Test av mat, drikke og godis

Svar
PapaSmurf

Re: Test av mat, drikke og godis

Legg inn av PapaSmurf »

Dette er ikke en test, mer en observasjon.

Før jul bestilte jeg 2 brett Pepsi Max fra en som skulle til Sverige for å handle stort til jul. I dag fikk jeg en norsk boks av en kollega som hadde vært på Spar og kjøpt inn noen brett siden det er 2 for 10.

Og jeg lot meg forundre av smaksforskjellen. Den norske er jo fryktelig utvannet i forhold til den svenske. At det skulle være så stor forskjell forundrer meg. Nesten så jeg lurer på om de vanner ut boksene som er på tilbud, for 1,5 litersflaskene smaker da ikke SÅ vassent.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hhv terningkast 5 og 4+
► Show Spoiler
Flamin' Hot var ikke en overdrivelse, for å si det pent. Etter tre flak sto brannvesenet på døra...
Sist redigert av SirJames den tir jan 03, 2023 4:35 pm, redigert 1 gang totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 2:26 pm Dette er ikke en test, mer en observasjon.

Før jul bestilte jeg 2 brett Pepsi Max fra en som skulle til Sverige for å handle stort til jul. I dag fikk jeg en norsk boks av en kollega som hadde vært på Spar og kjøpt inn noen brett siden det er 2 for 10.

Og jeg lot meg forundre av smaksforskjellen. Den norske er jo fryktelig utvannet i forhold til den svenske. At det skulle være så stor forskjell forundrer meg. Nesten så jeg lurer på om de vanner ut boksene som er på tilbud, for 1,5 litersflaskene smaker da ikke SÅ vassent.
Sjekket du utløpsdatoen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: tir jan 03, 2023 4:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 2:26 pm Dette er ikke en test, mer en observasjon.

Før jul bestilte jeg 2 brett Pepsi Max fra en som skulle til Sverige for å handle stort til jul. I dag fikk jeg en norsk boks av en kollega som hadde vært på Spar og kjøpt inn noen brett siden det er 2 for 10.

Og jeg lot meg forundre av smaksforskjellen. Den norske er jo fryktelig utvannet i forhold til den svenske. At det skulle være så stor forskjell forundrer meg. Nesten så jeg lurer på om de vanner ut boksene som er på tilbud, for 1,5 litersflaskene smaker da ikke SÅ vassent.
Sjekket du utløpsdatoen?
5. februar. Det er så ille altså at de mister så mye futt?

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 4:55 pm
SirJames skrev: tir jan 03, 2023 4:33 pm
PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 2:26 pm Dette er ikke en test, mer en observasjon.

Før jul bestilte jeg 2 brett Pepsi Max fra en som skulle til Sverige for å handle stort til jul. I dag fikk jeg en norsk boks av en kollega som hadde vært på Spar og kjøpt inn noen brett siden det er 2 for 10.

Og jeg lot meg forundre av smaksforskjellen. Den norske er jo fryktelig utvannet i forhold til den svenske. At det skulle være så stor forskjell forundrer meg. Nesten så jeg lurer på om de vanner ut boksene som er på tilbud, for 1,5 litersflaskene smaker da ikke SÅ vassent.
Sjekket du utløpsdatoen?
5. februar. Det er så ille altså at de mister så mye futt?
Det var det som slo meg først, ihvertfall.

Husker en gang jeg hadde kjøpt 20 brett i Sverige, uten å sjekke dato. Da de nærmet seg utløp, ble de merkbart svakere.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: tir jan 03, 2023 2:26 pm Dette er ikke en test, mer en observasjon.

Før jul bestilte jeg 2 brett Pepsi Max fra en som skulle til Sverige for å handle stort til jul. I dag fikk jeg en norsk boks av en kollega som hadde vært på Spar og kjøpt inn noen brett siden det er 2 for 10.

Og jeg lot meg forundre av smaksforskjellen. Den norske er jo fryktelig utvannet i forhold til den svenske. At det skulle være så stor forskjell forundrer meg. Nesten så jeg lurer på om de vanner ut boksene som er på tilbud, for 1,5 litersflaskene smaker da ikke SÅ vassent.
Noen ungdommer jeg jobber med, og som virker å være avhengige av dette, mener den svenske Maxen ikke er drikkandes.

Kan den ha gått ut på dato, blitt sendt tilbake til leverandør, for så og få en "ny" datostempling? Det tror jeg....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Donuts - var på et FB-forum jeg skrev om dette i sommer - etter skuffende opplevelser hos Talormade og MyUglyBetty i Oslo. Skrev et innlegg etter å ha skeia ut med en Dunkin i Malaga. Det slo meg at den billigere kjedeutgaven var bedre - og mange var enige. De opulente versjonene i Oslo er mer for synet - jeg synes de er for mye i retning bolledeig, det er for mye fokus på fyll og topping, og det er for lite "frityrsmak".

Testet derfor Hawker i går - skeia ut med to donuts. Den ene bare med tynn "glace" - her må jeg si at Hawker skåret bra - det smaker litt mer frityr av disse en hva jeg husker av de to over. Men Hawker hadde veldig mange "overtoppa" versjoner, som en som fristet så lå et et stykke gulrotkake oppå donutsen. Og en med krem og bær var helt overfylt. Gikk derfor for en Troika - med sjokoladetopping og da med bringebærfyll. Denne var som forventa ikke så god - bringebærfyllet var temmelig syrlig, og jeg synes syrlighet passer dårlig med mørk sjokolade - det blir kræsj.

Men så var det slik at de hadde noen boller som så spennende ut - mener det var noe med "creme brulee" i tittelen på de, det var som berlinerboller, men mye lysere og mer ujevn form - det var sukker utenpå, men dette var karamellisert - og det var en raus mengde vaniljekrem inni. Dette var en innertier!! Veldig bra og passe størrelse....

Oppsummering: Denne bollen tror jeg ikke er noe de har hver dag, jeg tror de varierer litt med bakverkene de har også utenfor donutsfæren. Men den var helt klart terningkast 6. Kostet 30 kroner for en - mener det var tilbud 70 kroner for tre...

.. donutene er jo dyre og store. De ligger vel på 60 kroner stykket, stort sett.... Den første var god, men uspennende - terningkast 4. Den andre var krasj etter min smak, terningkast 2.

Hawker ligger i Grensen og startet opp nylig.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm med sjokoladetopping og da med bringebærfyll. Denne var som forventa ikke så god - bringebærfyllet var temmelig syrlig, og jeg synes syrlighet passer dårlig med mørk sjokolade - det blir kræsj.
Hmm, selv synes jeg det smaker godt med mørk sjokolade kombinert med bringebærfyll

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

SirJames skrev: lør jan 07, 2023 7:14 pm
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm med sjokoladetopping og da med bringebærfyll. Denne var som forventa ikke så god - bringebærfyllet var temmelig syrlig, og jeg synes syrlighet passer dårlig med mørk sjokolade - det blir kræsj.
Hmm, selv synes jeg det smaker godt med mørk sjokolade kombinert med bringebærfyll
Ja, det er jo slett ikke uvanlig. I Troika-sjokoladen er jo bringebærsmaken dempet og snill. Her var det sånn veldig syrlig saus... Synes ikke det veldig syrlige er godt til sjokolade, men det er mer en personlig preferanse, altså en subjektiv greie...

... akkurat på samme måte som jeg mener det motsatte på ostekake - der jeg mene det må være noe friskt, f.eks. pasjonsfrukt, bringebær eller appelsin-sitron for at det skal være godt, men det finnes jo også en haug med oppskrifter der det er sjokolade og karamell...

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 7:34 pm
SirJames skrev: lør jan 07, 2023 7:14 pm
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm med sjokoladetopping og da med bringebærfyll. Denne var som forventa ikke så god - bringebærfyllet var temmelig syrlig, og jeg synes syrlighet passer dårlig med mørk sjokolade - det blir kræsj.
Hmm, selv synes jeg det smaker godt med mørk sjokolade kombinert med bringebærfyll
Ja, det er jo slett ikke uvanlig. I Troika-sjokoladen er jo bringebærsmaken dempet og snill. Her var det sånn veldig syrlig saus... Synes ikke det veldig syrlige er godt til sjokolade, men det er mer en personlig preferanse, altså en subjektiv greie...

... akkurat på samme måte som jeg mener det motsatte på ostekake - der jeg mene det må være noe friskt, f.eks. pasjonsfrukt, bringebær eller appelsin-sitron for at det skal være godt, men det finnes jo også en haug med oppskrifter der det er sjokolade og karamell...
Ostekake er DIGG

kibby

Legg inn av kibby »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm Donuts - var på et FB-forum jeg skrev om dette i sommer - etter skuffende opplevelser hos Talormade og MyUglyBetty i Oslo. Skrev et innlegg etter å ha skeia ut med en Dunkin i Malaga. Det slo meg at den billigere kjedeutgaven var bedre - og mange var enige. De opulente versjonene i Oslo er mer for synet - jeg synes de er for mye i retning bolledeig, det er for mye fokus på fyll og topping, og det er for lite "frityrsmak".
MyUglyBaby er helt ok. Talormade klart best i Oslo. Har ikke prøvd Hawker enda.

Dunkin' er også ok i utlandet, men er du i USA (eller England) må du prøve Krispy Kreme. De er definitivt de beste! 😋🍩❤️

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

kibby skrev: søn jan 08, 2023 11:09 am
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm Donuts - var på et FB-forum jeg skrev om dette i sommer - etter skuffende opplevelser hos Talormade og MyUglyBetty i Oslo. Skrev et innlegg etter å ha skeia ut med en Dunkin i Malaga. Det slo meg at den billigere kjedeutgaven var bedre - og mange var enige. De opulente versjonene i Oslo er mer for synet - jeg synes de er for mye i retning bolledeig, det er for mye fokus på fyll og topping, og det er for lite "frityrsmak".
MyUglyBaby er helt ok. Talormade klart best i Oslo. Har ikke prøvd Hawker enda.

Dunkin' er også ok i utlandet, men er du i USA (eller England) må du prøve Krispy Kreme. De er definitivt de beste! 😋🍩❤️
Jeg er i Cape Town om et par uker !!! :-D

https://www.krispykremesa.com/

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: søn jan 08, 2023 3:07 pm
kibby skrev: søn jan 08, 2023 11:09 am
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm Donuts - var på et FB-forum jeg skrev om dette i sommer - etter skuffende opplevelser hos Talormade og MyUglyBetty i Oslo. Skrev et innlegg etter å ha skeia ut med en Dunkin i Malaga. Det slo meg at den billigere kjedeutgaven var bedre - og mange var enige. De opulente versjonene i Oslo er mer for synet - jeg synes de er for mye i retning bolledeig, det er for mye fokus på fyll og topping, og det er for lite "frityrsmak".
MyUglyBaby er helt ok. Talormade klart best i Oslo. Har ikke prøvd Hawker enda.

Dunkin' er også ok i utlandet, men er du i USA (eller England) må du prøve Krispy Kreme. De er definitivt de beste! 😋🍩❤️
Jeg er i Cape Town om et par uker !!! :-D

https://www.krispykremesa.com/
Hva gjør man ikke for en god donut!😅

thomassim

Legg inn av thomassim »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm Donuts - var på et FB-forum jeg skrev om dette i sommer - etter skuffende opplevelser hos Talormade og MyUglyBetty i Oslo. Skrev et innlegg etter å ha skeia ut med en Dunkin i Malaga. Det slo meg at den billigere kjedeutgaven var bedre - og mange var enige. De opulente versjonene i Oslo er mer for synet - jeg synes de er for mye i retning bolledeig, det er for mye fokus på fyll og topping, og det er for lite "frityrsmak".

Testet derfor Hawker i går - skeia ut med to donuts. Den ene bare med tynn "glace" - her må jeg si at Hawker skåret bra - det smaker litt mer frityr av disse en hva jeg husker av de to over. Men Hawker hadde veldig mange "overtoppa" versjoner, som en som fristet så lå et et stykke gulrotkake oppå donutsen. Og en med krem og bær var helt overfylt. Gikk derfor for en Troika - med sjokoladetopping og da med bringebærfyll. Denne var som forventa ikke så god - bringebærfyllet var temmelig syrlig, og jeg synes syrlighet passer dårlig med mørk sjokolade - det blir kræsj.

Men så var det slik at de hadde noen boller som så spennende ut - mener det var noe med "creme brulee" i tittelen på de, det var som berlinerboller, men mye lysere og mer ujevn form - det var sukker utenpå, men dette var karamellisert - og det var en raus mengde vaniljekrem inni. Dette var en innertier!! Veldig bra og passe størrelse....

Oppsummering: Denne bollen tror jeg ikke er noe de har hver dag, jeg tror de varierer litt med bakverkene de har også utenfor donutsfæren. Men den var helt klart terningkast 6. Kostet 30 kroner for en - mener det var tilbud 70 kroner for tre...

.. donutene er jo dyre og store. De ligger vel på 60 kroner stykket, stort sett.... Den første var god, men uspennende - terningkast 4. Den andre var krasj etter min smak, terningkast 2.

Hawker ligger i Grensen og startet opp nylig.
Hawker har jo vært i Drammen i årevis, og er godt innarbeidet.

Selv synes jeg det blir altfor mye, men på Magasinet i Drammen sp lager de også orange chicken som er helt nydelig.

startelver

Legg inn av startelver »

Haribo Chamallows er farlig god. Marshmallow med sjokotrekk. Selges hos Normal til 25 kroner.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: man jan 09, 2023 6:10 pm Haribo Chamallows er farlig god. Marshmallow med sjokotrekk. Selges hos Normal til 25 kroner.
► Show Spoiler
Flott, disse må testes

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Selges hos Normal" - vel, det bør vel kanskje presiseres litt, for Normal har jo ikke akkurat et fast utvalg, for å si det forsiktig...

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: tir jan 10, 2023 1:25 pm "Selges hos Normal" - vel, det bør vel kanskje presiseres litt, for Normal har jo ikke akkurat et fast utvalg, for å si det forsiktig...
Good point 👍🏻

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm
Men så var det slik at de hadde noen boller som så spennende ut - mener det var noe med "creme brulee" i tittelen på de, det var som berlinerboller, men mye lysere og mer ujevn form - det var sukker utenpå, men dette var karamellisert - og det var en raus mengde vaniljekrem inni. Dette var en innertier!! Veldig bra og passe størrelse....
Høres ut som Cronuts eller Crodots.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jolla skrev: ons jan 11, 2023 4:58 am
DoktorS skrev: lør jan 07, 2023 5:36 pm
Men så var det slik at de hadde noen boller som så spennende ut - mener det var noe med "creme brulee" i tittelen på de, det var som berlinerboller, men mye lysere og mer ujevn form - det var sukker utenpå, men dette var karamellisert - og det var en raus mengde vaniljekrem inni. Dette var en innertier!! Veldig bra og passe størrelse....
Høres ut som Cronuts eller Crodots.
Denne er ihvertfall veldig god:

Bilde

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Noen som vet hvor man får kjøpt Geisha cinnamon? Har sett etter den i alle butikkene jeg har vært inne i, men ikke sett den noe sted
Var en av nyhetene sist høst.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Oslogg123 skrev: ons jan 11, 2023 8:29 pm Noen som vet hvor man får kjøpt Geisha cinnamon? Har sett etter den i alle butikkene jeg har vært inne i, men ikke sett den noe sted
Var en av nyhetene sist høst.
Den selges på Rusta

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

SirJames skrev: tor jan 12, 2023 2:40 pm
Oslogg123 skrev: ons jan 11, 2023 8:29 pm Noen som vet hvor man får kjøpt Geisha cinnamon? Har sett etter den i alle butikkene jeg har vært inne i, men ikke sett den noe sted
Var en av nyhetene sist høst.
Den selges på Rusta
Takk :)

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

I slutten av desember fikk jeg verdens mest sexy gave fra ei frøken som hadde tenkt på meg på tur: Wildfire Reaper. Terningkast 6! Drøy i bruk og helt ustyrtelig sterk, selv for en chilielsker som meg (spiser tindaloo på indisk..). Håndlaget chilisaus med grillet Carolina reaper og bakt hvitløk, advarsel: svært sterk.

Kan fås rak i på Gulating, enkelte Meny, på nett osv. Anbefales på det sterkeste for de av dere som liker at det river.

large-1.jpg

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

og?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LeSorcier skrev: lør jan 14, 2023 11:33 pm I slutten av desember fikk jeg verdens mest sexy gave fra ei frøken som hadde tenkt på meg på tur: Wildfire Reaper. Terningkast 6! Drøy i bruk og helt ustyrtelig sterk, selv for en chilielsker som meg (spiser tindaloo på indisk..). Håndlaget chilisaus med grillet Carolina reaper og bakt hvitløk, advarsel: svært sterk.

Kan fås rak i på Gulating, enkelte Meny, på nett osv. Anbefales på det sterkeste for de av dere som liker at det river.


large-1.jpg
Jeg trodde du skrev feil og mente vindaloo. Men jaggu lærte jeg noe nytt. Aldri hørt om. Jeg bestiller også sterk indisk i Norge. Men jeg brant meg nesten på det i London. Gikk innom en familiedrevet restaurant litt utkanten av byen der jeg var på firmamøter og bestilte en sterk rett.

Kelneren lurte på om jeg kanskje ville ha medium. Jeg sa jeg likte sterk mat, så jeg holdt meg til den sterke. Ett minutt senere kom han med en teskje med saus og ba meg prøvesmake den sterke curryen.

5 sekunder senere var jeg sikker på at underkjeven min var borte. Fy faen det smalt. Han gliste godt og ga meg litt raita og sa «medium it is sir».

Og medium var nok ganske likt sterk når man spiser indisk i Oslo.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

LeSorcier skrev: lør jan 14, 2023 11:33 pm I slutten av desember fikk jeg verdens mest sexy gave fra ei frøken som hadde tenkt på meg på tur: Wildfire Reaper. Terningkast 6! Drøy i bruk og helt ustyrtelig sterk, selv for en chilielsker som meg (spiser tindaloo på indisk..). Håndlaget chilisaus med grillet Carolina reaper og bakt hvitløk, advarsel: svært sterk.

Kan fås rak i på Gulating, enkelte Meny, på nett osv. Anbefales på det sterkeste for de av dere som liker at det river.


large-1.jpg
Kjenner han som driver wildfire. Jeffrey, verdends hyggeligste fyr. anbefaler chilimajonesen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ostemanden skrev: tor jan 19, 2023 6:23 pm
LeSorcier skrev: lør jan 14, 2023 11:33 pm I slutten av desember fikk jeg verdens mest sexy gave fra ei frøken som hadde tenkt på meg på tur: Wildfire Reaper. Terningkast 6! Drøy i bruk og helt ustyrtelig sterk, selv for en chilielsker som meg (spiser tindaloo på indisk..). Håndlaget chilisaus med grillet Carolina reaper og bakt hvitløk, advarsel: svært sterk.

Kan fås rak i på Gulating, enkelte Meny, på nett osv. Anbefales på det sterkeste for de av dere som liker at det river.


large-1.jpg
Kjenner han som driver wildfire. Jeffrey, verdends hyggeligste fyr. anbefaler chilimajonesen
Ostemanden kjenner chilimanden.

Sier seg sjøl ;)

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

PapaSmurf skrev: tor jan 19, 2023 6:31 pm
Ostemanden skrev: tor jan 19, 2023 6:23 pm
LeSorcier skrev: lør jan 14, 2023 11:33 pm I slutten av desember fikk jeg verdens mest sexy gave fra ei frøken som hadde tenkt på meg på tur: Wildfire Reaper. Terningkast 6! Drøy i bruk og helt ustyrtelig sterk, selv for en chilielsker som meg (spiser tindaloo på indisk..). Håndlaget chilisaus med grillet Carolina reaper og bakt hvitløk, advarsel: svært sterk.

Kan fås rak i på Gulating, enkelte Meny, på nett osv. Anbefales på det sterkeste for de av dere som liker at det river.


large-1.jpg
Kjenner han som driver wildfire. Jeffrey, verdends hyggeligste fyr. anbefaler chilimajonesen
Ostemanden kjenner chilimanden.

Sier seg sjøl ;)
Chilimannen jeffrey er rå på grilling, han griller noen skamgode briskets

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»