Situasjonen i Ukraina

Låst
Number4

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Number4 »


DennisB

Legg inn av DennisB »

Falcon skrev: lør sep 24, 2022 12:30 pm

nydelig, høy moral
Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.

Number4

Legg inn av Number4 »


b0lle

Legg inn av b0lle »

DennisB skrev: lør sep 24, 2022 12:47 pm
Falcon skrev: lør sep 24, 2022 12:30 pm

nydelig, høy moral
Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.
I starten av krigen når Zelensky nektet utreise for menn i en gitt alder så vi noen tilfeller der Ukrainerne var redde for å kjempe. Forståelig når man på dette tidspunktet så Russland som en klar overmakt. Nå er bildet totalt snudd og Russerne flykter for å unngå krig.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Noen tanker om hvordan dette går:

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Verdt å merke seg. Blir ikke overasket om neste konflikt blir i Tsjetsjenia, og nok et forsøk på løsrivelse.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ka9nen skrev: lør sep 24, 2022 12:38 pm
Karatel skrev: lør sep 24, 2022 12:21 pm
Det påstås at selv Gestapos tyske torturister ble forskrekket da det så den brutaliteten og sadismen deres norske medhjelpere utviste, når de torturerte norske motstandsfolk.
Rinnan-psykopatene står ikke noe tilbake for Gestapo eller russerne.
Hva er poenget med å slå fast det ? Rinnan gruppen utgjorde i prosent eller promille av den norske befolkning ? Jeg husker fra min oppvekst at det var noen gutter som likte å plage dyr, fugleunger og katter. En av de har sonet det meste av sitt voksne liv for vold og narkotika. En annen dømt for vold i nære relasjoner. En andel av ethvert folk er psykopater. Har lest diskusjonen over her, og som i mange andre diskusjoner om moral, kollektiv moral, sosialisering, arv og miljø, så defineres ikke sentrale ord og uttrykk. Hva er f eks ondskap ? Kan ikke diskutere om mennesket eller en kultur eller samling mennesker er onde før begrepet defineres. Er egoisme ondskap ? Er brutalitet ondskap hvis alternativet er døden for deg ?

Russerne ligger 200 år bak oss minst i forhold til kollektiv moral. Jeg har skrevet det før, men jeg tror ikke 20 000 nordmenn i en hær hadde gått inn i Sverige og skutt St Holm i fillebiter. Kanskje på 17 - 1800 tallet, men ikke i dag. Vår sivilisasjon har gått fremover. Russerne har stått på stedet hvil. At enkelt nordmenn (psykopater) i en presset situasjon i krig - dødsangst, lite mat, lite søvn, inntak alkohol, gruppepress - kunne voldtatt, torturert og henrettet, ja, men at samlede norske styrker som et moralsk snitt av den norske befolkning kunne terrorbombet St Holm i 2022 ? Nei det tror jeg ikke. Det russiske synet på toleranse (homser, mørkhudede), menneskeverd, sannhet osv - kollektivt sett - er primitivt. Ingen regel uten unntak, men den kollektive moral i Russland er åpenbart fjernt fra Skandinavia. I betydning langt verre, men det er selvfølgelig onde nordmenn og mange flotte russere på individnivå.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

missChance skrev: lør sep 24, 2022 1:56 pm
Så enkelt er det faktisk.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 9:23 am Partiell mobilisering!? Hva tror dere om det? Er det en kamuflert løgn, da tegn tyder på full mobilisering? (youtube-bloggere og vitner)
Bør også vesten følge opp med egen mobilisering eller i det minste pusse støv av planene?
Hvor mange mann har vi våpen og klær til tror du?

startelver

Legg inn av startelver »


Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Karatel skrev: lør sep 24, 2022 12:21 pm Det påstås at selv Gestapos tyske torturister ble forskrekket da det så den brutaliteten og sadismen deres norske medhjelpere utviste, når de torturerte norske motstandsfolk.
Gestapo var en del av SIPO, som besto av ideologisk motiverte nazist- bøller. Tror ikke de sto noe tilbake for Rinnan.

Andre deler av SIPO besto av "profesjonelle", som mente at man burde bruke tortur på en mer fagmessig og systematisk måte. Når de mer utdannede SIPO folkene torturerte folk, foregikk det etter systematiske protokoller. Og de som utførte tortur hadde gjerne utdanning innen psykologi.

Det korrekte er nok at enkelte innen SIPO mente at Rinnan var meningsløst brutal.

William_S

Legg inn av William_S »

Fernandovonarb skrev: lør sep 24, 2022 2:00 pm Verdt å merke seg. Blir ikke overasket om neste konflikt blir i Tsjetsjenia, og nok et forsøk på løsrivelse.
Må huske på at Kardynov er en av de største Putin rævslikkerne i Russland som stort sett får operere ganske fritt med Sharia lovgiving. Det er et kraftig signal når selv han ikke ønsker den mobilsieringen. Tror faktisk den tsjetjenske befolkningen har tatt en stor andel av tapene i krigen og at Kadynov nok merker det brenner litt under han ja.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Garindan skrev: lør sep 24, 2022 2:19 pm
FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 9:23 am Partiell mobilisering!? Hva tror dere om det? Er det en kamuflert løgn, da tegn tyder på full mobilisering? (youtube-bloggere og vitner)
Bør også vesten følge opp med egen mobilisering eller i det minste pusse støv av planene?
Hvor mange mann har vi våpen og klær til tror du?
Slike tall sitter ikke jeg på. Men når vår store nabo i øst mobiliserer partielt eller, fullt som noen påstår, er det kanskje på tide å følge opp? Materielt sliter nok Putin også, men om 4-6 måneder kan det i teorien stå en nabo å banke på døra vår. Med veldig ondt i sinne. En nabo som dreper, plyndrer og voldtar helt til noen er i stand til å stoppe grusomhetene.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir det full mobilisering og Putin går helt bananas, så er NATO nødt til å krige selv, og vi får WW3.

Det høres kanskje spinnvilt ut, men vi har aldri vært nærmere.

Fago

Legg inn av Fago »

Karatel skrev: lør sep 24, 2022 8:41 am
startelver skrev: lør sep 24, 2022 8:18 am
Foucault skrev: lør sep 24, 2022 3:13 am Det hevdes til stadighet at Russlands beskyldninger om Ukrainsk nazisme kun er oppkonstruerte løgner uten rot i virkeligheten.
Er det virkelig tatt helt ut av løse lufta, eller er det en viss grad av sannhet bak?

Jeg tviler ikke på at Putin overdriver når det kommer til omfanget av denne påståtte nazismen og jeg forstår at han trolig bruker dette som et påskudd for invasjonen, men etter å ha lest endel saker på nett, fra perioden 2015-2018 må jeg si jeg blir ganske overrasket over de etablerte medienes totalt endrede omtale av Ukraina generelt og ukrainas nazister spesielt, etter at krigen brøt ut.

https://www.nrk.no/ytring/verden-sett-f ... 1.11933331

Det er såkalte nazister på begge sider, representert ved henholdsvis Azov og Wagner-gruppen.

Men dette har ingenting med krigen å gjøre. Bortsett fra at noen av de har kjempet i Crimea i 8 år allerede. Så kan du sikkert si at du finner noen bilder i media med noen av disse krigerne i kamper, og vips så har Putin en grunn han kan representere overfor russiske folk at vi kjemper mot nazister.

Han bruker ordet nazisme på en annen måte enn vi i vesten, han trekker inn presidenten som en av "nazistene" og da blir det bare en vits med tanke på han er av jødisk avstamning.
Hvordan bruker vi så ordet "nazisme" her i Vesten? At Putin kaller Zelenskyj nazist, er selvsagt helt idiotisk, at Ukraina er styrt av nazister og skal denazifiseres er også helt idiotisk.

Men også her i Vesten blir ordet "nazisme" brukt på en helt idiotisk måte. Å kalle Putin nazist er like idiotisk som å kalle Zelenskyj nazist, ingen av dem er nazister.

Her hos oss har "nazist" mistet sin mening og blitt et innholdsløst skjellsord som man helt historieløst slenger ut om alt ytterligående som man ikke liker.
Fascist og nazist er vel synonymer, og Putin er DEFINITIVT fascist!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 3:30 pm
Garindan skrev: lør sep 24, 2022 2:19 pm
FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 9:23 am Partiell mobilisering!? Hva tror dere om det? Er det en kamuflert løgn, da tegn tyder på full mobilisering? (youtube-bloggere og vitner)
Bør også vesten følge opp med egen mobilisering eller i det minste pusse støv av planene?
Hvor mange mann har vi våpen og klær til tror du?
Slike tall sitter ikke jeg på. Men når vår store nabo i øst mobiliserer partielt eller, fullt som noen påstår, er det kanskje på tide å følge opp? Materielt sliter nok Putin også, men om 4-6 måneder kan det i teorien stå en nabo å banke på døra vår. Med veldig ondt i sinne. En nabo som dreper, plyndrer og voldtar helt til noen er i stand til å stoppe grusomhetene.
Russland hadde fått grisebank om de prøvde seg på et NATO-land. Det vet de innmari godt. Så det er jeg ikke bekymret for.

Men vi kan jo alltids sende en en liten tanke til de som har vært mot norsk medlemskap i NATO. De går ekstremt stille i dørene for tiden.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Fago skrev: lør sep 24, 2022 3:34 pm

Fascist og nazist er vel synonymer, og Putin er DEFINITIVT fascist!
Overhodet ikke synonymer.
Musolinis fascisme var en ide om hvordan man skulle organisere samfunnet i korporative enheter: arbeidsgivere og -takere skulle samarbiede om najsonens storhet, en drøm om å vende tilbake til Italias storhet. Den hadde intet hat mot andre folkeslag eller grupper, så heller på andre som mindreverdige. Jødene eller roma ble ikke forfulgt, det skjedde i Italia først når tyskerne okumerte de nordlige delene i 1944.

Nazismen har først of fremst et hat mot andre, ser på andre grupper som mindreverdige og at et folk står over de andre. Nazismen har mindre av korporatisme, snakket riktignok om arbeiderne og lot som de brydde seg om dem, hvilket de i praksis ikke gjorde. Dette ligner meget på dagens Russland og når man ser på retotikken til Puter kan vi trygt kalle Putin nazist.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 3:36 pm
FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 3:30 pm
Garindan skrev: lør sep 24, 2022 2:19 pm

Hvor mange mann har vi våpen og klær til tror du?
Slike tall sitter ikke jeg på. Men når vår store nabo i øst mobiliserer partielt eller, fullt som noen påstår, er det kanskje på tide å følge opp? Materielt sliter nok Putin også, men om 4-6 måneder kan det i teorien stå en nabo å banke på døra vår. Med veldig ondt i sinne. En nabo som dreper, plyndrer og voldtar helt til noen er i stand til å stoppe grusomhetene.
Russland hadde fått grisebank om de prøvde seg på et NATO-land. Det vet de innmari godt. Så det er jeg ikke bekymret for.

Men vi kan jo alltids sende en en liten tanke til de som har vært mot norsk medlemskap i NATO. De går ekstremt stille i dørene for tiden.
De innvandringsliberale, olje-avviklende partiene ville også ha Norge ut av NATO. Så ja, de bør definitivt gå stille i dørene..

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Fago skrev: lør sep 24, 2022 3:34 pm Fascist og nazist er vel synonymer, og Putin er DEFINITIVT fascist!
Fascismen er i utgangspunket ikke antisemittisk, også jøder var med i Mussolinis fascistparti. Det var først da Mussolini allierte seg med Hitler han begynte å diskriminere jøder for å tekkes Hitler. Men så lenge Mussolini satt ved makten, nektet han å utlevere de italienske jødene til tyskerne. Tyskerne fikk ikke tak i de italienske jødene før etter at Mussolini var avsatt og Italia satt under tysk okkupasjon i september 1943.

Fago

Legg inn av Fago »

Karatel skrev: lør sep 24, 2022 11:17 am
PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 10:58 am Putin er mer nazi enn de han anklager for å være det. Der er det anklagene om Putins nazisme kommer fra. Han begynte dette kjøret.

Jeg er enig i at Putin ikke er nazist. Men han hadde støttet Hitler. Det kan det ikke herske mye tvil om når man ser alle de sammenfallende menigene og handlingene.

Ny-fascisme er vel en nærmere beskrivelse av Putins Russland.
Det at Putin har en forsvarsminister, Sergej Sjojgu, som er et resultat av det seksuelle forholdet mellom en ukrainsk kvinne og en tuvinsk mann, viser klart nok at Putin og Hitler har svært forskjellige meninger om mindreverdige raser, raseblanding, blodets renhet, sex mellom forskjellige raser osv.

At Putin skulle støtte Hitlers krav om tysk Lebensraum i øst, utrydddelse av jøder og andre etnisiteter, kan vi trygt se bort fra.

Men jeg er helt enig med deg i at Putins Russland er et fascistisk samfunn, skjønt jeg vil kalle det fascistoid.
Putlerfolk der borte sier at ukrainerne er undermennesker som må jages vestover, og territoriet deres skal overtas av russere. Hvor klart skal du ha det? Er teskje ikke nok?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

missChance skrev: lør sep 24, 2022 1:56 pm
En skikkelig krigsveteran, og slike som han er det mange av i Ukraina nå. Og til disse blir nå en haug av sylferske amatører, mot sin vilje, formelig kastet rett ut i krigen, rene, skjære blodbadet.

"We finished up with the 🇷🇺professional army, and now it’s time to defeat unprofessional" - Gen. Valerii Zaluzhny, a Commander-in-Chief of the Armed forces of Ukraine.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En stakkars russer flykter fra mobilisering i Russland og står i kø for å komme inn i Armenia. Hvem har skylden for at han må flykte? Jo Ukraina som gikk til krig mot Russland. Hva ønsker han? Alle ukrainere blir drept så han kan komme hjem igjen.

Bilde

Fago

Legg inn av Fago »

Karatel skrev: lør sep 24, 2022 4:02 pm
Fago skrev: lør sep 24, 2022 3:34 pm Fascist og nazist er vel synonymer, og Putin er DEFINITIVT fascist!
Fascismen er i utgangspunket ikke antisemittisk, også jøder var med i Mussolinis fascistparti. Det var først da Mussolini allierte seg med Hitler han begynte å diskriminere jøder for å tekkes Hitler. Men så lenge Mussolini satt ved makten, nektet han å utlevere de italienske jødene til tyskerne. Tyskerne fikk ikke tak i de italienske jødene før etter at Mussolini var avsatt og Italia satt under tysk okkupasjon i september 1943.
Det er bare jødebiten som evt. er forskjellig, alt annet er helt likt. Se hvordan ruzzerne behandler ukraiere.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Gaute65 skrev: lør sep 24, 2022 4:29 pm En stakkars russer flykter fra mobilisering i Russland og står i kø for å komme inn i Armenia. Hvem har skylden for at han må flykte? Jo Ukraina som gikk til krig mot Russland. Hva ønsker han? Alle ukrainere blir drept så han kan komme hjem igjen.

Bilde
Det er dette de er foret med. Løgner over en lav sko. Og det siste han sier, at han flykter for å ikke bli drept av de amerikanske homsene.. Det er USA som kjemper i Ukraina altså.

Jaja, da har vi lært noe nytt i dag også.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 3:36 pm
FjodorDVD skrev: lør sep 24, 2022 3:30 pm
Garindan skrev: lør sep 24, 2022 2:19 pm

Hvor mange mann har vi våpen og klær til tror du?
Slike tall sitter ikke jeg på. Men når vår store nabo i øst mobiliserer partielt eller, fullt som noen påstår, er det kanskje på tide å følge opp? Materielt sliter nok Putin også, men om 4-6 måneder kan det i teorien stå en nabo å banke på døra vår. Med veldig ondt i sinne. En nabo som dreper, plyndrer og voldtar helt til noen er i stand til å stoppe grusomhetene.
Russland hadde fått grisebank om de prøvde seg på et NATO-land. Det vet de innmari godt. Så det er jeg ikke bekymret for.

Men vi kan jo alltids sende en en liten tanke til de som har vært mot norsk medlemskap i NATO. De går ekstremt stille i dørene for tiden.
Kommentar til: «Det vet de så innmari godt.»
Om situasjonen internasjonalt var en statisk tilstand ville ikke jeg heller bekymret meg. Men nå for tiden endres bildet veldig fort. Det vet også russerne innmari godt. Men i det øyeblikk de tror de kan ta oss gjør de det bare fordi ingen er i stand til å stoppe dem. Jeg håper i hvert fall at de som har mobilisering som oppgave i forsvaret er litt bekymret.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gaute65 skrev: lør sep 24, 2022 4:29 pm En stakkars russer flykter fra mobilisering i Russland og står i kø for å komme inn i Armenia. Hvem har skylden for at han må flykte? Jo Ukraina som gikk til krig mot Russland. Hva ønsker han? Alle ukrainere blir drept så han kan komme hjem igjen.

Bilde
Det er så man ikke tror det er mulig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Fago skrev: lør sep 24, 2022 4:07 pm
Karatel skrev: lør sep 24, 2022 11:17 am
PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 10:58 am Putin er mer nazi enn de han anklager for å være det. Der er det anklagene om Putins nazisme kommer fra. Han begynte dette kjøret.

Jeg er enig i at Putin ikke er nazist. Men han hadde støttet Hitler. Det kan det ikke herske mye tvil om når man ser alle de sammenfallende menigene og handlingene.

Ny-fascisme er vel en nærmere beskrivelse av Putins Russland.
Det at Putin har en forsvarsminister, Sergej Sjojgu, som er et resultat av det seksuelle forholdet mellom en ukrainsk kvinne og en tuvinsk mann, viser klart nok at Putin og Hitler har svært forskjellige meninger om mindreverdige raser, raseblanding, blodets renhet, sex mellom forskjellige raser osv.

At Putin skulle støtte Hitlers krav om tysk Lebensraum i øst, utrydddelse av jøder og andre etnisiteter, kan vi trygt se bort fra.

Men jeg er helt enig med deg i at Putins Russland er et fascistisk samfunn, skjønt jeg vil kalle det fascistoid.
Putlerfolk der borte sier at ukrainerne er undermennesker som må jages vestover, og territoriet deres skal overtas av russere. Hvor klart skal du ha det? Er teskje ikke nok?
Etter den definisjonen på nazist var det nazister som oppdaget Amerika i 1492 og som i de påfølgende 500 år bygde og utviklet det moderne Amerika.

DennisB

Legg inn av DennisB »

PapaSmurf skrev: lør sep 24, 2022 4:38 pm
Gaute65 skrev: lør sep 24, 2022 4:29 pm En stakkars russer flykter fra mobilisering i Russland og står i kø for å komme inn i Armenia. Hvem har skylden for at han må flykte? Jo Ukraina som gikk til krig mot Russland. Hva ønsker han? Alle ukrainere blir drept så han kan komme hjem igjen.

Bilde
Det er så man ikke tror det er mulig.
Det blir en vanskelig jobb å skille ut hvilke unnalurere som har hjertet på riktig plass, og hvilke som ikke har det, som denne idioten.

Ikke en enkel sak å gi dem opphold i andre land, eller å ta dem inn som avhoppere. Her må man rett og slett luke bort ugresset.
Sist redigert av DennisB den lør sep 24, 2022 4:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

DennisB skrev: lør sep 24, 2022 4:37 pm
Gaute65 skrev: lør sep 24, 2022 4:29 pm En stakkars russer flykter fra mobilisering i Russland og står i kø for å komme inn i Armenia. Hvem har skylden for at han må flykte? Jo Ukraina som gikk til krig mot Russland. Hva ønsker han? Alle ukrainere blir drept så han kan komme hjem igjen.
► Show Spoiler
Det er dette de er foret med. Løgner over en lav sko. Og det siste han sier, at han flykter for å ikke bli drept av de amerikanske homsene.. Det er USA som kjemper i Ukraina altså.

Jaja, da har vi lært noe nytt i dag også.
Klart det er amerikanerne som kriger i Ukraina. Ukrainere er jo laverestående, enkle mennesker som ikke kan krige. Siden krigen går så dårlig for Russland kan det ikke være pga det ukrainske forsvaret, det må være amerikanerne Russland slåss i mot. Det er den eneste logiske forklaringen.


ps

Får håpe han har fjernet Z fra bilen sin, Georgia slipper ikke inn biler merket med Z.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»