Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Hedning

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Hedning »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 9:54 pm
DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:50 pm "Vi skal betemme hvem vi skal være" - hun samedama, hva i all verden tror hun er når hun snakker på vegner av alle samer?? Skremmende.
Jeg ser ikke på, men hva gjør en same i en debatt som handler om indianere? Høres litt rasistisk ut å lempe alle minoriteter opp i samme gryte, men det kan jo tenkes at jeg har gått glipp av noe.
Debatten handlet om å kle seg ut som minoriteter,etter dette oppslaget i VG som heldigvis skapte diskusjon.

https://www.vg.no/forbruker/i/oW90gj/di ... -halloween

Antirasistisk Senter har en liste over hva man ikke kan kle seg ut som i anledning Halloween.
Hun derfra som ramser opp denne listen presterer å si at man helst ikke bør kle seg ut som et menneske. Så da er jo liksom lista lagt. Da kan hvem som helst hyle om at de ikke vil bli "karikert". Altså så lenge man er et menneske. Men da er vel dyrevernorganisasjonene på banen neste år,og mener man ikke bør kle seg ut som dyr. Så kanskje ikke kle seg ut som noe fra dyreriket?
Holder man seg til mineralriket er man vel forholdsvis trygg?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Hedning skrev: tir nov 02, 2021 10:17 pm
SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 9:54 pm
DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:50 pm
[/quote

Hun derfra som ramser opp denne listen presterer å si at man helst ikke bør kle seg ut som et menneske.
Har sagt det før og sier det gjerne igjen, noen har for mye fritid.

Fredo86

Legg inn av Fredo86 »

South Park tok opp dette temaet for 15 år siden (2006) i en dobbeltepisode kalt Cartoon Wars, i kjølvannet av diskusjonen rundt Muhammed-tegningene. Poenget til skaperne Matt og Trevor var at enten må alt være lov å tulle med og parodiere, eller så er ingenting det. De spådde at vi snart ville komme til et punkt der ingenting var greit lenger. Denne dobbeltepisoden har hjemsøkt meg de siste 15 årene mens jeg har sett Generation Snowflake vokse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cartoon_Wars_Part_I

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fredo86 skrev: tir nov 02, 2021 10:34 pm Poenget til skaperne Matt og Trevor var at enten må alt være lov å tulle med og parodiere, eller så er ingenting det. De spådde at vi snart ville komme til et punkt der ingenting var greit lenger. Denne dobbeltepisoden har hjemsøkt meg de siste 15 årene mens jeg har sett Generation Snowflake vokse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cartoon_Wars_Part_I
Håper å leve noen år til slik at man ser hvordan det egentlig går med dem og hvordan barna deres blir.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 10:07 pm
SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 9:53 pm
Hvorfor er det et hederlig unntak?
Hvem skal bestemme hvilke unntak som er hederlige og hvilke som ikke er det?
Fordi det eksplisitt gjøres klart at det Downey Jr's karakter gjør er ekstremt tonedøvt. Det er ikke til i misforstå. Du har en svart skuespiller som påpeker absurditeten ved det gjennom hele filmen.

Ingen og alle. Det finnes ikke noe humorpoliti her. Så selv om jeg mener at Downey Jr's karakter er innafor, finnes det sikkert også mange som er uenig med meg. Det er helt greit. Man kommer heller ikke til å komme frem til noen konsensus her, men det er ikke dermed sagt at det ikke er verdt å diskutere det - så fremt ikke folk skal gjøre seg dumme og late som at det ikke finnes noen åpenbare forskjeller mellom det å bruke blackface og å kle seg ut som politi liksom.
Jeg tror ikke det er noen som mener at det ikke er forskjell på de to tingene. Alle vet nok at det vil komme reaksjoner på blackface, uansett om de selv mener det er berettiget eller ikke. Det egentlige spørsmålet er jo om det bør være forskjell på de to tingene?

Den vestlige verden er forvirret, og full av paradokser. Vi snakker i det uendelige om individuell frihet, men vi har aldri vært under mer press for konformitet. Våre bedriftsledere beskriver seg selv som kapitalister, men de fleste er bedriftsansatte og finansspekulanter. Vi kaller våre regjeringer demokratier, men få av oss deltar i politikk. Vi klager med rette over inngripende myndigheter; men våre juridiske, utdanningsmessige, økonomiske, sosiale, kulturelle og lovgivende systemer forvitrer.

Alle disse problemene er i stor grad et resultat av vår blinde tro på verdien av fornuft. I løpet av de siste 400 årene har våre "rasjonelle eliter" gjort det moderne vesten om til en enorm og uforståelig retningsløs maskin, drevet av prosessinnstilte eksperter, hvis sekt av vitenskapelig ledelse mangler både fornuft og moral. Om det så er i politikk, kunst, næringsliv, militæret, underholdning, vitenskap, finans, akademia eller journalistikk, deler disse ekspertene samme syn og metoder. Resultatet er en sivilisasjon med enorm teknologisk kraft hvis vanlige borgere i økende grad blir ekskludert fra beslutningsprosessen.

Problemet er at fornuften alene ikke kan hindre varierende idéer og verdier, som på egen hånd kan være fornuftige, å havne i konflikt med hverandre. Og når det skjer kan ikke fornuften avgjøre hvilke idéer og verdier som skal ta presedens over de andre. I tillegg skjer endringene i samfunnet så fort at menneskeheten ikke klarer å tilpasse seg fort nok lenger, og minst av alt med bruk av fornuft. Hvordan skal vi egentlig tilpasse oss multikultur, for eksempel? I mitt hode blir det fornuftige svaret like spilleregler for alle og toleranse ovenfor hverandre. Men det som fornuften ikke kan løse i en slik situasjon er om vi skal tillate shariadomstoler for muslimer i et vestlig land, eller om vi skal tolerere det intolerante. For det er jo det som blir den uunngåelige konsekvensen dersom man strekker logikken fullt ut. Alternativet er en eller annen form for diskriminering. For eksempel er det en form for diskriminasjon å si til svarte at de ikke kan være rasister, enten fordi de er historisk undertrykket eller at de ikke har makt. Det er diskriminering av dem fordi man har en a priori oppfatning av dem som offere som ikke er i stand til å være likestilt med oss og spille på lag med våre regler.

For å gjengi det postmoderne perspektivet; "Det finnes ingen sannheter, bare tolkninger". Enten så er det sant, i hvilket tilfelle det ikke er sant, fordi det ikke finnes sannhet. Eller så er det usant. Men for de som fortsatt lever etter dette begrepet, som faktisk er en god del, så ser det ut som at deres tolkninger aldri lar tvilen komme andre folk til gode. Man tolker alt i verste mening. Dette er de samme folkene som har en tendens til å si at "intensjoner ikke betyr noe". På den måten kan en tilgi Robert Downey Jr. fordi han har alle de rette holdningene, men ikke en fra høyresiden dersom han - i beste mening - hadde gjort akkurat det samme.

Du har rett i at det ikke vil bli noen konsensus om dette. Kanskje det er for det beste.
Men dersom man allikevel vil forsøke å nærme seg et slags kompromiss i det minste, så mener jeg at det første man bør arbeide for er tillitt til hverandre. Det virker dog umulig i disse dager. Det andre er tilgivelse, at det finnes en vei tilbake fra ekskommunikasjon, dersom man først har gjort noe galt. Det virker å være mangelvare på det også i dagens samfunn. Kanskje Foucault hadde rett tross alt, i at alt til syvende og sist handler om makt.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Fredo86 skrev: tir nov 02, 2021 10:34 pm South Park tok opp dette temaet for 15 år siden (2006) i en dobbeltepisode kalt Cartoon Wars, i kjølvannet av diskusjonen rundt Muhammed-tegningene. Poenget til skaperne Matt og Trevor var at enten må alt være lov å tulle med og parodiere, eller så er ingenting det. De spådde at vi snart ville komme til et punkt der ingenting var greit lenger. Denne dobbeltepisoden har hjemsøkt meg de siste 15 årene mens jeg har sett Generation Snowflake vokse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cartoon_Wars_Part_I
Trey* og Matt. Ja, men så har de også gjort det klart at kontekst og utførelse er nøkkelen her. Det er ikke sånn at de står på barrikadene for at alle skal kunne gå i blackface hele tiden eller at de synes det er så jævla morsomt. Lat humor er det verste de vet.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 10:40 pm
Jeg tror ikke det er noen som mener at det ikke er forskjell på de to tingene. Alle vet nok at det vil komme reaksjoner på blackface, uansett om de selv mener det er berettiget eller ikke. Det egentlige spørsmålet er jo om det bør være forskjell på de to tingene?

Du har rett i at det ikke vil bli noen konsensus om dette. Kanskje det er for det beste.
Men dersom man allikevel vil forsøke å nærme seg et slags kompromiss i det minste, så mener jeg at det første man bør arbeide for er tillitt til hverandre. Det virker dog umulig i disse dager. Det andre er tilgivelse, at det finnes en vei tilbake fra ekskommunikasjon, dersom man først har gjort noe galt. Det virker å være mangelvare på det også i dagens samfunn. Kanskje Foucault hadde rett tross alt, i at alt til syvende og sist handler om makt.
Godt innlegg! Takk for det. Begynner å bli litt sent så tar det ikke punktvis, men det jeg tror vi landet på sist vi diskuterte dette da Ramm hadde noen greier under OL i Tokyo, er at vi fundamentalt er enige i at det er ekstremt viktig for et multikulturelt samfunn å ha tillitt til hverandre og at man skal handle i god tro. Der vi skilles er nok hvordan det ser ut i dag og hvordan man skal komme seg dit. Og bare for å svare på det første helt til sist, nei, det bør ikke være noen forskjell på det, men det er det - og der er vi nok uenige, som er helt fair.

Nattaklem.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 10:04 pm Denne samiske kvinnen i debatten var jo helt forferdelig. Fullstendig på bærtur. Han Subjekt redaktøren var dyktig
De som er enige med meg er dyktige, de som er uenige med meg er dårlige. Flott nivå. :)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 10:04 pm Denne samiske kvinnen i debatten var jo helt forferdelig. Fullstendig på bærtur. Han Subjekt redaktøren var dyktig
Den minst troverdige samen jeg noen gang har sett, men VM-mester i å bli krenket.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 7:41 pm
Hedning skrev: tir nov 02, 2021 7:25 pm
Ikke all utkledning er innafor, så det kan være lurt å være litt varsom, mener Linda Tinuke Strandmyr. Hun er fungerende daglig leder ved Antirasistisk Senter.

– Unngå ethvert kostyme som tilhører noen andres kultur, eller å kle seg ut som en folkegruppe eller mennesker fra ulike land, sier Strandmyr.
Ok. Men da bør ikke sør-amerikanere, afrikanere, europeere eller asiater få lov til å ha på seg converse sko eller calvin klein indertøy heller. Og ingen innvandrere skal få adgang til Hennes&Mauritz, med mindre det er svensker.
Og hvis jeg ser noen med antydning til brunfarge eller skeive øyer som bruker bunad, så skal jeg føle meg ekstra krenket.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Garindan skrev: ons nov 03, 2021 3:34 am
SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 7:41 pm
Hedning skrev: tir nov 02, 2021 7:25 pm
Ikke all utkledning er innafor, så det kan være lurt å være litt varsom, mener Linda Tinuke Strandmyr. Hun er fungerende daglig leder ved Antirasistisk Senter.

– Unngå ethvert kostyme som tilhører noen andres kultur, eller å kle seg ut som en folkegruppe eller mennesker fra ulike land, sier Strandmyr.
Ok. Men da bør ikke sør-amerikanere, afrikanere, europeere eller asiater få lov til å ha på seg converse sko eller calvin klein indertøy heller. Og ingen innvandrere skal få adgang til Hennes&Mauritz, med mindre det er svensker.
Og hvis jeg ser noen med antydning til brunfarge eller skeive øyer som bruker bunad, så skal jeg føle meg ekstra krenket.
Bunadparodi på karneval?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Men er virkelig indianere krenket over indianerkostyme, eller er det «antirasister» som er krenket på deres vegne?
Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:46 pm Uansett om det er greit eller ikke, så er det utrolig at det er slikt som dette som skal diskuteres i beste sendetid på statskanalen, mtp alt annet som skjer både innenlands og utenlands.
Viser bare at her i lille fredelige Norge lager man "problemer" ut av ingenting. La folk kle seg ut i indianerdrakt, cowboyklær, farge ansiktet og ta på seg afro-parykk e.l. Noen blir uansett liksom "krenket" eller blir krenket på andres vegne fordi de tror at disse er "krenket".. For en gal verden. Som en sa her; like greit å forby all kostymer.
Og tenk om noen skulle iført seg et Spøkelseskladden-kostyme.. Da hadde nok noen blitt "krenket" igjen..

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Choi følger opp gårsdagens debatt med en god kronikk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... -som-helst

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Når et indianerkostyme skaper reaksjoner - da er man på ville veier.

Baldor

Legg inn av Baldor »

Det meste er gangbart når det gjelder kostymer. Grensen går vel ved graden av avkledning. F.eks. er det noen indianerstammer i Amazonas så går nesten nakne.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Klodrik skrev: ons nov 03, 2021 1:38 pm Choi følger opp gårsdagens debatt med en god kronikk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... -som-helst
Ja - endelig en som tenker klart og tydelig her. Det setter jo også skapet på plass. Men man må være klar over at det er veldig mange i verden og i Norge som skaffer seg et godt levebrød på mye av dette området...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 3:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.
Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 3:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.
Jeg har ( heldigvis ikke alene ) vært steder, hvor etterkommere av afrikanske slaver bor. Hatet mot hvite, var både synlig og hørlig. Det er tydelig, at det skal mer enn generasjons-skifter til, før vi alle kan leve i fredelig samkvem. Mitt forrige innlegg her om menn som kvinner, var bare et forsøk på å sette dette hele med å kle seg ut, på spissen. Så kan en få seg til å stille spørsmålet, om hva neste "krenke-greia" blir? :roll:

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ormen den lange skrev: ons nov 03, 2021 5:45 pm
Jeg har ( heldigvis ikke alene ) vært steder, hvor etterkommere av afrikanske slaver bor. Hatet mot hvite, var både synlig og hørlig.
Tja, ta deg en tur til landene i Vest-Afrika der det også bor etterkommere av slaver. Men de hater bare arabere pga at de holder slaver ennå..

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.
Da noterer jeg meg at parykk "og alt" er fyfy, mens klær er ok. Men det går stikk i mot ekspertene på Debatten som mente man kun kunne kle seg som folk i sin egen etniske gruppe...? Vanskelig å bli klok på dette.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LeSorcier skrev: ons nov 03, 2021 2:12 pm Når et indianerkostyme skaper reaksjoner - da er man på ville veier.
På ville veier har man vært i årevis nå.

Vill, villere Villaveien.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 8:13 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.
Da noterer jeg meg at parykk "og alt" er fyfy, mens klær er ok. Men det går stikk i mot ekspertene på Debatten som mente man kun kunne kle seg som folk i sin egen etniske gruppe...? Vanskelig å bli klok på dette.
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Tråden handler om kostymer, og da hører hår, hudfarge og evt. krigsmaling med.
Du kan jo ikle deg afroparykk og male blackface neste gang som et forsøkseksperiment på denne påståtte overbærenheten du hevdet. Som dette;
http://america.aljazeera.com/content/aj ... 062414.jpg

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
anbessa skrev: ons nov 03, 2021 8:13 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Det gjør vel vanligvis ikke afrikanere heller når de har kommet seg til siviliserte land, men noen freaks er det jo.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 8:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.
Vi trenger vel ikke komplisere dette.
Det er fargerike tradisjonsplagg for kvinner og menn. Menn i side i kjortler. f.eks. Det ser man også i Norge når de skal "pynte" seg.
Dette blir en avsporing i forhold til kostyme og "krenkelse".

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Er indianerkostyme greit?
Pil og bue er visst ikke innafor.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 9:19 pm
pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 8:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.
Vi trenger vel ikke komplisere dette.
Det er fargerike tradisjonsplagg for kvinner og menn. Menn i side i kjortler. f.eks. Det ser man også i Norge når de skal "pynte" seg.
Dette blir en avsporing i forhold til kostyme og "krenkelse".
Neida, men det er vel ikke noe galt med at hvite kan ta på seg fargerike tradisjonsplagg? Menn i side kjortler ser man mange av i Oslo, spesielt på Grønland og Tøyen. Og de er ikke fra Afrika..

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg ville være utkledd som indianer som barn fordi jeg synes det var kult, ikke fordi jeg så ned på etniske amerikanere eller hadde noe ønske om å latterliggjøre de.

Slik tror jeg det er for barn flest som ønsker å være kledd ut slik, de er fascinerte av en annen kultur. Det er jo akkurat det motsatte av det som hevdes fra Antirasistisk senter osv.

De lettkrenkede får pga sosiale media sette agenda altfor mye.
Sist redigert av Ka9nen den ons nov 03, 2021 9:30 pm, redigert 2 ganger totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»