Skyting i Oslo

Svar
peraleks

Re: Skyting i Oslo

Legg inn av peraleks »

Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 8:34 pm
Knaberaps skrev: tir nov 09, 2021 8:01 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 7:44 pm Så ikke så mye profesjonalitet på de bildene og videoene jeg har sett ihvertfall. Klønete og panikkpreget er en mer korrekt beskrivelse, men for dere som driter i kvalitet og lever i en fantasiverden ala en halvdårlig actionfilm med Bruce Willis, så er jeg selvsagt ikke overrasket over at dere syntes dette var proft og kult osv.
Kult var det ikke, men proft, ja. Og som jeg skrev, så betyr materielle skader under slike hendelser ingenting. Vi kan sterkt gå ut fra at politiet her reddet flere liv. Da betyr ikke et ødelagt panser eller noen knuste mursteiner på en vegg noe som helst.
At de reddet liv blir bare en tøysete spekulasjon. Det vi vet helt sikkert er at de tok et liv av en meget syk mann som burde vært på institusjonen han fikk behandling.
Han var nok sikkert bare på spasertur nedover gata for å vise fram den flotte kniven sin til tilfeldig forbipasserende, antagelig har han gått så kjapt at trøya måtte av pga. varme og skoene ble nok og rimelig vonde å gå i etter hvert.

At det 47 år gamle vitnet han passerte fikk beskjed om at han skulle ta livet av han var nok og høyst tullete, det han egentlig mente var å spørre han om de skulle finne på noe gøy sammen. At han tidligere har knivstukket og gått til angrep på folk er selvfølgelig bare en bagatell politiet burde ta hensyn til.

Politiet burde skamme seg rett å slett.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Ja, dette var amatørmessig og desperat av politiet. Men vi vet ikke fakta om hva som skjedde. Var de bevæpnet i utgangspunktet eller måtte de vente på tillatelse til å åpne safen? Politifolkene burde vært ute av bilen med en gang, tatt hans fokus vekk fra sivile og om de da var bevæpnet - skutt han. En gang, ikke med seks skudd. Så hele greia var en tabbe, man kan ikke kalle det noe annet rent taktisk. Men klandrer jeg politiet, absolutt ikke. De reddet sitt eget liv og antageligvis andres. Psykiatrien, og de som ikke fikk sendt han til Russland - de bør kalles inn på teppet.

Champis

Legg inn av Champis »

Reddington skrev: tir nov 09, 2021 1:04 pm
Solvgutt1 skrev: tir nov 09, 2021 1:02 pm
Reddington skrev: tir nov 09, 2021 12:59 pm

Mannen som i dag har forsøkt å drepe flere mennesker i Oslo ble klargjort for å slippe ut blant resten av samfunnet. Ingen trussel?

Prinsippet du henviser til er en hån mot offeret selv og tilhørende familie. Alle mennesker bør stilles til veggs for sine handlinger.
Da var han vel fortsatt syk da. Som igjen går tilbake til at mitt inntrykk er at ingen fagfolk mener at løsningen er å overføre flere psykisk syke til fengsel.

Jeg hvis får et hjerteinfarkt når jeg er ute og kjører og ender opp med å kjøre over og drepe tre mennesker, skal jeg da overføres til fengsel når jeg er ferdigbehandlet for hjerteinfarktet?
Hvorfor slipper han da ut?

Tror du dette er eksakt vitenskap?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Politiet stanser en potensiell Kongsberg 2.0.

Så kommer narvestadene og kopperudene frem på sosiale medier. «Hey Hey Hey! De gjorde det ikke helt rett da». Spar oss for idiotien.

Jeg sender en takk til politet som gjør akkurat det de skal gjøre. Sørge for at befolkningen er trygg for gale mennesker med våpen.
Sist redigert av PapaSmurf den tir nov 09, 2021 8:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

daoooo skrev: tir nov 09, 2021 1:21 pm Nok en gang virker politiet litt amatørmessig. Vanskelig å forstå hvorfor de ikke går ut av bilen etter de pløyde han ned første gangen. Godt denne mannen var mer interessert i å angripe politiet enn å stikke av/angripe sivile.

Hva tror du politiet hadde gjort hvis han gikk bort fra bilen?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Men var han frisk i går når han slapp ut? Kanskje. Men snur det så fort burde han ikke slippe ut.

Thomas

Legg inn av Thomas »

B.O.B. skrev: tir nov 09, 2021 8:44 pm Ja, dette var amatørmessig og desperat av politiet. Men vi vet ikke fakta om hva som skjedde. Var de bevæpnet i utgangspunktet eller måtte de vente på tillatelse til å åpne safen? Politifolkene burde vært ute av bilen med en gang, tatt hans fokus vekk fra sivile og om de da var bevæpnet - skutt han. En gang, ikke med seks skudd. Så hele greia var en tabbe, man kan ikke kalle det noe annet rent taktisk. Men klandrer jeg politiet, absolutt ikke. De reddet sitt eget liv og antageligvis andres. Psykiatrien, og de som ikke fikk sendt han til Russland - de bør kalles inn på teppet.
De var bevæpnet fordi kongen av Nederland er på besøk i Oslo. Så de som maser om at våpen var låst ned snakker tull.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Hadde det vært meg ville jeg jumpa ut av bilen og kjørt backflip mens jeg blæsta fyren.

qbah

Legg inn av qbah »

Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 6:52 pm
qbah skrev: tir nov 09, 2021 6:37 pm Drapsforsøk senest i fjor og ut på perm siden i går ja. Tvungen psykisk helsevern, dere. Blir for dumt at man skal slenge slike folk bak lås og slå, selvsagt. Alle skal få en ordentlig sjanse. Heia Norge!
Det som er meget kritikkverdig her er jo at han i det hele tatt fikk permisjon. Mannen var jo åpenbart ikke frisk nok til permisjon, så her må det nok rulle noen hoder ved institusjonen han ble behandlet.

Helt klart.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: tir nov 09, 2021 8:38 pm
DennisB skrev: tir nov 09, 2021 7:26 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 5:58 pm

Vi smaker om en psykisk syk person og han kunne de selvsagt greid å nøytralisere uten å måtte drepe han. Når man ser hvordan de rotet med bilen og omstendighetene rundt skytingen, så er det bare flaut og skammelig hvordan politiet har opptrådd her. Men at politiet ikke er i stand til å takle psykisk syke har man sett før. Ikke første gang de skyter og dreper psykisk syke. Er ikke mange årene de skjøt en psykisk syk i sitt eget hjem og som ikke var noen trussel for noen
Hva mener du politiet kunne gjort annerledes? Mannen var jo helt rebelsk, han åpnet selv døra til politibilen, gikk til angrep og knivstakk politimannen som satt i passasjersetet.

Skulle man bedt en bønn kanskje?

Hvem i all verden gjør slikt uten å bli utsatt for dødelig våpenbruk fra politiet?
Selvsagt var det eneste de kunne gjøre å skyte mannen.

Det er så urtypisk noen kverulanter som alltid skal kritisere politiets rett til å bruke våpen, eller til å forsvare seg selv og samfunnet for dødelig fare.
Det er jo det som skulle vært annerledes, døra skulle vært stengt fra utsiden.
Nja, i utgangspunktet, men det ville ha spilt liten rolle her. Politiet måtte jo ut og pågripe mannen, de kunne ikke mure seg inne i bilen til han forsvant. Konfrontasjon måtte det bli uansett, og vi vet jo ikke om politimannen var på vei ut, og døra gikk fra låst til åpen, dette er noe etterforskningen vil vise.

Kontrontasjon med en rebelsk knivmann som prøver å drepe politiet, ville det uansett blitt. Tenk om de bare hadde sittet innelåst, og latt han gå videre og truet andre, slik han har historie for å gjøre..

Da ville de ha fått rettmessig kritikk, det er sikkert.

qbah

Legg inn av qbah »

PapaSmurf skrev: tir nov 09, 2021 8:47 pm Politiet stanser en potensiell Kongsberg 2.0.

Så kommer narvestadene og kopperudene frem på sosiale medier. «Hey Hey Hey! De gjorde det ikke helt rett da». Spar oss for idiotien.

Jeg sender en takk til politet som gjør akkurat det de skal gjøre. Sørge for at befolkningen er trygg for gale mennesker med våpen.
Fasit. Enkelte mener politiet gjør galt uansett. Trolig slike som har en eller annen record der. Historien tilsier det på generell basis hvert fall.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Det er godt ingen sivile døde og at politifolka ikke døde, men når man ser på videoene som ligger ute, så er helt krise det de driver med. Sitter inne i bilen og kjører på han for så å la han bare gå videre etter at han har reist seg opp.

Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Sist redigert av Knaxern den tir nov 09, 2021 9:29 pm, redigert 1 gang totalt.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Mista han kniven ut av hånda etter den første påkjørselen? Min video kutter etter at politiet har kjørt han på panseret 3 meter.
Sist redigert av MatsEn89 den tir nov 09, 2021 9:06 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

2019 angrep han med kniv i Oslo. Og så går han fri idag. Hva i alle dager er det som skjer med norske lover?

Her er det noen som må stillest til ansvar.

Latterlig at man kan gjemme sine onde handlinger bak psykiatri. Få slikt avskum vekk fra gatene. Alle som begår slike handlinger sliter psykisk. Hvorfor noen skal ha mer rett til frihet enn andre er helt bak mål. En kule i panna. Ferdig.

Heldigvis bevæpning av politiet nå. Bra politi idag, tatt lærdom fra Kongsberg-massakren.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Lumanza skrev: tir nov 09, 2021 9:06 pm 2019 angrep han med kniv i Oslo. Og så går han fri idag. Hva i alle dager er det som skjer med norske lover?

Her er det noen som må stillest til ansvar.

Latterlig at man kan gjemme sine onde handlinger bak psykiatri. Få slikt avskum vekk fra gatene. Alle som begår slike handlinger sliter psykisk. Hvorfor noen skal ha mer rett til frihet enn andre er helt bak mål. En kule i panna. Ferdig.

Heldigvis bevæpning av politiet nå. Bra politi idag, tatt lærdom fra Kongsberg-massakren.
Du vil skyte alle psykisk sjuke?

Alfon

Legg inn av Alfon »

Bra vi ikke fikk noe Kongsberg 2.0
Politiet skal ha honnør for at ingen uskyldige ble rammet, ingen skade på politimenn og trusselen ble nøytralisert.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm
Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Det er veldig lite trening på å håndtere folk med kniv når det er såpass nært på, fordi det ikke finnes noe effektivt forsvar å trene på. Spørsmålet er om man burde gått ut litt bak han når han går videre nedover, men det er ikke lett å si i ettertid.

Reddington

Legg inn av Reddington »

MatsEn89 skrev: tir nov 09, 2021 9:06 pm
Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Mista han kniven ut av hånda etter den første påkjørselen? Min video kutter etter at politiet har kjørt han på panseret 3 meter.
I en video på VG ser du at mannen bærer kniv da han går forbi caféen etter å ha blitt kjørt på den første gangen. Da går han jo unna politibilen, og har tidvis ryggen til. Her stusser jeg på at politiet valgte å bli i bilen. De kjører altså rundt en større varebil, og inn i et trangere strøk.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 9:23 pm
Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm
Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Det er veldig lite trening på å håndtere folk med kniv når det er såpass nært på, fordi det ikke finnes noe effektivt forsvar å trene på. Spørsmålet er om man burde gått ut litt bak han når han går videre nedover, men det er ikke lett å si i ettertid.
Jeg forstår at man ikke skal være altfor dømmende i etterpåklokskapens lys, og jeg er ikke ute etter å ta politiet, men helt frem til en av politibetjentene blir angrepet er vel ikke dette en situasjon som skal skape frykt eller usikkerhet hos politiet? Det er en mann med kniv i Oslo, som tidvis befinner seg på god nok avstand til at man bør kunne forsøke å kontrollere mannen ved å skyte uten å drepe. I det mannen får opp døra til bilen og angriper politibetjenten forstår jeg at panikken setter litt inn og at det avfyres seks skudd, men frem til det er vel dette nettopp en situasjon som politiet bør kunne se for seg? Og trene på?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Hvis ikke nå de ansvarlige i psykiatrien røykes ut og tas et oppgjør med så vil det antagelig aldri skje.
Gang på gang skjer det grove voldshandlinger og drap som en direkte følge av at farlige sinnslidende som utgjør en stor fare for normale mennesker slippes løs stikk i strid med enhver fornuft. Dette fordi personer innen psykiatrien setter farlige sinnslidendes frihet høyere enn uskyldiges sikkerhet!

Dette har de gale ufattelig nok fått lov å diktere i flere tiår.
Disse psykopatiske "rettspsykiatrisk sakkyndige" har elver av uskyldiges blod på sine hender. De er vår tids farligste mennesker, men går totalt under radaren og blir aldri satt søkelyset på av mediene. Man kan jo lure på hvorfor.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 9:23 pm
Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm
Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Det er veldig lite trening på å håndtere folk med kniv når det er såpass nært på, fordi det ikke finnes noe effektivt forsvar å trene på. Spørsmålet er om man burde gått ut litt bak han når han går videre nedover, men det er ikke lett å si i ettertid.
Du svarer på det her. Skjønner at panikken setter inn når han er rett ved, men de burde kunne gå ut med våpen når han har gått vekk og er på trygg avstand.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Men jeg finner det ganske utrolig hvis det stemmer at han har hatt flere permisjoner.
Det er jo muligens en skandale og burde få konsekvenser.
Dog tipper jeg det vil få få/ingen konsekvenser, det er jo litt typisk Norge.

Forøvrig syntes jeg det er "slitsomt" at enhver skal tolke enhver slik skarp situasjon. For meg så det ut som den ble håndtert veldig bra.
Politibil på plass etter kort tid. Han sto jo såpass nærme bilen at det vel var vanskelig for politiet å gå ut uten ekstrem stor fare for eget liv.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Neptun skrev: tir nov 09, 2021 9:33 pm Hvis ikke nå de ansvarlige i psykiatrien røykes ut og tas et oppgjør med så vil det antagelig aldri skje.
Gang på gang skjer det grove voldshandlinger og drap som en direkte følge av at farlige sinnslidende som utgjør en stor fare for normale mennesker slippes løs stikk i strid med enhver fornuft. Dette fordi personer innen psykiatrien setter farlige sinnslidendes frihet høyere enn uskyldiges sikkerhet!

Dette har de gale ufattelig nok fått lov å diktere i flere tiår.
Disse psykopatiske "rettspsykiatrisk sakkyndige" har elver av uskyldiges blod på sine hender. De er vår tids farligste mennesker, men går totalt under radaren og blir aldri satt søkelyset på av mediene. Man kan jo lure på hvorfor.
Dessverre må vi nok ha 10 Kongsberghendelser før noe betydelig skjer. Hvis jeg forsto det rett så la jo den nye regjeringen frem statsbudsjett uten noen spesiell satsing på psykiatri. Mener jeg har lest at ca. 40% av henvendelser til psykiatrien rett og slett blir avslått.
Dvs. i Kongsbergsaken og denne har vel begge vært fulgt opp, men tilsynelatende er det alt for "slapt".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Justice 97 skrev: tir nov 09, 2021 9:41 pm
VivaLV skrev: tir nov 09, 2021 9:39 pm Men jeg finner det ganske utrolig hvis det stemmer at han har hatt flere permisjoner.
Det er jo muligens en skandale og burde få konsekvenser.
Dog tipper jeg det vil få få/ingen konsekvenser, det er jo litt typisk Norge.

Forøvrig syntes jeg det er "slitsomt" at enhver skal tolke enhver slik skarp situasjon. For meg så det ut som den ble håndtert veldig bra.
Politibil på plass etter kort tid. Han sto jo såpass nærme bilen at det vel var vanskelig for politiet å gå ut uten ekstrem stor fare for eget liv.
Nå var det vel tilfeldig at den første politibilen var der, så det virker nok litt mer elegant håndtert enn det egentlig var.
Mulig det. Men tipper det ikke ville tatt mange sekundene før det hadde kommet en politibil til uansett.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Reddington skrev: tir nov 09, 2021 9:31 pm
Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 9:23 pm
Knaxern skrev: tir nov 09, 2021 9:03 pm
Dere er politi for faen, skal jo kunne gå ut av bilen og håndtere han, skal hvertfall være trent for det.
Det er veldig lite trening på å håndtere folk med kniv når det er såpass nært på, fordi det ikke finnes noe effektivt forsvar å trene på. Spørsmålet er om man burde gått ut litt bak han når han går videre nedover, men det er ikke lett å si i ettertid.
Jeg forstår at man ikke skal være altfor dømmende i etterpåklokskapens lys, og jeg er ikke ute etter å ta politiet, men helt frem til en av politibetjentene blir angrepet er vel ikke dette en situasjon som skal skape frykt eller usikkerhet hos politiet? Det er en mann med kniv i Oslo, som tidvis befinner seg på god nok avstand til at man bør kunne forsøke å kontrollere mannen ved å skyte uten å drepe. I det mannen får opp døra til bilen og angriper politibetjenten forstår jeg at panikken setter litt inn og at det avfyres seks skudd, men frem til det er vel dette nettopp en situasjon som politiet bør kunne se for seg? Og trene på?
Jo, men jeg vil tro at situasjonen var ganske kaotisk akkurat da. Gjerningspersonen er en politiet kjenner godt til, og de vet at han stikker. Burde man være kjappe for å beskytte befolkningen da? Ja, men man må faktisk også beskytte seg selv, de hjelper ingen hvis de blir liggende å blø ihjel på gata. Og det er derfor personer med kniv er så vanskelig å få kontroll på. Denne patruljen hadde heller ikke noe beskyttelse, og uniformsjakkene er fortsatt ikke stikksikre heller.

Man kan godt se om politiet kunne gjort noe annerledes nå i ettertid. Mannen befinner seg heller ikke på god nok avstand, så lenge han er i besittelse av kniv. Da prater vi at man må opp på minst ti meter, med mindre de har våpenet ladd og siktet mot målet og fingeren på avtrekkeren.

Det er som sagt helt greit at man kritiserer, men det er artig å lese hvor ufarlig folk tilsynelatende tror at personer med kniv er.

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Knivmannen på Bislett skulle vært uvist ifølge Dagbladet. Hvorfor slipper man en livsfarlig mann fri før man sender han til hjemlandet (Kasakstaner skal IKKE ha asyl i Norge). Dette er ett nytt bevis på at asylpolitikken dreper (som på NAV kontoret i Bergen)

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

MRSA skrev: tir nov 09, 2021 9:14 pm
Lumanza skrev: tir nov 09, 2021 9:06 pm 2019 angrep han med kniv i Oslo. Og så går han fri idag. Hva i alle dager er det som skjer med norske lover?

Her er det noen som må stillest til ansvar.

Latterlig at man kan gjemme sine onde handlinger bak psykiatri. Få slikt avskum vekk fra gatene. Alle som begår slike handlinger sliter psykisk. Hvorfor noen skal ha mer rett til frihet enn andre er helt bak mål. En kule i panna. Ferdig.

Heldigvis bevæpning av politiet nå. Bra politi idag, tatt lærdom fra Kongsberg-massakren.
Du vil skyte alle psykisk sjuke?
Du meiner alle psykisk sjuke vifter truende med kniv i gatene?

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Malacay skrev: tir nov 09, 2021 9:35 pm
Lumanza skrev: tir nov 09, 2021 9:06 pm 2019 angrep han med kniv i Oslo. Og så går han fri idag. Hva i alle dager er det som skjer med norske lover?

Her er det noen som må stillest til ansvar.

Latterlig at man kan gjemme sine onde handlinger bak psykiatri. Få slikt avskum vekk fra gatene. Alle som begår slike handlinger sliter psykisk. Hvorfor noen skal ha mer rett til frihet enn andre er helt bak mål. En kule i panna. Ferdig.

Heldigvis bevæpning av politiet nå. Bra politi idag, tatt lærdom fra Kongsberg-massakren.
Det er klart man må se på dette med «psykisk helsevern». Man kan alltids diskutere hva politiet gjorde/burde ha gjort, men hovedproblemet er jo at fyren var ute. Man har gjort det omtrent umulig å tvangsinnlegge folk. De skal rett ut når de er «friske». Dette er politisk bestemt.

Både denne saken og Kongsbergsaken viser at dette ikke fungerer.
Om Breivik var utilregnelig ville han gått fri når han var "frisk "? Teoretisk sett etter få år

Thomas

Legg inn av Thomas »

Justice 97 skrev: tir nov 09, 2021 9:45 pm
VivaLV skrev: tir nov 09, 2021 9:42 pm
Justice 97 skrev: tir nov 09, 2021 9:41 pm

Nå var det vel tilfeldig at den første politibilen var der, så det virker nok litt mer elegant håndtert enn det egentlig var.
Mulig det. Men tipper det ikke ville tatt mange sekundene før det hadde kommet en politibil til uansett.
Nei, men det kan forklare grunnen til at politiet på det tidspunkter tilsynelatende var uforberedt og ikke hadde våpen klar.
Politimannen som ble knivstukket har tjenestevåpenet på seg.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Det er jo i så tilfelle politibetjentens feil.
Han kunne når som helst tatt våpenet ut av hylsteret på et tidligere tidspunkt, og vært bedre forberedt på det som måtte komme.

Synes hele seansen er merkelig uproff sett utenifra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»