Toyota bZ4X

Svar
SirJames

Re: Toyota bZ4X

Legg inn av SirJames »

Hvor skal man legge vognkortet? Duh...i hanskerommet, selvsagt.



Eller, vent litt..

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: fre jun 24, 2022 4:06 pm Hvor skal man legge vognkortet? Duh...i hanskerommet, selvsagt.



Eller, vent litt..
Bare å klistre det på med pakketeip der foran passasjersetet!

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: fre jun 24, 2022 4:24 pm
SirJames skrev: fre jun 24, 2022 4:06 pm Hvor skal man legge vognkortet? Duh...i hanskerommet, selvsagt.



Eller, vent litt..
Bare å klistre det på med pakketeip der foran passasjersetet!
:lol:

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

SirJames skrev: fre jun 24, 2022 4:06 pm Hvor skal man legge vognkortet? Duh...i hanskerommet, selvsagt.



Eller, vent litt..
Man har vel hatt en markedsundersøkelse og funnet ut at Toyota-sjåfører ikke bruker kjørehansker. Hattehylle har man derimot valgt å beholde… :-)

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: fre jun 24, 2022 11:50 am
Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 10:19 pm
Jan skrev: ons jun 22, 2022 4:52 pm Det kommer rapport etter hvert
Har dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?
Med dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: søn jul 24, 2022 1:01 pm
Jan skrev: fre jun 24, 2022 11:50 am
Hollabaloo skrev: ons jun 22, 2022 10:19 pm

Har dere noe estimat for kostnader for en bZ4X i stallen vs. en tilsvarende ny fossilbil? Jeg antar den er valgt ut fra et økonomisk motiv? Og er det troen på kvalitet og "andel nedetid" som gjør at dere har kjøpt inn denne istedet for f.eks. en Tesla Model Y, som jo har lengre rekkevidde. Enyaq/ID.4 antar jeg også var til vurdering?
Med dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Har 5 uker ferie nå, så jeg har ikke hørt noe. Fargen blir hvit, som er fargen Bergen taxi har bestemt at alle skal ha.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tir jul 26, 2022 9:54 am
rosmebraad skrev: søn jul 24, 2022 1:01 pm
Jan skrev: fre jun 24, 2022 11:50 am

Med dagens priser på Diesel, ligger det an til en besparelse bare der på 7.000/mnd i driftsutgifter. Da har jeg regnet et forbruk på 0,7 og 5.000 km/mnd. Toyotaen ble valg p,g.a formodet kvalitet og gunstige vilkår på leasing.
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Har 5 uker ferie nå, så jeg har ikke hørt noe. Fargen blir hvit, som er fargen Bergen taxi har bestemt at alle skal ha.
Bra, nyt ferien, vel unt!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Jeg har en eldre elbil med rekkevidde på 200 km. Sjeldent jeg får rekkeviddeangst. Nå må det nevnes at jeg stort sett bare kjører korte avstander. Har også kort vei til jobb, som hjelper mye.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

TheBaseline skrev: tir jul 26, 2022 12:14 pm
Jan skrev: tir jun 21, 2022 6:41 pm Da har jeg vært på dagen før premiere på bZ4x. Voldsomt mye plastikk. Ikke noe bedre live enn på bilder. Ok interiør, pluss for knapper til klimaanlegg. Setene var også ok.
Sjefen har bestilt en som erstatning for Tourantaxien som nærmer seg 600.000 km. Kommer i august/september. Både gleder og gruer meg. Gleder meg fordi det blir bra med ny bil. Gruer meg til rekkeviddeangst selv om jeg lader hjemme. Touranen er mye mer praktisk med mulighet for 7 seter og enormt bagasjerom.
Jeg har en eldre elbil med rekkevidde på 200 km. Sjeldent jeg får rekkeviddeangst. Nå må det nevnes at jeg stort sett bare kjører korte avstander. Har også kort vei til jobb, som hjelper mye.
Jeg kunne gjerne hatt en Nissan Leaf.
Problemet er derimot når man sitter på vestlandet og man 'ses i Oslo' og rundtom på Østlandet. Leaf er glimrende i nærområdet og tidkrevende på tur.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

rosmebraad skrev: søn jul 24, 2022 1:01 pm
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.

Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: lør jul 30, 2022 11:19 am
rosmebraad skrev: søn jul 24, 2022 1:01 pm
Noe nytt om 'hjulene faller av'-Toyotaen, Jan?
Hva blir fargen?
Syns fortsatt den virker dyr og 'low spec', stadig uten å ha verken sett eller prøvd.
Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.

Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Altså...hallo..? Verdens største bilprodusent...

Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?

thomassim

Legg inn av thomassim »

rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 2:21 pm
Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.

Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

thomassim skrev: søn jul 31, 2022 2:25 pm
rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 2:21 pm
Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.

Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Virker som om 'nettet snører seg' rundt Ionic 5/6. Jeg kjørte såvidt Ionic 5. Da var det 'knirk'fra baksetrt over en hump samt dunk i fjæringen i et hull som var inntrykket. Får ta å se nærmere på 2023-modellen.

thomassim

Legg inn av thomassim »

rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 3:21 pm
thomassim skrev: søn jul 31, 2022 2:25 pm
rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 2:21 pm

Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.

Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Virker som om 'nettet snører seg' rundt Ionic 5/6. Jeg kjørte såvidt Ionic 5. Da var det 'knirk'fra baksetrt over en hump samt dunk i fjæringen i et hull som var inntrykket. Får ta å se nærmere på 2023-modellen.
Hadde en Ioniq 5 AWD på lån fra fredag til mandag forrige uke, opplevde heldigvis ikke noe av det.

Utstyrsmessig så overgår den jo det meste i samme prisklasse.
Det eneste «negative» med bilen er at jeg ikke er spesielt imponert over Bose-anlegget.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

thomassim skrev: søn jul 31, 2022 2:25 pm
rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 2:21 pm
Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene jeg har kjørt mtp utvendig støy, til sammenligning er Hyundai Kona den verste bilen jeg har eid mtp dekkstøy.

Leaf er kanskje den kjipeste bilen jeg noen gang har kjørt, helt grusom.
Ironisk nok så jeg akkurat 'bråkebøttene' Leaf og Kona der jeg kom støyende i XC40. Peltor er viktig utstyr for meg.
Bedre stereoanlegg er noe av det få ekstrautstyret jeg kunne tenke meg. Hadde ikke Lyd & Bilde bra omtale av det i Ionic 5?
https://www.google.com/amp/s/www.lydogb ... 5/%3famp=1
'God lyd fra Bose-anlegget' står det der.

Forfun

Legg inn av Forfun »

rosmebraad skrev: søn jul 31, 2022 2:21 pm
Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Ja det har jeg. Endatil flere stk, dagens og den 10 pr gamle. Syns det var trivelig til å 'humpe rundt'på småveier og ærender. Selvsagt meget støyende den/de også. Har ikke prøvd den på motorvei.
Ang. støy har jeg fortsatt ikke kjørt en bil jeg mener er stillegående.
Nye biler til 1/2 million har jo støy og knirk også, 'perfekt' blir det aldri, hva anbefales?
Bmw i4 tipper jeg har 30 db lavere støy i 100 kmt enn Leaf. Og i4 betalte jeg bare bittelitt over 600k for.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

SirJames skrev: lør jul 30, 2022 11:36 am
nometalhorse skrev: lør jul 30, 2022 11:19 am Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.

Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Altså...hallo..? Verdens største bilprodusent...

Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?
Toyota og flere andre på den kanten av verden har holdt seg til hjulmutre, og nå skulle de prøve seg med bolter.
Den overgangen var nok litt vanskeligere enn de trodde for verdens største bilprodusent.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: man aug 01, 2022 5:15 pm
SirJames skrev: lør jul 30, 2022 11:36 am
nometalhorse skrev: lør jul 30, 2022 11:19 am Tror ikke det er noe nytt i saken. De sa det kunne ta opp til 90 dager å løse problemet.
Det virker merkelig ettersom bolter/mutre til hjul er levert i rundt 100 år.

Toyota’s TIS document on the bZ4X tire and wheel installation, last updated June 16, says if incompatible axle hub bolts are used, the spherical axle hub bolt seat of the wheel assembly may be damaged resulting in loosening or loss of one or more bolts even when tightened to the specified torque. It also states that if foreign matter or rust is present, the bolts could loosen and/or come off.
Altså...hallo..? Verdens største bilprodusent...

Har de blitt kjøpt opp av IKEA, eller..?
Toyota og flere andre på den kanten av verden har holdt seg til hjulmutre, og nå skulle de prøve seg med bolter.
Den overgangen var nok litt vanskeligere enn de trodde for verdens største bilprodusent.
Ja, åpenbart :D

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: søn jul 31, 2022 8:19 pm Bmw i4 tipper jeg har 30 db lavere støy i 100 kmt enn Leaf. Og i4 betalte jeg bare bittelitt over 600k for.
Har du lavt støynivå i i4'ern? For jeg har derimot enormt med støy i 4-serien min. Kanskje noe av vektpåslaget mellom bilen din og min er støyisolasjon?

Hvilken dekkutrustning har du på bilen?

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Ser det begynner å hope seg opp med tvillingen hos den nærmeste Subaru-forhandleren.

Kun 12 registrerte i hele år, pr. elbilstatistikk. Snedig. Kanskje fordi hjulene faller av?

Synes for øvrig ikke at denne pakken ser spesielt bra ut, sammenlignet med f.eks. Model Y.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

KingsRoad skrev: tor aug 04, 2022 12:53 pm Ser det begynner å hope seg opp med tvillingen hos den nærmeste Subaru-forhandleren.

Kun 12 registrerte i hele år, pr. elbilstatistikk. Snedig. Kanskje fordi hjulene faller av?

Synes for øvrig ikke at denne pakken ser spesielt bra ut, sammenlignet med f.eks. Model Y.

Dessverre virker design, layout og funksjoner svakt. Det burde være et 'selvsagt' valg, men kombinasjonen skremmer meg rett opp på gjerdet.

Someone

Legg inn av Someone »

Toyota sliter med å finne en løsning på problemet og tilbyr nå å kjøpe tilbake bilene til de som har fått en levert i USA
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4k ... bilen-bz4x

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Helt utrolig problem. Hjulbolter har vært montert på biler siden tidenes morgen, og så klarer ikke verdens største produsent å løse dette.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Fernandovonarb skrev: fre aug 05, 2022 12:23 pm Helt utrolig problem. Hjulbolter har vært montert på biler siden tidenes morgen, og så klarer ikke verdens største produsent å løse dette.
Både fascinerende svakt til å begynne med, og videre 'imponerende'at det tar så lang tid å ordne. Selvsagt med forbehold om at jeg kjenner verken bransje eller detaljer om problemet, så trodde jeg at japanere var for det første grundige på testing før lansering og så raske på løsning av de få problemer som kom.
(OT så har jeg sett bilder av skjeve hanskerom på Nissan Ariya. Japansk den også. Den HAR hanskerom ja.)

Jan

Legg inn av Jan »

Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Someone skrev: fre aug 05, 2022 7:36 am Toyota sliter med å finne en løsning på problemet og tilbyr nå å kjøpe tilbake bilene til de som har fått en levert i USA
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y4k ... bilen-bz4x
Dette må være det største mageplasket i bilverdenen siden Dieselgate.

Utrolig pinlig.

Someone

Legg inn av Someone »

Jan skrev: fre aug 05, 2022 5:46 pm Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.
Akkurat det er ikke unikt for Toyota nå for tiden

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: fre aug 05, 2022 5:46 pm Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.
Er det noe nytt om denne 'fadesebilen' Jan?
(Altså elbilen, men også: Er Priusen i orden?)
Strider jo mot tradisjonelle oppfatninger at det er tull og ball med deler og fiksing på Toyota.)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»