Skyting i Oslo

Svar
pfrog567

Re: Skyting i Oslo

Legg inn av pfrog567 »

Malacay skrev: ons nov 10, 2021 12:16 am
Neptun skrev: tir nov 09, 2021 11:12 pm

Folk er jo i forvaring i lukkede anstalter.
Hvorfor er ikke det lov?
Virker mer på meg som at det er en inngrodd motstand hos psykiatrere mot å ta fra folk friheten, uansett hvor farlige de er.
Nei. Det er stortinget som har vedtatt at det omtrent er umulig å legge inn folk mot deres egen vilje. Psykiaterne har veldig lite de skal ha sagt der. Plasser ansvaret der det hører hjemme.
??? Han var jo dømt til tvungent psykisk helsevern.. Dessuten så var det nok psykiaterne som tok avgjørelsen om at denne mannen var "frisk" nok til å få permisjon. Så ansvaret er hos dem.

Og hvis det stemmer at han har hatt permisjon flere ganger i år og bl.a ruset seg da, så kan det neppe ha vært noen "tett oppfølging daglig" av psykiatrien under disse permisjonene. Det høres så fint ut på papiret, men virkeligheten er noe helt annet. Psykiatrien i Norge er en stor vits. Altfor få sengeplasser på psykiatriske sykehus, noe som gjør at pasientene blir skrevet ut for tidlig. Det ansvaret er politikerne sitt, siden de kniper igjen pengesekken år etter år.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Malacay skrev: ons nov 10, 2021 12:16 am
Neptun skrev: tir nov 09, 2021 11:12 pm

Folk er jo i forvaring i lukkede anstalter.
Hvorfor er ikke det lov?
Virker mer på meg som at det er en inngrodd motstand hos psykiatrere mot å ta fra folk friheten, uansett hvor farlige de er.
Nei. Det er stortinget som har vedtatt at det omtrent er umulig å legge inn folk mot deres egen vilje. Psykiaterne har veldig lite de skal ha sagt der. Plasser ansvaret der det hører hjemme.
Ikke riktig. Loven åpner for tvungent psykisk helsevern på ubestemt tid dersom vilkårene er til stede … utgjør en fare for sitt eget eller andres liv. Det er her de kommer inn dem som frigjør morderne de såkalte rettspsykiatrisk sakkyndige.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7832

Legg inn av Big George »

Det må bli konsekvenser for fagfolk som slipper ut dokumentert farlige pasienter. Det er det ikke i dag.
Om noen dreper et tilfeldig medmenneske drar man bare på skuldrene og går videre.
Det må også bevilges flere penger til å oppbevare farlige pasienter.

Champis

Legg inn av Champis »

VivaLV skrev: tir nov 09, 2021 6:57 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 6:52 pm
qbah skrev: tir nov 09, 2021 6:37 pm Drapsforsøk senest i fjor og ut på perm siden i går ja. Tvungen psykisk helsevern, dere. Blir for dumt at man skal slenge slike folk bak lås og slå, selvsagt. Alle skal få en ordentlig sjanse. Heia Norge!
Det som er meget kritikkverdig her er jo at han i det hele tatt fikk permisjon. Mannen var jo åpenbart ikke frisk nok til permisjon, så her må det nok rulle noen hoder ved institusjonen han ble behandlet.
Det skjer jo ALDRI i Norge. At slike ting får personlige konsekvenser.
Men skal vel være litt forsiktig med "Svenske tilstander". Det er jo "Norske tilstander" nå.
Forøvrig litt spesielt at Regjeringen la frem budsjett uten noen ekstra satsing på psykiatrien!!!

Og det bør også være sånn at det skal ekstremt mye til for at det skal få store konsekvenser for de som gjør disse vurderingene. Hvis man gjør en haug med sånne vurderinger i løpet av karrieren sin, og det går galt én gang, så bør det være en viss terskel for å skulle miste jobben, bli hengt ut offentlig eller, enda verre, bli straffet for det. Vet ikke helt hvem som gidder å ta en sånn jobb i så fall.

Champis

Legg inn av Champis »

Tullekoppen skrev: tir nov 09, 2021 7:24 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 6:52 pm Det som er meget kritikkverdig her er jo at han i det hele tatt fikk permisjon.
Ja men sånn er det over hele linja. Vi vil ikke bruke tvang. Det er bedre at den demente bestemoren går seg vill og fryser i hjel i stede for å ha en GPS-klokke på armen, det er bedre at rusa ungdommer får gå løs og ta overdose enn at de er innelåst på en barneverninstitusjon, og det er selvsagt bedre at alvorlig psykisk syk få beholde "friheten" sin enn at de er inne på en lukket institusjon.

Det er helt riktig - alt det du sier er klart bedre! Skal jeg fortelle deg hvorfor? Fordi det er ikke sånn at alle som psykisk syke ender med en skjebne som du beskriver her veldig få av dem faktisk. Skal vi straff alle de fordi det ender galt med med noen få?

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas skrev: tir nov 09, 2021 7:48 pm
DennisB skrev: tir nov 09, 2021 7:26 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 5:58 pm

Vi smaker om en psykisk syk person og han kunne de selvsagt greid å nøytralisere uten å måtte drepe han. Når man ser hvordan de rotet med bilen og omstendighetene rundt skytingen, så er det bare flaut og skammelig hvordan politiet har opptrådd her. Men at politiet ikke er i stand til å takle psykisk syke har man sett før. Ikke første gang de skyter og dreper psykisk syke. Er ikke mange årene de skjøt en psykisk syk i sitt eget hjem og som ikke var noen trussel for noen
Hva mener du politiet kunne gjort annerledes? Mannen var jo helt rebelsk, han åpnet selv døra til politibilen, gikk til angrep og knivstakk politimannen som satt i passasjersetet.

Skulle man bedt en bønn kanskje?

Hvem i all verden gjør slikt uten å bli utsatt for dødelig våpenbruk fra politiet?
Selvsagt var det eneste de kunne gjøre å skyte mannen.

Det er så urtypisk noen kverulanter som alltid skal kritisere politiets rett til å bruke våpen, eller til å forsvare seg selv og samfunnet for dødelig fare.
Mener du at politiet ikke skal kritiseres når våpen blir brukt?

I mine øyne er det svært viktig å alltid gå politiet etter i sømmene. Også i denne saken.
Etter å ha sett diverse videoer synes jeg ikke politiet skal få så mye skryt. De opptrer akkurat slik de har gjort ved andre anledninger, nemlig å bli sittende i den trygge bilen sin.

Det er bare flaks at knivmannen ikke løper videre, og potensielt skader andre.

Jeg spør igjen: hva tror du politiet hadde gjort hvis mannen beveget seg bort fra bilen? Blitt sittende stille?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: ons nov 10, 2021 1:16 am
Ikke riktig. Loven åpner for tvungent psykisk helsevern på ubestemt tid dersom vilkårene er til stede … utgjør en fare for sitt eget eller andres liv. Det er her de kommer inn dem som frigjør morderne de såkalte rettspsykiatrisk sakkyndige.
Nettopp. Og så er det politiet som må "rydde opp". Men de får jo kritikk (som vanlig) for å gjøre jobben sin. Skulle bare mangle om de ikke prøvde å stoppe en gal mann med en stor kniv i hånda som er ute etter å skade/drepe folk. Bra jobba av politiet dette. Det synes nok den livredde kvinnen som ble forfulgt av denne tullingen også. En potensiell drapsmann mindre ute i gatene.

Champis

Legg inn av Champis »

Harduetforslag skrev: tir nov 09, 2021 8:24 pm
Champis skrev: tir nov 09, 2021 8:13 pm
Harduetforslag skrev: tir nov 09, 2021 11:50 am

Jeg synes ikke det er så ekstremt vanskelig.

Siktede er tidligere dømt for vold etter en episode i 2017 hvor han rev ned gjerdet til en byggeplass og angrep de som jobbet der. I 2014 ble han dømt for vold mot offentlig tjenestemann og kroppskrenkelse.

I den siste dommen kommer det frem at han har slitt med psykiske utfordringer, rus og sinnemestring.


Så blir han altså i desember 2020, dømt til tvungent psykisk helsevern, for drapsforsøk. Det er tilfeldigheter som gjør at det ikke resulterer i minst 1 drap.

Psykiske utfordringer, rusproblemer, har tidligere gått til angrep på vilkårlige mennesker, følger opp med å sette fyr på rommet sitt i kollektivet for så å prøve å drepe tilfeldige mennesker med kniv. Under 1 år etter dommen er han altså på'n igjen.

Er ikke mye verdi i tvungent psykisk helsevern, altså.

Du baserer dette på én enkelt hendelse?
Baserer hva da?

At du skriver at det ikke er mye verdi i tvungen psykisk helsevern.

Champis

Legg inn av Champis »

Big George skrev: ons nov 10, 2021 1:18 am Det må bli konsekvenser for fagfolk som slipper ut dokumentert farlige pasienter. Det er det ikke i dag.
Om noen dreper et tilfeldig medmenneske drar man bare på skuldrene og går videre.
Det må også bevilges flere penger til å oppbevare farlige pasienter.

Hvilke konsekvenser ser du for deg?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jeg ser det bildet tatt av avdøde på mandag når han var ut og spiste med kameraten og hans sønn, og legger merke til en ting; fingeren opp i været. Her har vi en tåpe som falt for religionen, ikke uvanlig for psykisk psyke vil jeg tro. Man burde ikke slippe ut slike muslimske psykisk psyke før de er helt kvitt religionen. Psykisk tilstand + islam = ikke bra for noen.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Neptun skrev: ons nov 10, 2021 1:16 am
Malacay skrev: ons nov 10, 2021 12:16 am
Neptun skrev: tir nov 09, 2021 11:12 pm

Folk er jo i forvaring i lukkede anstalter.
Hvorfor er ikke det lov?
Virker mer på meg som at det er en inngrodd motstand hos psykiatrere mot å ta fra folk friheten, uansett hvor farlige de er.
Nei. Det er stortinget som har vedtatt at det omtrent er umulig å legge inn folk mot deres egen vilje. Psykiaterne har veldig lite de skal ha sagt der. Plasser ansvaret der det hører hjemme.
Ikke riktig. Loven åpner for tvungent psykisk helsevern på ubestemt tid dersom vilkårene er til stede … utgjør en fare for sitt eget eller andres liv. Det er her de kommer inn dem som frigjør morderne de såkalte rettspsykiatrisk sakkyndige.
Og det har vært, som sett i Breiviksaken, oppdaget at det er noe galt med disse sakkyndige som ikke alltid fulgt disses egne regler, ikke respektert rettens autoritet og ikke forsto at disses viktigste oppdrag er å beskytte de psykiske syke fremfor å "normalisere" og "rehabilitere" dem som hvis de skulle være vanlige straffedømte. Ofte bli disses avgjørelsene for sterkt vektlagt, selv om det kom en skjerpelse, har man ikke fått gjort noe med hovedproblemet, manglende forståelse for at tvang og konstant overvåkning er sterkt nødvendig. Det var mye snakk om finansmangler, men dette er ikke utslagsgivende i seg selv.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 9:44 pm Jo, men jeg vil tro at situasjonen var ganske kaotisk akkurat da. Gjerningspersonen er en politiet kjenner godt til, og de vet at han stikker. Burde man være kjappe for å beskytte befolkningen da?
At politiet kjenner til gjerningsmannen fra før, betyr ikke nødvendigvis at politibetjentene i bilen kjente ham igjen og visste hvem han var. Jeg tror ikke at politibetjenter har oversikt over alle voldsdømte og kjenner dem av utseende.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Fingern i været på samme måte som en del is-krigere?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/r ... for-tidlig

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Karatel skrev: tir nov 09, 2021 10:57 pm
I dette tilfelle tyder alle opplysninger på at dette var en svært alvorlig psykisk syk mann. Det er vel ikke noe som tyder på at han har levdt som praktiserende muslim. Om han ropte Allahu akbar, kan det være et utslag av hans forvirring og psykiske tilstand, ikke et utslag av religiøs tro.
Hvordan forklarer du da "is-fingeren" i været på restaurant noen dager tidligere da han oppførte seg som normalt?

"Det aktuelle bildet ble tatt av bestevennen nå på lørdag.

– Vi var ute alle tre og spiste på en restaurant. Ungen min var veldig glad for å se ham igjen. Alt var nydelig og fint – og så skjer dette, sier bestevennen til VG."

Ljot

Legg inn av Ljot »

Jeg tror ikke man skal overdrive betydningen av en pekefinger på et bilde. Jeg vil i alle fall forbeholde meg retten til å bli tatt bilde av med pekefingeren i været uten å bli knyttet til Daesh. Men for all del - hvis ens eneste verktøy er en hammer vil man selvsagt se en verden rundt seg som er full av spikre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Ljot skrev: ons nov 10, 2021 8:42 am Jeg tror ikke man skal overdrive betydningen av en pekefinger på et bilde. Jeg vil i alle fall forbeholde meg retten til å bli tatt bilde av med pekefingeren i været uten å bli knyttet til Daesh. Men for all del - hvis ens eneste verktøy er en hammer vil man selvsagt se en verden rundt seg som er full av spikre.
Min erfaring er at når mennesker sitter og snakker sammen og diskuterer ivrig, er en hevet hånd med pekefingeren i været en svært vanlig måte å understreke sitt poeng på.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Solvgutt1 den ons nov 10, 2021 9:07 am, redigert 3 ganger totalt.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

13709369.jpg
Har noen konfrontert Nadal med hans hyllest til Daesh?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Bilde

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Champis skrev: ons nov 10, 2021 1:33 am
At du skriver at det ikke er mye verdi i tvungen psykisk helsevern.
Åja.
Nei.

Brukeravatar
Jonasar
Innlegg: 2007

Legg inn av Jonasar »

Wow, sånn kan man da ikke skrive på et forum?

Koskinen

Legg inn av Koskinen »

Jeg syns i utgangspunktet Politiet gjorde en god jobb her. En rabiat knivmann er livsfarlig. De får han til å fokusere på dem og ikke sivile i nærheten. Forsøker å ta han ut med bilen, noe som helt sikkert hadde blitt hyllet hvis det gikk bra. Går en politimann ut av bilen med elektrosjokk pistol her så er han i stor fare. Knivmannen vil angripe øyeblikklig og det er ingen garanti for at politiet rekker å fyre av, treffer og at mannen blir 100% satt ut av spill.

Ingen sivile ble skadet. En politimann/kvinne er skadet fordi de gjorde jobben sin. Beskyttet sivilbefolkningen. Jeg syns de faktisk skal roses.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Koskinen skrev: ons nov 10, 2021 9:41 am Jeg syns i utgangspunktet Politiet gjorde en god jobb her. En rabiat knivmann er livsfarlig. De får han til å fokusere på dem og ikke sivile i nærheten. Forsøker å ta han ut med bilen, noe som helt sikkert hadde blitt hyllet hvis det gikk bra. Går en politimann ut av bilen med elektrosjokk pistol her så er han i stor fare. Knivmannen vil angripe øyeblikklig og det er ingen garanti for at politiet rekker å fyre av, treffer og at mannen blir 100% satt ut av spill.

Ingen sivile ble skadet. En politimann/kvinne er skadet fordi de gjorde jobben sin. Beskyttet sivilbefolkningen. Jeg syns de faktisk skal roses.
Helt enig med deg.
Men likevel så er det enkelte som er i den villfarelsen at det går an å snakke fornuftig til en forstyrret person som er inne i full psykose. De mener vel at politiet skulle sagt: "Vær så snill å legg fra deg kniven, og så setter vi oss i Stensbergparken og snakker om problemene dine.." Politiet gjorde jobben sin riktig, noe man ikke kan si om de sakkyndige som anså personen frisk nok til å bli sluppet ut i samfunnet igjen.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

LD-Johnson skrev: ons nov 10, 2021 9:13 am En død islamist er en god islamist, godt jobbet av politiet. Hadde de bare gjort det samme med alle som truer med kniv i Oslo hadde det kanskje blitt en "trygg" by.

Denne mannen med kniv som ble skutt av politiet i Oslo var islamist?

Downlight

Legg inn av Downlight »

pfrog567 skrev: ons nov 10, 2021 11:37 am
Koskinen skrev: ons nov 10, 2021 9:41 am Jeg syns i utgangspunktet Politiet gjorde en god jobb her. En rabiat knivmann er livsfarlig. De får han til å fokusere på dem og ikke sivile i nærheten. Forsøker å ta han ut med bilen, noe som helt sikkert hadde blitt hyllet hvis det gikk bra. Går en politimann ut av bilen med elektrosjokk pistol her så er han i stor fare. Knivmannen vil angripe øyeblikklig og det er ingen garanti for at politiet rekker å fyre av, treffer og at mannen blir 100% satt ut av spill.

Ingen sivile ble skadet. En politimann/kvinne er skadet fordi de gjorde jobben sin. Beskyttet sivilbefolkningen. Jeg syns de faktisk skal roses.
Helt enig med deg.
Men likevel så er det enkelte som er i den villfarelsen at det går an å snakke fornuftig til en forstyrret person som er inne i full psykose. De mener vel at politiet skulle sagt: "Vær så snill å legg fra deg kniven, og så setter vi oss i Stensbergparken og snakker om problemene dine.." Politiet gjorde jobben sin riktig, noe man ikke kan si om de sakkyndige som anså personen frisk nok til å bli sluppet ut i samfunnet igjen.
Må si at jeg stusset på at politiet ble værende i bilen etter den første påkjørselen. Gjerningsmannen var da kastet bortover asfalten og politiet hadde god tid til å komme ut av bilen. Hadde de gjort det ville de vært mye mere fleksible mhp forfølgelse av gjerningsmannen. Hadde han kommet mot de og truet kunne de lett ha uskadeliggjort han.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Champis skrev: ons nov 10, 2021 1:20 am
VivaLV skrev: tir nov 09, 2021 6:57 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 09, 2021 6:52 pm

Og det bør også være sånn at det skal ekstremt mye til for at det skal få store konsekvenser for de som gjør disse vurderingene. Hvis man gjør en haug med sånne vurderinger i løpet av karrieren sin, og det går galt én gang, så bør det være en viss terskel for å skulle miste jobben, bli hengt ut offentlig eller, enda verre, bli straffet for det. Vet ikke helt hvem som gidder å ta en sånn jobb i så fall.
Om man slipper ut en eller to rabiate drapsmaskiner som beviselig er farlige så er det innenfor liksom.

Man har da tross alt hold inne over 100 stk.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: ons nov 10, 2021 2:01 pm
Vind skrev: ons nov 10, 2021 1:48 pm
LD-Johnson skrev: ons nov 10, 2021 9:13 am
Ytre høyre tar det de kan få. Selv om mannen trodde han lærte seg å fly, og var redd for pleierne sine fordi øynene deres endret seg, så henger de seg opp i at han sa allahu akbar og mener at enhver psykiatrisk diagnose bare er et forsøk på å dekke over at han var islamist.
Du har to agendaer.

1. Beskylde andre debattanter for å tilhøre ytre høyre.

2. Dekke over handlingene og bortforklare alvoret av at farlige islamister beveger seg fritt i samfunnet og det blir bare flere og flere.

Samt ispedd litt personangrep selvsagt.

Det blir litt kjedelig i lengden.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: ons nov 10, 2021 2:10 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 10, 2021 2:01 pm
Vind skrev: ons nov 10, 2021 1:48 pm
Ytre høyre tar det de kan få. Selv om mannen trodde han lærte seg å fly, og var redd for pleierne sine fordi øynene deres endret seg, så henger de seg opp i at han sa allahu akbar og mener at enhver psykiatrisk diagnose bare er et forsøk på å dekke over at han var islamist.
Du har to agendaer.

1. Beskylde andre debattanter for å tilhøre ytre høyre.

2. Dekke over handlingene og bortforklare alvoret av at farlige islamister beveger seg fritt i samfunnet og det blir bare flere og flere.

Samt ispedd litt personangrep selvsagt.

Det blir litt kjedelig i lengden.
Hvis på ramme alvor påstår at dette var en "farlig islamist" og ikke en alvorlig psykisk syk person, så har du selv en agenda som jeg kunne sagt litt av hvert om. Men da blir du vonbråten og klager til MOD, så jeg skal ikke si det. Alle ser det vel uansett.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Solvgutt1 skrev: ons nov 10, 2021 2:15 pm
kytec skrev: ons nov 10, 2021 2:10 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 10, 2021 2:01 pm
Hvis på ramme alvor påstår at dette var en "farlig islamist" og ikke en alvorlig psykisk syk person, så har du selv en agenda som jeg kunne sagt litt av hvert om. Men da blir du vonbråten og klager til MOD, så jeg skal ikke si det. Alle ser det vel uansett.
Alle islamister er psykisk syke personer.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: ons nov 10, 2021 2:18 pm
Solvgutt1 skrev: ons nov 10, 2021 2:15 pm
kytec skrev: ons nov 10, 2021 2:10 pm
Hvis på ramme alvor påstår at dette var en "farlig islamist" og ikke en alvorlig psykisk syk person, så har du selv en agenda som jeg kunne sagt litt av hvert om. Men da blir du vonbråten og klager til MOD, så jeg skal ikke si det. Alle ser det vel uansett.
Alle islamister er psykisk syke personer.
Selvfølgelig er de ikke det. Å være radikalisert eller hjernevasket er ikke en psykisk sykdom.

Dette derimot, er psykisk sykdom:

"han var opptatt av djinner, skygger og hvisking, at han var truet på grunn av at personalet fikk endrede øyne, men han hadde også grandiose selvhenføringssymptomer og mente at han var i ferd med å lære seg å fly."

Alvorlig psykisk sykdom, som sådan.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»