Situasjonen i Ukraina

Låst
William_S

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av William_S »

MatsEn89 skrev: fre jan 14, 2022 11:24 pm
William_S skrev: fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militær invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til å faktisk gå inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sånt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Men bryr Putin seg om diplomatisk krig? Han torturerer jo amerikanske ambassade-ansatte, jf. Havana Syndrome som har 200 ofre.

Men håper du har rett I konklusjonen. Jeg er usikker, tror Putin har bestemt seg 💣
Jeg er jo selvsagt for diplomati også med stater man ikke har så mye til felles med. Men akkurat om dette skulle skje så bør man isolere Russland så mye som overhodet mulig. Ja Putin burde bry seg faktisk om diplomatisk krig - det er ikke helt uten grunn at inflasjonen i Russland for øyeblikket er skyhøy. Mye av det skyldes vestlige sanksjoner. Og er det en ting Putin ikke vil ha så er det nettopp store protester blant sin egen befolkning. Jeg tror ikke egentlig det er stemning blant det russiske folket for en stor krig mot Ukraina.

Historien ser jo ut til å gjenta seg noe fra den kalde krigen - mye rasling med sabler uten at det ble så mye mer enn nettopp det fordi lederne fra både Sovjetisk og vestlig hold visste at å gå det ekstra skrittet ville ikke være noe lurt i det hele tatt. Det tror jeg Putin også innerst inne tenker.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ja det blir upopulært på hjemmebane, får håpe det er nok til å stanse galningen

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Stiller meg noe tvilende til sannheten i dette her, men det er tydelig at Putin ønsker å fremstå som en handlingens mann.

For the time being, Russia has deployed as many as 100,000 troops and thousands of units of military hardware on the border with Ukraine. Many videos showing the transportation of military equipment from the eastern part of Russia towards the western borders have appeared on the internet recently. It appears that Russia is putting its troops on high alert against the background of a very high risk of provocations on the part of NATO.

Given the scale of the transfer of military hardware, it appears that Russia is taking efforts to build up the troops on its western borders to 500,000. Most of the Russian troops will thus be deployed in western regions of the country.

https://english.pravda.ru/news/hotspots ... ssia_army/

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Bare 100.000 mann på grensa i ukesvis (allerede) er ikke billig. For en klovn han er

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



Hehe

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Darth Putin er en legende. Hatt flere tweets i dag som fikk frem smilet mitt😁


toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og når man snaket med lokale så er svaret man får, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har størst baller.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

toyfoll skrev: lør jan 15, 2022 12:31 am Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og når man snaket med lokale så er svaret man får, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har størst baller.
Hjelper ikke folket der så mye hvis de har en leder som drar landet der inn i en krig. Da er det forsent å være likegyldig. Ligger en god sak på vgnett nå som forteller litt hva Ukrainerne mener og tror om den saken. De har ikke særlig problemer med å skaffe rekrutter til forsvaret nå om dagen.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

toyfoll skrev: lør jan 15, 2022 12:31 am Kom hjem fra Moskva i dag etter nesten 2 uker i Russland, er faktisk "ingen" som bryr seg om Ukraina i Moskva hvertfall, det er ingen ting i de lokale nyhetene der, og når man snaket med lokale så er svaret man får, det er bare en media skapt konflikt og konkuranse mellom Biden og Putin om hvem som har størst baller.
Fasit.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Fernandovonarb skrev: fre jan 14, 2022 8:31 pm
Jack_Daniels skrev: fre jan 14, 2022 7:59 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:56 pm
Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved å gå til et uprovosert angrep på Sverige av alle? :lol:
Kart som viste russiske luftvernbatteri plassert på Gotland og servert på russisk nasjonaltv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO ... pa-sverige

Er det rart svenskene reagerer.
Ja, de er sikkert dumme nok til å avsløre planene sine på tv. Og vestlige medier går rett på limpinnen. Jeg må le.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

Knaxern skrev: fre jan 14, 2022 11:03 pm Hitler var en idiot. Hadde han heller brukt troppene til å hjelpe Rommel i Nord-Afrika fremfor å sløse dem bort i Sovjet, Norge og slikt, så hadde ting vært annerledes.

Putin fremstår som smartere enn Hitler, så spent på hva planen hans er om dette går mot en storkrig.
Fullt så enkelt var det ikke. Tyskerne var avhengig av italiensk transportkapasitet og beskyttelse for disse for å frakte tropper over. De hadde problemer med å forsyne de få troppene de hadde der. Britene forstyrret den italienske marinen som forsynte og forsterket de tyske troppene i Afrika. Flere tropper hadde krevd flere forsyninger.
Det blir litt det samme med Norge. Tyskland hadde nok tropper, men begrenset kapasitet til å få troppene over, og begrenset mulighet for flystøtte uten en flyplass først. Det holdt bare akkurat for tyskerne når de angrep Norge, og det var bare fordi vi ikke var forberedt i det hele tatt.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

William_S skrev: fre jan 14, 2022 11:28 pm
MatsEn89 skrev: fre jan 14, 2022 11:24 pm
William_S skrev: fre jan 14, 2022 11:19 pm Det blir nok ingen storstilt militær invasjon av Ukraina. Riktignok rasler Putin med sablene, men Putin er nok altfor smart til å faktisk gå inn i Kiev. Krim var en ting, noe helt annet er Kiev. Det vil basically isolere hele Russland fra vesten. Tipper en del ambassader og sånt blir stengt ned av vestlige regjeringer. Ja jeg forventer faktisk at Huitfeldt hiver ut hele den russiske ambassaden om det der skjer og stenger den norske ambassaden i Moskva.
Men bryr Putin seg om diplomatisk krig? Han torturerer jo amerikanske ambassade-ansatte, jf. Havana Syndrome som har 200 ofre.

Men håper du har rett I konklusjonen. Jeg er usikker, tror Putin har bestemt seg 💣
Jeg er jo selvsagt for diplomati også med stater man ikke har så mye til felles med. Men akkurat om dette skulle skje så bør man isolere Russland så mye som overhodet mulig. Ja Putin burde bry seg faktisk om diplomatisk krig - det er ikke helt uten grunn at inflasjonen i Russland for øyeblikket er skyhøy. Mye av det skyldes vestlige sanksjoner. Og er det en ting Putin ikke vil ha så er det nettopp store protester blant sin egen befolkning. Jeg tror ikke egentlig det er stemning blant det russiske folket for en stor krig mot Ukraina.

Historien ser jo ut til å gjenta seg noe fra den kalde krigen - mye rasling med sabler uten at det ble så mye mer enn nettopp det fordi lederne fra både Sovjetisk og vestlig hold visste at å gå det ekstra skrittet ville ikke være noe lurt i det hele tatt. Det tror jeg Putin også innerst inne tenker.
Apropos inflasjon. Inflasjonen er ganske høy i USA også, er den ikke?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 10:44 pm
Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 9:44 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 8:57 pm Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til å forstå at Putin ikke tør røre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vær et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vår konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina så innfør beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og støtt Ukraina økonomisk og med våpen. Putin er en større tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. Håpet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i øye - skulle gå i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsøk og drap på kritikere og opponenter og knebling av frie røster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men på¨lang sikt med døde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det være begynnelsen på slutten for Putin.
Det er selvfølgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for å si det på en annen måte, det vil i så fall være en respons på intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille når alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser på Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje også atomvåpen i Europa. Når det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at så lenge de er i konflikt med Russland, så vil de ikke komme med. Alt Putin behøver å gjøre er å holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altså at russiske regulære styrker går inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, så sanksjonene blir ikke så effektive.

Parallellen til 9. april er selvfølgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nærliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen på Donbass (hvor over 90% stemte på den avsatte presidenten) ønsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vært mye hyling i mediene og i tråden i det siste. Men det er viktig å huske på at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de også. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har å gjøre med en ekspansiv makt som må forhindres før det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten må gi opp alt, nærmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet å opprettholde sin nøytralitet med militærstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til å gå til angrep!
Jeg ser at du selv bruker uttrykket historieløst om andres innlegg, så jeg sender den tilbake. Om du absolutt skal sammenligne med Hitler, er det 1. sept. 39 du må bruke. 9. april handler om noe helt annet, da var det som kjent allerede krig.

Når det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia. Det at man nektet å endre grensene og innlemme serbiske områder i Serbia, utløste krigen. Det er lett å sitte i USA eller Norge og forsvare en folkerett som ikke er verdt en dritt når man selv har strategiske behov. Men for de menneskene som er minoriteter i nasjonalistiske stater, er det alvor. Folkeretten gjaldt forresten også når NATO bombet Kosovo til selvstendighet. En selvstendighet som bestrides av Serbia. Men da var det visst ikke så farlig.

Om man får en forhandlet løsning på problemet, slik jeg skrev om, så er ikke folkeretten noe problem. Da er det ikke brudd med folkeretten. Ellers er det tvilsomt om man kan si at Russland har brutt folkeretten hittil, gitt omstendighetene konflikten oppsto i (det er strengt tatt en borgerkrig) og at Krim erklærte uavhengighet før de frivillig ble annektert.

Men som sagt tidligere, mitt syn i slike tilfeller er at man skal la befolkningen i det gjeldende området bestemme selv. Og da ville det kunnskapsløst å hevde at de vil tilhøre Ukraina.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 7:15 am [
Når det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia.
Hvilken FN-resolusjon var det som ble vedtatt angående Krim igjen?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Falcon skrev: lør jan 15, 2022 8:17 am
Rhabagatz skrev: lør jan 15, 2022 7:15 am [
Når det er sagt, jeg sammenligner med Jugoslavia.
Hvilken FN-resolusjon var det som ble vedtatt angående Krim igjen?
Ingen som sier at det som har skjedd er i strid med folkeretten (med mindre du tenker på generalforsamlingen, men resolusjoner derfra er ikke bindende).
Men uansett, bruk av folkeretten som argument fra vestens side er umåtelig hyklersk, gitt de svært grove overtrampene vi ser fra vestlig side. Men våre politikere har jo i lang til betraktet folkeretten som en a la carte-meny som de trekker opp av hatten ved passende anledninger, gjerne med spinnville tolkninger som er spesialtilpasset behovene i en gitt situasjon.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Det jeg ikke skjønner med hele greia her er hvorfor Putin ikke satt igang dette for rundt ett år siden. Da ville han sannsynligvis fått destabilisert USA til det ugjenkjennelige også.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nærme sannheten.

– Russlands president Putin gjør som Donald Trump. Han prøver å etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slå tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nærmere NATO-medlemskap bare for å vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin ønsker å gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjøre det uten å ha en avgjørende innflytelse over Ukraina. Han er også bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med å bygge en vellykket samfunnsmodell med høy levestandard som vil få Russland til å fremstå som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. Målet om å beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

nometalhorse skrev: lør jan 15, 2022 9:36 am Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nærme sannheten.

– Russlands president Putin gjør som Donald Trump. Han prøver å etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slå tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nærmere NATO-medlemskap bare for å vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin ønsker å gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjøre det uten å ha en avgjørende innflytelse over Ukraina. Han er også bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med å bygge en vellykket samfunnsmodell med høy levestandard som vil få Russland til å fremstå som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. Målet om å beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Her er linken. Dette er svært kritisk da kina nå kan utnytte situasjonen og angripe Taiwan. Da er helvete løs.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... mer-brutal

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... ekraftverk

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

nometalhorse skrev: lør jan 15, 2022 9:36 am Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nærme sannheten.

– Russlands president Putin gjør som Donald Trump. Han prøver å etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slå tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nærmere NATO-medlemskap bare for å vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin ønsker å gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjøre det uten å ha en avgjørende innflytelse over Ukraina. Han er også bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med å bygge en vellykket samfunnsmodell med høy levestandard som vil få Russland til å fremstå som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. Målet om å beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.
Russland har alltid hatt en paranoid tilnærming til sin egen sikkerhet. Men dette virker mer som et rop om oppmerksomhet og interne forhold i Russland. Covid har rammet landet hardt og økonomien har falt nå i mer eller mindre syv år. Putin ser nok maktgrunnlaget sitt sakte forsvinne og en konflikt er kanskje løsningen på det.

Når det kommer til nato sin rolle i dette så er den null. Ukraina er ikke medlem. Når det kommer til andre konsekvenser av galskapen å invadere et europeisk land i 2022 så vil det bli sterke reaksjoner. Vil disse reaksjonene tilte Putin over i galskap for så å gå videre mot nato? Nei..

Kina og Russland er ikke vennlige land. Ja, de har en viss avhengighet i samme hovedfiende og handel men der slutter det. Tviler på at hverken den ene eller andre stoler nok på hverandre til å samarbeide som enkelte antyder. Kina har lurt russerne så mange ganger de siste årene at det er null respekt for hverandre.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Og et stort spørsmål er hva kan Russerne gjøre og hva er egentlig planen deres?

Og ta over hele Ukraina er utenkelig av to grunner. En er at Russerne ikke er sterke nok til dette og det går mot hva de snakker om internt i Russland. Krig mot Nato er også helt ute av bildet. Russland er ikke USSR og har ikke så enorme styrker. Nå står trolig 70-80% av Russlands offensive kapasitet på grensen mellom disse to landene. Det finnes ingen kapasitet til å gjøre store operasjoner andre steder.
Så om ikke dette kun er sabelrasling og skremsler så gjenstår en mulighet og det er å rykke frem til Dnieper elven. Ukraina er et flatt og uten naturlige forsvarslinjer og elven er den eneste naturlige forsvarslinjen i område som kan benyttes. Det store flertallet av befolkningen i Ukraina bor vest for elven som er en fordel pluss at Kiev kan deles i to. Dette skaper en vedvarende konflikt som Russerne kan bruke til sin fordel.
Så hva tror Russerne at konsekvensene kan bli? Nye sanksjoner men ingenting militært. Håpet er da kanskje at med tid vil landet kunne komme seg ut av disse og normalisere forholdene igjen men da med Russisk anneksjon av hele østlige ukraina og en fungerende forsvarslinje i dnieper.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

nometalhorse skrev: lør jan 15, 2022 9:36 am Den svenske kommentatorer Wolfgang Hansson skriver dette om Russlands press mot Ukraina og Nato, og jeg tror han er ganske nærme sannheten.

– Russlands president Putin gjør som Donald Trump. Han prøver å etablere en parallell virkelighet der NATO er ansvarlig for aggresjonen og Russland er offeret. Men Putins skremselstaktikk kan slå tilbake ved at for eksempel Sverige og Finland sklir nærmere NATO-medlemskap bare for å vise at de ikke gir etter for russisk press, skriver han i Aftonbladet.

– Putin ønsker å gjenopprette Russlands stormaktsstatus og han kan ikke gjøre det uten å ha en avgjørende innflytelse over Ukraina. Han er også bekymret for at et demokratisk Ukraina vil lykkes med å bygge en vellykket samfunnsmodell med høy levestandard som vil få Russland til å fremstå som landets fattige fetter og dermed bli en trussel mot hans egen makt. Målet om å beholde makten og etablere sitt eget beskyttende imperium, et sovjetisk 2.0, er det som til syvende og sist driver Russlands president, skriver kommentatoren.
I Tyskland er det allment opprør blant utenrikseksperter som innså at den tyske Østpolitikken som hadde gått ut på å blidgjøre og tiltrekke Russland inn i fordelaktige tilnærming har helt mislykket, slik at man er nødt til å bryte med noe som har blitt den største geopolitiske katastrofe i Tysklands fredstid siden 1890-1914. De vil Tyskland skal avslutte dette som har blitt håpløst pga. Putins aggressivitet og urealistiske ambisjoner.

https://www.zeit.de/politik/ausland/202 ... %2Ft.co%2F

I mellomtiden oppruster Russland, det er nå en krigsmobilisering på gang, hvor Putin fikk støtte av Xi ettersom store styrker øst overføres til vest, og mellom 300,000 og 500,000 soldater kan i slutten være utkommandert i begynnelsen på februar 2022. Dette er noe som ikke var sett siden 1945, og dermed uparallelt i Russlands historie, man må helt tilbake til 1914 for å finne liknende mobilisering. Det var ikke mobilisering av væpnede styrker i Sovjetunionens historie i forkanten av en krig. Det er også meget uansvarlig midt i en epidemi fordi russisk koronamedisin har dårlig effekt mot Delta og Omikron - hundretusener av soldater settes i direkte risiko. Da ment det at Putin vil ha krig.



I NATO med unntak av Tyskland hvor politikerne må treffe meget brutale valg hvor pasifistene har mislykket helt, er det gått opp at den russiske mobiliseringen ikke kan være rettet mot Ukraina alene, men også mot dem som vel, og dermed har innledet forberedelser som vil mobilisere NATO-styrkene for krig. Generalene inviteres nå inn i regjeringsrommene over hele Europa. Norge må også forberede seg på krig. I Sverige er de satt i krigsforberedelse, og fra Finland som Baltikum er det taust, hvilken tyder på at krigsinformasjonskontrollstiltak er innført.

En artikkel om hvordan en krig kan skje i Ukraina, det er også mulig at invasjonen vil kjøre seg fast og bli en fryktelig stillingskrig som på Østfronten under 2.vk.

https://www.csis.org/analysis/russias-p ... on-ukraine

Og det er også mulig at Putin er villig til å risikere atomkrig, han har nemlig sendt ut katastrofehåndteringstiltak til alle større byer i Russland for massebegravelse av døde etter atomangrep. 99 %, også i Russland, tror dette er skremselstaktikk. Men hva om det er sant? Hva om han tror han kan ødelegge NATO og USA med et overraskelsesangrep og komme fra det med "mindre" ødeleggelser? Putin lever ikke i en by, han skjult seg ute på landet lengst vekk fra folk flest. Da kommer minst 200 til 400 millioner mennesker til å bli drept av atomvåpen, radioaktive stråling og senvirkninger som sult, sykdommer og anarki. "Bare" en tredjedel vil dø i de første syv dager etter et atomangrep.

Det virker som at Putin hadde med overlegg rensket ut hele den russiske administrasjonen for erfarne folk, veteraner og profesjonelle i mange år slik at bare ja-folk, inkompetente, ynglinger og tilhengerne gjenstå, for å unngå et palasskupp ettersom han bestemt seg for å lansere en atomkrig i verste fall, uten å bli stoppet. Dette hadde fulgt til at russerne flest ikke er fornøyd med statsstyringen.

Hvis Kina skulle angripe Taiwan, vil det få hele verdensøkonomien til å kollapse, Sør-Korea vil holde seg nøytral i begynnelsen mens Japan og USA vil gripe inn. Xi har gjort en ufattelig dumhet; han har gjort indonesierne som er Sørøst-Asias "imperium", meget sint med en rekke krenkende handlinger slik at de vil slutte seg til Australia og USA. Dermed vil Kina kommer i en meget dårlig defensiv stilling som kan sette alle krigsplaner i fare, de har mistet kontrollen over ASEAN hvor bare Laos og Kambodsja er tilbake. Det er simpelt for tidlig for Kina, de har bare 30 % suksessmulighet mot Taiwan og risikere å miste enhver fordi Xi ikke er tålmodig - et dyd som Deng Xiaoping var meget opptatt av.

Og; USA kan under atomangrep fra Russland angripe Kina ettersom Xi hadde kunngjort hans støtte til Putin. Da kommer 100 til 250 mill. til å dø i et ruinert land.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Scuderia skrev: lør jan 15, 2022 11:56 am Og et stort spørsmål er hva kan Russerne gjøre og hva er egentlig planen deres?

Og ta over hele Ukraina er utenkelig av to grunner. En er at Russerne ikke er sterke nok til dette og det går mot hva de snakker om internt i Russland. Krig mot Nato er også helt ute av bildet. Russland er ikke USSR og har ikke så enorme styrker. Nå står trolig 70-80% av Russlands offensive kapasitet på grensen mellom disse to landene. Det finnes ingen kapasitet til å gjøre store operasjoner andre steder.
Så om ikke dette kun er sabelrasling og skremsler så gjenstår en mulighet og det er å rykke frem til Dnieper elven. Ukraina er et flatt og uten naturlige forsvarslinjer og elven er den eneste naturlige forsvarslinjen i område som kan benyttes. Det store flertallet av befolkningen i Ukraina bor vest for elven som er en fordel pluss at Kiev kan deles i to. Dette skaper en vedvarende konflikt som Russerne kan bruke til sin fordel.
Så hva tror Russerne at konsekvensene kan bli? Nye sanksjoner men ingenting militært. Håpet er da kanskje at med tid vil landet kunne komme seg ut av disse og normalisere forholdene igjen men da med Russisk anneksjon av hele østlige ukraina og en fungerende forsvarslinje i dnieper.
Den ukrainske topografien er ikke så enkelt. Da Debaltseveslaget pågikk, oppdaget militære på begge sider at jordsmonn og bæreevne som skråninger og fordypninger med mye våtterreng setter meget sterke begrensninger på mekaniske mobilisering, det er mange koller og høyder, forsenkninger, rullende landskap, store skogholt og mye bebygde landskap som ikke var der i 1941, den omfattende landbruksvirksomheten med kunstig landforming og byggingen har endret Ukraina til det ugjenkjennelige. Høyere lend, selv hvis bare et par meter over gjennomsnittligheten, vil være viktig for bruk av indirekte ildgivelse som direkte ild med ATGM, mitraljøser og kanoner.

Det er ikke et åpent land som de russiske styrkene kommer til å avansere på. Massevis av småveger, mange veger, titusener av skur og forlatte bygninger, hundretusener av bygninger med kunstterreng omkring, meget mange bekker, mindre elver og mye myrlandskap som var utsatt for kunstig inngrep, de store åpne åkrene deles opp av veger, skogholt, gårder og landsbyer. I fakta, mye av terrenget minner om de flattere deler av Norge i større skala. Mye av Ukraina var kraftig oppdyrket, gravd opp og bebygd siden 1945 - noe som russiske generaler på egenhånd oppdaget (disse er fjernet av Putin...) i august 2014 da man avansert inn i Donbass og realisert at de var veldig heldig ved at Porosjenko hadde udugelige offiserer.

De store avstandene i indre Ukraina betyr dessuten at de vil komme ut for tusener på tusener av potensielle motstandsreder som ikke trengt å være i byene som kan omdannes til uinntagelige festninger. Og Ukraina har flere hundretusener panservernvåpen fra en panserkanon til Javelin ATGM, mange av de ukrainske ATGM er ikke dårligere enn de russiske. Hvis Ukraina får direkte intel fra NATO, vil disses artilleri være dødelig i beste fall mot russerne som simpelt ikke kan spre seg ut.

Stillingskrig er ikke ukjent på steppene - i fakta, dette var regelen under alle større konflikter når store nasjonale styrker er involvert, og Hitler var stoppet ikke bare av vinteren, men også kraftige stillinger i dybde. Ukrainerne tapt i 2014 fordi de var tatt i total overraskelse og kunne ikke besvare ilden som kom fra Russland. Denne gangen vil de det.

Russiske generaler med en sans av realisme vil da realisere at i et digitalt slagmark kan det bli vanskelig å ha overraskelsesfordeler, og ukrainerne har mange flere selvmordsdroner (rett fra Israel) og dronefly enn russerne. Hvis tyrkerne har klart å knekke IFF-koden (IFF betyr identifisering av venn og fiende) i russiske våpensystemer fordi TB2 var praktisk talt usynlig for armenerne, betyr det at droneflyene ikke kan stoppes av andre enn kampfly. I et land med flere tusen SAM missiler.

Russland kan ikke vinne mot Ukraina. Selv hvis de inntar Kiev, vil de aldri være i stand til å avslutte krigen og risikere dermed en brutal partisankrig som kan raskt spre seg inn i Hviterussland og Russland hvor opposisjonelle kan fristes til å hente fram våpnene.

Elgordo

Legg inn av Elgordo »

med all respekt Varulv2468, interessante analyser, men hvor er kildene dine? Benytter du forbes.com eller 19fortyfive.com
eller er dette tatt helt ut av ditt hode? Kjennskapen din til Debaltseve- slaget i 1915 tilsier at du har grad i historie i eller er militær-analytiker.?
Sist redigert av Elgordo den lør jan 15, 2022 1:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

https://www.wsj.com/articles/the-putin- ... mail_share

Interessant artikkel.

Putin oppfatter seg som en tsar med gudommelig rett til å regjere i Russland, noe som hadde oppstått etter hvert med årene. " To the extent that he believes in anything, it is not an ideology; rather, it is his own almost divine right to rule (and own) the Russian state. " Det forklarer hans ufattelige arroganse, likegyldighet og ignoranse for hierarkiatferd, spilleregler og maktforhold. Han har fått det kinesiske keisersyndromet.

Hvis Putin tror oljesjeikene vil hjelpe ham ut, er jeg redd for at han vil bli sterkt skuffet; de er under et kraftig press av USA, og Israel innser nå at de må også kutte ut Putin som opprettholde hans støtte til Iran, mens oljesjeikene innser at de kan ikke hjelpe ut et land som blokkeres ut av det internasjonale banksystemet. Dessuten vil det ikke hjelpe med penger uten sysselsetning og marked for det russiske folket ved å bare bruke olje/gass.

Kinesiskproduserte varer holder høyere standard enn de russiske, og mange russiske økonomieksperter er redd for at en oversvømmelse av kinesiske varer vil drukne den russiske vareproduksjonen. India har ingenting å handle med når det gjelder Russland, kun våpen - og Modi er 50-50 mot USA, som vil vinne på indisk vennskap.

Sørkoreanerne med sine bedre våpensystemene som holder de høyeste NATO-standarder og kineserne med sine billige våpensystemer sammen med USAs høyteknologiske overtak har revet ut grunnen for den russiske våpeneksporten, kunde etter kunde går vekk. Mange våpenprosjekter kanselleres, India valgt å gå fransk fremfor russisk. Katastrofene i Libya, Syria og sist Aserbajdsjan hvor russisk våpenteknologi sviktet helt på mange steder, har fulgt til frafall av interesse. Mange ser nå mot digitaliseringen av militærteknologi og høykvalitet av våpensystemer som er lett tilgjengelig fra Sør-Korea og Kina.

I hans arroganse tror han at han kan returnere til kommandoøkonomiske prinsipper - uten å realisere at dette vil sette Russland tilbake til 1980-årene.

https://www.gmfus.org/news/putin-does-n ... -seriously

EU/EØS må oppruste med en gang. Det gjelder spesielt Norge hvor Støre må ta i bruk kriseunntaksretten omkring oljefondet i verste fall. Tyskland er mer eller mindre forsvarsløst fordi Merkel hadde systematisk ødelagt det tyske forsvaret, og i Storbritannia hadde pengegriske idioter med Boris i spissen ødelagt mye av det britiske militæret som må gjenreises på nytt.

Vi skulle ha startet for lenge siden, men det var først i 2018 det tok seg opp. Det er VELDIG INTERESSANT at det ikke var venstresiden eller høyrekonservatismen som sto bak den idiotiske nedrustningen i 2001-2015, men den nyliberalistiske høyresiden - dvs. liberalkonservative som Høyre og Merkels parti.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Fra Aserbajdsjan hadde det kommet rapporter om at tyrkiske elektronikkeksperter hadde klart å gjøre sine droneflyene usynlig for russiskproduserte radarutstyr - noe som det ikke var tilfelle i Syria og Libya, ved å ta fordel av svakheter i radardekningen, spesielt omkring IFF-kodesignal. Nå ser det ut at egypterne og russerne oppdaget dette under en militærøvelse hvor et par Su-35 (fem var levert før avtalen ble brutt) angrepet Rafale fly, som klarte å gjøre seg usynlig i BVR-engasjement. De simpelt blendet radaren på Su-35 flyet med aktiv jammingstiltak.

https://www.al-monitor.com/originals/20 ... ts-mideast

En meget gammel kjenning av meg som jeg hadde brutt med da vi var dypt uenig om Syria, hadde bemerket at salget av S-400 luftvernsystemet til en upålitelig part med sterk elektronisk ekspertise kunne være fatal, og han var en ekspert i elektronisk krigføring. Det ser ut at dette er korrekt; S-400 våpensystemet har blitt oppbrutt, analysert og gjort ubrukelig av tyrkerne som i høsten 2020 hadde oppgraderte sine droneflyene. Og de ser ut til å ha delt sine funnene med resten av NATO. Det betyr at NATOs fly kan nå være usynlig for russiske fly - og SAM i Ukraina vil være ustoppelig. Likedan droneflyene solgt fra Tyrkia.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Varulv2468 skrev: lør jan 15, 2022 2:07 pm Fra Aserbajdsjan hadde det kommet rapporter om at tyrkiske elektronikkeksperter hadde klart å gjøre sine droneflyene usynlig for russiskproduserte radarutstyr - noe som det ikke var tilfelle i Syria og Libya, ved å ta fordel av svakheter i radardekningen, spesielt omkring IFF-kodesignal. Nå ser det ut at egypterne og russerne oppdaget dette under en militærøvelse hvor et par Su-35 (fem var levert før avtalen ble brutt) angrepet Rafale fly, som klarte å gjøre seg usynlig i BVR-engasjement. De simpelt blendet radaren på Su-35 flyet med aktiv jammingstiltak.

https://www.al-monitor.com/originals/20 ... ts-mideast

En meget gammel kjenning av meg som jeg hadde brutt med da vi var dypt uenig om Syria, hadde bemerket at salget av S-400 luftvernsystemet til en upålitelig part med sterk elektronisk ekspertise kunne være fatal, og han var en ekspert i elektronisk krigføring. Det ser ut at dette er korrekt; S-400 våpensystemet har blitt oppbrutt, analysert og gjort ubrukelig av tyrkerne som i høsten 2020 hadde oppgraderte sine droneflyene. Og de ser ut til å ha delt sine funnene med resten av NATO. Det betyr at NATOs fly kan nå være usynlig for russiske fly - og SAM i Ukraina vil være ustoppelig. Likedan droneflyene solgt fra Tyrkia.
SU-35 har en dårlig radar i forhold til vestlige motparter så det overrasker meg ikke. AESA radar har forlengs blitt standard på fly i vesten, noe SU-35 ikke har og er en sterk hemsko for det flyet. De har mistet salg pga dette.

Ellers interessant om dronene varulv👍

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Dagens Darth🤣🤣🤣

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ukraina mistenker at hackergruppen UNC1151 står bak det store dataangrepet mot regjeringens nettsider fredag.

Gruppen har bånd til hviterussisk etterretning.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... dataangrep

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Den 17. returnerer eks-president Porosjenko til Ukraina. Så snart han kommer tilbake, vil han umiddelbart bli arrestert. Det blir et interessant show..
Jeg tror det blir et bra show, men ikke veldig stort.
:mrgreen:

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

USA og norge har ingenting å gjøre med hva Russland ruster opp innenfor egne grenser. Hva USA gjør inne i Ukraina, Norge osv er grunn til bekymring. Politikerne våre bryr seg ikke om oss kun sikre seg toppjobber og ta betalt under bordet. Når dumme norske soldater blir revet i stykker av russere skal jeg le. Da får de som fortjent

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»