Så da blir det Var da

Svar
Mia

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av Mia »

Idiotisk spørsmål sikkert, men vill dommeren blåser av kampen, om sendingen blir brutt. Om var har dem samme dekningen som TV seere, og den blir brutt, så må vell dommeren vente til var dommerne har signal tilbake?

Champis

Legg inn av Champis »

bigwin skrev: man jan 16, 2023 1:19 pm Etter å ha lest alt dette er jeg temmelig spent på hvordan VAR vil fungere i eliteserien, og om det i det hele tatt vil fungere.
Svært merkelig at det ikke er likt antall kameraer på alle kampene.

Egentlig merkelig at man innfører en slags VAR-light i Norge. Burde vært enten eller etter min mening, enten all-inn eller så klarer vi oss med dommeren på banen.

Burde heller innført mållinjeteknologi enn VAR i første omgang. Mål avgjør kamper, en tvilsom offside er ikke alltid kampavgjørende.

Men, får jo bare håpe man vet hva man gjør og at dette blir bra.

Skjønte ikke helt argumentasjonen her. VAR griper jo bare inn hvis det er avgjørelser som har direkte konsekvens i forbindelse med mål eller rødt kort å gjøre! Og de situasjonene kommer det flere av hver eneste runde. Mållinjeteknologi vil det bare bli bruk for et par ganger i sesongen. Så VAR vil jo ha en direkte konsekvens for minst 50-100 mål i løpet av sesongen, noe som selvsagt er langt viktigere enn å si fra om ballen var inne eller ikke ved et par anledninger.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Skjønte ikke helt argumentasjonen her. VAR griper jo bare inn hvis det er avgjørelser som har direkte konsekvens i forbindelse med mål eller rødt kort å gjøre! Og de situasjonene kommer det flere av hver eneste runde. Mållinjeteknologi vil det bare bli bruk for et par ganger i sesongen. Så VAR vil jo ha en direkte konsekvens for minst 50-100 mål i løpet av sesongen, noe som selvsagt er langt viktigere enn å si fra om ballen var inne eller ikke ved et par anledninger.
[/quote]

Mål avgjør kamper, derfor mener jeg mållinjeteknologi bør prioriteres. Da slipper man diskusjoner om ballen var inne eller ikke.

Synes det er litt uklart hvilke situasjoner VAR skal gripe inn i ?
"VAR-dommerne skal kun gripe inn i situasjoner som omhandler «klare og åpenbare feil» eller at man glipper i en viktig situasjon som handler om scoring/ikke scoring, straffe/ikke straffe, direkte rødt kort eller feil identitet."

Vil det da si at tvilsomme offsidesituasjoner f.eks ikke skal vurderes av VAR? Hvilke situasjoner skal VAR inn å avgjøre?
Også er jeg spent på kvaliteten når kampen dekkes av kun 5 kameraer. Er man sikre på at dette fanger opp de aktuelle situasjonene og ikke minst av man får de fra alle vinkler slik at man kan ta en rett avgjørelse?

Champis

Legg inn av Champis »

bigwin skrev: tir jan 17, 2023 9:51 am Skjønte ikke helt argumentasjonen her. VAR griper jo bare inn hvis det er avgjørelser som har direkte konsekvens i forbindelse med mål eller rødt kort å gjøre! Og de situasjonene kommer det flere av hver eneste runde. Mållinjeteknologi vil det bare bli bruk for et par ganger i sesongen. Så VAR vil jo ha en direkte konsekvens for minst 50-100 mål i løpet av sesongen, noe som selvsagt er langt viktigere enn å si fra om ballen var inne eller ikke ved et par anledninger.
Mål avgjør kamper, derfor mener jeg mållinjeteknologi bør prioriteres. Da slipper man diskusjoner om ballen var inne eller ikke.

Synes det er litt uklart hvilke situasjoner VAR skal gripe inn i ?
"VAR-dommerne skal kun gripe inn i situasjoner som omhandler «klare og åpenbare feil» eller at man glipper i en viktig situasjon som handler om scoring/ikke scoring, straffe/ikke straffe, direkte rødt kort eller feil identitet."

Vil det da si at tvilsomme offsidesituasjoner f.eks ikke skal vurderes av VAR? Hvilke situasjoner skal VAR inn å avgjøre?
Også er jeg spent på kvaliteten når kampen dekkes av kun 5 kameraer. Er man sikre på at dette fanger opp de aktuelle situasjonene og ikke minst av man får de fra alle vinkler slik at man kan ta en rett avgjørelse?
[/quote]


Nettopp - mål avgjør kamper - og VAR-avgjørelser vil være direkte avgjørende for 3-8 mål hver runde! Mållinjeteknologi betyr nada til sammenligning, da det kun vil være avgjørende for et et par-tre mål hver sesong!

RamGuy

Legg inn av RamGuy »

Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.

GunnarBull

Legg inn av GunnarBull »

Så da blir det en slags VAR Light i Norge. Kanskje en light-versjon vil fungere bedre? Den som lever får se.

Moist

Legg inn av Moist »

bigwin skrev: tir jan 17, 2023 9:51 am Skjønte ikke helt argumentasjonen her. VAR griper jo bare inn hvis det er avgjørelser som har direkte konsekvens i forbindelse med mål eller rødt kort å gjøre! Og de situasjonene kommer det flere av hver eneste runde. Mållinjeteknologi vil det bare bli bruk for et par ganger i sesongen. Så VAR vil jo ha en direkte konsekvens for minst 50-100 mål i løpet av sesongen, noe som selvsagt er langt viktigere enn å si fra om ballen var inne eller ikke ved et par anledninger.
Mål avgjør kamper, derfor mener jeg mållinjeteknologi bør prioriteres. Da slipper man diskusjoner om ballen var inne eller ikke.

Synes det er litt uklart hvilke situasjoner VAR skal gripe inn i ?
"VAR-dommerne skal kun gripe inn i situasjoner som omhandler «klare og åpenbare feil» eller at man glipper i en viktig situasjon som handler om scoring/ikke scoring, straffe/ikke straffe, direkte rødt kort eller feil identitet."

Vil det da si at tvilsomme offsidesituasjoner f.eks ikke skal vurderes av VAR? Hvilke situasjoner skal VAR inn å avgjøre?
Også er jeg spent på kvaliteten når kampen dekkes av kun 5 kameraer. Er man sikre på at dette fanger opp de aktuelle situasjonene og ikke minst av man får de fra alle vinkler slik at man kan ta en rett avgjørelse?
[/quote]

Om offsiden resulterer i en scoring griper de inn, om ikke så gjør de ingenting

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Er fortsatt ikke overbevist at VAR skal gjøre det bedre. Selv i PL (?) ble det feil avgjørelse i helgen selv om de brukte VAR. Da blir det de samme diskusjonene etter helgene uansett. Ikke er alle kamp-avgjørende hendelser sjekket heller, kun noen utvalgte situasjoner. Så skal vi vente på stadion før vi kan juble! Blir ratt komisk. Norske dommere er så dårlige at jeg skjønner ikke at de skal bli bedre av å se på en tv skjerm, og de kommer sikkert heller ikke legge til tiden VAR tar, kjenner vi dem rett. Og produksjon, de skal ha 5 (!) kamera og tror at det vil dekke alt som skjer på banen. Vi ser jo mer vi som er tilstede.

Og de som snakker om VAR buss. Budsjettet til VAR i Norge er altfor lite til at man har råd til å drifte VAR busser. Ser heller ingen poeng med det, jeg ser på NFL og NHL, og der har de kun ett sted hver de har VAR-rom. Når man kun skal se på en tv skjerm kan man sitter hvor som helst.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

bigwin skrev: tir jan 17, 2023 9:51 am
En ting jeg har lagt merke til bigwin. Du sliter litt med siteringen på en del innlegg. Og det blir innimellom litt vanskelig å forstå.

Jeg er litt usikker på hva du gjør, men jeg kan prøve å gi deg et kjapt kurs. Mulig det blir komplisert, men jeg skal prøve å gjøre det så konkret som mulig.

Jeg deler det opp i 2 deler:

1 Start

Når du trykker siterknappen kommer det opp en litt lang regle med [ ] rundt. Inne klammene begynner teksten med quote og den avsluttes med Id=XXX

Den kan du la stå. Da vil man se hvem du siterer.

Er det flere innlegg du siterer, vil det komme flere slike på rad. Ønsker du kun å sitere siste forfatter fjerner du den/de klammene med innhold som ligger under, vil du ha med alle kan du la alt stå.

2 Avslutning

Siterer du kun ett innlegg står det en klamme i bunn med quote og en slash (skråstrek)

Da kan du bare begynne å skrive under og trykke send.

Siterer du flere innlegg vil det komme flere slike klammer innimellom teksten som deler opp de forskjellige innleggene du siterer.

Skal du sitere alle innlegg lar du de bare stå, men om du bare skal sitere siste innlegg i en slik sitatrekke må du ikke slette den nederste klammen, men all teksten du ikke vil ha med og alle de små klammene som ligger spredt oppover må bort.

Gjør du dette vil det bli mye ryddigere å lese. Og det virker mer komplisert enn det i realiteten er når jeg skriver det såpass detaljert.

Og det er kun godt ment.

Champis

Legg inn av Champis »

RamGuy skrev: ons jan 18, 2023 9:30 pm Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.

Hva er argumentene for mållinjeteknologi foran VAR?

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Champis skrev: tor jan 19, 2023 1:41 am
RamGuy skrev: ons jan 18, 2023 9:30 pm Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.

Hva er argumentene for mållinjeteknologi foran VAR?
Mållinjeteknologi vil jo kunne gi svar der og da, og dermed gi korrekte avgjørelser og rettferdighet uten at det går utover flyten i kampen og publikums opplevelse på stadion. Altså alle de tenkte fordelene med VAR uten ulempene.

Men mållinjeteknologi er ikke noe vi bør prioritere etter min mening. Det er for få situasjoner i løpet av en sesong til å rettferdiggjøre investeringen i en fattig liga som den norske.

Men det hadde selvsagt vært bedre med mållinjeteknologi enn å sløse 20 millioner på VAR

bigwin

Legg inn av bigwin »

RamGuy skrev: ons jan 18, 2023 9:30 pm Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.
Akkurat poenget med at VAR vil være svært forskjellig fra kamp til kamp er svært uheldig. Det vil være enorm forskjell på om VAR kan benytte 5 kameraer kontra 13 som er maks og som helt sikkert vil bli brukt på de kampene som vises på åpen tv. Dette vil uomvtistelig føre til at lag som spiller hovedkamp får en markant bedre bruk av VAR enn mindre lag som vises sjeldnere og stort sett spiller kamper med enklest mulig tvproduksjon.

Dette alene er et stort nok minus til at man burde ventet med VAR til man kunne sikre at alle kampene ble fulgt opp på samme måte.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

bigwin skrev: tor jan 19, 2023 11:32 am
RamGuy skrev: ons jan 18, 2023 9:30 pm Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.
Akkurat poenget med at VAR vil være svært forskjellig fra kamp til kamp er svært uheldig. Det vil være enorm forskjell på om VAR kan benytte 5 kameraer kontra 13 som er maks og som helt sikkert vil bli brukt på de kampene som vises på åpen tv. Dette vil uomvtistelig føre til at lag som spiller hovedkamp får en markant bedre bruk av VAR enn mindre lag som vises sjeldnere og stort sett spiller kamper med enklest mulig tvproduksjon.

Dette alene er et stort nok minus til at man burde ventet med VAR slik at alle kampene ble fulgt opp på samme måte.
Enig.

VAR er nok kommet for å bli. På godt og vondt.

Men det må være likt for alle. VAR med 5 kameraer er hodeløst. Alle som har sett VAR i bruk ser at man må se en situasjon fra flere vinkler for at dommere skal kunne overprøves. Hvis ikke blir det ofte gjetting.

Champis

Legg inn av Champis »

Vuvuzelaen skrev: tor jan 19, 2023 9:09 am
Champis skrev: tor jan 19, 2023 1:41 am
RamGuy skrev: ons jan 18, 2023 9:30 pm Mållinjeteknologi burde jo vært prioritert før VAR. At antallet kamera per kamp skal kunne variere såpass mye synes jeg virker veldig merkelig. Da får jo ikke VAR samme grunnlaget til å kunne justere. Det blir jo enda verre med tanke på at det er visse lag som har flere kamper i primetime på TV enn andre, så noen lag vil jo ha dobbelt så mange kameraer i VAR rommet lagt oftere igjennom en sesong enn andre.

Hva er argumentene for mållinjeteknologi foran VAR?
Mållinjeteknologi vil jo kunne gi svar der og da, og dermed gi korrekte avgjørelser og rettferdighet uten at det går utover flyten i kampen og publikums opplevelse på stadion. Altså alle de tenkte fordelene med VAR uten ulempene.

Men mållinjeteknologi er ikke noe vi bør prioritere etter min mening. Det er for få situasjoner i løpet av en sesong til å rettferdiggjøre investeringen i en fattig liga som den norske.

Men det hadde selvsagt vært bedre med mållinjeteknologi enn å sløse 20 millioner på VAR

Hvis VAR kan ta bort bare halvparten av de gale avgjørelsene som avgjør scoring/ikke scoring, så er det mer enn verdt det med 20 millioner i min bok.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

HVORFOR er ikke dette no som legges ut for alle å se? Man har jo faktisk enda ikke peiling på hvordan det kommer til å fungere.

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Sitter å ser på VIF - ODD i Nasjonal G19 på direktesport. Interessant at de bruker de kampene til å trene eliteseriedommerne på VAR.

Ett mål ble annullert på offside og en straffe avfeid.

Men, det jeg lurer på er om det er flere kameraer på plass enn det jeg ser som seer. Fordi selve sendingen til direktesport har kun 1 kamera, og det var klin umulig å se både offside og straffesituasjonen.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

mogandisu skrev: lør jan 28, 2023 12:48 pm Sitter å ser på VIF - ODD i Nasjonal G19 på direktesport. Interessant at de bruker de kampene til å trene eliteseriedommerne på VAR.

Ett mål ble annullert på offside og en straffe avfeid.

Men, det jeg lurer på er om det er flere kameraer på plass enn det jeg ser som seer. Fordi selve sendingen til direktesport har kun 1 kamera, og det var klin umulig å se både offside og straffesituasjonen.
Direktesport produserer sendingen selv i disse treningskampene mens det er TV2(?) som produserer VAR som går til kontrollrommet hvor dommere sittet og der er det flerkamera produksjon som er lik den vi får i ES.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

For et muppetshow VAR kommer til å bli.
Snø er det som er kryptonitt altså. Snø i snøhullet Norge.
https://www.nrk.no/sport/nff-oppdaga-st ... 1.16270508

mogandisu
Innlegg: 1501

Legg inn av mogandisu »

Godt at man oppdaget det før siste serierunde i alle fall

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

sexxes skrev: tir nov 02, 2021 1:00 pm Ble det ikke for en stund siden klaget på at NFF ikke innførte VAR, og at vi dermed ville henge etter. Nå skal det innføre, og da klages deg også. Mye kan sies om NFF, men de har det ikke alltid like lett heller.
Dette var før "arm-hule offsiden". Nå vet vi bedre og vi begynner å bli en del som synes VAR er noe forbanna herk.
Er ihvertfall slutt på stadion besøk for min del.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

mogandisu skrev: tor feb 02, 2023 8:51 pm Godt at man oppdaget det før siste serierunde i alle fall
Når man ikke har tenkt på snø, så tyder det på at listen med ting som kan "forstyrre" og som de ikke har sjekket er ganske lang. Dette skulle man funnet ut ved bruk av sunn fornuft før i det hele tatt avgjorde om man skulle ha VAR.
Og skal man da kreve av alle som arrangerer at de skal ha 4 voksne frivillige klar med spade før hver kamp hvor man ser det er en liten mulighet for snø?

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Kan bare begrave VAR først som sist i Norge og i hvertfall I NN hvor vi kan ha snø helt til Juni og neste runde starter i Slutten av september begynnelsen av Oktober. Fatter ikke at man går for VAR før det er skikkelig testet og man har profesjonelle dommere som hadde vært min og mange andres første pri!

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

stc887 skrev: lør jan 28, 2023 5:23 pm
mogandisu skrev: lør jan 28, 2023 12:48 pm Sitter å ser på VIF - ODD i Nasjonal G19 på direktesport. Interessant at de bruker de kampene til å trene eliteseriedommerne på VAR.

Ett mål ble annullert på offside og en straffe avfeid.

Men, det jeg lurer på er om det er flere kameraer på plass enn det jeg ser som seer. Fordi selve sendingen til direktesport har kun 1 kamera, og det var klin umulig å se både offside og straffesituasjonen.
Direktesport produserer sendingen selv i disse treningskampene mens det er TV2(?) som produserer VAR som går til kontrollrommet hvor dommere sittet og der er det flerkamera produksjon som er lik den vi får i ES.
Såg også LSK G19 mot Tromsø fra Sarpsborg og håper virkelig ikke det er slik en VAR-hverdag blir. Noen helt unødvendige stopp, blant annet et hvor det er et mulig rødt kort, dommer står å holder seg til øret i 30 sek før han viser VAR-tegnet og begynner å bevege seg mot skjerm. Stopper så opp etter 10m holder seg til øret i nye 40 sek før han fortsetter spillet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Real-_- skrev: fre feb 03, 2023 9:50 pm Såg også LSK G19 mot Tromsø fra Sarpsborg og håper virkelig ikke det er slik en VAR-hverdag blir. Noen helt unødvendige stopp, blant annet et hvor det er et mulig rødt kort, dommer står å holder seg til øret i 30 sek før han viser VAR-tegnet og begynner å bevege seg mot skjerm. Stopper så opp etter 10m holder seg til øret i nye 40 sek før han fortsetter spillet.
Mulig rødt kort. Herregud, da blir det mange stopp. Om det skal være fokuset så vurdere det i etterkant og gi karantene om så bestemmes.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

ehall skrev: fre feb 03, 2023 10:57 pm
Real-_- skrev: fre feb 03, 2023 9:50 pm Såg også LSK G19 mot Tromsø fra Sarpsborg og håper virkelig ikke det er slik en VAR-hverdag blir. Noen helt unødvendige stopp, blant annet et hvor det er et mulig rødt kort, dommer står å holder seg til øret i 30 sek før han viser VAR-tegnet og begynner å bevege seg mot skjerm. Stopper så opp etter 10m holder seg til øret i nye 40 sek før han fortsetter spillet.
Mulig rødt kort. Herregud, da blir det mange stopp. Om det skal være fokuset så vurdere det i etterkant og gi karantene om så bestemmes.
De skal jo inn på mulige røde kort, men i den aktuelle situasjonen var det aldri noe rødt kort og jevnt over så virket det som om de brukte kampen til å teste de tekniske løsningen og at man dermed "overbrukte" de.

Miga

Legg inn av Miga »

TrondLFC skrev: fre feb 03, 2023 9:26 am
sexxes skrev: tir nov 02, 2021 1:00 pm Ble det ikke for en stund siden klaget på at NFF ikke innførte VAR, og at vi dermed ville henge etter. Nå skal det innføre, og da klages deg også. Mye kan sies om NFF, men de har det ikke alltid like lett heller.
Dette var før "arm-hule offsiden". Nå vet vi bedre og vi begynner å bli en del som synes VAR er noe forbanna herk.
Er ihvertfall slutt på stadion besøk for min del.
Skal innrømme at VAR funker bedre hjemme i stua enn på stadion for der får du ikke se noen ting,
Men du må ikke slutte å støtte laget ditt på stadion selv om det er (litt) formidlende med de nye prisene på disse kamp abonnementene i utlandet (som du tydeligvis har).
Med begrenset antall kamera så blir det vel lite "arm-hule-offside", men åpenbare som vi ser av og til.

Miga

Legg inn av Miga »

JonSnow skrev: fre feb 03, 2023 8:23 pm Kan bare begrave VAR først som sist i Norge og i hvertfall I NN hvor vi kan ha snø helt til Juni og neste runde starter i Slutten av september begynnelsen av Oktober. Fatter ikke at man går for VAR før det er skikkelig testet og man har profesjonelle dommere som hadde vært min og mange andres første pri!
VAR blir jo testet ut nå før sesongen, det du etterlyser.
Snø er ikke et hinder, men en utfordring som må følges opp når nødvendig.
Alle dommere gjør feil. Det kommer spillere imellom situasjoner så du ikke ser og ikke minst spillere nå for tiden faker/kaster seg hele tiden selv uten kontakt dette er vanskelig å se uten reprise.
Sånn er det bare.
VAR kan luke ut mye av dette.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Miga skrev: lør feb 04, 2023 12:50 am
JonSnow skrev: fre feb 03, 2023 8:23 pm Kan bare begrave VAR først som sist i Norge og i hvertfall I NN hvor vi kan ha snø helt til Juni og neste runde starter i Slutten av september begynnelsen av Oktober. Fatter ikke at man går for VAR før det er skikkelig testet og man har profesjonelle dommere som hadde vært min og mange andres første pri!
VAR blir jo testet ut nå før sesongen, det du etterlyser.
Snø er ikke et hinder, men en utfordring som må følges opp når nødvendig.
Alle dommere gjør feil. Det kommer spillere imellom situasjoner så du ikke ser og ikke minst spillere nå for tiden faker/kaster seg hele tiden selv uten kontakt dette er vanskelig å se uten reprise.
Sånn er det bare.
VAR kan luke ut mye av dette.
VAR kan luke ut, men med 5 kamera så blir det ikke mye de får med seg overhode! At dommere gjør feil er så, men om man har profesjonelle dommere som har det som jobb så blir det færre av dem. Å ha de samme folkene som er uprofesjonelle til å sjekke hjelper lite, spesielt når man får en billig versjon hvor mange av hjelpemidlene ikke er til stede. Kommer til å bli mye feil og ta lang tid og da er bakdelene større en fordelene. Jeg liker å se på stadion og frykter dette blir en PL versjon light med ekstremt mye feil.

Champis

Legg inn av Champis »

ehall skrev: fre feb 03, 2023 10:57 pm
Real-_- skrev: fre feb 03, 2023 9:50 pm Såg også LSK G19 mot Tromsø fra Sarpsborg og håper virkelig ikke det er slik en VAR-hverdag blir. Noen helt unødvendige stopp, blant annet et hvor det er et mulig rødt kort, dommer står å holder seg til øret i 30 sek før han viser VAR-tegnet og begynner å bevege seg mot skjerm. Stopper så opp etter 10m holder seg til øret i nye 40 sek før han fortsetter spillet.
Mulig rødt kort. Herregud, da blir det mange stopp. Om det skal være fokuset så vurdere det i etterkant og gi karantene om så bestemmes.

Hæ?? Alle steder hvor man bruker VAR, så brukes det jo til å sjekke potensielt røde kort-situasjoner! Hvis det ikke skal brukes der, hva skal det brukes til da? Det er jo en potensielt kampavgjørende situasjon! Man kan selvsagt ikke vente til etter kampen for å finne ut dette.

Champis

Legg inn av Champis »

JonSnow skrev: lør feb 04, 2023 1:19 am
Miga skrev: lør feb 04, 2023 12:50 am
JonSnow skrev: fre feb 03, 2023 8:23 pm Kan bare begrave VAR først som sist i Norge og i hvertfall I NN hvor vi kan ha snø helt til Juni og neste runde starter i Slutten av september begynnelsen av Oktober. Fatter ikke at man går for VAR før det er skikkelig testet og man har profesjonelle dommere som hadde vært min og mange andres første pri!
VAR blir jo testet ut nå før sesongen, det du etterlyser.
Snø er ikke et hinder, men en utfordring som må følges opp når nødvendig.
Alle dommere gjør feil. Det kommer spillere imellom situasjoner så du ikke ser og ikke minst spillere nå for tiden faker/kaster seg hele tiden selv uten kontakt dette er vanskelig å se uten reprise.
Sånn er det bare.
VAR kan luke ut mye av dette.
VAR kan luke ut, men med 5 kamera så blir det ikke mye de får med seg overhode! At dommere gjør feil er så, men om man har profesjonelle dommere som har det som jobb så blir det færre av dem. Å ha de samme folkene som er uprofesjonelle til å sjekke hjelper lite, spesielt når man får en billig versjon hvor mange av hjelpemidlene ikke er til stede. Kommer til å bli mye feil og ta lang tid og da er bakdelene større en fordelene. Jeg liker å se på stadion og frykter dette blir en PL versjon light med ekstremt mye feil.

Dette skjønte jeg ikke mye av. Selvsagt vil man med fem kameraer kunne luke ut de aller fleste avgjørende feilene som blir gjort. Og det har fryktelig lite å si om de som sitter i VAR-bussen ikke er profesjonelle, så lenge de har et regelverk å forholde seg til og kan se situasjonen på video i etterkant. I teorien kunne både du og jeg sittet der. Og det er ikke SÅ stor forskjell på kvaliteten på norske dommere og internasjonale.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»