Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av missChance »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 3:47 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 3:39 pm

Landet er kjempe stort. Har ikke besøkt Moskva denne gangen, men en litt mindre by øst fra Moskva, men fortsatt ikke noen liten by. Dyre billetter, meget dyre. Dro først til istanbull- så videre til Russland. I Tyrkia fikk jeg vekslet til Rubler, siden dem ikke gjør det i Norge. Hadde også med meg dollar som jeg kunne veksle i Russland.
Du ser ikke noe problem med å legge igjen penger i krigsstaten Russland?
Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Det er definitivt noen etiske problemstillinger der.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Noen som har hørt noe om dette?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

DennisB skrev: tor sep 22, 2022 4:52 pm
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 4:48 pm Nå er det faenmeg nesten dagligdags å lese at russerne truer med å bruke atomvåpen. I dag er det brødhuet Medvedev igjen.....
Er det retorikk for eget folk???
Alle vet for FAEN at et angrep med atomvåpen fra russisk side vil utløse at de selv vil bli bombet med atomvåpen. Ikke bare litt, men seriøst atombombet.
Jeg fatter ikke hva for PISSPREIK og BULLSHIT de holder på med.
Det er nok ikke det at de kommer til å bruke dem. Men de tror faktisk fortsatt at det nytter å true Vesten med atomvåpnene sine.. At de da får det som de vil.. Det skjer nok ikke denne gangen heller.
Selv de russiske topplederne forstår at de ikke kan risikere og miste ufattelige mengder av sine egne samfunnsdelaktige innbyggere i et sånt scenario.

Det er nok engang en bløff som tidligere i krigen, og NATO vil ikke vike en tomme fra sitt standpunkt om å støtte Ukraina med våpen og utstyr.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

I går sa Shoigu at de bare skulel kalle opp reservister med erfaring fra krig og med de rette kvalifikasjoner. Det var tydeligvis en løgn


keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 11:06 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:03 am albania :
At KFC og Burger King holder på er en skandale.
---------------------------------------------------------------------------------------
Det er bare å kutte dem ut.
Ikke mer KFC eller Burger King for min del.
Dette har nok å gjøre med måten eierskapet er lagt opp på. Jeg tipper KFC og Burger King har lokalt eierskap som nekter å legge ned driften. Mens McDonalds eide sine restauranter selv. Men jeg er ikke sikker.
Det stemmer . Iallfall for KFC. De som "leaser " der jobber visstnok med å få solgt det.
Virker nå uansett rart. Skulle tro at de i løpet av et halvt år hadde greid det...Er nok penger involvert ja..

DennisB

Legg inn av DennisB »

missChance skrev: tor sep 22, 2022 4:55 pm Noen som har hørt noe om dette?
Nå har de allerede begynt å hanke inn folk, men flott om de hadde offentliggjort navnene, slik at de det gjelder kan gjemme seg i kjellere, brekke en arm eller et bein, alt for å unngå å krige mot sine brødre i Ukraina.

Jeg hadde aldri i verden latt meg innkalle til en invasjonskrig i et annet land. Men jeg hadde gladelig gått i krigen for å forsvare eget land, levesett og selvstendighet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Crazy Horse skrev: tor sep 22, 2022 12:18 pm Medvedev sier i dag det jeg skrev her i går, og det Gro Holm antydet på Dagsrevyen. Russland vil kunne bruke alle våpen - også atomvåpen - dersom Russland trues. Dette inkluderer også de fire østlige oblastene i Ukraina om en "folkeavstemming" går russernes vei. Da innlemmes disse oblastene i Russland, ergo...

Dette russiske regimet er de største svina på europeisk jord siden Nazi Tyskland og Hitler. De overgår selv serberne med god margin. Om Russland toucher atomvåpen legger jeg til grunn at NATO asap erklærer krig. NATO og Norge bør begynne med å flytte fly opp til Banak og Finnmark, slik at de russiske atomubåtene som er stasjonert på Kola kan tas ut. Hva norske F 35 gjør på Ørlandet om dette ekskalerer forstår jeg ikke. Få de opp til Finnmark. Jeg tror fortsatt ikke at russerne tør bruke atomvåpen, men de er truende til det av den enkle grunn at de vil tape krigen i det østlige Ukraina. Med et lite forbehold for Krim. Putin og Medvedev og resten av det sittende styre i Kreml er det verste vi har sett i Europa siden 1930 tallet og frem til mai 1945.
Det er jo en interessant tanke, så det betyr at følgende:

1.Ukraina kan ha en folkeavstemning om å bli endel av USA og dermed er hele Ukraina en stat i USA?
2 Ukraina kan befri en liten del av Belgorod Oblast, holde folkeavstemning etter russisk mønster og erklære at Belgorod er ukrainsk land. Det vil selvsagt russerne godta?

Putin maler seg opp i ett hjørne og det er bare en ting å gjøre. Forsyne Ukraina med alle de våpen de ber om. Vesten må være klinkende klar på at hvis Russland bruker atomvåpen vil vesten gjøre det samme.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

De kommer ingen vei med den folkeavstemmingen. De kan mene sjøl at de kan kalle områdene for russiske, men ingen andre kommer til å bry seg.

Så får de velge da om de vil se Russland utslettet eller ei.

Ljot

Legg inn av Ljot »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 3:47 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 3:39 pm

Landet er kjempe stort. Har ikke besøkt Moskva denne gangen, men en litt mindre by øst fra Moskva, men fortsatt ikke noen liten by. Dyre billetter, meget dyre. Dro først til istanbull- så videre til Russland. I Tyrkia fikk jeg vekslet til Rubler, siden dem ikke gjør det i Norge. Hadde også med meg dollar som jeg kunne veksle i Russland.
Du ser ikke noe problem med å legge igjen penger i krigsstaten Russland?
Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Ljot skrev: tor sep 22, 2022 5:31 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 3:47 pm

Du ser ikke noe problem med å legge igjen penger i krigsstaten Russland?
Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?
Det er selvsagt situasjoner som kan gjøre ting mindre kategoriske. Men de er få.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Ljot skrev: tor sep 22, 2022 5:31 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 3:47 pm

Du ser ikke noe problem med å legge igjen penger i krigsstaten Russland?
Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?
Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Gaute65 skrev: tor sep 22, 2022 5:11 pm I går sa Shoigu at de bare skulel kalle opp reservister med erfaring fra krig og med de rette kvalifikasjoner. Det var tydeligvis en løgn

Hvorfor tro annet enn at dette er russisk propaganda?

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Det funker ikke å hente inn 300 000, som har ingen grunn til å sloss i heletatt. Som, hadde de fått muligheten, ville gjort alt de kunne for å komme seg unna. Disse skal de sende til Ukraina uten noe særlig med befal og kommunikasjonsutstyr til å passe på de? Nesten uten utstyr, vinterklær, og med gamle våpen? Dette når vi vet at soldater som var profesjonelle har løpt for livet, overgitt seg, stukket av, og forlatt alt de hadde av utstyr på veien hjem

De kunne like gjerne mobilisert 300 000 sekker med mel.

Ljot

Legg inn av Ljot »

missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm
Ljot skrev: tor sep 22, 2022 5:31 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm

Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?
Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Vel... been there, done that under pandemien. Man kan med forsiktige ord si at det ikke er optimalt for barns tilknytning til nær familie i andre land.

Caputo

Legg inn av Caputo »

missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm
Ljot skrev: tor sep 22, 2022 5:31 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 4:31 pm

Tenkte det samme.

Å reise dit er legitimisering av krigen. Å legge igjen penger der er støtte til krigen.

Trist.
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?
Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg har kikket litt på videoer om "What if" og sånt.
Huff!


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 5:46 pm Jeg har kikket litt på videoer om "What if" og sånt.
Huff!

Ikke gjør det!

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Sies at pågrepne demonstranter blir tvangsmobilisert.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 5:43 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm
Ljot skrev: tor sep 22, 2022 5:31 pm
Nå synes jeg dere er litt i overkant kategoriske. Dersom man for eksempel har nær familie i Russland - hva gjør man så? Skal barn nektes kontakt med besteforeldre og andre nære slektniinger bare fordi man skal være like prinsippfast som en Brand på den fjerde kaffikoppen?
Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?
Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Solvgutt1 skrev: tor sep 22, 2022 5:52 pm Sies at pågrepne demonstranter blir tvangsmobilisert.
Jeg mistenker at det er jug. Om hæren ikke var desillusjonert nok fra før så oppnår man ikke akkurat en homogen massiv hærstyrke gjennom å sende folk ut i strid som er mot krigen i så stor grad at de er villige til å risikere egen frihet og helse for å stoppe den.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 5:46 pm Jeg har kikket litt på videoer om "What if" og sånt.
Huff!
Så en liten dokumentar i Oculus Quest 2. (VR-briller) Det handlet om den falske atomtrusselen som tikket inn på SMS hos alle på Hawaii i 2018, der folk måtte gjemme seg fordi rakettene allerede var på vei. I full 360 og knivskarp 3D ble scenariet rikelig visualisert hva som skjedde og hva som ville skjedd dersom SMSen medførte riktighet. Har aldri sett noe så dystert og skremmende før, og ting gjorde det verre når alt liksom skjer "rett foran" deg i slike briller. Anbefales hvis du virkelig skal si "huff".

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 5:55 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 5:43 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm

Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?
Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?
Skal ikke se bort fra at vi havner der ...

Da skal jeg protestere mot dem også.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 5:55 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 5:43 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm

Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?
Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?
Det kommer, i tillegg så er alt Kina der med konsentrasjonsleire for Uighurene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

missChance skrev: tor sep 22, 2022 6:03 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 5:55 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 5:43 pm

Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?
Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?
Skal ikke se bort fra at vi havner der ...

Da skal jeg protestere mot dem også.
Samme her.

Koffer

Legg inn av Koffer »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 12:07 am
Koffer skrev: ons sep 21, 2022 9:25 pm
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:09 pm

Tror du tar feil. Dagens delmobilisering er dels et spill for galleriet. Eldre russiske soldater i Ukraina er utstyrt med håndvåpen fra 2. verdenskrig. Russerne har mistet enorme mengde med tanks, artilleri, armerte kjøretøy, ammunisjon m.v.. Hvilke tyngre våpen skal de 300 000 umotiverte soldatene utstyres med om kanskje 5-6 måneder ? Eller våpen i sin alminnelighet for den del ? Det tar tid å sette opp en brigade. En mekanisert brigade forutsetter tilgang på tyngre våpen. Hvor skal russerne få dette fra ? De har ikke teknologi til å produsere dette selv. De mangler elementære reservedeler til sivile fly. Kina har ikke solgt noe, og vil ikke selge pga sanksjonsfare. I Iran er det uro og snart opprør. Nord-Korea ? Presidenten viser frem komplekse nyttårsraketter, og er lutfattig. Før russerne rekker å mobilisere vil Kherson, Mariupol, Meliotopel (eller hvordan byens navn skrives) m.v. falle. Ukrainerne kan befeste sine stillinger med vestlig artilleri, og de nyankomne vil bli lette mål eller kanonføde. Det eneste jeg frykter på vegne av Ukraina og Europa er det Gro Holm sa på Dagsrevyen i kveld. Russere arrangerer improviserte og absurde folkeavstemminger og innlemmer de fire østlige oblastene i Russland. Følger man Putin sine trusler er Russland klare til å bruke a-våpen om russisk "territorium" trues. Tas taktiske atomvåpen i bruk i Ukraina er jeg rimelig sikker på at NATO/USA erklærer Russland krig. Da forlater jeg Oslo, og begir meg inn i fjellheimen.
Nettopp de siste setningene dine jeg vil frem til. Putin vil ikke gi seg. Han har satset alt, og kan ikke stå å fortelle det russiske folk at de trekker seg ut av Donbas, Krim, m.m.

Strategien nå er folkeavstemning, sånn som på Krim. De blir en del av Russland, og når russere blir angrepet på russisk jord med våpen fra NATO (som skal selges til det russiske folk) så kan de forsvare bruk av -taktiske atomvåpen- så sant de ikke pøser på med hundretusenvis av soldater. Dessuten tror jeg ikke det står SÅ dårlig til i det russiske forsvaret som enkelte skal ha det til.

Jeg ser ukentlig bilder av godt utstyrte soldater, masser av tanks, pansrede kjøretøy, fly, helikopter osv. Ukraina har også store mangler til vinteren.


Jeg tror ikke NATO/Vesten starter en full krig mot Russland om dette blir brukt. Man risikerer da ikke milliarder av menneskeliv grunnet 15% av Ukraina.

Det er fælt å si det, og store deler av meg vil jo ikke det, for jeg vil Putin og Kreml skal tape, tape og atter tape på alle fronter. Men Putin må ha noe å fortelle det russiske folk. Hvis han beholder (beskytter) Krim og tar over Donbass - mens ukrainerne tar tilbake Kherson, Kharkiv områdene, m.m og beholder Kiev, regjeringen og opp mot 85 % av europas nest-største land i areal - kan det være enden på krigen. I hvert fall foreløpig. Så må man ruste opp Ukraina og bevæpne de til tennene over flere år - samtidig som NATO blir sterkere, øker budsjettene og får inn Finland, Sverige.
Du glemmer jo helt at Ukraina ikke kunne brydd seg mindre om hva Putin må fortelle det russiske folk.

Ukraina har tilgang på bedre utstyr, de har bedre intel, de får bedre militær trening, de får strategisk hjelp av verdens skarpeste militære hjerner.

Russerne har ikke gitt fra seg de områdene de har tapt frivillig. De har blitt utmanøvrert og knust.

Ingenting tilsier at de på magisk vis skal trylle frem dyktigere soldater eller bedre utstyr.

Det vi ser nå er en panisk handling. De har mistet titusener av soldater og skal nå tvinge flere inn i en sikker død.

Jeg forstår ikke denne frykten for Putin. Han taper denne krigen. Den har vært tapt lenge. Spørsmålet er jo bare hvor grundig han vil sørge for å tape den.
Vil det kreve mange uskyldige menneskeliv? Absolutt. Men det vil det jo gjøre å slippe fri russerne i Donbas også. Massegraver med torturerte ofre i by etter by etter by forteller hva slags heslig folkeferd man har med å gjøre.
Det er nettopp det som er så farlig. Han taper krigen. Så det han gjør nå er å sørge for et ulovlig valg som gjør at disse områdene inngår i Russland. Russland blir da angrepet på egen jord med våpen fra NATO/Ukraina. Ukrainere som dreper "russere" på russisk eiendom. Ja, du hører sikkert hvordan dette vil klinge i dette råtne landet?

Aldri i verden om Putin gir opp Krim / Donbass m.m. Aldri! Så naive kan vi ikke være. Han har kapasitet til å drive denne krigen konvensjonelt i årevis, men jeg er ganske sikker på at han vil bruke WOMD / taktiske atomvåpen når det virkelig begynner å butte. Aldri verden om han trekker seg fra dette.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Hva er det som feiler Orban?
Har han glemt hva russerne gjorde i 1956?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... arsskiftet

Koffer

Legg inn av Koffer »

Koffer skrev: tor sep 22, 2022 6:22 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 12:07 am
Koffer skrev: ons sep 21, 2022 9:25 pm

Nettopp de siste setningene dine jeg vil frem til. Putin vil ikke gi seg. Han har satset alt, og kan ikke stå å fortelle det russiske folk at de trekker seg ut av Donbas, Krim, m.m.

Strategien nå er folkeavstemning, sånn som på Krim. De blir en del av Russland, og når russere blir angrepet på russisk jord med våpen fra NATO (som skal selges til det russiske folk) så kan de forsvare bruk av -taktiske atomvåpen- så sant de ikke pøser på med hundretusenvis av soldater. Dessuten tror jeg ikke det står SÅ dårlig til i det russiske forsvaret som enkelte skal ha det til.

Jeg ser ukentlig bilder av godt utstyrte soldater, masser av tanks, pansrede kjøretøy, fly, helikopter osv. Ukraina har også store mangler til vinteren.


Jeg tror ikke NATO/Vesten starter en full krig mot Russland om dette blir brukt. Man risikerer da ikke milliarder av menneskeliv grunnet 15% av Ukraina.

Det er fælt å si det, og store deler av meg vil jo ikke det, for jeg vil Putin og Kreml skal tape, tape og atter tape på alle fronter. Men Putin må ha noe å fortelle det russiske folk. Hvis han beholder (beskytter) Krim og tar over Donbass - mens ukrainerne tar tilbake Kherson, Kharkiv områdene, m.m og beholder Kiev, regjeringen og opp mot 85 % av europas nest-største land i areal - kan det være enden på krigen. I hvert fall foreløpig. Så må man ruste opp Ukraina og bevæpne de til tennene over flere år - samtidig som NATO blir sterkere, øker budsjettene og får inn Finland, Sverige.
Du glemmer jo helt at Ukraina ikke kunne brydd seg mindre om hva Putin må fortelle det russiske folk.

Ukraina har tilgang på bedre utstyr, de har bedre intel, de får bedre militær trening, de får strategisk hjelp av verdens skarpeste militære hjerner.

Russerne har ikke gitt fra seg de områdene de har tapt frivillig. De har blitt utmanøvrert og knust.

Ingenting tilsier at de på magisk vis skal trylle frem dyktigere soldater eller bedre utstyr.

Det vi ser nå er en panisk handling. De har mistet titusener av soldater og skal nå tvinge flere inn i en sikker død.

Jeg forstår ikke denne frykten for Putin. Han taper denne krigen. Den har vært tapt lenge. Spørsmålet er jo bare hvor grundig han vil sørge for å tape den.
Vil det kreve mange uskyldige menneskeliv? Absolutt. Men det vil det jo gjøre å slippe fri russerne i Donbas også. Massegraver med torturerte ofre i by etter by etter by forteller hva slags heslig folkeferd man har med å gjøre.
Det er nettopp det som er så farlig. Han taper krigen. Så det han gjør nå er å sørge for et ulovlig valg som gjør at disse områdene inngår i Russland. Russland blir da angrepet på egen jord med våpen fra NATO/Ukraina. Ukrainere som dreper "russere" på russisk eiendom. Ja, du hører sikkert hvordan dette vil klinge i dette råtne landet?

Aldri i verden om Putin gir opp Krim / Donbass m.m. Aldri! Så naive kan vi ikke være. Han har kapasitet til å drive denne krigen konvensjonelt i årevis, men jeg er ganske sikker på at han vil bruke WOMD / taktiske atomvåpen når det virkelig begynner å butte. Aldri verden om han trekker seg fra dette. Så kan vi diskutere om det er verdt å drepe milliarder av menneskeliv grunnet et område øst i Ukraina. Ukraina har beholdt store deler av landet sitt, og ikke mistet Kiev. Mange sier at russerne vil da prøve seg på et nytt land. Mulig, men jeg tror neppe det blir et NATO-land, og kapasiteten deres utover Ukraina vil være veldig liten i år fremover. Så dumme er ikke russerne at de går på f.eks Polen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Luna_mendax skrev: tor sep 22, 2022 6:22 pm Hva er det som feiler Orban?
Har han glemt hva russerne gjorde i 1956?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... arsskiftet
Man skal ikke se bort fra at Ungarn går ut av EU snart. De er på samme rute bort fra demokrati som Russland. Kritikken mot Orban er kraftig økende.

Men dette bekymrer meg lite. EU står fjellstøtt på sanksjonene og Ungarn må passe seg for å stille hardt mot hardt. Plutselig står de der alene.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Koffer skrev: tor sep 22, 2022 6:28 pm
Koffer skrev: tor sep 22, 2022 6:22 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 12:07 am

Du glemmer jo helt at Ukraina ikke kunne brydd seg mindre om hva Putin må fortelle det russiske folk.

Ukraina har tilgang på bedre utstyr, de har bedre intel, de får bedre militær trening, de får strategisk hjelp av verdens skarpeste militære hjerner.

Russerne har ikke gitt fra seg de områdene de har tapt frivillig. De har blitt utmanøvrert og knust.

Ingenting tilsier at de på magisk vis skal trylle frem dyktigere soldater eller bedre utstyr.

Det vi ser nå er en panisk handling. De har mistet titusener av soldater og skal nå tvinge flere inn i en sikker død.

Jeg forstår ikke denne frykten for Putin. Han taper denne krigen. Den har vært tapt lenge. Spørsmålet er jo bare hvor grundig han vil sørge for å tape den.
Vil det kreve mange uskyldige menneskeliv? Absolutt. Men det vil det jo gjøre å slippe fri russerne i Donbas også. Massegraver med torturerte ofre i by etter by etter by forteller hva slags heslig folkeferd man har med å gjøre.
Det er nettopp det som er så farlig. Han taper krigen. Så det han gjør nå er å sørge for et ulovlig valg som gjør at disse områdene inngår i Russland. Russland blir da angrepet på egen jord med våpen fra NATO/Ukraina. Ukrainere som dreper "russere" på russisk eiendom. Ja, du hører sikkert hvordan dette vil klinge i dette råtne landet?

Aldri i verden om Putin gir opp Krim / Donbass m.m. Aldri! Så naive kan vi ikke være. Han har kapasitet til å drive denne krigen konvensjonelt i årevis, men jeg er ganske sikker på at han vil bruke WOMD / taktiske atomvåpen når det virkelig begynner å butte. Aldri verden om han trekker seg fra dette. Så kan vi diskutere om det er verdt å drepe milliarder av menneskeliv grunnet et område øst i Ukraina. Ukraina har beholdt store deler av landet sitt, og ikke mistet Kiev. Mange sier at russerne vil da prøve seg på et nytt land. Mulig, men jeg tror neppe det blir et NATO-land, og kapasiteten deres utover Ukraina vil være veldig liten i år fremover. Så dumme er ikke russerne at de går på f.eks Polen.
Russland kommer ikke til å starte en atomkrig. De vet at i det sekundet de trykker på den knappen har de mistet alt. Verden vil lide, mens Russland har forsvunnet.

Det er den frykten du utviser som russerne nærer seg på. Folk har fryktet den russiske hæren i mange tiår. Nå viser der seg at den er i elendig forfatning. Nå har de kun atomvåpen igjen å hytte med. Kaster de det kortet har de ingenting igjen.

Caputo

Legg inn av Caputo »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 5:55 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 5:43 pm
missChance skrev: tor sep 22, 2022 5:36 pm

Man kan ha kontakt på telefon og ev. skype o.l. Dette har jo ikke vart et år engang enn så lenge. Russland har faktisk gått til krig og torturerer, dreper og kidnapper et annet lands borgere. Jeg ville ikke dratt dit eller lagt igjen penger der når det vil anses som støtte. Det ser en bare her inne - det skrytes av hvor lite sanksjonene virker.
Tror vi skal tenke mest på våre egne handlinger og ikke moralisere over hva andre velger å gjøre. Dette er en diskusjon som vil få tråden ut på ville veier så håper vi klarer å stoppe.

Men hvor mange moralister her inne har huset fullt av kinesiske produkter som "støtter" ett regime som er like ille som Putins?
Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?
Hehe, ja man er jo på en måte det. Men det er ikke noe negativt ved den moraliseringen. Du kan ikke sammenligne en person som har reist til Russland med Russlands handlinger i Ukraina heller.

Jeg mener det er en uting at folk skal tas for at de feks har vært på reise til Russland nå. (Vi vet ikke hvilke grunner folk har for å reise)

Hadde myndighetene vært ute og frarådet dette ville saken vært annerledes.

Jeg synes ikke det er store nyanser på regimet Kina/Russland. De har sirka samme mangel av respekt for menneskerettigheter synes jeg. Har du hørt om Tibet eller den muslimske folkegruppen Uigurene for å nevne noe.


Har du noe å bidra med i debatten annet enn å stille spørsmål for å prøve å sette meg til veggs?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»