Toyota bZ4X

Svar
Someone

Toyota bZ4X

Legg inn av Someone »

Lansering av Toyota bZ4X fortjener vel en egen tråd. Foreløpig presentert i Japan så gjenstår vel endel info som priser her i landet etc.

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55775

71,4 kWt batteri og rundt 450km rekkevidde. Og selve bilen synes jeg ser ut som en kryssning av Rav4 og Ioniq 5

Dog er jo navnet blant de mest håpløse der ute...

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

https://www.netcarshow.com/toyota/2023-bz4x/

NetCarShow sier det er snakk om 2023 modell. Det må være den bilen som det har vært reklamert mest for, før den kommer. Men nå slippes vel 2023 modeller kanskje alt i oktober 2022, men lang tid å vente på en bil som ikke imponer med sine spec.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

InternalExile skrev: ons nov 17, 2021 9:33 pm https://www.netcarshow.com/toyota/2023-bz4x/

NetCarShow sier det er snakk om 2023 modell. Det må være den bilen som det har vært reklamert mest for, før den kommer. Men nå slippes vel 2023 modeller kanskje alt i oktober 2022, men lang tid å vente på en bil som ikke imponer med sine spec.
Når en modell skifter år kan varier noe voldsomt. Volvo brukte å skifte årsmodell i mai/juni (om det gjør det enda vet jeg ikke). Fikk du ny Volvo på sommeren så var det neste års modell.
Når det gjelder bZ4X så ser jeg at Toyota Norge skriver at den kommer hit sommeren til neste år, og da kan den jo være 22 eller 23 modell.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Gledelig å se at det fortsatt lanseres nye biler med konvensjonelle knapper på rattet og ikke kapasitive berøringsknapper fra helvete.
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Da har de åpnet opp for bestillinger av bilen

Ribba

Legg inn av Ribba »

Someone skrev: ons nov 03, 2021 8:25 am Dog er jo navnet blant de mest håpløse der ute...
Ja, det ser ut som noen har trykket litt tilfeldig på et tastatur. Og om det kommer en GR utgaven av denne, eller enda "bedre", en GRMN-utgave, så vil det jo se ut som vil det jo være et "fullkommet" modelnavn.

Someone

Legg inn av Someone »

Lexus skal presentere sin versjon av denne 20 april

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Subarus nye elbil har fått pris: Hvor lik er den Toyota bZ4x?

Bilen koster fra 479.000 kroner uten frakt- og leveringskostnader, og kommer i tre utstyrsnivåer. Importøren tar nå bestillinger, og de første bilene leveres i juni.

Grunnmodellen heter Nordic og har 466 kilometer rekkevidde. Batteriet har en kapasitet på 71,4 kilowattimer, og det lades med inntil 150 kilowatt.
https://www.tu.no/artikler/subarus-nye- ... z4x/518605

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

En 'nyhet' er at denne er bra på effektivitet.
Synd da med et 'gyselig' interiør som domineres av 'utdaterte' skjermer.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Leser testen av Toyotas første helelektriske modell på Motor, og tror knapt det jeg ser. Til å være verdens største bilprodusent er det min mening at Toyota her leverer et elendig produkt som i beste fall kan kalles hastverksarbeid.

-design som får en til å trekke på skuldrene

-hjulbuer i matt grått virker malplassert, spesielt den fremre

-Intet hanskerom(!!)

-Ikke plass til føtter under framsetet når man sitter bak(!!)

-ingen "frunk"

-ingen skiluke

-førermiljø som er alt annet enn harmonisk, og et instrumentpaneldesign som Citroen hadde vært stolte av...på 90-tallet

-innvendig "klump" ved sidespeilet

-utstrakt bruk av grå og svart plast gir interiøret et "First Price" utseende

-mulig jeg ser feil, men øvre del av dashboard er kledd i tekstil? Det blir nok veldig pent etterhvert...


Toyota har sin trofaste kundebase, og vil nok (dessverre) selge mye pga nettopp det. Men mtp hvor mange ekstremt mye bedre alternativer det finnes i den klassen allerede, er min påstand at Toyota her går på et skikkelig mageplask.


https://www.motor.no/tester/motor-har-t ... ignId=2905

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Har en slektning som har bestilt den og med levering i tidlig høst. Fikk med i kontrakten at han kunne få levere den tilbake hvis han ikke likte den. Det var nok sikkert lurt, og med hans standard som petimeter i alt blir den nok det. Spesielt hvis den får dårlige tester.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SirJames skrev: lør jun 11, 2022 1:32 pm -design som får en til å trekke på skuldrene
Pontiac Aztec med Darth Vader styling; usedvanlig stygg, spør du meg. Men positivt med 4wd.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hardy-guttene skrev: lør jun 11, 2022 6:06 pm
SirJames skrev: lør jun 11, 2022 1:32 pm -design som får en til å trekke på skuldrene
Pontiac Aztec
Haha, faktisk verre enn førsteutgaven av Ford Ka dette:

Bilde

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: lør jun 11, 2022 1:32 pm
-hjulbuer i matt grått virker malplassert, spesielt den fremre
Alle som opplevde tidlig 90-tall husker vel alle de bilene med ulakkerte plaststøtfangerne. Det er vel ikke lenge før vi er der igjen, bare at nå skal ulakkerte plaststøtfangere være kult.

Litt som at bilprodusentene har i 100 år prøvd å fjerne vibrasjoner og liknende i rattet da det var sett som en uting med tanke på komfort, men nå skal rattet bevege seg selv.

Jan

Legg inn av Jan »

Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: lør jun 11, 2022 11:19 pm Alle som opplevde tidlig 90-tall husker vel alle de bilene med ulakkerte plaststøtfangerne. Det er vel ikke lenge før vi er der igjen, bare at nå skal ulakkerte plaststøtfangere være kult.
Ja, selv på Porsche Taycan CT har slike ulakkerte plastsaker dukket opp både rundt hjulbuene og noen andre plasser.
Men noen mener sikkert at det er kult på en slik bil som skal kjøre litt på grus rett før den er på plass ved hytta.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ikke mye som virker bra med denne bilen. Langt bak de fleste andre i samme prisklasse på det meste. Skuffende av Toyota.

Jan

Legg inn av Jan »

Corvus skrev: tir jun 21, 2022 7:38 pm Ikke mye som virker bra med denne bilen. Langt bak de fleste andre i samme prisklasse på det meste. Skuffende av Toyota.
Helt enig. ID4 og Enyaq virker som bedre biler på alle måter. Toyotas eneste fordel er leveringstid og garantier.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

nometalhorse skrev: tir jun 21, 2022 7:27 pm Ja, selv på Porsche Taycan CT har slike ulakkerte plastsaker dukket opp både rundt hjulbuene og noen andre plasser.
Men noen mener sikkert at det er kult på en slik bil som skal kjøre litt på grus rett før den er på plass ved hytta.
Mazda CX-30 er et annet eksempel. Hadde det ikke vært for den overdimensjonerte ulakkerte plasten så hadde det en veldig fin bil (for klasssen) synes jeg.
https://www.motormagazinet.no/2020/03/m ... nde-motor/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme.
Hvor mange km kjører du i snitt pr dag på jobben? Blir det nødvendig med lunsjpause med hurtiglading?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 7:58 am
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme.
Hvor mange km kjører du i snitt pr dag på jobben? Blir det nødvendig med lunsjpause med hurtiglading?
Gjennomsnittlig kjørelengde for drosjer er ca. 57000 km i året, som gir rundt 156 km. om dagen.

Kjører du konstant i 8 timer i bytrafikk, med en snitthastighet på 50 km i timen (noe man neppe klarer i byen), så ender man opp med 400 km. i løpet av en arbeidsøkt.

De taxisjåførene jeg her kontakt med og som kjører el-bil har ingen problemer med rekkevidde.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Da kan jo du være en 'live tester' og si om jeg burde orke å sjekke den ut.

Jeg har lyst på en superholdbar Toyota. Sånn som dem som i 2022 kjører samme Corollaen de kjørte for 26 år siden.

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 7:58 am
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme.
Hvor mange km kjører du i snitt pr dag på jobben? Blir det nødvendig med lunsjpause med hurtiglading?
En vanlig dag ligger jeg mellom 2- og 300 km. Så det bør holde til hverdags.En sjelden gang dukker det opp en skikkelig langtur på 30-40 mil t/r. Da er man forhindret fra det på slutten av dagen.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: ons jun 22, 2022 12:57 pm
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Da kan jo du være en 'live tester' og si om jeg burde orke å sjekke den ut.

Jeg har lyst på en superholdbar Toyota. Sånn som dem som i 2022 kjører samme Corollaen de kjørte for 26 år siden.
Det kommer rapport etter hvert

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: ons jun 22, 2022 4:52 pm Det kommer rapport etter hvert
Har dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons jun 22, 2022 4:52 pm
rosmebraad skrev: ons jun 22, 2022 12:57 pm
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Da kan jo du være en 'live tester' og si om jeg burde orke å sjekke den ut.

Jeg har lyst på en superholdbar Toyota. Sånn som dem som i 2022 kjører samme Corollaen de kjørte for 26 år siden.
Det kommer rapport etter hvert
Bra!

Er veldig på gjerdet med både ny bil og 'elbileventyret'. Kommer der vesentlig bedre modeller eller er noe nytt nå bra nok til å ha i 5-10 år eller mer?

Someone

Legg inn av Someone »

Og der kom alt første tilbakekallingen da hjul kan løsne

https://dinside.dagbladet.no/motor/tilb ... s/76442754

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Someone skrev: tor jun 23, 2022 8:14 pm Og der kom alt første tilbakekallingen da hjul kan løsne

https://dinside.dagbladet.no/motor/tilb ... s/76442754
Ja, det får man si var noe spesielt. Og de kommer med noen ganske opplagte påstander. :D

Etter kort kjørelengde kan alle boltene på hjulet løsne til et nivå hvor hjulet kan løsne fra kjøretøyet. Hvis et hjul løsner fra kjøretøyet mens du kjører, kan det føre til at du mister kontroll over kjøretøyet, noe som øker risikoen for en kollisjon. Årsaken til problemet og kjøremønstrene som dette problemet kan oppstå under er fortsatt under etterforskning.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons jun 22, 2022 4:52 pm
rosmebraad skrev: ons jun 22, 2022 12:57 pm
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Da kan jo du være en 'live tester' og si om jeg burde orke å sjekke den ut.

Jeg har lyst på en superholdbar Toyota. Sånn som dem som i 2022 kjører samme Corollaen de kjørte for 26 år siden.
Det kommer rapport etter hvert
Bra!
Sjekk nå endelig at hjul, hjulmutre/bolter er fast og på plass....... som man alltid gjør.
https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-b ... e/75458655

Mye for pengene og 10 års garanti?
Burde være bare å bestille da?
Dessverre syns jeg at den ser gyselig ut, spesielt interiørt!

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 10:19 pm
Jan skrev: ons jun 22, 2022 4:52 pm Det kommer rapport etter hvert
Har dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?
Med dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»