Toyota bZ4X

Svar
SirJames

Re: Toyota bZ4X

Legg inn av SirJames »

Jan skrev: fre okt 07, 2022 11:24 pm
SirJames skrev: fre okt 07, 2022 7:22 pm
rosmebraad skrev: fre okt 07, 2022 6:57 pm

Fascinerende. Enkelte skulle jo tro at Toyota elbil kunne abonnere på førsteplass på salgsliatene, men hittil er det ikke tilfelle.
Ja, de hadde ihvertfall all verdens forutsetninger for å kunne oppnå nettopp det, basert på renommé, kundemasse og ikke minst historikk hva driftssikkerhet angår. Så debuterer de altså med et mageplask med et makkverk av en "bil".

Halvtomt glass: de andre produsentene ligger milevis foran i løypa.

Halvfullt glass: herfra kan det bare gå oppover..
Nafs Motor er overasket over hvor middelmådig den er. Den kommer nok til å selge bra likevel, da en del Toyotaeiere er hardcore fans av verste sort. det fikk jeg erfare da jeg var medlem av en lukket facabookgruppe for Bz4x kunder. Da jeg uttrykte at det ikke var verdens undergang at de ikke fikk levert bilen som ventet, og påpekte at det finnes mange andre og bedre biler de kunne velge, ble jeg overøst med kommentarer om at de ventet på "verdens beste elbil" og intet mindre. Linker til Motors vurdering av mesterverket:
https://www.motor.no/tester/motor-har-t ... ten/226217
Forundrer meg ikke at endel Toyota eiere forsvarer merket "sitt" med nebb og klør.

Er medlem av NAF, så har fått med meg nettopp den artikkelen :)

Someone

Legg inn av Someone »

Ser av en test i elbil24, så skuffer denne langt mer enn vanlig når det kommer til reell vs oppgitt rekkevidde

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: ons nov 09, 2022 1:54 pm Ser av en test i elbil24, så skuffer denne langt mer enn vanlig når det kommer til reell vs oppgitt rekkevidde
Her er lenke til saken. Ganske dårlige greier.
https://www.elbil24.no/nyheter/skandale ... t/77691484

Someone

Legg inn av Someone »

Også i Motor sin test så svikter de totalt på rekkevidden
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-bz ... est/236720

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: ons nov 09, 2022 5:43 pm Her er lenke til saken. Ganske dårlige greier.
https://www.elbil24.no/nyheter/skandale ... t/77691484
Toyota Norge har nå svart på elbil24 sin test:
https://www.elbil24.no/nyheter/kort-rek ... n/77728943

Ser fram til Tesla-Bjørn sin rekkeviddetest. Han pleier å koble seg til obd2-porten så han får tilgang på mye mer data om forbruk og batteritilstand enn det som vises i displayet, så det vil eventuelt kunne underbygge eller motsi det Toyota hevder blant annet om rekkevidde-buffer:

Samtidig er det for bZ4X, slik som for andre Toyota-modeller, også en rekkevidde-buffer, som gir kundene trygghet dersom de kommer i en situasjon med 0 kilometer oppgitt rekkevidde og uten mulighet til å lade umiddelbart. Når displayet viser 0 kilometer rekkevidde på bZ4X, vil batteriet ha inntil 8,2 prosent gjenstående kapasitet. Denne verdien er indikativ, og vil variere opp og ned avhengig av mange faktorer, og derfor er det også vanskelig å fastslå antallet tilgjengelige kilometer før batteriet er helt tomt. Før batteriet er tomt og bilen stopper helt, vil ytelsen og maksimal hastighet reduseres når tilgjengelig batterikapasitet blir kritisk lav.

SUV

Legg inn av SUV »

Iseran2770 skrev: man okt 03, 2022 9:46 pm 71 grader nord som alltid har vært sponset av Toyota kjører nå bZ4X som også er premien i år.

Bilene de kjører med har ikke skilter, bortsett fra i et klipp der den hadde Køln skilter.
Om jeg ikke husker helt feil så var det vel Renault Scenic RX4 som var premien i 71 grader nord første året.
Dette er jo en bil som ligner litt på Scenic, men som er hevet og har firehjulstrekk og noen litt rare skjermutbyggere (og enda rarere ser det ut på bilen til en bekjent der en av disse mangler).

Andre året var det vel Jeep Wrangler som var premien.

Synes å huske noe om Nissan X-Trail også, men der er jeg litt mer usikker.

Men så har det vel vært Toyota Rav 4 veldig mange år.

Jeg synes 71 grader nord var en fin serie før da det var en konkurranse om å komme seg frem og være i fysisk form.
Men så ble det etterhvert mer en konkurranse i å lage allianser med flest mulig og lyge for flest mulig om at de skal stemme på hverandre og sabotere mest mulig og få bort de beste (de sterkeste konkurrentene). Da var det ikke lenger noe å gidde å følge med på.

Nå er dessverre Nordkapplatået blitt en enorm pengemaskin og det koster ganske mye å komme inn der, så sist gang jeg var i området så droppet jeg de siste meterne og snudde rett pengeinnkrevinga. Har jo uansett vært der ganske mange ganger før og det er vel ikke så mye nytt siden dengang annet enn at prisene har økt.

Hilsen en som har kommet seg fra andre tettsteder (hovedsakelig Honningsvåg) til eller like utafor Nordkapp på 5 ulike måter:
Bil, buss, sykkel, fly og Hurtigruta.

Sistnevnte tok turen utfor (går normalt kun syd for Magerøya) fordi det var så fint vær den dagen. Det rullet litt likevel og stolene på dekk skled fra side til side, både med og uten folk oppi (men det er jo rekkverk der så stolene stopper jo før det går galt). Jeg har flere ganger dratt fra kai med Hurtigruta og kommet i land med andre båter, men med den rullinga ville nok det vært litt vrient/utrygt.

Jan

Legg inn av Jan »

Det ser ikke ut som problemene er over enda- Motor og Elbil24 har i det siste hatt flere kritiske artikler angående forbruk og rekkevidde. Nå har de fått kalde føtter og vil ikke la pressen teste bilene.
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: tir nov 15, 2022 6:58 pm Det ser ikke ut som problemene er over enda- Motor og Elbil24 har i det siste hatt flere kritiske artikler angående forbruk og rekkevidde. Nå har de fått kalde føtter og vil ikke la pressen teste bilene.
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003
Blir spennende å følge dette videre. 5 sider lang tråd (pr. nå) om dette på elbilforum:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62412.60

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Pressebilene fra Subaru og Toyota (Solterra og BZ4X) er klare for testing igjen fra hhv onsdag og fredag:
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003

Fra Subaru og Toyota har vi fått følgende oppdateringer noen minutter før midnatt til onsdag:
Subaru Solterra er klar for testing igjen fra i morgen, onsdag, melder daglig leder i Subaru Norge, Torbjørn Lie.
Toyota bZ4X er klar for testing igjen fra fredag, opplyser Toyotas kommunikasjonssjef, Espen Olsen.


Jeg regner med at Motor nå skal kjøre en rekkeviddetest, ikke bare ned til 0% på GOMen (guess-o-meter), men til bilen stanser..

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons nov 16, 2022 7:09 am Jeg regner med at Motor nå skal kjøre en rekkeviddetest, ikke bare ned til 0% på GOMen (guess-o-meter), men til bilen stanser..
Det blir jo håpløst for bileier om de skal gjette på hvor langt de kan kjøre etter at bilen sier 0 km igjen.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: ons nov 16, 2022 2:48 pm Det blir jo håpløst for bileier om de skal gjette på hvor langt de kan kjøre etter at bilen sier 0 km igjen.
Hvis du ser på noen av rekkeviddetestene der ute der de kjører elbilene til de stopper (trenger ikke "lide" deg gjennom TeslaBjørn-videoer, du ser det samme i carwow-videoene f.eks.) så vil du oppdage at så og si alle elbiler har en rest etter at GOMen sier 0 km, det er ikke noe unikt for Toyota sin del. Det som er spesielt for Toyota er at det er indikasjoner på at den resten er uvanlig høy av en eller annen grunn. Når man måler WLTP-rekkevidde for en elbil så kjører man den ikke til elbilens GOM sier 0 km, man kjører den ihvertfall meg bekjent til den stopper eller tilnærmet til den stopper. Enkel logikk tilsier dermed at for å teste om BZ4X er i nærheten av sin WLTP-rekkevidde så bør den kjøres til den stopper, og ikke til GOMen sier 0 km.

Jeg tror fortsatt ikke man vil klare WLTP bare så det er sagt, jeg tror ikke en dårlig GOM er hele forklaringen til de foreløpige dårlige tallene. Men man vil få et mer riktig bilde av bilens reelle rekkevidde, og rett skal være rett, noe du sikkert er enig i også.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

rosmebraad skrev: tor nov 17, 2022 10:00 pm Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede
Jeg tror han må ha skulket i økonomitimene. Tipper han har mer enn nok penger, og det er den egentlig grunnen.

Hadde han betalt 200.000 i skatt som han sier, ville han gått med 200.000 i pluss ved salg av bilen. Visste heller ikke at slike ting var så skattbare. Mulig det blir regnet som inntektsskatt hos kjendiser?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Fernandovonarb skrev: fre nov 18, 2022 3:27 pm
rosmebraad skrev: tor nov 17, 2022 10:00 pm Ylvisåker takket nei pga. skatt:

Hva skjer med bilen nå?
De burde jo donere den til noen me dårlig råd, evt. et veldedighetsforetak.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/GMx5B6/ ... t-av-glede
Mulig det blir regnet som inntektsskatt hos kjendiser?
Premier i kjendisutgaver av slike program regnes som inntekt ja.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

NAF elbilpodden har viet en episode til å snakke om rekkevidde-skandalen rundt bZ4X:
https://nye.naf.no/elbil/elbilpodden/el ... episode-88

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons nov 16, 2022 5:09 pm Hvis du ser på noen av rekkeviddetestene der ute der de kjører elbilene til de stopper
(
Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon.

Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør nov 19, 2022 10:21 pm Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon. Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.
Jeg sjekket nå og WLTP-testen for elbiler avsluttes når elbilen ikke lenger klarer å holde en konstant hastighet på 100 km/t, ref.
https://www.electrive.com/2022/05/23/ho ... alculated/

Man kan mene så mangt om måten man måler rekkevidde på for elbiler, men det er nå den metoden vi i dag har å forholde oss til når man skal sammenlikne rekkevidde.

Helt kurant å subjektivt beregne hva en selv mener er bilens rekkevidde ut fra en prosent som du gjør, det gjør jeg selv også (med litt andre grenseverdier enn deg). Jeg liker å kalle det for "komfort-rekkevidde". Men siden man gjerne starter kjøreturen om morgenen med fulladet batteri etter saktelading over natten, så blir vel din komfort-rekkevidde 80% av oppgitt for etappe nr1, 60% for etappe nr2, 60 % for etappe nr3 osv., gitt at etappene foregår samme dag med kortest mulig stans mellom etappene.

SUV

Legg inn av SUV »

Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 4:03 pm
Iseran2770 skrev: lør nov 19, 2022 10:21 pm Å måle rekkevidde til elbilen stopper er jo ganske ubrukelig i det virkelige liv. Når en elbil stopper må man jo ringe redning. Men en bensinbil kan man i det minste haike til nærmeste bensinstasjon. Jeg har alltid ment at rekkevidden for en elbil er 60% av oppgitt. (fra 80% og ned til 20%). Jeg stopper ikke å fylle bensin når tanker er 80% full fordi det tar dritlang tid å fylle til 100%.
Jeg sjekket nå og WLTP-testen for elbiler avsluttes når elbilen ikke lenger klarer å holde en konstant hastighet på 100 km/t, ref.
https://www.electrive.com/2022/05/23/ho ... alculated/

Man kan mene så mangt om måten man måler rekkevidde på for elbiler, men det er nå den metoden vi i dag har å forholde oss til når man skal sammenlikne rekkevidde.

Helt kurant å subjektivt beregne hva en selv mener er bilens rekkevidde ut fra en prosent som du gjør, det gjør jeg selv også (med litt andre grenseverdier enn deg). Jeg liker å kalle det for "komfort-rekkevidde". Men siden man gjerne starter kjøreturen om morgenen med fulladet batteri etter saktelading over natten, så blir vel din komfort-rekkevidde 80% av oppgitt for etappe nr1, 60% for etappe nr2, 60 % for etappe nr3 osv., gitt at etappene foregår samme dag med kortest mulig stans mellom etappene.
Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.

Jeg må vel innrømme at totalt forbruk på min bil siden ny ligger 0,01 liter / mil over WLTP (hvis forbruket i vognkortet er det samme som WLTP). Men når 3-4 ukers kjøring (2200 km) inneholder nær 700 km med henger, hvorav mesteparten godt over tonnet, og all kjøring er med piggdekk så betyr det jo i praksis at det er lett å komme under WLTP når hengeren hektes av, noe også målingene mine uten henger bekrefter.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm
SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm
Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm
SUV skrev: søn nov 20, 2022 5:49 pm Men når Motor og lignende aktører tester rekkevidde så virker det som om de måler helt til bilen stopper og ikke kan kjøres lenger, og selv om de gjør det (som skulle tilsi lenger kjøretur enn WLTP) så klarer de som regel ikke å kjøre like langt som WLTP. Samtidig så er det jo enkelt å kjøre like langt som WLTP med feks en dieselbil, så det er tydleigvis ikke helt rettferdige målemetoder der når det er sånne voldsomme forskjeller.
Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am
rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm
Hollabaloo skrev: søn nov 20, 2022 7:14 pm

Motor kjører ikke bilene til de stopper ved vanlige enkelt-tester / prøverkjøringer.

Motor/NAF arrangerer derimot 1 samle-test om sommeren og 1 samle-test om vinteren der en rekke biler den samme dagen kjøres etter en fast rute, og da kjøres de til de stopper.

Sommeren 2021 var det fint sommervær og de fleste bilene kjørte lenger enn WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... ommer-2021

Vinteren 2022 var det som forventet mtp vær/temperatur ingen som klarte WLTP-rekkevidden:
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... inter-2022

Sommeren 2022 var det dårlig vær, og da var det mange som ikke klarte WLTP-rekkevidden:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rek ... 022/225305

Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.

Ribba

Legg inn av Ribba »

rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ribba skrev: man nov 21, 2022 9:35 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?

Her må vel andre svare.
Men jeg så også noe om bilberging på vinteren i Alaska. De manglet både 4wd, piggdekk, motorvarmer og vinterdiesel. Hadde de hatt dette utstyret kunne programmet vært vesentlig kortere.

SUV

Legg inn av SUV »

rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm
SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am
rosmebraad skrev: søn nov 20, 2022 11:44 pm


Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Kikket på den episoden nå (ca 45-49min og 53min og litt utover er fra denne bergingen for dem som vil se akkurat dette).

Legg merke til at når de får et oppdrag som er ekstra vrient så er det Isuzu-en de velger å bruke.

Svart is er jo temmelig glatt og problemet er at overflata er glatt som is, mens isen er så tynn at piggene ikke har noe særlig å klore seg fast i. Fordelen med kjetting fremfor pigg er at kjettingene går dypere nedi isen, men med så tynt islag så er jo kjettinger dårligere egnet enn piggdekk. Legg merke til at de la kjetting på høyre forhjul og venstre bakhjul (hadde kun to kjettinger, og kan på den måten beholde styring i begge ender av kjøretøyet hvis kjetting hadde gitt bedre grep vel å merke), men at det filmes de spinner på det forhjulet som har kjetting. På min bil hvertfall så har jeg kun differensialsperre bak og hvis det er slik på hans bil også så betyr det man får dårligere feste med kjetting når det er det hjulet som spinner. Bak er det jo bare å koble inn sperra for maks grep ved ulikt feste.

Synes også mange av bevegelsene med bil der var veldig rykkete, noe som ikke er gunstig om man skal ta seg frem på glatta. Men det hadde vel blitt lite tv-action hvis de bare tok det pent og forsiktig og kjørte opp og berget bilen og ferdig med det. Jeg har jo selv sett endel ganger at rykkete igangkjøring gjør det umulig å komme igang. Feks ei som hadde forvillet seg ned blindveien der jeg bor som prøvde ca 10 ganger å komme opp uten å klare det, selv om vi var 2 som dyttet og jeg sa hun måtte bruke dobbelt så lang tid på å slippe ut clutchen. Jeg spurte om jeg skulle prøve og da kjørte jeg rett opp på første forsøk uten at noen hjalp til med å dytte. Hun ble overrasket over at jeg kom meg opp bakken så lett med bilen hennes.

Kjettinger har jeg hatt til alle drivhjul på alle bilene jeg har hatt, så jeg har kjøpt inn 2+4+4 kjettinger. Men til denne med så store hjul (75 cm i diameter) så blir det temmelig dyrt å kjøpe kjettinger, ca 2700 kr for 2 stk, så det er ikke innkjøpt. Lurer litt på å lage meg kjettinger, det vil komme på ca 900 kr for 2 stk, og da kan jeg bruke alt om igjen til andre dimensjoner eller til noe annet siden. det blir ikke fullt ås brukervennlig som disse man kjøper, emn så er det jo ikke ofte man bruker kjettinger heller, de er der mest for ¨kunne kjøre på steder der det er en viss risiko for å sette seg fast så jeg evt kan komme løs igjen. på forrige bil så brukte jeg kjettinger en gang, og da brukte jeg bare en kjetting. Men på forrige så vil ikke kjettinger hjelpe så mye uansett da det som regel ikke er grepet som setter begrensninger for fremkommeligheten.

Vinsjer har jeg også et par av (pluss neon håndvinsjer og 1,5 tonns kjettingtalje og litt annet som kan være nyttig til å trekke løs ting). Har faktisk også kompetansebevis på vinsjer og spill og har vært på kursing i vinsjing for mange år siden.

Men vinsjer må jo festes. Ene kan lett hektes på hengerfeste, men det har jeg jo bare i ene enden av bilen. Skal den henge løst i en stropp foran så vil den jo gå i bakken straks man får litt feste og skal kjøre med hjuldrift. Tenkte å sveise til et feste så jeg kan skru vinsjen fast i front i samme type innfestning som slepeløkka er på motsatt side. Kan jo også være nyttig om man skal dra ved opp skråninger. Sånt vil jo også være med på å forsvare innkjøpet av sveiseapparatet jeg har (som også er brukt endel ganger fra før, men bør brukes oftere). Må også forlenge en ledning hvis jeg skal kunne betjene vinsjen fra førerplassen.

Skulle gjerne hatt vinsj foran på en forhjulsdrevet Renault Trafic kassebil for få år siden. Med mye snø og 2mm mønsterdybde på forhjula og litt motbakke ut innkjørselen så var ikke det så enkelt og jeg måtte bruke jekkestropper til et tre på andre sida av veien for å dra meg ut fra innkjørselen. kjettingene lå i bagasjerommet på firehjulstrekkeren som var på service (dette var en lånebil fra verkstedet).

Ellers så har jeg jo brukt vinsj på lastebil i militæret, men vi klarte faktisk å sette fast lastebilen såpass mye at vinsjen med 2x7 tonns trekkraft ikke klarte jobben (ble også dratt litt for langt ut), så vi måtte har bergingsbil. Men når frontlyktene på en hevet Scania står under bakken i ei myr som er så fast at man kan gå rundt bilen, da sitter den godt. På andre sida av myra stod en annen Scania, der satt de og øste vann ut av førerhuset (gulvet er ca 1,6 meter over bakken når bilen står på flatt underlag). En morsom dag med andre ord.

Igår var det forresten en Volvo som stod med nødblinken på og jeg spurte det var behov for tauing (for å få den vekk fra europaveien). Jeg fikk da spørsmål om jeg kom fra bergingsfirmaet, for hun hadde visst bestilt henting, så da var det ikke behov for tauing. Men i mørke så er det jo forsåvidt visse likheter i fargen på min bil og et av bilbergingsfirmaene i området.

Sist gang jeg drev med noe form for tauing var vel for en måned eller to siden da jeg skulle velte en stokk (litt over en meter i diameter og ca 3 meter lang) før jeg løftet den opp på en henger. Men da brukte jeg gaffeltruck (med firehjulstrekk) til både å dra for å velte stokken og til selve løftet.

SUV

Legg inn av SUV »

Ribba skrev: man nov 21, 2022 9:35 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Har ikke fulgt med på Vinterveiens helter, men hvor mye er reelt og hvor mye er scriptet av det som skjer i episodene?
Jeg tror nok det ofte overdramatiseres litt og at man velger løsnnger litt for tv og ikke bare for enklest berging.

Som nevnt i forrige innlegg så brukte de jo kjettinger på et føre hvor det bare blir dårligere grep av det. Men på tv så vil det jo virke mye mer ekstremt for de fleste om man spinner selv med kjettinger på enn om man spinner med vanlige vinterdekk (som mange ikke engang ser at er vinterdekk).

Og når de første etter på kjettinger så kunne de jo sannsynligvis lett kommet seg opp ved å benytte godt feste i kanten av veien der underlaget er litt bløtere og kjettingene kan få tak i bakken. Legg på begge kjettingene på samme side og kjør med den siden rett utafor asfalten og med sperre på bak så man får fullt grep på hvertfall et bakhjul og super styring med et forhjul (og litt dårlig grep på det to andre). Men det ville jo blitt dårlig tv av det da.

Så jo også tidlig i episoden at de hadde kjørt bergingsbilen litt uti kanten på bløtt underlag og det var full dramatikk og like ved velting ifølge det de sa, selv om bilen bare hellet noen få grader og nok var lang unna å velte. Hadde det vært så dramatisk så ville man jo senket brilla bak så tyngdepunktet kommer lavere ned (mindre veltefare) og lenger bak (mer vekt på drivhjula).

Skulle jeg kommet meg ut av den situasjonen der så tror jeg at jeg bare hadde senket klørne bak så jeg løfter opp bakenden for å få lagt plankene under bak hvertfall, da kan de legges flatt ås man får flat underlag å kjøre på uten å først måtte komme seg oppå dem. Også var det jo ekstremt rykkete kjøring når han skulle løs derfra.

Husker godt første gang jeg så slike klør i bruk. Jeg var ganske liten og kikket på en bergingsbil mens sjåføren var inne i butikken. Da han kom ut spurte jeg hva de klørne der bak var til og da startet han opp og kjørte klørne ned i grusen så bakenden på bergingsbilen løftet seg.

Har selv kjørt bakhjulsdrevet lastebil på bløtt underlag i vårløysinga og sunket nedi til felgen med forhjula. Men jeg satt meg ikke fast likevel (litt utforbakke riktignok).

Uansett så er det jo moro å se hvor man kan komme seg frem så lenge man har en kurant mulighet til å komme seg løs derfra på et vis. Tror raskeste 200 kronene jeg har tjent var en slik gang, parkerte et sted og en håndverker var sikker på at jeg ikke kom meg løs derfra og ville gjerne vedde, så da satt jeg meg bak rattet og kjørte ut fra der jeg hadde parkert og innkasserte 200 kr.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SUV skrev: fre nov 25, 2022 9:49 pm
rosmebraad skrev: man nov 21, 2022 9:19 pm
SUV skrev: man nov 21, 2022 2:30 am

Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.

Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Kikket på den episoden nå (ca 45-49min og 53min og litt utover er fra denne bergingen for dem som vil se akkurat dette).

Legg merke til at når de får et oppdrag som er ekstra vrient så er det Isuzu-en de velger å bruke.

Svart is er jo temmelig glatt og problemet er at overflata er glatt som is, mens isen er så tynn at piggene ikke har noe særlig å klore seg fast i. Fordelen med kjetting fremfor pigg er at kjettingene går dypere nedi isen, men med så tynt islag så er jo kjettinger dårligere egnet enn piggdekk. Legg merke til at de la kjetting på høyre forhjul og venstre bakhjul (hadde kun to kjettinger, og kan på den måten beholde styring i begge ender av kjøretøyet hvis kjetting hadde gitt bedre grep vel å merke), men at det filmes de spinner på det forhjulet som har kjetting. På min bil hvertfall så har jeg kun differensialsperre bak og hvis det er slik på hans bil også så betyr det man får dårligere feste med kjetting når det er det hjulet som spinner. Bak er det jo bare å koble inn sperra for maks grep ved ulikt feste.

Synes også mange av bevegelsene med bil der var veldig rykkete, noe som ikke er gunstig om man skal ta seg frem på glatta. Men det hadde vel blitt lite tv-action hvis de bare tok det pent og forsiktig og kjørte opp og berget bilen og ferdig med det. Jeg har jo selv sett endel ganger at rykkete igangkjøring gjør det umulig å komme igang. Feks ei som hadde forvillet seg ned blindveien der jeg bor som prøvde ca 10 ganger å komme opp uten å klare det, selv om vi var 2 som dyttet og jeg sa hun måtte bruke dobbelt så lang tid på å slippe ut clutchen. Jeg spurte om jeg skulle prøve og da kjørte jeg rett opp på første forsøk uten at noen hjalp til med å dytte. Hun ble overrasket over at jeg kom meg opp bakken så lett med bilen hennes.

Kjettinger har jeg hatt til alle drivhjul på alle bilene jeg har hatt, så jeg har kjøpt inn 2+4+4 kjettinger. Men til denne med så store hjul (75 cm i diameter) så blir det temmelig dyrt å kjøpe kjettinger, ca 2700 kr for 2 stk, så det er ikke innkjøpt. Lurer litt på å lage meg kjettinger, det vil komme på ca 900 kr for 2 stk, og da kan jeg bruke alt om igjen til andre dimensjoner eller til noe annet siden. det blir ikke fullt ås brukervennlig som disse man kjøper, emn så er det jo ikke ofte man bruker kjettinger heller, de er der mest for ¨kunne kjøre på steder der det er en viss risiko for å sette seg fast så jeg evt kan komme løs igjen. på forrige bil så brukte jeg kjettinger en gang, og da brukte jeg bare en kjetting. Men på forrige så vil ikke kjettinger hjelpe så mye uansett da det som regel ikke er grepet som setter begrensninger for fremkommeligheten.

Vinsjer har jeg også et par av (pluss neon håndvinsjer og 1,5 tonns kjettingtalje og litt annet som kan være nyttig til å trekke løs ting). Har faktisk også kompetansebevis på vinsjer og spill og har vært på kursing i vinsjing for mange år siden.

Men vinsjer må jo festes. Ene kan lett hektes på hengerfeste, men det har jeg jo bare i ene enden av bilen. Skal den henge løst i en stropp foran så vil den jo gå i bakken straks man får litt feste og skal kjøre med hjuldrift. Tenkte å sveise til et feste så jeg kan skru vinsjen fast i front i samme type innfestning som slepeløkka er på motsatt side. Kan jo også være nyttig om man skal dra ved opp skråninger. Sånt vil jo også være med på å forsvare innkjøpet av sveiseapparatet jeg har (som også er brukt endel ganger fra før, men bør brukes oftere). Må også forlenge en ledning hvis jeg skal kunne betjene vinsjen fra førerplassen.

Skulle gjerne hatt vinsj foran på en forhjulsdrevet Renault Trafic kassebil for få år siden. Med mye snø og 2mm mønsterdybde på forhjula og litt motbakke ut innkjørselen så var ikke det så enkelt og jeg måtte bruke jekkestropper til et tre på andre sida av veien for å dra meg ut fra innkjørselen. kjettingene lå i bagasjerommet på firehjulstrekkeren som var på service (dette var en lånebil fra verkstedet).

Ellers så har jeg jo brukt vinsj på lastebil i militæret, men vi klarte faktisk å sette fast lastebilen såpass mye at vinsjen med 2x7 tonns trekkraft ikke klarte jobben (ble også dratt litt for langt ut), så vi måtte har bergingsbil. Men når frontlyktene på en hevet Scania står under bakken i ei myr som er så fast at man kan gå rundt bilen, da sitter den godt. På andre sida av myra stod en annen Scania, der satt de og øste vann ut av førerhuset (gulvet er ca 1,6 meter over bakken når bilen står på flatt underlag). En morsom dag med andre ord.

Igår var det forresten en Volvo som stod med nødblinken på og jeg spurte det var behov for tauing (for å få den vekk fra europaveien). Jeg fikk da spørsmål om jeg kom fra bergingsfirmaet, for hun hadde visst bestilt henting, så da var det ikke behov for tauing. Men i mørke så er det jo forsåvidt visse likheter i fargen på min bil og et av bilbergingsfirmaene i området.

Sist gang jeg drev med noe form for tauing var vel for en måned eller to siden da jeg skulle velte en stokk (litt over en meter i diameter og ca 3 meter lang) før jeg løftet den opp på en henger. Men da brukte jeg gaffeltruck (med firehjulstrekk) til både å dra for å velte stokken og til selve løftet.
Nydelig!

Nat Geo skulle hatt en 'SUV kommenterer' Director's cut-greie. Med mange og lange stopp for utbrodering!

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Nybiltester har kjørt bZ4X til den stopper:
https://nybiltester.no/biltest/test-av- ... ippeltest/




Og her i "trippeltest" mot MB EQA300 og MG Marvel R Performance


SirJames

Legg inn av SirJames »

Redaksjonen i Motor har åpenbart fått heteslag (les: kuldesjokk), all den tid denne bilen havnet på 6. plass i "Årets Bil" :shock:

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

SirJames skrev: søn nov 27, 2022 2:27 pm Redaksjonen i Motor har åpenbart fått heteslag (les: kuldesjokk), all den tid denne bilen havnet på 6. plass i "Årets Bil" :shock:
For de som er interessert i å vite mer om bakgrunnen for denne 6. plassen, så snakker de om det i siste episode av elbilpodden (fra 19:20 i episoden):

https://play.acast.com/s/60eed43080765c ... 0011e7b6cd

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»