Så da blir det Var da

Svar
MyWay

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av MyWay »

keizersoze skrev: tir nov 02, 2021 11:15 am Brann slipper vel unna uansett da de nok kanskje ikke er i divisjonen.
Hva mener folket?
Håper vi slipper. VAR er en uting.

trønderen

Legg inn av trønderen »

seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 5:18 pm
Dewaz skrev: tir nov 02, 2021 5:13 pm Endelig. De eneste som er i mot dette er supportere av klubber som ikke har tapt et drøss av poeng på talentløs dømming.
Hvilke klubber har ikke gjort det?
Er en grunn til at man sier at det jevner seg ut over sesongen, selv om det ofte ikke gjør det.
Fotball er der og da, og avgjøres av de som er på banen
Dritt å f. eks tape cupfinalen på en feil idømt straffe som VAR lett kunne endret. Man må velge her. Enten velger man mer korrekt dømming og litt mindre spontan feiring, eller man velger mer spontan feiring og mer feilaktig dømming. Jeg vet hva jeg velger. Men det er klart, man kan ikke velge begge deler. Så jeg forstår motargumentet mot VAR.

Champis

Legg inn av Champis »

Tinkler skrev: tir nov 02, 2021 12:22 pm Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion

Jeg kjøper ikke dette argumentet mot VAR i det hele tatt!

Hvis man er interessert og synes det er gøy å gå på kamp, så er det ikke VAR-produksjonen rundt 0-3 situasjoner i løpet av kampen som gjør at man plutselig holder seg hjemme i stedet. Det blir ganske søkt å dra inn dette som et argument mot å innføre VAR.

Champis

Legg inn av Champis »

seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 12:55 pm
Tinkler skrev: tir nov 02, 2021 12:22 pm Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion
Nettopp.
I Norge som man ikke fyller stadion fra før, er det enda flere som vil holde seg hjemme for å se fotball på TV. Der slipper man den enorme skuffelsen over å ha jublet i ekstase på stadion, bare for å få følelsen begravet etter en tid. Til slutt vil man ikke gå på stadion de som ikke brød seg om VAR ble innført heller, siden det har fratatt publikum all magi.
Det kommersielle slår i hjel den ekte fotballgleden, og jeg tror på sikt dette fører til vesentlig mindre penger inn i norsk fotball, og at utgiftene i tillegg blåses opp gjør at vi blir en enda større bakgårdsliga enn vi allerede var.
Dropper tilskuerandelen vesentlig, så blir interessen for å følge på tv også lavere, da det ikke er noen ramme rundt kampene. Blir ikke fotballsendingene på TV fulgt, må de som blir færre betale mer for å få pakka, og så faller enda flere av.
Mindre penger blir da tilført klubbene ved neste forhandling av avtaler, og lønningene til spillerne krymper. Skal se vi ender opp med halvprofesjonell liga om noen år pga innføringen av VAR. Dommedagstanker? Ja, men de er ikke helt urealistiske.

Selvsagt er dette fullstendig urealistisk.

Champis

Legg inn av Champis »

seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 1:19 pm
lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Forbehold deg retten til det, helt greit, men det er en del av sjarmen. Når dommer har dømt er det slik det er. Så kan man skrike seg hes mot dommerteamet, eller feire seg hes. Det er der og da. Når dette tas bort, forsvinner mye av meningen med å være på stadion.

Har du sett noen kamper der de bruker VAR hvor fansen ikke jubler ellevillt for scoring? Det gjør de absolutt hver gang, selv om de får seg en annullering i mot noen få av gangene. Man jubler jo for å få straffespark også, selv om det brennes av og til. Og man får også noen annulleringer av motstanderes scoringer med seg av og til med VAR. Hvis man synes det e rmeningsløst å være på stadion pga VAR, så stiller jeg spørsmålstegn ved den generelle interessen.

Champis

Legg inn av Champis »

stc887 skrev: tir nov 02, 2021 2:12 pm
guru skrev: tir nov 02, 2021 11:49 am Mener de burde ha prioritert mållinjeteknologi først.
Proffesjonelle dommere - GLT - VAR i nevnte rekkefølge.

Jeg skjønner ikke hvorfor man mener det er viktigere med GLT? Det er tross alt snakk om kun en håndfull situasjoner man får bruk for det i en hel sesong, mens VAR har direkte påvirkining på scoringer flere ganger hver eneste serierunde.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Problemet her, bortsett fra VAR i seg selv, er jo at man ikke vet noe som helst om hva man får. Hvor mange kamera blir det, hva blir prisen, hvordan skal det brukes. Ingenting. At man ikke har utredet dette før det stemmes på og bestemmes er jo grunnen til at ingen stoler på hverken tv2 eller NFF.
Nå viser det seg jo også at Toppserien, hverken klubbene eller lederene, ikke har blitt spurt engang før NFF går ut å sier at VAR vil komme dit også.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:14 am
seriemester2013 skrev: tir nov 02, 2021 1:19 pm
lund skrev: tir nov 02, 2021 1:05 pm Og for øvrig. Hvis grunnen til at man ikke går på kamp er at du kan risikere at mål blir annullert etter at du har jublet for det, så forbeholder jeg meg retten til å kalle deg en (mega)stor løkrull.
Forbehold deg retten til det, helt greit, men det er en del av sjarmen. Når dommer har dømt er det slik det er. Så kan man skrike seg hes mot dommerteamet, eller feire seg hes. Det er der og da. Når dette tas bort, forsvinner mye av meningen med å være på stadion.

Hvis man synes det e rmeningsløst å være på stadion pga VAR, så stiller jeg spørsmålstegn ved den generelle interessen.
Da er vi to. Det er greit at enkelte ikke ønsker VAR velkommen, men om man slutter å gå på stadion av den grunn, så er man neppe særlig fotballinteressert i utgangspunktet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg satt og så Atalanta- United i går. Det var en 3-4 situasjoner der VAR gikk inn, men man fikk ikke repriser. Det var ELENDIG underholdning. Å sitte i 30-60 sekunder og vente på en beslutning man ikke selv får vurdere. Krise.

Skal man ha VAR må fansen på kamp få se det VAR-rommet ser på storskjermene.

Man må for all del ikke marginalisere produktet enda mer enn man allerede har gjort for de av oss som går på kamp.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

PapaSmurf skrev: ons nov 03, 2021 2:11 pm
Skal man ha VAR må fansen på kamp få se det VAR-rommet ser på storskjermene.
Å få til dette kan umulig være et stort problem.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

LeSorcier skrev: ons nov 03, 2021 2:17 pm
PapaSmurf skrev: ons nov 03, 2021 2:11 pm
Skal man ha VAR må fansen på kamp få se det VAR-rommet ser på storskjermene.
Å få til dette kan umulig være et stort problem.
Nei, det må på plass.

Brukt riktig kan VAR være OK, men det skremmer meg at Norge skal ha en slags Nille-versjon. Skal man f.eks. ta offsidene må vinklene på bildene man bruker være 100% korrekte.

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

MyWay skrev: tir nov 02, 2021 8:59 pm
keizersoze skrev: tir nov 02, 2021 11:15 am Brann slipper vel unna uansett da de nok kanskje ikke er i divisjonen.
Hva mener folket?
Håper vi slipper. VAR er en uting.
Er vel fare for at vi ikke slipper.
Gjort rett så er det jo ikke så ille.
Kan selvsagt bli en tragedie også.

Burde vel heller utdanne dommerstanden, og så la ting blir som de blir.

VIF skulle jo hatt et mål mer mot oss, så det kan, jo funke begge veier.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:08 am
Tinkler skrev: tir nov 02, 2021 12:22 pm Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion

Jeg kjøper ikke dette argumentet mot VAR i det hele tatt!

Hvis man er interessert og synes det er gøy å gå på kamp, så er det ikke VAR-produksjonen rundt 0-3 situasjoner i løpet av kampen som gjør at man plutselig holder seg hjemme i stedet. Det blir ganske søkt å dra inn dette som et argument mot å innføre VAR.
Problemet er at det er for lav oppslutning på kampene pr dags dato. Jeg tror ikke VAR isolert sett påvirker tilskuertallene negativt men at det kan bidra til at vi står på stedet hvil. Det er i hvert fall ikke et tiltak som gir noen boost på dette området.

Champis

Legg inn av Champis »

Tinkler skrev: tor nov 04, 2021 2:20 pm
Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:08 am
Tinkler skrev: tir nov 02, 2021 12:22 pm Med dette får potensielle tilskuere et ekstra argument for å se kampen på tv istedenfor å dra på stadion

Jeg kjøper ikke dette argumentet mot VAR i det hele tatt!

Hvis man er interessert og synes det er gøy å gå på kamp, så er det ikke VAR-produksjonen rundt 0-3 situasjoner i løpet av kampen som gjør at man plutselig holder seg hjemme i stedet. Det blir ganske søkt å dra inn dette som et argument mot å innføre VAR.
Problemet er at det er for lav oppslutning på kampene pr dags dato. Jeg tror ikke VAR isolert sett påvirker tilskuertallene negativt men at det kan bidra til at vi står på stedet hvil. Det er i hvert fall ikke et tiltak som gir noen boost på dette området.

Det er helt sikkert korrekt. Men nå innføres heller ikke VAR med den hensikt å booste tilskuertallene.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Champis skrev: tor nov 04, 2021 2:25 pm
Tinkler skrev: tor nov 04, 2021 2:20 pm
Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:08 am


Jeg kjøper ikke dette argumentet mot VAR i det hele tatt!

Hvis man er interessert og synes det er gøy å gå på kamp, så er det ikke VAR-produksjonen rundt 0-3 situasjoner i løpet av kampen som gjør at man plutselig holder seg hjemme i stedet. Det blir ganske søkt å dra inn dette som et argument mot å innføre VAR.
Problemet er at det er for lav oppslutning på kampene pr dags dato. Jeg tror ikke VAR isolert sett påvirker tilskuertallene negativt men at det kan bidra til at vi står på stedet hvil. Det er i hvert fall ikke et tiltak som gir noen boost på dette området.

Det er helt sikkert korrekt. Men nå innføres heller ikke VAR med den hensikt å booste tilskuertallene.
Det vil jo uansett påvirke opplevelsen av en fotballkamp, da i negativ forstand for mange.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:14 am Hvis man synes det e rmeningsløst å være på stadion pga VAR, så stiller jeg spørsmålstegn ved den generelle interessen.
Når man ser på at supportere som virkelig brenner for norsk fotball protesterer så er det mildt sagt arrogant å hevde at de ikke er interesserte.

Jeg har mye mindre glede av å se kamper med VAR, scores det mål så blir det automatisk til at man ser etter om det er noe som kan gjøre at målet annulleres, og det er kjedelig. Kanskje ikke det er slik for andre, men jeg har inntrykk av at det også er fokus fra de som kommenterer kamper i stor grad.

Generelt så er det ekstremt tilfeldig hvordan VAR fungerer fra kamp til kamp, champions league denne uka har jo vært fullstendig skandaløst der røde kort som ikke er i nærheten blir stående mens soleklare fellinger ikke blir tatt.

Når vi vet at at det skjer i enorme produksjoner med titalls kameraer, så kan man tenke seg hvordan det blir i Tromsø eller Sandefjord med 5 kamera produksjon. Det blir stort sett umulig, og sannheten er at en offside-avgjørelse på Alfheim ikke vil bli overprøvd av VAR pga dårlige bilder mens samme vil bli tatt på Lerkendal for at det stort sett alltid er mange kamera på deres kamper. De ligger altså opp til en innebygd forskjellsbehandling, og jeg har sett noen kamper fra Danmark som har det samme problemene. I tillegg forstår jeg det som at det ikke vil være et VAR team til hver enkelt kamp for at vi ikke har dommere til det, så det medfører også tilfeldigheter og selvsagt stor fare for at avgjørelsene vil ta lang tid.

Jeg ser rett og slett ikke behovet, de erstatter en urettferdig med en annen, og jeg syns det er langt lettere å akseptere feil gjort av dommer på match enn at noen skal sitte å vurdere slowmotion bilder for å finne en forseelse i en kamp, mens det i neste kamp ikke skjer noe.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

VAR er greit KUN hvis alt av kunstgress fjernes fra de to øverste divisjoner.

Champis

Legg inn av Champis »

GoingKronos skrev: tor nov 04, 2021 2:37 pm
Champis skrev: ons nov 03, 2021 1:14 am Hvis man synes det e rmeningsløst å være på stadion pga VAR, så stiller jeg spørsmålstegn ved den generelle interessen.
Når man ser på at supportere som virkelig brenner for norsk fotball protesterer så er det mildt sagt arrogant å hevde at de ikke er interesserte.

Jeg har mye mindre glede av å se kamper med VAR, scores det mål så blir det automatisk til at man ser etter om det er noe som kan gjøre at målet annulleres, og det er kjedelig. Kanskje ikke det er slik for andre, men jeg har inntrykk av at det også er fokus fra de som kommenterer kamper i stor grad.

Generelt så er det ekstremt tilfeldig hvordan VAR fungerer fra kamp til kamp, champions league denne uka har jo vært fullstendig skandaløst der røde kort som ikke er i nærheten blir stående mens soleklare fellinger ikke blir tatt.

Når vi vet at at det skjer i enorme produksjoner med titalls kameraer, så kan man tenke seg hvordan det blir i Tromsø eller Sandefjord med 5 kamera produksjon. Det blir stort sett umulig, og sannheten er at en offside-avgjørelse på Alfheim ikke vil bli overprøvd av VAR pga dårlige bilder mens samme vil bli tatt på Lerkendal for at det stort sett alltid er mange kamera på deres kamper. De ligger altså opp til en innebygd forskjellsbehandling, og jeg har sett noen kamper fra Danmark som har det samme problemene. I tillegg forstår jeg det som at det ikke vil være et VAR team til hver enkelt kamp for at vi ikke har dommere til det, så det medfører også tilfeldigheter og selvsagt stor fare for at avgjørelsene vil ta lang tid.

Jeg ser rett og slett ikke behovet, de erstatter en urettferdig med en annen, og jeg syns det er langt lettere å akseptere feil gjort av dommer på match enn at noen skal sitte å vurdere slowmotion bilder for å finne en forseelse i en kamp, mens det i neste kamp ikke skjer noe.

Selvsagt kan de som er interessert protestere! Har jeg sagt noe annet? Det jeg sier er at hvis man går til det skrittet og dropper å gå på kamper pga VAR, så stiller jeg store spørsmål ved hvor interessert man faktisk er. Det har null med arroganse å gjøre.

Alle de tingene du sier rundt hvordan dette vil fungere i Norge, er det noe du vet?

Hvis du mener at antall feil avgjørelser blir det nøyaktig det samme med VAR som uten VAR, så ser vi veldig forskjellig på det.

Champis

Legg inn av Champis »

Rensenbrink82 skrev: tor nov 04, 2021 3:54 pm VAR er greit KUN hvis alt av kunstgress fjernes fra de to øverste divisjoner.

Hva har det å gjøre med hverandre egentlig?

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Champis skrev: fre nov 05, 2021 7:17 pm
Rensenbrink82 skrev: tor nov 04, 2021 3:54 pm VAR er greit KUN hvis alt av kunstgress fjernes fra de to øverste divisjoner.

Hva har det å gjøre med hverandre egentlig?
Ingenting, ønsker bare at de bytter ræl mot ræl😆

Belzone

Legg inn av Belzone »

Klart det blir VAR, og kunne gjerne kommet neste sesong for min del. Nå er det slik at dem fleste nordmenn har sitt lag i England, og er dermed formet av vederstyggeligheten som VAR har vært der.
Men det blir nok ikke slik her hjemme, for der borte gjør dem mye rart.
De kjører på venstre side av veien, de foretrekker chips med smakene salt og eddik, dem har majones og eddik på pommes frites, dem drikker cider som smaker mer av vineddik enn friske epler.
NFF kommer til å være konservative som bare det ovenfor dette nye. Dette blir bra, og jeg tror også dommerstanden vår vil tjene på dette.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

GK er vettug, det er min påstand

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Har egentlig inntrykk av at supportere i egen klubb ønsker VAR (ikke alle,men dog) naturlig nok. Ellers har jeg alltid et blikk på assistentdommer ved scoringer hvor det er +/- 5m. Ser ikke den store forskjellen med VAR. Er ihvertfall mer tilhenger av det nå enn før.

MoldeMoldeMolde

Legg inn av MoldeMoldeMolde »

For hver runde som går jo tydeligere blir behovet for VAR. Straffen til Viking som VAR åpenbart hadde omgjort kan jo avgjøre både medalje og nedrykk i år. Ellers kan man sikkert ramse opp mange andre situasjoner fra hver runde. Hva er egentlig sjarmen med feil?

Vikingen

Legg inn av Vikingen »

MoldeMoldeMolde skrev: søn nov 07, 2021 7:36 pm For hver runde som går jo tydeligere blir behovet for VAR. Straffen til Viking som VAR åpenbart hadde omgjort kan jo avgjøre både medalje og nedrykk i år. Ellers kan man sikkert ramse opp mange andre situasjoner fra hver runde. Hva er egentlig sjarmen med feil?
VAR hadde gitt Viking en straffe tidligere i kampen også.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Litt om hvordan VAR kommer til å bli i Norge.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Norske dommere trenger all den hjelpen de kan få.
Jeg er positiv, inntil det motsatte er bevist i praksis.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

"På en eliteseriekamp vil det være fra 5–6 kamera og opp til rundt 12, avhengig av hvilket produksjonsnivå som gjelder for den enkelte kampen"
Hvordan i allverden kan man ha en slik praksis hvor de største lagene får en fordel? Skal det være rettferdighet så må det jo være samme system og opplegg for alle lag.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 12:55 pm https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Litt om hvordan VAR kommer til å bli i Norge.
Jeg er ekstremt skeptisk. Det viser seg gang på gang at rett kameravinkel er svært viktig for at VAR skal kunne komme med en rettferdig avgjørelse. Det vi vil få se i Norge er beslutninger tatt på sviktende grunnlag basert på et par kameravinkler.

Om ballen ser ut som den er inne i mål og VAR melder fra om at den er inne så vi i VM hvor misvisende TV-bildene og våre vurderinger basert på vinkelen vi ser ting fra er.

Denne ballen er altså ikke ute: Bilde

Hadde denne ballen vært på mållinja i Eliteserien 2023 våger jeg påstanden at VAR-teamet feilaktig ville ha gitt dommer beskjed om mål i 10 av 10 tilfeller. Fordi de mangler grunnleggende teknologi til å kunne utføre jobben de er satt til å gjøre.

Og samme ser vi med offside. Løsningen NFF går for er langt fra ufeilbarlig og det vil garantert bli en del feilaktige avgjørelser som kan være med på å avgjøre utfallet av Eliteserien 2023. VAR uten kamera som gir seerne vinkler direkte på tvers av banen er uholdbart.

Her er hva jeg mener: Går man for VAR må man gå for VAR med hud og hår. Har man ikke råd til å behandle alle kamper med samme VAR-kvalitet må
man droppe hele greia. I jakten på å fjerne grove feil skaper man en skjevhet og en økt risiko for at dømmingen påvirker tabellen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

PapaSmurf skrev: lør jan 14, 2023 1:21 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 12:55 pm https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Litt om hvordan VAR kommer til å bli i Norge.
Jeg er ekstremt skeptisk. Det viser seg gang på gang at rett kameravinkel er svært viktig for at VAR skal kunne komme med en rettferdig avgjørelse. Det vi vil få se i Norge er beslutninger tatt på sviktende grunnlag basert på et par kameravinkler.

Om ballen ser ut som den er inne i mål og VAR melder fra om at den er inne så vi i VM hvor misvisende TV-bildene og våre vurderinger basert på vinkelen vi ser ting fra er.

Denne ballen er altså ikke ute: Bilde

Og samme ser vi med offside. Løsningen NFF går for er langt fra ufeilbarlig og det vil garantert bli en del feilaktige avgjørelser som kan være med på å avgjøre utfallet av Eliteserien 2023. VAR uten kamera som gir seerne vinkler direkte på tvers av banen er uholdbart.

Her er hva jeg mener: Går man for VAR må man gå for VAR med hud og hår. Har man ikke råd til å behandle alle kamper med samme VAR-kvalitet må
man droppe hele greia. I jakten på å fjerne grove feil skaper man en skjevhet og en økt risiko for at dømmingen påvirker tabellen.
Jeg er skeptisk selv. Men har bestemt meg for å ha en avventende holdning. Her kan du forøvrig se at de driver og øver seg på noen kamper som spilles i Sarpsborg for tiden.
https://www.fotball.no/fotballdata/turn ... sId=187697

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»