rosmebraad skrev: ↑man nov 21, 2022 9:19 pm
SUV skrev: ↑man nov 21, 2022 2:30 am
rosmebraad skrev: ↑søn nov 20, 2022 11:44 pm
Etter å ha lest SUV's innlegg tar jeg Motors tester med en klype salt inntil alle biler re-testes med piggdekk og max. tilhengerlass!
Ja, WLTP skulle jo liksom være en realistisk forbrukstest som gir et forbruk tilsvarende det man får ved vanlig bruk. Så da bør den jo inneholde tilhenger og piggdekk, hvertfall om den skal representere min vanlige bruk.
Apropor du SUV, jeg ser nå S7E7 av 'vinterveiens helter' på Nat Geo. Thord Paulsen har en Isuzu pickup, og har kjørt seg fast, selv med (ikkepigg) kjettinger på isen. Da er det tid for vinsj, vaier festet i et tre. Har du kjettinger og vinsj? 4x4 og piggdekk var ikke nok på svart is i bakker.
Kikket på den episoden nå (ca 45-49min og 53min og litt utover er fra denne bergingen for dem som vil se akkurat dette).
Legg merke til at når de får et oppdrag som er ekstra vrient så er det Isuzu-en de velger å bruke.
Svart is er jo temmelig glatt og problemet er at overflata er glatt som is, mens isen er så tynn at piggene ikke har noe særlig å klore seg fast i. Fordelen med kjetting fremfor pigg er at kjettingene går dypere nedi isen, men med så tynt islag så er jo kjettinger dårligere egnet enn piggdekk. Legg merke til at de la kjetting på høyre forhjul og venstre bakhjul (hadde kun to kjettinger, og kan på den måten beholde styring i begge ender av kjøretøyet hvis kjetting hadde gitt bedre grep vel å merke), men at det filmes de spinner på det forhjulet som har kjetting. På min bil hvertfall så har jeg kun differensialsperre bak og hvis det er slik på hans bil også så betyr det man får dårligere feste med kjetting når det er det hjulet som spinner. Bak er det jo bare å koble inn sperra for maks grep ved ulikt feste.
Synes også mange av bevegelsene med bil der var veldig rykkete, noe som ikke er gunstig om man skal ta seg frem på glatta. Men det hadde vel blitt lite tv-action hvis de bare tok det pent og forsiktig og kjørte opp og berget bilen og ferdig med det. Jeg har jo selv sett endel ganger at rykkete igangkjøring gjør det umulig å komme igang. Feks ei som hadde forvillet seg ned blindveien der jeg bor som prøvde ca 10 ganger å komme opp uten å klare det, selv om vi var 2 som dyttet og jeg sa hun måtte bruke dobbelt så lang tid på å slippe ut clutchen. Jeg spurte om jeg skulle prøve og da kjørte jeg rett opp på første forsøk uten at noen hjalp til med å dytte. Hun ble overrasket over at jeg kom meg opp bakken så lett med bilen hennes.
Kjettinger har jeg hatt til alle drivhjul på alle bilene jeg har hatt, så jeg har kjøpt inn 2+4+4 kjettinger. Men til denne med så store hjul (75 cm i diameter) så blir det temmelig dyrt å kjøpe kjettinger, ca 2700 kr for 2 stk, så det er ikke innkjøpt. Lurer litt på å lage meg kjettinger, det vil komme på ca 900 kr for 2 stk, og da kan jeg bruke alt om igjen til andre dimensjoner eller til noe annet siden. det blir ikke fullt ås brukervennlig som disse man kjøper, emn så er det jo ikke ofte man bruker kjettinger heller, de er der mest for ¨kunne kjøre på steder der det er en viss risiko for å sette seg fast så jeg evt kan komme løs igjen. på forrige bil så brukte jeg kjettinger en gang, og da brukte jeg bare en kjetting. Men på forrige så vil ikke kjettinger hjelpe så mye uansett da det som regel ikke er grepet som setter begrensninger for fremkommeligheten.
Vinsjer har jeg også et par av (pluss neon håndvinsjer og 1,5 tonns kjettingtalje og litt annet som kan være nyttig til å trekke løs ting). Har faktisk også kompetansebevis på vinsjer og spill og har vært på kursing i vinsjing for mange år siden.
Men vinsjer må jo festes. Ene kan lett hektes på hengerfeste, men det har jeg jo bare i ene enden av bilen. Skal den henge løst i en stropp foran så vil den jo gå i bakken straks man får litt feste og skal kjøre med hjuldrift. Tenkte å sveise til et feste så jeg kan skru vinsjen fast i front i samme type innfestning som slepeløkka er på motsatt side. Kan jo også være nyttig om man skal dra ved opp skråninger. Sånt vil jo også være med på å forsvare innkjøpet av sveiseapparatet jeg har (som også er brukt endel ganger fra før, men bør brukes oftere). Må også forlenge en ledning hvis jeg skal kunne betjene vinsjen fra førerplassen.
Skulle gjerne hatt vinsj foran på en forhjulsdrevet Renault Trafic kassebil for få år siden. Med mye snø og 2mm mønsterdybde på forhjula og litt motbakke ut innkjørselen så var ikke det så enkelt og jeg måtte bruke jekkestropper til et tre på andre sida av veien for å dra meg ut fra innkjørselen. kjettingene lå i bagasjerommet på firehjulstrekkeren som var på service (dette var en lånebil fra verkstedet).
Ellers så har jeg jo brukt vinsj på lastebil i militæret, men vi klarte faktisk å sette fast lastebilen såpass mye at vinsjen med 2x7 tonns trekkraft ikke klarte jobben (ble også dratt litt for langt ut), så vi måtte har bergingsbil. Men når frontlyktene på en hevet Scania står under bakken i ei myr som er så fast at man kan gå rundt bilen, da sitter den godt. På andre sida av myra stod en annen Scania, der satt de og øste vann ut av førerhuset (gulvet er ca 1,6 meter over bakken når bilen står på flatt underlag). En morsom dag med andre ord.
Igår var det forresten en Volvo som stod med nødblinken på og jeg spurte det var behov for tauing (for å få den vekk fra europaveien). Jeg fikk da spørsmål om jeg kom fra bergingsfirmaet, for hun hadde visst bestilt henting, så da var det ikke behov for tauing. Men i mørke så er det jo forsåvidt visse likheter i fargen på min bil og et av bilbergingsfirmaene i området.
Sist gang jeg drev med noe form for tauing var vel for en måned eller to siden da jeg skulle velte en stokk (litt over en meter i diameter og ca 3 meter lang) før jeg løftet den opp på en henger. Men da brukte jeg gaffeltruck (med firehjulstrekk) til både å dra for å velte stokken og til selve løftet.