Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Svar
Intervallhall
Innlegg: 1627

Re: Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Legg inn av Intervallhall »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 1:30 am Jeg tviler på at Norge tar 5 gull i skiskyting. Formen til nå i sesongen tilsier rundt 3-4 gull, selv om man selvfølgelig kan ta mange flere med litt stang inn. JTB og T. Eckhoff har det høyeste toppnivået, men arenaen i Beijing er meget vindutsatt. En utøver som Lægreid kan profitere på det. Stafettene kan også bli bingo mtp skyting i vind. Land som Ukraina kan melde seg på i gullkamp for eksempel. Rangerer styrkeforholdet mellom Norge og Sverige likt, selv om Norge har bede bredde. E. Øberg og S. Samuelsson har vært bedre før jul, men det kan fort snu nærme mesterskapet.

I kombinert er det 3 gullsjanser. Ikke noe mixed-konkurranse å OL-programmet. Norge er favoritt til å ta 3 gull her. Riiber er suveren, og resten av laget er også jevnt bra. Minimum 2 gull

I skøyter har Norge gullsjanser for Ragne Wiklund og lagtempo-gutta. Sistnevnte har jeg ikke troen på den gjeveste plassen, men Wiklund viste i fjorårets VM at hun blir den nye skøytestjernen på kvinnesiden. Tipper hun tar medaljer, og med stang inn tar hun også gull. Men her er Sverige "sikret" 2 gull.

Alpint for herrer har vi gullmuligheter på samtlige øvelser. Tipper det ender med gull i Super G og lagkonkurranse, og 2-3 medaljer til. Kristoffersen, Solevåg og Mowinckel har muligheter, og spesielt sistnevnte er en slugger i mesterskap. Best bak Goggia i forrige fartsrenn. Sverige har Sara Hector og Kristoffer Jakobsen som kandidater, men ingen av de er gullfavoritter.

I hopp er det veldig åpent. Mange nasjoner som hevder seg i toppen. Sverige er ikke blant disse, selv om Baseline mest sannsynlig har Astrid Nordstedt som klar gullkandidat i kvinneklassen. Hører hun er glad i kinesisk mat. Nei, her har Norge gullmuligheter i samtlige øvelser. S. Opseth er en outsider i kvinneklassen, og hun blir en viktig brikke i lagkonkurransen. Granerud, Lindvik, Opseth og Bjørseth er gullkandidat i mixed, selv om Slovenia naturligvis er favoritter. Østerrike er også foran Norge i køen pdd. I herreklassen har flere av de norske nivået inne, men som nevnt er det veldig jevnt i toppen. Tipper på 1 gull totalt.

I langrenn ser det veldig bra ut for Norge. Johaug er favoritt til å ta 3 indviduelle gull, og på herresiden tar vi fort 5 gull totalt. Stafetten for kvinner kan gå alle veier, men Norge har det jevneste laget. H. Weng er en god avslutter, og skal ikke undervurderes i en spurt mot F. Karlsson. Spesielt i høyden. Her tipper jeg Norge ender med 8 av 12 gull.

I andre grener er Kleveland og Ruud gullfavoritter for Norge. De er store stjerner i sine idretter, og har det høyeste maksnivået. Sverige har gullmuligheter også her, og de har den suverene favoritten i skicross.

Alt i alt så er Norge STORFAVORITT til å vinne medaljestatistikken. Tyskland har mistet slagstyrken sin i kombinert og skiskyting, og blir nok ingen trussel i kampen om beste nasjon. Russland har heller ikke mange klare gullfavoritter. Sverige kan fort bli nummer 2 totalt, da de har fått litt bedre bredde enn i 2018. Men mye skal gå galt hvis ikke Norge ender på 14-15 gull i Beijing, og mest sannsynlig blir det også medaljerekord. Norge har aldri sett bedre ut før et vinter-OL.
Og hva sier du etter dagens renn? Fortsatt 3-4 gull i skiskyting i OL? Med den formen de norske er i nå er vi heldige om det i det hele tatt blir medaljer i skiskyting i OL.
Ja, syns det ser mer positivt ut på herresiden enn før jul.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: fre jan 07, 2022 12:32 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:25 pm Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? .
Ja
Ok. Vi får se hvem som får rett :) Jeg er sikker på at det blir mye mindre gull og mindre medaljer totalt enn det folk her tror.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:40 pm
lok1 skrev: fre jan 07, 2022 12:32 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:25 pm Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? .
Ja
Ok. Vi får se hvem som får rett :) Jeg er sikker på at det blir mye mindre gull og mindre medaljer totalt enn det folk her tror.
Ligger an til 3.plass for Holm Lægreid idag.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Blir det norsk medalje i OL da? Lov å håpe.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 1:30 am Jeg tviler på at Norge tar 5 gull i skiskyting. Formen til nå i sesongen tilsier rundt 3-4 gull, selv om man selvfølgelig kan ta mange flere med litt stang inn. JTB og T. Eckhoff har det høyeste toppnivået, men arenaen i Beijing er meget vindutsatt. En utøver som Lægreid kan profitere på det. Stafettene kan også bli bingo mtp skyting i vind. Land som Ukraina kan melde seg på i gullkamp for eksempel. Rangerer styrkeforholdet mellom Norge og Sverige likt, selv om Norge har bede bredde. E. Øberg og S. Samuelsson har vært bedre før jul, men det kan fort snu nærme mesterskapet.

I kombinert er det 3 gullsjanser. Ikke noe mixed-konkurranse å OL-programmet. Norge er favoritt til å ta 3 gull her. Riiber er suveren, og resten av laget er også jevnt bra. Minimum 2 gull

I skøyter har Norge gullsjanser for Ragne Wiklund og lagtempo-gutta. Sistnevnte har jeg ikke troen på den gjeveste plassen, men Wiklund viste i fjorårets VM at hun blir den nye skøytestjernen på kvinnesiden. Tipper hun tar medaljer, og med stang inn tar hun også gull. Men her er Sverige "sikret" 2 gull.

Alpint for herrer har vi gullmuligheter på samtlige øvelser. Tipper det ender med gull i Super G og lagkonkurranse, og 2-3 medaljer til. Kristoffersen, Solevåg og Mowinckel har muligheter, og spesielt sistnevnte er en slugger i mesterskap. Best bak Goggia i forrige fartsrenn. Sverige har Sara Hector og Kristoffer Jakobsen som kandidater, men ingen av de er gullfavoritter.

I hopp er det veldig åpent. Mange nasjoner som hevder seg i toppen. Sverige er ikke blant disse, selv om Baseline mest sannsynlig har Astrid Nordstedt som klar gullkandidat i kvinneklassen. Hører hun er glad i kinesisk mat. Nei, her har Norge gullmuligheter i samtlige øvelser. S. Opseth er en outsider i kvinneklassen, og hun blir en viktig brikke i lagkonkurransen. Granerud, Lindvik, Opseth og Bjørseth er gullkandidat i mixed, selv om Slovenia naturligvis er favoritter. Østerrike er også foran Norge i køen pdd. I herreklassen har flere av de norske nivået inne, men som nevnt er det veldig jevnt i toppen. Tipper på 1 gull totalt.

I langrenn ser det veldig bra ut for Norge. Johaug er favoritt til å ta 3 indviduelle gull, og på herresiden tar vi fort 5 gull totalt. Stafetten for kvinner kan gå alle veier, men Norge har det jevneste laget. H. Weng er en god avslutter, og skal ikke undervurderes i en spurt mot F. Karlsson. Spesielt i høyden. Her tipper jeg Norge ender med 8 av 12 gull.

I andre grener er Kleveland og Ruud gullfavoritter for Norge. De er store stjerner i sine idretter, og har det høyeste maksnivået. Sverige har gullmuligheter også her, og de har den suverene favoritten i skicross.

Alt i alt så er Norge STORFAVORITT til å vinne medaljestatistikken. Tyskland har mistet slagstyrken sin i kombinert og skiskyting, og blir nok ingen trussel i kampen om beste nasjon. Russland har heller ikke mange klare gullfavoritter. Sverige kan fort bli nummer 2 totalt, da de har fått litt bedre bredde enn i 2018. Men mye skal gå galt hvis ikke Norge ender på 14-15 gull i Beijing, og mest sannsynlig blir det også medaljerekord. Norge har aldri sett bedre ut før et vinter-OL.
Og hva sier du etter dagens renn? Fortsatt 3-4 gull i skiskyting i OL? Med den formen de norske er i nå er vi heldige om det i det hele tatt blir medaljer i skiskyting i OL.
Hmmm. Jeg tipper vel gull til Olsbu og Lægreid. Hvordan syns du selv det går?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Her er mine tanker for Norges medaljesjanser i OL, etter å ha vurdert litt nøyere enn i de forrige innleggene mine:

De eneste sikre medaljene vi har i OL er i langrenn (menn og kvinner) og kombinert. Der vinner vi noen gull. Vi har Klæbo, Johaug og Krüger. Og Riiber i kombinert.

Alpint - Kilde er god og kan ta medalje. Men jeg føler ikke den medaljen er like sikker som kombinert eller langrenn. Er veldig mange som kan ta medalje. Super-G er er vel der vi har størst sjanse til medalje med Kilde. Gutta har skuffet litt i slalåm i år. Derfor er jeg mye mer usikker der.

Skiskyting: Føler formen til gutta er litt på vei ned, dessverre. Bommet altfor mye i dag. Bø brødrene er ikke like gode som de var. Vet vi for eksempel har Lægreid og er par andre som alle kan ta medalje på en god dag, men formen er veldig ustabil. Russerne er sterke, det er også Frankrike og Tyskland. Tror faktisk vi har større mulighet på damesiden med Tandrevold og ikke minst Røiseland. Kan bli medaljer her men kan også bli stang ut.

Hopping: med den ustabile formen til gutta har jeg ikke høye forventninger. Blir vanskelig å slå japanerne. Men på en god dag er medalje mulig. Vi har kanskje en sjanse å ta medalje i laghopping.

Skøyter - med dagens form 0 medaljer individuelt. Mulig vi har en liten sjanse på lagmedalje.

Som sagt føler jeg svenskene har større bredde med medaljekandidater i skøyter, skiskyting, langrenn, hockey, curling osv. Det vil ikke forundre meg om de tar flere medaljer, i hvert fall flere gull enn oss.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:12 pm Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?
Nina Haver Løseth.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 2:07 pm Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.
Du er så patetisk, og du tørr jo søren ikke svare deg. Fantastisk å se deg skrive om hvor god en svenske som blir nummer 14 er, mens nordmennene som slår han er elendige.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 2:20 pm
Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:12 pm Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?
Nina Haver Løseth.
Takk. Kjente ikke igjen dialekten. Hørte mer ut som vær-Kari enn noen fra Molde.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 2:07 pm Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.
Sånn. Nå er du blokkert.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Wilhelm Ekensskär! Der har du medaljekandidat i OL. Svenskene klår oss her også.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 2:20 pm
Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:12 pm Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?
Nina Haver Løseth.
Takk. Kjente ikke igjen dialekten. Hørte mer ut som vær-Kari enn noen fra Molde.
Molde? Tror ikke hun vil like å høre at hun er derfra.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ser det er Ålesund nå ja. Hadde det for at det var Molde.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 2:20 pm
Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:12 pm Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?
Nina Haver Løseth.
Takk. Kjente ikke igjen dialekten. Hørte mer ut som vær-Kari enn noen fra Molde.
Spjelkavik som ligger cirka 10 kilometer innafor Ålesund. Fra Spjelkavik tar det sånn cirka 50 minutter til du kommer til den ferga som tar deg over til Molde. Overfarten fra Furneset til Molde er på litt over en halv time.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 3:46 pm Wilhelm Ekensskär! Der har du medaljekandidat i OL. Svenskene klår oss her også.
Skal vel sies at svenskene har en annen, noe bedre skøyteløper enn Ekensskär i bakhånd...

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

janesaj skrev: lør jan 08, 2022 7:33 pm
Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 3:46 pm Wilhelm Ekensskär! Der har du medaljekandidat i OL. Svenskene klår oss her også.
Skal vel sies at svenskene har en annen, noe bedre skøyteløper enn Ekensskär i bakhånd...
Ja, kommentaren min var en spøk til et troll.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 7:36 pm
janesaj skrev: lør jan 08, 2022 7:33 pm
Intervallhall skrev: lør jan 08, 2022 3:46 pm Wilhelm Ekensskär! Der har du medaljekandidat i OL. Svenskene klår oss her også.
Skal vel sies at svenskene har en annen, noe bedre skøyteløper enn Ekensskär i bakhånd...
Ja, kommentaren min var en spøk til et troll.
Right ;)

mashadar

Legg inn av mashadar »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 9:36 pm
Gutta har skuffet litt i slalåm i år. Derfor er jeg mye mer usikker der.
Ja, Foss-Solevåg ligger bare på 1.plass i slalomcupen. Riktignok delt med en svenske :shock:

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

mashadar skrev: lør jan 08, 2022 7:47 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 9:36 pm
Gutta har skuffet litt i slalåm i år. Derfor er jeg mye mer usikker der.
Ja, Foss-Solevåg ligger bare på 1.plass i slalomcupen. Riktignok delt med en svenske :shock:
Lol. Kunne ikke tro det ut fra prestasjonene hans.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 8:38 pm
mashadar skrev: lør jan 08, 2022 7:47 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 9:36 pm
Gutta har skuffet litt i slalåm i år. Derfor er jeg mye mer usikker der.
Ja, Foss-Solevåg ligger bare på 1.plass i slalomcupen. Riktignok delt med en svenske :shock:
Lol. Kunne ikke tro det ut fra prestasjonene hans.
Så å vinne renn er ikke bra nok?!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Etter i dag er jeg mer sikker enn noensinne på mine forventninger til OL.

Langrenn: Klæbo og Johaug. Blir gull. Er snakk om hvor mange.

Kombinert: Riiber. Blir gull dersom han ikke er skadet.

Skiskyting: null medaljer. De er for ustabile og stadion er vindutsatt. De norske presterer elendig i vind.

Hopp: Tja. Veldig sterk konkurranse. Kan bli medaljer. Kan bli ingen. De norske er for ustabile.

Skøyter: Elendige prestasjoner i EM. Null medaljer.

Alpint: Eneste medaljesjansen vi har er Kilde i Super-G. De andre er for dårlig. Dersom ikke Kilde får det til ser det dårlig ut også her.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

sexxes skrev: lør jan 08, 2022 2:25 pm
TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 2:07 pm Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.
Du er så patetisk, og du tørr jo søren ikke svare deg. Fantastisk å se deg skrive om hvor god en svenske som blir nummer 14 er, mens nordmennene som slår han er elendige.
Svensken ble nummer to i dag i skiskyting. Bedre enn beste norske som kom på en tredje plass.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: søn jan 09, 2022 1:50 pm
sexxes skrev: lør jan 08, 2022 2:25 pm
TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 2:07 pm Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.
Du er så patetisk, og du tørr jo søren ikke svare deg. Fantastisk å se deg skrive om hvor god en svenske som blir nummer 14 er, mens nordmennene som slår han er elendige.
Svensken ble nummer to i dag i skiskyting. Bedre enn beste norske som kom på en tredje plass.
Fantastisk at du kun legger vekt på renn hvor en svenske er foran, men om en nordmann er foran overser du det glatt.
Og dette innlegget svarer du på, mens du pingler ut ellers. Om du er et troll eller ikke er du uansett en ynkelig person.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Dere vet at det går an å unngå å svare?

Langrenn i OL har vist seg å være utfordrende for Norge i flere mesterskap, spesielt sett i forhold til VM. Ofte har dette blitt begrunnet i at smørerne har mer kjennskap til kjente VM-arenaer som Falun og Val di Fiemme, så skiene til de norske har variert mer i OL. Dette er det jeg er mest usikker på foran mesterskapet. Har vi like gode ski som de andre nasjonene blir det mye gull.

Vi presterte riktignok godt i forrige OL med 7/12 gull, så vi får håpe trenden fortsetter. I den formen Klæbo er i holder jeg han som favoritt på sprint, sprintstafett, stafett, 30km og 50km. Å vinne alle fem blir vanskelig, men ikke utenkelig. I forrige VM tok han 3 gull, men burde tatt 4 med tanke på 5-mila. Om de norske kjører "lag" mot Bolsjunov, og dersom Holund/Krüger presterer godt i høyden, kan 30/50 km gå til de. Det jeg ikke vil se er et norsk lag som kjører av Klæbo, mens Bolsjunov henger på inn til spurten.

På kvinnesiden blir det mye svensk, men Johaug rasker fort med seg 2-3 gull. Tror svenskene tar stafetten.

I kombinert kan det også bli mye gull. Og i Skiskyting/Alpint/Hopp er marginene så små at vi kan få alt fra 2-10 gull totalt sett i disse øvelsene.

Det bør bli tidenes mesterskap for Norge. Vi tok altså 13 gull i begge de to siste VM på ski. Når vi legger til alpint, skiskyting, curling, brett, skøyter++ så er det lov å drømme om 20 gull.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Leser nå at måten Kina tester for covid-19 er med andre verdier enn hva vi gjør i Europa. Det betyr at i Kina kan du teste positiv for noe som hadde blitt en negativ test i Europa. Med det smittetrykket som er rundt i verden så kan dette fort blir et ganske så spesielt OL. Det er den svenske SOK legen Jacob Swanberg som advarer mot at "friske" kan bli sendt hjem.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Blir Kjetil Jansrud klar? I verste fall får jeg heie på Eric Guay og Peter Fill (to personlige favoritter), i tillegg til Aleksander Kilde, selvsagt.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jompa skrev: tir jan 11, 2022 11:06 am Det bør bli tidenes mesterskap for Norge. Vi tok altså 13 gull i begge de to siste VM på ski. Når vi legger til alpint, skiskyting, curling, brett, skøyter++ så er det lov å drømme om 20 gull.
Svaret er 21 gull, 12 sølv og 11 bronse på alle de siste VM-øvelsene som også har OL-øvelse. Så er det noen som ikke er med (Johannes Dale/Østberg Amundsen bla.), mens noen av årets favoritter ikke tok medalje i fjor (Ruud, Kilde bl.a.)

Så ja, man kan faktisk forvente tidenes OL basert på fjoråret. Samtidig er det jo ting å bekymre seg over. Mye vind, kubisk hoppbakke, ukjente arenaer, ukjent føre, covid osv.
Blir uansett deilig å få et vinter-OL igjen!

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

LeSorcier skrev: tir jan 11, 2022 10:14 pm Blir Kjetil Jansrud klar? I verste fall får jeg heie på Eric Guay og Peter Fill (to personlige favoritter), i tillegg til Aleksander Kilde, selvsagt.
Tror ikke det finnes OL for gæmliser enda :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»