Spillelister trening

Svar
Queenie

Spillelister trening

Legg inn av Queenie »

Kom gjerne med forslag til låter som passer bra på spillelister ift trening. Jeg setter veldig pris på de som gir et ekstra gir under cardiotrening, er fornøyd med det jeg har men med mye trening er det lett å gå lei.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Jeg hører som regel på rolig musikk og podcast når jeg er ute på langturer, men under intervaller pleier det å være litt mer trykk.. som f. eks Volbeat og ikke noe tyngre enn det, da jeg er en rolig sjel.
Liker veldig godt disse sangene lola montez, for evigt, still counting, fallen, black rose og the garden's tale.

Men akkurat nå går det nye albumet til Ed Sheeran på repeat.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Expekt skrev: søn okt 31, 2021 11:19 pm Jeg hører som regel på rolig musikk og podcast når jeg er ute på langturer, men under intervaller pleier det å være litt mer trykk.. som f. eks Volbeat og ikke noe tyngre enn det, da jeg er en rolig sjel.
Liker veldig godt disse sangene lola montez, for evigt, still counting, fallen, black rose og the garden's tale.

Men akkurat nå går det nye albumet til Ed Sheeran på repeat.
Jeg må nok ha litt mer fart :P

Strachan7

Legg inn av Strachan7 »

Queenie skrev: man nov 01, 2021 5:13 pm
Expekt skrev: søn okt 31, 2021 11:19 pm Jeg hører som regel på rolig musikk og podcast når jeg er ute på langturer, men under intervaller pleier det å være litt mer trykk.. som f. eks Volbeat og ikke noe tyngre enn det, da jeg er en rolig sjel.
Liker veldig godt disse sangene lola montez, for evigt, still counting, fallen, black rose og the garden's tale.

Men akkurat nå går det nye albumet til Ed Sheeran på repeat.
Jeg må nok ha litt mer fart :P
Kan disse tre sangene være aktuelle?




Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er nok veldig ulikt fra person til person, men enten det er roligere langturer, eller mer intense motbakkeløp/intervaller, så er jeg nok mer glad i musikk som har litt ekstra krutt i seg, og samtidig innehar en viss feel-good stemning, kanskje best er ei blanding av dette.

Filmmusikk, og særlig type kampsport, eventyr og action film soundtracks, har ofte vært gull, da med tanke på å levere fartsfylt og fengende treningsmusikk, og det var jo et fantastisk tiår for filmmusikk i grunn, mens av artister og band som ofte har egnet seg utmerket som litt ekstra motiverende treningsmusikk, så er nok Rush et band som aldri skuffer meg, og klart, her foretrekker man nok de litt "streitere" og kortere synth-rock dominerte fra tidlig 80-tallet og utover, fremfor de lengre prog-rockerne fra 70-tallet.

Slenger inn et par eksempler av hvilken type musikk/låter man gjerne foretrekker å lytte til, og legger de under Spoiler funksjonen, så ikke tråden låser seg med ei drøss av Youtube videoer:

Starter like greit opp med nevnte Rush, og kunne vel i grunn sagt at hele Signals (1982) er ei nær perfekt (i mine ører da) treningskompis/musikk, der får blodet til å pumpe litt ekstra godt, og får meg til å yte ekstra, og nei, perfekt eksempel på feel-good og drivende/melodisk og motiverende musikk, men klart, takler man ikke prog-rock eller Geddy Lees vokal, kan det nok bli et lite problem, men aldri vært et for meg.

På ingen måte ment at noen skal føle at de "må" høre gjennom alle videoene man slenger ut, og der de nedenunder, var bare et eksempel på den type musikk en foretrekker, og hvor sporene oppsummerer greit hva jeg liker å løpe/trene til, ettersom de har ei fin blanding av intens og fartsfylt driv, så og si hele veien ut, men også byr opp til litt roligere og avslappende øyeblikk, der gir akkurat passe balanse, mellom rolig og mer trøkk i sakene.

Rush
► Show Spoiler
Et annet band jeg har hatt mye glede og utbytte av, under løpeøkter, både lengre og kortere, er helt klart Faith No More, og hvor skivene Angel Dust (1992) og Album of the Year (1997) har definitivt gått noen runder og mer til, siste 10-20 årene.
Igjen så er det noe med drivet, variasjonen og de konstante "overraskelsene", som låtene og skivene deres gjerne byr opp til, og der gjør at man aldri går tom for litt ekstra motivasjon, og føler at en kan bare holde det gående, lenger og lenger, mens mer "vanlig" musikk, den som treningssentrene ofte byr opp til, er det stikk motsatte. Der ønsker en kun å bli ferdig, fortest mulig, så en kan komme seg vekk, og hjem til godmusikken og slippe å bli seigpint til "døde" av den dølleste og mest irriterende og demotiverende skiten som har blitt lagd.

Faith No More
► Show Spoiler
Av filmrelatert musikk, er det jo ingen grenser. Noen elsker Ringens Herre soundtrackene, andre Pretty Woman osv, for min del er definitivt disse soundtrackene, av typen som får blodet til å pumpe litt ekstra hardt, og yte maksimalt under trening:

Diverse filmmusikk
► Show Spoiler
Umulig å si om noen av dem vil falle i smak hos andre i tråden, men for meg er det slik som definitivt motiverer litt ekstra, og innehar alt jeg elsker og forbinder med "treningsmusikk", hvert fall til løping eller sykling.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Takk for tips, jeg liker nok best musikk som pusher meg litt og som trykker på noen knapper. Fikk nettopp en bra spilleliste fra en kompis som jeg tror vil gjøre nettopp det

Queenie

Legg inn av Queenie »

Favorittsangen min da jeg var 6 år og min favorittlåt til løping i dag (men herregud for en kvalitet på musikkvideoen 🤣). Sikkert harry, men det driter jeg i, vi elsker helter ❤️

Lezah

Legg inn av Lezah »

David Goggins vil vel si at å høre på musikk under treningen er "juks", da ""What are you gonna do when the music ain't there?" :)

Personlig skjønner jeg poenget litt; man får et helt annet fokus uten musikk. Gåturer og rolige joggeturer i marka er også mer idylliske når en får med seg naturens lyder (så klisje). Men jeg må innrømme at hvis noe er helt jævlig og tungt, så er thrash metal med på å hjelpe meg over kneika. Når du er på siste kilometeren og beina er i ferd med å gi etter, så er Angel of Death av Slayer omtrent som en energi-boost :D Så jeg har kuttet ut rolig musikk jeg før hørte på under tur/rolige økter utendørs, men hvis det skal være noe så må det være knallhardt og gjerne raskt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»