Test av mat, drikke og godis

Svar
SirJames

Re: Test av mat, drikke og godis

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 8:59 pm En slags dobbeltposting, men altså: Pizza Nduja - Rema EMV - Wowsh - ja, dette var sterke saker. Muligens jeg er litt var pga forkjølelse, men her burde det kommet advarsel. Omtrent på som nivå "medium" da jeg spiste på Oriental siste... Litt i overkant til å være på pizza. Men god pizza, i bunn og grunn.

Er man ute etter noe sterkt er dette veldig bra. Terningkast 5 for hele greien. Om den hadde vært litt mildere i noen partier, hadde det blitt 6 - men med sterkheten spredd over hele flaten, var det nesten litt anstrengende.
Takk for tips, da får jeg teste den.

kibby

Legg inn av kibby »

Guttorm123 skrev: fre mar 03, 2023 11:02 pm Noen som har smakt SØRLANDSCHIPS Appelsin&Sjokolade?

https://bilder.ngdata.no/7071688004331/meny/medium.jpg
Ja, den er helt forjævlig.

kibby

Legg inn av kibby »

DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 10:34 am Livet er annet enn potetgull... f.eks. Yoghurt :-)
Ja, og nå har alle norske butikker tatt verdens beste yoghurt ut av sortimentet, dvs. den slutter å produseres. Nemlig Liberté. SÅ skuffet.

Someone

Legg inn av Someone »

Red Bull med smak av eple og fiken....jeg skjønner hvorfor Rema 1000 dumpet ut denne til 9kr boksen, for godt var det ikke. Men trøtt var jeg og "medisin" er sjeldent godt

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 8:59 pm En slags dobbeltposting, men altså: Pizza Nduja - Rema EMV - Wowsh - ja, dette var sterke saker. Muligens jeg er litt var pga forkjølelse, men her burde det kommet advarsel. Omtrent på som nivå "medium" da jeg spiste på Oriental siste... Litt i overkant til å være på pizza. Men god pizza, i bunn og grunn.

Er man ute etter noe sterkt er dette veldig bra. Terningkast 5 for hele greien. Om den hadde vært litt mildere i noen partier, hadde det blitt 6 - men med sterkheten spredd over hele flaten, var det nesten litt anstrengende.

https://meny.no/oppskrifter/pizza/pizza-diavola/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

kibby skrev: lør mar 04, 2023 11:36 pm
DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 10:34 am Livet er annet enn potetgull... f.eks. Yoghurt :-)
Ja, og nå har alle norske butikker tatt verdens beste yoghurt ut av sortimentet, dvs. den slutter å produseres. Nemlig Liberté. SÅ skuffet.
Var ikke overrasket over at de forsvant - faller jo litt mellom stolene yoghurt og dessert. Selv synes jeg den god på sin måte, men litt pregløs. Selv vil jeg egentlig enten ha en frisk og god yoghurt, ellers å vil jeg ha dessert - ikke det midt imellom, i alle fall ikke ofte. Typisk også for slike produkter som går feil i starten - så virker det på meg som de har såpass troa at de starter desperat mye med reklame og smaksprøver i butikkene, og når ikke det hjelper heller - så ser jo de at det dessverre ikke er noe markedet vil ha. Det som er litt dumt i Norge er jo at det er plass til så få produkter i butikkene - I mange land ville jo produktet kunne overleve selv om det solgte ganske lite.

Digresjon - om bord Qatar Airways fikk jeg den beste type yoghurt av dette slaget jeg har smakt - den var lite søt, men konsistensen på yoghurten var helt uforlignelig - fløyelsmyk til en ny dimensjon. Dette var ikke fabrikklaget, men kom i et dessertklass med en fruktsaus. Den også god. Og nydelig balanse mellom friskt og søtt, overraskende nok, slik kan jo ofte bli for søtt.

thomassim

Legg inn av thomassim »

kibby skrev: lør mar 04, 2023 11:36 pm
DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 10:34 am Livet er annet enn potetgull... f.eks. Yoghurt :-)
Ja, og nå har alle norske butikker tatt verdens beste yoghurt ut av sortimentet, dvs. den slutter å produseres. Nemlig Liberté. SÅ skuffet.
Den der skjønner jeg faktisk veldig godt, helt grusomt søt og kvalmende.

kibby

Legg inn av kibby »

thomassim skrev: søn mar 05, 2023 10:36 am
kibby skrev: lør mar 04, 2023 11:36 pm
DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 10:34 am Livet er annet enn potetgull... f.eks. Yoghurt :-)
Ja, og nå har alle norske butikker tatt verdens beste yoghurt ut av sortimentet, dvs. den slutter å produseres. Nemlig Liberté. SÅ skuffet.
Den der skjønner jeg faktisk veldig godt, helt grusomt søt og kvalmende.
Den med karamell var jo såååå god.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Minde Mumsi...
https://www.brynild.no/minde/produkter/mumsi/115002

Litt snop må man ha - av og til. Her hadde jeg store forventninger, for det beste barnslige godteriet jeg vet er disse - de med lakris er helt fantastisk og så gode at jeg er glad de ikke er lett tilgjengelige ;-)

https://www.cloetta.se/varumarken-och-produkter/polly/

Så - var dette en Minde-variant av Polly? Og i så fall god? Merket jo at konsistensen var annerledes, og så var sjokoladesmaken litt fet. Skummet var relativt hardt - ganske hardt, ikke mykt og smeltende. Smaken var rar - litt for syrlig, og tja, ubalansert...

Her var rett og slett det meste galt om man setter det opp mor "originalen" - ja, det var rett og slett så skuffende og dårlig at jeg ikke spiser hele pakken.....

Terningkast 2.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ruller en svak femmer på denne:
► Show Spoiler

AlexandrsJelisejevs
Innlegg: 387

Legg inn av AlexandrsJelisejevs »

Noen nye drikker testa. Explo Savage blir nok kjøpt ganske så ofte ja.

Explo Savage 5
Solo Super pasjonsfrukt 5

Monster Lewis Hamilton 5
Zeroh Blueberry Lemonade 4
Monster Ultra Rosa 4
Battery Blue 4
Urge sukkerfri 4
Fanta raspberry 3
Frus eple & kiwi 3
Aass Energiøl 3
Burn Fruit Punch 2

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Harduetforslag skrev: fre mar 03, 2023 8:27 am Nye Maarud håndverkchips m salt er kanskje den beste salte chipsen på markedet, hvis man liker chips innenfor typen tradisjonell Sørlandschips. Terningkast 6
Nei likte ikke denne. Vondeste chipsen med salt! Den med biff og pepper derimot er veldig god!

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør mar 04, 2023 8:59 pm En slags dobbeltposting, men altså: Pizza Nduja - Rema EMV - Wowsh - ja, dette var sterke saker. Muligens jeg er litt var pga forkjølelse, men her burde det kommet advarsel. Omtrent på som nivå "medium" da jeg spiste på Oriental siste... Litt i overkant til å være på pizza. Men god pizza, i bunn og grunn.

Er man ute etter noe sterkt er dette veldig bra. Terningkast 5 for hele greien. Om den hadde vært litt mildere i noen partier, hadde det blitt 6 - men med sterkheten spredd over hele flaten, var det nesten litt anstrengende.
Rema EMV Pizza Nduja

Typisk italiensk pizza, og da snakker jeg spesielt om bunnen, som er tynn som en lefse, men også om fyllet, som ikke er det vi forbinder med standard "norsk" og dermed kjedelig. Ei heller overlesset med alt mulig rart av gammel vane. Jeg liker italienske bunner, du vet den typen hvor du må bruke litt teknikk for å ta første biten, all den tid "spissen" trekkes ned av tyngdekraften. Dette var annerledes, godt og ikke minst skikkelig spicy. Drikke må påregnes. Gir en snill 5'er her.
► Show Spoiler
► Show Spoiler
► Show Spoiler
EMV kan ofte være bra saker, og for 49,90 er denne hotte saken et røverkjøp.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, disse frosne italienske pizzavariantene er jo oftest ikke helt innertier - det reklameres for sprø italiensk bunn, men skikkelig italiensk bunn er jo egentlig ikke sprø annet enn i kanten - det er jo tvert imot seigheten som er karakteristisk...

Så ofte er jeg ganske skeptisk til disse "italienske" eller der det står "sprø" eller "tynn" bunn - for man blir ofte litt skuffa. Men den som er testet over var på alle måter temmelig bra, om enn sjokkerende sterkt på smak - ettersom man er vant til at det som påstås å være ganske sterkt fra norske ferdigvareprodusenter slett ikke er det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Røros Syrna Blå - fant den endelig i butikken....
https://rorosmeieriet.no/produkter/okologisk-syrna-bla/

Røros er kjent for sint tettemelk, der man bruker en bakterieklutur som opprinnelig kommer fra tettegress...
https://rorosmeieriet.no/tjukkmjolk-vs- ... fir-biola/

En ganske kul greie - men konsistensen er, tja, litt seigere enn surmelk. Jeg vet ikke om jeg skal nevne ordet "snørr"... her.....

Syrna Blå har ekte solbær og blåbær i seg, intet mindre - ja, den smakte vel som forventa. Ikke noen wow-faktor. Men jeg synes ikke den er bedre enn Biola, Drikke-Skyr eller Kefir med smak. Eller Cultura, som jo var en variant man hadde for noen år siden.

Derimot synes jeg konsistensen er litt sånn, tja, uvant - så jeg ser ikke helt at dette blir gjenkjøp for min del. Det blir nok å gå for Biola eller Skyr uten sukker fortsatt.

startelver

Legg inn av startelver »

Bare nevner det her også at OBS denne uken har 10 kroner på alle småsjokolade fra Nidar.

Dette inkluderer Nidar Nero Lakris som til vanlig har en sjokkerende førpris på 32 kroner. Så her er det bare å hamstre hvis du er Nero fan som meg .
Bilde

startelver

Legg inn av startelver »

Noen som har prøvd Pågen Snacka med kardemomme og mandel? De var usedvanlig gode.
Selges på OBS til 32 kroner.

Bilde

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skulle vært på Obs - ja, Nero er god - til 10 kroner. Til over 30 kroner er den ikke så god. Men alternativet er ganske bra - de nye posene fra Minde med lakris! Litt samme greiene, men litt løsere gele.

startelver

Legg inn av startelver »

DoktorS skrev: tor mar 09, 2023 5:23 pm Skulle vært på Obs - ja, Nero er god - til 10 kroner. Til over 30 kroner er den ikke så god. Men alternativet er ganske bra - de nye posene fra Minde med lakris! Litt samme greiene, men litt løsere gele.
Jeg innbiller meg at størrelsen på de er blitt mindre, er nå bare 40 gram. Troika til sammenligning er på 66 gram.
Troika koster vanligvis 16 kroner og er satt ned til 10 kr.

Jeg skjønner bare ikke hva som gjør Nero til en dyrere sjokolade ? Lakrisen? Eller at Nidar prøver seg på en overpris.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Lot meg friste av en nyhet hos Rema. Den var ikke priset i hylla, men kvitteringen viser at den koster 45 kroner. Litt i overkant av hva jeg vil betale normalt for et slikt produkt....

https://www.leroyseafood.com/no/smakful ... gen-salat/

Sånne salater er dessverre ofte beheftet med en ingrediens jeg ikke setter pris på, nemlig DILL. Jeg synes dill passer godt til gravlaks og sild. Men ellers synes jeg det stjeler altfor mye smak av mer delikate råvarer, som reker. I store deler av Øst-Europa ødelegger man masse mat, inkludert kjøtt, med masse dill, etter min mening...

Men nok om det. At jeg ikke liker dill er jo mitt problem, og jeg kan tåle det i små mengder - her var det ikke små mengder, og det smaker veldig mye dill.

Ellers er det godt med reker oppi, men de drukner ikke bare i smaken av dill, men også i smaken av salt. Det er nær 2 gram salt i denne greia her, og det er altfor mye (korrekt er 1,88 gram salt per 100 gram, til sammenligning har Delikat sin Skagensalat 1,5 gram)

Det smaker dill, salt og en medioker majones. Nei, dette var helt klart terningkast 2 for min del. Svakt 2er, men jeg skal forsøke å være litt nøytral.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: lør mar 11, 2023 2:44 pm Lot meg friste av en nyhet hos Rema. Den var ikke priset i hylla, men kvitteringen viser at den koster 45 kroner. Litt i overkant av hva jeg vil betale normalt for et slikt produkt....

https://www.leroyseafood.com/no/smakful ... gen-salat/

Sånne salater er dessverre ofte beheftet med en ingrediens jeg ikke setter pris på, nemlig DILL. Jeg synes dill passer godt til gravlaks og sild. Men ellers synes jeg det stjeler altfor mye smak av mer delikate råvarer, som reker. I store deler av Øst-Europa ødelegger man masse mat, inkludert kjøtt, med masse dill, etter min mening...

Men nok om det. At jeg ikke liker dill er jo mitt problem, og jeg kan tåle det i små mengder - her var det ikke små mengder, og det smaker veldig mye dill.

Ellers er det godt med reker oppi, men de drukner ikke bare i smaken av dill, men også i smaken av salt. Det er nær 2 gram salt i denne greia her, og det er altfor mye (korrekt er 1,88 gram salt per 100 gram, til sammenligning har Delikat sin Skagensalat 1,5 gram)

Det smaker dill, salt og en medioker majones. Nei, dette var helt klart terningkast 2 for min del. Svakt 2er, men jeg skal forsøke å være litt nøytral.
Kjøpte denne forrige dagen og spiste til lunsj i dag, dog med litt mer reker. Enig med deg, det blir med denne ene gangen. Ikke imponerende smak, veldig mye dill, og prisen gjør det heller ikke attraktivt.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Denne var sterk og god, men kunne vært enda sterkere. 5/6

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

En sterk 4'er for denne, pluss for stuffed crust

Bilde

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 4:46 pm En sterk 4'er for denne, pluss for stuffed crust
Hva trekker ned?

SirJames

Legg inn av SirJames »

Guttorm123 skrev: ons mar 15, 2023 6:35 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 4:46 pm En sterk 4'er for denne, pluss for stuffed crust
Hva trekker ned?
Bbq-sausen var ikke helt top notch, og det kunne vært større biter av kjøtt.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: ons mar 15, 2023 4:46 pm En sterk 4'er for denne, pluss for stuffed crust

Bilde
Rema har 30% avslag på disse gjennom appen, så jeg testet akkurat denne, synes den var brukbar, men bar preg av å være et "ferdigprodukt".

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: ons mar 15, 2023 8:50 pm
SirJames skrev: ons mar 15, 2023 4:46 pm En sterk 4'er for denne, pluss for stuffed crust

Bilde
Rema har 30% avslag på disse gjennom appen, så jeg testet akkurat denne, synes den var brukbar, men bar preg av å være et "ferdigprodukt".
Det er sant, men som en lettvint middag når man ikke gidder å lage noe annet, funker den helt fint. Greit å ha noen alternativer til de vanlige Grandisene. Har du prøvd den spicy Nduja varianten?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Testet denne i dag. Litt for sterk for meg, og jeg liker sterk mat! Jeg foretrekker medium sterk, ikke hot. Blir derfor 4/6 av meg. Veldig god men litt i sterkeste laget.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Det var litt sting i disse, og Maarud har lyktes godt med å øke sprøheten i denne typen (rifla). TK: 4/5
► Show Spoiler

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TheBaseline skrev: tor mar 16, 2023 4:15 pm Testet denne i dag. Litt for sterk for meg, og jeg liker sterk mat! Jeg foretrekker medium sterk, ikke hot. Blir derfor 4/6 av meg. Veldig god men litt i sterkeste laget.

Bilde
Morsomt, jeg anser meg også for å tåle sterk mat ganske godt - men denne var faktisk litt i sterkeste laget. Undrer meg at de ikke har satt litt tydeligere "advarsler" på pakken her. Hadde det vært sterk kinesisk eller lignende, så kunne man jo forstå det, men pizza er jo normalt ikke så sterk selv om man sier det er sterkt....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»