Så da blir det Var da

Svar
keizersoze
Innlegg: 1716

Så da blir det Var da

Legg inn av keizersoze »

Fra 23 skal visstnok var innføres, og på slutten av sesongen for damene.
Kan ikke si jeg støtter det 100%, men det funker vel stort sett andre steder.
Brann slipper vel unna uansett da de nok kanskje ikke er i divisjonen.
Hva mener folket?

kaffi

Legg inn av kaffi »

Føyer seg inn i rekken av avgjørelser som tas over hodet på supportere - eller "kunder av produktet" som NFF ville sagt.

Det åpenbart verste med VAR er at det tar bort spontanitet ved at man alltid må være forberedt på at VAR-gjengen finner en forseelse ingen andre har sett. Det andre, og kanskje største problemet for norsk fotball, er at VAR er en bedre løsning for tv-seere enn for stadiongjengere. Som tv-seer blir man som oftest gjort oppmerksom på hva som sjekkes, og får til en viss grad innsikt i vurderingene som gjøres. På stadion skjønner tilskuerne ofte ingenting. Her må man finne en løsning som gjør at publikum på kampene får den samme innsikten som tv-seerne, og løsningen er sannsynligvis å fjerne alt av regler for hva som er lov å vise på storskjermene. Med et hjelpemiddel som VAR må dommerne tåle at publikum som er til stede får se situasjonen i reprise.

guru

Legg inn av guru »

Mener de burde ha prioritert mållinjeteknologi først.

qbah

Legg inn av qbah »

Vel på tide. Endelig kan man også si, etter nok en sesong med mye dårlig og utslagsgivende dømming fra norske dommere.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion

Hmm

Legg inn av Hmm »

qbah skrev: tir nov 02, 2021 12:15 pm Vel på tide. Endelig kan man også si, etter nok en sesong med mye dårlig og utslagsgivende dømming fra norske dommere.
Tveegget sverd!

Dommerstanden i Norge er av middels kvalitet. Skal VAR brukes til å rette opp alle graverende og avgjøredene dommerfeil vil det ikke bli særlig morsomt å være dommer, eller kanskje publikum.
Blir i alle fall spennnede å se hvilken linje NFF ønsker å legge seg på. Forhåpentligvis svært lavt i starten.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Tinkler skrev: tir nov 02, 2021 12:22 pm Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion
Nettopp.
I Norge som man ikke fyller stadion fra før, er det enda flere som vil holde seg hjemme for å se fotball på TV. Der slipper man den enorme skuffelsen over å ha jublet i ekstase på stadion, bare for å få følelsen begravet etter en tid. Til slutt vil man ikke gå på stadion de som ikke brød seg om VAR ble innført heller, siden det har fratatt publikum all magi.
Det kommersielle slår i hjel den ekte fotballgleden, og jeg tror på sikt dette fører til vesentlig mindre penger inn i norsk fotball, og at utgiftene i tillegg blåses opp gjør at vi blir en enda større bakgårdsliga enn vi allerede var.
Dropper tilskuerandelen vesentlig, så blir interessen for å følge på tv også lavere, da det ikke er noen ramme rundt kampene. Blir ikke fotballsendingene på TV fulgt, må de som blir færre betale mer for å få pakka, og så faller enda flere av.
Mindre penger blir da tilført klubbene ved neste forhandling av avtaler, og lønningene til spillerne krymper. Skal se vi ender opp med halvprofesjonell liga om noen år pga innføringen av VAR. Dommedagstanker? Ja, men de er ikke helt urealistiske.

lund

Legg inn av lund »

Hmm skrev: tir nov 02, 2021 12:51 pm
qbah skrev: tir nov 02, 2021 12:15 pm Vel på tide. Endelig kan man også si, etter nok en sesong med mye dårlig og utslagsgivende dømming fra norske dommere.
Tveegget sverd!

Dommerstanden i Norge er av middels kvalitet. Skal VAR brukes til å rette opp alle graverende og avgjøredene dommerfeil vil det ikke bli særlig morsomt å være dommer, eller kanskje publikum.
Blir i alle fall spennnede å se hvilken linje NFF ønsker å legge seg på. Forhåpentligvis svært lavt i starten.
Da er vel det første de bør gjøre å søke impulser fra steder der det har fungert og forhøre seg om hva de gjør og spørre dem hva de gjorde feil i begynnelsen så man i større grad kan unngå dette selv. Går mot strømmen og velger å være positiv til dette.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Ble det ikke for en stund siden klaget på at NFF ikke innførte VAR, og at vi dermed ville henge etter. Nå skal det innføre, og da klages deg også. Mye kan sies om NFF, men de har det ikke alltid like lett heller.

Hmm

Legg inn av Hmm »

lund skrev: tir nov 02, 2021 12:57 pm
Hmm skrev: tir nov 02, 2021 12:51 pm
qbah skrev: tir nov 02, 2021 12:15 pm Vel på tide. Endelig kan man også si, etter nok en sesong med mye dårlig og utslagsgivende dømming fra norske dommere.
Tveegget sverd!

Dommerstanden i Norge er av middels kvalitet. Skal VAR brukes til å rette opp alle graverende og avgjøredene dommerfeil vil det ikke bli særlig morsomt å være dommer, eller kanskje publikum.
Blir i alle fall spennnede å se hvilken linje NFF ønsker å legge seg på. Forhåpentligvis svært lavt i starten.
Da er vel det første de bør gjøre å søke impulser fra steder der det har fungert og forhøre seg om hva de gjør og spørre dem hva de gjorde feil i begynnelsen så man i større grad kan unngå dette selv. Går mot strømmen og velger å være positiv til dette.
Er mer nøytral. Jeg tenker kanskje det ikke er bruk for VAR i dagens versjon. Luker vi vekk feilene med offside/onside og om det er mål eller ikke tror jeg vi langt på vei har løst problemene. Til det trenger vi ikke VAR, spillerne løper rundt med GPS og systemene (begge lags)har full kontroll på om det er offside eller ikke. Linjedommer kan få beskjed på 2 tiendeler om det skal vinkes.
Hands er det som gjenstår, men noe usikkerhet må vi kanskje ha for å bevare spenningen?
Sist redigert av Hmm den tir nov 02, 2021 1:05 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Det gjør i alle fall ikke interessen noe større. Har selv merket at noe av gleden ved å se på fotball har forsvunnet etter at VAR kom. Før opplevdes et mål sånn
"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Nå er det mer sånn:
"JA!...vent.. *Kikke på dommeren* .. *Prøv å analyser målet, var det noen situasjoner i forkant som VAR kan ta? Var det en mulig offside?? Best å vente med å juble til man er helt sikker*.. *** VISER SEG Å VÆRE MÅL *** puuh, ja! .. "

Har blitt mer og mer engelsk fotball på meg de siste årene, men i år har det vært skikkelig befriende å se norsk fotball igjen, oppleve at det som skjer på banen blir på banen, og ikke oppi et VAR-rom

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Forbehold deg retten til det, helt greit, men det er en del av sjarmen. Når dommer har dømt er det slik det er. Så kan man skrike seg hes mot dommerteamet, eller feire seg hes. Det er der og da. Når dette tas bort, forsvinner mye av meningen med å være på stadion.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Da er det bare å holde ut med elendige dommeravgjørelser én sesong (+ noen kamper) til. Dette er en så god nyhet at det er nesten så jeg spretter champagnen, men jeg vil se det i praksis før korken ryker. Jeg synes VAR har fungert utmerket de fleste steder, med England som et av unntakene. Det vil uansett bli mye, mye bedre enn det er nå.

lund

Legg inn av lund »

BBQsaus skrev: tir nov 02, 2021 1:17 pm
lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Det gjør i alle fall ikke interessen noe større. Har selv merket at noe av gleden ved å se på fotball har forsvunnet etter at VAR kom. Før opplevdes et mål sånn
"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Nå er det mer sånn:
"JA!...vent.. *Kikke på dommeren* .. *Prøv å analyser målet, var det noen situasjoner i forkant som VAR kan ta? Var det en mulig offside?? Best å vente med å juble til man er helt sikker*.. *** VISER SEG Å VÆRE MÅL *** puuh, ja! .. "

Har blitt mer og mer engelsk fotball på meg de siste årene, men i år har det vært skikkelig befriende å se norsk fotball igjen, oppleve at det som skjer på banen blir på banen, og ikke oppi et VAR-rom
Hva med den revolusjonerende varianten "juble som bare det likevel og heller bli skuffet etterpå"? Dere gjør det så utrolig mye vanskeligere enn det behøver å være. Gudene vet hvorfor.

lund

Legg inn av lund »

LeSorcier skrev: tir nov 02, 2021 1:20 pm Da er det bare å holde ut med elendige dommeravgjørelser én sesong (+ noen kamper) til. Dette er en så god nyhet at det er nesten så jeg spretter champagnen, men jeg vil se det i praksis før korken ryker. Jeg synes VAR har fungert utmerket de fleste steder, med England som et av unntakene. Det vil uansett bli mye, mye bedre enn det er nå.
Mye av motstanden tror jeg nok rett og slett skyldes at nordmenn er anglofile og av den grunn ser mest på engelsk fotball. Kan ikke stikkes under en stol at det fungerte svært dårlig i alle fall det første halvåret i Premier League. Så den motstanden forstår jeg godt.

lund

Legg inn av lund »

seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 1:19 pm
lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Forbehold deg retten til det, helt greit, men det er en del av sjarmen. Når dommer har dømt er det slik det er. Så kan man skrike seg hes mot dommerteamet, eller feire seg hes. Det er der og da. Når dette tas bort, forsvinner mye av meningen med å være på stadion.
Jeg er ganske sikker på at Sogndal ikke syntes dette var så "sjarmerende".

https://www.nrk.no/vestland/nff-etter-d ... 1.15306310

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

lund skrev: tir nov 02, 2021 1:40 pm
BBQsaus skrev: tir nov 02, 2021 1:17 pm
lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Det gjør i alle fall ikke interessen noe større. Har selv merket at noe av gleden ved å se på fotball har forsvunnet etter at VAR kom. Før opplevdes et mål sånn
"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Nå er det mer sånn:
"JA!...vent.. *Kikke på dommeren* .. *Prøv å analyser målet, var det noen situasjoner i forkant som VAR kan ta? Var det en mulig offside?? Best å vente med å juble til man er helt sikker*.. *** VISER SEG Å VÆRE MÅL *** puuh, ja! .. "

Har blitt mer og mer engelsk fotball på meg de siste årene, men i år har det vært skikkelig befriende å se norsk fotball igjen, oppleve at det som skjer på banen blir på banen, og ikke oppi et VAR-rom
Hva med den revolusjonerende varianten "juble som bare det likevel og heller bli skuffet etterpå"? Dere gjør det så utrolig mye vanskeligere enn det behøver å være. Gudene vet hvorfor.
Fordi jubel er et resultat at spontan glede. Og jeg har blitt skuffet (les: VAR har gjort om avgjørelsen) såpass mange ganger at jeg nå automatisk ikke opplever den samme gleden. Hadde det bare vært å skru på en knapp som gjorde at man jublet med samme intensitet som før VAR så hadde jeg lett gjort det. Men det er på samme måte som at jeg ikke jubler for Lotto-gevinst ved 6 av 7 rette, eller tar sorger på forskudd. Jeg vil vite at faktum er faktum for å reagere på det

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Herlige nyheter! Dette er utrolig viktig for norsk fotball. Godt vi ikke ender opp akterutseilte.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

guru skrev: tir nov 02, 2021 11:49 am Mener de burde ha prioritert mållinjeteknologi først.
Proffesjonelle dommere - GLT - VAR i nevnte rekkefølge.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Liker at folk har sett på typ EM og blitt lurt til å tro at VAR kommer til å fungere i nærheten av så godt her. Vi snakker sannsynligvis om OBOS-liga kvalitet dommere som skal sitte inni bua der(Eliteseriedommerne på jo være på matta) som skal ta i bruk det som nok blir en budget VAR versjon med færre kameraer. Du har ligaer/turneringer med 100x så mye penger som i Norge som ikke har klart å gjennomføre dette på en god nok måte. Feil ende å starte i når vi ikke har helprofesjonelle dommere i denne ligaen. Samt alle argumentene for at det er med på å ødelegge publikumsopplevelsen på stadion. Du har alt for mange motargumenter til at det er verdt det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Trist, blir en varslet katastrofe med denne billige og dårlige varianten. Skulle man hatt var så måtte det i det minste vært den beste versjonen, en billig versjon blir ekstremt urettferdig og enormt med dommerfokus. Det er ikke bra for norsk fotball som merkevare.

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Fotball, uten VAR, har vokst seg såpass stor at det er den desidert største idretten på kloden. Om man fortsetter å polère noe som allerede er fantastisk, så mister det til slutt glansen. VAR er for meg kreft for fotballen, uansett om man ser fotball på tv eller på stadion. Lite jubel ved scoring, og egentlig mest lettelse når dommer setter kampen i gang igjen fra midtstreken.

Mållinjeteknologi, absolutt, men la dommerne være dommere. Og mennesker.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Endelig. De eneste som er i mot dette er supportere av klubber som ikke har tapt et drøss av poeng på talentløs dømming.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Dewaz skrev: tir nov 02, 2021 5:13 pm Endelig. De eneste som er i mot dette er supportere av klubber som ikke har tapt et drøss av poeng på talentløs dømming.
Hvilke klubber har ikke gjort det?
Er en grunn til at man sier at det jevner seg ut over sesongen, selv om det ofte ikke gjør det.
Fotball er der og da, og avgjøres av de som er på banen

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

BBQsaus skrev: tir nov 02, 2021 1:17 pm. Før opplevdes et mål sånn
"JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Nå er det mer sånn:
"JA!...vent.. *Kikke på dommeren*
Man ser mot dommerne etter mål nå også. Man har ikke vært på kamp om man ikke flere ganger har opplevd å juble på noe som noen sekunder etterpå annulleres.

Jeg sliter med å se hva som er sjarmerende med at praktmål tas vekk fordi linjedommeren ikke henger med. Eller at hele sesonger blir ødelagt fordi hoveddommeren har dårlig sikt i et halvt sekund.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 5:18 pm Fotball er der og da, og avgjøres av de som er på banen
Er det dommerteamet folk drar på kamp for å se? Du hadde ikke godtatt slike feil i noen som helst annen sammenheng. ‘Hei, kameraet der borte viser at du overholdt fartsgrensen, men her har du en bot på 5000,- fordi jeg leste av fartsmåleren feil’. Sjarmerende!

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Dewaz skrev: tir nov 02, 2021 5:27 pm
seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 5:18 pm Fotball er der og da, og avgjøres av de som er på banen
Er det dommerteamet folk drar på kamp for å se? Du hadde ikke godtatt slike feil i noen som helst annen sammenheng. ‘Hei, kameraet der borte viser at du overholdt fartsgrensen, men her har du en bot på 5000,- fordi jeg leste av fartsmåleren feil’. Sjarmerende!
Nei, og vanskelig å godta under kampen når du er sikker på at dommeren dømmer feil og roper dommerjævel i kor, eller når du kommer hjem og ser at du hadde rett i tillegg. Da har man det i tillegg til fotballkampen ellers å snakke om.
Jeg tar heller dette fremfor å få avgjørelsen tatt fra en buss eller studio. Liker ikke VAR, så jeg er utdatert i 2023

Bilvrag

Legg inn av Bilvrag »

Dewaz skrev: tir nov 02, 2021 5:13 pm Endelig. De eneste som er i mot dette er supportere av klubber som ikke har tapt et drøss av poeng på talentløs dømming.
Viking hadde vel ledet serien om vi hadde VAR i år. Et VAR som hadde fungert naturligvis, det har jo vist seg vanskelig i praksis. Om det er meg og min klubb du tenker på.

Jeg ble dog et rikere menneske da vi fikk straffe mot RBK for en forseelse nesten ved midtstreken for en tid tilbake. Usedvanlig trivelig opplevelse. Det er som regel RBK som tjener på at dommerne er mennesker, når de møter min klubb.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Bilvrag skrev: tir nov 02, 2021 5:33 pm
Dewaz skrev: tir nov 02, 2021 5:13 pm Endelig. De eneste som er i mot dette er supportere av klubber som ikke har tapt et drøss av poeng på talentløs dømming.
Viking hadde vel ledet serien om vi hadde VAR i år. Et VAR som hadde fungert naturligvis, det har jo vist seg vanskelig i praksis. Om det er meg og min klubb du tenker på.

Jeg ble dog et rikere menneske da vi fikk straffe mot RBK for en forseelse nesten ved midtstreken for en tid tilbake. Usedvanlig trivelig opplevelse. Det er som regel RBK som tjener på at dommerne er mennesker, når de møter min klubb.
Viking? Dere har vel hatt en drøss med avgjørelser til deres fordel i år. Supportere er gode på å glemme alle gangene de drar fordel av en dommersituasjon og husker alle gangene noe går i mot dem. Jeg tror egt ikke det er store forskjellen i ulike lag får mot og med seg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»