Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Ka9nen

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Ka9nen »

hehe kan man ikke leke "kongen på haugen lenger" heller nå? Gud hjelpe meg, ikke rart at vi får disse debattene da. Barna våre tåler jo ingenting må vite, ikke engang å kunne kle seg ut som indianer. Barna må skjermes for absolutt alt som kan gi det minste lille hint om konkurranse eller at noen er sterkere, smartere eller bedre enn andre i leken. Å utvikle litt konkurranseinstinkt, det er farlig det!

Man skaper jo bare en nasjon med pyser, hvis russerne en dag ønsker å invadere Norge så trenger de ikke engang våpen. De kan bare spasere inn og "krenke" så er krigen vunnet. :lol:

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 8:36 pm
Hardy-guttene skrev: tir nov 02, 2021 7:55 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:34 pm Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja. Godt å se en nyansert debatt rundt dette temaet.
Men hva med deg? Har du noe fornuftig, seriøst og reflektert å bidra med for å skape en nyansert debatt eller har du bare spydigheter?
Ble mange svar her nå, så velger denne til å svare på alle.

Poenget mitt er jo at TS ikke er interessert i en diskusjon rundt dette. Og det påfallende hvordan det alltid er tilfellet når denne "diskusjonen" dukker opp i media. Det er liksom akkurat det samme å kjøre på med blackface som det er å kle seg ut som hva som helst.

Så kan du godt si at jeg burde prøve å komme med konstruktive innlegg, men det er liksom ikke så mye vits med folk som genuint ikke er ute etter en diskusjon. For det er en diskusjon om grenser her som kunne vært interessant, men den forsvinner alltid i "ååh alt er så jævla krenkefest, altså".
Jeg kjenner ikke Djevelen, så jeg vet ikke om din forutinntatthet medfører riktighet eller rettferdiggjør holdningen din. Men den skaper uansett ingen god diskusjon.

Slik jeg ser det så er det to vesentlige ting som gjør seg gjeldende i dette konkrete PK-helvetet. Det ene er intensjon og det andre er oppfattelse. Spørsmålet man kan stille er om man kan si eller gjøre det man vil så lenge intensjonen ikke er å krenke noen eller om om de som blir krenket kan nekte andre å uttrykke seg uavhengig av intensjon.

Alle skjønner at de som lekte cowboy og indianer som barn ikke hadde andre intensjoner enn de som lekte politi og røver. Alle bør også skjønne at denne politiske korrektheten kan ende med at ingen kan kle seg ut som noe som helst og at man ikke kan lage en film med en neger med amputert ben og spiseforstyrrelser uten at skuespilleren faktisk er en neger med amputert ben og spiseforstyrrelser.

Det er hele tiden snakk om å flytte grenser, ikke sant. Ta profilbildet ditt og brukernavnet ditt, for eksempel. Er det ok?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Dette er noe som bare kommer til bli enda verre så det nytter egentlig ikke å bli forbannet over hva som skjer. Av en eller annen uforståelig grunn appellerer politisk korrekthet og woke-moralisme til en stadig større gruppe mennesker så dette er nok noe vi dessverre bare må leve med.

Løsningen må være å slutte å bry seg med hva disse SJW-tullingene mener. Kle deg ut i akkurat det du vil (innen rimelighetens grenser...) og hvis du skulle miste noen venner av den grunn så var de neppe særlig gode venner i utgangspunktet og sikkert like greit å bli kvitt først som sist.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Kreativ moderering. Endre innlegg uten varsel. Stilig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Hardy-guttene skrev: tor nov 04, 2021 9:23 am Kreativ moderering. Endre innlegg uten varsel. Stilig.
Det er litt tidlig på dagen for meg. Kan du vise meg hvor og hva?

Geraldt

Legg inn av Geraldt »

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge

Denne strukturelle rasismen hun snakker om finnes ikke. Den har aldri vært særlig fremtredende i Norge heller. Det er uforstand, snobberi, klasse og religiøse dogmer og holdninger som har vært det største problemet. Ikke strukturell rasisme, som jeg forbinder med Sør Afrikas apharteid, og USA 1950. Påstanden gjør at knurrbarten min reiser seg, jeg blir på vrangen fordi hun trer noe over hodet på meg som jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg kan se hvor hun kommer fra, det er ikke ok med en del av holdningene som har vært fremtredende tidligere. Og det er definitivt ikke ok med det nordmenn gjorde for noen og hundre år siden.

Men det minoritetsgruppene holder på med nå er heller ikke ok. Det skaper avstand igjen. De gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å opphøye sin kultur til noe man ikke kan tulle med. De er selv ansvarlige for å ta sin kultur inn i den moderne verden og ikke være evige ofre. Humor, satire, karneval og andre former for "kunst" og kunst er en buffer mot ting som ellers kan vokse seg til noe farlig og ukontrollerbart. Det kan minne alle på at stort sett er vi ganske så like (og DET er vel det virkelige problemet, når det kommer til stykket! Alle har det i seg, å herske over andre på en eller annen måte)

Holberg gjorde narr av eliten med sine skuespill. Ibsen satte fasade, religiøse dogmer, klasseskille og kjønnskamp på utstilling i sine. Under krigen brukte man de samme triksene for å komme unna med å håne den tyske overmakten.

Og få kulturer andre enn den "hvite priviligerte" har gransket sine egne så grundig og tatt inn over seg egne feil. Både kulturelt. politisk og religiøst.

https://www.bl.uk/restoration-18th-cent ... and-humour
https://www.britannica.com/topic/Carniv ... t-festival

Å kle seg ut som noen andre, noe annet er oftest en hyllest. "Å bli parodiert er et kompliment." Google vil gi mange treff på den påstanden fra kjente og ukjente folk. Ingen har heller vondt av å få de shady delene av sine kulturelle praksiser luftet offentlig innimellom. Som kirken for eksempel.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

missChance skrev: tor nov 04, 2021 10:04 am
Hardy-guttene skrev: tor nov 04, 2021 9:23 am Kreativ moderering. Endre innlegg uten varsel. Stilig.
Det er litt tidlig på dagen for meg. Kan du vise meg hvor og hva?
Neger ble automatisk endret til Jeg er en idiot i innlegget rett ovenfor.

Det ble reklamert med takhøyde og lite politisk korrekthet, men det er VGD-takter over dette.

edit: test mongo og pakkis

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Antirasistene er de største rasistene i samfunnet og med sitt fokus på rase gjør de minoriteter om til offer og hvite om til syndebukker uten unntak. Dessverre er de som får statsstøtten til å bekjempe den oppdiktede systematiske rasismen i samfunnet og nesten all spalteplass i mediene.

Alt sammen er konstruert for å skape splittelse, gi oss dødelige noe meningsløst å fokusere på istedenfor reelle problemer og klasseforskjeller

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Idiomatisk skrev: tor nov 04, 2021 12:44 pm Antirasistene er de største rasistene i samfunnet
for i bakvendtland der kan alt gå an, der er de like tøysete og rare alle mann.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:39 pm Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?
Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
Spørsmålet er jo hvorfor det er galt å gjøre det. Ikke hvorfor man gjøre det. Det er vel ingen som gjøre det. Men noen synes det blir bedre på den måten.

Som alltid når det gjelder rasisme så er det intensjonen som gjelder. Hvis man ikke mener noe rasistisk ved å male ansiktet svart så er det ikke rasistisk å gjøre det.

Å tillegge andre negative intensjoner uten ha ha bevis for det er det som burde fordømmes.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Hardy-guttene skrev: tor nov 04, 2021 12:12 pm Det ble reklamert med takhøyde og lite politisk korrekthet, men det er VGD-takter over dette.
Vet ikke hva du babler om, men forumet må da ha regler slik at ytre høyre ikke går helt galematias bananas her inne. Kanskje de har en greie som automatisk bytter ut ord som ikke er ok, evt så bare tester de/leker seg litt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jeg tror ikke antall personer som er sykelig opptatt av politisk korrekthet eller woke-moralisme i antall øker. Problemet er at denne gruppen gis mye plass. Det være seg unge og naive politiske broilere uten arbeidserfaring og uten sosialiseringsprosessen blant folk flest, eller journalister i MSM. Hvem er det de skriver på vegne av ? Jeg står politisk fjernt fra Trump, eller lightversjonen i det norske SP, men avstanden mellom de PK elitene og folk flest øker og øker. Med «folk flest» mener jeg ikke bare 3. generasjons trygdede, men også store grupper mennesker med høyere utdanning. Jeg har til gode å møte noen som mener at det å kle seg ut som Månestråle, Sitting Bull eller same på Halloween krenker noen, eller at det bør krenke noen. Det er bare så vanvittig dumt. Norge og verden står foran enorme utfordringer de neste 10-årene, ikke bare klimaendringer, og vi (eller noen) bruker spalteplass på om en 12-åring med fjær i håret og noen malte striper i ansiktet krenker noen ??

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: tor nov 04, 2021 1:07 pm Jeg har til gode å møte noen som mener at det å kle seg ut som Månestråle, Sitting Bull
Det paradoksale er jo at det er greit å kle seg ut som noen som tok livet av indianere i hopetall?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

KongOlav2 skrev: tor nov 04, 2021 1:12 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 04, 2021 1:07 pm Jeg har til gode å møte noen som mener at det å kle seg ut som Månestråle, Sitting Bull
Det paradoksale er jo at det er greit å kle seg ut som noen som tok livet av indianere i hopetall?
Eller noen som drepte "cowboy'er" i hopetall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

LD-Johnson skrev: tor nov 04, 2021 1:18 pm
Eller noen som drepte "cowboy'er" i hopetall.
Hvem tok livet av cowboyene?

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Hardy-guttene skrev: tor nov 04, 2021 8:10 am
Jeg kjenner ikke Djevelen, så jeg vet ikke om din forutinntatthet medfører riktighet eller rettferdiggjør holdningen din. Men den skaper uansett ingen god diskusjon.

Slik jeg ser det så er det to vesentlige ting som gjør seg gjeldende i dette konkrete PK-helvetet. Det ene er intensjon og det andre er oppfattelse. Spørsmålet man kan stille er om man kan si eller gjøre det man vil så lenge intensjonen ikke er å krenke noen eller om om de som blir krenket kan nekte andre å uttrykke seg uavhengig av intensjon.

Alle skjønner at de som lekte cowboy og indianer som barn ikke hadde andre intensjoner enn de som lekte politi og røver. Alle bør også skjønne at denne politiske korrektheten kan ende med at ingen kan kle seg ut som noe som helst og at man ikke kan lage en film med en Jeg er en idiot med amputert ben og spiseforstyrrelser uten at skuespilleren faktisk er en Jeg er en idiot med amputert ben og spiseforstyrrelser.

Det er hele tiden snakk om å flytte grenser, ikke sant. Ta profilbildet ditt og brukernavnet ditt, for eksempel. Er det ok?
Må man kjenne TS for å se at han ikke legger opp til noen diskusjon da? Han har jo allerede gjort det klart at dette er idiotisk. Og dette gjelder jo ikke kun ham, det gjelder nær sagt alle som har hoppet inn og svart meg i denne og tidligere diskusjoner rundt temaet. Det er null nyanser, alt er krenking, alt var bedre før. Altså, les igjennom tråden og se hva folk sier her og se om det er noe av det som legger opp til en god diskusjon. SlimmyW er et hederlig unntak de gangene han legger fra seg stråmenna sine. Vi er uenige, men han klarer da i hvert fall å begrunne sitt ståsted med noe.

Så kan man godt si at jeg ikke bidrar til å bedre diskusjonsklimaet akkurat, som er helt fair, men det kjenner jeg at jeg ikke orker heller når utgangspunktet for diskusjonen er et par steg unna to neandertalere som dunker hodene sammen.

Angående intensjon og oppfattelse så er jeg enig i at intensjon må vektlegges i større grad. Jeg er også helt enig i at det finnes en gruppe mennesker som alt for lett velger å tolke ulike utsagn/sketsjer/kostymer etc. på verst tenkelig måte. Det sagt så er ikke intensjon nok. Man kan ha de beste intensjoner og så blir det allikevel feil. Så som i denne debatten da, når det finnes folk som åpenbart ikke synes noe er greit og prøver å si ifra på en ordentlig måte, så blir de møtt med "krenkefest-påstander" umiddelbart. Snakk om å tillegge folk meninger. Synes for øvrig hun ene dama sa det greit under debatten, hun var ikke spesielt krenket, men basert på noen av reaksjonene skulle man tro at noen av de på den andre siden av rommet er det. Det er liksom ikke slik at alle som sier ifra gråter seg til søvn hver dag og tenker på at folk kler seg ut som indianere, men de har et behov som en marginalisert gruppe å si ifra at dette ikke er innafor for dem. Ser liksom ikke helt krenkefesten der. Jeg vet for øvrig ikke helt hvor jeg står i denne debatten selv. Jeg synes poenget om at indianerkostymer som vi kjenner dem i dag er karikaturer av faktiske "indianere" som igjen er en veldig variert folkegruppe. Jeg ser hvorfor det kan oppfattes problematisk. Men så synes jeg også det blir veldig merkelig å skulle legge føringer på hvem som kan ta på seg hva av ulike folkegruppers kostymer. Og jeg ser i hvert fall ikke problemet med å gle seg ut som Jasmin eller Aladdin. Helt til slutt så ser jeg også gjerne mer av folk som Danby Choi i slike debatter fremfor Sølje Bergman-typer, og det samme på motsatt side også.

Det jeg synes er interessant er hvor denne grensen går. Når er det man skal holde henda i været og si "greit, dette slutter vi med" og når skal man si "skjerp dere". Som jeg nevner til Slimson så kommer man nok aldri frem til en konsensus her, men man må da kunne diskutere det på en ordentlig måte uten at TS og andre stempler det som idioti og krenkefest, akkurat som at meningsmotstanderne deres ikke behøver å se på alt gjennom rasisme-brillene sine.

Jeg tror også vi har en forskjellig forståelse for hvor farlig politisk korrekthet-bølgen egentlig er. Jeg er ikke spesielt redd for at vi ikke kan kle oss ut lenger eller lage filmer hvor man kun kan spille seg selv. Ja, noen ganger så går det alt for langt (altså se på Mads Hansen og solariumstullet), men ikke noe verre enn at det da også får en motreaksjon. Tvert imot så synes jeg det er fint at grupper som ellers ikke har vært så sterkt representert i samfunnsdebatten får en sterkere stemme og bruker den aktivt selv om det slår feil ut noen ganger.

Angående profilbildet og brukernavnet mitt så ser jeg ikke problemet nå eller i fremtiden.

Klem.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

oddvar_kjempebra skrev: tor nov 04, 2021 12:55 pm
Spørsmålet er jo hvorfor det er galt å gjøre det. Ikke hvorfor man gjøre det. Det er vel ingen som gjøre det. Men noen synes det blir bedre på den måten.

Som alltid når det gjelder rasisme så er det intensjonen som gjelder. Hvis man ikke mener noe rasistisk ved å male ansiktet svart så er det ikke rasistisk å gjøre det.

Å tillegge andre negative intensjoner uten ha ha bevis for det er det som burde fordømmes.
Ja, og denne debatten oppstår jo ikke i et vakuum. Den er en del av en større samfunndiskusjon om etnisitet, rasisme, forskjellsbehandling, historie med diskriminering osv. Jeg mener f.eks. at alt bør kunne tulles med, men mener også at enkelte ting er veldig mye vanskeligere å tulle om enn andre. Alt er lov (på papiret), men terskelen for å dra en blackface ligger (som seg hør og bør) mye høyere enn å kle seg ut som en soss fra vestkanten. Du kan godt være uenig i at det burde være sånn, men jeg håper og tror at du skjønner hvorfor det er sånn.

Intensjon er mye, men ikke nok. Det holder ikke lenger å bare si at man ikke mente noe rasistisk med det man sa eller gjorde og så er det greit. Så er spørsmålet hvor grensen går her på hva man sier eller gjør. Igjen, Mads Hansens hadde ingen rasistiske intensjoner med sin solariumsspøk og det er helt hårreisende at det i det hele tatt var en diskusjon. Men om noen kler seg opp i blackface, spiser bananer og går rundt og bruker n-ordet på skjult kamera (satt på spissen) uten å ha rasistiske intensjoner, kan man ikke da si ifra at dette ikke er greit og at det uavhengig av intensjon fremstår som ekstremt rasistisk?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Crazy Horse skrev: ons nov 03, 2021 11:52 pm Vi lekte indianer og cowboy i min barndom sist på 1970-tallet. Vi smidde buer av einebusker, spissede piler av selje og brukte fiskeline til buestreng. Krigsmaling i alle farger, og fargerike selvlagde klær som indianerkostyme. Vi hadde barneTV på NRK kl 1800, ikke data og TV spill. Det vi derimot hadde var fantasi og kreativitet. At det å leke med krigsmaling og måkefjær i håret er rasisme er så far out dumt at jeg mangler ord. Mine barn ble i barnehage og barneskole nektet å leke «krig», nektet å ha snøballkrig i skolegården, nektet å leke «konge på Haugen». Leker jeg fra min barndom hadde masse glede av, uten at jeg som voksen ble voldelig. Nå nektes de å kle seg ut som eksempelvis indianere. Går en 10-åring i dag rundt med en leke tønnerevolver fra Ringo er det snart politiutrykninger. Vi lever i et feminisert samfunn hvor MSM setter ordene til en liten politisk korrekt «elite» med absurde ideer på trykk, som folk flest ikke forstår noen ting av.
Et godt innlegg!

Fredo86

Legg inn av Fredo86 »

silkyglenjohnson skrev: tor nov 04, 2021 4:15 pm
Ja, Mads Hansens hadde ingen rasistiske intensjoner med sin solariumsspøk og det er helt hårreisende at det i det hele tatt var en diskusjon. Men om noen kler seg opp i blackface, spiser bananer og går rundt og bruker n-ordet på skjult kamera (satt på spissen) uten å ha rasistiske intensjoner, kan man ikke da si ifra at dette ikke er greit og at det uavhengig av intensjon fremstår som ekstremt rasistisk?
Enig at konteksten må avgjøre, og jeg er enig i begge eksemplene dine. Så mener jeg konteksten "barn på Halloween" skal holdes utenfor alt som har med rasisme å gjøre. Hvis tiåringen vil male seg brun i ansiktet og kle seg ut som Morpheus fra Matrix (av en eller annen grunn), eller indianer med pil og bue, så har han min fulle støtte. For å bruke et ordtak jeg hørte på et barneteater på 90-tallet:
La kreativitetens vinger velge sine egne fjær.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: ons nov 03, 2021 9:54 pm
Gårdsdattra skrev: ons nov 03, 2021 9:52 pm
Og han fikk dette svaret i dag som på en lettfattelig måte forklarer hva dette i bunn og grunn handler om. Les og bli vis: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge
VOLD OG RASISME

Jeg som trodde det var snakk om at barn kunne gå i indianerkostyme på halloween... Så var det visst egentlig snakk om voldelig rasisme!
Her snakker vi virkelig plott-tvist altså!

Også selvsagt: en konklusjon på at vi har "strukturell rasisme" i Norge. I en debatt som handler om å kle seg ut til halloween :lol: :lol: . Tullebegrepet fra USA er importert til Norge også, som vanlig uten noe som minner om dokumentasjon.



Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer eller at samekofta er det? Og når det kommer til hallowen så har du misforstått hva den handler om. Ta et søk på nettet og du vil finne at dette er ikke dagen for karneval,

Nå angrer jeg på at jeg ikke kledde ut ungene mine i en karikatur av vest-telemarksbunad eller hardangerdrakt da de var små og skulle på karneval. Men det kan komme av at jeg er oppdratt til å vise folkeskikk og respekt.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Ka9nen skrev: ons nov 03, 2021 9:54 pm
Gårdsdattra skrev: ons nov 03, 2021 9:52 pm
Og han fikk dette svaret i dag som på en lettfattelig måte forklarer hva dette i bunn og grunn handler om. Les og bli vis: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge
VOLD OG RASISME

Jeg som trodde det var snakk om at barn kunne gå i indianerkostyme på halloween... Så var det visst egentlig snakk om voldelig rasisme!
Her snakker vi virkelig plott-tvist altså!

Også selvsagt: en konklusjon på at vi har "strukturell rasisme" i Norge. I en debatt som handler om å kle seg ut til halloween :lol: :lol: . Tullebegrepet fra USA er importert til Norge også, som vanlig uten noe som minner om dokumentasjon.



Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer eller at samekofta er det? Og når det kommer til hallowen så har du misforstått hva den handler om. Ta et søk på nettet og du vil finne at dette er ikke dagen for karneval,

Nå angrer jeg på at jeg ikke kledde ut ungene mine i en karikatur av vest-telemarksbunad eller hardangerdrakt da de var små og skulle på karneval. Men det kan komme av at jeg er oppdratt til å vise folkeskikk og respekt.
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer
Det var da det da jeg var barn. Jeg kledde meg ut som indianer flere ganger, fordi jeg synes det var kjempekult. Ikke fordi noen ønsket å fremme rasisme ovenfor native americans. Man skulle altså ta det som et kompliment at barn ønsker å kle seg ut som indianere. Dersom barna hadde synes at indianere var teit eller "tragisk" så hadde de ikke ville kle seg ut som indianere.

Jeg kledde meg aldri ut som same, men om noen barn gjør det så er det antagelig fordi de har sett eller møtt noen tøffe samer i sitt liv og ønsker å være som dem en liten stund.

Hvorfor er det så galt?

Alfon

Legg inn av Alfon »

Hvordan er det med oktoberfest kostyme? Er det innafor for en pakistaner,nordmann eller en same å ha på seg i lederhosen / Dirndl?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.
Og dette snakket om at nordmenn og samer snart må "forsones" er da bare tøv. For samene legger opp til det selv med bl.a. slike uttalelser: "Jeg er ikke fra Norge, men fra Sameland." Vel, vel..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Alfon skrev: fre nov 05, 2021 12:42 am Hvordan er det med oktoberfest kostyme? Er det innafor for en pakistaner,nordmann eller en same å ha på seg i lederhosen / Dirndl?
Nei, da blir nok Pinocchio krenket :lol:

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

pfrog567 skrev: fre nov 05, 2021 12:52 am
Alfon skrev: fre nov 05, 2021 12:42 am Hvordan er det med oktoberfest kostyme? Er det innafor for en pakistaner,nordmann eller en same å ha på seg i lederhosen / Dirndl?
Nei, da blir nok Pinocchio krenket :lol:
Lederhosen ? Nei Gestapo-drakt med passende støvler

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: fre nov 05, 2021 12:50 am
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.
Og dette snakket om at nordmenn og samer snart må "forsones" er da bare tøv. For samene legger opp til det selv med bl.a. slike uttalelser: "Jeg er ikke fra Norge, men fra Sameland." Vel, vel..
Samer er veldig opptatte av at de ikke er nordmenn, men samer. Jeg er dog helt sikker på at både denne samekvinnen og «antirasister» synes det er helt innafor for samer å kle på seg en bunad. Bare for å illustrere hykleriet.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Neptun skrev: fre nov 05, 2021 8:15 am
pfrog567 skrev: fre nov 05, 2021 12:50 am
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.
Og dette snakket om at nordmenn og samer snart må "forsones" er da bare tøv. For samene legger opp til det selv med bl.a. slike uttalelser: "Jeg er ikke fra Norge, men fra Sameland." Vel, vel..
Samer er veldig opptatte av at de ikke er nordmenn, men samer. Jeg er dog helt sikker på at både denne samekvinnen og «antirasister» synes det er helt innafor for samer å ha på seg en bunad. Bare for å illustrere hykleriet.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

pfrog567 skrev: fre nov 05, 2021 12:50 am
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.
Og dette snakket om at nordmenn og samer snart må "forsones" er da bare tøv. For samene legger opp til det selv med bl.a. slike uttalelser: "Jeg er ikke fra Norge, men fra Sameland." Vel, vel..
Hun dama gjentok poenget med at de må "få lov til å være samer" osv gjentatte ganger...
Er det egentlig noen som nekter dem det?
Hvem er det egentlig som undertrykker samene?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

oddvar_kjempebra skrev: tor nov 04, 2021 12:55 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm

Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
Spørsmålet er jo hvorfor det er galt å gjøre det. Ikke hvorfor man gjøre det. Det er vel ingen som gjøre det. Men noen synes det blir bedre på den måten.

Som alltid når det gjelder rasisme så er det intensjonen som gjelder. Hvis man ikke mener noe rasistisk ved å male ansiktet svart så er det ikke rasistisk å gjøre det.

Å tillegge andre negative intensjoner uten ha ha bevis for det er det som burde fordømmes.
Les deg litt opp på "Minstrel Show", så finner du bakgrunnen for at "blackface" er så uakseptert som det er.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»