Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Kul_Djevel

Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Kul_Djevel »

På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit. Når jeg var barn, så kledde vi oss ut som indianer og cowboy. Idag er det tydeligvis kun greit å kle seg ut som cowboy, da noen surrete hoder mener at å kle seg ut som indianer blir for rasistisk eller noe.....

Og det blir rett og slett for dumt.

Men vi får følge debatten på NRK ikveld og se om vi blir noe klokere

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Enda godt at TS starter denne tråden med et saklig innlegg som legger opp til en god diskusjon om temaet.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Uansett om det er greit eller ikke, så er det utrolig at det er slikt som dette som skal diskuteres i beste sendetid på statskanalen, mtp alt annet som skjer både innenlands og utenlands.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg gikk med indianerkostyme i barnehagen, elsket det. Og bildene fra det er kjære minner.

Krenkelsessamfunnet gjør verden til et fattigere sted.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Regner med Siv Jensen stiller? Artig tema. For meg er det noe grunnlegende å kunne fleipe med alle.
Hvor skal grensen gå her. Skal det ikke være lov for byfolk å gå i Fellskjøpets kjeldress ?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 6:44 pm Enda godt at TS starter denne tråden med et saklig innlegg som legger opp til en god diskusjon om temaet.
Hva skrev jeg som var usaklig?

Jeg mener det er helt greit å kle se ut som indianer og greier ikke se noe rasistisk ved det

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:46 pm Uansett om det er greit eller ikke, så er det utrolig at det er slikt som dette som skal diskuteres i beste sendetid på statskanalen, mtp alt annet som skjer både innenlands og utenlands.
Tja, synes jo temaet er interessant nok i seg selv for å se hvordan folk tenker rundt noe så uskyldig som kostymer. En pause fra alt det andre som skjer i verden

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 6:48 pm Regner med Siv Jensen stiller? Artig tema. For meg er det noe grunnlegende å kunne fleipe med alle.
Hvor skal grensen gå her. Skal det ikke være lov for byfolk å gå i Fellskjøpets kjeldress ?
Ja, når det kommer til kostymer så mener jeg alt må være tillatt, men siden Solvang og NRK velger å kjøre debatt om dette, så er det jo tydelig at noen har sterke meninger om at det må innføres et slags kostymepoliti 😀

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit.
--- Regner med at du egentlig mener amerikanske urfolk? ;)

https://snl.no/amerikanske_urfolk

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

TerryMcDermott skrev: tir nov 02, 2021 6:58 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit.
--- Regner med at du egentlig mener amerikanske urfolk? ;)

https://snl.no/amerikanske_urfolk
Du får ta det opp med NRK. Deres overskrift er «Er indianerkostyme greit?»

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Er det greit å kle seg ut som en djevel? 😄

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Luna_mendax skrev: tir nov 02, 2021 7:07 pm Er det greit å kle seg ut som en djevel? 😄
Det er greit å kle seg ut som hva man vil etter min mening. Kostymer er lek. Synd at noen prøver å gjøre lek til noe politisk

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:09 pm
Luna_mendax skrev: tir nov 02, 2021 7:07 pm Er det greit å kle seg ut som en djevel? 😄
Det er greit å kle seg ut som hva man vil etter min mening. Kostymer er lek. Synd at noen prøver å gjøre lek til noe politisk
Kul_Djevel på såpeboksen sin:

Bilde

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:14 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:09 pm
Luna_mendax skrev: tir nov 02, 2021 7:07 pm Er det greit å kle seg ut som en djevel? 😄
Det er greit å kle seg ut som hva man vil etter min mening. Kostymer er lek. Synd at noen prøver å gjøre lek til noe politisk
Kul_Djevel på såpeboksen sin:

Bilde
Artig kostyme

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:14 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:09 pm
Luna_mendax skrev: tir nov 02, 2021 7:07 pm Er det greit å kle seg ut som en djevel? 😄
Det er greit å kle seg ut som hva man vil etter min mening. Kostymer er lek. Synd at noen prøver å gjøre lek til noe politisk
Kul_Djevel på såpeboksen sin:

Bilde
Artig kostyme

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:17 pm
Artig kostyme
Verste er at jeg ikke ville blitt overrasket om du mente det.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:19 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:17 pm
Artig kostyme
Verste er at jeg ikke ville blitt overrasket om du mente det.
Det er bare et kostyme. Det er en lek. Hva er så forferdelig med å kle seg ut og leke at man er noen andre?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:20 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:19 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:17 pm
Artig kostyme
Verste er at jeg ikke ville blitt overrasket om du mente det.
Det er bare et kostyme. Det er en lek. Hva er så forferdelig med å kle seg ut og leke at man er noen andre?
Du ville nok bli overrasket over hvor mange som ikler seg et skall hver eneste dag ;)

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit. Når jeg var barn, så kledde vi oss ut som indianer og cowboy. Idag er det tydeligvis kun greit å kle seg ut som cowboy, da noen surrete hoder mener at å kle seg ut som indianer blir for rasistisk eller noe.....

Og det blir rett og slett for dumt.

Men vi får følge debatten på NRK ikveld og se om vi blir noe klokere
Selvsagt er det greit å kle seg ut som indianer.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:48 pm Jeg mener det er helt greit å kle se ut som indianer og greier ikke se noe rasistisk ved det
Det er fordi det ikke ér noe rasistisk over det. På et karneval da jeg var liten, kledde jeg meg ut som en gammel kjerring, mens en kompis kom med beige kjeldress, svart brylhår og hitlerbart. Dette burde også vært lov i dag, sammen med blackface, indianer, same, transe osv. Eller; det er jo lov, men fordømmelsen fra overfølsomme, politisk korrekte krenkefetisjister vil falle enkelte for tungt at de dropper å kle seg som de vil.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:22 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:48 pm Jeg mener det er helt greit å kle se ut som indianer og greier ikke se noe rasistisk ved det
Det er fordi det ikke ér noe rasistisk over det. På et karneval da jeg var liten, kledde jeg meg ut som en gammel kjerring, mens en kompis kom med beige kjeldress, svart brylhår og hitlerbart. Dette burde også vært lov i dag, sammen med blackface, indianer, same, transe osv. Eller; det er jo lov, men fordømmelsen fra overfølsomme, politisk korrekte krenkefetisjister vil falle enkelte for tungt at de dropper å kle seg som de vil.
Ja, godt skrevet. For en gangs skyld er vi 100 prosent enig

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:19 pm Verste er at jeg ikke ville blitt overrasket om du mente det.
De fleste mener nok at dette kostymet er helt greit, noe det selvsagt også er.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mye av probelmet her er jo nettet og sosiale medier - her tas ting ut av settinger og blir blåst opp. Det er selvsagt helt uskyldig og morsom at Siv Jensen kledde seg som en indianerpike. Men vil man være vrang, vanskelig og sitter på den andre siden av jordkolden, så vil det alltid være noen som vil være litt forbannet - men skal man ta hensyn til det?

Blackface er de fleste nå enige om er feil - men den jevne nordmenn har knapt hørt om dette og kjenner ikke konteksten, og det vil således ikke være noe spesielt rart ved det. Skal man virkelig ta hensyn til en slags amerikansk kontekst her - hvis en revy på Smøla ønsker å parodere noen... Jeg synes ikke det.

Alt må ses og vurderes i kontekst. Denne forsvinner på nettet og ikke minst i sosiale medier.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

For å være på den trygge siden, så kan man kle seg ut som en regel. For på karneval kler man seg ut som regel.

Hedning

Legg inn av Hedning »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:55 pm
DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 6:48 pm Regner med Siv Jensen stiller? Artig tema. For meg er det noe grunnlegende å kunne fleipe med alle.
Hvor skal grensen gå her. Skal det ikke være lov for byfolk å gå i Fellskjøpets kjeldress ?
Ja, når det kommer til kostymer så mener jeg alt må være tillatt, men siden Solvang og NRK velger å kjøre debatt om dette, så er det jo tydelig at noen har sterke meninger om at det må innføres et slags kostymepoliti 😀

VG har kontaktet Antirasistisk Senter,så det politiet er vel på en måte her allerede.

Ikke all utkledning er innafor, så det kan være lurt å være litt varsom, mener Linda Tinuke Strandmyr. Hun er fungerende daglig leder ved Antirasistisk Senter.

– Unngå ethvert kostyme som tilhører noen andres kultur, eller å kle seg ut som en folkegruppe eller mennesker fra ulike land, sier Strandmyr.

Hele saken her:

https://www.vg.no/forbruker/i/oW90gj/di ... -halloween

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 7:24 pm Blackface er de fleste nå enige om er feil
Det tror jeg ikke. Men man er blitt fortalt i de siste årene at det er feil, og da kan det sikkert være en del som tror det. Men kontekst er selvsagt viktig her.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:20 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:19 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:17 pm
Artig kostyme
Verste er at jeg ikke ville blitt overrasket om du mente det.
Det er bare et kostyme. Det er en lek. Hva er så forferdelig med å kle seg ut og leke at man er noen andre?
Jeg vet at dette ikke er et genuint spørsmål. Jeg vet at du vet hvorfor blackface ikke er innafor. Jeg vet også at du synes det er gøy å være "edgy" og skape diskusjoner så jeg velger å ikke svare på dette. Skikkelig kul type, du!

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:22 pm
Dette burde også vært lov i dag, sammen med blackface, indianer, same, transe osv. Eller; det er jo lov, men fordømmelsen fra overfølsomme, politisk korrekte krenkefetisjister vil falle enkelte for tungt at de dropper å kle seg som de vil.
Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja. Godt å se en nyansert debatt rundt dette temaet.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:34 pm Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja.
Som alltid...

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:27 pm
DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 7:24 pm Blackface er de fleste nå enige om er feil
Det tror jeg ikke. Men man er blitt fortalt i de siste årene at det er feil, og da kan det sikkert være en del som tror det. Men kontekst er selvsagt viktig her.
Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»