Så da blir det Var da

Svar
Visa

Re: Så da blir det Var da

Legg inn av Visa »

Det jeg synes er tullete er at det ikke blir mållinjeteknologi!

Champis

Legg inn av Champis »

Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 2:34 pm
Champis skrev: lør jan 14, 2023 1:49 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 1:27 pm VAR i Norge høres bare verre og verre ut. De som skal drive med dette virker jo ikke å ha særlig tro på at dette kommer til å gå bra heller, og er allerede godt i gang med å forberede oss på at dette blir "anderledes".

Det verste er jo at det vil være fra 5–6 kamera og opp til rundt 12, avhengig av hvilket produksjonsnivå som gjelder for den enkelte kampen. Altså vil det ikke en gang være like forhold rundt omkring. Så en kamp på Komplett kan ha fem kameraer, mens en kamp på Lerkendal har 12. Det er jo helt vanvittig. Og hvordan skal man få dette til å fungere med fem kameraer og en gjeng sittende i Oslo?

VAR kjøpt på Wish som vi får i Eliteserien kommer til å bli en skandale vi vaser bort 20 millioner på. Men jeg får vel bare akseptere at det er dette folk i Norge vil ha. 31 av 32 klubber stemte jo for.

Det vil fortsatt være avgjørelser som bli gale, akkurat som det gjør både uten VAR og med fullskala VAR. Men hvis dette fører til at man tar bort 40, 50 eller 60% av de gale avgjørelsene, så synes jeg det vil være veldig positivt.
Er det fortsatt verdt det om man fortsatt tar gale avgjørelser, når man tar bort spontaniteten, og når man potensielt må vente i flere minutter på VAR?

Dessuten er det ikke de store gale avgjørelsene som er det verste med norske dommere. Det er generelt dårlig kampledelse, manglende og uforutsigbar "linje" og dårlig forståelse av spillet. Ingenting av det blir bedre med VAR. Nesten tvert imot, for de 20 millionene vi bruker på jalla-VAR kunne vi jo ha brukt på gjøre dommerne bedre .

For min del - ja, det vil definitivt være verdt det!

Selvsagt er det mange kampavgjørende avgjørelser som ender feil i Norge - det er det hver eneste runde. Så ja, man vil nok få bort en god del av dette og gjøre ligaen mer rettferdig totalt sett.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

GoingKronos skrev: lør jan 14, 2023 2:56 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 2:25 pm Er det bestemt at det ikke blir dedikerte team til hver match?
Jeg leste det en eller annen plass, men sjekket fotball.no og der har de ikke lagt noe om VAR i 2023. Så skal ikke garantere det. Kanskje noen andre vet.
Det er jo helt hårreisende at vi ikke vet dette ennå.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 3:46 pm
GoingKronos skrev: lør jan 14, 2023 2:56 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 2:25 pm Er det bestemt at det ikke blir dedikerte team til hver match?
Jeg leste det en eller annen plass, men sjekket fotball.no og der har de ikke lagt noe om VAR i 2023. Så skal ikke garantere det. Kanskje noen andre vet.
Det er jo helt hårreisende at vi ikke vet dette ennå.
Link til hvordan VAR kommer til å bli i Norge postet jeg på forrige side i tråden.
Et studio i Oslo som skal ligge på Holbergs plass.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 3:59 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 3:46 pm
GoingKronos skrev: lør jan 14, 2023 2:56 pm

Jeg leste det en eller annen plass, men sjekket fotball.no og der har de ikke lagt noe om VAR i 2023. Så skal ikke garantere det. Kanskje noen andre vet.
Det er jo helt hårreisende at vi ikke vet dette ennå.
Link til hvordan VAR kommer til å bli i Norge postet jeg på forrige side i tråden.
Et studio i Oslo som skal ligge på Holbergs plass.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 3:59 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 3:46 pm

Det er jo helt hårreisende at vi ikke vet dette ennå.
Link til hvordan VAR kommer til å bli i Norge postet jeg på forrige side i tråden.
Et studio i Oslo som skal ligge på Holbergs plass.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 4:34 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 3:59 pm
Link til hvordan VAR kommer til å bli i Norge postet jeg på forrige side i tråden.
Et studio i Oslo som skal ligge på Holbergs plass.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.
Det betyr jo at hovedkampene vil ha et helt VAR-team for bare den kampen, men kampene som spilles i hovedrunden blir å ha et VAR-team som bare har et øye på matchen. Det betyr at de vil gå glipp av ting i disse kampene som de tar i hovedkamper, det betyr at det kan ta mye lengre tid å få en avgjørelse om det plutselig er flere situasjoner samtidig. Da er det bare å vente i kø.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

GoingKronos skrev: lør jan 14, 2023 4:41 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 4:34 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm

Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.
Det betyr jo at hovedkampene vil ha et helt VAR-team for bare den kampen, men kampene som spilles i hovedrunden blir å ha et VAR-team som bare har et øye på matchen. Det betyr at de vil gå glipp av ting i disse kampene som de tar i hovedkamper, det betyr at det kan ta mye lengre tid å få en avgjørelse om det plutselig er flere situasjoner samtidig. Da er det bare å vente i kø.
Er det jeg tror vil skje også. De kampene som går alene vil være dekket godt opp men når runden med 4-7 kamper skal dekkes opp blir det fort flere situasjoner som skal håndteres samtidig. De driver og tester forøvrig ut systemet nå i helgen. Her er en link til kampene som det blir prøvd ut på.
https://www.fotball.no/fotballdata/turn ... sId=187697

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 4:34 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 3:59 pm
Link til hvordan VAR kommer til å bli i Norge postet jeg på forrige side i tråden.
Et studio i Oslo som skal ligge på Holbergs plass.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kEpBJ ... r-modellen
Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.
Jeg trodde formålet med ett enkelt VAR-rom i Oslo var for å spare kostnader på reise, og det som helt klart må være noen svindyre VAR-busser. Skal det virkelig være én gjeng som følger flere kamper, så er det enda mer ufattlige at ikke det har blitt problematisert i pressen.

Vi kan få situasjoner der spillere og publikum på Alfheim må vente flere minutter på få sjekket en offiside fordi VAR-gjengen er opptatt med å sjekke en stygg takling i Sarspborg, og en handssituasjon på Nadderud også "står i kø".

Hvordan kunne 31 av 32 klubber stemme for det her?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Jeg ville foretrukket regelen om at VAR i utgangspunktet har 15 til 30s avhengig av situasjon (fra de får bilder å se på, som helst bør være ganske kjapt) til å vurdere om dommer har gjort en klar feil eller ikke. Hvis de trenger mer enn noen sekunder på å bedømme om det er offside når de får et godt bilde så er det ikke noen klar feil av dommerteamet på banen f eks.

Du må nesten ha dataverktøy for å vurdere om den ballen før Korea sitt mål var ute eller ikke.

Champis

Legg inn av Champis »

Zorbeltuss skrev: lør jan 14, 2023 5:49 pm Jeg ville foretrukket regelen om at VAR i utgangspunktet har 15 til 30s avhengig av situasjon (fra de får bilder å se på, som helst bør være ganske kjapt) til å vurdere om dommer har gjort en klar feil eller ikke. Hvis de trenger mer enn noen sekunder på å bedømme om det er offside når de får et godt bilde så er det ikke noen klar feil av dommerteamet på banen f eks.

Du må nesten ha dataverktøy for å vurdere om den ballen før Korea sitt mål var ute eller ikke.

Dette vil være en helt tullete regel. Da får du masse diskusjoner i etterkant, hvor det viser seg at det var offside eller ikke, men hvor VAR ikke jobbet raskt nok for å finne det for å omgjøre avgjørelsen. Sånn kan man selvsagt ikke operere. Det må ta en så god avgjørelse som mulig på om det er offside eller ikke, hvis vi skal ha VAR.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 5:30 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 4:34 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm

Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.
Jeg trodde formålet med ett enkelt VAR-rom i Oslo var for å spare kostnader på reise, og det som helt klart må være noen svindyre VAR-busser. Skal det virkelig være én gjeng som følger flere kamper, så er det enda mer ufattlige at ikke det har blitt problematisert i pressen.

Vi kan få situasjoner der spillere og publikum på Alfheim må vente flere minutter på få sjekket en offiside fordi VAR-gjengen er opptatt med å sjekke en stygg takling i Sarspborg, og en handssituasjon på Nadderud også "står i kø".

Hvordan kunne 31 av 32 klubber stemme for det her?
Det kan jo tenkes at VAR-teamet fordeler seg på forskjellige kamper og hjelper hverandre når det er nødvendig. En gang i blant vil det bli litt krasj. Men det tåler jeg bedre enn at viktige avgjørelser blir helt feildømt.

Ellers:
Jeg tror billigversjonen i Norge ikke er låst til evig tid. Det er en start der man kan luke bort mye. Selv med bare vanlige tv-bilder fra et par vinkler kan man ofte lett se hva som er riktig avgjørelse. Etter hvert blir det uansett sikkert mye styr og man øker på med antall kameraer og VAR-dommere.

At det er forskjellig antall kamera på forskjellige kamper ser jeg lite problemer med. At det skal gjøre det mer urettferdig skjønner jeg ikke. Jeg ønsker VAR hjertelig velkommen.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 5:30 pm
Korgutt skrev: lør jan 14, 2023 4:34 pm
Vuvuzelaen skrev: lør jan 14, 2023 4:23 pm

Det står ingenting i den artikkelen om det kommer til å være egne team til hver eneste kamp, eller om det kommer til å være team som dekker flere kamper og griper inn når det oppstår situasjoner.
Vanlig praksis er at det er VAR-dommere på hver arena. Det blir det ikke her. Skulle de fylt opp dette studioet i Oslo med VAR-dommere spesifikt for hver kamp når runden går så kunne de like gjerne hatt VAR på hver stadion. Dette her gjør de fordi det er kostnadsbesparende. De har heller ikke nok dommere tilgjengelig som kan dømme kamper i Eliteserien, OBOS og i tillegg dekke opp med VAR-dommere til hver eneste kamp.
Jeg trodde formålet med ett enkelt VAR-rom i Oslo var for å spare kostnader på reise, og det som helt klart må være noen svindyre VAR-busser. Skal det virkelig være én gjeng som følger flere kamper, så er det enda mer ufattlige at ikke det har blitt problematisert i pressen.

Vi kan få situasjoner der spillere og publikum på Alfheim må vente flere minutter på få sjekket en offiside fordi VAR-gjengen er opptatt med å sjekke en stygg takling i Sarspborg, og en handssituasjon på Nadderud også "står i kø".

Hvordan kunne 31 av 32 klubber stemme for det her?
Etter nærmere undersøkelser tror jeg at du har rett. Har snakket med en kretsdommer jeg kjenner og er blitt overbevist om at hver kamp skal ha sitt team. Som skal sitte i studio på Holbergs plass.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Er jo billigere å ha en gjeng som sitter på kontor i Oslo enn å skulle ha buss utenfor stadion og fly de rundt omkring i Norge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Når det kommer til offside vil jeg VAR skal ta de åpenbare. Men på de marginale der man må bruke Paint er VAR ødeleggende for idretten.

Jeg blir lei meg langt inn i sjela hver gang jeg ser VAR lirke og studere bilder med flere streker og jokking frem og tilbake i slow motion. Det er uverdig og på trynet.

Gjør det enkelt. Ser man at dommer har missa en åpenbar offside bryter man inn. Hvis ikke gidder man ikke å gå inn med millimetermål.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

- Det var ikke mange situasjonene som ble sjekket av VAR. En annullert scoring på overtid var vel den eneste skikkelige situasjonen. Og ut fra bildene vi har sett, så ser det vel faktisk feil ut, sier TTIF-trener Khattab.

Det starter bra....
https://www.norskfotball.com/blogg/4-di ... or-guttene

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 11:09 am Når det kommer til offside vil jeg VAR skal ta de åpenbare. Men på de marginale der man må bruke Paint er VAR ødeleggende for idretten.

Jeg blir lei meg langt inn i sjela hver gang jeg ser VAR lirke og studere bilder med flere streker og jokking frem og tilbake i slow motion. Det er uverdig og på trynet.

Gjør det enkelt. Ser man at dommer har missa en åpenbar offside bryter man inn. Hvis ikke gidder man ikke å gå inn med millimetermål.

Det er jo en av situasjonene vi virkelig kan si at er riktig eller ikke, og da bør vi gjøre det! Hvis ikke åpner det for tusen diskusjoner i ettertid, som er fullstendig unødvendig og vil ødelegge hele troverdigheten til både systemet, dommerne og VAR-dommerne. Akkurat som med mållinjeteknologien, der kan man si om det er mål eller ikke, og da gjør man det, uansett som det er snakk om 1 mm den ene eller andre veien. Straffesituasjoner er noe helt annet, for der er det en god del skjønn i bildet uansett.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: søn jan 15, 2023 12:41 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 11:09 am Når det kommer til offside vil jeg VAR skal ta de åpenbare. Men på de marginale der man må bruke Paint er VAR ødeleggende for idretten.

Jeg blir lei meg langt inn i sjela hver gang jeg ser VAR lirke og studere bilder med flere streker og jokking frem og tilbake i slow motion. Det er uverdig og på trynet.

Gjør det enkelt. Ser man at dommer har missa en åpenbar offside bryter man inn. Hvis ikke gidder man ikke å gå inn med millimetermål.

Det er jo en av situasjonene vi virkelig kan si at er riktig eller ikke, og da bør vi gjøre det! Hvis ikke åpner det for tusen diskusjoner i ettertid, som er fullstendig unødvendig og vil ødelegge hele troverdigheten til både systemet, dommerne og VAR-dommerne. Akkurat som med mållinjeteknologien, der kan man si om det er mål eller ikke, og da gjør man det, uansett som det er snakk om 1 mm den ene eller andre veien. Straffesituasjoner er noe helt annet, for der er det en god del skjønn i bildet uansett.
Jeg er helt uenig. Av to grunner:

1. Det tar for mye tid for å finne en tå som er innafor et kne

2. Siden kameraene de bruker i beste fall tar 50 bilder i sekundet har man i England regnet seg fram til at en spiller i full spurt kan feildømmes med så mye som 15 cm. I Norge der jeg antar at de vil bruke standard 24 bilder i sekundet snakker vi opptil 30 centimeter.
Og med slike feilmarginer skal man lete etter en liten skotupp. Det holder rett og slett ikke.

Dermed er det beste å hjelpe dommerne med opplagte feil, ikke marginale feil.

heborres

Legg inn av heborres »

Ja, dette ser lovende ut. Eller ikke...


LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Sier som @Dewaz sa en gang i tiden:

Norske dommere trenger all den hjelpen de kan få.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

LeSorcier skrev: søn jan 15, 2023 7:56 pm Sier som @Dewaz sa en gang i tiden:

Norske dommere trenger all den hjelpen de kan få.
Starte med heltidsdommere. Tenk å legge om hele ligaen for en gjeng deltidsansatte.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Spørsmålet er om 20 millioner på VAR eller 20 millioner på å kompetanseheving og mer frikjøp fra annet arbeid ville gitt bedre kampledelse, jeg tipper det siste ville ha enormt mer effekt.

Er jo bare å sammenligne finalen og bronsefinalen i VM, i første kamp så hadde vår polske venn stålkontroll og trengte vel knapt noe VAR-hjelp i det hele tatt. Så var det klovnen fra Qatar som neppe ville fått dømt i sluttspillet hvis han ikke var fra vertsnasjonen, og aldri ville vært i mesterskapet overhodet hvis han var fra Europa eller Sør-Amerika, VAR sørget jo for at han ikke gjorde noen grove feil, men kampledelsen hans var horribel og der får en null hjelp fra VAR.

Du kan få luket vekk alle feil rundt mål/straffer/rødkort, men 95% av det norske dommere trenger help på handler om å finne den gylne middelvei mellom å blåse kampen i filler og å la alt passere inntil de sitter der med etterslengere, systematisk sabotasje og ampre tilstander fordi spillerne tester dommerens grenser og han setter de ikke før det kommer ketchup-effekt av kort i alle retninger siste 10-20 min.

Personlig så er jeg i det hjørnet at elendig kampledelse er vesentlig mer ødeleggende for norsk fotball enn slike feil som VAR vil kunne ta.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Mildt sagt meget skeptisk.

Det jeg reagerer mest på er at man ikke skal ha mållinjeteknologi. Helt absurd. Mållinjeteknologi var altså innført i de største ligaene år før VAR i det hele tatt var et aktuelt tema. Mens vi skal ha VAR før man får det grunnleggende på plass?

Nei, jeg er redd dette sammen med TV2 vil ødelegge store deler av interessen (min) for toppfotball. Breddefotball!

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 1:02 pm
Champis skrev: søn jan 15, 2023 12:41 pm
PapaSmurf skrev: søn jan 15, 2023 11:09 am Når det kommer til offside vil jeg VAR skal ta de åpenbare. Men på de marginale der man må bruke Paint er VAR ødeleggende for idretten.

Jeg blir lei meg langt inn i sjela hver gang jeg ser VAR lirke og studere bilder med flere streker og jokking frem og tilbake i slow motion. Det er uverdig og på trynet.

Gjør det enkelt. Ser man at dommer har missa en åpenbar offside bryter man inn. Hvis ikke gidder man ikke å gå inn med millimetermål.

Det er jo en av situasjonene vi virkelig kan si at er riktig eller ikke, og da bør vi gjøre det! Hvis ikke åpner det for tusen diskusjoner i ettertid, som er fullstendig unødvendig og vil ødelegge hele troverdigheten til både systemet, dommerne og VAR-dommerne. Akkurat som med mållinjeteknologien, der kan man si om det er mål eller ikke, og da gjør man det, uansett som det er snakk om 1 mm den ene eller andre veien. Straffesituasjoner er noe helt annet, for der er det en god del skjønn i bildet uansett.
Jeg er helt uenig. Av to grunner:

1. Det tar for mye tid for å finne en tå som er innafor et kne

2. Siden kameraene de bruker i beste fall tar 50 bilder i sekundet har man i England regnet seg fram til at en spiller i full spurt kan feildømmes med så mye som 15 cm. I Norge der jeg antar at de vil bruke standard 24 bilder i sekundet snakker vi opptil 30 centimeter.
Og med slike feilmarginer skal man lete etter en liten skotupp. Det holder rett og slett ikke.

Dermed er det beste å hjelpe dommerne med opplagte feil, ikke marginale feil.

Og derfor er det bare å gjøre sånn det har gjort enkelte steder, at det må være en feilmargin på x antall cm, og dømme ut fra det. Poenget er å legge en list og gjennomføre den i alle kamper. Ikke en idiotregel om antall sekunder de har å seg - som kun vil være urettferdig, i tillegg til at det vil skape masse unødvendig støy og spekulasjoner i etterkant. Å sjekke disse situasjonene tar som regel veldig kort tid, selv om de er marginale. Om én situasjon en sjelden gang trenger litt mer tid for å få en god avgjørelse, så er det helt ok. Folk har fått det for seg at dette ødelegger kampene, sannsynligvis fordi man i utgangspunktet er kritisk til VAR i det hele tatt.

Champis

Legg inn av Champis »

Zorbeltuss skrev: søn jan 15, 2023 11:14 pm Spørsmålet er om 20 millioner på VAR eller 20 millioner på å kompetanseheving og mer frikjøp fra annet arbeid ville gitt bedre kampledelse, jeg tipper det siste ville ha enormt mer effekt.

Er jo bare å sammenligne finalen og bronsefinalen i VM, i første kamp så hadde vår polske venn stålkontroll og trengte vel knapt noe VAR-hjelp i det hele tatt. Så var det klovnen fra Qatar som neppe ville fått dømt i sluttspillet hvis han ikke var fra vertsnasjonen, og aldri ville vært i mesterskapet overhodet hvis han var fra Europa eller Sør-Amerika, VAR sørget jo for at han ikke gjorde noen grove feil, men kampledelsen hans var horribel og der får en null hjelp fra VAR.

Du kan få luket vekk alle feil rundt mål/straffer/rødkort, men 95% av det norske dommere trenger help på handler om å finne den gylne middelvei mellom å blåse kampen i filler og å la alt passere inntil de sitter der med etterslengere, systematisk sabotasje og ampre tilstander fordi spillerne tester dommerens grenser og han setter de ikke før det kommer ketchup-effekt av kort i alle retninger siste 10-20 min.

Personlig så er jeg i det hjørnet at elendig kampledelse er vesentlig mer ødeleggende for norsk fotball enn slike feil som VAR vil kunne ta.

Hehe, da kan jeg deg en soleklar garanti: VAR vil rette opp i 10 ganger så mange feil som det bedre dommere vil gjøre. De beste dommerne i verden gjør masse feil som må rettes opp av VAR. VAR-løsningen i Norge vil sikkert ta bort minst 60-70% av de største og mest kampavgjørende feilene i kampene. Og det ville ikke all verdens gode dommere kunne gjort.

Champis

Legg inn av Champis »

Centrist skrev: søn jan 15, 2023 11:34 pm Mildt sagt meget skeptisk.

Det jeg reagerer mest på er at man ikke skal ha mållinjeteknologi. Helt absurd. Mållinjeteknologi var altså innført i de største ligaene år før VAR i det hele tatt var et aktuelt tema. Mens vi skal ha VAR før man får det grunnleggende på plass?

Nei, jeg er redd dette sammen med TV2 vil ødelegge store deler av interessen (min) for toppfotball. Breddefotball!

Hvorfor så kritisk til TV2?

Jeg forstår godt at man prioriterer VAR før mållinjeteknologi. Sistnevnte vil bare bli brukt på én situasjon i hver 50. kamp, mens VAR vil sannsynligvis rette opp i flere kampavgjørende feil i hver eneste runde.

Deepdiver

Legg inn av Deepdiver »

Hmm.
Ser ut til at det ikke har vært linket til denne TV2 artikkelen fra lørdag:
https://www.tv2.no/sport/fotball/disse- ... /15427241/

Der tror jeg alle ting dere grubler over og at det fremgår som de faktisk har skjønt litt av hva publikum/seere irriterer seg over med VAR.
Jeg vil anbefale å lese artikkelen, men kopierer noen avsnitt fra artikkelen:

Senteret består av åtte VAR-stasjoner og en «supervisor»-pult. De norske videodommerne skal jobbe i senteret de neste seks årene.

Så hvordan blir det egentlig i Eliteserien den kommende sesongen? VAR-dommerne skal kun gripe inn i situasjoner som omhandler «klare og åpenbare feil» eller at man glipper i en viktig situasjon som handler om scoring/ikke scoring, straffe/ikke straffe, direkte rødt kort eller feil identitet.

Dommersjef Terje Hauge forteller til NTB at det er den nye rettighetshaveren, TV 2, som bestemmer hvor mange kameravinkler det vil være på de forskjellige kampene, men at minimum er fem og maksimum er 13.
– Vi har som mål at de beste dommerne etter hvert skal være på banen og dømme gode fotballkamper. Vi skal ha videre fokus på å utvikle dommerne våre til å bli gode kampledere, som tar gode avgjørelser og ikke vil være avhengige av VAR, sier Hauge og fortsetter:
– VAR skal være en form for sikkerhet mot skandaler.

Dommersjefen opplyser at VAR-dommerne vil ha tilgang til alle vinklene til TV 2 – de samme bildene som seerne vil få servert gjennom TV-ruta.
– Alt TV 2 sender på TV-skjermen, har vi også på en skjerm vi ser på. Det er ikke noe ekstra enn det TV-seerne får se, forteller Hauge.

Hauge er også forberedt på et tidspress fra seerne. Hvis det er en ting som virkelig har satt fyr på Twitter og andre sosiale medier, er det VAR-avgjørelser som har tatt «for lang» tid.
– Vi stresser ikke noe på tid ennå, men vi vet det er et kritisk punkt hvor vi gjerne får litt kritikk. Men så prøver vi å skape en liten forståelse de første rundene. Vi har aldri gjort dette før, så vi må få litt tid på oss, sier Hauge.

Det skal også brukes åtte «supervisors» som overværer VAR-dommerne fra en stasjon inne i VAR-senteret. Supervisorene har alle vært tidligere toppdommere i Eliteserien, men kan ikke gripe inn under kampen.
– De skal ikke gjøre noe underveis i kampen. Det må i så fall være om en får helt jernteppe at man kan si et nøkkelord for å sette de på sporet igjen, helt i starten, sier Hauge, som skal være en av de åtte supervisorene.

Det ser altså ut til at de har rom for 8 VAR team som i tillegg utrolig nok følges av hver sin supervisor om jeg forstår det hele rett, det siste virker som litt overkill etter min oppfatning men kanskje veldig greit i starten,,

Beklager om litt mer fakta dreper en god diskusjon...Anbefaler igjen artikkelen selv om jeg lånte med litt mer enn opprinnelig planlagt..

Centrist

Legg inn av Centrist »

[quote=Champis post_id=1221649
Hvorfor så kritisk til TV2?

Jeg forstår godt at man prioriterer VAR før mållinjeteknologi. Sistnevnte vil bare bli brukt på én situasjon i hver 50. kamp, mens VAR vil sannsynligvis rette opp i flere kampavgjørende feil i hver eneste runde.
[/quote]

Anbefaler den tråden som omhandler at TV2 tar over rettighetene. Eurosport har gjort en fantastisk jobb med OBOS, podcaster, fantasy, studio, ansatte mfl, mens nå blir det en form for nedprioritertering av OBOS samtidig som man i mine øyne har mye mindre kompetanse.

Mer generell kritikk. Har forståelse for at de velger VAR over mållinjeteknologi. Men at mållinjeteknologi ikke har blitt implementert før, når det er relativt standard fremstår merkelig. Dog, klart, koster penger, som dette VAR-tullet også beviser.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Etter å ha lest alt dette er jeg temmelig spent på hvordan VAR vil fungere i eliteserien, og om det i det hele tatt vil fungere.
Svært merkelig at det ikke er likt antall kameraer på alle kampene.

Egentlig merkelig at man innfører en slags VAR-light i Norge. Burde vært enten eller etter min mening, enten all-inn eller så klarer vi oss med dommeren på banen.

Burde heller innført mållinjeteknologi enn VAR i første omgang. Mål avgjør kamper, en tvilsom offside er ikke alltid kampavgjørende.

Men, får jo bare håpe man vet hva man gjør og at dette blir bra.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Deepdiver skrev: man jan 16, 2023 10:26 am

Beklager om litt mer fakta dreper en god diskusjon...Anbefaler igjen artikkelen selv om jeg lånte med litt mer enn opprinnelig planlagt..
Det er da ingenting nytt her?

Det skal brukes så lite som 5 kameraer, mot over 40 kameraer i de store ligaene. Det gjør at kvaliteten blir deretter.

I VM ble det brukt 4 dommere i VAR-rommet (pluss en tekniker) per kamp, vi vet ikke hvordan det blir i Norge. Men det vi vet er at vi har mangel på kompetente dommere, og OBOS og 2.div kommer til å bli skadelidende.

Og når man hører NFF så er de allerede i gang med å si at de forventer kritikk og at det kan komme endringer utover sesongen. Så de viser ikke akkurat stor selvtillit på at dette blir å gå bra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»