Skøytesesongen 2021/2022

Svar
Tucan

Re: Skøytesesongen 2021/2022

Legg inn av Tucan »

CrazyHorse skrev: lør jan 29, 2022 11:45 pm
Tucan skrev: lør jan 29, 2022 11:27 pm Nevøen ja. Er det sønnen til Eirik? Han var jo også en habil skøyteløper.

Godt han er tilbake. Slo jo tidene til SLP når han var yngre, før han var mer eller mindre borte noen år.

Ang øvelser. Tidligere var 1000 m enkeldistanse i jvm.( bla. Når HHL vant etter Kuliz ble disket)

Nå vant Sigurd også klart i semien i fellesstarten. Håper ikke han må satse på det fremover.
Mener det er sønnen til søsteren . Han er absolutt en av favorittene på fellesstarten , men kan aldri tenke meg ( håper jeg) at han prioriterer den foran enkeltdistanser i årene som kommer De har også gode sjanser til medalje på lagtempo.
Løpet hans på 5000 var veldig jevnt , spesielt med tanke på alder . Eneste grunnen til at han fikk 32.0 på sisterunden , var at han måtte gå på utsiden i yttersvingen av en løper som gikk i samme kvartett. Det var morsomt nok sammenlagtvinner Joep Wennemars ( sønn av Erben) han føk forbi i svingen
Takk for svar. Tenkte mest på at ISU ville tvinge han til det, siden de ikke liker sånn «kjedelige» langdistanser. De hadde vel helst sett at alt var fellesstart.

Nå har han allerede debutert i WC. Men tror fort han kan bli fast innslag alt fra neste sesong. Avhengig av kvoten. Redd vi ikke får full kvote. Men på 10000 m er han bankers.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

CrazyHorse skrev: søn jan 30, 2022 12:05 am
Guttorm123 skrev: lør jan 29, 2022 11:53 pm
CrazyHorse skrev: lør jan 29, 2022 11:45 pm

ISU. streamer mesterskapet på You Tube , Henriksen går i nest siste kvartett, ganske langt ut i sendingen
Takker og bukker...

CrazyHorse

Legg inn av CrazyHorse »

Tucan skrev: søn jan 30, 2022 12:05 am
CrazyHorse skrev: lør jan 29, 2022 11:45 pm
Tucan skrev: lør jan 29, 2022 11:27 pm
Takk for svar. Tenkte mest på at ISU ville tvinge han til det, siden de ikke liker sånn «kjedelige» langdistanser. De hadde vel helst sett at alt var fellesstart.

Nå har han allerede debutert i WC. Men tror fort han kan bli fast innslag alt fra neste sesong. Avhengig av kvoten. Redd vi ikke får full kvote. Men på 10000 m er han bankers.
Ser ut som vi har full kvote på langdistansene neste år . Jeg trodde det ble vanskelig siden vi ikke har hat løpere i A-gruppen i år .
Angående kvoter for 2022/23 på de forskjellige distansene så sakser jeg dette fra B Haarberg hos nettstedet 15.46.6


"Så var altså verdenscupkvotene fordelt for 2023 (om ikke reglene endres selvsagt). Dette er jo en slags fasit på prestasjonene i år, for Norges del:

500 m kvinner – 3 plasser
1000 m kvinner – 2 plasser
1500 m kvinner – 2 plasser
langdistanse kvinner – 4 plasser

500 m menn – 4 plasser
1000 m menn – 4 plasser
1500 m menn – 5 plasser
langdistanse menn – 5 plasser"

Tucan

Legg inn av Tucan »

CrazyHorse skrev: søn jan 30, 2022 12:24 am
Tucan skrev: søn jan 30, 2022 12:05 am
CrazyHorse skrev: lør jan 29, 2022 11:45 pm
Takk for svar. Tenkte mest på at ISU ville tvinge han til det, siden de ikke liker sånn «kjedelige» langdistanser. De hadde vel helst sett at alt var fellesstart.

Nå har han allerede debutert i WC. Men tror fort han kan bli fast innslag alt fra neste sesong. Avhengig av kvoten. Redd vi ikke får full kvote. Men på 10000 m er han bankers.
Ser ut som vi har full kvote på langdistansene neste år . Jeg trodde det ble vanskelig siden vi ikke har hat løpere i A-gruppen i år .
Angående kvoter for 2022/23 på de forskjellige distansene så sakser jeg dette fra B Haarberg hos nettstedet 15.46.6


"Så var altså verdenscupkvotene fordelt for 2023 (om ikke reglene endres selvsagt). Dette er jo en slags fasit på prestasjonene i år, for Norges del:

500 m kvinner – 3 plasser
1000 m kvinner – 2 plasser
1500 m kvinner – 2 plasser
langdistanse kvinner – 4 plasser

500 m menn – 4 plasser
1000 m menn – 4 plasser
1500 m menn – 5 plasser
langdistanse menn – 5 plasser"

Takker. Tror fort Sigurd kan ta 5. plassen. Blir vel fort Engebråten, Kongshaug, SLP, Eitrem og Henriksen.

Ang. Kvoter burde de sett litt på systemet. Burde kanskje gitt alle i A puljen «friplass» så om man hadde 2 plasser, og 2 løpere i A puljen fikk man hav4 løpere.( med fortsatt Max 5).

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Da ble det Eitrem og Kongshaug som sikret seg de to siste norske plassene til VM. Et spennende VM-LAG!

Tåler de nervepresset på hjemmebane, mon tro?

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Blir spennende!

Det blir vel uten russere på start?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

JohnTiger skrev: man feb 28, 2022 7:21 am Blir spennende!

Det blir vel uten russere på start?
Ja dem trakk seg på lørdag, på grunn av lukket luftrom, i følge den russiske skøytepresidenten.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Det blir til dels ganske tynne startfelt, dessverre. Som om den internasjonale situasjonen ikke er problematisk nok i seg selv (så vidt jeg forstår har ISU også utestengt hviterusserne), og den generelle mettheten etter OL i en sesong der dette er toppunktet (en rekke løpere har valgt å avslutte sesongen eller nedprioritere VM - USAs sprintlag for kvinner består for eksempel av én person, Kimi Goetz, mens Bowe og Jackson ikke kommer) kommer også nye covid-utbrudd. Den nederlandske andreløperen Bosker er rammet, samme gjelder reserven Jansman, om de ikke kan stille blir det Chris Huizinga som reserve for reserven der. Cornelius Kersten og Marten Liiv skal etter hva jeg skjønner også utebli av samme grunn.

Påmeldingslistene sliter med å holde følge, men dette er det som er publisert

malvolio

Legg inn av malvolio »

Trekning første dag sprint er lagt ut på ISUs sider for stevnet nå
https://live.isuresults.eu/events/2022_ ... 2/schedule

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Forhåpentligvis vil vi endelig få ett stevne med masse folk på tribunene igjen! I alle fall i helgen bør det komme bra med folk!

Tucan

Legg inn av Tucan »

Van der Poel legger opp… igjen..

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Her var man forberedt på Koren, og så dukker Wetten opp. Kjempeopptur.

Luchs

Legg inn av Luchs »

Veldig spennende duell mellom Femke og Jutta. Et feilskjær kan være nok til å avgjøre dette i morgen.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Nedtur, Engebråten mister vm med Covid.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Ja, det var skuffende. Hadde troa på ett skikkelig godt mesterskap for han denne gangen!

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Dubreuil ute med korona. Dritt.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

Puttemans skrev: fre mar 04, 2022 5:02 pm Dubreuil ute med korona. Dritt.
Ja, trist. Først Engebråten og nå dette. Kjedelig innledning på VM.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Femke og Jutta er ikke venner?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Nightwish skrev: fre mar 04, 2022 7:02 pm Femke og Jutta er ikke venner?
Det så ikke slik ut nei. Ingen gratulasjoner der i gården.

De er vel på forskjellige lag, og dette er ofte ensbetydende med "ikke særlig gode venner".

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

Guttorm123 skrev: fre mar 04, 2022 7:07 pm
Nightwish skrev: fre mar 04, 2022 7:02 pm Femke og Jutta er ikke venner?
Det så ikke slik ut nei. Ingen gratulasjoner der i gården.

De er vel på forskjellige lag, og dette er ofte ensbetydende med "ikke særlig gode venner".
Jeg kunne tenke meg at det er forskjellige lag. Ikke tid til å google nå.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Herlige Jutta... Hvorfor holder jeg ikke med henne?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Guttorm123 skrev: fre mar 04, 2022 7:41 pm Herlige Jutta... Hvorfor holder jeg ikke med henne?
For mye sminke og dilldall.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Skraevadottir skrev: fre mar 04, 2022 8:06 pm
Guttorm123 skrev: fre mar 04, 2022 7:41 pm Herlige Jutta... Hvorfor holder jeg ikke med henne?
For mye sminke og dilldall.
Jeg synes hun er råflott, og kler sminke. Men det kan jo være denne hovne bleien hun har som kjæreste.....

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skraevadottir skrev: fre mar 04, 2022 8:06 pm
Guttorm123 skrev: fre mar 04, 2022 7:41 pm Herlige Jutta... Hvorfor holder jeg ikke med henne?
For mye sminke og dilldall.
100 % enig. Schouten er klart penere. Ikke minst mer naturlig.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Etter sprint-vm-d: MIHO TAKAGI hadde nok tatt dette greit hvis hun hadde deltatt, men hun gav altså prioritet til å delta i allround-VM (faktisk imot anbefalingen fra hennes trener!), av den enkle grunn (ifølge treneren) at hun liker allround bedre. Dermed en ytterligere stjerne i boka til meg for gledesskjønne Miho. I hennes (og russerinnenes og Bowes) fravær ble det som ventet tresko-jippo, uten at verken toppnivå eller bredde var all verden. (Til sammenligning vant BOWE 1000m på 1.14.16 i vc2 i Stvgr.) Vi kan glede oss over at HERZOG med sin bronse vant sin første medalje i sprint-vm, og at vår egen MARTINE RIPSRUD fremstod skarpere enn vi noensinne har sett henne. 10.plass sammenlagt til Martine var markant bedre enn vi hadde skjellig grunn til å forvente. Hennes siste, dedikerte 1000m på 1.17.97 var imponerende 1,07 sek bedre enn hun noensinne har prestert på norsk bane, og faktisk også 0,3 sek raskere enn hennes lavlandspers fra sesongens em på den raskere banen i Hrv. Strålende levert!

Etter sprint-vm-h: Fremste forhåndsfavoritt DUBREUIL ledet etter første dag etter knallsterke prestasjoner, og lå an til å vinne ganske greit, men snublet i PCR-testen som han var uforsiktig nok til å avlevere allerede torsdag kveld for å rekke et tidlig fly til vc-finalen i Hrv. Rimelig tragikomisk siden han definitivt fremstod uten symptomer på sykdom, altså som mildt sagt frisk.

(I helsepolitisk parentes burde det være velkjent at oppfinneren av PCR-testen frarådet enhver bruk av testen på individer som ikke hadde symptomer på sykdom, og at raten av falske positive øker temmelig logaritmisk med hvor mange doblede forstørrelses-sykluser man anvender, den såkalte CT-verdien, som i Norge har ligget på det saklig sett ubegripelig høye tall av 45 sykluser. Ulike PCR-tester varierer mht. deres treffsikkerhet. Den til mitt kjennskap fra faglitteraturen mest avanserte og treffsikre teknologien for PCR-tester globalt, opererer (hvis jeg husker riktig) med 17% falske positive ved en CT-verdi på 30 sykluser. 45 sykluser vs. 30 sykluser representerer en forstørrelse på 2 opphøyd i 15, hvilket er 36 864, med tilsvarende galopperende økning i falske positive. Hvilket helsefaglig grunnlag det var for stevnelegen, eller hvem det måtte være, å nekte toppspreke Dubreuil deltagelse andre dag ved å redefinere ham som syk/smittefarlig, og dermed frata ham hans sannsynlige vm-tittel, tør være et åpent spørsmål. Får inderlig håpe at vår egen HE har blitt reelt syk, og ikke ble frarøvet sin VM-start, og sannsynlige seierspall, fra et analogt overgrep fra implementert måle-fascistoid overtro. Parentes slutt.)

Selv om alle verdens beste hadde stilt til start, ville det holdt hardt å nekte NED gull og sølv sammenlagt. Vinner Krol dokumenterte at han hadde konservert OL-formen meget godt, og fremstod som en verdig vinner etter at Verbij, selv med fordelen av å gå etter ham på den avgjørende 1000m, ikke maktet å prestere det lille ekstra.

Vår egen HHL maktet nå, ytterst gledelig, å kapre bronsen etter to meget gode løp på 1.08.8+ på 1000m, der han begge dager kun ble slått av Krol, og således bekreftet at hans OL-bronse på distansen ikke var noen tilfeldighet. Det vil forbli spekulativt om Verbij ville dyttet ham ut av pallen på 1000m på OL hvis Verbij ikke hadde veket i vekslingen for Dubreuil, men nå maktet HHL, meget imponerende, å slå Verbij med noen små på begge de to 1000m.

HHL maktet også oppgaven med å slå STOLZ tilstrekkelig i par på den siste 1000m. 17-årige Stolz satte nå vrek sammenlagt i sprint for juniores og gav HHL kamp om bronsen. Det virker fortsatt som at amerikanerne er handicappet ved å måtte gå i litt slamsete trikoter, formodentlig grunnet sportslig inoptimale kommersielle avtaler. Gi Stolz bedre trikot og ett år til, og jeg holder ham p.t. som favoritt til å vinne sprint-vm neste år, med mer til (hvis det blir noe av, i disse usikre tider).

Vår MAGNUSSEN leverte mer enn varene med overraskende sterk 7.plass i sammendraget, og med spesielt imponerende prestasjoner andre dag der han for første gang fikk se 34-tallet på 500 på Hamar, og for første gang gikk under 1.10 på norsk bane selv om han måtte sykle litt i siste sving. På sistnevnte 1000m var det faktisk ingen som hadde bedre andrerunde enn trønder-Bjørnen (dog tangert av vinner Krol)!

Dermed var – i det minste for min del – aperitiffen unnagjort, før det egentlige Verdensmesterskapet braker løs i morgen. På bakgrunn av det inoptimale stevneprogrammet var jeg positivt overrasket over at stemningen blant det ikke fulltallige og noe aldersmodnete publikum var så høy som den var under aperitiffen.

Rocambole

Legg inn av Rocambole »

Før VERDENSMESTERSKAPET over den klassiske firkampen:

Årets VM har en spesiell og ytterst inoptimal forhistorie, dels fordi ISU har implementert det forferdende gledesdrepende diktat å kun arrangere VM hvert annet år; dels fordi så mange av medaljekandidatene ikke får stille til start grunnet «omstendighetene».

Mht. det siste moment ville jeg etter OL som bookmaker rangert medaljekandidatene i sammendraget som følger: Roest-Engebråten-Trofimov-Aldoshkin-Bosker-vdPoel. Grunnet politiske åtgjerder er nå nr.3 og 4 forhindret fra å starte, og grunnet en PCR-test (forhåpentlig ikke falsk positiv) er Engebråten, mildt sagt dessverre, forhindret fra å starte, mens Bosker (som uaktet en positiv test formådde å fly til Hamar) nå har testet negativt på Hamar og har blitt innvilget startlisens. Dermed er halvparten av medaljekandidatene en saga blott, og antagelig også en deltager eller to som ikke fant noen mulighet til å finne en bærekraftig flyrute i tide.

Never mind de fraværende: Et VM er og forblir et VM, og nå handler det kun om de som fikk komme til dette aller ypperste av skøytestevner.

Parsammensetningen for 500 og 5000 er nå kunngjort på ISU results.

Regjerende (trippel) verdensmester ROEST er nå ekstrem favoritt til å vinne VM siden hans på papiret tre sterkeste utfordrere ikke kan delta. Det eneste som kan rokke ham (bortsett fra fall eller disk) er en påtagelig formsvikt etter OL (som forløp skuffende fra hans ambisjoner, selv om han vant sølv på begge langdistansene), kombinert med sterk formutvikling etter OL for en konkurrent eller to. Formforskyvninger mellom OL og VM er ikke noe nytt i skøytehistorien, og noe av grunnen til at jeg personlig finner VM i OL-år ekstra interessant, men det skal svært mye til at forskyvningene nå blir så til de grader formidable at de kan true Roests laurbærkrans.
500m: Roest har første ytre mot vår reserve ULEKLEIV. Roest har ikke vist gammel styrke, les: ned mot 36.0 på Hamar-is, på en god stund, men vil normalt være litt foran vår mann ved passering 100m og kanskje få litt ryggdrag på vekslingssiden. Vår mann er et stort spørsmålstegn etter så langt å ha vist sin beste form i forsesongen, men forhåpentlig er han sterk nok til å veksle langt nok foran Roest til ikke å gi ham for mye rygghjelp. Normalt vil Roest vise seg et par tideler sterkere, selv om han antagelig tar det litt forsiktig i siste indre. Alt i alt helt OK trekning for Roest.

KONGSHAUG har en meget god trekning, med første ytre mot Giovannini. Forhåpentlig vil vår mann få ryggdrag av Gio på vekslingssiden og gå inn til distanseseier.

EITREM har også en bra trekning, med første indre mot SNELLINK som i utgangspunktet fremstår ganske jevngod med vår mann på alle de tre korteste distanser. Det skal godt gjøres at noen av de to kommer inn blant topp8 etter tre løp, så de er primært avhengig av å plassere seg høyt opp på 5000 for å kvalifisere seg til 10 000.

Jeg holder Kongshaug som favoritt til å vinne 500, men er ikke så sikker på at Roest kommer på pallen. Jeg føler meg ganske sikker på WILLIAMSON i par 2 kommer på pallen, og gir også MOROZOV i par 3 en god sjanse. Sistnevnte er mer som ADJ: treg 100m, men meget mulig den sterkeste i feltet på siste 400m.

5000m: Fint åpningspar med ULEKLEIV vs. MOROZOV. På papiret kan dette bli et jevnt par mellom de to som i utgangspunktet ligger best an til å underskrive resultatlisten.

Par2: OBAYASHI vs. KONGSHAUG. På papiret fremstår vår mann som litt sterkere her, men japaneren kan tenkes å by bra match minst halve løpet. Ingen dårlig trekning for vår mann.

Par6: EITREM vs. GIOVANNINI. Italieneren virker ikke i sin beste form, så vår mann må gå sitt eget løp, men kan kanskje få litt pes på de første rundene. Mest sannsynlig vil SNELLINK i par5 inneha ledertiden, så vår mann vil vite hvilket skjema han må gå på for å ha noe håp om å kvalifisere til milløpet.

Par7: BOSKER vs. ROEST. Bosker har uttalt at VM var hans store mål før sesongen, og han viste god form i OL på 1500, men må ha blitt noe satt tilbake av korona-sykdom. Det ligger ikke an til noe jevnt par, men vi får håpe at Roest ikke er i sitt aller ypperste slag. Siden han er storfavoritt til å vinne VM, kan det tenkes at ikke har noen ambisjon om å frarøve vdPOEL distanseseiren, og safer litt, inn til en god – men ikke spektakuær – tid.

Mine prediksjoner for første dag av VM (litt best-case for løperne):
6.14 Roest 36.5
6.12 vdPoel 38.0
6.19 Bosker 36.9
6.21 Ghiotto 39.5
6.21 Snellink 38.0
6.22 Swings 37.0
6.22 Bloemen 38.0
6.22 Eitrem 37.8

6.24 Dawson 37.5
6.25 Malfatti 39.0
6.25 Lehman 37.0
6.26 Williamson 36.5
6.27 Kongshaug36.2
6.27 Cepuran 38.2
6.28 Belchos 38.5
6.28 Riku 36.7
6.29 Giovannini 37.5
6.30 Obayashi 37.1
6.32 Morozov 36.5
6.32 Ulekleiv 36.7

I utgangspunktet er ROEST ekstrem-favoritt til å ta gull, mens sølv vs. bronse står mellom vdPOEL og BOSKER. Mht. topp8 ligger SWINGS godt an til å kvalifisere seg med to topp8-noteringer på 5000 og etter 3 løp, og KONGSHAUG og WILLIAMSON godt an til å komme inn etter 3 løp. Hvis så, blir det et bikkjeslagsmål om de to for øvrig beste plasseringene på 5000, mellom GHIOTTO, SNELLINK, BLOEMEN, EITREM m.fl.

Uansett, VM er og forblir VM; det ultimate skøytemesterskap.

Godt mesterskap!

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Takker for god oppsummering og god forhåndsomtale!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Flott av Lorentzen å ta bronse på hjemmebane! Nå tenker jeg bergenserne blir glade :)

Tucan

Legg inn av Tucan »

Rocambole skrev: lør mar 05, 2022 1:30 am Før VERDENSMESTERSKAPET over den klassiske firkampen:

Årets VM har en spesiell og ytterst inoptimal forhistorie, dels fordi ISU har implementert det forferdende gledesdrepende diktat å kun arrangere VM hvert annet år; dels fordi så mange av medaljekandidatene ikke får stille til start grunnet «omstendighetene».

Mht. det siste moment ville jeg etter OL som bookmaker rangert medaljekandidatene i sammendraget som følger: Roest-Engebråten-Trofimov-Aldoshkin-Bosker-vdPoel. Grunnet politiske åtgjerder er nå nr.3 og 4 forhindret fra å starte, og grunnet en PCR-test (forhåpentlig ikke falsk positiv) er Engebråten, mildt sagt dessverre, forhindret fra å starte, mens Bosker (som uaktet en positiv test formådde å fly til Hamar) nå har testet negativt på Hamar og har blitt innvilget startlisens. Dermed er halvparten av medaljekandidatene en saga blott, og antagelig også en deltager eller to som ikke fant noen mulighet til å finne en bærekraftig flyrute i tide.

Never mind de fraværende: Et VM er og forblir et VM, og nå handler det kun om de som fikk komme til dette aller ypperste av skøytestevner.

Parsammensetningen for 500 og 5000 er nå kunngjort på ISU results.

Regjerende (trippel) verdensmester ROEST er nå ekstrem favoritt til å vinne VM siden hans på papiret tre sterkeste utfordrere ikke kan delta. Det eneste som kan rokke ham (bortsett fra fall eller disk) er en påtagelig formsvikt etter OL (som forløp skuffende fra hans ambisjoner, selv om han vant sølv på begge langdistansene), kombinert med sterk formutvikling etter OL for en konkurrent eller to. Formforskyvninger mellom OL og VM er ikke noe nytt i skøytehistorien, og noe av grunnen til at jeg personlig finner VM i OL-år ekstra interessant, men det skal svært mye til at forskyvningene nå blir så til de grader formidable at de kan true Roests laurbærkrans.
500m: Roest har første ytre mot vår reserve ULEKLEIV. Roest har ikke vist gammel styrke, les: ned mot 36.0 på Hamar-is, på en god stund, men vil normalt være litt foran vår mann ved passering 100m og kanskje få litt ryggdrag på vekslingssiden. Vår mann er et stort spørsmålstegn etter så langt å ha vist sin beste form i forsesongen, men forhåpentlig er han sterk nok til å veksle langt nok foran Roest til ikke å gi ham for mye rygghjelp. Normalt vil Roest vise seg et par tideler sterkere, selv om han antagelig tar det litt forsiktig i siste indre. Alt i alt helt OK trekning for Roest.

KONGSHAUG har en meget god trekning, med første ytre mot Giovannini. Forhåpentlig vil vår mann få ryggdrag av Gio på vekslingssiden og gå inn til distanseseier.

EITREM har også en bra trekning, med første indre mot SNELLINK som i utgangspunktet fremstår ganske jevngod med vår mann på alle de tre korteste distanser. Det skal godt gjøres at noen av de to kommer inn blant topp8 etter tre løp, så de er primært avhengig av å plassere seg høyt opp på 5000 for å kvalifisere seg til 10 000.

Jeg holder Kongshaug som favoritt til å vinne 500, men er ikke så sikker på at Roest kommer på pallen. Jeg føler meg ganske sikker på WILLIAMSON i par 2 kommer på pallen, og gir også MOROZOV i par 3 en god sjanse. Sistnevnte er mer som ADJ: treg 100m, men meget mulig den sterkeste i feltet på siste 400m.

5000m: Fint åpningspar med ULEKLEIV vs. MOROZOV. På papiret kan dette bli et jevnt par mellom de to som i utgangspunktet ligger best an til å underskrive resultatlisten.

Par2: OBAYASHI vs. KONGSHAUG. På papiret fremstår vår mann som litt sterkere her, men japaneren kan tenkes å by bra match minst halve løpet. Ingen dårlig trekning for vår mann.

Par6: EITREM vs. GIOVANNINI. Italieneren virker ikke i sin beste form, så vår mann må gå sitt eget løp, men kan kanskje få litt pes på de første rundene. Mest sannsynlig vil SNELLINK i par5 inneha ledertiden, så vår mann vil vite hvilket skjema han må gå på for å ha noe håp om å kvalifisere til milløpet.

Par7: BOSKER vs. ROEST. Bosker har uttalt at VM var hans store mål før sesongen, og han viste god form i OL på 1500, men må ha blitt noe satt tilbake av korona-sykdom. Det ligger ikke an til noe jevnt par, men vi får håpe at Roest ikke er i sitt aller ypperste slag. Siden han er storfavoritt til å vinne VM, kan det tenkes at ikke har noen ambisjon om å frarøve vdPOEL distanseseiren, og safer litt, inn til en god – men ikke spektakuær – tid.

Mine prediksjoner for første dag av VM (litt best-case for løperne):
6.14 Roest 36.5
6.12 vdPoel 38.0
6.19 Bosker 36.9
6.21 Ghiotto 39.5
6.21 Snellink 38.0
6.22 Swings 37.0
6.22 Bloemen 38.0
6.22 Eitrem 37.8

6.24 Dawson 37.5
6.25 Malfatti 39.0
6.25 Lehman 37.0
6.26 Williamson 36.5
6.27 Kongshaug36.2
6.27 Cepuran 38.2
6.28 Belchos 38.5
6.28 Riku 36.7
6.29 Giovannini 37.5
6.30 Obayashi 37.1
6.32 Morozov 36.5
6.32 Ulekleiv 36.7

I utgangspunktet er ROEST ekstrem-favoritt til å ta gull, mens sølv vs. bronse står mellom vdPOEL og BOSKER. Mht. topp8 ligger SWINGS godt an til å kvalifisere seg med to topp8-noteringer på 5000 og etter 3 løp, og KONGSHAUG og WILLIAMSON godt an til å komme inn etter 3 løp. Hvis så, blir det et bikkjeslagsmål om de to for øvrig beste plasseringene på 5000, mellom GHIOTTO, SNELLINK, BLOEMEN, EITREM m.fl.

Uansett, VM er og forblir VM; det ultimate skøytemesterskap.

Godt mesterskap!

Med disse resultatene er vel Kongshaug nr. 3 etter første dag.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Bra 500m av Wiklund :D

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»