Metal tråden

Svar
TrondLFC
Innlegg: 2690

Re: Metal tråden

Legg inn av TrondLFC »

Tjaaah skrev: tor des 29, 2022 2:23 pm
Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:18 pm AJFA-skiva deres var et eksempel på at "more is more" ikke alltid stemmer. Mange av låtene der hadde vært tjent med å bli trimmet ganske hardt. De beste låtene er helt enormt bra, men tittellåta mfl kunne godt vært slanket en god del. Samme riffet i to minutter er ikke ensbetydende med å være prog.
Melder meg riv ruskende uenig. Samme riffet i to minutter er å regne som en forsmak på noe godt, i rett setting, hehe.

Men så er jeg ekstremt glad i atmosfærisk og doomete bm også. 20 min +, er bra sanglengde.
Moonsorrow har jo noen låter på godt og vel halvtimen og. Er selv glad i lange låter.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

TrondLFC skrev: tor des 29, 2022 2:27 pm Moonsorrow har jo noen låter på godt og vel halvtimen og. Er selv glad i lange låter.
Denne er helt glimrende, når man har tid og er i rett stemning.


egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Tjaaah skrev: tor des 29, 2022 2:34 pm
TrondLFC skrev: tor des 29, 2022 2:27 pm Moonsorrow har jo noen låter på godt og vel halvtimen og. Er selv glad i lange låter.
Denne er helt glimrende, når man har tid og er i rett stemning.

Alt Bell Witch har gitt ut er strålende, Funeral Doom som fungerer. Kun Ahab og Mournful Congregation i nærheten i min book.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

egilfinnbogason skrev: tor des 29, 2022 2:56 pm Alt Bell Witch har gitt ut er strålende, Funeral Doom som fungerer. Kun Ahab og Mournful Congregation i nærheten i min book.
Her er vi helt enige.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:18 pm
Elgen skrev: tir nov 29, 2022 3:10 pm 77 minutter er i overkant
Jeg liker å høre på hele album men i noen tilfeller er en spilleliste men enkeltlåter fra diverse album å foretrekke
AJFA-skiva deres var et eksempel på at "more is more" ikke alltid stemmer. Mange av låtene der hadde vært tjent med å bli trimmet ganske hardt. De beste låtene er helt enormt bra, men tittellåta mfl kunne godt vært slanket en god del. Samme riffet i to minutter er ikke ensbetydende med å være prog.
Helt uenig. Synes tittelsporets styrke er nettopp seigheten og den nærmest stakkato oppbygningen med disse repetitive delene. Men Metallica prøvde seg på en del lignende på Death Magnetic og Hardwired som ikke fungerte i det hele tatt. AJFA var tross alt et produkt av sin tid og var relativt nytt av sitt slag i en tid da hardrock-/metal-sanger på radio var temmelig glatte og det hørtes ut som om gitarene var på månen (som Hetfield kalt det). Tenk om f.eks The Frayed Ends of Sanity hadde blitt avspist. Da hadde jo sangen blitt bare halvparten av det den er.

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: fre des 30, 2022 10:00 pm
Lezah skrev: tir nov 29, 2022 3:18 pm
Elgen skrev: tir nov 29, 2022 3:10 pm 77 minutter er i overkant
Jeg liker å høre på hele album men i noen tilfeller er en spilleliste men enkeltlåter fra diverse album å foretrekke
AJFA-skiva deres var et eksempel på at "more is more" ikke alltid stemmer. Mange av låtene der hadde vært tjent med å bli trimmet ganske hardt. De beste låtene er helt enormt bra, men tittellåta mfl kunne godt vært slanket en god del. Samme riffet i to minutter er ikke ensbetydende med å være prog.
Helt uenig. Synes tittelsporets styrke er nettopp seigheten og den nærmest stakkato oppbygningen med disse repetitive delene.
Vel, preferanser er seff lov. Syns det blir overkill, personlig. Og jeg har ingenting imot lange låter. Ikke behøver de å skifte fokus annethvert minutt, selv om låter som Satan's Fall av Mercyful Fate som er 12 minutter langt og har 40 forskjellige partier er helt konge. Vil f.eks si at en låt som Master of Puppets, med sine 8,5 min, er mer fengende for meg enn AJFA.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

Kan ikke musikkteori, men noe jeg syns er svært viktig i musikk - og da spesielt metal - er noe jeg kaller kontrast.

Jeg ser på det som at ett eller flere elementer eller melodilinjer skiller seg markant fra de andre, eller at man bryter med konvensjoner og skaper noe nytt. Som et teoretisk eksempel, så vil musikk helt uten kontrast nærme seg hvit støy. På den andre enden av skalaen har man det komplette kaos. Musikk som bare er vakker, eller metal som bare er brutal blir på denne måten fort kjedelig for meg.

Mye av dagens popmusikk har for meg et veldig atonalt mønster, både når det gjelder sangen og instrumentene. Men det kan jo saktens mye metal også ha. Så selv om musikken er repetitiv og blir som en droning, så blir det for meg essensielt at man har noe som fanger oppmerksomheten oppi det hele.

Et godt eksempel på dette er Eldamar. Låtene er ofte lange og repetitive, men de kjører en lysere synth-melodilinje over det hele, pluss en "kvinnelig vokal" (høres mer ut som om han har triksa litt med mellotron-lyden på synthen sin). Dette er også kjennemerket til bandet, og skiller dem fra det meste annet i Atmospheric Black Metal-sjangeren.



Et annet godt eksempel er bandet Morgreim. Her er det også kvinnelig vokal, av den ekte sorten. Men det som fanget oppmerksomheten min her er hvor naiv/uskyldig syngingen til dama er, og hvordan dette "kolliderer" med gitarspillingen og tempoet. Hun høres litt ut som France Gall i Les Sucettes...



Et av favorittbandene mine, Windir, gjør jo dette på sin helt unike måte. Men det behøver ikke å være snakk om å ta inn "rare" instrument inn i metallen heller; Meshuggah leker seg med rytmer og dette fungerer også som kontrast, slik som i denne låta:


vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Obutiary med 3 nye låter. Gleder meg til ei eventuell skive

HarryH

Legg inn av HarryH »

BiggusD skrev: ons jan 04, 2023 8:12 pm Meshuggah
Spiller på Sentrum Scene i april.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

vadefugl skrev: lør jan 07, 2023 1:33 am Obutiary med 3 nye låter. Gleder meg til ei eventuell skive
Dying of Everything slippes 13. januar

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

HarryH skrev: lør jan 07, 2023 1:49 am
BiggusD skrev: ons jan 04, 2023 8:12 pm Meshuggah
Spiller på Sentrum Scene i april.
Billett er bestilt :D

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Noen som har en formening om når billetter til Wacken 2024 legges ut ?

Lezah

Legg inn av Lezah »

TrondLFC skrev: tir jan 10, 2023 7:03 pm Noen som har en formening om når billetter til Wacken 2024 legges ut ?
Er vel ganske rett etter 23. Sist vi kjøpte kjøpte vi dagen vi forlot festivalen, da hadde de første bandene alt begynt å bli lansert.

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

For Trondheimsbeboere er det en liten thrash-gobit til helga. Manifest med plateslipp-gig (plata kom i august) med support av Corroder og Ghetto Ghouls :)




egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Tjaaah skrev: tor des 29, 2022 3:05 pm
egilfinnbogason skrev: tor des 29, 2022 2:56 pm Alt Bell Witch har gitt ut er strålende, Funeral Doom som fungerer. Kun Ahab og Mournful Congregation i nærheten i min book.
Her er vi helt enige.
Siden vi er inne på temaet funeral doom så kommer mine topp 5 her:

5. Begynner med den som kanskje er mest tilgjengelig for folk som ikke har noe særlig forhold til sjangeren. Nest siste utgivelsen av funeral doom-gigantene i Mournful Congregation. Monad of creation kunne fort også havnet på lista.


4. Her er et strålende album fra Canadiske Longing for dawn - et band som dessverre kun ga ut tre album før de gav seg. Av disse tre er dette det beste i min bok


3. Nevnt ovenfor, men det er umulig å komme utenom Bell Witch når det snakkes om funeral doom - det de får til med kun bass og trommer er utrolig. Mirror Reaper er nok best, men alle tre studioalbumene + samarbeidet med Aerial Ruin er meget bra.


2. Et av mine absolutt favorittplater fra 2020-tallet er Atramentus` Stygian. Fabelaktig album, håper Atramentus kommer med mer om ikke så alt for lenge.


1. Hvis du er interessert i Moby Dick så er ikke Mastodon bandet å gå for, velg Ahab. Garantert den funeral doom-plata jeg har hørt mest. Albumet er basert på Moby Dick og det hører du uten å skjønner teksen. Et mesterverk.

Lezah

Legg inn av Lezah »

egilfinnbogason skrev: tor jan 12, 2023 10:11 am 1. Hvis du er interessert i Moby Dick så er ikke Mastodon bandet å gå for, velg Ahab. Garantert den funeral doom-plata jeg har hørt mest. Albumet er basert på Moby Dick og det hører du uten å skjønner teksen. Et mesterverk.
Ser at sisteskiva får mye skryt. Havets konge @Kjappfot1917 burde være på ballen her.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Lezah skrev: fre jan 13, 2023 3:11 pm
egilfinnbogason skrev: tor jan 12, 2023 10:11 am 1. Hvis du er interessert i Moby Dick så er ikke Mastodon bandet å gå for, velg Ahab. Garantert den funeral doom-plata jeg har hørt mest. Albumet er basert på Moby Dick og det hører du uten å skjønner teksen. Et mesterverk.
Ser at sisteskiva får mye skryt. Havets konge @Kjappfot1917 burde være på ballen her.
Ser det ja, har såvidt hørt den en gang selv så det er litt tidlig å konkludere:)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »



Her snakker vi på grensen til patetisk. De prøver jo ikke engang. Omtrent som å se et utslitt bluesband med bare gamlinger som fyller på med alle mulige klisjeer i sitt repertoar.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Ozzy er ferdig med å turnere. Nå er ikke solo-Ozzy de helt store for min del lell, men det er jo en æra som er over etc. Virker som at han ikke nødvendigvis er ferdig med musikk, men å turnere rundt om er uaktuelt pga helsa.


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Fikk dette albumet i dag

Bilde

Lezah

Legg inn av Lezah »

Elgen skrev: ons feb 01, 2023 7:02 pm Fikk dette albumet i dag

Bilde
Hørt bra ting om det, i all fall fra folk som liker bandet og det er gjerne de en bør høre på :)

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ja, lytter til albumet nå, meget bra!
Venter også på en pakke med albumet Obituary (2017) som er kanskje hakket bedre enn Dying of everything men bandet er still going strong i 2023!

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Machine_Head skrev: lør jan 07, 2023 10:18 am
HarryH skrev: lør jan 07, 2023 1:49 am
BiggusD skrev: ons jan 04, 2023 8:12 pm Meshuggah
Spiller på Sentrum Scene i april.
Billett er bestilt :D
Var interessante engang i tiden og i forhold til bandets samspillhet, komposisjoner, nyskapenhet, bruk av polyrytmikk/polymetrikk, etc.
Nå er dét fokus, det melodiske er fraværende, utføres kun growl-vokal som er unyansert, flatt og tilfører intet!
De har mistet musikaliteten, er blitt for "mekaniske/tekniske" og monotone for min del.
God konsert! ;)

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

InsVerderben skrev: ons feb 01, 2023 8:04 pm
Machine_Head skrev: lør jan 07, 2023 10:18 am
HarryH skrev: lør jan 07, 2023 1:49 am

Spiller på Sentrum Scene i april.
Billett er bestilt :D
Var interessante engang i tiden og i forhold til bandets samspillhet, komposisjoner, nyskapenhet, bruk av polyrytmikk/polymetrikk, etc.
Nå er dét fokus, det melodiske er fraværende, utføres kun growl-vokal som er unyansert, flatt og tilfører intet!
De har mistet musikaliteten, er blitt for "mekaniske/tekniske" og monotone for min del.
God konsert! ;)
Jøss! Synes Immutable er en nydelig skive jeg, og det er jo herlige variasjoner nedover i diskografien deres som du nevner. Hadde de prøvd å lage en ny ObZen som 50+ åringer hadde det bare blitt en svak kopi, noe utvikling er uunngåelig når man holder på så lenge som Meshuggah. Synd at du ser på det slik selvfølgelig.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Machine_Head skrev: ons feb 01, 2023 8:56 pm
InsVerderben skrev: ons feb 01, 2023 8:04 pm
Machine_Head skrev: lør jan 07, 2023 10:18 am

Billett er bestilt :D
Var interessante engang i tiden og i forhold til bandets samspillhet, komposisjoner, nyskapenhet, bruk av polyrytmikk/polymetrikk, etc.
Nå er dét fokus, det melodiske er fraværende, utføres kun growl-vokal som er unyansert, flatt og tilfører intet!
De har mistet musikaliteten, er blitt for "mekaniske/tekniske" og monotone for min del.
God konsert! ;)
Jøss! Synes Immutable er en nydelig skive jeg, og det er jo herlige variasjoner nedover i diskografien deres som du nevner. Hadde de prøvd å lage en ny ObZen som 50+ åringer hadde det bare blitt en svak kopi, noe utvikling er uunngåelig når man holder på så lenge som Meshuggah. Synd at du ser på det slik selvfølgelig.
Ok, takk for tipset og skal sjekke det ut!
Tåler ikke annet enn Tool, Katatonia og noe Gojira, etc i disse dager og har nok blitt for gammel..! ;)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Lezah skrev: ons feb 01, 2023 4:13 pm Ozzy er ferdig med å turnere. Nå er ikke solo-Ozzy de helt store for min del lell, men det er jo en æra som er over etc. Virker som at han ikke nødvendigvis er ferdig med musikk, men å turnere rundt om er uaktuelt pga helsa.

Men han fortjener jaggu meg en hedersmedalje for å ha klart å stå på såpass i arbeidet i så mange år. Mange trodde vel at Ozzy knapt ville klare å komme seg gjennom 80-årene mtp hans livssil. Vel blåst.

Lezah

Legg inn av Lezah »

GiPazzini_85 skrev: ons feb 01, 2023 11:19 pm
Lezah skrev: ons feb 01, 2023 4:13 pm Ozzy er ferdig med å turnere. Nå er ikke solo-Ozzy de helt store for min del lell, men det er jo en æra som er over etc. Virker som at han ikke nødvendigvis er ferdig med musikk, men å turnere rundt om er uaktuelt pga helsa.

Men han fortjener jaggu meg en hedersmedalje for å ha klart å stå på såpass i arbeidet i så mange år. Mange trodde vel at Ozzy knapt ville klare å komme seg gjennom 80-årene mtp hans livssil. Vel blåst.
Herregud, mannen er metal-adel. At han bikka 30 er sykt, 40 sykere, og at han lever og har lagd musikk frem til den dag i dag er utrolig.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Lezah skrev: ons feb 01, 2023 11:27 pm
GiPazzini_85 skrev: ons feb 01, 2023 11:19 pm
Lezah skrev: ons feb 01, 2023 4:13 pm Ozzy er ferdig med å turnere. Nå er ikke solo-Ozzy de helt store for min del lell, men det er jo en æra som er over etc. Virker som at han ikke nødvendigvis er ferdig med musikk, men å turnere rundt om er uaktuelt pga helsa.

Men han fortjener jaggu meg en hedersmedalje for å ha klart å stå på såpass i arbeidet i så mange år. Mange trodde vel at Ozzy knapt ville klare å komme seg gjennom 80-årene mtp hans livssil. Vel blåst.
Herregud, mannen er metal-adel. At han bikka 30 er sykt, 40 sykere, og at han lever og har lagd musikk frem til den dag i dag er utrolig.
"Iron man" sier vel sitt i overført betydning og forklarer vel det meste....!

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

@egilfinnbogason Bell Witch ja. Ikke akkurat min type musikk, forsøkte meg på de for noen uker siden

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

vadefugl skrev: tor feb 02, 2023 6:27 am @egilfinnbogason Bell Witch ja. Ikke akkurat min type musikk, forsøkte meg på de for noen uker siden
Ser den ja, funeral doom er litt for spesielt interesserte. Bell Witch er kanskje ekstra krevende, de bruker tross alt kun bass, trommem og vokal. Jeg måtte høre albumene deres mange ganger før det satt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»