Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
DennisB

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av DennisB »

Lumanza skrev: lør aug 07, 2021 1:04 pm
startelver skrev: lør aug 07, 2021 12:44 pm Dette stemmer jo ikke med det PK-bildet som er lagt opp til i England , der alle skal være med.

Kvinner skal involvere seg mer og mer i alle sendingene, 50% må det være. Samme med svarte pundits , må alltid være med en i studio.

Så på tide å få inn flere på trenersiden også.
Snart blir det vel rasistisk å sparke en mørk trener?
Hehe ja. Det blir i hvertfall umulig å gjøre en kvotesak ut av det. Man ansetter ikke en manager fordi kvoten sier at nå må vi ansette en mørkhudet en.. Man vil jo gjerne ha den beste manageren tilgjengelig.. En med cv og erfaring..

Jeg tror vel det er et stort undertall av svarte manageremner med de beste trenerkursene bak seg. Uansett blir det vanskelig å øke antallet særlig, når de ikke får erfaringen heller.

Kanskje Patrick Vieira kan være med på å skape litt blest om temaet, og at flere svarte utdanner seg, og ønsker managerjobbene.

Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

DennisB skrev: lør aug 07, 2021 3:58 pm

Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger.

Ja, sport og politikk hører ikke hjemme i samme åndedrag.

Forresten gratulerer til Gabriel Martinelli med OL-gull idag. Selvom han ikke deltok i finalen, og spilte ikke så mye i løpet av mesterskapet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Lumanza skrev: lør aug 07, 2021 4:41 pm
DennisB skrev: lør aug 07, 2021 3:58 pm

Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger.

Ja, sport og politikk hører ikke hjemme i samme åndedrag.

Forresten gratulerer til Gabriel Martinelli med OL-gull idag. Selvom han ikke deltok i finalen, og spilte ikke så mye i løpet av mesterskapet.
Og bra er det. Vi ser han helst tilbale like hel ;)

BigTonyAdams

Legg inn av BigTonyAdams »

Må innrømme jeg er litt bekymret for han, det han viste før og har vist etter skaden har aldri vært på samme nivå.

Jeg skjønner veldig godt et såpass langt avbrekk tar tid, jeg bare håper så inderlig ikke han blir enda ny -Hva som kunne ha vært.

Blitt traumatisert de siste 20 årene over hvor mange supertalenter vi har hatt og som bare nesten bår fram, før en skade eller noe helt utenomsportslig ødelegger.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Noen med oversikt over hvor mange plasser vi har igjen på utlendingskvota, eller hvor mange spillere vi må kvitte oss med for å komme i null? I fjor ble jo som kjent Özil utelatt fra PL troppen fordi vi ikke "hadde plass til han".

Jeg så litt på skadetabellen vår idag, og der er Partey, Nketiah og Gabriel Maghalaes alle skadet ca like lenge. De er alle noen uker unna å komme tilbake i trening. Med Nketiah ute kan man tro at Balogun er nærmere A-laget? Lurer på hva som skjer med han. Signert ny kontrakt og greier, men virker langt unna en kamptropp. Vi ryktes til flere spisser, men med et salg av Laca kan det bli en plass til han. Spørs om Nketiah forsvinner nå siden han er skadet kanskje ut sommervinduet.

På keeperplass er det Leno, Runarsson og Okonwko som er våre tre fremste keepere per dags dato. Men vi blir stadig linket til Ononna og Ramsdale har det vært snakk om mye i sommer. Spennende å se om det skjer noe der, Runarsson var også sterkt linket vekk.

Bellerin, Kolasinac kan begge forsvinne, men vært snakk om ny kontrakt til Bellerin nå faktisk sammen med Xhaka. har også vært litt rykter rundt Cedric og Chambers ut. Chambers sammen med Niles vært foreslått i en byttehandel med Maddison -cash. Willock, Willian og Torreira er også aktuelle spillere som kan forsvinne. Reiss Nelson bør også finne seg en ny klubb dessverre.

Elneny burde også vært en mann vi kunne prøvd å få solgt, men mulig Arteta ikke ønsker det.

Jeg håper på to offensive spillere inn, men det forutsetter at vi får kvittet oss med noen spillere slik at vi slipper scenario som ifjor at noen spillere hever lønn i klubben uten å være registrert for spill.

Spent på kampen imorgen om hvilke spillere som får være med og ikke i tropppen og får spilletid av de usikre kortene.

Vi har en litt for bred stall synes jeg, og skal bli hardt med spilletid for alle når vi ikke engang er med i Europa. Ligacup en runde tidligere veier liksom ikke opp for det

Vi kan nesten stille tre ellevere som kan gjøre ganske like opptredener

Hva er vårt beste lag med alle skadefri?

Leno
Chambers White Gabriel Tierney
Xhaka Partey
Pepe ESR Saka
Auba

Runarsson
Bellerin Holding Mari Tavares
Elneny Lokonga
Willian Willock Martinelli
Lacazette

Okonwko
Niles Kolasinac Cedric
Torreira Azeez Nelson
Nketiah Balogun

Det er to 11ere + en 9er som utgjør troppens bredde. Sikkert noen fra akademiet som kan ta steget opp og få førstelagsfotball også. Da sier det seg selv at noen må ut.

startelver

Legg inn av startelver »

Off Topic
"Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger."
Skjer ikke, blir kneling hele denne sesongen også, er nok kommet for godt, bare i UK selvsagt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Vi skal i hvertfall ikke sitte igjen med Bellerin, og selge både Cedric og Chambers.

Da melder jeg overgang til Tottenham.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: lør aug 07, 2021 9:58 pm
Off Topic
"Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger."
Skjer ikke, blir kneling hele denne sesongen også, er nok kommet for godt, bare i UK selvsagt.
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Tipper på at vi fortsatt vil se kneling når NFL starter opp igjen, men det er nok kun individer som vil gjøre det gjennom sesongen, og ikke gjennomført som lag som det alltid har vært.

Det er jo flere lag i det engelske systemet som har valgt å gå bort i fra dette nå. Man skal ikke se bort i fra at dette også vil skje innad i PL-klubbene fremover også.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Chromeback skrev: lør aug 07, 2021 11:03 pm
DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Tipper på at vi fortsatt vil se kneling når NFL starter opp igjen, men det er nok kun individer som vil gjøre det gjennom sesongen, og ikke gjennomført som lag som det alltid har vært.

Det er jo flere lag i det engelske systemet som har valgt å gå bort i fra dette nå. Man skal ikke se bort i fra at dette også vil skje innad i PL-klubbene fremover også.
Off topic, men jeg vet ikke ikke om du så hva Trump skrev, etter at den amerikanske fotballspilleren Rapinoe knelte før OL-semifinalen. Trump ga henne pepper, og mente at knelinga foran kampen gjorde henne til en dårligere spiller. Hadde hun konsentrert seg om kampen isteden, så kunne de ha vunnet, mente han..
Vi vet jo hva Trump mener om denne knelinga.. :D

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm
startelver skrev: lør aug 07, 2021 9:58 pm
Off Topic
"Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger."
Skjer ikke, blir kneling hele denne sesongen også, er nok kommet for godt, bare i UK selvsagt.
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Brentford-spissen Toney vil i hvertfall ikke knele. Er nok lettere for en mørk å avstå fra det slik Toney er, enn en med litt lysere pigmenter. Blir fort stemplet som en rasist da i en liga der knelinga fremdeles er PK. Kasper Wikestad og de andre kommentatorene legger ikke skjul heller på at de mener dette er en kjempesak som alle med respekt for seg selv støtter. Kjipt å betale i dyre dommer for å høre på det mølet uke inn og uke ut.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:55 pm Vi skal i hvertfall ikke sitte igjen med Bellerin, og selge både Cedric og Chambers.

Da melder jeg overgang til Tottenham.
Hvis vi klarer å selge Cedric skal jeg gå naken Oslo-Trondheim

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DennisB skrev: lør aug 07, 2021 11:16 pm
Chromeback skrev: lør aug 07, 2021 11:03 pm
DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Tipper på at vi fortsatt vil se kneling når NFL starter opp igjen, men det er nok kun individer som vil gjøre det gjennom sesongen, og ikke gjennomført som lag som det alltid har vært.

Det er jo flere lag i det engelske systemet som har valgt å gå bort i fra dette nå. Man skal ikke se bort i fra at dette også vil skje innad i PL-klubbene fremover også.
Off topic, men jeg vet ikke ikke om du så hva Trump skrev, etter at den amerikanske fotballspilleren Rapinoe knelte før OL-semifinalen. Trump ga henne pepper, og mente at knelinga foran kampen gjorde henne til en dårligere spiller. Hadde hun konsentrert seg om kampen isteden, så kunne de ha vunnet, mente han..
Vi vet jo hva Trump mener om denne knelinga.. :D
Hehe, den var vanskelig å unngå ja!

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

BigTonyAdams skrev: lør aug 07, 2021 7:31 pm Må innrømme jeg er litt bekymret for han, det han viste før og har vist etter skaden har aldri vært på samme nivå.

Jeg skjønner veldig godt et såpass langt avbrekk tar tid, jeg bare håper så inderlig ikke han blir enda ny -Hva som kunne ha vært.

Blitt traumatisert de siste 20 årene over hvor mange supertalenter vi har hatt og som bare nesten bår fram, før en skade eller noe helt utenomsportslig ødelegger.
Jeg er ikke en av de som tror Martinelli blir en superstjerne for oss. Han er ikke taktisk disiplinert nok, og er litt mye armer og bein. Det var han også før skaden. Dette er også grunnen til at Sanchez aldri var favorittspilleren min.

Men på en positiv note: Han ble stadig bedre utover våren i fjor. Har troa på at skaden kun satte på pauseknappen på utviklingen og ikke stopp.

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

Lumanza skrev: lør aug 07, 2021 11:42 pm
DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm
startelver skrev: lør aug 07, 2021 9:58 pm
Off Topic
"Bare please slutt med knelinga i år. Det begynner å bli en klisjè, og tjener ingen hensikt lenger."
Skjer ikke, blir kneling hele denne sesongen også, er nok kommet for godt, bare i UK selvsagt.
Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Brentford-spissen Toney vil i hvertfall ikke knele. Er nok lettere for en mørk å avstå fra det slik Toney er, enn en med litt lysere pigmenter. Blir fort stemplet som en rasist da i en liga der knelinga fremdeles er PK. Kasper Wikestad og de andre kommentatorene legger ikke skjul heller på at de mener dette er en kjempesak som alle med respekt for seg selv støtter. Kjipt å betale i dyre dommer for å høre på det mølet uke inn og uke ut.
Det er ikke akkurat som om det ikke er noen fæle holdninger man må ta et oppgjør med i England …

DennisB

Legg inn av DennisB »

Myshkin skrev: søn aug 08, 2021 10:47 am
Lumanza skrev: lør aug 07, 2021 11:42 pm
DennisB skrev: lør aug 07, 2021 10:58 pm

Ja, startelver, jeg er redd for det. Som eneste land i verden, vil nok PL tre dette over hodene på spillerne enda et år til. De har forlatt knelinga i USA for en god stund siden. De har skjønt at går de woke, går de broke.
Brentford-spissen Toney vil i hvertfall ikke knele. Er nok lettere for en mørk å avstå fra det slik Toney er, enn en med litt lysere pigmenter. Blir fort stemplet som en rasist da i en liga der knelinga fremdeles er PK. Kasper Wikestad og de andre kommentatorene legger ikke skjul heller på at de mener dette er en kjempesak som alle med respekt for seg selv støtter. Kjipt å betale i dyre dommer for å høre på det mølet uke inn og uke ut.
Det er ikke akkurat som om det ikke er noen fæle holdninger man må ta et oppgjør med i England …
Tror ikke det er saken som ikke støttes, men middelet. Den gamle kampanjen "Nei til rasisme", som man hadde i England, og verden over, var noe alle kunne støtte, og enes om.

BLM, not so much. Organsisajonen har vist seg å være politisk i retning Demokratene i USA, og er såpass tvilsom i utforming, at den har skapt splittelse. I USA knelte (de aller fleste har gitt seg med det nå) man altså mot sitt eget flagg og nasjonalsang, og med det indirekte pissa bl.a. på de som hadde gitt sitt liv for landet. Folk med militær tilknytning tok dette personlig.

Mange av de svarte idrettsutøverne gikk til og med så langt at de ville ha sin egen nasjonalsang på idrettsarenaene. Helt meningsløst. Snakk om å splitte, istedenfor å samle..

Det er andre midler man har brukt tidligere, som man kan bruke framover for å sette fokus på rasisme. Rasisme er også en bredere sak enn for svarte (som i Black Lives Matter). Asiater, latinos etc. Derfor var "No to racism" en bedre kampanje.

Budskapet BLM står bak, er gitt og mottatt for lenge siden. Å vri mer ut av den kluten, gir ingen mening nå.

I hele forrige sesong uten tilskuere, så vi to kjempebannere som hang over setene i hjørnene av banen på Emirates. Med kjempemessige bokstaver, Black Lives Matter.
En og en halv sesong nå, beskjeden er mottatt. Move on.

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am
Myshkin skrev: søn aug 08, 2021 10:47 am
Lumanza skrev: lør aug 07, 2021 11:42 pm

Brentford-spissen Toney vil i hvertfall ikke knele. Er nok lettere for en mørk å avstå fra det slik Toney er, enn en med litt lysere pigmenter. Blir fort stemplet som en rasist da i en liga der knelinga fremdeles er PK. Kasper Wikestad og de andre kommentatorene legger ikke skjul heller på at de mener dette er en kjempesak som alle med respekt for seg selv støtter. Kjipt å betale i dyre dommer for å høre på det mølet uke inn og uke ut.
Det er ikke akkurat som om det ikke er noen fæle holdninger man må ta et oppgjør med i England …
Tror ikke det er saken som ikke støttes, men middelet. Den gamle kampanjen "Nei til rasisme", som man hadde i England, og verden over, var noe alle kunne støtte, og enes om.

BLM, not so much. Organsisajonen har vist seg å være politisk i retning Demokratene i USA, og er relativt tvilsom i utforming. I USA knelte (de aller fleste har gitt seg med det nå) man altså mot sitt eget flagg og nasjonalsang, og med det indirekte pissa bl.a. på de som hadde gitt sitt liv for landet. Folk med militær tilknytning tok dette personlig.

Mange av de svarte idrettsutøverne gikk til og med så langt at de ville ha sin egen nasjonalsang på idrettsarenaene. Helt meningsløst. Snakk om å splitte, istedenfor å samle..

Det er andre midler man har brukt tidligere, som man kan bruke framover for å sette fokus på rasisme. Rasisme er også en bredere sak enn for svarte (som i Black Lives Matter). Asiater, latinos etc. Derfor var "No to racism" en bedre kampanje.

Budskapet BLM står bak, er gitt og mottatt for lenge siden. Å vri mer ut av den kluten, gir ingen mening nå.

I hele forrige sesong uten tilskuere, så vi to kjempebannere som hang over setene i hjørnene av banen på Emirates. Med kjempemessige bokstaver, Black Lives Matter.
En og en halv sesong nå, beskjeden er mottatt. Move on.
All fokus som handler om likeverd er bra. Uansett hvilken (fredelig) form den tar. At spillere markerer dette, har jeg ingen problemer med. Da eksponeres holdninger. Som da Ukraina nektet dette, men Yarmolenko tok kneet og ble stirret på beina igjen av lagkameratene.

For øvrig tror jeg vi skal dra britiske konktasjoner inn i markeringer i PL. Ikke amerikanske.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Myshkin skrev: søn aug 08, 2021 11:54 am
DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am
Myshkin skrev: søn aug 08, 2021 10:47 am

Det er ikke akkurat som om det ikke er noen fæle holdninger man må ta et oppgjør med i England …
Tror ikke det er saken som ikke støttes, men middelet. Den gamle kampanjen "Nei til rasisme", som man hadde i England, og verden over, var noe alle kunne støtte, og enes om.

BLM, not so much. Organsisajonen har vist seg å være politisk i retning Demokratene i USA, og er relativt tvilsom i utforming. I USA knelte (de aller fleste har gitt seg med det nå) man altså mot sitt eget flagg og nasjonalsang, og med det indirekte pissa bl.a. på de som hadde gitt sitt liv for landet. Folk med militær tilknytning tok dette personlig.

Mange av de svarte idrettsutøverne gikk til og med så langt at de ville ha sin egen nasjonalsang på idrettsarenaene. Helt meningsløst. Snakk om å splitte, istedenfor å samle..

Det er andre midler man har brukt tidligere, som man kan bruke framover for å sette fokus på rasisme. Rasisme er også en bredere sak enn for svarte (som i Black Lives Matter). Asiater, latinos etc. Derfor var "No to racism" en bedre kampanje.

Budskapet BLM står bak, er gitt og mottatt for lenge siden. Å vri mer ut av den kluten, gir ingen mening nå.

I hele forrige sesong uten tilskuere, så vi to kjempebannere som hang over setene i hjørnene av banen på Emirates. Med kjempemessige bokstaver, Black Lives Matter.
En og en halv sesong nå, beskjeden er mottatt. Move on.
All fokus som handler om likeverd er bra. Uansett hvilken (fredelig) form den tar. At spillere markerer dette, har jeg ingen problemer med. Da eksponeres holdninger. Som da Ukraina nektet dette, men Yarmolenko tok kneet og ble stirret på beina igjen av lagkameratene.

For øvrig tror jeg vi skal dra britiske konktasjoner inn i markeringer i PL. Ikke amerikanske.
Absolutt enig i at de bør dra sin egen britiske situasjonen inn i markeringen, og ikke den amerikanske.
Men det er jo hele mitt poeng. Da må man forlate BLM, og fremme sin egen "nei til rasisme"-sak. Som gjelder alle raser.

Men nå er vi litt off topic ;)

Ps. Jeg vil også bare få sagt at jeg personlig er i mot å dra politikk inn i idretten. Det er en dårlig miks. Men rasisme finnes innen nettopp idrett, så jeg har ingen problemer med at det tas et oppgjør mot akkurat det.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am Folk med militær tilknytning tok dette personlig.
Det var nok ekstremt individuelt. Veldig, veldig mange med militær tilknytning støttet opp knelingen, på grunnlag at det var akkurat derfor de var i militæret, hvor de gir friheten til sånne protester i landet sitt.

Det var helt sikkert noen som tok det personlig, og mange av disse igjen var nok dette kun på rent politisk grunnlag, siden de støttet MAGA og/eller konføderasjonsflagget i stedet.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Chromeback skrev: søn aug 08, 2021 12:05 pm
DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am Folk med militær tilknytning tok dette personlig.
Det var nok ekstremt individuelt. Veldig, veldig mange med militær tilknytning støttet opp knelingen, på grunnlag at det var akkurat derfor de var i militæret, hvor de gir friheten til sånne protester i landet sitt.

Det var helt sikkert noen som tok det personlig, og mange av disse igjen var nok dette kun på rent politisk grunnlag, siden de støttet MAGA og/eller konføderasjonsflagget i stedet.
Skal ikke diskutere dette i denne tråden, det er ikke det den er til. Men dette er absolutt ikke inntrykket jeg har. De fleste militære var enige i idèen, men støttet ikke knelingen, rett og slett fordi det er å håne flagget de arbeider for.

Og den siste setningen er jeg litt uenig i. Om man støttet Trump eller Biden, gjør ikke knelingen noe bedre, eller verre. Folk klarer å se knelingen for hva den er/var. Men noen var det selvsagt, som tok støttevalg av rent politiske årsaker.

Jeg tror heller ikke NFL vil gjenoppta knelingen i år. Nå har man fått fullt trøkk med tilskuere også, så reaksjonene vil bli større denne sesongen, hvis det skjer. Men vi får se.
Sist redigert av DennisB den søn aug 08, 2021 12:28 pm, redigert 2 ganger totalt.

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:58 am
Myshkin skrev: søn aug 08, 2021 11:54 am
DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am
Tror ikke det er saken som ikke støttes, men middelet. Den gamle kampanjen "Nei til rasisme", som man hadde i England, og verden over, var noe alle kunne støtte, og enes om.

BLM, not so much. Organsisajonen har vist seg å være politisk i retning Demokratene i USA, og er relativt tvilsom i utforming. I USA knelte (de aller fleste har gitt seg med det nå) man altså mot sitt eget flagg og nasjonalsang, og med det indirekte pissa bl.a. på de som hadde gitt sitt liv for landet. Folk med militær tilknytning tok dette personlig.

Mange av de svarte idrettsutøverne gikk til og med så langt at de ville ha sin egen nasjonalsang på idrettsarenaene. Helt meningsløst. Snakk om å splitte, istedenfor å samle..

Det er andre midler man har brukt tidligere, som man kan bruke framover for å sette fokus på rasisme. Rasisme er også en bredere sak enn for svarte (som i Black Lives Matter). Asiater, latinos etc. Derfor var "No to racism" en bedre kampanje.

Budskapet BLM står bak, er gitt og mottatt for lenge siden. Å vri mer ut av den kluten, gir ingen mening nå.

I hele forrige sesong uten tilskuere, så vi to kjempebannere som hang over setene i hjørnene av banen på Emirates. Med kjempemessige bokstaver, Black Lives Matter.
En og en halv sesong nå, beskjeden er mottatt. Move on.
All fokus som handler om likeverd er bra. Uansett hvilken (fredelig) form den tar. At spillere markerer dette, har jeg ingen problemer med. Da eksponeres holdninger. Som da Ukraina nektet dette, men Yarmolenko tok kneet og ble stirret på beina igjen av lagkameratene.

For øvrig tror jeg vi skal dra britiske konktasjoner inn i markeringer i PL. Ikke amerikanske.
Absolutt enig i at de bør dra sin egen britiske situasjonen inn i markeringen, og ikke den amerikanske.
Men det er jo hele mitt poeng. Da må man forlate BLM, og fremme sin egen "nei til rasisme"-sak. Som gjelder alle raser.

Men nå er vi litt off topic ;)

Ps. Jeg vil også bare få sagt at jeg personlig er i mot å dra politikk inn i idretten. Det er en dårlig miks. Men rasisme finnes innen nettopp idrett, så jeg har ingen problemer med at det tas et oppgjør mot akkurat det.
Ytringsfriheten er absolutt, og jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med at man bruker en stor arena til å fremme viktige saker. Som likeverd, som for øvrig er en viktig verdi innen idretten. Likeverd handler for øvrig ikke bare om rasisme, men også legning, religion osv.

Når man da vet at samfunnet (verden over) er full av rasistiske, sexistiske, religionsforfølging osv, så er det fint at idrettens største profiler og forbilder viser at de tar avstand fra det. Det kan inspirere andre.

BLM i en amerikansk forståelse er ikke den samme som i europeisk forståelse (selv om noen drar inn helt håpløse elementer her også). I europeisk forståelse handler dette om likeverd for alle etnisiteter. Det er den forståelsen kneet må forstås når Xhaka bøyer kneet i en PL kamp. Ikke «defund the police» i USA.

At spillere aktivt viser at de står opp for likeverd før kamp er mye mer synlig og effektfullt enn et «kick it out» banner i regi av FA.

Derfor har jeg ingen problemer med markeringen. Tvert i mot. Jeg syns det er bra at PL virker samlet i kampen mot avskylige holdninger blant deler av publikum. Kneet før kamp bør gjøre det vanskeligere å hive inn et bananskall.

Men det er klart. Idioter vil det alltid være. Noen skal alltid ødelegge.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 12:24 pm
De fleste militære var enige i idèen, men støttet ikke knelingen, rett og slett fordi det er å håne flagget de arbeider for.

...

Jeg tror heller ikke NFL vil gjenoppta knelingen i år. Nå har man fått fullt trøkk med tilskuere også, så reaksjonene vil bli større denne sesongen, hvis det skjer. Men vi får se.
Jeg sitter med ett helt annet inntrykk etter at å lest hva soldater selv har skrevet osv. Veldig få tok knelingen som et hån, de aller fleste virker bare lei av å bli brukt den ene eller den andre veien, men det er vel avhengig av hvor man leter.

Det var faktisk en pensjonert Green Beret som overbeviste Kaepernick om å starte knelingen i første omgang.

Når det kommer til NFL, så blir det nok akkurat som det utviklet seg underveis i fjor. Noen står som vanlig, noen står arm i arm, og noen kneler. Ut i fra hva man selv føler for. Lagene blander seg lite opp i hva spillerne gjør under nasjonalsangen nå, det har NFL lært mye av fra 2016 til 2021.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Bare et spørsmål, Myshkin (mens vi er off topic):

Hvor lenge vil du beholde knelinga før avspark i England?
Nå har den pågått i en og en halv sesong. 2 år? 5 år, 10 år?

18 måneder med kneling, da har folk fått budskapet. Det er mottatt. Faren med det hele nå, er at det blir en klisjè, og etterhvert husker man knapt hva de kneler for.

En annen ting er hva tilskuerne, og TV-seerne, faktisk kommer for å se. De fleste tror jeg (det er veldig tydelig i kommentarfelt jeg leser) vil se idrett, på tvers av politikk og budskap. Det er veldig mange som ikke ønsker at det skal være en arena for et politisk budskap, hva det enn må være. At det er greit å være homofil, eller noe annet. Slikt finnes det andre plattformer for.

Hva idrettsutøvere gjør privat, er en helt annen ting. Özil var ofte frampå for å støtte muslimene i Kina. Flott. Det har jeg full respekt for. Der kan man påvirke alt man kan, på sosiale medier etc.

Når jeg personlig betaler for å se en fotballkamp, så er det akkurat det jeg forventer å se. Fotball. Ikke et budskap om noe helt annet.

Dette er satt veldig på spissen, men jeg tror du ser hvor jeg vil. Personlig støtter jeg alle saker, jeg har mange svarte venner, og også homofile venner. Jeg har full forståelse for deres sak. Det er flott at sakene deres tas opp.
Men til riktid tid og sted. Nå som vi har sosiale media, bruk dem.

Jeg er helt sikkert i undertall her, men for meg er det absurd at disse sakene må tas opp i det hele tatt. I 2021 burde vi ha kommet lenger. Selvsagt er det greit å være homofil. Og svart likeverd, det skulle bare mangle.

Jeg har viet mitt liv til idrett, og idrett alene. Som utøver, trener, og etterhvert som oddssetter. Jeg bare synes idretten bør være tilnærmet fri for politiske budskap, hva de enn måtte være.
I hvertfall hovedsaklig. Og ikke slik at etter at det ene budskapet markeres i et år eller to, så entrer man en ny sak, og så har man det alltid gående. Eller at man skal markere samme sak i årevis.

Folk har ikke tungt for det. Mener jeg.

Tror jeg setter en strek der. Dette er liksom feil forum, og en sak som fremmer mange følelser, skjønner jeg.

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 12:48 pm Bare et spørsmål, Myshkin (mens vi er off topic):

Hvor lenge vil du beholde knelinga før avspark i England?
Nå har den pågått i en og en halv sesong. 2 år? 5 år, 10 år?

18 måneder med kneling, da har folk fått budskapet. Det er mottatt. Faren med det hele nå, er at det blir en klisjè, og etterhvert husker man knapt hva de kneler for.

En annen ting er hva tilskuerne, og TV-seerne, faktisk kommer for å se. De fleste tror jeg (det er veldig tydelig i kommentarfelt jeg leser) vil se idrett, på tvers av politikk og budskap. Det er veldig mange som ikke ønsker at det skal være en arena for et politisk budskap, hva det enn må være. At det er greit å være homofil, eller noe annet. Slikt finnes det andre plattformer for.

Hva idrettsutøvere gjør privat, er en helt annen ting. Özil var ofte frampå for å støtte muslimene i Kina. Flott. Det har jeg full respekt for. Der kan man påvirke alt man kan, på sosiale medier etc.

Når jeg personlig betaler for å se en fotballkamp, så er det akkurat det jeg forventer å se. Fotball. Ikke et budskap om noe helt annet.

Dette er satt veldig på spissen, men jeg tror du ser hvor jeg vil. Personlig støtter jeg alle saker, jeg har mange svarte venner, og også homofile venner. Jeg har full forståelse for deres sak. Det er flott at sakene deres tas opp.
Men til riktid tid og sted. Nå som vi har sosiale media, bruk dem.

Jeg er helst sikkert i undertall her, men for meg er det absurd at disse sakene må tas opp i det hele tatt. I 2021 burde vi ha kommet lenger. Selvsagt er det greit å være homofil. Og svart. Det skulle bare mangle.

Jeg har viet mitt liv til idrett, og idrett alene. Som utøver, trener, og etterhvert som oddssetter. Jeg bare synes idretten bør være tilnærmet fri for politiske budskap, hva de enn måtte være.
I hvertfall hovedsaklig. Og ikke slik at etter at det ene budskapet markeres i et år eller to, så gås det over til en ny sak, og så har man det alltid gående. Eller at man skal markere samme sak i årevis.

Folk har ikke tungt for det. Mener jeg.

Tror jeg setter en strek der. Dette er liksom feil forum, og en sak som fremmer mange følelser, skjønner jeg.
Om man kneler eller gjør noe annet er helt sekundært. Men så lenge rasisme er et problem, noe det tilsynelatene kommer til å være i uoverskuelig framtid, så syns jeg det er helt på sin plass med markeringer.

Som konsument står du fritt til å bruke din forbrukermakt. Jeg syns ikke kommersielle rettigheter skal gå forran menneskerettigheter som ytringsfrihet. Å straffe noen for en ytring, uansett hvor den skjer, bør være helt uakseptabelt i et demokrati. Dette må selvsagt ikke tolkes i ytterste konsekvens. Markerkinger av alle ymse slag hører ikke hjemme på et idrettsarrangement. Men mye gjør det - som likeverd og menneskerettigheter.

For meg er det helt natta at Allianz Arena ikke fikk ha regnbuefarger. Eller at det i det hele tatt ble en undersøkelse ifbm eventuell disiplinærsak da Neuer hadde på seg regnbuefarget kapteinsbind.

At Zlatan ble straffet for å vise støtte for arbeide mot sult i verden, viser at regelverket er helt nedsnødd.

Hvis ikke spillere kan uttrykke dette på eb idrettsarena uten frykt for straff, hvor er da demokratiet?

Så skjønner jeg at grensesetting kan være vanskelig. Hva skal være innafor, og hva er det ikke. Men helt grunnleggende menneskerettigheter som likeverd bør ikke være kontroversielt.

PS! Syns ikke dette er utenfor tema. Dette er jo smack i midten av hva Arsenal og Arsenals spillere gjør, bare i en større kontekst.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Myshkin, at det gis straffer for ytringer, eller at ytringer forbys, som etter Ungarns protester, er selvsagt forkastelig. Misforstå meg rett. Det er ikke noe jeg vil ha. Idrett kan godt være en åpen arena for å ytre om menneskerettigheter i ny og ne. Det er innafor. Men det jeg vil fram til, er at det ikke bør være en regelmessig greie som folk etterhvert ikke hever et øyebryn over, og som sniker seg inn som en vanlig dag på jobben. Som den knelinga vi nå ser. Man bør føle litt på hva forbrukerne forventer også, og kjempe sine saker med litt kløkt. Man bør heller ikke undervurdere deres oppfattelseevne.

EM-landenes markeringer av regnbuesaken, helt greit for meg, siden det var gjort i en kort periode, og ikke en gjentakende markering.
Sist redigert av DennisB den søn aug 08, 2021 1:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Chromeback skrev: søn aug 08, 2021 12:05 pm
DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am Folk med militær tilknytning tok dette personlig.
Det var nok ekstremt individuelt. Veldig, veldig mange med militær tilknytning støttet opp knelingen, på grunnlag at det var akkurat derfor de var i militæret, hvor de gir friheten til sånne protester i landet sitt.

Det var helt sikkert noen som tok det personlig, og mange av disse igjen var nok dette kun på rent politisk grunnlag, siden de støttet MAGA og/eller konføderasjonsflagget i stedet.
Du er naiv om du tror amerikansk militær er i Andre land for å skape frihet,demokrati og fred.

Myshkin

Legg inn av Myshkin »

DennisB skrev: søn aug 08, 2021 1:24 pm Myshkin, at det gis straffer for ytringer, eller at ytringer forbys, som etter Ungarns protester, er selvsagt forkastelig. Misforstå meg rett. Det er ikke noe jeg vil ha. Idrett kan godt være en åpen arena for å ytre om menneskerettigheter i ny og ne. Det er innafor. Men det jeg vil fram til, er at det ikke bør være en regelmessig greie som folk etterhvert ikke hever et øyebryn over, og som sniker seg inn som en vanlig dag på jobben. Som den knelinga vi nå ser. Man bør føle litt på hva forbrukerne forventer også, og kjempe sine saker med litt kløkt. Man bør heller ikke undervurdere deres oppfattelseevne.

EM-landenes markeringer av regnbuesaken, helt greit for meg, siden det var gjort i en kort periode, og ikke en gjentakende markering.
Det handler ikke om at folk er trege i oppfattelsen. Det handler om konsistens i budskapet - som Del vegen-kampanjen. Folk har fått det med seg nå, men det settes likevel opp skilt. Akkurat som at bilister og syklister stadig minnes på at de skal ferdes sammen, må det antirasistisk budskapet gjentas. At spillere er konsistente i sitt budskap, er uproblematisk. Hvis man føler at fotballproduktet forringes av at spillere kneler en liten stund før avspark, så skal det ikke mye til. Det er min mening, og da får de som mener det ødelegger forballen bruke sin forbrukermakt.

Jeg svarte på spørsmålet ditt. Jeg sa at så lenge det fins rasisme må det vises at man tar avstand fra det. Hvorvidt det skjer med kneling eller annen markering er ikke så viktig. Man kan gjerne slå hjul for den saks skyld. Men det man ikke kan rokke med, er spillernes anledning til å ta avstand.

Brukeravatar
ulfarne
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

Bilde

DennisB

Legg inn av DennisB »

White og Lokonga! Flott!

Litt uvanlig med NLD før sesongstart, men vi tar det med oss. Kan bli intenst. Bra lag!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lumanza skrev: søn aug 08, 2021 1:33 pm
Chromeback skrev: søn aug 08, 2021 12:05 pm
DennisB skrev: søn aug 08, 2021 11:35 am Folk med militær tilknytning tok dette personlig.
Det var nok ekstremt individuelt. Veldig, veldig mange med militær tilknytning støttet opp knelingen, på grunnlag at det var akkurat derfor de var i militæret, hvor de gir friheten til sånne protester i landet sitt.

Det var helt sikkert noen som tok det personlig, og mange av disse igjen var nok dette kun på rent politisk grunnlag, siden de støttet MAGA og/eller konføderasjonsflagget i stedet.
Du er naiv om du tror amerikansk militær er i Andre land for å skape frihet,demokrati og fred.
Muligens klønete formulert av meg, det er såklart ikke det jeg tenker at de gjør, men veldig mange amerikanske soldater som mener dette.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»