Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Svar
KongOlav2

Re: Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Legg inn av KongOlav2 »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 4:01 pm
Ifølge denne wikisiden og flere andre sider så står SLC som en av søkerne. Håper egentlig det samme som deg med 2 OL på rappen i Europa. Men om det ikke skjer så håper jeg at Sapporo fallet ut. Vancouver/SLC er egentlig hipp som happ for meg.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Vinter-OL_2030
På den engelske wiki-siden står det "pending bid".

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jeremiah skrev: søn feb 20, 2022 4:06 pm Vil helst ikke ha flere OL på steder som helt mangler vintersportstradisjoner i min levetid. Vi trenger engasjert publikum i flere OL på rad nå.
Tror ikke det er så store muligheter for at det skjer heller. Spørs om du regner Spania inn i dette, de kommer nok til å få det en gang i fremtiden. Ellers blir det nok mye Europa/Nord-Amerika fremover, samt Sapporo.

William_S

Legg inn av William_S »

Norge burde absolutt søke. Jeg er sikker på at om ol i år hadde gått i Oslo så hadde det blitt en folkefest av dimensjoner. Langt over dette dulle olet i Kina. Men norsk media og distrikts Norge hadde en klar agenda... jeg er fortsatt forbanna på det pisset som herja norsk media i 2014.

Og ikke minst ble mye av dette bråket startet av Frp i Oslo..

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

William_S skrev: søn feb 20, 2022 6:12 pm Norge burde absolutt søke. Jeg er sikker på at om ol i år hadde gått i Oslo så hadde det blitt en folkefest av dimensjoner. Langt over dette dulle olet i Kina. Men norsk media og distrikts Norge hadde en klar agenda... jeg er fortsatt forbanna på det pisset som herja norsk media i 2014.

Og ikke minst ble mye av dette bråket startet av Frp i Oslo..
Folkefest er jeg ikke sikker på at det ville blitt.

William_S

Legg inn av William_S »

sexxes skrev: søn feb 20, 2022 6:22 pm
William_S skrev: søn feb 20, 2022 6:12 pm Norge burde absolutt søke. Jeg er sikker på at om ol i år hadde gått i Oslo så hadde det blitt en folkefest av dimensjoner. Langt over dette dulle olet i Kina. Men norsk media og distrikts Norge hadde en klar agenda... jeg er fortsatt forbanna på det pisset som herja norsk media i 2014.

Og ikke minst ble mye av dette bråket startet av Frp i Oslo..
Folkefest er jeg ikke sikker på at det ville blitt.
Hvorfor ikke? Er bare å ta en titt på coronaregler i Norge vs Kina. Vi hadde nok ikke plassert folk på elendige isolasjonshotell i gokk og gitt folk dårlig mat

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

William_S skrev: søn feb 20, 2022 6:26 pm
sexxes skrev: søn feb 20, 2022 6:22 pm
William_S skrev: søn feb 20, 2022 6:12 pm Norge burde absolutt søke. Jeg er sikker på at om ol i år hadde gått i Oslo så hadde det blitt en folkefest av dimensjoner. Langt over dette dulle olet i Kina. Men norsk media og distrikts Norge hadde en klar agenda... jeg er fortsatt forbanna på det pisset som herja norsk media i 2014.

Og ikke minst ble mye av dette bråket startet av Frp i Oslo..
Folkefest er jeg ikke sikker på at det ville blitt.
Hvorfor ikke? Er bare å ta en titt på coronaregler i Norge vs Kina. Vi hadde nok ikke plassert folk på elendige isolasjonshotell i gokk og gitt folk dårlig mat
Tror du virkelig det!?
Vil heller tro det hadde blitt flyttet til 2023.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Neptun skrev: søn feb 20, 2022 3:03 pm Jeg så det i opptak fra kl 0800.
Holdt på å klikke av de stadige "ørliten pause". De varte og rakk og ødela opplevelsen fullstendig. Hva tenker Discovery på? Jeg har lagt dem for evig hat etter OL :evil:

Kommentarene var stort sett ikke bra (unntatt for skiskyting), men det verste var fraværet av medaljeseremonier og de evinnelige reklameavbruddene. T.o.m. på teamsprinten la de inn reklamepauser. Stavbrekk o.a. dramatikk ble vi opplyst om i ettertid. Dette holder ikke i det hele tatt!
Terningkast 1 til Discovery. Håper de aldri får slike rettigheter mer.
Jeg tok opp 3-mila i natt- så den i opptak slik at jeg var ferdig litt over 0930 og skjønte ingenting da reprisen fortsatt ikke var ferdig :lol:

Nei hvilket reklame-helvete årets OL har vært! Føler faktisk at jeg som seer blir holdt for narr når TVN skal skvise inn Enda en reklamepause på andre runde av sprintstafetten!
NEI! Jeg er ikke interessert i den slitsomme handlelista til denne småbarnsfamilien som skal på Obs! Jeg vil se TUW brekke staven i stort bilde- dramatisk formidlet av i alle fall én av kommentatorene!

Men dette OL har TVN formidlet mest mtp å få folk over på Discovery+, som om det er på den måten folk flest ønsker å oppleve et OL 🤭😊😆
Sånn føler jeg disse reklameavbruddene er timet: "du kan jo se reklamefritt på vår strømmetjeneste!"

Litt "groteske" har også reklame-jinglene på TVNorge vært de siste dagene: Thomas Giertsen dukker opp i ruta- blir "skalpert" og ut av hullet i hodet dukker Atle Antonsen opp :twisted:


Og også ganske spesielt å se at medaljeseremoniene ble gjemt vekk på D+ (!) En verdig avslutning på OL-dagen for de som var så heldige å vinne medaljer vises utelukkende på en strømmetjeneste!
Rett nok med en kort reprise på kveldssendingen idet nasjonalsangen ble spilt- men i mange tilfeller ved 2 norske Gull: så ble disse 2 avspillingene slått sammen selvsagt 😁

Ok: ofte kolliderte disse seremoniene med kveldsøvelser på ski- men hva med å vise dem i disse timelange høydepunkt-sendingene fra 15/16-tida og utover (tar et forbehold om at disse ble vist i disse sendingene etterhvert- men i starten av OL var disse sendingene rene reprisesendinger av dagens øvelser!)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

JODDEMM skrev: søn feb 20, 2022 7:19 pm
Neptun skrev: søn feb 20, 2022 3:03 pm Jeg så det i opptak fra kl 0800.
Holdt på å klikke av de stadige "ørliten pause". De varte og rakk og ødela opplevelsen fullstendig. Hva tenker Discovery på? Jeg har lagt dem for evig hat etter OL :evil:

Kommentarene var stort sett ikke bra (unntatt for skiskyting), men det verste var fraværet av medaljeseremonier og de evinnelige reklameavbruddene. T.o.m. på teamsprinten la de inn reklamepauser. Stavbrekk o.a. dramatikk ble vi opplyst om i ettertid. Dette holder ikke i det hele tatt!
Terningkast 1 til Discovery. Håper de aldri får slike rettigheter mer.
Jeg tok opp 3-mila i natt- så den i opptak slik at jeg var ferdig litt over 0930 og skjønte ingenting da reprisen fortsatt ikke var ferdig :lol:

Nei hvilket reklame-helvete årets OL har vært! Føler faktisk at jeg som seer blir holdt for narr når TVN skal skvise inn Enda en reklamepause på andre runde av sprintstafetten!
NEI! Jeg er ikke interessert i den slitsomme handlelista til denne småbarnsfamilien som skal på Obs! Jeg vil se TUW brekke staven i stort bilde- dramatisk formidlet av i alle fall én av kommentatorene!

Men dette OL har TVN formidlet mest mtp å få folk over på Discovery+, som om det er på den måten folk flest ønsker å oppleve et OL 🤭😊😆
Sånn føler jeg disse reklameavbruddene er timet: "du kan jo se reklamefritt på vår strømmetjeneste!"

Litt "groteske" har også reklame-jinglene på TVNorge vært de siste dagene: Thomas Giertsen dukker opp i ruta- blir "skalpert" og ut av hullet i hodet dukker Atle Antonsen opp :twisted:


Og også ganske spesielt å se at medaljeseremoniene ble gjemt vekk på D+ (!) En verdig avslutning på OL-dagen for de som var så heldige å vinne medaljer vises utelukkende på en strømmetjeneste!
Rett nok med en kort reprise på kveldssendingen idet nasjonalsangen ble spilt- men i mange tilfeller ved 2 norske Gull: så ble disse 2 avspillingene slått sammen selvsagt 😁

Ok: ofte kolliderte disse seremoniene med kveldsøvelser på ski- men hva med å vise dem i disse timelange høydepunkt-sendingene fra 15/16-tida og utover (tar et forbehold om at disse ble vist i disse sendingene etterhvert- men i starten av OL var disse sendingene rene reprisesendinger av dagens øvelser!)
Ja dessverre har det vært mykje å ta tak i med dette OL. Ein ting er at mange kommentatorer ikkje kjenner godt til sporten dei kommenterer. Dessverre blir det veldig tydeleg for oss som følgjer med dette til vanleg. Reklamepausene har vært eit sann mareritt. Eksempel 3 mila som hadde 6 eller 7 reklamerpause og utan muligheit til å sjå rennet med liten skjerm. Ekstremt irriterende for oss som ikkje vil betale for å følgje dette på discovery +

Skuffande at medaljeseremonier ikkje blir vist på tven og den eine eurosportkanalen viste knapt live sport og stort sett intervjuet. Derimot er det mykje dei heller har prioritert å vist på discovery +. Ein del ting på eurosport var også reprise av tidlegarar finaler og ikkje live sport.

Alt i alt så er discovery + sendingene ganske ok, men det er klart at det blir ikkje det samme å følgje sendingene på PC og ikkje tven

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JODDEMM skrev: søn feb 20, 2022 7:19 pm
Neptun skrev: søn feb 20, 2022 3:03 pm Jeg så det i opptak fra kl 0800.
Holdt på å klikke av de stadige "ørliten pause". De varte og rakk og ødela opplevelsen fullstendig. Hva tenker Discovery på? Jeg har lagt dem for evig hat etter OL :evil:

Kommentarene var stort sett ikke bra (unntatt for skiskyting), men det verste var fraværet av medaljeseremonier og de evinnelige reklameavbruddene. T.o.m. på teamsprinten la de inn reklamepauser. Stavbrekk o.a. dramatikk ble vi opplyst om i ettertid. Dette holder ikke i det hele tatt!
Terningkast 1 til Discovery. Håper de aldri får slike rettigheter mer.
Jeg tok opp 3-mila i natt- så den i opptak slik at jeg var ferdig litt over 0930 og skjønte ingenting da reprisen fortsatt ikke var ferdig :lol:

Nei hvilket reklame-helvete årets OL har vært! Føler faktisk at jeg som seer blir holdt for narr når TVN skal skvise inn Enda en reklamepause på andre runde av sprintstafetten!
NEI! Jeg er ikke interessert i den slitsomme handlelista til denne småbarnsfamilien som skal på Obs! Jeg vil se TUW brekke staven i stort bilde- dramatisk formidlet av i alle fall én av kommentatorene!

Men dette OL har TVN formidlet mest mtp å få folk over på Discovery+, som om det er på den måten folk flest ønsker å oppleve et OL 🤭😊😆
Sånn føler jeg disse reklameavbruddene er timet: "du kan jo se reklamefritt på vår strømmetjeneste!"

Litt "groteske" har også reklame-jinglene på TVNorge vært de siste dagene: Thomas Giertsen dukker opp i ruta- blir "skalpert" og ut av hullet i hodet dukker Atle Antonsen opp :twisted:


Og også ganske spesielt å se at medaljeseremoniene ble gjemt vekk på D+ (!) En verdig avslutning på OL-dagen for de som var så heldige å vinne medaljer vises utelukkende på en strømmetjeneste!
Rett nok med en kort reprise på kveldssendingen idet nasjonalsangen ble spilt- men i mange tilfeller ved 2 norske Gull: så ble disse 2 avspillingene slått sammen selvsagt 😁

Ok: ofte kolliderte disse seremoniene med kveldsøvelser på ski- men hva med å vise dem i disse timelange høydepunkt-sendingene fra 15/16-tida og utover (tar et forbehold om at disse ble vist i disse sendingene etterhvert- men i starten av OL var disse sendingene rene reprisesendinger av dagens øvelser!)
Det at vi har gått glipp av medaljeremonier i tidenes beste OL for Norge har vært veldig trist.
Er jo dette man virkelig ser frem til på kvelden når våre flotte utøvere skal hylles. Var tanken at folk skulle abonnere på D+ for at folk skulle få se det?
I det store og hele, jeg håper Dicovery aldri mer får senderettigheter til OL eller andre store mesterskap. Dette var begredelig.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:06 pm Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486
Så langrenn i 2026 skal bestå av 2 distanserenn, 1 sprint og 3 stafetter i følge Saltvedt. Sier litt om hvor fette nedsnødd den fyren er.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Bare en kjapp reminder om å avslutte gratisabonnementet ditt på discovery + snarest!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 11:11 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:06 pm Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486
Så langrenn i 2026 skal bestå av 2 distanserenn, 1 sprint og 3 stafetter i følge Saltvedt. Sier litt om hvor fette nedsnødd den fyren er.
Tar ut noen sitater fra artikkelen som viser litt av spennvidden.

De har satt et tak på 2900 deltagere i vinterlekene, fordelt på 100 øvelser.

I Beijing er tallet allerede 2871 – fordelt på hele 109 øvelser.

Og nå skal flere inn.

I tillegg ønsker man å inkludere flest mulig nasjoner. I Beijing var det Haiti og Saudi-Arabias tur til å gjøre vinterolympisk debut.
Deretter et lengre sitat om den nye øvelsen randonee. Her syns jeg det faktisk var noe fornuftig.
Det som allerede er vedtatt, er å ønske en helt ny gren velkommen, nemlig det som på helt passelig godt norsk heter randonee.

Det engelske begrepet er uansett mer majestetisk, nemlig ski mountaineering. Det dreier seg rett og slett om å gå opp fjellsider på de samme skiene som du kjører ned med. Og noen ganger gå på føttene med skiene på skuldrene. På veien skal man passere porter.

Forgjengeren, som var på OL-programmet i lekenes spede barndom, het militært patruljeløp, som i 1928 i St. Moritz var såkalt oppvisningsgren. Her oppsto også uttrykket «samling i bånn» da det norske laget, ledet av Ole Reistad, skulle ta igjen det ledende sveitsiske laget i den siste utforkjøringen. Norge vant med over 4 minutter til slutt.

Patruljeløpene ble først en inspirasjon til det som ble skiskyting. Nå kommer den andre avleggeren i form av randonee, som har blitt særdeles populært i Mellom-Europa, og da særlig vertsnasjonen Italia.

I tillegg har en nasjon som Spania meget lovende utøvere. Dette er av typen markeder IOC intenst ønsker å gjøre vinterlekene mer attraktive for. Og da må Norge henge seg på.

Hele fem randonee-øvelser er vedtatt på programmet i Italia i 2026.

Norges største håp per i dag heter nettopp Hans Inge Klette og er fullstendig ukjent for folkets brede lag. Inntil videre.
Så er det skiskyting som får søkelyset på seg.
Og når vi først var innom skiskyting, så har vår paradegren i dette OL ett spørsmål når det gjelder øvelsesprogrammet som fortsatt står ubesvart:

Kan noen egentlig forklare hvordan man fortsatt først kan dele ut ett gull i sprint – og så et nytt til den som vinner den etterfølgende jaktstarten, der den som allerede har vunnet et gull, starter med forsprang?

Det bryter med noen helt grunnleggende prinsipper for sport. Skiskyting har lenge hatt et omdømme som fremtidsrettet og nyskapende. Men akkurat her lever sporten faktisk ut noe prehistorisk – og den lever godt. Så langt har ingen seriøse forslag på å få endret denne øvelsen blitt diskutert. Det bør de bli snart.

Selv den ellers konservative langrennssporten avskaffet den tilsvarende kombinasjonen etter de tre vinterlekene på 1990-tallet og erstattet det med én medaljeøvelse, nemlig skiathlon.

Nå bør skiskyting gjøre det samme – og la Marte Olsbu Røiseland og Johannes Thingnes Bø bli de verdige siste med gull fra OL-sprinten.

Så kommer langrenn. Hold deg fast.

Det tydeligste tegnet i tiden er ellers de såkalte blandet-øvelsene, altså konkurranseformer med kvinner og menn på lag. Av sju nye øvelser i Beijing-lekene er fire blandede, inkludert blandet laghopp og blandet stafett i snøbrettcross.

Skiskyting har hatt en tilsvarende stafett siden 2014. Langrenn har fortsatt ikke fått startet med dette, hvilket jo er litt merkelig. Men en arbeidsgruppe i FIS; hvor vår egen skipresident Erik Røste er medlem, jobber nå med å se på fremtidig øvelsesformat.

Der ligger garantert en blandet stafett inne som et forslag til de fremtidige mesterskap.

Det som selvsagt er synd, er at vi aldri rakk å få oppleve vekslingen mellom Therese Johaug og Johannes Høsflot Klæbo i en OL-stafett. Det ville vært moderne langrennspoesi.
Utfordringen for langrenn i OL er likevel at noe må ut på kortere eller lenger sikt.

For Norge ville en naturlig kandidat vært lagsprinten, som ennå ikke helt har klart å fascinere oss – men øvelsen er så populær i Sør-Europa at den garantert blir med videre.

De mest åpenbare kandidatene for utstemming er derfor de gjenværende enkeltstartene på 10 og 15 kilometer.

Det skjer i så fall ikke uten norske protester.

Men det emosjonelle aspektet rundt mer tradisjonelt langrenn er etter alle indikasjoner atskillig mer fremtredende i Norge enn noe annet sted.
Til slutt tar jeg med hva han mener om kombinert kvinner og sølvmedaljen til Kilde.
Kvinner, kombinert og kombinasjon
Det symbolsk viktigste grepet vil likevel være at kombinert for kvinner blir OL-øvelse. Kombinert er eneste gren hvor ikke begge kjønn får delta. Det vil bli endret.

Da heter OL-favoritten per i dag Gyda Westvold Hansen, som er kusine av Therese Johaug og kommer fra Dalsbygda.

Kombinert er og blir tradisjonenes egen gren, selv når den er helt ny.

En annen tradisjon som har utspilt sin rolle etter lekene, er den alpine kombinasjonen.

Når ikke engang løperne selv virker som om de virkelig engasjerer seg, bør man tenke nytt. Kombinasjonsøvelsen for menn samlet fattige 27 startende. 17 fullførte.

Den norske sølvvinner Aleksander Aamodt Kilde bestemte seg ikke for å delta før samme morgen – og hadde ikke trent slalåm på over to år.

Det er ikke slik OL-medaljer skal vinnes.

Nå bør alpint trosse motviljen fra flere av stjernene og bytte ut kombinasjonen med en parallell-øvelse, også i OL.

Cortina d’Ampezzo er en perfekt arena for noe slikt om fire år.

Mye skal diskuteres og mer skal endres innen OL innvies på den ikoniske 100-årsjubilanten San Siro stadion i Milano 6. februar 2026.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:06 pm Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486
Virker som om skrivekløen hos Saltvedt/Welhaven er blitt ekstra stor under OL. Og igjen er det oppkonstruerte problemstillinger. Problemet med antall øvelser og deltakere er jo også et mindre problem nå som spesielt vinterlekene blir mer og mer utstrakt (tre deltakerlandsbyer i år, omtrent det samme i 2026)
Han har jo heller ikke skjønt det han skriver om. Det er ikke 10/15km som er problemet for IOC, det er jo omtrent de samme som deltar der som i skiathlon og 30/50. Apropos skiathlon så henger nok denne i en tynnere tråd enn intervallstarten.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

lok1 skrev: søn feb 20, 2022 11:23 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:06 pm Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486
Virker som om skrivekløen hos Saltvedt/Welhaven er blitt ekstra stor under OL. Og igjen er det oppkonstruerte problemstillinger. Problemet med antall øvelser og deltakere er jo også et mindre problem nå som spesielt vinterlekene blir mer og mer utstrakt (tre deltakerlandsbyer i år, omtrent det samme i 2026)
Han har jo heller ikke skjønt det han skriver om. Det er ikke 10/15km som er problemet for IOC, det er jo omtrent de samme som deltar der som i skiathlon og 30/50. Apropos skiathlon så henger nok denne i en tynnere tråd enn intervallstarten.
Dersom det blir endringer i fremtidige OL i langrenn vil VM-programmet også bli justert?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:39 pm
lok1 skrev: søn feb 20, 2022 11:23 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 11:06 pm Saltvedt, mannen som fikk Russlands mektige skipresident til å gå til boikott av Norge har skrevet en artikkel om hvilke øvelser som bør inn til neste OL og hva som bør ut. Vil tro at noen av forslagene vil vekke reaksjoner. Blant annet kombinasjon alpint og jaktstart skiskyting som ifølge han bør ut. Så beklager han at det ikke vil være mulig å se Therese Johaug veksle med Johannes Høsflot Klæbo. For den vil han ha inn. Miksstafett altså. Hva som skal ut spør du kanskje? 10/15 km intervallstart dersom han hadde fått viljen sin. Les artikkelen. Gjør deg opp en mening.
https://www.nrk.no/sport/gullene-vi-ikk ... 1.15862486
Virker som om skrivekløen hos Saltvedt/Welhaven er blitt ekstra stor under OL. Og igjen er det oppkonstruerte problemstillinger. Problemet med antall øvelser og deltakere er jo også et mindre problem nå som spesielt vinterlekene blir mer og mer utstrakt (tre deltakerlandsbyer i år, omtrent det samme i 2026)
Han har jo heller ikke skjønt det han skriver om. Det er ikke 10/15km som er problemet for IOC, det er jo omtrent de samme som deltar der som i skiathlon og 30/50. Apropos skiathlon så henger nok denne i en tynnere tråd enn intervallstarten.
Dersom det blir endringer i fremtidige OL i langrenn vil VM-programmet også bli justert?
Tja. Den eneste endringen jeg kan se for meg at kan skje i fremtidige OL for langrenn er at man erstatter dagens lagsprint med en blandet lagsprint. Det er jo ikke en kjempestor endring, men gjør kanskje konkurransen litt mer spennende. Og da er det nok naturlig at den øvelsen først må inn på VM-programmet. Så svaret er vel egentlig ja.
Og som sagt ser jeg ikke for meg at de skal endre f.eks 10/15. Skiathlonen er mer kostbar å arrangere, så den henger nok tynnere, og da gjør den nok det i VM også om den forsvinner.
Men det er nok ikke langrenn som kommer til å ha de største omveltningene uansett.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Har prøvd å lese Saltvedts kommentar igjen. Makkverk. Han skiller ikke mellom det han fremsier som fakta, hva som er hans synsinger og hva som er hans egne meninger.

Bare fordi FIS har sagt at de skal se på sammensetningen av langrennsprogrammet, betyr IKKE at det blir de store endringene som han tydeligvis har tolket det som. At han personlig mener jaktstart i skiskyting er tull betyr IKKE at IBU skal endre på programmet. Han påstår også at randonee er tatt med for å få spanjolene interessert i OL, men han glemmer at det er den italienske arrangøren som har ønsket dette (akkurat som at bandy hadde blitt ny øvelse om Stockholm hadde fått lekene). Randonee kommer ikke til å være på programmet i 2030 om f.eks. Sapporo får lekene.

For noe rør. En av de aller dårligste kommentarene jeg har lest av en sportskommentator noen gang. Og nå er den på forsiden av nrk.no.. Jøye meg.

Number4

Legg inn av Number4 »

Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 3:04 pm
Number4 skrev: søn feb 20, 2022 3:01 pm Hva skal man gjøre nå? :roll:
Se opptakene du har gjort i reprise frem til neste OL. Mye snadder for mitt vedkommende. Syns fortsatt at det er flott å se Martin Johnsrud Sundby ta VM-gull på 15 km klassisk i Seefeld blant annet.
Den med Sundby skal jeg dra frem, stund siden jeg så den. Føler alltid bare en tomhet når store evenementer er over. Heldigvis er det alltid noe å se frem til når en får summet seg.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Number4 skrev: man feb 21, 2022 2:48 pm
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 3:04 pm
Number4 skrev: søn feb 20, 2022 3:01 pm Hva skal man gjøre nå? :roll:
Se opptakene du har gjort i reprise frem til neste OL. Mye snadder for mitt vedkommende. Syns fortsatt at det er flott å se Martin Johnsrud Sundby ta VM-gull på 15 km klassisk i Seefeld blant annet.
Den med Sundby skal jeg dra frem, stund siden jeg så den. Føler alltid bare en tomhet når store evenementer er over. Heldigvis er det alltid noe å se frem til når en får summet seg.
Jeg kan gi deg en god grunn til å se akkurat denne om att. Sekunderingen i sprintbakken 1 km før mål og Vidar Løfshus som tok fullstendig av. Bare det halvminuttet der alene er mer enn god nok grunn til å få med seg løpet. Nest største høydepunktet fra det mesterskapet var når Holund fikk luke til resten av feltet. Det skjer på runde 3 av 6. Ganske så tidlig etter at de har vært inne på arenaen.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Olympiske poeng- oversikten:
"Før i tiden" ble der ført poengoversikt i tillegg til medaljeoversikt hvor de 6 beste i hver øvelse fikk poeng på skalaen 7-5-4-3-2-1. Slik får man i tillegg til medaljene en vekting på hvor mange toppresultater et land har f.eks vil et lass av sølv- og bronsemedaljer veie opp for 1 Gull her.

BEIJING 2022:

1: 🇧🇻nor 252 poeng (61 plasseringer) 16 Gull og 37 medaljer

2: 🇷🇺rus 222 (61) 6 G, 32 med.
3: 🇩🇪tys 201 (47) 12 G, 27 med.
4: 🇺🇲usa 197 (58) 8 G, 25 med.
5: 🇨🇦can 174 (53) 4 G, 26 med.

6: 🇦🇹øst 145 (40) 7 G, 18 med.
7: 🇸🇪sve 135 (34) 8 G, 18 med.
8: 🇳🇱ned 127 (32) 8 G, 17 med.
9: 🇨🇳chn 121 (30) 9 G, 15 med.
10:🇮🇹ita 118 (36) 2 G, 17 med.
10:🇯🇵jap 118 (32) 3 G, 18 med.

12:🇨🇭sui 114 (31) 7 G, 14 med.
13:🇫🇷fra 101 (26) 5 G, 14 med.
14: 🇰🇷rok 60 (18) 2 G, 9 med.
15: 🇫🇮fin 55 (15) 2 G, 8 med.

16: 🇸🇮slo 45 (11) 2 G, 7 med.
17: 🇦🇺aus 30 (9) 1 G, 4 med.
18: 🇨🇿tsj 24 (8) 1 G, 2 med.
19: 🇭🇺ung 20 (6) 1 G, 3 med.
20: 🇬🇧gbr 19 (6) 1 G, 2 med.
20: 🇳🇿nze 19 (3) 2 G, 3 med.

22: 🇧🇾hvi 18 (7) 2 med.
23: 🇧🇪bel 16 (4) 1 G, 2 med.
23: 🇵🇱pol 16 (8) 1 med.
25: 🇱🇻lat 13 (5) 1 med.
26: 🇸🇰svk 11 (2) 1 G, 2 med.

27: 🇪🇪est 7 (2) 1 med.
28: 🇪🇸spa 6 (2) 1 med.
29: 🇰🇿kaz 5 (2)
29: 🇺🇦ukr 5 (1) 1 med.
31: 🇬🇪geo 1 (1)
31: 🇮🇱isr 1 (1)
31: 🇮🇩mon 1 (1)
31: 🇹🇷tyr 1 (1)

*Russland nr.2 foran Tyskland med bare halvparten så mange Gull.
*Canada i likhet med Russland godt inne på topp 5 til tross for bare 10 Gull totalt, men med 58 medaljer totalt!
*Resten av landene i topp 9 har minst 7 Gull- men max 18 medaljer!
*Kina med 9 Gull og nr.3 på medaljeoversikten er bare 9.best på poeng
*Hviterussland bedre enn 2 av landene med Gull!
*Kazakhstan best av de medaljeløse- likt med Ukraina
*6.plass til Tyrkia i kortbaneløp: landets første topp 10-plassering i et vinter-OL!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»