Test av mat, drikke og godis

Svar
Mr. A

Re: Test av mat, drikke og godis

Legg inn av Mr. A »

Fant denne på Prixen, hadde ikke vært borti den før.

Bilde

Koster 27,90 for 180g mot de vanlige Partymixenes 24,90 for 250 gram, men ellers er det veldig likt. Man får 3 poser hver av vingummibamser, minikrokodiller og colaflasker. Bamsene er myke og merkelige i konsistensen, likte dem ikke noe særlig. Ligner på Haribos gullbjørner kun utseendemessig. Colaflaskene er rimelig identiske Haribo sine. Krokodillene var en positiv overraskelse, det var myk vingummi med mye fruktsmak og perfekt forhold mellom vingummi og skum. Absolutt den beste av de tre.

Ellers er det egentlig liten grunn til å kjøpe denne over vanlig partymix. Er vel mest beregnet til bruk i barnebursdager, påskeegg og denslags.

Men krokodillene var gode.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har alltid vurdert Freia Melkesjokolade som klassikeren, som allltid leverer, men etter å ha kjøpt Nidar sin melkesjokolade på tilbud , 20 kr hos COOP, så er jeg villig til å endre mening.

Den er faktisk litt bedre, kjenner mere smak i munnen. Anbefales.

Bilde

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Herligheten Toffifee. Ikke ny. Men det er kommet en mørk variant, ser den er markedsført i Sverige, og jeg fant den på supermarked her i Bulgaria og nå i kiosken også. Måtte jo prøves... men hva har de gjort her, puttet masse mørk sjokolade i nougaten?

Uansett - hele poenget med denne søktsaken, komboen med skallet av karamell, nougat, den ene nøtten og litt sjokolade på toppen - er jo nettopp denne balansen. Med mørk sjokolade i fyllet blir det meningsløst, alt forsvinner i den smaken. Meningsløst produkt. Kastet resten og kjøpte en ny eske med de originale. Antakelig var det hele poenget. :-D

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: søn aug 22, 2021 11:39 pm Herligheten Toffifee. Ikke ny. Men det er kommet en mørk variant, ser den er markedsført i Sverige, og jeg fant den på supermarked her i Bulgaria og nå i kiosken også. Måtte jo prøves... men hva har de gjort her, puttet masse mørk sjokolade i nougaten?

Uansett - hele poenget med denne søktsaken, komboen med skallet av karamell, nougat, den ene nøtten og litt sjokolade på toppen - er jo nettopp denne balansen. Med mørk sjokolade i fyllet blir det meningsløst, alt forsvinner i den smaken. Meningsløst produkt. Kastet resten og kjøpte en ny eske med de originale. Antakelig var det hele poenget. :-D
Fikser rett og slett ikke Toffifee. For det første får jeg krupp i kjeften av å uttale navnet. For det andre synes jeg det karamell"skallet" er disgusting, mtp konsistensen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Felleskjøpets Traktorgull og Låvesnacks

Hhv salt og paprika. Disse kommer i begrenset opplag, og er som regel utsolgt på FK. Har blitt hypet opp både her og der, og det er til en viss grad forståelig. Veldig fin saltsmak og sprøhet på Traktorgull, Låvesnacks var helt ok.

Selges for 29 kr/stk (150 gram), men man får 2 poser for femtilappen.

Traktorgull salt: terningkast 4/5

Låvesnacks paprika: terningkast 4

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Fikk servert denne på hjemveien fra trening av fruen, som jo var en hyggelig tanke ....

Bilde

... men det var ikke noe særlig å rope hurra for. Var kanskje fordi den var litt lunken, men manglet mye av friskheten jeg regnet med at en sitrusdrikk skal ha.

Helt midt på treet, 3/6, ikke noe jeg kommer til å kjøpe igjen eller anbefale videre.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ale-Jet skrev: tir aug 24, 2021 10:57 pm Vanlig melkesjokolade. Terningkast 6.
Vel, stikk innom Rusta, fra i morgen er det 4 store plater for 89 spenn (medlemmer).

Testet forøvrig TK6-tortillachipsen til PapaSmurf. Var ikke helt himmelen for meg, så ender på terningkast 4+.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Cloetta Plopp Appelsin

Sjokolade fylt med appelsinkrem virket jo forlokkende, da jeg alltid har hatt sansen for kombinasjonen sjokolade/appelsin. Spesielt når det er snakk om flytende innhold. Her var det nettopp det, men det kunne vært enda mer fyll for å få enda mer appelsinsmak. Har aldri vært helt begeistret for den sjokoladen Cloetta produserer, og denne var intet unntak. Hadde sjokoladedelen vært av typen Lindt, ville nok dette blitt en favoritt.

Terningkast: 4

kibby

Legg inn av kibby »

SirOwen skrev: ons aug 25, 2021 2:04 am Cloetta Plopp Appelsin

Sjokolade fylt med appelsinkrem virket jo forlokkende, da jeg alltid har hatt sansen for kombinasjonen sjokolade/appelsin. Spesielt når det er snakk om flytende innhold. Her var det nettopp det, men det kunne vært enda mer fyll for å få enda mer appelsinsmak. Har aldri vært helt begeistret for den sjokoladen Cloetta produserer, og denne var intet unntak. Hadde sjokoladedelen vært av typen Lindt, ville nok dette blitt en favoritt.

Terningkast: 4
Ååå, hvor? Elsker vanlig Plopp, og vet jeg kommer til å digge denne også!

SirJames

Legg inn av SirJames »

kibby skrev: ons aug 25, 2021 8:57 pm
SirOwen skrev: ons aug 25, 2021 2:04 am Cloetta Plopp Appelsin

Sjokolade fylt med appelsinkrem virket jo forlokkende, da jeg alltid har hatt sansen for kombinasjonen sjokolade/appelsin. Spesielt når det er snakk om flytende innhold. Her var det nettopp det, men det kunne vært enda mer fyll for å få enda mer appelsinsmak. Har aldri vært helt begeistret for den sjokoladen Cloetta produserer, og denne var intet unntak. Hadde sjokoladedelen vært av typen Lindt, ville nok dette blitt en favoritt.

Terningkast: 4
Ååå, hvor? Elsker vanlig Plopp, og vet jeg kommer til å digge denne også!
Rusta.

kibby

Legg inn av kibby »

SirOwen skrev: ons aug 25, 2021 9:11 pm
kibby skrev: ons aug 25, 2021 8:57 pm
SirOwen skrev: ons aug 25, 2021 2:04 am Cloetta Plopp Appelsin

Sjokolade fylt med appelsinkrem virket jo forlokkende, da jeg alltid har hatt sansen for kombinasjonen sjokolade/appelsin. Spesielt når det er snakk om flytende innhold. Her var det nettopp det, men det kunne vært enda mer fyll for å få enda mer appelsinsmak. Har aldri vært helt begeistret for den sjokoladen Cloetta produserer, og denne var intet unntak. Hadde sjokoladedelen vært av typen Lindt, ville nok dette blitt en favoritt.

Terningkast: 4
Ååå, hvor? Elsker vanlig Plopp, og vet jeg kommer til å digge denne også!
Rusta.
Takk! :D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Solo Super Pære & Fersken

Duftet pære, og smakte først det, før ettersmaken av fersken kom sigende. Dette var meget gode saker.

Terningkast: 5

kibby

Legg inn av kibby »

SirOwen skrev: tir aug 31, 2021 7:02 pm Solo Super Pære & Fersken

Duftet pære, og smakte først det, før ettersmaken av fersken kom sigende. Dette var meget gode saker.

Terningkast: 5
Elsker den <3

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hervik - Solbærsyltetøy. Dette smakte akkurat slik solbærsyltetøy IKKE skal smake. Her har man ikke klart å få fram aroma av solbær, det smaker bare bittert og surt, akkurat om solbær kan gjøre om man ikke behandler den riktig og/eller tilsetter tilstrekkelig med sukker. For så vidt greit nok, men det smaker mer "litt sur bær" enn solbær. Bomskudd. Terningkast 2.

startelver

Legg inn av startelver »

Etter å ha bodd i England savner jeg et spesielt pålegg, det er like uvanlig for oss nordmenn som geitost er for dem.

Det heter Marmite, og er ekstrakt fra gjær og inneholder veldig mye B-vitaminer. Alle barn i England vet hva det er, pålegget er enten hatet eller elsket av den Britiske befolkningen. .

Jeg er blitt glad i smaken etterhvert og lurer på om noen norske butikker selger dette? Har bestilt det via nettet fra England tidligere, men blir jo dyrt med frakt.

Bilde

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

startelver skrev: tor sep 02, 2021 2:14 pm Etter å ha bodd i England savner jeg et spesielt pålegg, det er like uvanlig for oss nordmenn som geitost er for dem.

Det heter Marmite, og er ekstrakt fra gjær og inneholder veldig mye B-vitaminer. Alle barn i England vet hva det er, pålegget er enten hatet eller elsket av den Britiske befolkningen. .

Jeg er blitt glad i smaken etterhvert og lurer på om noen norske butikker selger dette? Har bestilt det via nettet fra England tidligere, men blir jo dyrt med frakt.
► Show Spoiler
Det er faktisk veldig godt, har selv bodd i UK(dog i Wales) i et år og spist mye av det på toast.

Ser Iceland har det i sitt sortiment, men er utsolgt i sin nettbutikk. Muligens om du bor i nærheten av en butikk så kan du finne det der.
https://www.icelandmat.no/product-page/marmite-250-g

Jeg brukte kjøpe fra British Corner Shop, men har ikke bestilt noe der etter de nye tollreglene kom og aner ikke hvor mye toll og gebyrer det blir nå.
https://www.britishcornershop.co.uk/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kjøpte en pakke Marmite i Skottland for to år siden... Og den har blitt stående i hylla. Kanksje jeg burde åpne den snart? :-D

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

DoktorS skrev: tor sep 02, 2021 8:19 pm Kjøpte en pakke Marmite i Skottland for to år siden... Og den har blitt stående i hylla. Kanksje jeg burde åpne den snart? :-D
Det burde du ha gjort for lenge siden :) Trenger du tips for hvordan nyte det så ligger det et tips her:
► Show Spoiler

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: tor sep 02, 2021 8:19 pm Kjøpte en pakke Marmite i Skottland for to år siden... Og den har blitt stående i hylla. Kanksje jeg burde åpne den snart? :-D
Tja de har vel lang hodlbarhetsdato, du kan jo sende den i posten hvis du gidder. :D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

startelver skrev: tor sep 02, 2021 9:21 pm
DoktorS skrev: tor sep 02, 2021 8:19 pm Kjøpte en pakke Marmite i Skottland for to år siden... Og den har blitt stående i hylla. Kanksje jeg burde åpne den snart? :-D
Tja de har vel lang hodlbarhetsdato, du kan jo sende den i posten hvis du gidder. :D
Hm, mulig jeg nå forstår at jeg kan trenge den på nyttårsaften i tilfelle gjester. :D Har ikke smakt selv, vurderte å ta med på jobben en dag for moro skyld, men for så vidt ganske få som er nysgjerrige på mat der....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jared ! Fant denne svært ekslusive produsenten på nett for i en tid tilbake, nå selges den her, men enklere for meg å handle på Annis Oslobukta nå.

https://www.amoi.no/p/produkter/oslo/sw ... 1348/21841

Ja, dette er noe annet enn 4 store plater på Europris til 100 kroner... for å si det sånn. Ekstrem pris, selvsagt. Ja, virkelig ekstremt. Men kanskje man bør gå over på småbiter i stedet for hele platen, med tanke på helsen.

Uansett - her er det seks biter, og jeg har allerede i løpet av 5-6 timer satt til livs 3.

1. Startet med Yuzu Matcha, som da vel er en slags sitrus med grønn te? Gidder ikke sjekke. WOW - helt utrolig, ganske tynt skall - saftig og herlig fyll. Smaker meget delikat - lett sitrus, frisk og suveren. Litt av et anslag!

2. Kokos. smaker utrolig godt og delikat av kokos, dempet smaksbilde, men samtidig veldig, veldig godt - overraskende - suveren bit - nok en gang.

3. Banan Lime - Banansjokolade er en gammel favoritt. Mye godt innen banan og sjokolade. Denne hadde jeg ekstreme forventninger til, men ble litt skuffet. Her er det nok brukt "ekte banan", mens de fleste sjokolader nok har en form for kunstig banansmak. Det smakte ekte, men samtidig nesten også litt kornete kostistens, så denne ble en liten nedtur ift de to første.

Fortsettelse følger - jeg føler at jeg ikke bør spise sjokolade for 165 kroner på en eneste dag.

Edit: måtte redigere her. Skjønte etter hvert at det var anbefalinger på drikke til, og at sjokoladene ikke er tilsatt alkohol.

4. Jordbær - ja, smaker godt av jordbær. Men litt det samme som banan her. Ekte smak, men mangler litt....

Godt mulig at jeg spiser opp hele boksen i aften.

startelver

Legg inn av startelver »

Panda produserer lakris som bare inneholder 4 ingredienser, i motsetning til andre. Ingen tilsetningsstoffer med andre ord. Den er litt dyrere , 38 kr, men smaker skikkelig naturlig lakris.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Testet:

Jacobs Julekake med mandler og rosiner

Godt smør og Jarlsberg på dette ble fulltreff.

Terningkast: 5



Hemmelig Saus fra Metervare

Enorm smaksfest i munnen, ble rene nyttårsaften der inne.

Terningkast: 6

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

SirOwen skrev: man sep 06, 2021 5:37 pm Hemmelig Saus fra Metervare

Enorm smaksfest i munnen, ble rene nyttårsaften der inne.

Terningkast: 6
Hvor får du kjøpt det?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

DoktorS skrev: lør sep 04, 2021 6:43 pm Jared ! Fant denne svært ekslusive produsenten på nett for i en tid tilbake, nå selges den her, men enklere for meg å handle på Annis Oslobukta nå.

https://www.amoi.no/p/produkter/oslo/sw ... 1348/21841

Ja, dette er noe annet enn 4 store plater på Europris til 100 kroner... for å si det sånn. Ekstrem pris, selvsagt. Ja, virkelig ekstremt. Men kanskje man bør gå over på småbiter i stedet for hele platen, med tanke på helsen.

Uansett - her er det seks biter, og jeg har allerede i løpet av 5-6 timer satt til livs 3.

1. Startet med Yuzu Matcha, som da vel er en slags sitrus med grønn te? Gidder ikke sjekke. WOW - helt utrolig, ganske tynt skall - saftig og herlig fyll. Smaker meget delikat - lett sitrus, frisk og suveren. Litt av et anslag!

2. Kokos. smaker utrolig godt og delikat av kokos, dempet smaksbilde, men samtidig veldig, veldig godt - overraskende - suveren bit - nok en gang.

3. Banan Lime - Banansjokolade er en gammel favoritt. Mye godt innen banan og sjokolade. Denne hadde jeg ekstreme forventninger til, men ble litt skuffet. Her er det nok brukt "ekte banan", mens de fleste sjokolader nok har en form for kunstig banansmak. Det smakte ekte, men samtidig nesten også litt kornete kostistens, så denne ble en liten nedtur ift de to første.

Fortsettelse følger - jeg føler at jeg ikke bør spise sjokolade for 165 kroner på en eneste dag.

Edit: måtte redigere her. Skjønte etter hvert at det var anbefalinger på drikke til, og at sjokoladene ikke er tilsatt alkohol.

4. Jordbær - ja, smaker godt av jordbær. Men litt det samme som banan her. Ekte smak, men mangler litt....

Godt mulig at jeg spiser opp hele boksen i aften.
Anbefaler deg å prøve sjokolade fra jentene på tunet

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fringegirl skrev: man sep 06, 2021 7:09 pm
SirOwen skrev: man sep 06, 2021 5:37 pm Hemmelig Saus fra Metervare

Enorm smaksfest i munnen, ble rene nyttårsaften der inne.

Terningkast: 6
Hvor får du kjøpt det?
De hadde den på Meny.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Metervare er kanskje den norske produsenten jeg setter mest pris på. Leverpostei, pølser og saus. Og sylte når den tid kommer. Digg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jacobs Belgiske Trøfler med Bringebær

Disse er jo syyykt gode. 200 gram for 41,90 (Kiwi), verdt hver eneste krone.

Terningkast: 5+

startelver

Legg inn av startelver »

SirOwen skrev: man sep 13, 2021 6:28 pm Jacobs Belgiske Trøfler med Bringebær

Disse er jo syyykt gode. 200 gram for 41,90 (Kiwi), verdt hver eneste krone.

Terningkast: 5+
Interessant, det er notert.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»