Situasjonen i Ukraina

Låst
Hmm

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Hmm »

Jack_Daniels skrev: fre sep 30, 2022 7:45 am

At 16(!) HIMARS (og selvfølgelig diverse Howitzers etc) utjevnet dette er ganske utrolig - og fortellende om NATOs faktiske kapasitet. Tenk hva 16 til kan utrette.

Antallet er noe større hvis vi inkluderer M270 og MARS. Men ja, det er smått utrolig.

Men det er etterettningen som avgjør om man lykkes å bruke våpnene effektivt. NATO har brukbar kontroll på det meste som rører seg på russisk side, og kan gi eksakte koordianter og råd om hva som lønner seg å bruke ett missil på. NATO er overlegen Russland på absolutt alle områder og totalpakken med opplæring, teknolgi, etteretning, logistikk og mye annet gjør at forrskjellen er enorm. Ukraina får biter av dette, og det er tyedligvis nok.

Jeg tipper de ekstra 18 HIMARS kommer fordi Russland og Belarus planlegger ny offensiv i nord.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
PapaSmurf skrev: fre sep 30, 2022 12:10 am
DennisB skrev: tor sep 29, 2022 11:58 pm
Det er nettopp dette som er hva vi må satse på. Verden kan ikke gi etter for atomtrusler. Vi må ha samme holdning som mot terror. Ellers maler vi oss inn i et hjørne vi ikke kommer ut av, og vil ha dette gående helt til vi setter en stopper en gang i framtida.
Framtida er nå, det er nå vi må si stopp.
Hent riktig. Man kan fremstille det som om man i vesten har et valg. Men slik er det ikke. Det er Russland som har et valg. De kan velge å avslutte dette fredelig eller ufredelig. Alt Vesten kan gjøre er å støtte Ukraina og avvente hvordan Putin vil avslutte dette tøyset han har igangsatt.

Om NATO sier at «OK, for å unngå atomkrig velger vi å ofre Ukraina», da åpner man Pandoras eske.
Det vet de godt, og derfor står Vesten fjellstøtt og rakrygget og firer ikke en millimeter.

Spørsmålet nå er rett og slett: Hvor mye ønsker Putin å ofre? Hvor langt er han villig til å gå? Han kan jo ikke vinne. Men jaggu kan han tape og påføre hele verden stor smerte i fallet.
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den fre sep 30, 2022 9:15 am, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Solvgutt1 skrev: tor sep 29, 2022 11:24 pm
Karatel skrev: tor sep 29, 2022 11:22 pm
Solvgutt1 skrev: tor sep 29, 2022 11:14 pm
Mener du at russere er mentalt tilbakestående?
Så absolutt ikke, russere er ikke mentalt tilbakestående. De menneskene som mener at Jerusalem tilhører det landet som ikke skal nevnes her, er heller ikke mentalt tilbakestående.
Man er mentalt tilbakestående hvis man ikke forstår at disse områdene er internasjonalt anerkjent som ukrainske, ikke russiske. Russerne kan gjerne være uenig, men de må samtidig være mentalt tilbakestående hvis de tror at det funker sånn at land bare kan erklære landområder som deres, og så er de det.
Men har ikke det skjedd tidligere i historien? Mener på det var noen som mente Russland bare tok landområder pga historiske interesser. Og at Vesten ikke protesterte. Men det er kanskje langt tilbake i tid.

startelver

Legg inn av startelver »

AxelRudi skrev: fre sep 30, 2022 1:13 am
Smurfejonny skrev: fre sep 30, 2022 12:48 am Atomkrig blir det uansett. Når Putin anerkjenner de okkuperte områdene som russland vil det komme en atombombe innen kort tid. Putin vil si de kun forsvarer russland og håpe det gjør slik at NATO går inn med full styrke. Putin er all inn nå, enten går det eller så er det fullstendig katastrofe.
Jeg skjønner ikke den tankegangen. I mitt hode må da Putin gjøre alt han kan for å holde NATO utenfor, de klarer jo ikke engang å hanskes med Ukrainerne alene. NATO vil jo utslette det Russiske forsvaret i nåværende stand i løpet av uker. Det er ikke mulig for Russerne å vinne det.
NATO er allerede involvert, Ukraina hadde ikke hatt en sjanse uten vestlig våpenhjelp. Og Putin føler han kan bruke alle midler her, f.eks bruk av taktisk atomvåpen hvis noen angriper "russisk territorium" som nå plutselig ligger i Ukraina.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Jack_Daniels skrev: fre sep 30, 2022 7:57 am Ukrainske sivile forsøker å flykte fra de "annekterte" områdene. Russerne svarer med å bombe de. Forferdelige scener.

Tweeten er borte.
Samme som dette?
► Show Spoiler

startelver

Legg inn av startelver »


Jack

Legg inn av Jack »

missChance skrev: fre sep 30, 2022 9:16 am
Jack_Daniels skrev: fre sep 30, 2022 7:57 am Ukrainske sivile forsøker å flykte fra de "annekterte" områdene. Russerne svarer med å bombe de. Forferdelige scener.

Tweeten er borte.
Samme som dette?
► Show Spoiler
Yes.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
PapaSmurf skrev: fre sep 30, 2022 12:10 am

Hent riktig. Man kan fremstille det som om man i vesten har et valg. Men slik er det ikke. Det er Russland som har et valg. De kan velge å avslutte dette fredelig eller ufredelig. Alt Vesten kan gjøre er å støtte Ukraina og avvente hvordan Putin vil avslutte dette tøyset han har igangsatt.

Om NATO sier at «OK, for å unngå atomkrig velger vi å ofre Ukraina», da åpner man Pandoras eske.
Det vet de godt, og derfor står Vesten fjellstøtt og rakrygget og firer ikke en millimeter.

Spørsmålet nå er rett og slett: Hvor mye ønsker Putin å ofre? Hvor langt er han villig til å gå? Han kan jo ikke vinne. Men jaggu kan han tape og påføre hele verden stor smerte i fallet.
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Nesten så jeg håper han prøver, total utslettelse av ruZZland hadde vært en drøm.

fargerik

Legg inn av fargerik »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Alle vet da det.
Men alle vet også at terrorbalansens mekanisme er at USA vil slå tilbake med samme mynt dersom Putin angriper USA.
USA kan slå ufattelig hardt tilbake.
Det ville være selvmord dersom Putin angriper USA.
Det vet vi alle.
Jeg heier ikke på noen av dem, jeg maner ti fornuft.
Sabelraslingen må stoppe.
Hva kan få verden til å gå i oppløsning? Forskere har pekt på (for årevis siden) tre farer verden sto overfor.
De tre største farene de forutså var pandemi, atomkrig og klimaendringene.
OK. Vi er ikke kommet til hektene igjen etter pandemien, vi vet ikke om den egentlig er over.
Klimaendringene går sin gang, og det som er varslet av konsekvenser ser vi er i ferd med å bli mer og mer merkbart.
Jeg trodde advarslene om atomkrig var fri fantasi for bare noen få år siden.
Det er ikke mulig, tenkte jeg.
Nå er jeg faen ikke sikker lengre.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

fargerik skrev: fre sep 30, 2022 9:52 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am

Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Alle vet da det.
Men alle vet også at terrorbalansens mekanisme er at USA vil slå tilbake med samme mynt dersom Putin angriper USA.
USA kan slå ufattelig hardt tilbake.
Det ville være selvmord dersom Putin angriper USA.
Det vet vi alle.
Jeg heier ikke på noen av dem, jeg maner ti fornuft.
Sabelraslingen må stoppe.
Hva kan få verden til å gå i oppløsning? Forskere har pekt på (for årevis siden) tre farer verden sto overfor.
De tre største farene de forutså var pandemi, atomkrig og klimaendringene.
OK. Vi er ikke kommet til hektene igjen etter pandemien, vi vet ikke om den egentlig er over.
Klimaendringene går sin gang, og det som er varslet av konsekvenser ser vi er i ferd med å bli mer og mer merkbart.
Jeg trodde advarslene om atomkrig var fri fantasi for bare noen få år siden.
Det er ikke mulig, tenkte jeg.
Nå er jeg faen ikke sikker lengre.
Putin kommer ikke til å angripe USA først. Det ville vært selvmord. Spørsmålet er hva USA gjør dersom Putin bruker atomvåpen i Ukraina.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
USA ville intervenert for lenge siden dersom Putin ikke kunne ramme dem.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Det er en noe merkelig dag. Vil dette eskalere og komme ut av kontroll? Sjansen er der, men det er jo også mulig at Putin ikke trykker på knappen. Er det mulig NATO på noen som helst måte kan blidgjøre Russland bitte litt så verden ikke risikerer utslettelse(uten å svikte Ukraina)?

Tenk, tenk at vi har kommet dit at vi snakker om reel atomkrig. Jeg mener selv jeg ikke er naiv, og at historien forteller oss at man skal ha litt flaks for å slippe å oppleve en krig (nært), men likevel. Jeg tenker og håper at "noen" besinner seg, men hvem......

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Hmm skrev: fre sep 30, 2022 10:05 am Er det mulig NATO på noen som helst måte kan blidgjøre Russland bitte litt så verden ikke risikerer utslettelse(uten å svikte Ukraina)?
Begriper ikke helt hva det kan være.

Vi er i alle tilfeller bare helt nødt til å unngå et nytt München, vi kan ikke la Udyret få noen som helst innrømmelser av betydning.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Sist redigert av fargerik den fre sep 30, 2022 10:20 am, redigert 1 gang totalt.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Den sørgelige fasit.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Derfor bør vi be amerikanerne om å plassere ut omfattende rakettskjold i øst-Europa.

Falcon

Legg inn av Falcon »

fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am

Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.

OrmenLange
Innlegg: 1751

Legg inn av OrmenLange »

Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am
fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am

Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.
Har ikke Russland tusenvis av stridshoder? Å overvåke, skygge og ta ut alle disse før Russland rekker å reagere er som å tro på nissen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Svært få av oss trodde i januar og februar på at Russland ville gå inn med militærstyrker i Ukraina. Det virker ganske absurd den gangen.

I dag diskuterer vi hvordan russiske atom-missiler kan bli skutt ned, vi disuterer hvorvidt vi får milliarder av døde, og hvor Russland først vil angripe med atomvåpen.

Dette er helt uvirkelig. Man må nesten klype seg i armen. Og dette bare på noen måneder. Tenk på hva vi kommer til å diskutere i 2023..

Fortsatt tror jeg ikke noen atombombe slippes noen steder. Dette er siste utvei, truslene vil bli callet, men fornuften vil seire. Menneskeheten vil seire.

Fago

Legg inn av Fago »

PapaSmurf skrev: fre sep 30, 2022 12:40 am
12dd skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am Denne konflinkten vinnes på slagmarken. Hva den jevne russer mener er totalt uvesentlig. Russland har nå invadert et naboland hvor samtlige innbyggere støtter sin president og mener at Ukraina er Ukraina, uten at det har hatt noe å si for den russiske invasjonen.

Jeg sa det i begynnelsen av konflikten og jeg mener det samme i dag; Russland skal tape dette. Ikke bare donbas og krim, men områder som også i dag er russiske. Alt annet enn full kapitulering er uaktuelt. Det finnes ingen mellomting her. Det landet er som en bikkje med rabbies på amfetamin. Avliv faenskapet!
Går man etter å erobre Russland blir det garantert atomkrig. Så det ser jeg ingen mening i.

Russland må krype tilbake der de kom fra, så kan man muligens finne en løsning på Krim på et vis, slik at de kan spinne det som en seier.

Eller det kunne vært slik. Men det de gjør i morra er point of no return. Dessverre. De skaper en ekstrem situasjon der de fremprovoserer et angrep på «eget land» for å kunne rettferdiggjøre økt brutalitet. Den eskaleringen av konflikten som skjer i morra klokka 14.00 gjør at dommedagsklokka er 23.59.55.

Da er alt på bordet. Og noen internt i Russland må seriøst stoppe Putin før han rekker å drepe milliarder bare for å unngå å tape ansikt.

Det beste hadde vært om noen ofret seg og plaffa han ned på seremonien i morra.
Helt uaktuelt å gi noe som helst til Russland. Sudetenland, 1938.

Falcon

Legg inn av Falcon »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 10:32 am Har ikke Russland tusenvis av stridshoder? Å overvåke, skygge og ta ut alle disse før Russland rekker å reagere er som å tro på nissen.
Strategiske atomvåpen må ha utskytningssted via infrastruktur, båter, ubåter osv. Alt blir nok overvåket og skygget allerede, men NATO kommer neppe til å slå til først. Atomkrig er ragnarok, mildt sagt

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lyman er nå avskåret, og dette er en av videoene som viser at russere fykter i panikk til fots. Masse utstyr blir nå overtatt av ukrainerne igjen. Topp.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: fre sep 30, 2022 10:41 am Svært få av oss trodde i januar og februar på at Russland ville gå inn med militærstyrker i Ukraina. Det virker ganske absurd den gangen.

I dag diskuterer vi hvordan russiske atom-missiler kan bli skutt ned, vi disuterer hvorvidt vi får milliarder av døde, og hvor Russland først vil angripe med atomvåpen.

Dette er helt uvirkelig. Man må nesten klype seg i armen. Og dette bare på noen måneder. Tenk på hva vi kommer til å diskutere i 2023..

Fortsatt tror jeg ikke noen atombombe slippes noen steder. Dette er siste utvei, truslene vil bli callet, men fornuften vil seire. Menneskeheten vil seire.
Vi får prøve å tenke positivt.
Dog er menneskerasen en lumsk art som har feilet om og om og om igjen så lenge det har eksistert mennesker.
Det ville vært noe nær et under dersom menneskets natur og krigerske gener skulle blitt endret med ett eller annet pennestrøk.
Jeg tror mer enn noengang at menneskerasen er skapt for å utrydde seg selv. Det ligger i menneskets nifse gener.
Det har jo alltid vært krig. Ett eller annet sted og som regel flere steder samtidig.
Det har vært krig hele mitt liv, men tilfeldighetene har gjort at vi ikke har hatt det i Norge se siste 77 år-ish.
Husk.....det er ikke noen naturlov at det ikke skal bli krig i Norge.
Sist redigert av fargerik den fre sep 30, 2022 10:50 am, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Svaret mitt er tja. Nord-Korea kan stå å slå seg på brystet så mye de vil av sine atomvåpen, men hva hjelper det uten missiler som kan frakte atomstridshodene langt av sted. Alt ved den russiske hær så langt har vært fiasko, bortsett fra stor ildkraft med et simpelt artilleri av eldre dato. Det har vært en fiasko på logistikk, en fiasko på planlegging, en fiasko på etterretning, en fiasko på disiplin og motivasjon, en fiasko på kommandolinjer, en fiasko på dialog mellom forsvarsgrener og en teknologisk fiasko. Se på styrkeforholdene i lufta per 24 02 2022. Ukraina klarte likefullt det kunststykke å få kontroll over det meste av eget luftrom tidlig i krigen. Det første USA/NATO har gjort i sine militære aksjoner er å kontrollere luftrommet 100 %. Stålkontroll over luftrom før de setter inn bakkestyrker, bortsett fra spesialsoldater som ildledere mm.. Selv det har ikke russerne klart eller forstått. Russland har 6500 atomstridshoder. Hvor mange av disse de klarer å anvende er jeg ikke sikker på. Tror ubåter er de mest farlige. Russiske fly kan man skyte ned med Krag Jørgensen rifle modell 1918. Det russiske forsvaret, det russiske samfunnet og den russiske kollektive moral er og blir en fordømt vits. En tragisk og beksvart vits.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 10:00 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
USA ville intervenert for lenge siden dersom Putin ikke kunne ramme dem.
Uenig. Grunnen til at USA ikke har intervenert er deres respekt for sivile liv, også ikke amerikanere. For det er åpenbart at de ikke kan hindre atomvåpen andre steder. Noe som ville vært et sannsynlig resultat av intervensjon.
Sist redigert av Leoparden den fre sep 30, 2022 10:56 am, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Èn av kanskje 300.000 menn som har flyktet fra Russland etter mobiliseringen.
Interessant lesning, og man får et innblikk i hvorfor det ikke protesteres istedenfor å flykte. De virker å ha gitt opp, det som møter demonstranter er tortur og fengsel. Hver og èn vil de bare overleve, og redde sine egne liv. Det er vanskelig å kritisere dem for det, siden systemet er pill råttent. Dette er ikke som å protestere på Karl Johan.

https://www.dagbladet.no/nyheter/jegor- ... k/77271234

Fago

Legg inn av Fago »

fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am

Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
En britisk ubåt alene har nok firepower til å få Russland til i praksis slutte å fungere.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»