Test av mat, drikke og godis

Svar
Lezah

Re: Test av mat, drikke og godis

Legg inn av Lezah »

Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.

Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.

Lezah

Legg inn av Lezah »

InternalExile skrev: tor des 02, 2021 2:01 pm Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.
Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.
Spenstig. Takk for svar!

startelver

Legg inn av startelver »

Etter dansketuren er jeg fornøyd med et par av godisene jeg fant.
Disse flødebollene er ekte håndlaget og smaker noe helt annet enn norske kokosboller.

Bilde

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

InternalExile skrev: tor des 02, 2021 2:01 pm
Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.

Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.
Men går det raskere enn med varmluftsovn, eller kan en like gjerne bruke komfyren?

startelver

Legg inn av startelver »

Panda lakris, her fant jeg en ny variant jeg ikke hadde prøvd før, smaker utrolig godt. Lakris med melkesjokoade og bringebær.

Bilde

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

missChance skrev: tor des 02, 2021 4:53 pm
InternalExile skrev: tor des 02, 2021 2:01 pm
Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.

Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.
Men går det raskere enn med varmluftsovn, eller kan en like gjerne bruke komfyren?
Det går nok en god del raskere og bruker mindre strøm, som kanskje er viktig i dag. Men det blir ikke noe sunnere enn å lage det i steikeovnen, men resultatet blir ofte bedre.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

InternalExile skrev: tor des 02, 2021 4:58 pm
missChance skrev: tor des 02, 2021 4:53 pm
InternalExile skrev: tor des 02, 2021 2:01 pm

Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.

Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.
Men går det raskere enn med varmluftsovn, eller kan en like gjerne bruke komfyren?
Det går nok en god del raskere og bruker mindre strøm, som kanskje er viktig i dag. Men det blir ikke noe sunnere enn å lage det i steikeovnen, men resultatet blir ofte bedre.
Takk, ja mindre strømbruk er jo vesentlig for tiden. Jeg har kikket på dem, jeg også :)

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

startelver skrev: tor des 02, 2021 4:54 pm Panda lakris, her fant jeg en ny variant jeg ikke hadde prøvd før, smaker utrolig godt. Lakris med melkesjokoade og bringebær.

Bilde
Finnes i Norge også, kjøpt den flere ganger. Skamgod.

startelver

Legg inn av startelver »

Fringegirl skrev: tor des 02, 2021 5:34 pm
startelver skrev: tor des 02, 2021 4:54 pm Panda lakris, her fant jeg en ny variant jeg ikke hadde prøvd før, smaker utrolig godt. Lakris med melkesjokoade og bringebær.

Bilde
Finnes i Norge også, kjøpt den flere ganger. Skamgod.
Stemmer det, forskjellen er større poser til lav pris. Er knallgode de kulene ja.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Den med salt karamell er det beste godteriet som finnes

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

InternalExile skrev: tor des 02, 2021 2:01 pm
Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Blir flittig brukt her, til mye rart. Ikke bare til "frityr". Det er jo egentlig bare en kompakt varmluftsovn.

Den er ypperlig til å varme opp frosne rundstykker, hvitløksbagetter ol. Kan også bruke den til å tørke sopp og frukt. For best resultat med chips og annet fritert er det lurt å ha en som roterer maten.
Vi bruker vår til mye av det samme.

Den roterer ikke, men jeg rister pommesen et par ganger mens den «friteres».

Det har gått galt én gang med airfryeren. Jeg friterte mozarellasticks. Da jeg tok ut skuffen etter noen minutter hadde all mozarellaen rent ut og det var bare tomme skall igjen.

Men tining av rundstykker, pommes, vårruller osv. det blir et mye bedre resultat enn om man bruker stekeovn og mye sunnere enn om man friterer i olje.

Jeg bruker både frossen pommes fra butikken (da trenger man null olje) og jeg lager selv (da lønner det seg å blande potetstrimlene med bittelitt olje. Litt mer hassle med hjemmelaget, men det er sunnere enn om man friterer de man finner i frysedisken.

Kjapp oppskrift på mine hjemmelagde fries:

Skjær poteten i så tykke staver som man liker best. Kast dem inn i microen et par minutter på full guffe, tørk av stavene etterpå. Blir kvitt litt stivelse og de blir bedre. Legg stavene i en bolle og ha i litt 1-2 ts maizena. Dette gjør at friesen blir mer crispy. Rør inn en anelse olje med ønsket krydder eller kun olje om man vil ha dem naturell. Rett i airfryeren. Hvor lang tid det tar kommer an på tykkelsen på stavene (sa brura)

Så er det bare å salte og nyte.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Svarte ikke på spørsmål om lakriskuler over her... Skal jeg være helt ærlig er jeg gått litt lei av disse kulene, for har spist litt av Jacobs sine når de har vært på tilbud. Ser at det er mange billige konkurrenter der ute nå, men lar meg ikke friste så lett...

Over til dagens middag.
https://www.oetker.no/no-no/vaare-produ ... i_piccante

Og den var jeg meget godt fornøyd med. Fin bunn - passe tynn når den først skal være tynn, ikke mye ost, men nok og smakfull og litt pikant topping.

Det beviser egentlig hvor individuell smaken er og hvor tåpelig slike kåringer er. Mener jeg prøvd "testvinneren" her for en tid tilbake, og ble slett ikke overbevist...

https://www.tv2.no/a/11846779/

SirJames

Legg inn av SirJames »

Den Lille Chipsfabrikken - med smak av White Pizza

Pizzasmak, hverken mer eller mindre.

Terningkast: 4

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Leoparden skrev: ons des 01, 2021 11:19 pm
Chromeback skrev: lør nov 27, 2021 7:33 pm Første gang jeg har fått smakt på Fun sin julebrus saft, den er jo en klokkeklar 10er.

Men jeg fatter ikke hva Orkla driver å roter med på produksjonssiden. For noen jævla brødhuer som sitter der.
Den julebrus-saften er jo forferdelig! Skvip! Unevnelig ekkel emmen søtsmak som ikke hører hjemme. Ble en bitte liten smule bedre når jeg hadde kullsyreholdig vann jeg blandet med. For meg er dette en 1-2er… ikke en stjerne mer!
Drikker en del sukkerfri saft. Er såpass barnslig at jeg må ha noe med smak for å få i meg nok vann mellom kaffikoppene:) Foretrekker Zeroh foran Fun Light, men kjøpte et par flasker med denne “smak av julebrus” greia. Skjønte ikke hypen i det hele tatt. Har ikke smakt med kullesyrevann, men som saft var den 5/10 for min del. Ikke noe jeg ville kjøpt igjen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Eldorado Chunky & Spicy Tomatsuppe

Dette er altså et ferdigprodukt (570 ml) som man bare varmer i en kjele. Pris pr pose er pr i dag kr 23,90.

Og ja, suppen var både chunky og spicy, og med litt tilsatt makaroni ble dette temmelig godt.

Terningkast 4+

startelver

Legg inn av startelver »

Freia Premium sjokolade 70% med lakris er på tilbud nå til 20 kr hos Meny (vanlig pris 37)

Den er absolutt god og inneholder som kjent mye kakao. Kan anbefales.

Bilde

Everenga

Legg inn av Everenga »

Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Jeg er ikke fan. Kona var veldig interessert så slo til men den friterer jo ikke og da smaker det heller ikke fritert. Jeg er sikkert over snittet glad i fritert mat og da blir effekten skuffende. Den funker helt greit som alternativ til pommes frites i stekeovn f.eks. men pommes frites i stekeovn er jo dritdølle greier. Skal man fritere bruker man olje og plenty av det.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Everenga skrev: ons jan 05, 2022 3:21 pm
Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Jeg er ikke fan. Kona var veldig interessert så slo til men den friterer jo ikke og da smaker det heller ikke fritert. Jeg er sikkert over snittet glad i fritert mat og da blir effekten skuffende. Den funker helt greit som alternativ til pommes frites i stekeovn f.eks. men pommes frites i stekeovn er jo dritdølle greier. Skal man fritere bruker man olje og plenty av det.
Personlig har jeg kjørt et litt sunnere regime de siste årene, så å fritere veldig er egentlig uaktuelt selv om jeg også digger fritert mat. Sukk. Hadde det vært en ok måte å mekke kylling etc på kunne jeg vært gira, men leser og hører så veldig forskjellige ting at det har bare blitt liggende litt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Everenga skrev: ons jan 05, 2022 3:21 pm
Lezah skrev: tor des 02, 2021 1:47 pm Litt på siden; har noen her erfaring med å bruke airfryer? Blir det noe bra? Jeg friterer egentlig lite/ikke noe, men virker som et hendig apparat. At det kan være et litt sunt alternativ er selvsagt det store plusset.
Jeg er ikke fan. Kona var veldig interessert så slo til men den friterer jo ikke og da smaker det heller ikke fritert. Jeg er sikkert over snittet glad i fritert mat og da blir effekten skuffende. Den funker helt greit som alternativ til pommes frites i stekeovn f.eks. men pommes frites i stekeovn er jo dritdølle greier. Skal man fritere bruker man olje og plenty av det.
Amen.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Testet denne i aften:
https://www.repa-mediterran.de/en/alfa- ... 850-g.html

Solide saker. 45 minutter i ovnen måtte til. Spiste den varm i første runde. Da framstod den som bløt og med for mye "gressaktig" smak av spinat. Etter avkjøling i 1,5 time - nesten fortsatt litt lun, smaker den mye bedre. Smaker mer av osten og deigen.

Terningkast FIRE.

Greit alternativ til pizza. Men ikke like god som fersk Børek eller ikke minst Banitsa, som jeg gjerne kjøper rykende varm rett fra ovnen i Varna og så spiser den litt lun.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Spiste rester av denne over her i dag, mye bedre kald/lun enn varm. Dette til orientering.

Etter at det er tomt for Edamer har jeg gått over til min faste hvite faste ost, nemlig denne Gouda som fås på Coop. Den er litt i største laget for en liten husholding, men bruker da en del av den i matlagingen også når jeg først har den. Denne smaker litt mer enn de norske hvite og har en fin-fin konsistens. Så kan man selvsagt si noe om man bør spise norsk ost laget av norsk melk fra norske bønder, men jeg synes personlig at konkurranse er fint. På lang sikt skjerper det også norske produsenter....

https://allebyggpriser.no/tilbud/coop:product:7069106/

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: lør jan 22, 2022 1:40 pm Spiste rester av denne over her i dag, mye bedre kald/lun enn varm. Dette til orientering.

Etter at det er tomt for Edamer har jeg gått over til min faste hvite faste ost, nemlig denne Gouda som fås på Coop. Den er litt i største laget for en liten husholding, men bruker da en del av den i matlagingen også når jeg først har den. Denne smaker litt mer enn de norske hvite og har en fin-fin konsistens. Så kan man selvsagt si noe om man bør spise norsk ost laget av norsk melk fra norske bønder, men jeg synes personlig at konkurranse er fint. På lang sikt skjerper det også norske produsenter....

https://allebyggpriser.no/tilbud/coop:product:7069106/
Har ikke sett akkurat den varianten på min Coop, men er generelt glad i Gouda. Ser på samme side som du linker til at Synnøve har en "Gouda" variant, dog usikker på om den lever opp til forventningene. Og lages den i Norge, mon tro?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Har ikke sett akkurat den varianten på min Coop, men er generelt glad i Gouda. Ser på samme side som du linker til at Synnøve har en "Gouda" variant, dog usikker på om den lever opp til forventningene. Og lages den i Norge, mon tro?
[/quote]

Den er nok noen hakk mer smakfull enn den hvite som vel er en Norvegia-kopi. Og den er nok helt sikkert laget i Norge. Norveiga fikk jo forresten navnet sitt en gang på 50-tallet, men selv langt utpå 70-tallet husker jeg at den ble mest omtalt som "gouda". Så det er jo en (altfor) mild og fornorsket smak...

.. for øvrig leste jeg med interesse at man i produksjon av Edamer bruker mye skummet melk. Det er altså en magrere hvitost enn mye annet.

Edit - ser at den hollandske osten har 1,7 gram salt, mot 1,2 for Norvegia. Fettinnholdet er det samme. Begge skal også være lagret tre måneder.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Jeg er så heldig at Amalie Iuel har bakt brød til meg! Hentet på Coop. Ja, dette var grove saker. Kjøper vanligvis Jegebrød på Coop, men det er lite grovt, til tross for fargen. Synes kanksje dette grove var litt kjedelig - kunne gjort seg med litt noen hele/grovere korn. Det smakte godt nok og sunt, men for meg blir det litt for mye "grov smak" til at det er noe jeg gleder meg til å spise. Men vil nok kjøpe det når jeg føler for å ha en sunn uke. Som jeg har startet på nå. Terningkast FEM.

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: man jan 31, 2022 5:45 pm Jeg er så heldig at Amalie Iuel har bakt brød til meg! Hentet på Coop. Ja, dette var grove saker. Kjøper vanligvis Jegebrød på Coop, men det er lite grovt, til tross for fargen. Synes kanksje dette grove var litt kjedelig - kunne gjort seg med litt noen hele/grovere korn. Det smakte godt nok og sunt, men for meg blir det litt for mye "grov smak" til at det er noe jeg gleder meg til å spise. Men vil nok kjøpe det når jeg føler for å ha en sunn uke. Som jeg har startet på nå. Terningkast FEM.
Kjøpte nøyaktig det samme brødet i dag, ettersom det var på tilbud. Har ikke smakt det ennå. Tidligere var Jegerbrød min favoritt, men nå kjøper jeg alltid halvstekte Kornbrød på Coop eller Kiwi, for de blir helt sjef når de stekes.

Og veldig gode og ferske når man tar opp en og en brødskive fra fryseren.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Amalie brødet får terningkast 3 hos meg.

Direkte kjedelig, og kommer ikke i nærheten av Jegerbrød eller det halvstekte kornbrødet.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: tir feb 01, 2022 3:37 pm Amalie brødet får terningkast 3 hos meg.

Direkte kjedelig, og kommer ikke i nærheten av Jegerbrød eller det halvstekte kornbrødet.
Jeg kjøper nå kun Odelsbrød fra COOP. Det beste brødet synes jeg, OBS har tilbud på 3 for 2, så pleier å fryse de ned.

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: tir feb 01, 2022 7:18 pm
SirJames skrev: tir feb 01, 2022 3:37 pm Amalie brødet får terningkast 3 hos meg.

Direkte kjedelig, og kommer ikke i nærheten av Jegerbrød eller det halvstekte kornbrødet.
Jeg kjøper nå kun Odelsbrød fra COOP. Det beste brødet synes jeg, OBS har tilbud på 3 for 2, så pleier å fryse de ned.
Smart å fryse de ned, gjerne allerede oppdelt i skiver. Blir omtrent som ferskt når de tiner i romtemperatur, eventuelt om man putter de i brødristeren. Har ikke prøvd Odelsbrød, men skal titte på det neste gang.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

SirJames skrev: tir feb 01, 2022 8:36 pm
SirJames skrev: tir feb 01, 2022 3:37 pm

Har ikke prøvd Odelsbrød, men skal titte på det neste gang.
Bedre å kjøpe det. Da har du det til odel og eie.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»