Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Svar
KongOlav2

Re: Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Legg inn av KongOlav2 »

Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 9:30 pm
Vil bare si fra at jeg er ikke uenig med deg. Men når jeg ser hva slags politikere som styrer dette landet vårt så tror jeg at den pengesekken vil snøres såpass hardt igjen at det vil bli vanskelig å åpne den igjen. Selv om jeg mener at Oslo trenger en skøytehall.
Godt mulig, men idretts-Norge burde i et sånt tilfelle klare å selge inn en ny skøytehall i Oslo om mer eller mindre alt annet gjenbrukes. Det er jo ikke engang nye idrettsarenaer som er den store utgiften i et OL. I søknaden for OL i Oslo i 2022 mener jeg at disse stod for kanskje en fjerdedel av totalkostnaden.

Det paradoksale er jo at IOC har blitt så (over)ivrige på gjenbruk at det bare fører til stor spredning av lokasjonene for de ulike idrettene. I Italia i 2026 blir det ille nok, men kan bli enda verre om 8 år. De burde heller gått i dialog med nasjoner som er åpenbart gode potensielle arrangører og hvor de kan få samlet lekene i et relativt kompakt format. Det beste måtte vært om de klarte å få Tyskland til å søke igjen med samme konsept med München og Garmisch som i 2018-søknaden.

Og med deling mellom to land; Norge og Sverige på aksen Trondheim-Åre-Østersund (bob og aking i Hunderfossen), samt ikke minst Tyskland-Østerrike i Innsbruck-Seefeld-Garmisch. Det siste hadde kanskje vært det aller beste potensielle stedet for olympiske vinterleker igjen. Omtrent bare gjenbruk av eksisterende arenaer på svært kjente vintersportsteder. Alpint i Garmisch, langrenn og kombinert i Seefeld, skøyter og freestyle og snowboard i Innsbruck, og kanskje nye arena for skiskyting. En kombosøknad Østerrike-Sveits ville også vært høyst velkomment i mine øyne. De to sentrale Alpe-nasjonene burde definititvt arrangere vinter-OL igjen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sexxes skrev: søn feb 20, 2022 5:48 am Se ikke bort fra det. Fra 2014 den listen.
For noen år siden var det snakk om hvor bra det var med kompakte leker, mens nå ser man kanskje mer på å bruke anlegg som er der de er istedenfor å bygge mye nytt. Dog en skøytehall i Oslo hadde vel gjort seg. To akeanlegg er vel et for mye for Norge.
Kan godt være en balanse. Fullt mulig med kompakte leker på meget gode vintersportsteder om man får de landene som kan tilby dette til å søke. Men da kanskje i samarbeid noen ganger. Som skissert rett over kan jeg ikke se særlig bedre konsept for vinterleker enn man kunne fått i Innsbruck-Seefeld- Garmisch.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:59 am
Korgutt skrev: lør feb 19, 2022 9:30 pm
Vil bare si fra at jeg er ikke uenig med deg. Men når jeg ser hva slags politikere som styrer dette landet vårt så tror jeg at den pengesekken vil snøres såpass hardt igjen at det vil bli vanskelig å åpne den igjen. Selv om jeg mener at Oslo trenger en skøytehall.
Godt mulig, men idretts-Norge burde i et sånt tilfelle klare å selge inn en ny skøytehall i Oslo om mer eller mindre alt annet gjenbrukes. Det er jo ikke engang nye idrettsarenaer som er den store utgiften i et OL. I søknaden for OL i Oslo i 2022 mener jeg at disse stod for kanskje en fjerdedel av totalkostnaden.

Det paradoksale er jo at IOC har blitt så (over)ivrige på gjenbruk at det bare fører til stor spredning av lokasjonene for de ulike idrettene. I Italia i 2026 blir det ille nok, men kan bli enda verre om 8 år. De burde heller gått i dialog med nasjoner som er åpenbart gode potensielle arrangører og hvor de kan få samlet lekene i et relativt kompakt format. Det beste måtte vært om de klarte å få Tyskland til å søke igjen med samme konsept med München og Garmisch som i 2018-søknaden.

Og med deling mellom to land; Norge og Sverige på aksen Trondheim-Åre-Østersund (bob og aking i Hunderfossen), samt ikke minst Tyskland-Østerrike i Innsbruck-Seefeld-Garmisch. Det siste hadde kanskje vært det aller beste potensielle stedet for olympiske vinterleker igjen. Omtrent bare gjenbruk av eksisterende arenaer på svært kjente vintersportsteder. Alpint i Garmisch, langrenn og kombinert i Seefeld, skøyter og freestyle og snowboard i Innsbruck, og kanskje nye arena for skiskyting. En kombosøknad Østerrike-Sveits ville også vært høyst velkomment i mine øyne. De to sentrale Alpe-nasjonene burde definititvt arrangere vinter-OL igjen.
Var det ikkje ganske store avstander i Kina også?

Personleg tenker eg det er litt betre med avstander om land kan bruke eksisterende anlegg framfor nye anlegg som ikkje blir brukt etterpå. Ol i Italia vil i mange sammenheng gå på steder som allerede arrangere verdenscup.

Skulle Norge arrangere OL i Oslo så hadde ikkje eg reagert om Skøyter gjekk i vikingskipet og Bob og aking gjekk på Lillehammer

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 10:17 am Var det ikkje ganske store avstander i Kina også?

Personleg tenker eg det er litt betre med avstander om land kan bruke eksisterende anlegg framfor nye anlegg som ikkje blir brukt etterpå. Ol i Italia vil i mange sammenheng gå på steder som allerede arrangere verdenscup.

Skulle Norge arrangere OL i Oslo så hadde ikkje eg reagert om Skøyter gjekk i vikingskipet og Bob og aking gjekk på Lillehammer
Anleggene koster relativt lite i den store sammenhengen. Og det er som sagt også fullt mulig å få til relativt kompakte leker dersom man får de rette søkerne. Og evt deling på land. Jeg ville mye heller sett et OL på aksen Trondheim - Østersund enn den svenske søknaden for 2026 med Stockholm, Åre og Falun.

Norsk skøytesport trenger en ny hall i Oslo. Et OL hadde vært en perfekt mulighet for å få realisert dette.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 10:21 am
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 10:17 am Var det ikkje ganske store avstander i Kina også?

Personleg tenker eg det er litt betre med avstander om land kan bruke eksisterende anlegg framfor nye anlegg som ikkje blir brukt etterpå. Ol i Italia vil i mange sammenheng gå på steder som allerede arrangere verdenscup.

Skulle Norge arrangere OL i Oslo så hadde ikkje eg reagert om Skøyter gjekk i vikingskipet og Bob og aking gjekk på Lillehammer
Anleggene koster relativt lite i den store sammenhengen. Og det er som sagt også fullt mulig å få til relativt kompakte leker dersom man får de rette søkerne. Og evt deling på land. Jeg ville mye heller sett et OL på aksen Trondheim - Østersund enn den svenske søknaden for 2026 med Stockholm, Åre og Falun.

Norsk skøytesport trenger en ny hall i Oslo. Et OL hadde vært en perfekt mulighet for å få realisert dette.
Eg synest Trondheim, Åre og Østersund ville vært eit spennande forslag som eg kunne vært positiv til. Skulle Norge ta det aleine så trur eg OL måtte ha vært på Østlandet. Alternativ i Trondheim med alpint i Narvik.

Sjølv håper eg på OL i Tyskland snart. Kanskje i kombinasjon med Sveits og Østerrike. Første mulighet blir nok uansett ikkje før 2034

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 10:32 am Eg synest Trondheim, Åre og Østersund ville vært eit spennande forslag som eg kunne vært positiv til. Skulle Norge ta det aleine så trur eg OL måtte ha vært på Østlandet. Alternativ i Trondheim med alpint i Narvik.

Sjølv håper eg på OL i Tyskland snart. Kanskje i kombinasjon med Sveits og Østerrike. Første mulighet blir nok uansett ikkje før 2034
Oppdal ville nok vært mer naturlig for alpint enn Narvik. Om det er nok høydemeter der til å lage gode utforløyper.

I Norge alene:
Oslo - nordiske grener i Kollen, freestyle og snowboard i Oslo vinterpark, ny skøytehall og ny arena for skiskyting. Evt én større ishall for sluttspill hockey og kanskje kunstløp.^
Hamar og Gjøvik: Kortbane, annen hockey, curling
Hafjell og Kvitfjell: Alpint
Hunderfossen: Bob og aking

Norge/Sverige:
Trondheim: Nordiske grener og skøyter, én ny ishall for noe hockey og andre isidretter.
Åre: Alpint
Østersund: Skiskyting og 1-2 ishaller for annen isidrett som hockey og curling.
Hunderfossen: Bob og aking
I tillegg måtte man hatt en arena for freestyle og snowboard. Her ville det vært flere aktuelle steder.

Ja, Tyskland alene eller Tyskland/Østerrike, Østerrike/Sveits er i mine øyne meget gode alternativer. Tidligst 2034 om OL i 2030 blir utenfor Europa, 2038 om det blir i Spania/Frankrike i 2030.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Hva med den nye øvelsen randonee? Hvilke krav til lokasjon krever den? Må man ha et bratt fjell å klatre opp?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

5 beste opplever, urangert

- Niskanen 15 km
- Halgeir Engebråten bronse på 5000 meter
- hopp + 4*5 km herrer kombinert
- Finland ishockey
- Lindvik gull hopp stor bakke

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Mine 5 på topp:

1.Therese Johaug vinner skiathlon
2.Therese Johaug vinner 10km
3.Therese Johaug vinner 30km
4.Lindvik vinner gull stor bakke
5.Graabak vinner gull 10 km stor bakke, individuelt med Oftebro på sølvplass.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Topp 5 urangert:

Marte Olsbu Røiseland på sprint og spesielt jaktstart
Johannes Thingnes Bø på fellesstart.
Graabak og Luraas Oftebro i kombinert
Marius Lindvik i hopp
Hallgeir Engebråten på 5000m

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Når man ser tilbake på OL har det vært et strålende OL for norske utøvere.

Men jeg ønsker å grafse litt i det som trekker opplevelsen ned:

Å legge et OL til en forblåst, iskald ørkenslette var som forventet en horribel idé. Rammen rundt øvelsene har vært fæl. At det ikke er publikum kan ikke IOC noe for, men alt annet kan de skylde seg selv for.

Så har vi Discovery. Vi nordmenn er vant til sendinger uten stadige forstyrrende avbrudd og med kommentatorer med mye kompetanse og flott formidlingsevne.
Øvelse etter øvelse har blitt skjemt av «vi tar en øøørliten pause, så er vi snart tilbake», og det kulminerte i en direkte ufin måte å vise dagens 3-mil i opptak på for oss som ikke orket å se det live. 4 reklamepauser på mellom 8 og 10 minutter. Disse pausene kveler stemning, det fjerner intensitet og nerve og det gjør at produktet som leveres blir langt langt svakere enn vi er vant til.

Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til. Noe kan nok skyldes at de ikke er i Kina, og noe må den fryktelig svake TV-produksjonen ta skylden for. Men jeg har savnet NRKs folk hver dag. Det opplevde jeg ikke da TV2 var inne med OL-rettigheter. De leverte langt bedre fra kommentatorboksen og enormt mye bedre på timing med reklameslots.

Så for meg er det litt delt. Et fantastisk OL sportslig sett, et svakt OL når man ser på TV-produktet og et elendig OL om man ser på rammen rundt.

Jeg håper at Discovery lærer av dette, for dette holder ikke neste gang.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PapaSmurf skrev: Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til.
Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

sertono skrev: søn feb 20, 2022 12:39 pm
PapaSmurf skrev: Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til.
Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.
Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:42 pm
sertono skrev: søn feb 20, 2022 12:39 pm
PapaSmurf skrev: Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til.
Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.
Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.
Det som står frem som det mest tydelige eksempelet på at de sov på jobb var da Riiber gikk feil.

De har sett løperne gå runde på runde og fikk det altså ikke med seg. Selv stod jeg på gulvet og hoppet og ropte SNU!!! Mens de som kommenterte sikkert satt og gledet seg til å se hvordan Jif fjerner flekker eller hvor fancy den nye elektriske Citroënen er. Oh lala!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

PapaSmurf skrev: søn feb 20, 2022 12:50 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:42 pm
sertono skrev: søn feb 20, 2022 12:39 pm

Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.
Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.
Det som står frem som det mest tydelige eksempelet på at de sov på jobb var da Riiber gikk feil.

De har sett løperne gå runde på runde og fikk det altså ikke med seg. Selv stod jeg på gulvet og hoppet og ropte SNU!!! Mens de som kommenterte sikkert satt og gledet seg til å se hvordan Jif fjerner flekker eller hvor fancy den nye elektriske Citroënen er. Oh lala!
Flust av slike pinlige øyeblikk. Litt mer forståelig denne her men helt til Eckhoff gikk i mål på jaktstarten så var de overbevist om at det var Tandrevold. Selv om de gikk i samme drakt så mener jeg at man bør klare å se forskjell på de 2. Og ikke må vente til navnet kommer opp på tavla.

lund

Legg inn av lund »

The Guardian slår til igjen. Denne gangen er det en av sine egne de er ute etter :)


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Haha, Musgrave er vel sammen med temmelig flotte Emilie Fleten.......

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:42 pm
sertono skrev: søn feb 20, 2022 12:39 pm
PapaSmurf skrev: Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til.
Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.
Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.
Absolutt ingen skandale. Var vel flere av oss som trodde han gikk inn og byttet. Stusset først når jeg så tidsdiferansen. Den med Eckhoff og Tandrevold har jeg vel knapt fått inntrykk av at noen fikk med seg, så den er helt klart unnskyldt. Situasjonen med Riiber er jeg nok mer enig burde vært oppdaget. Er dog ikke første gang kommentatorer ikke får det med seg.

Jeg er dessverre av de som synes dette var et flott OL. Det var langrennsløyper, som virkelig skilte. Det ble vel faktisk jevnest ved intervallstart. Vind og skiskyting hører jo sammen. Å se de som virkelig takler det, selv om jeg ser det kan være litt flaks der også.

Jeg har i motsetning til dere andre ikke irritert meg over kommentatorene. Jeg har heller blitt overrasket over hva folk kan reagere på. Toppet seg muligens når det var en som kritiserte kommentatorene for å oppgi mellomtider fra steder det ikke var bilder fra (var jo den informasjonen som gjorde at man pustet lettere angående Johaug på intervallstarten).

Så er det produksjonen som også får kritikk. Mange liker intervallstart, men samtidig er det vel sjeldent det er mer klaging på produksjon enn under de øvelsene. Virker som man forventer samme produksjon som under fellesstart, og kun får se løperne ved passeringspunkter.,Så var det klaging på at Norges skyting på kvinnestafetten ikke ble vist når vi var nesten to minutter bak. Den reaksjonen ga meg litt uggen følelse. "Vi er Norge, vi må vises alltid uansett." Ellers var jo kommentatorene faktisk flinke her til å informere om skyting vi ikke så.

Det jeg dog har irritert meg over er reklamepausene, og at man gjerne kutter når de beste har gått i mål. Her har dansk TV for meg vært et supplement for der vises til siste utøver stort sett, og dansk TV2 tar reklamepausene mellom øvelsene. Kommentatorene er dog ikke noe bedre, og det var mye "lille smule."

At øvelser går nattestid er jo naturlig, og man må være klar over at alt ikkedreier seg om Europa. For min del endret jeg noe på døgnrytmen. Er det egentlig bedre når det går i Europa, og mange øvelser går i det som vel er arbeidstid for de fleste? Tidsmessig er vel østre deler av USA og Canada best for de fleste.

Beklager at jeg kom med sure oppstøt her nå.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

sexxes skrev: søn feb 20, 2022 2:15 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:42 pm
sertono skrev: søn feb 20, 2022 12:39 pm

Dette er jeg veldig enig i, heldigvis så kunne man høre på NRK-radio med Post/Bjørn under langrenn/kombinertøvelsene.
Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.
Absolutt ingen skandale. Var vel flere av oss som trodde han gikk inn og byttet. Stusset først når jeg så tidsdiferansen. Den med Eckhoff og Tandrevold har jeg vel knapt fått inntrykk av at noen fikk med seg, så den er helt klart unnskyldt. Situasjonen med Riiber er jeg nok mer enig burde vært oppdaget. Er dog ikke første gang kommentatorer ikke får det med seg.

Jeg er dessverre av de som synes dette var et flott OL. Det var langrennsløyper, som virkelig skilte. Det ble vel faktisk jevnest ved intervallstart. Vind og skiskyting hører jo sammen. Å se de som virkelig takler det, selv om jeg ser det kan være litt flaks der også.

Jeg har i motsetning til dere andre ikke irritert meg over kommentatorene. Jeg har heller blitt overrasket over hva folk kan reagere på. Toppet seg muligens når det var en som kritiserte kommentatorene for å oppgi mellomtider fra steder det ikke var bilder fra (var jo den informasjonen som gjorde at man pustet lettere angående Johaug på intervallstarten).

Så er det produksjonen som også får kritikk. Mange liker intervallstart, men samtidig er det vel sjeldent det er mer klaging på produksjon enn under de øvelsene. Virker som man forventer samme produksjon som under fellesstart, og kun får se løperne ved passeringspunkter.,Så var det klaging på at Norges skyting på kvinnestafetten ikke ble vist når vi var nesten to minutter bak. Den reaksjonen ga meg litt uggen følelse. "Vi er Norge, vi må vises alltid uansett." Ellers var jo kommentatorene faktisk flinke her til å informere om skyting vi ikke så.

Det jeg dog har irritert meg over er reklamepausene, og at man gjerne kutter når de beste har gått i mål. Her har dansk TV for meg vært et supplement for der vises til siste utøver stort sett, og dansk TV2 tar reklamepausene mellom øvelsene. Kommentatorene er dog ikke noe bedre, og det var mye "lille smule."

At øvelser går nattestid er jo naturlig, og man må være klar over at alt ikkedreier seg om Europa. For min del endret jeg noe på døgnrytmen. Er det egentlig bedre når det går i Europa, og mange øvelser går i det som vel er arbeidstid for de fleste? Tidsmessig er vel østre deler av USA og Canada best for de fleste.

Beklager at jeg kom med sure oppstøt her nå.
Han var hektet av i bakken før skibyttet. At man ikke evner å forstå at det er fysisk umulig å gå ut 15 sek bak teten med skibytte inklusiv når man var hektet av før skibytte er for meg fullstendig umulig å forstå. Jeg forventer faktisk mer av Trond Nystad. Langt mer faktisk. Kommentatorene i langrenn har fullstendig vist hvor mye duoen Post/Bjørn har betydd. Skal juble når Discovery ikke har rettighetene til OL lenger.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 2:33 pm
sexxes skrev: søn feb 20, 2022 2:15 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:42 pm

Blant annet en skandale at kommentatorene ikke fikk med sag at Klæbo ikke byttet ski etter 2 runder. Men at de faktisk veldig lenge etterpå malte på at han var inne og byttet ski.
Absolutt ingen skandale. Var vel flere av oss som trodde han gikk inn og byttet. Stusset først når jeg så tidsdiferansen. Den med Eckhoff og Tandrevold har jeg vel knapt fått inntrykk av at noen fikk med seg, så den er helt klart unnskyldt. Situasjonen med Riiber er jeg nok mer enig burde vært oppdaget. Er dog ikke første gang kommentatorer ikke får det med seg.

Jeg er dessverre av de som synes dette var et flott OL. Det var langrennsløyper, som virkelig skilte. Det ble vel faktisk jevnest ved intervallstart. Vind og skiskyting hører jo sammen. Å se de som virkelig takler det, selv om jeg ser det kan være litt flaks der også.

Jeg har i motsetning til dere andre ikke irritert meg over kommentatorene. Jeg har heller blitt overrasket over hva folk kan reagere på. Toppet seg muligens når det var en som kritiserte kommentatorene for å oppgi mellomtider fra steder det ikke var bilder fra (var jo den informasjonen som gjorde at man pustet lettere angående Johaug på intervallstarten).

Så er det produksjonen som også får kritikk. Mange liker intervallstart, men samtidig er det vel sjeldent det er mer klaging på produksjon enn under de øvelsene. Virker som man forventer samme produksjon som under fellesstart, og kun får se løperne ved passeringspunkter.,Så var det klaging på at Norges skyting på kvinnestafetten ikke ble vist når vi var nesten to minutter bak. Den reaksjonen ga meg litt uggen følelse. "Vi er Norge, vi må vises alltid uansett." Ellers var jo kommentatorene faktisk flinke her til å informere om skyting vi ikke så.

Det jeg dog har irritert meg over er reklamepausene, og at man gjerne kutter når de beste har gått i mål. Her har dansk TV for meg vært et supplement for der vises til siste utøver stort sett, og dansk TV2 tar reklamepausene mellom øvelsene. Kommentatorene er dog ikke noe bedre, og det var mye "lille smule."

At øvelser går nattestid er jo naturlig, og man må være klar over at alt ikkedreier seg om Europa. For min del endret jeg noe på døgnrytmen. Er det egentlig bedre når det går i Europa, og mange øvelser går i det som vel er arbeidstid for de fleste? Tidsmessig er vel østre deler av USA og Canada best for de fleste.

Beklager at jeg kom med sure oppstøt her nå.
Han var hektet av i bakken før skibyttet. At man ikke evner å forstå at det er fysisk umulig å gå ut 15 sek bak teten med skibytte inklusiv når man var hektet av før skibytte er for meg fullstendig umulig å forstå. Jeg forventer faktisk mer av Trond Nystad. Langt mer faktisk. Kommentatorene i langrenn har fullstendig vist hvor mye duoen Post/Bjørn har betydd. Skal juble når Discovery ikke har rettighetene til OL lenger.
Men synes stort sett alltid man har fått høre hvor elendig Bjørn er, og at det er Post som redder sendingene. Ikke sikkert du vil juble så mye når du ser hvem som evt får rettighetene etter Discovery.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Et flott OL med tanke på medaljefangsten til de norske utøverne, men opplevelsen forringes kraftig av de trasige rammene rundt konkurransene. Uten publikum og i golde omgivelser har det vært et mesterskap som jeg vil rangere helt på bunn av de jeg har sett. Det forrige i Korea var jo heller ikke mye å rope hurra for med tanke på publikum og rammene rundt.

Det neste vinter-OL er i Italia, så da er det jo håp om folkefest og god stemning. Håper det blir lenge til neste gang i Asia.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Armando71 skrev: søn feb 20, 2022 2:52 pm Et flott OL med tanke på medaljefangsten til de norske utøverne, men opplevelsen forringes kraftig av de trasige rammene rundt konkurransene. Uten publikum og i golde omgivelser har det vært et mesterskap som jeg vil rangere helt på bunn av de jeg har sett. Det forrige i Korea var jo heller ikke mye å rope hurra for med tanke på publikum og rammene rundt.

Det neste vinter-OL er i Italia, så da er det jo håp om folkefest og god stemning. Håper det blir lenge til neste gang i Asia.
Enig. Bortsett fra norsk medaljefangst og rent sportslige prestasjoner var dette relativt begredelige greier. Og 100 % enig med deg. Det bør være tiår til neste gang det blir vinter-OL i Asia.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 2:53 pm
Armando71 skrev: søn feb 20, 2022 2:52 pm Et flott OL med tanke på medaljefangsten til de norske utøverne, men opplevelsen forringes kraftig av de trasige rammene rundt konkurransene. Uten publikum og i golde omgivelser har det vært et mesterskap som jeg vil rangere helt på bunn av de jeg har sett. Det forrige i Korea var jo heller ikke mye å rope hurra for med tanke på publikum og rammene rundt.

Det neste vinter-OL er i Italia, så da er det jo håp om folkefest og god stemning. Håper det blir lenge til neste gang i Asia.
Enig. Bortsett fra norsk medaljefangst og rent sportslige prestasjoner var dette relativt begredelige greier. Og 100 % enig med deg. Det bør være tiår til neste gang det blir vinter-OL i Asia.
Sapporo, Vancouver, Salt Lake City og Barcelona/Pyreneene( Spania, Frankrike og Andorra) er søkere til OL 2030. Tenker siste alternativ er mest urealistisk da OL 2026 er i Europa. Håper enten på Canada eller USA.

Number4

Legg inn av Number4 »

Hva skal man gjøre nå? :roll:

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Norsk kvinneidrett er virkelig nede i en bølgedal. Kun tre jenter som har tatt individuelle medaljer i dette OL, det må vel være rekordlavt? Begynner å bli lenge siden individuell medalje i sommer OL også - faktisk helt tilbake til 2008.

Bak Olsbu og Closterbolhaug (som uansett gir seg snart) så er det syltynne greier. Er jammen ikke sikkert at det blir noen individuelle gull på kvinner i neste OL heller, må vel satse på Wiklund og at et par av alpinjentene klarer å ta steg.
Sist redigert av Trehjulssykkel den søn feb 20, 2022 3:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Bolle

Legg inn av Bolle »

PapaSmurf skrev: søn feb 20, 2022 12:34 pm Så har vi Discovery. Vi nordmenn er vant til sendinger uten stadige forstyrrende avbrudd og med kommentatorer med mye kompetanse og flott formidlingsevne.
Øvelse etter øvelse har blitt skjemt av «vi tar en øøørliten pause, så er vi snart tilbake», og det kulminerte i en direkte ufin måte å vise dagens 3-mil i opptak på for oss som ikke orket å se det live. 4 reklamepauser på mellom 8 og 10 minutter. Disse pausene kveler stemning, det fjerner intensitet og nerve og det gjør at produktet som leveres blir langt langt svakere enn vi er vant til.

Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til. Noe kan nok skyldes at de ikke er i Kina, og noe må den fryktelig svake TV-produksjonen ta skylden for. Men jeg har savnet NRKs folk hver dag. Det opplevde jeg ikke da TV2 var inne med OL-rettigheter. De leverte langt bedre fra kommentatorboksen og enormt mye bedre på timing med reklameslots.

Så for meg er det litt delt. Et fantastisk OL sportslig sett, et svakt OL når man ser på TV-produktet og et elendig OL om man ser på rammen rundt.

Jeg håper at Discovery lærer av dette, for dette holder ikke neste gang.
Støttes. Anbefaler at du formidler dette til Discovery også, slik at de har muligheter til å lære av det

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

PapaSmurf skrev: søn feb 20, 2022 12:34 pm Når man ser tilbake på OL har det vært et strålende OL for norske utøvere.

Men jeg ønsker å grafse litt i det som trekker opplevelsen ned:

Å legge et OL til en forblåst, iskald ørkenslette var som forventet en horribel idé. Rammen rundt øvelsene har vært fæl. At det ikke er publikum kan ikke IOC noe for, men alt annet kan de skylde seg selv for.

Så har vi Discovery. Vi nordmenn er vant til sendinger uten stadige forstyrrende avbrudd og med kommentatorer med mye kompetanse og flott formidlingsevne.
Øvelse etter øvelse har blitt skjemt av «vi tar en øøørliten pause, så er vi snart tilbake», og det kulminerte i en direkte ufin måte å vise dagens 3-mil i opptak på for oss som ikke orket å se det live. 4 reklamepauser på mellom 8 og 10 minutter. Disse pausene kveler stemning, det fjerner intensitet og nerve og det gjør at produktet som leveres blir langt langt svakere enn vi er vant til.


Kommentatorene har jevnt over holdt alt fra litt svakere til mye svakere nivå enn det vi er vant til. Noe kan nok skyldes at de ikke er i Kina, og noe må den fryktelig svake TV-produksjonen ta skylden for. Men jeg har savnet NRKs folk hver dag. Det opplevde jeg ikke da TV2 var inne med OL-rettigheter. De leverte langt bedre fra kommentatorboksen og enormt mye bedre på timing med reklameslots.

Så for meg er det litt delt. Et fantastisk OL sportslig sett, et svakt OL når man ser på TV-produktet og et elendig OL om man ser på rammen rundt.

Jeg håper at Discovery lærer av dette, for dette holder ikke neste gang.
Jeg så det i opptak fra kl 0800.
Holdt på å klikke av de stadige "ørliten pause". De varte og rakk og ødela opplevelsen fullstendig. Hva tenker Discovery på? Jeg har lagt dem for evig hat etter OL :evil:

Kommentarene var stort sett ikke bra (unntatt for skiskyting), men det verste var fraværet av medaljeseremonier og de evinnelige reklameavbruddene. T.o.m. på teamsprinten la de inn reklamepauser. Stavbrekk o.a. dramatikk ble vi opplyst om i ettertid. Dette holder ikke i det hele tatt!
Terningkast 1 til Discovery. Håper de aldri får slike rettigheter mer.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Tyskland dominerte totalt og tok 9 av 10 gull på aking/skeleton/bob og 16 av 30 mulige medaljer. Er dette en idrett som er såpass dominert av kun ett land at den kan stå i fare på det olympiske program?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Number4 skrev: søn feb 20, 2022 3:01 pm Hva skal man gjøre nå? :roll:
Se opptakene du har gjort i reprise frem til neste OL. Mye snadder for mitt vedkommende. Syns fortsatt at det er flott å se Martin Johnsrud Sundby ta VM-gull på 15 km klassisk i Seefeld blant annet.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Topp 5:
1) Skiskytterstafett menn
2) Fellesstart skiskyting menn
3) Sprint skiskyting kvinner
4) 10 km langrenn kvinner
5) Kombinert storbakkerenn

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»