fabregas på fotballbanen var en blanding av genialitet og en ekstremt følsom teknikk. Skulle gjerne sett han tilbake, selvom han kanskje brant broer for andre. Jeg klarer bare ikke å holde det imot han at han ville til verdens soleklart beste lag, som også var hans barndomsklubb.
Wenger solgte Vieira for å bygge laget rundt Cesc. Han velger likevel å semistreike og faktisk betale seg ut av kontrakten for å komme seg unna for en hver pris. Gjennom dette åpnet det seg også en forståelse av at Arsenal ‘ikke hadde ambisjoner’ og andre spillere dro også(RvP feks).

Så gikk det drit i Barca og han velger å dra til Chelsea og dunke seg på klubbmerket deres på Emirates. Wenger har også antydet at han hadde bestemt seg for at han helst ville til Chelsea og at det bare var ren juss som gjorde at Arsenal fikk tilbudet.

Og nå skal han inn i trenerapparatet hos oss?

Nei takk, hvorfor holder ikke slangen seg hos barndomsklubben?

Da har jeg mer respekt for en annen judas som velger å være tilknyttet sin nye kjærlighet oppe i Manchester fremfor å smiske med fansen han sviktet på det groveste.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»