Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Gårdsdattra

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 12:31 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer
Det var da det da jeg var barn. Jeg kledde meg ut som indianer flere ganger, fordi jeg synes det var kjempekult. Ikke fordi noen ønsket å fremme rasisme ovenfor native americans. Man skulle altså ta det som et kompliment at barn ønsker å kle seg ut som indianere. Dersom barna hadde synes at indianere var teit eller "tragisk" så hadde de ikke ville kle seg ut som indianere.

Jeg kledde meg aldri ut som same, men om noen barn gjør det så er det antagelig fordi de har sett eller møtt noen tøffe samer i sitt liv og ønsker å være som dem en liten stund.

Hvorfor er det så galt?

Selvfølgelig er det galt å definere urfolks folkedrakter for å være karnevalskostymer. Kan du tenke deg hvor nedverdigende dette er, sånn egentlig?
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader? Og du, ikke skyv barna foran deg, det er uansett de voksne som velger for barna, eller lar de få lov.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Ka9nen skrev: ons nov 03, 2021 9:54 pm

VOLD OG RASISME

Jeg som trodde det var snakk om at barn kunne gå i indianerkostyme på halloween... Så var det visst egentlig snakk om voldelig rasisme!
Her snakker vi virkelig plott-tvist altså!

Også selvsagt: en konklusjon på at vi har "strukturell rasisme" i Norge. I en debatt som handler om å kle seg ut til halloween :lol: :lol: . Tullebegrepet fra USA er importert til Norge også, som vanlig uten noe som minner om dokumentasjon.



Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer eller at samekofta er det? Og når det kommer til hallowen så har du misforstått hva den handler om. Ta et søk på nettet og du vil finne at dette er ikke dagen for karneval,

Nå angrer jeg på at jeg ikke kledde ut ungene mine i en karikatur av vest-telemarksbunad eller hardangerdrakt da de var små og skulle på karneval. Men det kan komme av at jeg er oppdratt til å vise folkeskikk og respekt.
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.

Det er mer ekstremt å omtale sametingspresidenten som "hun samekvinnen på debatten" Ekstremt respektløst, faktisk. Like respektløst som å degradere samekofta til å være et karnevalskostyme..

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 12:31 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am
Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader?
Visst gjøres det over en lav sko, det kalles festdrakter.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Selvfølgelig er det galt å definere urfolks folkedrakter for å være karnevalskostymer. Kan du tenke deg hvor nedverdigende dette er, sånn egentlig?
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader? Og du, ikke skyv barna foran deg, det er uansett de voksne som velger for barna, eller lar de få lov.
Jeg valgte selv å kle meg ut som indianer, fordi jeg synes det var tøft. Ikke fordi jeg eller foreldrene mine ønsket å være "nedverdigende ovenfor urfolk".

Det er helt utrolig hva du klarer å lire ut av deg, men samtidig er det vel dessverre den tiden vi lever i. Folk klarer å la seg krenke over absolutt alt

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

kytec skrev: fre nov 05, 2021 8:39 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 12:31 am

Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader?
Visst gjøres det over en lav sko, det kalles festdrakter.
Tommel sendes i posten. Sleng så på alle disse på sentrale Østland som går med en bunad som har gått arv og lirer ut av seg "jei trur at oldemora mi eller tippoldemora mi kom fra Valdres eller Hardanger eller noe sånn" eller "Jei har alltid hatt lyst på bunad, så valget (med tillært Østfold-L) stod mellom Vest-Telemarksbunad eller Hallingdalsbunad fordi jei synes de er fine."

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: fre nov 05, 2021 8:18 am
pfrog567 skrev: fre nov 05, 2021 12:50 am
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.
Og dette snakket om at nordmenn og samer snart må "forsones" er da bare tøv. For samene legger opp til det selv med bl.a. slike uttalelser: "Jeg er ikke fra Norge, men fra Sameland." Vel, vel..
Hun dama gjentok poenget med at de må "få lov til å være samer" osv gjentatte ganger...
Er det egentlig noen som nekter dem det?
Hvem er det egentlig som undertrykker samene?
Jeg har nå bestandig sett på samer i Norge som nordmenn, noe folk flest gjør tenker jeg. Men enkelte av de fremstiller seg som "ofre" for "undertrykking".. Mens samer flest har nok med sitt uten å henge seg opp i dette.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: fre nov 05, 2021 9:09 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:32 pm
Selvfølgelig er det galt å definere urfolks folkedrakter for å være karnevalskostymer. Kan du tenke deg hvor nedverdigende dette er, sånn egentlig?
Har du tenkt over at ingen har kommet på tanken å lage karnevalskostymer av bunader? Og du, ikke skyv barna foran deg, det er uansett de voksne som velger for barna, eller lar de få lov.
Jeg valgte selv å kle meg ut som indianer, fordi jeg synes det var tøft. Ikke fordi jeg eller foreldrene mine ønsket å være "nedverdigende ovenfor urfolk".

Det er helt utrolig hva du klarer å lire ut av deg, men samtidig er det vel dessverre den tiden vi lever i. Folk klarer å la seg krenke over absolutt alt

Poenget er at foreldrene dine ga deg lov til dette. Og samtidig lærte deg at urfolks folkedrakter passer som kostymer på karneval. Og du klarer ikke å ta avstand fra dette i dag når vi vet bedre enn det folk gjorde i din barndom. Den gangen samer følte skam over og være same. Samme skammen som Amerikas urfolk har kjent på. Nå er dette snudd, takket være de unge urfolk.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

silkyglenjohnson skrev: fre nov 05, 2021 2:27 pm Tror vi bare får slå oss til ro med at vi er litt forskjellige når det kommer til hva vi synes er ok og ikke ok, og så synes jeg det er greit å gå rundt og irritere seg. Gjør det 80% av tiden min i hvert fall.

God helg. Klem.
Det gikk plutselig opp for meg at du er en av disse crypto-leftists, som Kacsynski skrev om. :)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 9:46 pm Poenget er at foreldrene dine ga deg lov til dette. Og samtidig lærte deg at urfolks folkedrakter passer som kostymer på karneval. Og du klarer ikke å ta avstand fra dette i dag
Det er et fåtall som gidder å ta avstand fra dette. Men dere som gjør det, lager jo et satans spatekkel slik at det virker som om dette er et virkelig problem vi sliter med i dag. Sannheten er vel mer at vi i dag sliter med høylytte PK-fetisjister som dere.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 10:32 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 9:46 pm Poenget er at foreldrene dine ga deg lov til dette. Og samtidig lærte deg at urfolks folkedrakter passer som kostymer på karneval. Og du klarer ikke å ta avstand fra dette i dag
Det er et fåtall som gidder å ta avstand fra dette. Men dere som gjør det, lager jo et satans spatekkel slik at det virker som om dette er et virkelig problem vi sliter med i dag. Sannheten er vel mer at vi i dag sliter med høylytte PK-fetisjister som dere.


gså e
Jaja jeg vet at storkammeret i høyesterett er et mindretall i den store sammenhengen, men å få medhold der i at samisk kulturutøvelse er verdt å ta vare på regner jeg med at også gjelder kofta. Eller mener du at storkammeret i høyesterett også er PK-fetisjister?
Sist redigert av Gårdsdattra den fre nov 05, 2021 11:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:03 pm Jaja jeg vet at storkammeret i høyesterett er et mindretall i den store sammenhengen, men å få medhold der i at samisk kulturutøvelse er verdt å ta vare på regner jeg med at også gjelder kofta.
Du må nesten omformulere dette tilsvaret litt...

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

En ting: Er det galt å si stamme? Bare merket at når han presenterte ixxxxner dama, så ble sagt navnet på stammen og så "-samfunnet" etter det. Tolket det som at man ikke skal si stamme lenger.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Interessert skrev: fre nov 05, 2021 11:18 pm En ting: Er det galt å si stamme?
Du må nesten spørre Bestemor Duck her, som er mer inne på slikt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:16 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:03 pm Jaja jeg vet at storkammeret i høyesterett er et mindretall i den store sammenhengen, men å få medhold der i at samisk kulturutøvelse er verdt å ta vare på regner jeg med at også gjelder kofta.
Du må nesten omformulere dette tilsvaret litt...


Nei, jeg tror ikke det er nødvendig.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:24 pm Nei, jeg tror ikke det er nødvendig.
Jo, som motdebattant så mener jeg det er nødvendig at du tydeliggjør motsvaret ditt. Men "gidder" du ikke så fair enough...

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 8:36 pm
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 12:16 am
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 12:05 am




Jeg vet ikke hvorfor du mener indianerdrakter er karnevalskostymer eller at samekofta er det? Og når det kommer til hallowen så har du misforstått hva den handler om. Ta et søk på nettet og du vil finne at dette er ikke dagen for karneval,

Nå angrer jeg på at jeg ikke kledde ut ungene mine i en karikatur av vest-telemarksbunad eller hardangerdrakt da de var små og skulle på karneval. Men det kan komme av at jeg er oppdratt til å vise folkeskikk og respekt.
Det som er ekstremt idiotisk og spinnvilt er at denne samekvinnen på debatten føler seg krenket hvis et barn går i en samekofte og ikke har litt sameblod i seg.

Det er mer ekstremt å omtale sametingspresidenten som "hun samekvinnen på debatten" Ekstremt respektløst, faktisk. Like respektløst som å degradere samekofta til å være et karnevalskostyme..
Hun er da en samekvinne, så hvorfor er det da respektløst å omtale henne som noe hun faktisk er? Gir ingen mening. Uansett. Hvis et barn synes samekoften er et kult plagg og vil kle det på seg, så er det bare sykt spinnvilt at en voksen samekvinne blir krenket av det bare fordi barnet ikke har sameblod i seg. Hun bør virkelig finne mer fornuftige ting å bruke tiden sin på.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 11:33 pm Hun er da en samekvinne, så hvorfor er det da respektløst å omtale henne som noe hun faktisk er?
Gaardsdattra er på ville veier. Samekvinne på samisk er sámenisu, og er godt brukt både fra samer og ikke-samer. Er visst kun Gaardsdattra som blir lei seg over slikt bruk i sin streben over å anvende PK-fetisjismen sin.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:40 pm
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 11:33 pm Hun er da en samekvinne, så hvorfor er det da respektløst å omtale henne som noe hun faktisk er?
Gaardsdattra er på ville veier. Samekvinne på samisk er sámenisu, og er godt brukt både fra samer og ikke-samer. Er visst kun Gaardsdattra som blir lei seg over slikt bruk i sin streben over å anvende PK-fetisjismen sin.
Ja, at hun synes at barn er fæle bare fordi de tar på seg et indianerkostyme blir for dumt 😀

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:29 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:24 pm Nei, jeg tror ikke det er nødvendig.
Jo, som motdebattant så mener jeg det er nødvendig at du tydeliggjør motsvaret ditt. Men "gidder" du ikke så fair enough...


Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta< Jeg vet ikke hvorfor du er en motdebatant i denne saken. Det burde være ganske klart for de fleste at også urfolk i likhet med oss andre får ha sin kultur i fred, og at storsamfunnet tar hensyn til det. Men nei, nå driver Fosen vind i motvind for å få en omkamp. Og nå etterlyser jeg noen argumenter for ditt syn, for ved ettergåelse så fant jeg ingen.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 11:33 pm Hun er da en samekvinne,
På den andre siden, så sier vi jo samkvinne, samejente og samegutt. Men samemann har jeg til gode å ha hørt. Da holder det liksom med same. Merkelig, men selvsagt ikke noe krenkende.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:29 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:24 pm Nei, jeg tror ikke det er nødvendig.
Jo, som motdebattant så mener jeg det er nødvendig at du tydeliggjør motsvaret ditt. Men "gidder" du ikke så fair enough...


Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta< Jeg vet ikke hvorfor du er en motdebatant i denne saken. Det burde være ganske klart for de fleste at også urfolk i likhet med oss andre får ha sin kultur i fred, og at storsamfunnet tar hensyn til det. Men nei, nå driver Fosen vind i motvind for å få en omkamp. Og nå etterlyser jeg noen argumenter for ditt syn, for ved ettergåelse så fant jeg ingen.
Ingen har nektet samer sin rett til kulturutøvelse. Vi synes det bare er rart at de blir krenka over at et ikke samisk barn synes samekofta er fin og lyst å ha den på på seg. Men du skjønner at de blir krenka av barns nysgjerrighet og utforskning på det området?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta.
Er det noen i det store vide verden som vil nekte samenes rett til sin kultur?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 9:46 pm
Poenget er at foreldrene dine ga deg lov til dette. Og samtidig lærte deg at urfolks folkedrakter passer som kostymer på karneval.
Hvorfor passer det ikke?

Og er det noen forskjell på å kle seg ut som indianer eller cowboy i den sammenheng? Er det ene galt mens det andre ikke er det?
Sist redigert av Ka9nen den lør nov 06, 2021 12:06 am, redigert 2 ganger totalt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:58 pm
Gårdsdattra skrev: fre nov 05, 2021 11:53 pm
Jeg vet ikke hva du mener bør slåes fast, men det kan være høyesteretts dommen for ca fjorten dager siden. Da sa høyesteretts storkammer fast at samer har rett til sin kulturutøvelse, og jeg regner med at dette også gjelder kofta.
Er det noen i det store vide verden som vil nekte samenes rett til sin kultur?



Ja og nå sist, Fosen Vind

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Knaberaps skrev: lør nov 06, 2021 12:15 am
Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?
Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot

Dog, dommen hun viste til viser på ingen måte det hun hevder den gjør :lol: Selfølgelig er alle enige i at ingen skal nekte noen å utøve kulturen sin. Og du har selvsagt objektivt sett rett i at de ikke blir forhindret i å utøve den fordi andre kler seg slik også.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Knaberaps skrev: fre nov 05, 2021 11:55 pm
Kul_Djevel skrev: fre nov 05, 2021 11:33 pm Hun er da en samekvinne,
På den andre siden, så sier vi jo samkvinne, samejente og samegutt. Men samemann har jeg til gode å ha hørt. Da holder det liksom med same. Merkelig, men selvsagt ikke noe krenkende.
På den annen side har man (eller i alle fall hadde man) froskemann, ikke froskekvinne, froskegutt eller froskejente.

Eller transfrosk, ikke binær-frosk osv for den del.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Ka9nen skrev: lør nov 06, 2021 1:05 am
Knaberaps skrev: lør nov 06, 2021 12:15 am
Gårdsdattra skrev: lør nov 06, 2021 12:05 am Ja og nå sist, Fosen Vind
Debatten dreier seg om samenes klesplagg. Hvordan kan andres bruk av disse forhindre samene kulturen sin?
Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot

Dog, dommen hun viste til viser på ingen måte det hun hevder den gjør :lol: Selfølgelig er alle enige i at ingen skal nekte noen å utøve kulturen sin. Og du har selvsagt objektivt sett rett i at de ikke blir forhindret i å utøve den fordi andre kler seg slik også.
Krenke-samfunnet og løvbladgenerasjonen kan ikke få vinne, så enkelt er det.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Ka9nen skrev: lør nov 06, 2021 1:05 am Det verste er at Gårdsdattera kun sier det som er "inn i tiden å si" dessverre. Galskapen har fått slå rot
Det er vel enklest å slå seg i hop med de mest høyrøstede uten å reflektere over hva som forfektes. Det er vel mer eller mindre de høyreøstedes grunnpilarer. Så kan vi takke hvem vi vil for at de fleste ikke velger den enkleste veien.

Tomica

Legg inn av Tomica »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit. Når jeg var barn, så kledde vi oss ut som indianer og cowboy. Idag er det tydeligvis kun greit å kle seg ut som cowboy, da noen surrete hoder mener at å kle seg ut som indianer blir for rasistisk eller noe.....

Og det blir rett og slett for dumt.

Men vi får følge debatten på NRK ikveld og se om vi blir noe klokere
De fleste velger vel sitt kostyme fordi de synes at det er fint/kult/skummelt, og ikke for å gjøre narr av noen. Det blir for dumt å sammenligne med blackface for hundre år siden f. eks. som mange gjør. Og det er vel nettopp det det bunner i, at før så malte noen hvite seg for å se ut som "svarte" for å gjøre narr. Det lar seg ikke nødvendigvis overføre til dagens Norge og de som går på Halloween-fester i dag.

Uttrykket kulturell apropriasjon er noe forbaska tull. "Vestlig" kultur sprer seg verden rundt, og det er helt greit, men "østlig" eller "sørlig" kultur skal forbeholdes "de brune". Det skal vi f*** ikke ha noe av her.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»