Så da blir det Var da

Svar
Sjakalen80

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av Sjakalen80 »

Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 3:24 pm
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.
Er mulig å høste noen erfaringer fra andre land. I Italia brukes eksempelvis VAR på både en fornuftig og effektiv måte. I England har det vært tidvis helt håpløs bruk av verktøyet. Det er i utgangspunktet en bra løsning med VAR, nøkkelen er hvordan det brukes.

dzk

Legg inn av dzk »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 3:24 pm
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.
Enig her og. Frem til teknologien kan avgjøre om det er 1 cm offside på sekundet så er det meningsløst å bruke tid på det. Offside kan fint ha litt slack.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

nottimagiche skrev: tor mar 30, 2023 3:27 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 3:24 pm
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.
Er mulig å høste noen erfaringer fra andre land. I Italia brukes eksempelvis VAR på både en fornuftig og effektiv måte. I England har det vært tidvis helt håpløs bruk av verktøyet. Det er i utgangspunktet en bra løsning med VAR, nøkkelen er hvordan det brukes.
Effektivitet og drite i å ta situasjoner der man må frem med Paint for å tegne streker. Da har man kommet langt.

Som Dzk sier er sjansen stor for at TV-bildene lyver og det må hensyntas. Ser man at det er offside uten at man må frem med hjelpemidler er det offside, ser man det ikke er det onside. Kjempelett.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Blir også spennende å se hvordan Tv2 takler dobbeltrollen som de har her.

Champis

Legg inn av Champis »

dzk skrev: tor mar 30, 2023 3:29 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 3:24 pm
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Skeptisk til VAR, men fint at en kan ta de klare situasonene, og det skal være målet å ta de. Men når en evnt skal bruke 2-3 minutter på å vurdere en offside, så er ikke det en "klar" situasjon. Syns det er helt feil bruk å vurdere om en liten tå er foran..
Syns en ting det burde være fokus på i VAR er heller filming/overspilling som er en stor uting. Ta de situasjonene og gi kort, så kanske vi kan få bort en del av det. ( og da mener jeg ikke bare i 16 meteren, men over alt på banen.

Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.
Enig her og. Frem til teknologien kan avgjøre om det er 1 cm offside på sekundet så er det meningsløst å bruke tid på det. Offside kan fint ha litt slack.

Uenig i at det bør være så mye slack der. Enten tar man offsidene, eller så gjør man det ikke. Det må hvert fall gå en konsekvent grense et sted, det nytter ikke å si at "den var så marginal, så vi la den gå". Da setter man seg selv i kjempetrøbbel, og det vil bli masse spekulasjoner og diskusjoner på alle avgjørelser.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: tor mar 30, 2023 11:43 pm
dzk skrev: tor mar 30, 2023 3:29 pm
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 3:24 pm

Helt enig. Fjern tidsbruken på marginale offsider og legg heller mer innsats i å få gitt filmere gule kort.
Enig her og. Frem til teknologien kan avgjøre om det er 1 cm offside på sekundet så er det meningsløst å bruke tid på det. Offside kan fint ha litt slack.

Uenig i at det bør være så mye slack der. Enten tar man offsidene, eller så gjør man det ikke. Det må hvert fall gå en konsekvent grense et sted, det nytter ikke å si at "den var så marginal, så vi la den gå". Da setter man seg selv i kjempetrøbbel, og det vil bli masse spekulasjoner og diskusjoner på alle avgjørelser.
Så da skal man innføre en teknologi som koster millioner og som er fryktelig unøyaktig?

Hvis jeg forstår det rett vil feilmarginen være opp til 45 cm med de kameraene man bruker i Norge. Det er en halv meter det. Og så skal man sitte med lupe og se etter en brystvorte i offside og drite i at kameraene har en så stor feilmargin? Det smaker emment hos meg.

chatin

Legg inn av chatin »

Kjetil Knutsen og Bodø/Glimt har gjort ekstremt mye bra på banen de siste årene. Men hvordan de altså ikke evner å forstå supportere sitt syn på absolutt noen ting er fascinerende.

Kjetil Knutsen til TV2 om VAR:
- Bli nå ferdig.. altså de der supporterunionene nå som... bli ferdig nå. Kom an, nå må vi akseptere det så må vi gå videre med det også må vi være opptatt av hvordan å få det best mulig. Men liksom, gå i protester mot VAR.. ¨hoderisting¨.

lenke: https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15619712/

Ja tenk om alle supportere alltid bare skal godta alt, aldri si ifra om man er uenig, tenk om Kjetil Knutsen fikk alt som han ville.. Cup som spilles om vinteren, VAR, sluttspill vil han sikkert også ha.. Glimt som nærmest eneste klubb i Eliteserien jobber aktivt mot supporterne sine. Vi supportere burde nok bare holde kjeft og la alt skje uten å ytre oss, så skal vi se hvor lang tid det tar før Kjetil Knutsen og hans meningsfeller dreper fotballen.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

VAR er kommet for å bli i fotballen og det er bare tullete å ikke kaste seg på. Finnes vel knapt en liga på kontinentet som ikke bruker VAR nå, og fotballen lever fortsatt i beste velgående.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 11:48 pm
Champis skrev: tor mar 30, 2023 11:43 pm
dzk skrev: tor mar 30, 2023 3:29 pm

Enig her og. Frem til teknologien kan avgjøre om det er 1 cm offside på sekundet så er det meningsløst å bruke tid på det. Offside kan fint ha litt slack.

Uenig i at det bør være så mye slack der. Enten tar man offsidene, eller så gjør man det ikke. Det må hvert fall gå en konsekvent grense et sted, det nytter ikke å si at "den var så marginal, så vi la den gå". Da setter man seg selv i kjempetrøbbel, og det vil bli masse spekulasjoner og diskusjoner på alle avgjørelser.
Så da skal man innføre en teknologi som koster millioner og som er fryktelig unøyaktig?

Hvis jeg forstår det rett vil feilmarginen være opp til 45 cm med de kameraene man bruker i Norge. Det er en halv meter det. Og så skal man sitte med lupe og se etter en brystvorte i offside og drite i at kameraene har en så stor feilmargin? Det smaker emment hos meg.

Som sagt, så må det gå en konsekvent grense et sted. Hvis man har en feilmargin, så betyr det at man kan ta utgangspunkt i en viss feilmargin og dømme etter den - hver gang. Og en spiller som er en halvmeter i offside kan man selvsagt ganske enkelt se at er i offside på reprisene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: fre mar 31, 2023 12:21 am
PapaSmurf skrev: tor mar 30, 2023 11:48 pm
Champis skrev: tor mar 30, 2023 11:43 pm


Uenig i at det bør være så mye slack der. Enten tar man offsidene, eller så gjør man det ikke. Det må hvert fall gå en konsekvent grense et sted, det nytter ikke å si at "den var så marginal, så vi la den gå". Da setter man seg selv i kjempetrøbbel, og det vil bli masse spekulasjoner og diskusjoner på alle avgjørelser.
Så da skal man innføre en teknologi som koster millioner og som er fryktelig unøyaktig?

Hvis jeg forstår det rett vil feilmarginen være opp til 45 cm med de kameraene man bruker i Norge. Det er en halv meter det. Og så skal man sitte med lupe og se etter en brystvorte i offside og drite i at kameraene har en så stor feilmargin? Det smaker emment hos meg.

Som sagt, så må det gå en konsekvent grense et sted. Hvis man har en feilmargin, så betyr det at man kan ta utgangspunkt i en viss feilmargin og dømme etter den - hver gang. Og en spiller som er en halvmeter i offside kan man selvsagt ganske enkelt se at er i offside på reprisene.
Når jeg skriver 45 cm så tar jeg for meg den engelske forskningen som brukte Raheem Sterling som eksempel. De beregnet hans hastighet og kom frem til hvor langt han kan bevege seg i mellom to frames. De viste da at bildene VAR får kan være så mye som 30 cm feil. Og jeg leste et sted at de norske kameraene skal ha 50% færre frames per sekund enn i PL. Ergo kom jeg frem til 45 cm.

Men dette er jo de ekstreme tilfellene. Jeg mener likevel at man må beregne rundt 15 cm feilmargin. Eller sagt på en annen måte. Ser man ganske tydelig at spikeren er offside, da annullerer man. Finner man det ikke ut uten å begynne å studere bildene med lupe og streker, vel da er det bare å peke mot midtsirkelen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

chatin skrev: fre mar 31, 2023 12:11 am Kjetil Knutsen og Bodø/Glimt har gjort ekstremt mye bra på banen de siste årene. Men hvordan de altså ikke evner å forstå supportere sitt syn på absolutt noen ting er fascinerende.

Kjetil Knutsen til TV2 om VAR:
- Bli nå ferdig.. altså de der supporterunionene nå som... bli ferdig nå. Kom an, nå må vi akseptere det så må vi gå videre med det også må vi være opptatt av hvordan å få det best mulig. Men liksom, gå i protester mot VAR.. ¨hoderisting¨.
Knutsen og Bodø/Glimt gir blanke i supportere og alle andre. De har blitt fullstendig uspiselige etter at de ble gode på banen. Stormannsgale er vel et godt utrykk på dritten.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Vi har jo hatt det, helt til den ble tilpasset VARs praktisering av den.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

slankebrusmannen skrev: fre mar 31, 2023 8:53 am
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Vi har jo hatt det, helt til den ble tilpasset VARs praktisering av den.
Mulig den ble forandret enda en gang med VAR, men reglene som ingen skjønner har vært lenge før. Spillerne måtte også før VAR ha armene bak ryggen for de viste aldri hvordan den enkelte dommer definerte hands regelen.

smash

Legg inn av smash »

chatin skrev: fre mar 31, 2023 12:11 am Kjetil Knutsen og Bodø/Glimt har gjort ekstremt mye bra på banen de siste årene. Men hvordan de altså ikke evner å forstå supportere sitt syn på absolutt noen ting er fascinerende.

Kjetil Knutsen til TV2 om VAR:
- Bli nå ferdig.. altså de der supporterunionene nå som... bli ferdig nå. Kom an, nå må vi akseptere det så må vi gå videre med det også må vi være opptatt av hvordan å få det best mulig. Men liksom, gå i protester mot VAR.. ¨hoderisting¨.

lenke: https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /15619712/

Ja tenk om alle supportere alltid bare skal godta alt, aldri si ifra om man er uenig, tenk om Kjetil Knutsen fikk alt som han ville.. Cup som spilles om vinteren, VAR, sluttspill vil han sikkert også ha.. Glimt som nærmest eneste klubb i Eliteserien jobber aktivt mot supporterne sine. Vi supportere burde nok bare holde kjeft og la alt skje uten å ytre oss, så skal vi se hvor lang tid det tar før Kjetil Knutsen og hans meningsfeller dreper fotballen.
Knutsen minner veldig om Eggen på det punktet, her. Ikke verdens mest fleksible person. Kunne bare sagt at han respekterer supporternes meninger og at han selv velger å ikke bruke så mye energi på VAR.

Ellers ser jeg frem til VAR. For lavt nivå på dømmingen i ES, til at det ikke er verdt å ta i bruk hjelpemidler.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

ehall skrev: fre mar 31, 2023 12:25 pm
slankebrusmannen skrev: fre mar 31, 2023 8:53 am
Sjakalen80 skrev: tor mar 30, 2023 2:19 pm Og før en setter i gang VAR, kunne en heller laget en skikkelig handsregel. Slik den er nå er den jo helt meningsløs. Det å legge armene på ryggen eller hoppe opp i en duell med armene inntil kroppen er jo helt tullete...
Vi har jo hatt det, helt til den ble tilpasset VARs praktisering av den.
Mulig den ble forandret enda en gang med VAR, men reglene som ingen skjønner har vært lenge før. Spillerne måtte også før VAR ha armene bak ryggen for de viste aldri hvordan den enkelte dommer definerte hands regelen.
Regelen har vært kjempelett. Motstander skal tildeles direkte frispark dersom en spiller med forsett berører ballen med hånd eller arm; eller på engelsk: "deliberately handles the ball".

Det som er vanskelig er å ta en kvalifisert avgjørelse av om spilleren som er borti ballen med hånd eller arm gjør det frivillig eller ikke. Men det er ikke vanskeligere enn at de fleste umiddelbart har en oppfattelse av det, og ofte er denne oppfattelsen rimelig. Det som har gjort dette virkelig vanskelig er at FIFA har lagd retningslinjer som skulle hjelpe dommerne å avgjøre om en slik berøring er gjort med vilje eller ikke. Så har fokus blitt flyttet såpass over på disse at de etterhvert veide tyngre enn selve regelen (jeg har hørt dommere forsvare handsavblåsninger med "det var ikke med vilje, men ...", som direkte oversatt betyr "det skulle ikke vært frispark, men ..."), og derfra har det i grunnen bare gått nedover. En vesentlig del av problemet er dog at altfor mange sliter med å akseptere at berøring mellom ball og hånd er en naturlig del av fotballspillet og dermed gnåler om frispark ved enhver slik berøring. Det blir dermed en umulighet å dømme etter regelen og samtidig å ha en regelpraktisering som tilfredsstiller "det fotballen forventer", slik man offisielt ønsker.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

PapaSmurf skrev: fre mar 31, 2023 12:33 am Når jeg skriver 45 cm så tar jeg for meg den engelske forskningen som brukte Raheem Sterling som eksempel. De beregnet hans hastighet og kom frem til hvor langt han kan bevege seg i mellom to frames. De viste da at bildene VAR får kan være så mye som 30 cm feil. Og jeg leste et sted at de norske kameraene skal ha 50% færre frames per sekund enn i PL. Ergo kom jeg frem til 45 cm.
Minimum ett kamera skal ha slow motion, det blir det som er plassert ved siden av det ene målet. Det er på de kampene hvor det er fem kamera i spill. Dette vil jo medføre at det andre straffefeltet potensielt har litt dårligere dekning for detaljer. Det er en stor fare for at det motsatte kemare vil bli dekt av spillere eller dommer.


stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Hei ser at det er mange som både er for og imot innføringen av VAR her inne. Tenkte det kunne vært interessant og få noen tall på hvor stor andel av FD debattanter som vil ha VAR. Jeg har derfor opprettet en spørreundersøkelse i lenken under der man kan svare på et enkelt spørsmål og så får dere se resultatene med en gang.

Vil du ha VAR I eliteserien?
https://no.surveymonkey.com/r/L3PJY3P

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Ble et heidundrende ja fra meg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

stoodeh skrev: lør apr 01, 2023 4:05 pm Hei ser at det er mange som både er for og imot innføringen av VAR her inne. Tenkte det kunne vært interessant og få noen tall på hvor stor andel av FD debattanter som vil ha VAR. Jeg har derfor opprettet en spørreundersøkelse i lenken under der man kan svare på et enkelt spørsmål og så får dere se resultatene med en gang.

Vil du ha VAR I eliteserien?
https://no.surveymonkey.com/r/L3PJY3P
Jeg er ikke mot VAR i seg sjøl. Jeg er mot VAR slik det blir (mis)brukt. Så jeg finner ikke noe alternativ for meg der :)

Den dagen VAR begrenser seg til å ta åpenbare feil og de greier å komme opp med en konsekvent bruk av løsningen skal jeg ta i mot den med åpne armer.

Hvis VAR i Eliteserien ikke blir svært omstridt blir jeg mer enn overrasket.

Tror ikke folk forstår hvor elendig det blir med 5 kameraer på kamp når man andre steder har over 40. Og når kun den ene banehalvdelen har skikkelig slow motion-kamera (om det stemmer) så viser det galskapen i dette lavbudsjetteksperimentet.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg har ikke forandret mening.
1. Dommere i ES er dårligere, de ser ikke bedre ved å titte på en monitor. Samme feilene blir gjort.
2. Ikke alle kampavgjørende situasjoner blir vurdert, kun et fåtall. Så med flaks vinner du selv med feildømming.
3. Vi ser på VAR bruk i dag og på tross av VAR blir brukt blir det allikevel feil avgjørelser, da faller hele poenget med VAR bort.
4. På stadion må vi vente med å juble for mål, til VAR har sagt sitt. I tillegg til lange avbrytelser i spillet.
5. Med 5 kamera på kamp i ES blir dette bare en parodi.

lund

Legg inn av lund »

Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Har kommet hvem som skal være dommer og hvem som skal være VAR-dommer i åpningsrunden. Sjekk siste innlegget mitt i tråden Eliteserien.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Mandag 10.april kl.1430:
Rosenborg vs Viking
Dommer: Espen Andreas Eskås
VAR: Svein Oddvar Moen

Mandag 10.april kl.1700:
Ålesund vs Vålerenga
Dommer: Kristoffer Hagenes
VAR: Kai Erik Steen

Stabæk vs Odd
Dommer: Svein Tore Sinnes
VAR: Tom Harald Hagen

HamKam vs Sandefjord Fotball
Dommer: Sivert Øksnes Amland
VAR: Marius Hansen Grøtta

Lillestrøm vs Strømsgodset
Dommer: Tore Hansen
VAR: Sigurd Smehus Kringstad

Sarpsborg08 vs Bodø/Glimt
Dommer: Ola Hobber Nilsen
VAR: Marius Lien

Tromsø vs Molde
Dommer: Mohammad Usman Aslam
VAR: Daniel Higraff

Mandag 10.april kl.1915:
Brann vs Haugesund
Dommer: Rohit Saggi
VAR: Christian Moen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Jeg tror egentlig poenget med VAR er å ta slike feil:

Bilde

Men så har man endt opp med dette:

Bilde


Jeg føler alt for mange forsvarer VAR med det som var den opprinnelige meningen, men det som kritiseres er jo egentlig hva VAR har vist seg å være.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

lund skrev: lør apr 01, 2023 7:48 pm Nei, poenget med VAR er ikke å eliminere feil. Det vil man aldri kunne klare så lenge det er mennesker man snakker om og så lenge reglene er åpne for skjønn. Da har man ikke forstått poenget med VAR. Poenget med VAR er å redusere feilprosenten og få det så rettferdig som mulig, ikke at alt skal bli perfekt. Det tror jeg egentlig man skjønner hvis man ønsker å skjønne det.
Om så er tilfelle er det meningsløst å innføre VAR. Det er like rettferdig om feilprosenten er høy eller lav, det jevner seg ut i løpet av sesongen, om man ikke har dommere som hater et spesielt lag. Poenget med VAR må være slikt som PapaSmurf sier, ikke å vinne mesterskap på juks og attpåtil bli hyllet av folk som synes det er helt greit etterpå.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Åh fyfaen som jeg hater VaR tidenes verste påfunn håper den dritten blir nedlagt

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Finnes det noen som er mer redd for utvikling og forandringer enn fotballsupportere?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»