Test av mat, drikke og godis

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Re: Test av mat, drikke og godis

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør aug 13, 2022 8:23 pm Ok, da ble det ett forsøk i år også - på dette ferdigmarinerte svineriet som butikkene flommes over av fra april måned. Baby Back Ribs fra Nordfjord. 120 kroner for 700 gram.

Helt merkelig anvisning av tilberedning i ovn - skulle pakkes inn i folie! Hvorfor i all verden? Det er alts alternativet til å grille den. Selvsagt pakket jeg den ikke inn, jeg stekte den på høyere temperatur enn angitt og satte på på grillen mot slutten. Da ble den i nærheten av slik den er avbildet. Ellers sjarmerende at de har trykket "Serveringsforslag" av oppskjært ribbe med litt timian over :-D De kunne jo foreslått noe tilbehør. Jeg laga potetsalat til og hadde litt grønn salat ved siden av.

Jaja, skal si det smakte som forventa. Ikke vondt. Ganske søtt, men også en del krydder. Savnet røyksmak - så skulle nok supplert med litt røkt whisky over. Ellers var det altfor lite salt, men det er jo lett å regulere. I tillegg falt det litt for mye fra hverandre - kunne vært mye saftigere og hatt litt mer tyggemotstand.

700 gram er ikke mer enn en god prosjon, så 120 kr er ikke akkurat billig. Terningkast 4 her. Det var helt greit, men selvsagt ikke noe i nærheten av ekte varer.
Hvorfor kjøpe ferdigmarinerte ting? De fleste marinadene smaker jo helt jævlig. Og ikke skjønner jeg hva disse produsentene gjør med marinadene sine, for ren sporadisk "hyllerensk" hvor en tømmer på nesten vilkårlig sammen med kanskje olje, balsamico, sennep og kanskje litt vann blir som regel mye bedre. Jeg pleier å bare blande sammen noe og legge flere kjøttstykker og evt fisk eller grønnsaker som jeg kan bruke over flere dager dersom jeg absolutt må ha noe ekstra smak på kjøttet. Det er stort sett både mye billigere og bedre enn all den svindelvaren som de drar frem i grillsesongen. Faren min sverger til noen temmelig traurige svinefiletskiver som er marinerte når det er grilling. De smaker helt forferdelig og marinaden minner mest om en overbruk av salt og sukker sammen med brent estragon, selv om det sikkert er noe annet. Forferdelige greier.

Jeg har ofte blitt så skuffet av ferdigmarinerte produkt at jeg vil ikke la lettvintheten i det lure meg en gang til. Da blir det heller knekkebrød eller brødskive om jeg ikke gidder.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: søn aug 14, 2022 12:38 pm
DoktorS skrev: lør aug 13, 2022 8:23 pm Ok, da ble det ett forsøk i år også - på dette ferdigmarinerte svineriet som butikkene flommes over av fra april måned. Baby Back Ribs fra Nordfjord. 120 kroner for 700 gram.

Helt merkelig anvisning av tilberedning i ovn - skulle pakkes inn i folie! Hvorfor i all verden? Det er alts alternativet til å grille den. Selvsagt pakket jeg den ikke inn, jeg stekte den på høyere temperatur enn angitt og satte på på grillen mot slutten. Da ble den i nærheten av slik den er avbildet. Ellers sjarmerende at de har trykket "Serveringsforslag" av oppskjært ribbe med litt timian over :-D De kunne jo foreslått noe tilbehør. Jeg laga potetsalat til og hadde litt grønn salat ved siden av.

Jaja, skal si det smakte som forventa. Ikke vondt. Ganske søtt, men også en del krydder. Savnet røyksmak - så skulle nok supplert med litt røkt whisky over. Ellers var det altfor lite salt, men det er jo lett å regulere. I tillegg falt det litt for mye fra hverandre - kunne vært mye saftigere og hatt litt mer tyggemotstand.

700 gram er ikke mer enn en god prosjon, så 120 kr er ikke akkurat billig. Terningkast 4 her. Det var helt greit, men selvsagt ikke noe i nærheten av ekte varer.
Hvorfor kjøpe ferdigmarinerte ting? De fleste marinadene smaker jo helt jævlig. Og ikke skjønner jeg hva disse produsentene gjør med marinadene sine, for ren sporadisk "hyllerensk" hvor en tømmer på nesten vilkårlig sammen med kanskje olje, balsamico, sennep og kanskje litt vann blir som regel mye bedre. Jeg pleier å bare blande sammen noe og legge flere kjøttstykker og evt fisk eller grønnsaker som jeg kan bruke over flere dager dersom jeg absolutt må ha noe ekstra smak på kjøttet. Det er stort sett både mye billigere og bedre enn all den svindelvaren som de drar frem i grillsesongen. Faren min sverger til noen temmelig traurige svinefiletskiver som er marinerte når det er grilling. De smaker helt forferdelig og marinaden minner mest om en overbruk av salt og sukker sammen med brent estragon, selv om det sikkert er noe annet. Forferdelige greier.

Jeg har ofte blitt så skuffet av ferdigmarinerte produkt at jeg vil ikke la lettvintheten i det lure meg en gang til. Da blir det heller knekkebrød eller brødskive om jeg ikke gidder.
Kjøper aldri ferdigmarinert - bortsett fra hvis jeg vil teste produkter og/eller ikke er i nærheten av å gidde å lage selv.

Det er vel antakelig flere år siden sist gang. Da kjøpte jeg Tulip Pulled Pork i Sverige. Det var så jævlig at jeg måtte kaste mer enn halve pakken. Forferdelig produkt.

Dog ser jeg nå at VG har fått en rekke "eksperter" til å teste en del grillprodukter - og den del av disse får tommel opp, så jeg tror det er ting som kan være OK om man er lat.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: søn aug 14, 2022 12:50 pm
GiPazzini_85 skrev: søn aug 14, 2022 12:38 pm
DoktorS skrev: lør aug 13, 2022 8:23 pm Ok, da ble det ett forsøk i år også - på dette ferdigmarinerte svineriet som butikkene flommes over av fra april måned. Baby Back Ribs fra Nordfjord. 120 kroner for 700 gram.

Helt merkelig anvisning av tilberedning i ovn - skulle pakkes inn i folie! Hvorfor i all verden? Det er alts alternativet til å grille den. Selvsagt pakket jeg den ikke inn, jeg stekte den på høyere temperatur enn angitt og satte på på grillen mot slutten. Da ble den i nærheten av slik den er avbildet. Ellers sjarmerende at de har trykket "Serveringsforslag" av oppskjært ribbe med litt timian over :-D De kunne jo foreslått noe tilbehør. Jeg laga potetsalat til og hadde litt grønn salat ved siden av.

Jaja, skal si det smakte som forventa. Ikke vondt. Ganske søtt, men også en del krydder. Savnet røyksmak - så skulle nok supplert med litt røkt whisky over. Ellers var det altfor lite salt, men det er jo lett å regulere. I tillegg falt det litt for mye fra hverandre - kunne vært mye saftigere og hatt litt mer tyggemotstand.

700 gram er ikke mer enn en god prosjon, så 120 kr er ikke akkurat billig. Terningkast 4 her. Det var helt greit, men selvsagt ikke noe i nærheten av ekte varer.
Hvorfor kjøpe ferdigmarinerte ting? De fleste marinadene smaker jo helt jævlig. Og ikke skjønner jeg hva disse produsentene gjør med marinadene sine, for ren sporadisk "hyllerensk" hvor en tømmer på nesten vilkårlig sammen med kanskje olje, balsamico, sennep og kanskje litt vann blir som regel mye bedre. Jeg pleier å bare blande sammen noe og legge flere kjøttstykker og evt fisk eller grønnsaker som jeg kan bruke over flere dager dersom jeg absolutt må ha noe ekstra smak på kjøttet. Det er stort sett både mye billigere og bedre enn all den svindelvaren som de drar frem i grillsesongen. Faren min sverger til noen temmelig traurige svinefiletskiver som er marinerte når det er grilling. De smaker helt forferdelig og marinaden minner mest om en overbruk av salt og sukker sammen med brent estragon, selv om det sikkert er noe annet. Forferdelige greier.

Jeg har ofte blitt så skuffet av ferdigmarinerte produkt at jeg vil ikke la lettvintheten i det lure meg en gang til. Da blir det heller knekkebrød eller brødskive om jeg ikke gidder.
Kjøper aldri ferdigmarinert - bortsett fra hvis jeg vil teste produkter og/eller ikke er i nærheten av å gidde å lage selv.

Det er vel antakelig flere år siden sist gang. Da kjøpte jeg Tulip Pulled Pork i Sverige. Det var så jævlig at jeg måtte kaste mer enn halve pakken. Forferdelig produkt.

Dog ser jeg nå at VG har fått en rekke "eksperter" til å teste en del grillprodukter - og den del av disse får tommel opp, så jeg tror det er ting som kan være OK om man er lat.
Jeg er så skeptisk at jeg holder meg langt unna alt av det der nå, spesielt siden BBQ-sausen for alvor gjorde sitt inntog på alt mulig rart. Der er det mye som er skrekkelig vondt. Er jo ingenting som gjenoppvarmet "pulled pork" dynket i en vond BBQ-saus.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør jul 02, 2022 9:48 am Ser at de franske fruktkaramellene nevnt over også har en solbærsmak. Det er et eller annet godteri som hadde en veldig karakteristisk og "morsom" smak av solbær... Så det frister å kjøpe.

Kjøpe en 6-pakning Hennig-Olsen Sandwich med salt karamell her en dag. Dette var skuffende greier! Hva er det med "kjeksen" der, det er jo virkelig nesten hard kjeks. Mener at Diplom-IS har en mye mykere "pepperkake". Dessuten ble det altfor søtt med karamell rundt den kjeksen. Hele greiene var svært skuffende - terningkast 2.

Rema har tilbud på limonade.
https://www.kundeavisogtilbud.no/butikk ... -10305693/

Prøvde den med pasjonsfrukt. Det er faktisk hele 9 prosent pasjonsfuktjuice i den. Det er relativt mye til å være pasjonsfrukt i slike drikker. Denne var meget-meget god. Mer smake enn en ren limonade av sitroner, som jeg forstår noen kan foretrekker. Men pasjonsfrukt er jo virkelig kongen av smaker. Det er mye sukker i denne, for å veie opp for de sure smakene, og jeg synes den var et hakk "mektig", så jeg sørget for veldig mye isbiter og lot den stå litt, slik at den ble ørlite utvanna i hvert fall. Terningkast 6 på denne!
Dette med godteri og is også... Der har produsentene laget de beste produktene for mange år siden. Ingen vits i å finne på noe nytt, for det smaker helvete. Er det ikke overbruk av sterke fruktsmaker så skal salt og søtt blandes sammen. Det er rett og slett ikke godt for en som kommer fra en matkultur der salt og søtt er strengt atskilt og synes at sirup til blant annet lutefisk og kjøttretter (nordover i landet) og lefsekling til småmat (Hallingdal, Valdres, Numedal) er håpløst.

Det må snart gå an å lage litt renere smaker. Ser vel også for meg at den mørke sjokoladens dager snart er talt med dagens ganer som helst vil ha melkesjokolade og salt karamell smeiset sammen i stedet.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg gir terningkast 5 til sjokomelken jeg kjøpte i Danmark, akkurat slik jeg husker den.

Har ikke testet vodkaen enda ;)

Bilde

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

kibby skrev: tir aug 02, 2022 5:03 pm
startelver skrev: søn jul 31, 2022 3:52 pm Svensketest 4:

Coca Cola Vanilla boks 10 kroner - smaker kvalmt og hva er vitsen med å ødelegge en original cola med vanilje?????

Terningkast 1 !!

Bilde
I USA i sommer hadde de en ny kombo; vanilje & cherry. Veldig søt, men også overraskende god.
I Australia har de Coca Cola coffee utgave, den var latterlig god.

startelver

Legg inn av startelver »

I dag tester vi en ny sjokolade jeg kjøpte i Danmark, vet ikke om den selges i Norge.

Fin Carre "Finest Dark Chocolate" 74% kakao. Produsert i Tyskland.
Og jeg likte smaken, ren sjokoladesmak. Terningkast 5.

Bilde

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hm - lite suksess med brød denne uke.

Rema hadde tilbud på oppskjært brød, noe som passet bra denne uka - merket Grovt&Godt Spelt. 25 kroner. Veldig kjedelig - på smak og utseende. Veldig nøytralt. Kan gjøre susen om man ikke vil ha smak av brød. Terningkast 3. Aldri gjenkjøp.

Så da ville jeg ha noe litt mer spenstig til lunsj i dag - og noe litt mer usunt brød til fiskesuppe. Tester Coop Favorittbrød, som vel er en slags Polarbrød-kopi. Her var det også tull i prisingen. I kundeavisen står det 2 (av 4 varianter) til 45 kroner, men i hylla (og på lappen) var det priset til 20 kroner stykket! Nok om det - jeg fant hauger av Hvete-varianten som hadde best før i overmorgen.

Dette er det verste jeg har smakt på lenge! Konsistensen var smulete, det var ekkelt melete og det hele hadde en fæl ettersmak av et eller annet ubestemmelig. Gammalt mel? Helt grusomt - spiste to til lunsj, fordi jeg var sulten og skulle i et møte - smakte nå på en liten bit igjen, og det hele er forferdelig. Vurderer å returnere varen. Terningkast 1.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Sørlandschips med Hockeypulver (37,90 på Kiwi), terningkast 2/3

Sørlandschips nypotet Dill & Gressløk (37,90 på Kiwi, terningkast 5
► Show Spoiler


Tortillachips Pico de Gallo, terningkast 4+
► Show Spoiler

Mehell

Legg inn av Mehell »

DoktorS skrev: lør jul 02, 2022 9:48 am Ser at de franske fruktkaramellene nevnt over også har en solbærsmak. Det er et eller annet godteri som hadde en veldig karakteristisk og "morsom" smak av solbær... Så det frister å kjøpe.

Kjøpe en 6-pakning Hennig-Olsen Sandwich med salt karamell her en dag. Dette var skuffende greier! Hva er det med "kjeksen" der, det er jo virkelig nesten hard kjeks. Mener at Diplom-IS har en mye mykere "pepperkake". Dessuten ble det altfor søtt med karamell rundt den kjeksen. Hele greiene var svært skuffende - terningkast 2.

Rema har tilbud på limonade.
https://www.kundeavisogtilbud.no/butikk ... -10305693/

Prøvde den med pasjonsfrukt. Det er faktisk hele 9 prosent pasjonsfuktjuice i den. Det er relativt mye til å være pasjonsfrukt i slike drikker. Denne var meget-meget god. Mer smake enn en ren limonade av sitroner, som jeg forstår noen kan foretrekker. Men pasjonsfrukt er jo virkelig kongen av smaker. Det er mye sukker i denne, for å veie opp for de sure smakene, og jeg synes den var et hakk "mektig", så jeg sørget for veldig mye isbiter og lot den stå litt, slik at den ble ørlite utvanna i hvert fall. Terningkast 6 på denne!
SHARP. Et daglig savn for meg.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Terningkast 4+ til denne fra Maarud:
► Show Spoiler

Terningkast 5 på den til venstre, terningkast 2 på den til høyre (for mye kaffesmak)
► Show Spoiler

SirJames

Legg inn av SirJames »

Testet også druer med smak av sukkerspinn(!!!) i dag...ganske godt, faktisk.

Terningkast 4 ble det da på disse:
► Show Spoiler

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

SirJames skrev: tor sep 01, 2022 4:19 pm Testet også druer med smak av sukkerspinn(!!!) i dag...ganske godt, faktisk.

Terningkast 4 ble det da på disse:
► Show Spoiler
Autumn Crisp/cotton candy druene er de beste ☺️ Gasser meg i disse druene mens de er i sesong.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fringegirl skrev: tor sep 01, 2022 6:39 pm
SirJames skrev: tor sep 01, 2022 4:19 pm Testet også druer med smak av sukkerspinn(!!!) i dag...ganske godt, faktisk.

Terningkast 4 ble det da på disse:
► Show Spoiler
Autumn Crisp/cotton candy druene er de beste ☺️ Gasser meg i disse druene mens de er i sesong.
Hvordan får de sukkerspinnsmaken? Kjører lastebillass forbi et tivoli, kanskje :)

startelver

Legg inn av startelver »

De sjokobollene der oppe har jeg også kjøpt i Sverige, men de het et annet navn.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nok vanskelig å tak i her, men kjøpte på flyplassen i Samos.
https://www.oscarchocolates.com/candies ... /jellies-1

Fikk et par av disse ved betaling av regning på en restaurant. Kjempegode! Veldig søte, selvsagt, men også med naturlig frukt og gode smaker, synes jeg. Varierte smaker med sitron, appelsin, mango, kiwi, jordbær, banan, kirsebær, bringebær etc. ...

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skulle vært mer karamell i denne, terningkast 4+

Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Freia Melkesjokolade med salt lakris er tilbake. Tilbud nå hos Europris 5 stk sjokoladeplater til 100,-

Terningkast 4 her. Ikke den beste miksen av lakris og sjokolade jeg har smakt, det finnes bedre.
Bilde

kibby

Legg inn av kibby »

Fringegirl skrev: tor sep 01, 2022 6:39 pm
SirJames skrev: tor sep 01, 2022 4:19 pm Testet også druer med smak av sukkerspinn(!!!) i dag...ganske godt, faktisk.

Terningkast 4 ble det da på disse:
► Show Spoiler
Autumn Crisp/cotton candy druene er de beste ☺️ Gasser meg i disse druene mens de er i sesong.
Enig, de er driiiitgode.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

SirJames skrev: lør sep 03, 2022 10:42 pm Skulle vært mer karamell i denne, terningkast 4+
Bilde
Mer sandwich is er på vei i ny innpakning fra Hennig Olsen:
https://www.godt.no/aktuelt/i/BWRoBG/na ... -is-i-boks
Synd at de virker å ha gitt opp/fjerna den sukkerfrie Sørlands-is boksen med vanilje og sjokolade, da den har en ikke funnet snurten av i ørten butikker, siden våres, og selvsagt akkurat når den endelig gikk ned fra pris opplag 69-82 kroner, og lå til kun 34-35 kroner i flere uker, og ja, så var den borte vekk.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Denne så virkelig god ut

Bilde

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ikke akkurat noen nyhet, men "COOP dagens kyllingburger" var virkelig en positiv overraskelse. Har tidligere prøvd oksekjøtt-varianten, men den likte jeg ikke noe særlig.

Kyllingburgeren derimot....mmmmm!

https://matlevering.coop.no/globalasset ... pad&h=1440

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: tor sep 15, 2022 12:36 pm Ikke akkurat noen nyhet, men "COOP dagens kyllingburger" var virkelig en positiv overraskelse. Har tidligere prøvd oksekjøtt-varianten, men den likte jeg ikke noe særlig.

Kyllingburgeren derimot....mmmmm!

https://matlevering.coop.no/globalasset ... pad&h=1440
Da må den prøves en dag.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: tor sep 15, 2022 7:58 pm

Da må den prøves en dag.
Håper den faller i smak:-)

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Terning kast 6 fra meg

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ka9nen skrev: ons sep 21, 2022 10:57 pm Terning kast 6 fra meg

Bilde
Var kjeksen sprø? Så for meg at den ble vassen.

Hadde mer trua på den isboksen med sandwich enn kroneis. Men nå må jeg prøve begge to siden du gir toppscore.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

PapaSmurf skrev: ons sep 21, 2022 11:03 pm
Var kjeksen sprø? Så for meg at den ble vassen.

Hadde mer trua på den isboksen med sandwich enn kroneis. Men nå må jeg prøve begge to siden du gir toppscore.
Ja, den var faktisk det. Har prøvd den med sandwich også, synes ikke den var like god. For meg ville nok den vært bedre uten karamell dog.

kibby

Legg inn av kibby »

Ka9nen skrev: ons sep 21, 2022 10:57 pm Terning kast 6 fra meg
► Show Spoiler
Herlig.

Har den i fryseren, men ikke smakt på enda!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skjønner absolutt ikke poenget med å blande kjeks ned i iskrem med jordbær.... Føles som om iskremprodusentene har møtt veggen, på samme måte som Freia, som bare lager nye varianter av de store platene. Folk vil ha det kjente. Samtidig har de altså kuttet den gode iskremen, den med appelsin.... I Sverige finnes iskrem med smørsmak, hvorfor ikke prøve noe sånt i stedet.

Ellers må jeg si meg litt sjokkert over en del priser her:
https://meny.no/kampanje/nyhet-30473

Panet torsk til langt over 300 kr/kg - eller 99 kroner for det som for de fleste vel er en porsjon middag - 300 gram.

Lindt vegan sjokolade til 55 kroner for 100 gram!

Nytt brød, nå 50 kroner for ett...

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

PapaSmurf skrev: ons sep 21, 2022 11:03 pm
Ka9nen skrev: ons sep 21, 2022 10:57 pm Terning kast 6 fra meg

Bilde
Var kjeksen sprø? Så for meg at den ble vassen.

Hadde mer trua på den isboksen med sandwich enn kroneis. Men nå må jeg prøve begge to siden du gir toppscore.
Må ha meg en iskrem-test en dag ser jeg. Sandwich, kroneis og smilvariant. Må jo bare bli bra ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»