Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Svar
TheBaseline

Re: Vinter-OL 2022 - Generell tråd

Legg inn av TheBaseline »

Etter hoppingen i dag er jeg mer sikker på at dette blir et dårlig OL for Norge. Jeg tror vi ender på 4-6 gull, i kombinert og langrenn. Blir null medaljer i hopping, skiskyting, skøyter.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: lør jan 01, 2022 3:35 pm Hopp kan bli spennende. Form nå har selvfølgelig ingenting å si. Det som gjør det veldig spesielt i år er jo at det er en bakke hvor ingen (?) har hoppet før, den er helt ny og kubisk. Tror det kan passe de norske!
Er du fortsatt lite sikker etter hoppingen i dag med beste norske på fjerdeplass?

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

TheBaseline skrev: lør jan 01, 2022 4:37 pm
lok1 skrev: lør jan 01, 2022 3:35 pm Hopp kan bli spennende. Form nå har selvfølgelig ingenting å si. Det som gjør det veldig spesielt i år er jo at det er en bakke hvor ingen (?) har hoppet før, den er helt ny og kubisk. Tror det kan passe de norske!
Er du fortsatt lite sikker etter hoppingen i dag med beste norske på fjerdeplass?
Form nå har jo selvfølgelig ingenting å si. Kraft var rævva i hele fjor, så kom VM og han tok gull.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

TheBaseline skrev: lør jan 01, 2022 4:37 pm
lok1 skrev: lør jan 01, 2022 3:35 pm Hopp kan bli spennende. Form nå har selvfølgelig ingenting å si. Det som gjør det veldig spesielt i år er jo at det er en bakke hvor ingen (?) har hoppet før, den er helt ny og kubisk. Tror det kan passe de norske!
Er du fortsatt lite sikker etter hoppingen i dag med beste norske på fjerdeplass?
Jeg tenker at det er mange som kommer til å lagre disse medaljetipsene dine og ta de frem igjen dersom det går bittelite grann bedre for Norge enn det du tror.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 4:59 pm
TheBaseline skrev: lør jan 01, 2022 4:37 pm
lok1 skrev: lør jan 01, 2022 3:35 pm Hopp kan bli spennende. Form nå har selvfølgelig ingenting å si. Det som gjør det veldig spesielt i år er jo at det er en bakke hvor ingen (?) har hoppet før, den er helt ny og kubisk. Tror det kan passe de norske!
Er du fortsatt lite sikker etter hoppingen i dag med beste norske på fjerdeplass?
Jeg tenker at det er mange som kommer til å lagre disse medaljetipsene dine og ta de frem igjen dersom det går bittelite grann bedre for Norge enn det du tror.
3 medaljer i langrenn høres noe pessimistisk ut ja. Er vel fort innfridd etter de to første øvelsene.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 5:02 pm
Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 4:59 pm
TheBaseline skrev: lør jan 01, 2022 4:37 pm
Er du fortsatt lite sikker etter hoppingen i dag med beste norske på fjerdeplass?
Jeg tenker at det er mange som kommer til å lagre disse medaljetipsene dine og ta de frem igjen dersom det går bittelite grann bedre for Norge enn det du tror.
3 medaljer i langrenn høres noe pessimistisk ut ja. Er vel fort innfridd etter de to første øvelsene.
Da må vi nesten ha maks uttelling ut fra forutsetningene. Skal ikke utelukke 2 medaljer til herrene på 30 km men realistisk kalkulerer jeg med 1 her. Hos damene ser jeg vel bare Johaug.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 5:42 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 5:02 pm
Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 4:59 pm
Jeg tenker at det er mange som kommer til å lagre disse medaljetipsene dine og ta de frem igjen dersom det går bittelite grann bedre for Norge enn det du tror.
3 medaljer i langrenn høres noe pessimistisk ut ja. Er vel fort innfridd etter de to første øvelsene.
Da må vi nesten ha maks uttelling ut fra forutsetningene. Skal ikke utelukke 2 medaljer til herrene på 30 km men realistisk kalkulerer jeg med 1 her. Hos damene ser jeg vel bare Johaug.
Det er som oftest 2 nordmenn på pallen i distanseløp for herrer. Tror det er kun Bolshun som kan henge med av utlendingene, spesielt når Kruger og Holund trøkker til i høyden. Hvem andre kan egentlig henge med? Johaug er bankers på medaljeplass, og H.Weng er også en kandidat på fellesstart. 3 medaljer er på skjema. 2 medaljer er i underkant, og 4 medaljer er litt over forventning.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: lør jan 01, 2022 4:36 pm Etter hoppingen i dag er jeg mer sikker på at dette blir et dårlig OL for Norge. Jeg tror vi ender på 4-6 gull, i kombinert og langrenn. Blir null medaljer i hopping, skiskyting, skøyter.
Bla bla bla. Bestem deg nå. Du skrev jo vitterlig at det ville bli Norges dårligste OL. Skjerp deg. Du er så utrolig feig.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Mons Røisland med 2.plass i kveldens slopestyle-konkurranse. Han har også en pallplass i Big Air denne sesongen. Kleveland stilte ikke til start, og vil være den største favoritten i OL.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 7:02 pm
Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 5:42 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 5:02 pm

3 medaljer i langrenn høres noe pessimistisk ut ja. Er vel fort innfridd etter de to første øvelsene.
Da må vi nesten ha maks uttelling ut fra forutsetningene. Skal ikke utelukke 2 medaljer til herrene på 30 km men realistisk kalkulerer jeg med 1 her. Hos damene ser jeg vel bare Johaug.
Det er som oftest 2 nordmenn på pallen i distanseløp for herrer. Tror det er kun Bolshun som kan henge med av utlendingene, spesielt når Kruger og Holund trøkker til i høyden. Hvem andre kan egentlig henge med? Johaug er bankers på medaljeplass, og H.Weng er også en kandidat på fellesstart. 3 medaljer er på skjema. 2 medaljer er i underkant, og 4 medaljer er litt over forventning.
Det er nok de to intervallstartene Norge har minst gullsjanser i (selv om de fremdeles er gode)
Særlig i herreklassen må det et lite mirakel til om de skal vinne gullet på 15 km. Også i dameklassen er det relativt åpent om gullet, flere har meldt seg på her også (Karlsson, Hennig, Nepa, Niskanen, Pärmen)
Men på de øvrige distansene bør Norge ta flere gull.

Skøyter utelukker jeg gull i, også hos hopperne som er altfor ustabile. Dessverre kommer OL et år for sent og Norges beste hopper Maren Lundby er ute
Alpint har vi flere muligheter i, men Kilde kan like gjerne komme på 6 plass som å vinne, det er så marginalt. Gode muligheter i de tekniske øvelsene også.

Riiber bør ta i allefall ta ett individuelt gull, men han gir meg litt JTB vibber. Ikke helt topp uttelling i mesterskap i forhold til potensialet.
Skiskytterherrene bør ta minst ett individuelt gull (først og fremst Lægreid). Ingen til JTB.
Satser på at Eckhoff finner frem til seg selv og sikrer ett gull for damene. Et par stafettgull også i skiskyting.

Ett brettgull kanskje.
Et bra OL men har ikke den beste følelsen. De norske har tapt seg i år synes jeg, i mange grener.
10-12 gull, hvilket selvsagt er bra.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Neptun skrev: søn jan 02, 2022 2:54 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 7:02 pm
Korgutt skrev: lør jan 01, 2022 5:42 pm
Da må vi nesten ha maks uttelling ut fra forutsetningene. Skal ikke utelukke 2 medaljer til herrene på 30 km men realistisk kalkulerer jeg med 1 her. Hos damene ser jeg vel bare Johaug.
Det er som oftest 2 nordmenn på pallen i distanseløp for herrer. Tror det er kun Bolshun som kan henge med av utlendingene, spesielt når Kruger og Holund trøkker til i høyden. Hvem andre kan egentlig henge med? Johaug er bankers på medaljeplass, og H.Weng er også en kandidat på fellesstart. 3 medaljer er på skjema. 2 medaljer er i underkant, og 4 medaljer er litt over forventning.
Det er nok de to intervallstartene Norge har minst gullsjanser i (selv om de fremdeles er gode)
Særlig i herreklassen må det et lite mirakel til om de skal vinne gullet på 15 km. Også i dameklassen er det relativt åpent om gullet, flere har meldt seg på her også (Karlsson, Hennig, Nepa, Niskanen, Pärmen)
Men på de øvrige distansene bør Norge ta flere gull.

Skøyter utelukker jeg gull i, også hos hopperne som er altfor ustabile. Dessverre kommer OL et år for sent og Norges beste hopper Maren Lundby er ute
Alpint har vi flere muligheter i, men Kilde kan like gjerne komme på 6 plass som å vinne, det er så marginalt. Gode muligheter i de tekniske øvelsene også.

Riiber bør ta i allefall ta ett individuelt gull, men han gir meg litt JTB vibber. Ikke helt topp uttelling i mesterskap i forhold til potensialet.
Skiskytterherrene bør ta minst ett individuelt gull (først og fremst Lægreid). Ingen til JTB.
Satser på at Eckhoff finner frem til seg selv og sikrer ett gull for damene. Et par stafettgull også i skiskyting.

Ett brettgull kanskje.
Et bra OL men har ikke den beste følelsen. De norske har tapt seg i år synes jeg, i mange grener.
10-12 gull, hvilket selvsagt er bra.
Enig i at gullsjansen er minst på intervallstart for herrer. Niskanen og Bolshunov er de største favorittene, men på den ene dagen må det ikke et mirakel til for at Holund eller Klæbo vinner. Det blir for dumt å si. I dameklassen er Johaug storfavoritt på 10 km klassisk, spesielt når Karlsson viser svakhet i høyden nok en gang. Har vært en klar tendens nå. Johaug har ikke noe problem med å gå i høyden, og hun forbereder seg maksimalt til mesterskapet. Sludder å påstå noe annet.

Du utelukker gull i hopp? Man skal ikke regne med noen gull i hopp, men det kan likefullt bli fullklaff. I lagkonkurransen er vi også favoritter per dags dato, spesielt etter de siste rennene i Klingenthal, Oberstdorf og Garmisch. Vi har hatt 4 forskjellige hoppere på pallen, noe ingen andre har klart. Vi er også gullkandidat i mixed-konkurransen, for både Strøm og Bjørseth har tatt steg denne sesongen. Opseth, Lindvik, Granerud/Johansson er veldig solid.

I skøyter har vi Wiklund som gullkandidat. Hun tok allerede gull i fjor, så mulighetene er selvsagt der også i OL. Hever hun seg like inn til årets høydepunkt, så er hun minst en stor medaljekandidat på flere øvelser. Men enig i at hun ikke er favoritt.

Riiber har ikke feilet i mesterskap. I 2019 var han relativt ustabil i bakken, så 5.plass på den første øvelsen kom ikke som lyn fra klar himmel. Han endte opp med 2 gull, og tok 4 medaljer nå i Oberstdorf. I forrige OL leverte han også veldig bra i forhold til potensialet sitt det året. Ikke noe underprestering i alle fall.

Alpint er ikke en utholdenhetsidrett. Så enig i at vi ikke kan forvente noen gull her. Men utgangspunktet har aldri vært bedre overall. Kilde er favoritt i fartsrennene, og Solevåg/Kristoffersen har begge vunnet renn før jul. Mowinckel er også i stadig utvikling, og nærmer seg den formen hun hadde før forrige OL. Hun er også en mesterskapsløpet av rang. I lagkonkurransen er vi gullkandidat også.

Det at Norge har tapt seg samlet sett er feil. Vi har aldri hatt flere gullkandidater i et OL før, og bredden er den store styrken til Norge. Det er riktig at skiskytterne leverer svakere enn i fjor, men de har tross alt vunnet 8 vc-seire før jul. Ingen nasjoner som har flere. Herrelandslaget i langrenn, alpint og kombinert er i rute, og langrenn for kvinner reddes av Johaug.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Ikke glem mixed curling. VM-sølv i fjor!

BioDex

Legg inn av BioDex »

Intervallhall skrev: søn jan 02, 2022 3:12 pm
Neptun skrev: søn jan 02, 2022 2:54 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 7:02 pm

Det at Norge har tapt seg samlet sett er feil. Vi har aldri hatt flere gullkandidater i et OL før, og bredden er den store styrken til Norge. Det er riktig at skiskytterne leverer svakere enn i fjor, men de har tross alt vunnet 8 vc-seire før jul. Ingen nasjoner som har flere. Herrelandslaget i langrenn, alpint og kombinert er i rute, og langrenn for kvinner reddes av Johaug.
Enig. Vi må kunne forvente at Norge igjen blir beste nasjon, vi er rett og slett verdens beste i vinteridrett. i 2018 tok nesten alle våre grener gull, kun kombinertgjengen som skuffet, og alle de norske gullfavorittene innfridde. Totalt sett ble forrige OL en kjempe suksess for Norge, men kombinertgutta og skiskytterne har litt å revansjere. Kun 1 gull i skiskyting er for dårlig, vi må kunne forvente mer.


TWU

Legg inn av TWU »

Må da være greit at de andre landene får seg noen medaljer også? Vi kan jo ikke vinne alt alltid.

Hvordan ligger vi an på snøbrett, har vel pleid å ha noen utfordrere der?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

TWU skrev: ons jan 05, 2022 11:36 pm Må da være greit at de andre landene får seg noen medaljer også? Vi kan jo ikke vinne alt alltid.

Hvordan ligger vi an på snøbrett, har vel pleid å ha noen utfordrere der?
Jeg er storfornøyd hvis Norge klarer å slå rekorden fra 2018. Norge har Marcus Kleveland i snøbrett. Han er medaljekandidat, og hadde en sinnsyk sesong i fjor. Har 2 gullmuligheter.

BioDex

Legg inn av BioDex »

TWU skrev: ons jan 05, 2022 11:36 pm Må da være greit at de andre landene får seg noen medaljer også? Vi kan jo ikke vinne alt alltid.
Men som verdens beste vinter idrettsnasjon, bør vi forvente at Norge blir best igjen, for 3. gang på rad. Det fordrer selvsagt at enerne våre gjør et godt mesterskap. Johaug, Klæbo, Riiber og JTB må da hanke inn en del gull skal vi klare 22. Høres mye ut, men slett ikke umulig.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Enda et renn uten nordmenn på pallen i skiskyting. Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? Kan dere ikke bare innrømme at formen ikke er god? Alt kan skje i OL, men samtidig ser det ikke lyst ut fordi formen er for dårlig. Dessverre.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 1:30 am Jeg tviler på at Norge tar 5 gull i skiskyting. Formen til nå i sesongen tilsier rundt 3-4 gull, selv om man selvfølgelig kan ta mange flere med litt stang inn. JTB og T. Eckhoff har det høyeste toppnivået, men arenaen i Beijing er meget vindutsatt. En utøver som Lægreid kan profitere på det. Stafettene kan også bli bingo mtp skyting i vind. Land som Ukraina kan melde seg på i gullkamp for eksempel. Rangerer styrkeforholdet mellom Norge og Sverige likt, selv om Norge har bede bredde. E. Øberg og S. Samuelsson har vært bedre før jul, men det kan fort snu nærme mesterskapet.

I kombinert er det 3 gullsjanser. Ikke noe mixed-konkurranse å OL-programmet. Norge er favoritt til å ta 3 gull her. Riiber er suveren, og resten av laget er også jevnt bra. Minimum 2 gull

I skøyter har Norge gullsjanser for Ragne Wiklund og lagtempo-gutta. Sistnevnte har jeg ikke troen på den gjeveste plassen, men Wiklund viste i fjorårets VM at hun blir den nye skøytestjernen på kvinnesiden. Tipper hun tar medaljer, og med stang inn tar hun også gull. Men her er Sverige "sikret" 2 gull.

Alpint for herrer har vi gullmuligheter på samtlige øvelser. Tipper det ender med gull i Super G og lagkonkurranse, og 2-3 medaljer til. Kristoffersen, Solevåg og Mowinckel har muligheter, og spesielt sistnevnte er en slugger i mesterskap. Best bak Goggia i forrige fartsrenn. Sverige har Sara Hector og Kristoffer Jakobsen som kandidater, men ingen av de er gullfavoritter.

I hopp er det veldig åpent. Mange nasjoner som hevder seg i toppen. Sverige er ikke blant disse, selv om Baseline mest sannsynlig har Astrid Nordstedt som klar gullkandidat i kvinneklassen. Hører hun er glad i kinesisk mat. Nei, her har Norge gullmuligheter i samtlige øvelser. S. Opseth er en outsider i kvinneklassen, og hun blir en viktig brikke i lagkonkurransen. Granerud, Lindvik, Opseth og Bjørseth er gullkandidat i mixed, selv om Slovenia naturligvis er favoritter. Østerrike er også foran Norge i køen pdd. I herreklassen har flere av de norske nivået inne, men som nevnt er det veldig jevnt i toppen. Tipper på 1 gull totalt.

I langrenn ser det veldig bra ut for Norge. Johaug er favoritt til å ta 3 indviduelle gull, og på herresiden tar vi fort 5 gull totalt. Stafetten for kvinner kan gå alle veier, men Norge har det jevneste laget. H. Weng er en god avslutter, og skal ikke undervurderes i en spurt mot F. Karlsson. Spesielt i høyden. Her tipper jeg Norge ender med 8 av 12 gull.

I andre grener er Kleveland og Ruud gullfavoritter for Norge. De er store stjerner i sine idretter, og har det høyeste maksnivået. Sverige har gullmuligheter også her, og de har den suverene favoritten i skicross.

Alt i alt så er Norge STORFAVORITT til å vinne medaljestatistikken. Tyskland har mistet slagstyrken sin i kombinert og skiskyting, og blir nok ingen trussel i kampen om beste nasjon. Russland har heller ikke mange klare gullfavoritter. Sverige kan fort bli nummer 2 totalt, da de har fått litt bedre bredde enn i 2018. Men mye skal gå galt hvis ikke Norge ender på 14-15 gull i Beijing, og mest sannsynlig blir det også medaljerekord. Norge har aldri sett bedre ut før et vinter-OL.
Og hva sier du etter dagens renn? Fortsatt 3-4 gull i skiskyting i OL? Med den formen de norske er i nå er vi heldige om det i det hele tatt blir medaljer i skiskyting i OL.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:25 pm Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? .
Ja

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 1:30 am Jeg tviler på at Norge tar 5 gull i skiskyting. Formen til nå i sesongen tilsier rundt 3-4 gull, selv om man selvfølgelig kan ta mange flere med litt stang inn. JTB og T. Eckhoff har det høyeste toppnivået, men arenaen i Beijing er meget vindutsatt. En utøver som Lægreid kan profitere på det. Stafettene kan også bli bingo mtp skyting i vind. Land som Ukraina kan melde seg på i gullkamp for eksempel. Rangerer styrkeforholdet mellom Norge og Sverige likt, selv om Norge har bede bredde. E. Øberg og S. Samuelsson har vært bedre før jul, men det kan fort snu nærme mesterskapet.

I kombinert er det 3 gullsjanser. Ikke noe mixed-konkurranse å OL-programmet. Norge er favoritt til å ta 3 gull her. Riiber er suveren, og resten av laget er også jevnt bra. Minimum 2 gull

I skøyter har Norge gullsjanser for Ragne Wiklund og lagtempo-gutta. Sistnevnte har jeg ikke troen på den gjeveste plassen, men Wiklund viste i fjorårets VM at hun blir den nye skøytestjernen på kvinnesiden. Tipper hun tar medaljer, og med stang inn tar hun også gull. Men her er Sverige "sikret" 2 gull.

Alpint for herrer har vi gullmuligheter på samtlige øvelser. Tipper det ender med gull i Super G og lagkonkurranse, og 2-3 medaljer til. Kristoffersen, Solevåg og Mowinckel har muligheter, og spesielt sistnevnte er en slugger i mesterskap. Best bak Goggia i forrige fartsrenn. Sverige har Sara Hector og Kristoffer Jakobsen som kandidater, men ingen av de er gullfavoritter.

I hopp er det veldig åpent. Mange nasjoner som hevder seg i toppen. Sverige er ikke blant disse, selv om Baseline mest sannsynlig har Astrid Nordstedt som klar gullkandidat i kvinneklassen. Hører hun er glad i kinesisk mat. Nei, her har Norge gullmuligheter i samtlige øvelser. S. Opseth er en outsider i kvinneklassen, og hun blir en viktig brikke i lagkonkurransen. Granerud, Lindvik, Opseth og Bjørseth er gullkandidat i mixed, selv om Slovenia naturligvis er favoritter. Østerrike er også foran Norge i køen pdd. I herreklassen har flere av de norske nivået inne, men som nevnt er det veldig jevnt i toppen. Tipper på 1 gull totalt.

I langrenn ser det veldig bra ut for Norge. Johaug er favoritt til å ta 3 indviduelle gull, og på herresiden tar vi fort 5 gull totalt. Stafetten for kvinner kan gå alle veier, men Norge har det jevneste laget. H. Weng er en god avslutter, og skal ikke undervurderes i en spurt mot F. Karlsson. Spesielt i høyden. Her tipper jeg Norge ender med 8 av 12 gull.

I andre grener er Kleveland og Ruud gullfavoritter for Norge. De er store stjerner i sine idretter, og har det høyeste maksnivået. Sverige har gullmuligheter også her, og de har den suverene favoritten i skicross.

Alt i alt så er Norge STORFAVORITT til å vinne medaljestatistikken. Tyskland har mistet slagstyrken sin i kombinert og skiskyting, og blir nok ingen trussel i kampen om beste nasjon. Russland har heller ikke mange klare gullfavoritter. Sverige kan fort bli nummer 2 totalt, da de har fått litt bedre bredde enn i 2018. Men mye skal gå galt hvis ikke Norge ender på 14-15 gull i Beijing, og mest sannsynlig blir det også medaljerekord. Norge har aldri sett bedre ut før et vinter-OL.
Og hva sier du etter dagens renn? Fortsatt 3-4 gull i skiskyting i OL? Med den formen de norske er i nå er vi heldige om det i det hele tatt blir medaljer i skiskyting i OL.
Ja, syns det ser mer positivt ut på herresiden enn før jul.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

lok1 skrev: fre jan 07, 2022 12:32 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:25 pm Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? .
Ja
Ok. Vi får se hvem som får rett :) Jeg er sikker på at det blir mye mindre gull og mindre medaljer totalt enn det folk her tror.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:40 pm
lok1 skrev: fre jan 07, 2022 12:32 pm
TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:25 pm Vil dere fortsatt kalle meg for et troll? .
Ja
Ok. Vi får se hvem som får rett :) Jeg er sikker på at det blir mye mindre gull og mindre medaljer totalt enn det folk her tror.
Ligger an til 3.plass for Holm Lægreid idag.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Blir det norsk medalje i OL da? Lov å håpe.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

TheBaseline skrev: fre jan 07, 2022 12:26 pm
Intervallhall skrev: lør jan 01, 2022 1:30 am Jeg tviler på at Norge tar 5 gull i skiskyting. Formen til nå i sesongen tilsier rundt 3-4 gull, selv om man selvfølgelig kan ta mange flere med litt stang inn. JTB og T. Eckhoff har det høyeste toppnivået, men arenaen i Beijing er meget vindutsatt. En utøver som Lægreid kan profitere på det. Stafettene kan også bli bingo mtp skyting i vind. Land som Ukraina kan melde seg på i gullkamp for eksempel. Rangerer styrkeforholdet mellom Norge og Sverige likt, selv om Norge har bede bredde. E. Øberg og S. Samuelsson har vært bedre før jul, men det kan fort snu nærme mesterskapet.

I kombinert er det 3 gullsjanser. Ikke noe mixed-konkurranse å OL-programmet. Norge er favoritt til å ta 3 gull her. Riiber er suveren, og resten av laget er også jevnt bra. Minimum 2 gull

I skøyter har Norge gullsjanser for Ragne Wiklund og lagtempo-gutta. Sistnevnte har jeg ikke troen på den gjeveste plassen, men Wiklund viste i fjorårets VM at hun blir den nye skøytestjernen på kvinnesiden. Tipper hun tar medaljer, og med stang inn tar hun også gull. Men her er Sverige "sikret" 2 gull.

Alpint for herrer har vi gullmuligheter på samtlige øvelser. Tipper det ender med gull i Super G og lagkonkurranse, og 2-3 medaljer til. Kristoffersen, Solevåg og Mowinckel har muligheter, og spesielt sistnevnte er en slugger i mesterskap. Best bak Goggia i forrige fartsrenn. Sverige har Sara Hector og Kristoffer Jakobsen som kandidater, men ingen av de er gullfavoritter.

I hopp er det veldig åpent. Mange nasjoner som hevder seg i toppen. Sverige er ikke blant disse, selv om Baseline mest sannsynlig har Astrid Nordstedt som klar gullkandidat i kvinneklassen. Hører hun er glad i kinesisk mat. Nei, her har Norge gullmuligheter i samtlige øvelser. S. Opseth er en outsider i kvinneklassen, og hun blir en viktig brikke i lagkonkurransen. Granerud, Lindvik, Opseth og Bjørseth er gullkandidat i mixed, selv om Slovenia naturligvis er favoritter. Østerrike er også foran Norge i køen pdd. I herreklassen har flere av de norske nivået inne, men som nevnt er det veldig jevnt i toppen. Tipper på 1 gull totalt.

I langrenn ser det veldig bra ut for Norge. Johaug er favoritt til å ta 3 indviduelle gull, og på herresiden tar vi fort 5 gull totalt. Stafetten for kvinner kan gå alle veier, men Norge har det jevneste laget. H. Weng er en god avslutter, og skal ikke undervurderes i en spurt mot F. Karlsson. Spesielt i høyden. Her tipper jeg Norge ender med 8 av 12 gull.

I andre grener er Kleveland og Ruud gullfavoritter for Norge. De er store stjerner i sine idretter, og har det høyeste maksnivået. Sverige har gullmuligheter også her, og de har den suverene favoritten i skicross.

Alt i alt så er Norge STORFAVORITT til å vinne medaljestatistikken. Tyskland har mistet slagstyrken sin i kombinert og skiskyting, og blir nok ingen trussel i kampen om beste nasjon. Russland har heller ikke mange klare gullfavoritter. Sverige kan fort bli nummer 2 totalt, da de har fått litt bedre bredde enn i 2018. Men mye skal gå galt hvis ikke Norge ender på 14-15 gull i Beijing, og mest sannsynlig blir det også medaljerekord. Norge har aldri sett bedre ut før et vinter-OL.
Og hva sier du etter dagens renn? Fortsatt 3-4 gull i skiskyting i OL? Med den formen de norske er i nå er vi heldige om det i det hele tatt blir medaljer i skiskyting i OL.
Hmmm. Jeg tipper vel gull til Olsbu og Lægreid. Hvordan syns du selv det går?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Her er mine tanker for Norges medaljesjanser i OL, etter å ha vurdert litt nøyere enn i de forrige innleggene mine:

De eneste sikre medaljene vi har i OL er i langrenn (menn og kvinner) og kombinert. Der vinner vi noen gull. Vi har Klæbo, Johaug og Krüger. Og Riiber i kombinert.

Alpint - Kilde er god og kan ta medalje. Men jeg føler ikke den medaljen er like sikker som kombinert eller langrenn. Er veldig mange som kan ta medalje. Super-G er er vel der vi har størst sjanse til medalje med Kilde. Gutta har skuffet litt i slalåm i år. Derfor er jeg mye mer usikker der.

Skiskyting: Føler formen til gutta er litt på vei ned, dessverre. Bommet altfor mye i dag. Bø brødrene er ikke like gode som de var. Vet vi for eksempel har Lægreid og er par andre som alle kan ta medalje på en god dag, men formen er veldig ustabil. Russerne er sterke, det er også Frankrike og Tyskland. Tror faktisk vi har større mulighet på damesiden med Tandrevold og ikke minst Røiseland. Kan bli medaljer her men kan også bli stang ut.

Hopping: med den ustabile formen til gutta har jeg ikke høye forventninger. Blir vanskelig å slå japanerne. Men på en god dag er medalje mulig. Vi har kanskje en sjanse å ta medalje i laghopping.

Skøyter - med dagens form 0 medaljer individuelt. Mulig vi har en liten sjanse på lagmedalje.

Som sagt føler jeg svenskene har større bredde med medaljekandidater i skøyter, skiskyting, langrenn, hockey, curling osv. Det vil ikke forundre meg om de tar flere medaljer, i hvert fall flere gull enn oss.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Fernandovonarb skrev: lør jan 08, 2022 2:12 pm Hvem er den kvinnelige sidekommentatoren i alpint på Nrk?
Nina Haver Løseth.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

TheBaseline skrev: lør jan 08, 2022 2:07 pm Og nå leser jeg at Riiber, vårt største gullhåp, har fått en ryggskade. Mens svenskene fortsetter å vise seg fram i alpint med Sara Hector. Bør kanskje være glad for at OL går på natten, blir ikke mye å fryde seg over for nordmenn.
Du er så patetisk, og du tørr jo søren ikke svare deg. Fantastisk å se deg skrive om hvor god en svenske som blir nummer 14 er, mens nordmennene som slår han er elendige.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»