Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av Enzino »

Wengerist skrev: tor nov 17, 2022 5:17 pm Blir det nå egentlig så mye pause? Hele førsteelleveren skal til vm minus zinchenko og Ødis.
Ikke GabM.

taknina

Legg inn av taknina »

Enzino skrev: tor nov 17, 2022 5:43 pm
Onv95 skrev: tor nov 17, 2022 10:48 am Hørte på Arsenal podcasten Handbrake off med Ian Stone fra the Athletic på vei til jobb idag, og der kom det frem et godt poeng rundt VM-pausen nå som jeg ikke hadde tenkt på. Vi har en ganske tynn tropp og skal sende forholdsvis få spillere til VM der flere heller ikke kommer til å spille veldig mye. Det kan faktisk slå veldig positivt ut for oss, for at nøkkelspillere får nødvendig hvile til å holde koken hele sesongen.
Jeg skrev et innlegg om dette tidligere. Vi har ingen som spiller i første 11ern til lag som antas å gå langt.

De eneste som er en risk er vel Saka og Saliba. Saka er vel ca. 50/50 mot Foden? Saka får nok spilletid. Vi får bare håpe for Arsenals del at han ikke skal starte 5-6 kamper. Saliba er nok fortsatt for ung og uerfaren til at han blir førstevalg (?), selv om han antakelig er minst like god per i dag som de som får spille. Eller? Ser for meg at en så safte-first manager som Deschamps, vil satse på mer rutinerte spillere. Frankrike er også ekstremt godt besatt i den posisjonen.

Rams og White er nesten garantert ikke i første 11ern og antakelig ikke engang rotasjonsspillere.

Xhaka, Partey og Tomi er faste for sine land, men de går neppe langt noen av dem.

Da hadde @DennisB og jeg en interessant diskusjon om det er en fordel eller en ulempe å spille mye i VM. Jeg tenkte at spill bare er ulempe, men han hadde et godt poeng i at spilletid vil holde spillerne i kampform.

Det er bedre med spilletid enn å bare sitte på benk (som f.eks. Martinelli mest sannsynlig kommer til å gjøre, og jeg antar også White). Da er det faktisk mye bedre med et opplegg for de som ikke skal til VM med treningskamper (Ødegaard, Zinchenko, GabiM, Tierney, Vieira, Nelson, Ed, etc) for å ha kampform ved oppstart. Vi kan jo risikere at Brasil går til finale eller bronsefinale og Martinelli ikke får 1 eneste spilleminutt på hele pausen. Det er neppe ideelt for kampform ved oppstart etter VM. Samtidig kan det gjøre at spilleren blir veldig god mot slutten av sesongen når de som har spilt hele veien blir utsatt for slitasje. Den samme risikoen gjelder vel om enn i noe mindre grad for White og Rams.

Det er strengt tatt veldig vanskelig å vite hvordan VM midt i sesongen slår ut. Det finnes vel gode argumenter i alle retninger.

Jeg har ikke sett i detalj på hvor mange spillere de lagene vi kjemper mot i serien skal sende til VM og hva som blir spilletid for dem.



Så lenge en unngår skader som nok noen kommer til å pådra seg i ei så tight turnering så tror jeg det positive i å spille mest mulig kamper viktige sådan i ett VM langt overgår problemet med med kampbelastning. Da er verre med de som stort sett blir sittende på benken og blir kun involvert i litt restutisjonstrening mellom kamper eventuellt uten å ha spillt.

Jeg tror også det lett vil vise seg at de som kommer hjem fra VM med den beste opplevelsene der, kommer lengst i turneringen og spilt mest kampr også vil være de som vil flyte best på denne positive opplevelsen når en starter med klubbspill igjen som en regel.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

taknina skrev: tor nov 17, 2022 6:03 pm
Så lenge en unngår skader som nok noen kommer til å pådra seg i ei så tight turnering så tror jeg det positive i å spille mest mulig kamper viktige sådan i ett VM langt overgår problemet med med kampbelastning. Da er verre med de som stort sett blir sittende på benken og blir kun involvert i litt restutisjonstrening mellom kamper eventuellt uten å ha spillt.

Jeg tror også det lett vil vise seg at de som kommer hjem fra VM med den beste opplevelsene der, kommer lengst i turneringen og spilt mest kampr også vil være de som vil flyte best på denne positive opplevelsen når en starter med klubbspill igjen som en regel.
Kan være enig i det. Men for de spillerne som spiller mer eller mindre 7 kamper i VM, så blir det en ekstremt lang sesong med mange kamper. De vil da være mye mer utsatt for skader, slitasje/fatigue og formsvik utover våren.

Programmet i en vanlig sesong for et topplag i PL er jo ekstremt langt og thight. Det har vært snakket om det som et problem at spillere i topplag i PL rett og slett ikke har hatt overskudd til å storspille i mesterskap. Man må veldig langt tilbake for å i det hele tatt finne PL-spillere som har storspilt i mesterskap. Da har spillere fra La Liga og Serie A i gjennomsnitt hatt vesentlig bedre mesterskap.

Nå blir jo de kampene på slutten av en lang og hektisk sesong ikke VM-kampene, men innspurten i cup og liga. Hvordan det slår ut, kan vi vel ærlig talt ikke vite. For det finnes null erfaring med det. Men det er lett å tenke seg at de som har spilt "alt" vil rett og slett få for mange kamper i kroppen. Så spørs det om managerene klarer å rullere nok til å unngå overbelastning på enkelte spillere i en så spesiell sesong.

Det kan bli en veldig interessant og noe annerledes innspurt i april og mai.

taknina

Legg inn av taknina »

Enzino skrev: tor nov 17, 2022 6:27 pm
taknina skrev: tor nov 17, 2022 6:03 pm
Så lenge en unngår skader som nok noen kommer til å pådra seg i ei så tight turnering så tror jeg det positive i å spille mest mulig kamper viktige sådan i ett VM langt overgår problemet med med kampbelastning. Da er verre med de som stort sett blir sittende på benken og blir kun involvert i litt restutisjonstrening mellom kamper eventuellt uten å ha spillt.

Jeg tror også det lett vil vise seg at de som kommer hjem fra VM med den beste opplevelsene der, kommer lengst i turneringen og spilt mest kampr også vil være de som vil flyte best på denne positive opplevelsen når en starter med klubbspill igjen som en regel.
Kan være enig i det. Men for de spillerne som spiller mer eller mindre 7 kamper i VM, så blir det en ekstremt lang sesong med mange kamper. De vil da være mye mer utsatt for skader, slitasje/fatigue og formsvik utover våren.

Programmet i en vanlig sesong for et topplag i PL er jo ekstremt langt og thight. Det har vært snakket om det som et problem at spillere i topplag i PL rett og slett ikke har hatt overskudd til å storspille i mesterskap. Man må veldig langt tilbake for å i det hele tatt finne PL-spillere som har storspilt i mesterskap. Da har spillere fra La Liga og Serie A i gjennomsnitt hatt vesentlig bedre mesterskap.

Nå blir jo de kampene på slutten av en lang og hektisk sesong ikke VM-kampene, men innspurten i cup og liga. Hvordan det slår ut, kan vi vel ærlig talt ikke vite. For det finnes null erfaring med det. Men det er lett å tenke seg at de som har spilt "alt" vil rett og slett få for mange kamper i kroppen. Så spørs det om managerene klarer å rullere nok til å unngå overbelastning på enkelte spillere i en så spesiell sesong.

Det kan bli en veldig interessant og noe annerledes innspurt i april og mai.




Akkurat sånn er det jo og blir veldig spennende å se. Spillerne er jo også ikke bare i besittelse av forskjellige typer ferdigheter men også forskjellige typer motorer/ kropper opp mot forskjellige typer stamina stayerevne og å ta seg inn igjen så noen vil nok være lenger nede i kjelleren enn andre når det drar seg mot innspurten.

Så er det vel enkelte som vil få med seg mer av innspurten pga skader nå

Det viktigste å håpe på er uansett att ingen drar på seg langtidskade under mesterskapet.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: tor nov 17, 2022 5:43 pm Saliba er nok fortsatt for ung og uerfaren til at han blir førstevalg (?), selv om han antakelig er minst like god per i dag som de som får spille. Eller? Ser for meg at en så safte-first manager som Deschamps, vil satse på mer rutinerte spillere. Frankrike er også ekstremt godt besatt i den posisjonen.
Selv jeg, som rater Saliba veldig høyt ville nok ikke ha startet med Saliba, ettersom at han etter min mening er den 4. beste franske midtstopperen.

Det er latterlig hvor godt besatt Frankrike er i den posisjonen. Saliba ville vært topp to midtstopper i samtlige andre landslag for meg. Kanskje nummer tre for Brasil, men der er det veldig close mellom Thiago Silva og Saliba.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

taknina skrev: tor nov 17, 2022 7:53 pm
Det viktigste å håpe på er uansett att ingen drar på seg langtidskade under mesterskapet.
Amen to that.

Men det er vel ganske vanlig at det er noen få som skader seg skikkelig i løpet av et mesterskap dessverre.

Husker med gru Spinazzola i EM.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: tor nov 17, 2022 8:10 pm
Enzino skrev: tor nov 17, 2022 5:43 pm Saliba er nok fortsatt for ung og uerfaren til at han blir førstevalg (?), selv om han antakelig er minst like god per i dag som de som får spille. Eller? Ser for meg at en så safte-first manager som Deschamps, vil satse på mer rutinerte spillere. Frankrike er også ekstremt godt besatt i den posisjonen.
Selv jeg, som rater Saliba veldig høyt ville nok ikke ha startet med Saliba, ettersom at han etter min mening er den 4. beste franske midtstopperen.

Det er latterlig hvor godt besatt Frankrike er i den posisjonen. Saliba ville vært topp to midtstopper i samtlige andre landslag for meg. Kanskje nummer tre for Brasil, men der er det veldig close mellom Thiago Silva og Saliba.
Utvilsomt at det er flere gode spillere der.

Ser Saliba startet de 3 siste av Nations League kampene. Så ikke helt sikker på at Deschamps er enig med deg i at han er 4. valg.

Et interessant poeng i denne sammenhengen er at Frankrike har brukt hele 8 spillere i midtstopperposisjon gjennom Nations League. Ca. annenhver kamp er spilt med 2 og 3 midtstoppere. Så det virker virkelig som om Deschamp har slitt med å finne riktig konstelasjon.

Saliba er den eneste midtstopperen som har spilt mer enn 1 av de 3 siste kampene (og altså alle 3). Dette kan tyde enten på at Deschamp ønsket å gi ham nødvendig erfaring, eller at han faktisk mener Saliba skal spille og han bare er i tvil om hvem som skal spille rundt ham.

Og resultatene var jo ikke akkurat strålende, hvor de endte på 3. plass i gruppa bak både Kroatia og Danmark, men foran Østerike.

Nå er jeg veldig spent på hvilke franske stoppere du rater som bedre. Antar at det er 3 ut av Kipembe, Koundé, Konaté og Upamecano?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: tor nov 17, 2022 9:13 pm
Nå er jeg veldig spent på hvilke franske stoppere du rater som bedre. Antar at det er 3 ut av Kipembe, Koundé, Konaté og Upamecano?
Koundé, Upamecano og Lucas Hernández. Kimpembe, Konaté og Pavard (som av og til spiller stopper) holder jeg bak Saliba.

Absolutt muligheter for at Dechamps holder Saliba høyere enn min trio. Han har jo stort sett ikke vært særlig hypp på Koundé opp igjennom.

Jeg skulle gjerne hatt Hernández-brødrene på Spania heller enn på Frankrike.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Har en liten mistanke om at Saliba er førstevalg, men vi får se. De kontraktene skulle gjerne vært i boks før vm forøvrig.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Wengerist skrev: fre nov 18, 2022 12:27 am Har en liten mistanke om at Saliba er førstevalg, men vi får se. De kontraktene skulle gjerne vært i boks før vm forøvrig.
Jeg trodde ikke han skulle være det, men ser man på lagoppstillingene i Naitions League, så er det mye som tyder på det. Vi får svaret på det om 4 dager.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Skal ærlig innrømme at jeg trodde det var stillingen han hadde allerede.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Enzino skrev: fre nov 18, 2022 4:55 am
Wengerist skrev: fre nov 18, 2022 12:27 am Har en liten mistanke om at Saliba er førstevalg, men vi får se. De kontraktene skulle gjerne vært i boks før vm forøvrig.
Jeg trodde ikke han skulle være det, men ser man på lagoppstillingene i Naitions League, så er det mye som tyder på det. Vi får svaret på det om 4 dager.
Nå er nok Jolla muligens mer belest enn meg når det kommer til dette, men det meste jeg har lest (på Twitter) og hørt (div Arsenal-podcast) har trodd at han kommer til å være en av tre startere i en trebackslinje.

Jeg håper han ikke spiller mye fra start. Hvis han har et insane VM kan jeg ikke se for meg at vi klarer å beholde han til sommeren, evt at vi må betale blodpris for å gjøre det.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: fre nov 18, 2022 4:55 am
Wengerist skrev: fre nov 18, 2022 12:27 am Har en liten mistanke om at Saliba er førstevalg, men vi får se. De kontraktene skulle gjerne vært i boks før vm forøvrig.
Jeg trodde ikke han skulle være det, men ser man på lagoppstillingene i Naitions League, så er det mye som tyder på det. Vi får svaret på det om 4 dager.
Jeg har aldri sett en trener/manager bytte mer på stopperkonstellasjonene enn Deschamps. Jeg tror ikke Saiba er fjerdevalg, men det er høyst usikkert om han starter. Fordi Frankrike etter sigende vil starte med 4 bak i VM, etter at forsøkene med 3 bak (byttet etter Euro 2020), ikke har vært vellykket.

Spiller Frankrike med 4 bak, så tror jeg ikke han starter (selv om jeg mener at han burde gjøre det). I hvertfall ikke i første kamp, men det kan endre seg. Regner med at han hadde startet i en treer dog.
Men Deschamps antyder at han vil bruke flere spillere, så Saliba får nok spilletid han også.

Her er en artikkel som forklarer hvorfor Deschamps har skiftet mening:

https://theathletic.com/3780607/2022/11 ... deschamps/

“It will be four at the back,” said Deschamps. “We did a lot of analysis (of recent games), and I had a lot of discussions with my staff and my players. The feelings expressed influenced my decision. We did some very good things in this system (with three at the back), but we were in difficulty on occasion. We were often imbalanced even if we turned around some bad situations. To win a competition, you have to be solid defensively.

“We will have to defend well, defend better, not at the expense of our attacking intent, but if I choose this formation I feel we can do both. The system leads to make different choices of players. There are nine defenders in the squad — one more than usual.”

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Den godeste Cristiano :-)

I really like Arsenal....

Vil at Arsenal skal vinne serien pga at han liker klubben og manageren, sier han i det beryktede intervjuet med en annen drittsekk av høyeste kaliber. Kan vel aldri i helvete være snakk om at han skal til oss???

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Wengerist skrev: fre nov 18, 2022 1:13 pm Den godeste Cristiano :-)

I really like Arsenal....

Vil at Arsenal skal vinne serien pga at han liker klubben og manageren, sier han i det beryktede intervjuet med en annen drittsekk av høyeste kaliber. Kan vel aldri i helvete være snakk om at han skal til oss???
Det hadde faktisk vært dråpen.

Da hadde det vært vanskelig å fortsette å holde med dette laget.

Han hadde nok aldri kommet for å sitte på benken, og det å benke Saka, Jesus eller Martinelli for ham hadde ikke vært annet en elendig klubbdrift.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Da virker det som om Nations League lagoppstillingene er veldig dekkende, i den forstand at Deschamps ikke har klart å bestemme seg.

Må si jeg blir overrasket hvis Deschamps går for Saliba i åpningskampen, med tanke på hvor ung han er og dermed har lite erfaring i sånne situasjoner. Tipper mer på at han får sjansen i kamp 2 eller 3 da.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: fre nov 18, 2022 1:18 pm Da virker det som om Nations League lagoppstillingene er veldig dekkende, i den forstand at Deschamps ikke har klart å bestemme seg.

Må si jeg blir overrasket hvis Deschamps går for Saliba i åpningskampen, med tanke på hvor ung han er og dermed har lite erfaring i sånne situasjoner. Tipper mer på at han får sjansen i kamp 2 eller 3 da.
Lurer på om franskmennene bringer sitt eget Tequila-orkester?
Hadde vært toppen av kransekaka å høre Tequila-sangen ljome over Qatars foppallarenaer 😂

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Wellé skrev: fre nov 18, 2022 11:08 am Nå er nok Jolla muligens mer belest enn meg når det kommer til dette, men det meste jeg har lest (på Twitter) og hørt (div Arsenal-podcast) har trodd at han kommer til å være en av tre startere i en trebackslinje.
De fleste skriveriene jeg har sett har ham inne i startelleveren, men ville bare presisere hvor tøff kampen er for plassene derigården. Dechamps liker jo eksempelvis Kimpembe og Varane i overkant mye. Nå har jo Kimpembe trukket seg, mens Konaté hovedsaklig er en backup, så det blir en kamp mellom Varane, Saliba, Koundé, Lucas Hernández og Upamecano. Jeg ville ikke blitt ekstremt overrasket hvis de to Bayern-spillerne er på benken, og Upamecano og Koundé har jo litt like styrker.

Frankrike lever og dør på hvor god playmaker Antoine Griezmann er i mesterskapet. Hvis han spiller som i 2018 (hvor det kan argumenteres for at han var enda bedre enn Modric som vant turneringens spiller) så går de langt. Hvis han spiller som han spilte i Nations League nylig så kommer det ikke til å gå veien.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Jolla skrev: fre nov 18, 2022 4:36 pm
Wellé skrev: fre nov 18, 2022 11:08 am Nå er nok Jolla muligens mer belest enn meg når det kommer til dette, men det meste jeg har lest (på Twitter) og hørt (div Arsenal-podcast) har trodd at han kommer til å være en av tre startere i en trebackslinje.
De fleste skriveriene jeg har sett har ham inne i startelleveren, men ville bare presisere hvor tøff kampen er for plassene derigården. Dechamps liker jo eksempelvis Kimpembe og Varane i overkant mye. Nå har jo Kimpembe trukket seg, mens Konaté hovedsaklig er en backup, så det blir en kamp mellom Varane, Saliba, Koundé, Lucas Hernández og Upamecano. Jeg ville ikke blitt ekstremt overrasket hvis de to Bayern-spillerne er på benken, og Upamecano og Koundé har jo litt like styrker.

Frankrike lever og dør på hvor god playmaker Antoine Griezmann er i mesterskapet. Hvis han spiller som i 2018 (hvor det kan argumenteres for at han var enda bedre enn Modric som vant turneringens spiller) så går de langt. Hvis han spiller som han spilte i Nations League nylig så kommer det ikke til å gå veien.
Hvordan tror du det ser ut når de nå vil endre tilbake fra en treer til en firer bak? For meg blir det enda litt mer uvisst, men vi får se om noen dager.

Frankrike vil ha med ni forsvarsspillere, og jeg tror jeg har mine ord i behold om jeg sier at de har den beste bredden der i turneringen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DennisB skrev: fre nov 18, 2022 6:30 pm
Jolla skrev: fre nov 18, 2022 4:36 pm
Wellé skrev: fre nov 18, 2022 11:08 am Nå er nok Jolla muligens mer belest enn meg når det kommer til dette, men det meste jeg har lest (på Twitter) og hørt (div Arsenal-podcast) har trodd at han kommer til å være en av tre startere i en trebackslinje.
De fleste skriveriene jeg har sett har ham inne i startelleveren, men ville bare presisere hvor tøff kampen er for plassene derigården. Dechamps liker jo eksempelvis Kimpembe og Varane i overkant mye. Nå har jo Kimpembe trukket seg, mens Konaté hovedsaklig er en backup, så det blir en kamp mellom Varane, Saliba, Koundé, Lucas Hernández og Upamecano. Jeg ville ikke blitt ekstremt overrasket hvis de to Bayern-spillerne er på benken, og Upamecano og Koundé har jo litt like styrker.

Frankrike lever og dør på hvor god playmaker Antoine Griezmann er i mesterskapet. Hvis han spiller som i 2018 (hvor det kan argumenteres for at han var enda bedre enn Modric som vant turneringens spiller) så går de langt. Hvis han spiller som han spilte i Nations League nylig så kommer det ikke til å gå veien.
Hvordan tror du det ser ut når de nå vil endre tilbake fra en treer til en firer bak? For meg blir det enda litt mer uvisst, men vi får se om noen dager.

Frankrike vil ha med ni forsvarsspillere, og jeg tror jeg har mine ord i behold om jeg sier at de har den beste bredden der i turneringen.
Per idag så synes jeg Koundé ser ut som et førstevalg. Men det er godt mulig at Frankrike spiller med en bakre firer hvor da Koundé er høyreback, eller Pavard der men at han får instrukser om å oppføre seg som en forsvarsspiller heller enn som en breddeholder, mens Theo får frihet til å fare nedover vingen, og hvor de da opererer mer lignende en bakre treer, eller i det minste er veldig fleksible.

Varane er jo andrekaptein for Frankrike, og kan muligens ha nesten en lignende rolle som Maguire i Manchester United, hvor han ikke er blant de aller beste stopperne i troppen, men får endel spilletid allikevel. Upamecano og Saliba er andre som også har fått spilt endel for Frankrike i det siste, men da har Lucas Hernández vært skadet, og han var før skaden den stopperen som stabilt spilte best for Frankrike.

Så hvis jeg skal gjette så vil jeg si dette:

Theo - Lucas - Koundé - Pavard

Men muligens noe slikt som:

Theo - Lucas - Saliba/Upamecano - Koundé

Istedenfor.

Min favoritt (med "vingbackene" er dette):

Theo - Upamecano - Lucas - Koundé - Coman

Denne oppstillingen fra en kamp mot Kazakhstan, men med Tchouameni og Camavinga på midten istedenfor Kanté og Rabiot, ville vært kult og etter min mening solid.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Mendy ble vel ikke tatt ut?

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Zanick skrev: fre nov 18, 2022 6:58 pm Mendy ble vel ikke tatt ut?
Stemmer.

startelver

Legg inn av startelver »


Wellé

Legg inn av Wellé »


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Ser veldig logisk ut det laget der. Jeg mistenkte at Deschamp ville gå for en mer sikker løsning i første kamp.

Salibas tid kommer nok, selv om den ikke er ennå.

Og som du påpekte, bedre om han ikke gjør et kjempe-VM siden det vil gjøre lønnskravet på ny kontrakt skyhøyt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Det sier litt om hva Arteta har klart å skru sammen. Når vi ikke har en eneste spiller som er fast i et lagene som forventes å gå langt i VM, og vi likevel har spilt så god fotball så langt i sesongen.

#1+1=4

Limpar91

Legg inn av Limpar91 »

Enzino skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am Det sier litt om hva Arteta har klart å skru sammen. Når vi ikke har en eneste spiller som er fast i et lagene som forventes å gå langt i VM, og vi likevel har spilt så god fotball så langt i sesongen.

#1+1=4
Wenger sa jo jevnlig at han ikke mente gullballen hadde noe for seg, for det eneste som betydde noe i fotball var laget. (Vi har hatt noen fantastiske free-stylers i klubben, som aldri fikk kamper over juniornivå, men som ble stjerner i sin egen sport - og gjorde show med Zlatan og Ronaldo og lærte dem free-kicks.)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Limpar91 skrev: lør nov 19, 2022 12:18 pm
Enzino skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am Det sier litt om hva Arteta har klart å skru sammen. Når vi ikke har en eneste spiller som er fast i et lagene som forventes å gå langt i VM, og vi likevel har spilt så god fotball så langt i sesongen.

#1+1=4
Wenger sa jo jevnlig at han ikke mente gullballen hadde noe for seg, for det eneste som betydde noe i fotball var laget. (Vi har hatt noen fantastiske free-stylers i klubben, som aldri fikk kamper over juniornivå, men som ble stjerner i sin egen sport - og gjorde show med Zlatan og Ronaldo og lærte dem free-kicks.)
De beste managerene er jo de som klarer nettopp det, å skape et system som gjør at lagenheten blir bedre enn summe av de individuelle kvalitetene. Wenger, Alex F, Mou tidlig fase, Achelotti, osv. I Norge har Nils Arne Eggen og Drillo (første periode) vært helt ekstreme på akkurat det.

Det var jo komisk en stund under Wenger hvor mange spillere som trodde de var mye bedre enn de var, og flere som falt igjennom etter overganger til andre klubber. Hleb, Petit, Alex Song er vel de beste eksemplene. Men spillere som Vermalen, Nasri, Adebayor, nådde vel heller aldri Arsenal-nivået, selv om de ikke må kunne sies å ha falt helt gjennom i ny klubb.

Må si jeg er veldig spent på fremtiden med Arteta, akkurat nå. En ting er at denne sesongen er veldig spennende i seg selv. Men hvis klubben kan drives på denne måten, kjøpe rollespillere uten å kjøpe de største og dyreste navnene (type Tomi og Ødegaard), kjøpe unge talenter som utvikles (type Martinelli, Saliba), få opp spillere fra akademi (type Saka og ESR), og hvis noen må selges så skal de koste det hvite i øyet (typen Coutinho fra Liverpool til Barca), så bør jo Arteta kunne reprodusere gode resultater over tid. Særlig med riktig støtte fra eieren i transfermarkedet, som jo ser bedre ut nå enn noen gang siden Kroenke kom inn på eiersiden i klubben.

Da bør klubben kunne være topp 2-3 i ligaen og hevde seg greit i CL, type kvarfinale pluss, i mange sesonger på rad. Litt stang inn, så kan klubben faktisk hente et av de to store trofeene en til to ganger de neste 15 sesongene, på tross av pengedopingen i fotballen. Det ville jo i så fall være en helt vanvitt prestasjon, og vil gjøre det mye mer gøy og engasjerende igjen å være fan.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Enzino skrev: lør nov 19, 2022 11:49 am Ser veldig logisk ut det laget der. Jeg mistenkte at Deschamp ville gå for en mer sikker løsning i første kamp.

Salibas tid kommer nok, selv om den ikke er ennå.

Og som du påpekte, bedre om han ikke gjør et kjempe-VM siden det vil gjøre lønnskravet på ny kontrakt skyhøyt.
Som sagt, jeg tror nok han hadde startet i en treer, men ikke i en firer. Saliba er fortsatt yngst av alle de ni forsvarsspillerne som er med (som over all holder et svært ungt alderssnitt), så mye tyder på at han er og vil bli framtida i fransk fotball.

Ser man på kampprogrammet, så tviler jeg på at han vil starte i kamp to, mot Danmark. Der skal det nok toppes maksimalt. Hadde vært mer naturlig om han kommer innpå i andre omgang i den første kampen, eller i kamp tre. Men det forutsetter at forsvaret er bunnsolid i første kamp, som de skal vinne greit. Om ikke, sitter plassene løst i dette forsvaret. Ingen klippekort her, det kan vi nok slå fast.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

DennisB skrev: lør nov 19, 2022 2:20 pm
Enzino skrev: lør nov 19, 2022 11:49 am Ser veldig logisk ut det laget der. Jeg mistenkte at Deschamp ville gå for en mer sikker løsning i første kamp.

Salibas tid kommer nok, selv om den ikke er ennå.

Og som du påpekte, bedre om han ikke gjør et kjempe-VM siden det vil gjøre lønnskravet på ny kontrakt skyhøyt.
Som sagt, jeg tror nok han hadde startet i en treer, men ikke i en firer. Saliba er fortsatt yngst av alle de ni forsvarsspillerne som er med (som over all holder et svært ungt alderssnitt), så mye tyder på at han er og vil bli framtida i fransk fotball.

Ser man på kampprogrammet, så tviler jeg på at han vil starte i kamp to, mot Danmark. Der skal det nok toppes maksimalt. Hadde vært mer naturlig om han kommer innpå i andre omgang i den første kampen, eller i kamp tre. Men det forutsetter at forsvaret er bunnsolid i første kamp, som de skal vinne greit. Om ikke, sitter plassene løst i dette forsvaret. Ingen klippekort her, det kan vi nok slå fast.
Han har vært testet i begge. Hvis jeg ikke husker feil i farten, var 2 av de 3 NL kampene han spilte i 4-er bak. Men likevel enig, siden jeg tenker at Dechamp virker som en managertype som alltid skal minimere risiko.

Jeg så ikke på kampprogrammet, men det du sier virker logisk. Han får antakelig spilletid i 3. kamp, særlig hvis F allerede har vunnet gruppa. Men så spørs det vel videre hvor bra de forskjellige har spilt. Tror vel at de som spiller kamp 1 og 2 i et sånn scenario står sterkere for knok out kampene. Men samtidig kan det komme skader og suspensjoner, som gjør at Saliba i så fall står klar. Egentlig veldig spent på hvor mange kamper han får, men hvis jeg ble tvunget til å tippe et helt konkret tall, ville jeg sagt 2 kamper.

Frankrike har veldig mye kvalitet i forsvar og et sinnsykt artilleri på topp (nesten tilbøyelig til å si at de er bedre enn Brasil, eller i hvert fall like gode). Lloris er nok over sitt aller beste nivå, men holder fortsatt stort sett ganske høyt nivå. Men midtbanen ser veldig mye tynnere ut enn den har vært. Veldig spent på om det kan bli mye forsvarsfotball i den forstand at de taper midtbanen mot de gode lagene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»