Så da blir det Var da

Svar
Centrist

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av Centrist »

Belzone skrev: tir mai 16, 2023 10:42 pm Har VAR snudd andre situasjoner bortsett fra gult til røde kort i Norge?
Annulerte mål i bla. Hamar i helga for offside. Latterlig vinkel, som alltid og overprøver AD2 med mye bedre vinkel.

Når man ser situasjonen i Stavanger, er det enda mer ubegripelig. I slow-motion er det klokkeklart at den går i leggen først. Den handa som ballen treffer er nærmest som støttende hånd å regne med. Det er tilnærmet klin umulig å takle der uten at handa er der så at Hagenes kaller det for en "veldig unaturlig posisjon" er uforståelig. Det er dessuten langt ifra klart at den er inne. Om noe ser den mer ute enn inne og det er toppen av arroganse av Hagenes som ikke er i TV-bildet engang mener han har god nok nærhet. Selvfølgelig har han ikke det, og det vet han (bør vite ihvertfall) som har dømt i en årrekke. Her er han på etterskudd fordi ballen er på vei ut av AD_sumpa og inn i straffefeltet.
Sist redigert av Centrist den tir mai 16, 2023 11:35 pm, redigert 1 gang totalt.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Belzone skrev: tir mai 16, 2023 11:20 pm
slankebrusmannen skrev: tir mai 16, 2023 11:14 pm
Nishy skrev: tir mai 16, 2023 10:32 pm Synes også situasjonen med Grytebust og Grødem var ganske drøy, Grytebust hopper inn i Grødem med full kraft og slår han over ende, men VAR gjør ingenting. Nå skal det sies at jeg så situasjonen på en liten mobilskjerm så det er mulig jeg så feil, men det så ut som en soleklar straffe til Molde.
Den er ganske drøy. Og så er den nærmest parodisk om man sammenholder den med situasjonen noen minutt før der Grytebust fikk frispark da han tapte duellen mot Eriksen. Isolert sett er det ikke vanskelig å forsvare det frisparket, men at det da ikke er straffe mot Grytebust etterpå er litt sært.
Grødem er den som er på ball, keeper kommer ut og overkjører Grødem etterpå, klart det er dropp :)
Grytebust er først på ball og er vel også derfor de ikke gjør noe med den, treffer heller ikke med nevene.

Belzone

Legg inn av Belzone »

Centrist skrev: tir mai 16, 2023 11:27 pm
Belzone skrev: tir mai 16, 2023 10:42 pm Har VAR snudd andre situasjoner bortsett fra gult til røde kort i Norge?
Annulerte mål i bla. Hamar i helga for offside. Latterlig vinkel, som alltid og overprøver AD2 med mye bedre vinkel.
Med andre ord, stor suksess.

Ziggi76

Legg inn av Ziggi76 »

Gunnar88 skrev: tir mai 16, 2023 10:32 pm
Vikingen skrev: tir mai 16, 2023 10:28 pm
Gunnar88 skrev: tir mai 16, 2023 10:26 pm

Da er det køddent å bli enige.
Takk for kampen like fullt! Tok tapet for gitt etter den førsteomgangen. Sjelden jeg har sett et lag forsvare seg så bra. Absolutt null rom over hele banen. Skulle tro Odd stilte med 20 mann.
Takk for kampen ja. Voldsomt tempo Viking hadde siste 45.

Men, slik jeg oppfatter poenget med VAR så skal vel tvilsomme avgjørelser sjekkes? Dommeren har en vanskelig oppgave og det er ikke gitt at den er innenfor eller utenfor.

Det er også tvil mellom dommerne. Hvorfor velger ikke da dommeren å benytte seg av skjermen for å treffe en mest mulig korrekt avgjørelse?
Jeg er temmelig sikker på at Hagenes var usikker på om handsen var innenfor eller utenfor eller om det i det hele tatt var hands. Jeg tror den var innenfor, men synes ikke slike situasjoner skal føre til hands og straffe. Det burde imidlertid ha blitt straffe da D’Agostino ble bokset i hodet. Antagelig var dommerens tvil om den situasjonen avgjørende for at han blåste straffe for den svært diskutable handsen.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Real-_- skrev: tir mai 16, 2023 11:31 pm
Belzone skrev: tir mai 16, 2023 11:20 pm
slankebrusmannen skrev: tir mai 16, 2023 11:14 pm

Den er ganske drøy. Og så er den nærmest parodisk om man sammenholder den med situasjonen noen minutt før der Grytebust fikk frispark da han tapte duellen mot Eriksen. Isolert sett er det ikke vanskelig å forsvare det frisparket, men at det da ikke er straffe mot Grytebust etterpå er litt sært.
Grødem er den som er på ball, keeper kommer ut og overkjører Grødem etterpå, klart det er dropp :)
Grytebust er først på ball og er vel også derfor de ikke gjør noe med den, treffer heller ikke med nevene.
Fremdeles et overfall.

Brukeravatar
Trminator
Innlegg: 328

Legg inn av Trminator »

Syns de situasjonene der keeper bokser ball og spiller med samme slag er vanskelige. Husker Brannfansen var klokkeklare på at det var straffe når Iven Austbø bokset Veton Berisha i hodet på Viking Stadion i påskeeggkampen i 2019, og den ble dratt fram som en av flere straffesituasjoner Brann ble snytt for.
Denne runden hadde man to situasjoner der man må vurdere samme spørsmål, er det greit om keeper tar mann og ball? Både i Viking - Odd, der situasjonen er veldig lik den man hadde i Stavanger for noen år siden, og i Aalesund - Molde der Grytebust tar ball og Moldespiller.

Selv mener jeg at så lenge spillere ute på banen får frispark mot seg selv om de tar ball, gjerne på grunn av farlig spill (høye støvler, knotter vises), eller unødvendig kraft (susende taklinger), så burde samme regel gjelde for keepere også.

Derfor syns jeg at Molde helt klart burde ha et straffespark selv om Grytebust tar ballen, han kommer inn med voldsom kraft, mot en intetanende Moldespiller. Er det sagt noe fra dommerens side om hvorfor det ikke ble dømt straffe, eller hvorfor VAR ikke tok den?

Når det gjelder den som skjedde i Viking - Odd tenker jeg at her er det en mer jevn duell mellom to spillere, og det at keeper er på ball gjør at det ikke blir straffe. Så lenge keeper har lov å bruke hender tenker jeg at det må sees på som en lignende situasjon som ved hodekollisjoner. Ikke nødvendigvis frispark til en av partene, men to harde kroppsdeler møtes. Og hoder gjør vondere når keeper har hansker. Det vil være opp til dommer å vurdere om keeper sin inngripen er farefull for angrepsspilleren. Jeg tror uansett det vil være svært vanskelig for VAR å endre avgjørelsen så lenge keeper treffer ball.

Tar man hensyn til disse tankene videre kan man således konkludere med at Brann ikke var snytt for straffe i denne situasjonen i Stavanger 2019 :smile:

cpatton

Legg inn av cpatton »

Uansett hva man måtte mene om VAR, kampen i Stavanger bør være kroken på døra for videre eksperimenter fra NFF inntil man får på plass en billedmessig internasjonal dekning av samtlige kamper i ES. Slik det fungerer i dag blir det som å klistre et Ferrari merke på en Lada.

For å illustrere elendigheten sier dommersjef Terje Hauge i NFF, også «VAR supervisor» i den aktuelle kampen at man kun hadde 5 kameraer, altså 5 vinkler til rådighet. Han sier videre...

– Vi har sett på stillbilder fra alle vinkler. Man kan ha en oppfattelse om at det skjer utenfor, men også at det kan også være i flukt med streken – altså at det straffespark. Vi har ingen bilder som bekrefter at det er innenfor eller utenfor.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Det så man må gni seg i øynene og klype seg i armen - avgjørelser eller mangel på fra VAR er altså helt og holdent basert på hvor på banen og i hvilken vinkel forseelsen blir begått, samt å spare tid. Må i så fall være det eneste tilfellet i en rettsstat hvor en domsavsigelse er basert på tilfeldigheter og tidsbruk. For å sementere ubehjelpeligheten konkluderer Hauge uten å fatte sin egen motsigelse og systemets totale svikt slik det blir praktisert med.

– Når det gjelder fakta, må vi være 100 prosent nøyaktig og korrekte for å gå inn å omgjøre dommerens avgjørelse. Når dette er 80-20- eller 70-30-antydninger, så er ikke det godt nok til å si at vi har 100 prosent bevis.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/VPpmk ... ode-bilder

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:46 am Uansett hva man måtte mene om VAR, kampen i Stavanger bør være kroken på døra for videre eksperimenter fra NFF inntil man får på plass en billedmessig internasjonal dekning av samtlige kamper i ES. Slik det fungerer i dag blir det som å klistre et Ferrari merke på en Lada.

For å illustrere elendigheten sier dommersjef Terje Hauge i NFF, også «VAR supervisor» i den aktuelle kampen at man kun hadde 5 kameraer, altså 5 vinkler til rådighet. Han sier videre...

– Vi har sett på stillbilder fra alle vinkler. Man kan ha en oppfattelse om at det skjer utenfor, men også at det kan også være i flukt med streken – altså at det straffespark. Vi har ingen bilder som bekrefter at det er innenfor eller utenfor.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Det så man må gni seg i øynene og klype seg i armen - avgjørelser eller mangel på fra VAR er altså helt og holdent basert på hvor på banen og i hvilken vinkel forseelsen blir begått, samt å spare tid. Må i så fall være det eneste tilfellet i en rettsstat hvor en domsavsigelse er basert på tilfeldigheter og tidsbruk. For å sementere ubehjelpeligheten konkluderer Hauge uten å fatte sin egen motsigelse og systemets totale svikt slik det blir praktisert med.

– Når det gjelder fakta, må vi være 100 prosent nøyaktig og korrekte for å gå inn å omgjøre dommerens avgjørelse. Når dette er 80-20- eller 70-30-antydninger, så er ikke det godt nok til å si at vi har 100 prosent bevis.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/VPpmk ... ode-bilder
Helt uenig med deg. Hvordan hadde kampen vært bedre uten VAR?

cpatton

Legg inn av cpatton »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 8:03 am
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:46 am Uansett hva man måtte mene om VAR, kampen i Stavanger bør være kroken på døra for videre eksperimenter fra NFF inntil man får på plass en billedmessig internasjonal dekning av samtlige kamper i ES. Slik det fungerer i dag blir det som å klistre et Ferrari merke på en Lada.

For å illustrere elendigheten sier dommersjef Terje Hauge i NFF, også «VAR supervisor» i den aktuelle kampen at man kun hadde 5 kameraer, altså 5 vinkler til rådighet. Han sier videre...

– Vi har sett på stillbilder fra alle vinkler. Man kan ha en oppfattelse om at det skjer utenfor, men også at det kan også være i flukt med streken – altså at det straffespark. Vi har ingen bilder som bekrefter at det er innenfor eller utenfor.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Det så man må gni seg i øynene og klype seg i armen - avgjørelser eller mangel på fra VAR er altså helt og holdent basert på hvor på banen og i hvilken vinkel forseelsen blir begått, samt å spare tid. Må i så fall være det eneste tilfellet i en rettsstat hvor en domsavsigelse er basert på tilfeldigheter og tidsbruk. For å sementere ubehjelpeligheten konkluderer Hauge uten å fatte sin egen motsigelse og systemets totale svikt slik det blir praktisert med.

– Når det gjelder fakta, må vi være 100 prosent nøyaktig og korrekte for å gå inn å omgjøre dommerens avgjørelse. Når dette er 80-20- eller 70-30-antydninger, så er ikke det godt nok til å si at vi har 100 prosent bevis.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/VPpmk ... ode-bilder
Helt uenig med deg. Hvordan hadde kampen vært bedre uten VAR?
Det var da et merkelig spørsmål… vi får da ta utgangspunkt i at VAR en innført nettopp for å slå ned på situasjoner som den det her er snakk om.

Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt. For å sitere dommersjef Hauge nok en gang så går han langt overfor VG i å innrømme at dommeravgjørelsen høyst sannsynlig var feil.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Om det ble kampavjørende får vi aldri vite, Viking kunne for den del scoret både 2 og 3 i åpnet spill uten å bli tidelt straffen. Det er da heller ikke problemstillingen, men det jeg her skriver innledningsvis.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
Du må gjerne ikke skjønne det, er ditt valg. Vi betaler millioner for VAR, det er lange stopp i spillet, vi mister spontaniteten, allikevel så blir ikke det meste tatt, bare noe. i tillegg er det er ulikt håntering på forskjellige stadion. Da synes jeg det rett og slett ikke er verdt det. Lik det eller ikke.

Brukeravatar
Trminator
Innlegg: 328

Legg inn av Trminator »

Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av VAR, men måten det virker til at de vil bruke det på i Norge er for meg mye mer foretrekkelig enn den måten de bruker det på i England. Det virker som at vi i Norge lar dommeren sin vurdering stille veldig sterkt. Og det er for min del greit nok.

Det er to ting jeg likevel kunne tenke meg. Det ene er et par flere kameravinkler, det andre er at man faktisk legger til den ekstra tiden VAR bruker på å vurdere situasjoner som tilleggstid. Når det bare ble lagt til 4 minutter i andre omgang i Viking - Odd, etter i hvert fall tre lange VAR-situasjoner, pluss alt som ellers fulgte med, er det for min del latterlig. Burde vært minst det dobbelte.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

ehall skrev: tor mai 18, 2023 1:43 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
Du må gjerne ikke skjønne det, er ditt valg. Vi betaler millioner for VAR, det er lange stopp i spillet, vi mister spontaniteten, allikevel så blir ikke det meste tatt, bare noe. i tillegg er det er ulikt håntering på forskjellige stadion. Da synes jeg det rett og slett ikke er verdt det. Lik det eller ikke.
Jeg skjønner ikke hvordan man kan miste spontaniteten. Når den ballen går i mål så slutter jeg å være menneske. Da er følelsene så sterke at rullegardina går ned. At målet skal VAR-sjekkes holder meg ikke tilbake det minste. Og jeg synes ikke det virker som det hindrer mange andre på tribunene heller.

Og jeg synes det er et rart argument mot VAR at ikke alt blir tatt, men bare noe. Det er da uansett bedre enn at ingen feil blir rettet opp i?

At det er ulik håndtering på forskjellig stadion er jo akkurat som før. Men håndteringen er nå mindre ulik enn før.

Jeg synes denne VAR-motstanden virker noe påtatt. Det gir ikke mening. Enkelte snakker om at det nærmest skjer flere feil med VAR, og det er jo slettes ikke tilfelle.

De eneste argumentene jeg kjøper så langt, selv om jeg ikke er enig, er de få som ønsker at fotballen skal være «ren» for teknologien og at noe av sjarmen er at man må leve med dommerfeil. Det gir mening. Men det er på ingen måte disse som klager mest. Jeg tenker enkelte har hatt helt urealistiske forventninger til VAR, eller så har de bestemt seg på forhånd om at dette er dritt.

Jeg har ingenting å utsette på VAR så langt. Det har gitt oss færre feil enn vi ville hatt uten VAR, og da er målet nådd.

cpatton

Legg inn av cpatton »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
Jeg har da ikke på noe tidspunkt påstått at VAR er «innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil». Man begynner å se konturene av at du misforstår med hensikt…

Jeg ser ukentlig på ligaer betraktelig større enn den norske med VAR på plass. Den norske fattigmanns varianten forblir håpløs inntil det foretaes tunge økonomiske investeringer.

bigwin

Legg inn av bigwin »

cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 8:03 am
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:46 am Uansett hva man måtte mene om VAR, kampen i Stavanger bør være kroken på døra for videre eksperimenter fra NFF inntil man får på plass en billedmessig internasjonal dekning av samtlige kamper i ES. Slik det fungerer i dag blir det som å klistre et Ferrari merke på en Lada.

For å illustrere elendigheten sier dommersjef Terje Hauge i NFF, også «VAR supervisor» i den aktuelle kampen at man kun hadde 5 kameraer, altså 5 vinkler til rådighet. Han sier videre...

– Vi har sett på stillbilder fra alle vinkler. Man kan ha en oppfattelse om at det skjer utenfor, men også at det kan også være i flukt med streken – altså at det straffespark. Vi har ingen bilder som bekrefter at det er innenfor eller utenfor.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Det så man må gni seg i øynene og klype seg i armen - avgjørelser eller mangel på fra VAR er altså helt og holdent basert på hvor på banen og i hvilken vinkel forseelsen blir begått, samt å spare tid. Må i så fall være det eneste tilfellet i en rettsstat hvor en domsavsigelse er basert på tilfeldigheter og tidsbruk. For å sementere ubehjelpeligheten konkluderer Hauge uten å fatte sin egen motsigelse og systemets totale svikt slik det blir praktisert med.

– Når det gjelder fakta, må vi være 100 prosent nøyaktig og korrekte for å gå inn å omgjøre dommerens avgjørelse. Når dette er 80-20- eller 70-30-antydninger, så er ikke det godt nok til å si at vi har 100 prosent bevis.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/VPpmk ... ode-bilder
Helt uenig med deg. Hvordan hadde kampen vært bedre uten VAR?
Det var da et merkelig spørsmål… vi får da ta utgangspunkt i at VAR en innført nettopp for å slå ned på situasjoner som den det her er snakk om.

Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt. For å sitere dommersjef Hauge nok en gang så går han langt overfor VG i å innrømme at dommeravgjørelsen høyst sannsynlig var feil.
– Det kan hende at hvis vi bruker et par minutter på å analysere og streke opp, så kan det tyde på at det var utenfor. Men beslutningen skal tas fort ved hjelp av de bildene vi har, og vi har ikke mulighet til å lage linjer med det verktøyet vi bruker.

Om det ble kampavjørende får vi aldri vite, Viking kunne for den del scoret både 2 og 3 i åpnet spill uten å bli tidelt straffen. Det er da heller ikke problemstillingen, men det jeg her skriver innledningsvis.

Her ser man jo helt tydelig hvor idiotisk det er med VAR når man kun bruker 5 kameraer. Hadde dette vært en hovedkamp med 13 kameraer så er sjansen stor for at man kunne sagt med sikkerhet om det var straffe eller ikke. Altså et stjerneeksempel på hvor meningsløst det er med VAR når det er store variasjoner på antall kameraer. Jeg mener at man burde ha samme antall kameraer på alle kampene for å sikre lik praktisering av VAR. Slik det er nå blir det veldig tilfeldig. Synd man ikke tar seg rå til skikkelig VAR når man først skal innføre det.
Jeg er i utgangspunktet positiv til VAR, men da må det gjøres skikkelig og med samme VAR på alle arenaene

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

cpatton skrev: tor mai 18, 2023 7:50 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
Jeg har da ikke på noe tidspunkt påstått at VAR er «innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil». Man begynner å se konturene av at du misforstår med hensikt…

Jeg ser ukentlig på ligaer betraktelig større enn den norske med VAR på plass. Den norske fattigmanns varianten forblir håpløs inntil det foretaes tunge økonomiske investeringer.
Hvorfor er den håpløs? Fordi den kun tar noen feil og ikke alle? Jeg skjønner ikke innsigelsen din. Du vil ha tunge investeringer slik at den kan ta enda flere feil. Ja, det er jo vel og bra det. Men det vi har nå er da uansett bedre enn ingenting?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 9:55 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 7:50 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm

Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.

Det er ubegripelig for meg at folk kritiserer VAR fordi enkelte feil eventuelt ikke blir rettet, når alternativet de skriker etter (null VAR) ville medført enda flere feil. Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
Jeg har da ikke på noe tidspunkt påstått at VAR er «innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil». Man begynner å se konturene av at du misforstår med hensikt…

Jeg ser ukentlig på ligaer betraktelig større enn den norske med VAR på plass. Den norske fattigmanns varianten forblir håpløs inntil det foretaes tunge økonomiske investeringer.
Hvorfor er den håpløs? Fordi den kun tar noen feil og ikke alle? Jeg skjønner ikke innsigelsen din. Du vil ha tunge investeringer slik at den kan ta enda flere feil. Ja, det er jo vel og bra det. Men det vi har nå er da uansett bedre enn ingenting?
Jeg vil ha en VAR som er rettferdig. Og da snakker jeg ikke om at alle feil tas.

Jeg snakker om at minimum antall kameraer økes fra 5 til 12 på alle stadioner. Det bør være en selvfølge. Helst skulle vi hatt minst det doble, men 12 er minimum av det vi kan akseptere for at videodømming skal fungere nogenlunde.

Og så håper jeg fortsatt på en mer homogen dømming fra VAR på tvers av kampene. Identisk får man aldri, men det må bli mer lik VAR-involvering enn i dag.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 12:10 pm Når det blir tilfeldig hva VAR i er i stand til korrigere pga manglende tekniske resurser sier det seg selv at det fungerer mot sin hensikt.
Da har du misforstått hensikten med VAR. VAR er ikke innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil. Det er innført for å fjerne flest mulig av de åpenbare feilene. Og selv med den versjonen vi har i Norge, så får vi færre store feil enn før.
Da har du jo ikke forstått en stor del av kritikken mot norske VAR. Det er ikke tilfeldig hvilke kamper og stadioner som har 5 kamera og hvem som har flere, så det er en grov innebygd urettferdighet. Målet med VAR er jo at ting skal bli mer rettferdig, og i stede har de skapt et system som er motsatt. Vi har heller ikke i nærheten av nok kompetente dommere, og det fører til dårligere kampledelse og dårligere beskyttelse av spillerne - og masse feil fra VAR-rommet i tillegg, vi har nesten grove VAR feil hver eneste runde.

Det handler også om hva vi skal bruke penger på, VAR er svindyrt - og det er ingen økonomisk oppside med VAR så lenge man ikke begynner å selge reklame under VAR-granskning, så det betyr at vi må ta pengene fra andre potter. Og når det likevel blir så dårlig så er det å kaste bort penger som kunne gått til å gjøre norsk fotball bedre.

I tillegg så har vi de generelle tingene som er galt med VAR, det er tilfeldig hva som blir tatt og ikke, og når dommeren på banen i langt mindre grad dømmer og heller flytter ansvaret til VAR-rommet så blir det ikke mer rettferdig. For der sitter de ikke å vurderer om det er en forseelse eller ikke, men om det er åpenbar feil av dommer. Og det er en rekke forseelser som VAR aldri tar, se på antall handser de tar kontra holdninger i drakt f.eks. Så VAR gir ikke mer rettferdighet. I tillegg tar det bort gleden med mål, og det ødelegger opplevelsen når man er på kamp - plutselig er det to minutter stopp i spillet og man er helt i villrede om hva som skjer.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
-Jeg liker ikke hvordan VAR stykker opp kampene.
-Mitt største problem med VAR er hvordan de alltid må inn og trippelsjekke enhver scoring før det blir godkjent som scoring. Å sitte på hendene og vente på VAR-teamet, tar knekken på det spontane, primale gledesbrølet. Jubel med forbehold er en fattigmannsjubel.

Jeg hadde nok ikke engang vært VAR-fan selv om systemet førte til 100% korrekte avgjørelser. Fotball er underholdning, og for meg er fotballen litt mindre underholdende med VAR. Så lever jeg greit med en og annen hjerneblødning fra dommerne.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

PapaSmurf skrev: tor mai 18, 2023 10:04 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 9:55 pm
cpatton skrev: tor mai 18, 2023 7:50 pm
Jeg har da ikke på noe tidspunkt påstått at VAR er «innført for å fjerne absolutt alle dommerfeil». Man begynner å se konturene av at du misforstår med hensikt…

Jeg ser ukentlig på ligaer betraktelig større enn den norske med VAR på plass. Den norske fattigmanns varianten forblir håpløs inntil det foretaes tunge økonomiske investeringer.
Hvorfor er den håpløs? Fordi den kun tar noen feil og ikke alle? Jeg skjønner ikke innsigelsen din. Du vil ha tunge investeringer slik at den kan ta enda flere feil. Ja, det er jo vel og bra det. Men det vi har nå er da uansett bedre enn ingenting?
Jeg vil ha en VAR som er rettferdig. Og da snakker jeg ikke om at alle feil tas.

Jeg snakker om at minimum antall kameraer økes fra 5 til 12 på alle stadioner. Det bør være en selvfølge. Helst skulle vi hatt minst det doble, men 12 er minimum av det vi kan akseptere for at videodømming skal fungere nogenlunde.

Og så håper jeg fortsatt på en mer homogen dømming fra VAR på tvers av kampene. Identisk får man aldri, men det må bli mer lik VAR-involvering enn i dag.
Der er vi helt enige. Men jeg mener likevel dagens løsning er bedre enn ingenting, på tross av sine mangler.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

GoingKronos skrev: tor mai 18, 2023 10:19 pm vi har nesten grove VAR feil hver eneste runde.
Vi har jo ikke det? Hvilke grove feil er dette?

En av de siste diskusjonene vi har hatt er jo Viking sin straffe mot Odd. Her har man konkludert med at bildene ikke er gode nok til å overprøve dommerens vurdering. Det er da ikke en grov VAR-feil? Om noe, så er det en dommerfeil. Som ville kommet uavhengig av VAR eller ikke.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

Sulfat skrev: tor mai 18, 2023 10:45 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
-Jeg liker ikke hvordan VAR stykker opp kampene.
-Mitt største problem med VAR er hvordan de alltid må inn og trippelsjekke enhver scoring før det blir godkjent som scoring. Å sitte på hendene og vente på VAR-teamet, tar knekken på det spontane, primale gledesbrølet. Jubel med forbehold er en fattigmannsjubel.

Jeg hadde nok ikke engang vært VAR-fan selv om systemet førte til 100% korrekte avgjørelser. Fotball er underholdning, og for meg er fotballen litt mindre underholdende med VAR. Så lever jeg greit med en og annen hjerneblødning fra dommerne.
Da er vi nok bare veldig forskjellige. Jeg føler overhodet ikke på «jubel med forbehold». Tanken om VAR slår meg ikke før langt inne i jubelen i så fall, og da blir det jo et ekstra spenningsmoment som kan ende i jubel det også. Og ender det med annullering så er jo det tross alt riktig.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 11:26 pm
GoingKronos skrev: tor mai 18, 2023 10:19 pm vi har nesten grove VAR feil hver eneste runde.
Vi har jo ikke det? Hvilke grove feil er dette?

En av de siste diskusjonene vi har hatt er jo Viking sin straffe mot Odd. Her har man konkludert med at bildene ikke er gode nok til å overprøve dommerens vurdering. Det er da ikke en grov VAR-feil? Om noe, så er det en dommerfeil. Som ville kommet uavhengig av VAR eller ikke.
Det er jo grov feil når ikke en klar feil blir rettet opp. Her er det dobbelt feil siden det heller ikke er en straffbar hands.

Det var en soleklar hands av Odd i kampen mot Tromsø, helt utrolig at det ikke ble gitt straffe. Tromsø fikk feilaktig straffe mot Molde, at den ikke ble rettet opp er ikke til å forstå - i samme kamp så dømte de ikke mål til Molde for at de ikke har kamera som viser mållinja. Både på Lerkendal og Molde så har opplagt farlig spill ikke gitt rødt kort (Stabæk og Sandefjord). I Stavanger så scoret HamKam et klart offsidemål.

Glimt ble snytt for mål i kampen mot Rosenborg, igjen for at de hevder de ikke har gode nok bilder (men vi har stillbilde av at hele ballen er klart over linja).

Så det er allerede en lang liste, og jeg har sikkert ikke fått med meg alt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 11:28 pm
Sulfat skrev: tor mai 18, 2023 10:45 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
-Jeg liker ikke hvordan VAR stykker opp kampene.
-Mitt største problem med VAR er hvordan de alltid må inn og trippelsjekke enhver scoring før det blir godkjent som scoring. Å sitte på hendene og vente på VAR-teamet, tar knekken på det spontane, primale gledesbrølet. Jubel med forbehold er en fattigmannsjubel.

Jeg hadde nok ikke engang vært VAR-fan selv om systemet førte til 100% korrekte avgjørelser. Fotball er underholdning, og for meg er fotballen litt mindre underholdende med VAR. Så lever jeg greit med en og annen hjerneblødning fra dommerne.
Da er vi nok bare veldig forskjellige. Jeg føler overhodet ikke på «jubel med forbehold». Tanken om VAR slår meg ikke før langt inne i jubelen i så fall, og da blir det jo et ekstra spenningsmoment som kan ende i jubel det også. Og ender det med annullering så er jo det tross alt riktig.
Jeg blir avmålt av VAR.

Jeg jubler, men med et kjedelig forbehold. Den spinnville gleden er liksom ikke der. Spesielt når det er en potensiell offsideavgjørelse.

Før holdt det med et kjapt gløtt på assistentdommer for å se om flagget gikk opp eller ble rettet mot midtstreken, nå må man kanskje vente 2-3 minutter.
Og det er nok større sjanse for at det blir rett nå, men for meg er spontaniteten frarøvet meg. Og det er en sorg.

lund

Legg inn av lund »

Sukk. Dette "man kan ikke juble"-argumentet er det desidert dummeste av alle dumme argumenter. Det orker jeg virkelig ikke å forholde meg til på noe seriøst plan.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: tor mai 18, 2023 11:42 pm Sukk. Dette "man kan ikke juble"-argumentet er det desidert dummeste av alle dumme argumenter. Det orker jeg virkelig ikke å forholde meg til på noe seriøst plan.
Men det er nå en gang slik flere av oss føler VAR har påvirket idretten. Så får det heller være at det er et dumt argument. Følelser er nå en gang slik følelser er. Og for meg har fotballen mistet mye av sin spontanitet.

Jeg reagerer ikke like sterkt på dette som Arve Hjelseth, men jeg føler på mye av det samme som han har tatt opp.
Sist redigert av PapaSmurf den tor mai 18, 2023 11:48 pm, redigert 2 ganger totalt.

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

GoingKronos skrev: tor mai 18, 2023 11:39 pm Det er jo grov feil når ikke en klar feil blir rettet opp. Her er det dobbelt feil siden det heller ikke er en straffbar hands.
Vi trenger ikke ta denne diskusjonen på nytt, men det er blitt forklart for deg hvorfor den handsen er straffbar. Det eneste usikre i den situasjonen er hvorvidt det er innenfor eller utenfor, og det sier ikke tv-bildene. Denne situasjonen ble derfor behandlet helt korrekt. Det er faktisk et eksempel på god VAR-bruk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har ikke orket å diskutere Grytebust vs Grødem, mye fordi jeg ikke syns Molde fortjente mer enn de fikk. Men det er for meg rart at en keeper skal få ramme en spiller med en slik kraft og slippe unna med det.

Det at han treffer ballen er et like dårlig argument som når en spiller tackler mann og ball med stor kraft. Innimellom kan en ta ball og mann og det er ikke straffbart, det hele kommer i stor grad an på hvor mye kraft som brukes og i hvor stor grad man treffer ball ig i hvor stor grad man treffer ball. Og der er skjønn involvert.

Når Grytebust kommer spurtende ut på 14-15 meter og moser inn i en intetanende Grødem med all tilgjengelig kraft så syns jeg det er straffe, jeg mener i allefall dommer bør se på situasjonen på skjermen.
Det var et rimelig brutalt sammenstøt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 11:46 pm
GoingKronos skrev: tor mai 18, 2023 11:39 pm Det er jo grov feil når ikke en klar feil blir rettet opp. Her er det dobbelt feil siden det heller ikke er en straffbar hands.
Vi trenger ikke ta denne diskusjonen på nytt, men det er blitt forklart for deg hvorfor den handsen er straffbar. Det eneste usikre i den situasjonen er hvorvidt det er innenfor eller utenfor, og det sier ikke tv-bildene. Denne situasjonen ble derfor behandlet helt korrekt. Det er faktisk et eksempel på god VAR-bruk.
Du kan gjenta usannheter så mange ganger du vil, men regelen er veldig klar på at deflection ikke er straffbar hands og det er beviselig at Odd-spiller tar ballen med beinet. Vi har også en dommer som ikke ser handsen, men som så hevder at den må ha skjedd innenfor - fullstendig galskap av en kommentar. Og vi har tv-bilder viser jo også at den ikke er innenfor. Man skal faktisk hate fotball bra mye for å mene at det der skal være straffespark, jeg kan ikke forstå at det sitter folk som ønsker at sånt skal avgjøre kamper.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Sulfat skrev: tor mai 18, 2023 10:45 pm
Vikingen skrev: tor mai 18, 2023 12:50 pm Jeg har enda ikke sett en logisk tankerekke fra en VAR-motstander.
-Jeg liker ikke hvordan VAR stykker opp kampene.
-Mitt største problem med VAR er hvordan de alltid må inn og trippelsjekke enhver scoring før det blir godkjent som scoring. Å sitte på hendene og vente på VAR-teamet, tar knekken på det spontane, primale gledesbrølet. Jubel med forbehold er en fattigmannsjubel.

Jeg hadde nok ikke engang vært VAR-fan selv om systemet førte til 100% korrekte avgjørelser. Fotball er underholdning, og for meg er fotballen litt mindre underholdende med VAR. Så lever jeg greit med en og annen hjerneblødning fra dommerne.
Nettopp. Man kan bære over med en feil avgjørelse på banen som skjer på et øyeblikk, men ikke når dommeren beviser med VAR at han både er blind og kan ikke reglene. Det er umulig å leve med og merkelig at dommerne har så liten selvrespekt at de gjør det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»