Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Kul_Djevel

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Kul_Djevel »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:29 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:24 pm Nei, jeg tror ikke det er nødvendig.
Jo, som motdebattant så mener jeg det er nødvendig at du tydeliggjør motsvaret ditt. Men "gidder" du ikke så fair enough...


Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta< Jeg vet ikke hvorfor du er en motdebatant i denne saken. Det burde være ganske klart for de fleste at også urfolk i likhet med oss andre får ha sin kultur i fred, og at storsamfunnet tar hensyn til det. Men nei, nå driver Fosen vind i motvind for å få en omkamp. Og nå etterlyser jeg noen argumenter for ditt syn, for ved ettergåelse så fant jeg ingen.
Ingen har nektet samer sin rett til kulturutøvelse. Vi synes det bare er rart at de blir krenka over at et ikke samisk barn synes samekofta er fin og lyst å ha den på på seg. Men du skjønner at de blir krenka av barns nysgjerrighet og utforskning på det området?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta.
Er det noen i det store vide verden som vil nekte samenes rett til sin kultur?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 9:46 pm
Poenget er at foreldrene dine ga deg lov til dette. Og samtidig lærte deg at urfolks folkedrakter passer som kostymer på karneval.
Hvorfor passer det ikke?

Og er det noen forskjell på å kle seg ut som indianer eller cowboy i den sammenheng? Er det ene galt mens det andre ikke er det?
Sist redigert av Ka9nen den lør nov 06, 2021 12:06 am, redigert 2 ganger totalt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:58 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta.
Er det noen i det store vide verden som vil nekte samenes rett til sin kultur?



Ja og nå sist, Fosen Vind

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Knaberaps skrev: lør nov 06, 2021 12:15 am
Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?
Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot

Dog, dommen hun viste til viser på ingen måte det hun hevder den gjør :lol: Selfølgelig er alle enige i at ingen skal nekte noen å utøve kulturen sin. Og du har selvsagt objektivt sett rett i at de ikke blir forhindret i å utøve den fordi andre kler seg slik også.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:55 pm
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 11:33 pm Hun er da en samekvinne,
På den andre siden, så sier vi jo samkvinne, samejente og samegutt. Men samemann har jeg til gode å ha hørt. Da holder det liksom med same. Merkelig, men selvsagt ikke noe krenkende.
På den annen side har man (eller i alle fall hadde man) froskemann, ikke froskekvinne, froskegutt eller froskejente.

Eller transfrosk, ikke binær-frosk osv for den del.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ka9nen skrev: lør nov 06, 2021 1:05 am
Knaberaps skrev: lør nov 06, 2021 12:15 am
Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?
Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot

Dog, dommen hun viste til viser på ingen måte det hun hevder den gjør :lol: Selfølgelig er alle enige i at ingen skal nekte noen å utøve kulturen sin. Og du har selvsagt objektivt sett rett i at de ikke blir forhindret i å utøve den fordi andre kler seg slik også.
Krenke-samfunnet og løvbladgenerasjonen kan ikke få vinne, så enkelt er det.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Ka9nen skrev: lør nov 06, 2021 1:05 am Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot
Det er vel enklest å slå seg i hop med de mest høyrøstede uten å reflektere over hva som forfektes. Det er vel mer eller mindre de høyreøstedes grunnpilarer. Så kan vi takke hvem vi vil for at de fleste ikke velger den enkleste veien.

Tomica

Legg inn av Tomica »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit. Når jeg var barn, så kledde vi oss ut som indianer og cowboy. Idag er det tydeligvis kun greit å kle seg ut som cowboy, da noen surrete hoder mener at å kle seg ut som indianer blir for rasistisk eller noe.....

Og det blir rett og slett for dumt.

Men vi får følge debatten på NRK ikveld og se om vi blir noe klokere
De fleste velger vel sitt kostyme fordi de synes at det er fint/kult/skummelt, og ikke for å gjøre narr av noen. Det blir for dumt å sammenligne med blackface for hundre år siden f. eks. som mange gjør. Og det er vel nettopp det det bunner i, at før så malte noen hvite seg for å se ut som "svarte" for å gjøre narr. Det lar seg ikke nødvendigvis overføre til dagens Norge og de som går på Halloween-fester i dag.

Uttrykket kulturell apropriasjon er noe forbaska tull. "Vestlig" kultur sprer seg verden rundt, og det er helt greit, men "østlig" eller "sørlig" kultur skal forbeholdes "de brune". Det skal vi f*** ikke ha noe av her.

Tomica

Legg inn av Tomica »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 12:31 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer
Det var da det da jeg var barn. Jeg kledde meg ut som indianer flere ganger, fordi jeg synes det var kjempekult. Ikke fordi noen ønsket å fremme rasisme ovenfor native americans. Man skulle altså ta det som et kompliment at barn ønsker å kle seg ut som indianere. Dersom barna hadde synes at indianere var teit eller "tragisk" så hadde de ikke ville kle seg ut som indianere.

Jeg kledde meg aldri ut som same, men om noen barn gjør det så er det antagelig fordi de har sett eller møtt noen tøffe samer i sitt liv og ønsker å være som dem en liten stund.

Hvorfor er det så galt?

Selvfølgelig er det galt å definere urfolks folkedrakter for å være karnevalskostymer. Kan du tenke deg hvor nedverdigende dette er, sånn egentlig?
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader? Og du, ikke skyv barna foran deg, det er uansett de voksne som velger for barna, eller lar de få lov.
Karnevalskostymer av bunader høres genialt ut. Et helt latterlig drakt. Spørs om særlig mange unger ville gått med noe sånt på Halloween da...

Strider

Legg inn av Strider »

Noen som fortsatt ser på NRK? Politisk korrekt søppelkanal

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

KongOlav2 skrev: tor nov 04, 2021 1:12 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 04, 2021 1:07 pm Jeg har til gode å møte noen som mener at det å kle seg ut som Månestråle, Sitting Bull
Det paradoksale er jo at det er greit å kle seg ut som noen som tok livet av indianere i hopetall?

--- Tror ikke du får så mye skryt om du kler deg ut som Custer;)

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Crazy Horse skrev: ons nov 03, 2021 11:52 pm Vi lekte indianer og cowboy i min barndom sist på 1970-tallet.
--- Det samme gjorde jeg og jeg elsket det. Var du guttunge på 60-70-tallet så var barndommen/ungdommen Sølvpilen,Morgan Kane og John Wayne.
Men verden har utviklet seg på 40-50-60 år og det er jo mye av problemet for oss som vokste opp da. Vi vil ikke høre at det vi gjorde da ikke lenger er innafor og at det vokser opp generasjoner som ikke synes at dette er greit.
Jeg har selv små barn og ønsker jo gjerne at de skal ta del i min barndom og mine interesser den gang da men jeg ser jo at det ikke skjer-verden har gått videre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

TylerDurdenNorway skrev: lør nov 06, 2021 3:27 am Noen som fortsatt ser på NRK? Politisk korrekt søppelkanal
:D :mrgreen:

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Knaberaps skrev: lør nov 06, 2021 12:15 am
Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?
Ingen som nekter samene å utøve kulturen sin. Og dette med at samedrakta er liksom folkedrakt på samme linje som en bunad er bare tull.
Samedrakta blir brukt av mange i det daglige, bl.a. når de jobber. Indianerne gikk kledd i sine indianerklær til daglig også. Likedan cowboyene, som man ser i cowboy-utstyr i flere land i dag også.

Så å opphøye disse klærne til noe "hellig", er bare tull.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

TylerDurdenNorway skrev: lør nov 06, 2021 3:27 am Noen som fortsatt ser på NRK? Politisk korrekt søppelkanal
Selvfølgelig ser jeg på NRK - og i hovedsak bare på NRK, og ikke på kanaler som tyter over av reklamesøppel.

Og folk flest liker NRK:

Blant bedrifter stikker NRK av med det beste omdømmet. 86 prosent av de spurte har et meget eller ganske godt inntrykk av statskanalen.

En skal befinne seg langt ute på ytterkantene politisk, eller på annet vis ha veldig sære synspunkter, for å kalle NRK for en søppelkanal.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Det er nok rett McDermott at tidene har forandret seg. Unger av i dag bryr seg neppe om Sølvpilen eller Morgan Kane. Det er ikke det som er hovedpoenget mitt i disse krenketider. Ungene mine får på den skolen de går ikke ha snøballkrig (hvor mange snøballer har skadet unger ?), leke Kongen på Haugen osv ? Det siste kan vel skape tapere, da de finner ut at noen er sterkere og smartere enn andre. Halloween er neppe det beste eksemplet, men karneval ? Ikke kle seg ut som indianere, asiater, samer og gudene vite hva. Noen kan jo krenkes som med snøballkrig og andre barneleker. Norsk skole er mer og mer feminisert og A4. Teori og atter teori. Alt lærerne tenker på er disse nasjonale prøvene. Kreative og grensesprengende gutter - en mennesketype som tidligere generasjoner alltid har sett opp til som krigere, jegere, oppdagere osv - er nå problembarn. Vi trenger snart en ny krise eller en ny atomvåpen fri krig før det går til H med oss.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Folk har det rett og slett for bra. I mangel på problemer skaper man noen.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Interessert skrev: fre nov 05, 2021 11:18 pm En ting: Er det galt å si stamme?
D-d-d-det k-k-k-an v-v-v-ære k-k-k-ren-k-k-k-ende j-j-j-a...

Huff, nå var jeg slem... 🤐

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Jeg lenger tilbake til den tiden dette var lov.


Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 12:31 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer
Det var da det da jeg var barn. Jeg kledde meg ut som indianer flere ganger, fordi jeg synes det var kjempekult. Ikke fordi noen ønsket å fremme rasisme ovenfor native americans. Man skulle altså ta det som et kompliment at barn ønsker å kle seg ut som indianere. Dersom barna hadde synes at indianere var teit eller "tragisk" så hadde de ikke ville kle seg ut som indianere.

Jeg kledde meg aldri ut som same, men om noen barn gjør det så er det antagelig fordi de har sett eller møtt noen tøffe samer i sitt liv og ønsker å være som dem en liten stund.

Hvorfor er det så galt?

Selvfølgelig er det galt å definere urfolks folkedrakter for å være karnevalskostymer. Kan du tenke deg hvor nedverdigende dette er, sånn egentlig?
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader? Og du, ikke skyv barna foran deg, det er uansett de voksne som velger for barna, eller lar de få lov.
Bare man gjentar en løgn mange nok ganger, så blir det til en vedtatt sannhet heter det.

Samene er ikke urfolk i Norge, har aldri vært det. De har innvandret i Norge fra Ural området for lenge siden.
Da var Norge forlengst bebodd. Men hvite kalles aldri urfolk, ikke trenger vi slik stakkarsliggjøring heller.
https://www.itromso.no/nyheter/article9850265.ece

Så bare ro ned litt med samisk offermentalitet.

Strider

Legg inn av Strider »

Sisyfos skrev: lør nov 06, 2021 1:55 pm
TylerDurdenNorway skrev: lør nov 06, 2021 3:27 am Noen som fortsatt ser på NRK? Politisk korrekt søppelkanal
Selvfølgelig ser jeg på NRK - og i hovedsak bare på NRK, og ikke på kanaler som tyter over av reklamesøppel.

Og folk flest liker NRK:

Blant bedrifter stikker NRK av med det beste omdømmet. 86 prosent av de spurte har et meget eller ganske godt inntrykk av statskanalen.

En skal befinne seg langt ute på ytterkantene politisk, eller på annet vis ha veldig sære synspunkter, for å kalle NRK for en søppelkanal.
Fortsett å følg saueflokken da.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enig. Samer og offermentalitet. Tamreindrift som næring - sterkt statssubsidiert - er visstnok ikke mer enn ca 300 år. De norske samene ble mye bedre behandlet enn eksempelvis nord-amerikanske indianere, som ble forfulgt, drept i hopetall og kastet inn i trange reservater. I tillegg var de urfolk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Crazy Horse skrev: lør nov 06, 2021 3:23 pm Ungene mine får på den skolen de går ikke ha snøballkrig (hvor mange snøballer har skadet unger ?), leke Kongen på Haugen osv ? Det siste kan vel skape tapere, da de finner ut at noen er sterkere og smartere enn andre.
Verden er blitt gal. Unger skal visst helst bli skånet for "farlige" leker, eller i det minste være polstret fra topp til tå når de skal leke. De kan jo falle å slå seg..

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Crazy Horse skrev: lør nov 06, 2021 3:23 pm Ungene mine får på den skolen de går ikke ha snøballkrig (hvor mange snøballer har skadet unger ?),
Jeg kan med tyngde bekrefte at en hardklemt snøball i øyet er vondt. Det oppsto flere små skader på ungene i skolegården med snøballer da jeg var liten, men vi fikk likevel lov, og takk for det. I dag er det legevakta i stedet for plaster, stryk på kinnet og ut igjen.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

pfrog567 skrev: lør nov 06, 2021 11:32 pm
Crazy Horse skrev: lør nov 06, 2021 3:23 pm Ungene mine får på den skolen de går ikke ha snøballkrig (hvor mange snøballer har skadet unger ?), leke Kongen på Haugen osv ? Det siste kan vel skape tapere, da de finner ut at noen er sterkere og smartere enn andre.
Verden er blitt gal. Unger skal visst helst bli skånet for "farlige" leker, eller i det minste være polstret fra topp til tå når de skal leke. De kan jo falle å slå seg..
Bilde

Gutter leker gangstere på Stovner i 1980 (foto: Åsmund Lindal, Samfoto / NTB)

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Crazy Horse skrev: lør nov 06, 2021 3:23 pm Det er nok rett McDermott at tidene har forandret seg. Unger av i dag bryr seg neppe om Sølvpilen eller Morgan Kane. Det er ikke det som er hovedpoenget mitt i disse krenketider. Ungene mine får på den skolen de går ikke ha snøballkrig (hvor mange snøballer har skadet unger ?), leke Kongen på Haugen osv ? Det siste kan vel skape tapere, da de finner ut at noen er sterkere og smartere enn andre. Halloween er neppe det beste eksemplet, men karneval ? Ikke kle seg ut som indianere, asiater, samer og gudene vite hva. Noen kan jo krenkes som med snøballkrig og andre barneleker. Norsk skole er mer og mer feminisert og A4. Teori og atter teori. Alt lærerne tenker på er disse nasjonale prøvene. Kreative og grensesprengende gutter - en mennesketype som tidligere generasjoner alltid har sett opp til som krigere, jegere, oppdagere osv - er nå problembarn. Vi trenger snart en ny krise eller en ny atomvåpen fri krig før det går til H med oss.





Nå gikk jeg på skolen på sekstitallet og den gang var det forbudt å kaste snøballer i friminuttene. Bare det å lage en snøball var forbudt.
Jeg vet ikke om "kongen på haugen" var en lek på den tiden, men lek på snøhaugene var uansett forbudt.
Karneval i skoletida hadde vi ikke, og Hallovin kjente vi ikke heller til . Nå har jeg skjønt hva hellovin er på kartong ........
Men sørsamene som kom i klassene våre ble vi kjent med, og venner med, og finnsko på den kaldeste vinteren gikk jeg alltid med. .........
Sist redigert av Gårdsdattra den søn nov 07, 2021 12:34 am, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Nattevakt skrev: søn nov 07, 2021 12:07 am Gutter leker gangstere på Stovner
Det går gjerne noen kuler varmt i diskusjoner med deg, men du skal ha for signaturen din :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: søn nov 07, 2021 12:20 am Nå gikk jeg på skolen på sekstitallet og den gang var det forbudt å kaste snøballer i friminuttene. Bare det å lage en snøball var forbudt.
Jeg vet ikke om "kongen på haugen" var en lek på den tiden, men lek på snøhaugene var uansett forbudt.
Jeg gikk på skolen på slutten av 70 og litt utover 80 tallet, og snøballkrig var det daglig når snømengden tillot det. Vi bygget til og med borger av snø med 8 - 10 meters avstand, og kriget løs. Og kom det en av de mer, skal vi si lekne lærerne forbi, så fikk han/hun et partrefire fulltreffere i ryggen. Det fikk de fordi vi visste læreren ville kaste tilbake, noe som var stor stas.

De mer strenge og surmulende lærerne fikk gå trygt gjennom. "Kongen på haugen" lekte vi, men vi kalte det noe annet uten at jeg husker hva det var.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»