Toyota bZ4X

Svar
Hollabaloo

Re: Toyota bZ4X

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: ons nov 16, 2022 2:48 pm Det blir jo håpløst for bileier om de skal gjette på hvor langt de kan kjøre etter at bilen sier 0 km igjen.
Hvis du ser på noen av rekkeviddetestene der ute der de kjører elbilene til de stopper (trenger ikke "lide" deg gjennom TeslaBjørn-videoer, du ser det samme i carwow-videoene f.eks.) så vil du oppdage at så og si alle elbiler har en rest etter at GOMen sier 0 km, det er ikke noe unikt for Toyota sin del. Det som er spesielt for Toyota er at det er indikasjoner på at den resten er uvanlig høy av en eller annen grunn. Når man måler WLTP-rekkevidde for en elbil så kjører man den ikke til elbilens GOM sier 0 km, man kjører den ihvertfall meg bekjent til den stopper eller tilnærmet til den stopper. Enkel logikk tilsier dermed at for å teste om BZ4X er i nærheten av sin WLTP-rekkevidde så bør den kjøres til den stopper, og ikke til GOMen sier 0 km.

Jeg tror fortsatt ikke man vil klare WLTP bare så det er sagt, jeg tror ikke en dårlig GOM er hele forklaringen til de foreløpige dårlige tallene. Men man vil få et mer riktig bilde av bilens reelle rekkevidde, og rett skal være rett, noe du sikkert er enig i også.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

rosmebraad skrev: tor nov 17, 2022 10:00 pm Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede
Jeg tror han må ha skulket i økonomitimene. Tipper han har mer enn nok penger, og det er den egentlig grunnen.

Hadde han betalt 200.000 i skatt som han sier, ville han gått med 200.000 i pluss ved salg av bilen. Visste heller ikke at slike ting var så skattbare. Mulig det blir regnet som inntektsskatt hos kjendiser?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Fernandovonarb skrev: fre nov 18, 2022 3:27 pm
rosmebraad skrev: tor nov 17, 2022 10:00 pm Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede
Mulig det blir regnet som inntektsskatt hos kjendiser?
Premier i kjendisutgaver av slike program regnes som inntekt ja.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

NAF elbilpodden har viet en episode til å snakke om rekkevidde-skandalen rundt bZ4X:
https://nye.naf.no/elbil/elbilpodden/el ... episode-88

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons nov 16, 2022 5:09 pm Hvis du ser på noen av rekkeviddetestene der ute der de kjører elbilene til de stopper
(
Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon.

Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør nov 19, 2022 10:21 pm Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon. Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.
Jeg sjekket nå og WLTP-testen for elbiler avsluttes når elbilen ikke lenger klarer å holde en konstant hastighet på 100 km/t, ref.
https://www.electrive.com/2022/05/23/ho ... alculated/

Man kan mene så mangt om måten man måler rekkevidde på for elbiler, men det er nå den metoden vi i dag har å forholde oss til når man skal sammenlikne rekkevidde.

Helt kurant å subjektivt beregne hva en selv mener er bilens rekkevidde ut fra en prosent som du gjør, det gjør jeg selv også (med litt andre grenseverdier enn deg). Jeg liker å kalle det for "komfort-rekkevidde". Men siden man gjerne starter kjøreturen om morgenen med fulladet batteri etter saktelading over natten, så blir vel din komfort-rekkevidde 80% av oppgitt for etappe nr1, 60% for etappe nr2, 60 % for etappe nr3 osv., gitt at etappene foregår samme dag med kortest mulig stans mellom etappene.

SUV

Legg inn av SUV »

Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 4:03 pm
Iseran2770 skrev: lør nov 19, 2022 10:21 pm Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon. Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.
Jeg sjekket nå og WLTP-testen for elbiler avsluttes når elbilen ikke lenger klarer å holde en konstant hastighet på 100 km/t, ref.
https://www.electrive.com/2022/05/23/ho ... alculated/

Man kan mene så mangt om måten man måler rekkevidde på for elbiler, men det er nå den metoden vi i dag har å forholde oss til når man skal sammenlikne rekkevidde.

Helt kurant å subjektivt beregne hva en selv mener er bilens rekkevidde ut fra en prosent som du gjør, det gjør jeg selv også (med litt andre grenseverdier enn deg). Jeg liker å kalle det for "komfort-rekkevidde". Men siden man gjerne starter kjøreturen om morgenen med fulladet batteri etter saktelading over natten, så blir vel din komfort-rekkevidde 80% av oppgitt for etappe nr1, 60% for etappe nr2, 60 % for etappe nr3 osv., gitt at etappene foregår samme dag med kortest mulig stans mellom etappene.
Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.

Jeg må vel innrømme at totalt forbruk på min bil siden ny ligger 0,01 liter / mil over WLTP (hvis forbruket i vognkortet er det samme som WLTP). Men når 3-4 ukers kjøring (2200 km) inneholder nær 700 km med henger, hvorav mesteparten godt over tonnet, og all kjøring er med piggdekk så betyr det jo i praksis at det er lett å komme under WLTP når hengeren hektes av, noe også målingene mine uten henger bekrefter.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm
SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm
Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm
SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am
rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm
Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm

Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: man nov 21, 2022 9:35 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?

Her må vel andre svare.
Men jeg så også noe om bilberging på vinteren i Alaska. De manglet både 4wd, piggdekk, motorvarmer og vinterdiesel. Hadde de hatt dette utstyret kunne programmet vært vesentlig kortere.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm
SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am
rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm


Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Kikket på den episoden nå (ca 45-49min og 53min og litt utover er fra denne bergingen for dem som vil se akkurat dette).

Legg merke til at når de får et oppdrag som er ekstra vrient så er det Isuzu-en de velger å bruke.

Svart is er jo temmelig glatt og problemet er at overflata er glatt som is, mens isen er så tynn at piggene ikke har noe særlig å klore seg fast i. Fordelen med kjetting fremfor pigg er at kjettingene går dypere nedi isen, men med så tynt islag så er jo kjettinger dårligere egnet enn piggdekk. Legg merke til at de la kjetting på høyre forhjul og venstre bakhjul (hadde kun to kjettinger, og kan på den måten beholde styring i begge ender av kjøretøyet hvis kjetting hadde gitt bedre grep vel å merke), men at det filmes de spinner på det forhjulet som har kjetting. På min bil hvertfall så har jeg kun differensialsperre bak og hvis det er slik på hans bil også så betyr det man får dårligere feste med kjetting når det er det hjulet som spinner. Bak er det jo bare å koble inn sperra for maks grep ved ulikt feste.

Synes også mange av bevegelsene med bil der var veldig rykkete, noe som ikke er gunstig om man skal ta seg frem på glatta. Men det hadde vel blitt lite tv-action hvis de bare tok det pent og forsiktig og kjørte opp og berget bilen og ferdig med det. Jeg har jo selv sett endel ganger at rykkete igangkjøring gjør det umulig å komme igang. Feks ei som hadde forvillet seg ned blindveien der jeg bor som prøvde ca 10 ganger å komme opp uten å klare det, selv om vi var 2 som dyttet og jeg sa hun måtte bruke dobbelt så lang tid på å slippe ut clutchen. Jeg spurte om jeg skulle prøve og da kjørte jeg rett opp på første forsøk uten at noen hjalp til med å dytte. Hun ble overrasket over at jeg kom meg opp bakken så lett med bilen hennes.

Kjettinger har jeg hatt til alle drivhjul på alle bilene jeg har hatt, så jeg har kjøpt inn 2+4+4 kjettinger. Men til denne med så store hjul (75 cm i diameter) så blir det temmelig dyrt å kjøpe kjettinger, ca 2700 kr for 2 stk, så det er ikke innkjøpt. Lurer litt på å lage meg kjettinger, det vil komme på ca 900 kr for 2 stk, og da kan jeg bruke alt om igjen til andre dimensjoner eller til noe annet siden. det blir ikke fullt ås brukervennlig som disse man kjøper, emn så er det jo ikke ofte man bruker kjettinger heller, de er der mest for ¨kunne kjøre på steder der det er en viss risiko for å sette seg fast så jeg evt kan komme løs igjen. på forrige bil så brukte jeg kjettinger en gang, og da brukte jeg bare en kjetting. Men på forrige så vil ikke kjettinger hjelpe så mye uansett da det som regel ikke er grepet som setter begrensninger for fremkommeligheten.

Vinsjer har jeg også et par av (pluss neon håndvinsjer og 1,5 tonns kjettingtalje og litt annet som kan være nyttig til å trekke løs ting). Har faktisk også kompetansebevis på vinsjer og spill og har vært på kursing i vinsjing for mange år siden.

Men vinsjer må jo festes. Ene kan lett hektes på hengerfeste, men det har jeg jo bare i ene enden av bilen. Skal den henge løst i en stropp foran så vil den jo gå i bakken straks man får litt feste og skal kjøre med hjuldrift. Tenkte å sveise til et feste så jeg kan skru vinsjen fast i front i samme type innfestning som slepeløkka er på motsatt side. Kan jo også være nyttig om man skal dra ved opp skråninger. Sånt vil jo også være med på å forsvare innkjøpet av sveiseapparatet jeg har (som også er brukt endel ganger fra før, men bør brukes oftere). Må også forlenge en ledning hvis jeg skal kunne betjene vinsjen fra førerplassen.

Skulle gjerne hatt vinsj foran på en forhjulsdrevet Renault Trafic kassebil for få år siden. Med mye snø og 2mm mønsterdybde på forhjula og litt motbakke ut innkjørselen så var ikke det så enkelt og jeg måtte bruke jekkestropper til et tre på andre sida av veien for å dra meg ut fra innkjørselen. kjettingene lå i bagasjerommet på firehjulstrekkeren som var på service (dette var en lånebil fra verkstedet).

Ellers så har jeg jo brukt vinsj på lastebil i militæret, men vi klarte faktisk å sette fast lastebilen såpass mye at vinsjen med 2x7 tonns trekkraft ikke klarte jobben (ble også dratt litt for langt ut), så vi måtte har bergingsbil. Men når frontlyktene på en hevet Scania står under bakken i ei myr som er så fast at man kan gå rundt bilen, da sitter den godt. På andre sida av myra stod en annen Scania, der satt de og øste vann ut av førerhuset (gulvet er ca 1,6 meter over bakken når bilen står på flatt underlag). En morsom dag med andre ord.

Igår var det forresten en Volvo som stod med nødblinken på og jeg spurte det var behov for tauing (for å få den vekk fra europaveien). Jeg fikk da spørsmål om jeg kom fra bergingsfirmaet, for hun hadde visst bestilt henting, så da var det ikke behov for tauing. Men i mørke så er det jo forsåvidt visse likheter i fargen på min bil og et av bilbergingsfirmaene i området.

Sist gang jeg drev med noe form for tauing var vel for en måned eller to siden da jeg skulle velte en stokk (litt over en meter i diameter og ca 3 meter lang) før jeg løftet den opp på en henger. Men da brukte jeg gaffeltruck (med firehjulstrekk) til både å dra for å velte stokken og til selve løftet.

SUV

Legg inn av SUV »

Ribba skrev: man nov 21, 2022 9:35 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?
Jeg tror nok det ofte overdramatiseres litt og at man velger løsnnger litt for tv og ikke bare for enklest berging.

Som nevnt i forrige innlegg så brukte de jo kjettinger på et føre hvor det bare blir dårligere grep av det. Men på tv så vil det jo virke mye mer ekstremt for de fleste om man spinner selv med kjettinger på enn om man spinner med vanlige vinterdekk (som mange ikke engang ser at er vinterdekk).

Og når de første etter på kjettinger så kunne de jo sannsynligvis lett kommet seg opp ved å benytte godt feste i kanten av veien der underlaget er litt bløtere og kjettingene kan få tak i bakken. Legg på begge kjettingene på samme side og kjør med den siden rett utafor asfalten og med sperre på bak så man får fullt grep på hvertfall et bakhjul og super styring med et forhjul (og litt dårlig grep på det to andre). Men det ville jo blitt dårlig tv av det da.

Så jo også tidlig i episoden at de hadde kjørt bergingsbilen litt uti kanten på bløtt underlag og det var full dramatikk og like ved velting ifølge det de sa, selv om bilen bare hellet noen få grader og nok var lang unna å velte. Hadde det vært så dramatisk så ville man jo senket brilla bak så tyngdepunktet kommer lavere ned (mindre veltefare) og lenger bak (mer vekt på drivhjula).

Skulle jeg kommet meg ut av den situasjonen der så tror jeg at jeg bare hadde senket klørne bak så jeg løfter opp bakenden for å få lagt plankene under bak hvertfall, da kan de legges flatt ås man får flat underlag å kjøre på uten å først måtte komme seg oppå dem. Også var det jo ekstremt rykkete kjøring når han skulle løs derfra.

Husker godt første gang jeg så slike klør i bruk. Jeg var ganske liten og kikket på en bergingsbil mens sjåføren var inne i butikken. Da han kom ut spurte jeg hva de klørne der bak var til og da startet han opp og kjørte klørne ned i grusen så bakenden på bergingsbilen løftet seg.

Har selv kjørt bakhjulsdrevet lastebil på bløtt underlag i vårløysinga og sunket nedi til felgen med forhjula. Men jeg satt meg ikke fast likevel (litt utforbakke riktignok).

Uansett så er det jo moro å se hvor man kan komme seg frem så lenge man har en kurant mulighet til å komme seg løs derfra på et vis. Tror raskeste 200 kronene jeg har tjent var en slik gang, parkerte et sted og en håndverker var sikker på at jeg ikke kom meg løs derfra og ville gjerne vedde, så da satt jeg meg bak rattet og kjørte ut fra der jeg hadde parkert og innkasserte 200 kr.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: fre nov 25, 2022 9:49 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm
SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am

Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Kikket på den episoden nå (ca 45-49min og 53min og litt utover er fra denne bergingen for dem som vil se akkurat dette).

Legg merke til at når de får et oppdrag som er ekstra vrient så er det Isuzu-en de velger å bruke.

Svart is er jo temmelig glatt og problemet er at overflata er glatt som is, mens isen er så tynn at piggene ikke har noe særlig å klore seg fast i. Fordelen med kjetting fremfor pigg er at kjettingene går dypere nedi isen, men med så tynt islag så er jo kjettinger dårligere egnet enn piggdekk. Legg merke til at de la kjetting på høyre forhjul og venstre bakhjul (hadde kun to kjettinger, og kan på den måten beholde styring i begge ender av kjøretøyet hvis kjetting hadde gitt bedre grep vel å merke), men at det filmes de spinner på det forhjulet som har kjetting. På min bil hvertfall så har jeg kun differensialsperre bak og hvis det er slik på hans bil også så betyr det man får dårligere feste med kjetting når det er det hjulet som spinner. Bak er det jo bare å koble inn sperra for maks grep ved ulikt feste.

Synes også mange av bevegelsene med bil der var veldig rykkete, noe som ikke er gunstig om man skal ta seg frem på glatta. Men det hadde vel blitt lite tv-action hvis de bare tok det pent og forsiktig og kjørte opp og berget bilen og ferdig med det. Jeg har jo selv sett endel ganger at rykkete igangkjøring gjør det umulig å komme igang. Feks ei som hadde forvillet seg ned blindveien der jeg bor som prøvde ca 10 ganger å komme opp uten å klare det, selv om vi var 2 som dyttet og jeg sa hun måtte bruke dobbelt så lang tid på å slippe ut clutchen. Jeg spurte om jeg skulle prøve og da kjørte jeg rett opp på første forsøk uten at noen hjalp til med å dytte. Hun ble overrasket over at jeg kom meg opp bakken så lett med bilen hennes.

Kjettinger har jeg hatt til alle drivhjul på alle bilene jeg har hatt, så jeg har kjøpt inn 2+4+4 kjettinger. Men til denne med så store hjul (75 cm i diameter) så blir det temmelig dyrt å kjøpe kjettinger, ca 2700 kr for 2 stk, så det er ikke innkjøpt. Lurer litt på å lage meg kjettinger, det vil komme på ca 900 kr for 2 stk, og da kan jeg bruke alt om igjen til andre dimensjoner eller til noe annet siden. det blir ikke fullt ås brukervennlig som disse man kjøper, emn så er det jo ikke ofte man bruker kjettinger heller, de er der mest for ¨kunne kjøre på steder der det er en viss risiko for å sette seg fast så jeg evt kan komme løs igjen. på forrige bil så brukte jeg kjettinger en gang, og da brukte jeg bare en kjetting. Men på forrige så vil ikke kjettinger hjelpe så mye uansett da det som regel ikke er grepet som setter begrensninger for fremkommeligheten.

Vinsjer har jeg også et par av (pluss neon håndvinsjer og 1,5 tonns kjettingtalje og litt annet som kan være nyttig til å trekke løs ting). Har faktisk også kompetansebevis på vinsjer og spill og har vært på kursing i vinsjing for mange år siden.

Men vinsjer må jo festes. Ene kan lett hektes på hengerfeste, men det har jeg jo bare i ene enden av bilen. Skal den henge løst i en stropp foran så vil den jo gå i bakken straks man får litt feste og skal kjøre med hjuldrift. Tenkte å sveise til et feste så jeg kan skru vinsjen fast i front i samme type innfestning som slepeløkka er på motsatt side. Kan jo også være nyttig om man skal dra ved opp skråninger. Sånt vil jo også være med på å forsvare innkjøpet av sveiseapparatet jeg har (som også er brukt endel ganger fra før, men bør brukes oftere). Må også forlenge en ledning hvis jeg skal kunne betjene vinsjen fra førerplassen.

Skulle gjerne hatt vinsj foran på en forhjulsdrevet Renault Trafic kassebil for få år siden. Med mye snø og 2mm mønsterdybde på forhjula og litt motbakke ut innkjørselen så var ikke det så enkelt og jeg måtte bruke jekkestropper til et tre på andre sida av veien for å dra meg ut fra innkjørselen. kjettingene lå i bagasjerommet på firehjulstrekkeren som var på service (dette var en lånebil fra verkstedet).

Ellers så har jeg jo brukt vinsj på lastebil i militæret, men vi klarte faktisk å sette fast lastebilen såpass mye at vinsjen med 2x7 tonns trekkraft ikke klarte jobben (ble også dratt litt for langt ut), så vi måtte har bergingsbil. Men når frontlyktene på en hevet Scania står under bakken i ei myr som er så fast at man kan gå rundt bilen, da sitter den godt. På andre sida av myra stod en annen Scania, der satt de og øste vann ut av førerhuset (gulvet er ca 1,6 meter over bakken når bilen står på flatt underlag). En morsom dag med andre ord.

Igår var det forresten en Volvo som stod med nødblinken på og jeg spurte det var behov for tauing (for å få den vekk fra europaveien). Jeg fikk da spørsmål om jeg kom fra bergingsfirmaet, for hun hadde visst bestilt henting, så da var det ikke behov for tauing. Men i mørke så er det jo forsåvidt visse likheter i fargen på min bil og et av bilbergingsfirmaene i området.

Sist gang jeg drev med noe form for tauing var vel for en måned eller to siden da jeg skulle velte en stokk (litt over en meter i diameter og ca 3 meter lang) før jeg løftet den opp på en henger. Men da brukte jeg gaffeltruck (med firehjulstrekk) til både å dra for å velte stokken og til selve løftet.
Nydelig!

Nat Geo skulle hatt en 'SUV kommenterer' Director's cut-greie. Med mange og lange stopp for utbrodering!

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Nybiltester har kjørt bZ4X til den stopper:
https://nybiltester.no/biltest/test-av- ... ippeltest/




Og her i "trippeltest" mot MB EQA300 og MG Marvel R Performance


SirJames

Legg inn av SirJames »

Redaksjonen i Motor har åpenbart fått heteslag (les: kuldesjokk), all den tid denne bilen havnet på 6. plass i "Årets Bil" :shock:

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: søn nov 27, 2022 2:27 pm Redaksjonen i Motor har åpenbart fått heteslag (les: kuldesjokk), all den tid denne bilen havnet på 6. plass i "Årets Bil" :shock:
For de som er interessert i å vite mer om bakgrunnen for denne 6. plassen, så snakker de om det i siste episode av elbilpodden (fra 19:20 i episoden):

https://play.acast.com/s/60eed43080765c ... 0011e7b6cd

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hollabaloo skrev: søn nov 27, 2022 2:39 pm
SirJames skrev: søn nov 27, 2022 2:27 pm Redaksjonen i Motor har åpenbart fått heteslag (les: kuldesjokk), all den tid denne bilen havnet på 6. plass i "Årets Bil" :shock:
For de som er interessert i å vite mer om bakgrunnen for denne 6. plassen, så snakker de om det i siste episode av elbilpodden (fra 19:20 i episoden):

https://play.acast.com/s/60eed43080765c ... 0011e7b6cd
Har hørt på dette nå, og det er det samme som Motor også skriver i artikkelen sin. De legger altså vekt på Toyotas gode renommé og rykte, kundenes enorme lojalitet til merket, og Toyotas historikk med å ordne opp i ting som ikke fungerer.

Dette er etter min mening et illeluktende Kinderegg med helt gale grunner til å sende denne bilen inn på topp 10 lista over "Årets Bil 2022". Slike kåringer må jo ta utgangspunktet i selve produktet der og da, og intet annet. Vi har jo sett velrenommérte og høykvalitets bilprodusenter komme med gigantiske feilskjær tidligere, ref første generasjon A-klasse.

Hvis man leser testene, er det jo således pussig at Nissan kommer bak Toyota på lista, og det er jo tilnærmet galskap at EQE havner to plasser bak. Og så kan man mene hva man vil om at samtlige biler på Topp 10 lista er rene El-biler...

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: søn nov 27, 2022 3:15 pm Dette er etter min mening et illeluktende Kinderegg med helt gale grunner til å sende denne bilen inn på topp 10 lista over "Årets Bil 2022". Slike kåringer må jo ta utgangspunktet i selve produktet der og da, og intet annet. Vi har jo sett velrenommérte og høykvalitets bilprodusenter komme med gigantiske feilskjær tidligere, ref første generasjon A-klasse.
NAF/Motor gjorde det samme i 2020 med VW ID.3 og Polestar 2, som også ble introdusert med problemer og barnesykdommer, og allikevel kom med på "årets beste kjøp"-listen med begrunnelsen at man regnet med at produsentene ville "ordne opp". Så de virker i det minste å være konsekvente, eller for å si det med ordene til Mando: "This is the way"
https://www.motor.no/karing-ladehybrid- ... ner/186568

SirJames

Legg inn av SirJames »

Noen som sitter med hånda på rattet i denne posisjonen?

Enda en håpløs løsning fra Toyota, men bra for potensielle kjøpere at de kan skru av tullesystemet.

https://www.motor.no/aktuelt/foreroverv ... ignId=3135

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Toyota Norge skulle egentlig ha med både 2WD- og 4WD-utgavene av bZ4X i NAF sin store vinter-rekkeviddetest 1. februar, men trekker nå 4WD-utgaven fra testen. Subaru Solterra 4WD trekkes også fra testen.

https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker ... /15467571/

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

De får ta å koke ihop det mye omtalte faststoffbatteriet og få dreisen på elbilgreiene.

Someone

Legg inn av Someone »

Hollabaloo skrev: man jan 30, 2023 10:34 pm Toyota Norge skulle egentlig ha med både 2WD- og 4WD-utgavene av bZ4X i NAF sin store vinter-rekkeviddetest 1. februar, men trekker nå 4WD-utgaven fra testen. Subaru Solterra 4WD trekkes også fra testen.

https://www.tv2.no/broom/toyota-trekker ... /15467571/
Mistenker de så de ville kommet veldig dårlig ut her...

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det er jo en stigning som går til ca 455-458km i rekkeviddetest-løypen som er ganske tøff, så de som kommer over denne får mange mil med nedover igjen.

Hørte at i fjor-årets vintertest gikk model y long range akkurat ikke over kneika med ca 450km før den tok slutt, mens iX50 var omtrent nede på nesten 0% og kom over kneika og fikk mye nedover og regenerering og endte til slutt på 516km eller noe.
Det er stor forskjell på iX40 og iX50, men pga dette tror mange at forskjellene på de to er enda større enn den faktisk er i andre kjøreruter. IX40 klarte vel 340km i samme test så vidt jeg husker i en stigning. Dersom stigningen hadde vært 470km ville nok iX50 stoppet på 465-470km.

Mulig toyota har regnet på hvor den antakelig vil stoppe og at 4wd vil stoppe på et «ugunstig sted» mens 2wd vil komme seg lenger?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Kompressor skrev: tir jan 31, 2023 8:47 pm Det er jo en stigning som går til ca 455-458km i rekkeviddetest-løypen som er ganske tøff, så de som kommer over denne får mange mil med nedover igjen.
Det er jo en helt tullete løype, de bilene som kommer over toppen får jo masse gratis kilometer i nedoverbakkene etterpå.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Iseran2770 skrev: tir jan 31, 2023 8:49 pm
Kompressor skrev: tir jan 31, 2023 8:47 pm Det er jo en stigning som går til ca 455-458km i rekkeviddetest-løypen som er ganske tøff, så de som kommer over denne får mange mil med nedover igjen.
Det er jo en helt tullete løype, de bilene som kommer over toppen får jo masse gratis kilometer i nedoverbakkene etterpå.
Ja - det gjør at man må sette seg inn i og kjenne til mer enn testen gjerne legger frem med mindre de nevner det.
Og en annen ting er at været selvsagt er forskjellig fra år til år. I fjor skulle EQS slå ny rekord, men pga at sommertesten ble i våte nesten litt varme vinter-temperaturer så klarte den ikke slå ny rekord. De forherliget dermed tesla som hadde gamle rekorden i varmt og mer ideellt sommervær fra tidligere år. EQS hadde lett slått den i samme test.

Litt synd de ikke har med EQS i pr også siden de kunne testet mot nye Model S LR og i7 som nå skal være med. I7 går trolig bittelitt kortere enn EQS. Men også den blir spennende opp mot «nye» Model S long range.

Jeg tipper på forhånd følgende rekkefølge:

1. Model S lr
2. EQE 300 RWD
3. i4 edrive 40
4. i7
5. Model X plaid

De 5 bør egentlig være ganske jevne i toppsjiktet der.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Iseran2770 skrev: tir jan 31, 2023 8:49 pm
Kompressor skrev: tir jan 31, 2023 8:47 pm Det er jo en stigning som går til ca 455-458km i rekkeviddetest-løypen som er ganske tøff, så de som kommer over denne får mange mil med nedover igjen.
Det er jo en helt tullete løype, de bilene som kommer over toppen får jo masse gratis kilometer i nedoverbakkene etterpå.
Enig. For selv om dette ikke nødvendigvis utgjør så mye på den reelle rekkevidden på de som kommer over knausen, siden de tross alt må også opp bakken også, så kan det gi en veldig uheldig framstilling av de bilene som ikke kommer seg opp.

For om vi tar et ekstremt eksempel, der du har to biler, bil A og bil B, og begge kommer seg akkurat til bakketoppen. Altså helt identisk rekkevidde på begge bilene. Men der bil A har meste parten av vekten hvilende på framakslingen, så har bil bil B meste parten av vekten hvilende over bakakslingen. Så bil A begynner å rulle ned bakken på riktig side av bakketoppen og kan utnytte gravitasjonen hele veien ned, samt at de kan lade batteriene på tur nedover, og dermed kan enda fortsette bilturen en liten stund til. For bil B derimot, så er bilturen over, ettersom gravitasjonen ønsker å sende bilen ned samme bakke som den kom opp.

Så to biler som egentlig har identisk rekkevidde, vil da bli framstilt som om at bil A har mange mil lengre rekkevidde enn bil B.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»