Kjøttdeig av laks.

Svar
Gårdsdattra

Kjøttdeig av laks.

Legg inn av Gårdsdattra »

Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Det høres motbydelig ut.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 4:46 pm Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.
https://www.google.no/search?q=laksebol ... ent=safari

Queenie

Legg inn av Queenie »

Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 4:46 pm Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.
Og hva er problemet med å lage lakseboller av... laks?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål. Eller å grille en suppe.
Sist redigert av SlimWhitman den tor nov 04, 2021 4:59 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål.
Jeg skal i alle fall prøve en av disse oppskriftene før jeg feller en dom. Jeg synes de ser spennende ut. Men nå idag står nettopp fårikål på bordet, da får laksebollene vente.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: tor nov 04, 2021 5:00 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm

Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål.
Jeg skal i alle fall prøve en av disse oppskriftene før jeg feller en dom. Jeg synes de ser spennende ut. Men nå idag står nettopp fårikål på bordet, da får laksebollene vente.
Jeg ønsker deg lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding når det er gjort.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lakseburger er jo digg.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Chromeback skrev: tor nov 04, 2021 5:02 pm Lakseburger er jo digg.
Det kan være ok.
Men da er det som regel ikke pga laksen i seg selv. Blir den hakket i hjel og kvernet om til en burger er det som regel sausen og tilbehøret med et hint av laks som er “digg”.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 5:07 pm
Chromeback skrev: tor nov 04, 2021 5:02 pm Lakseburger er jo digg.
Det kan være ok.
Men da er det som regel ikke pga laksen i seg selv. Blir den hakket i hjel og kvernet om til en burger er det som regel sausen og tilbehøret med et hint av laks som er “digg”.
Var enig helt frem til jeg smakte Salma sine lakseburgere, men det er kanskje en annen greie.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.

Hva er det du bærer deg for, jeg kan ikke huske å ha bedt deg på middag, har jeg vel?

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:50 pm
Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 4:46 pm Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.
https://www.google.no/search?q=laksebol ... ent=safari

Takk skal du ha, denne fant jeg ikke da jeg rota rundt på nettet etter oppskrifter.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 8:48 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.

Hva er det du bærer deg for, jeg kan ikke huske å ha bedt deg på middag, har jeg vel?
Jeg ville husket den intense følelsen av hånlig latter dersom du hadde gjort det. Så nei, det har du nok ikke gjort.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Karatel skrev: tor nov 04, 2021 5:00 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm

Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål.
Jeg skal i alle fall prøve en av disse oppskriftene før jeg feller en dom. Jeg synes de ser spennende ut. Men nå idag står nettopp fårikål på bordet, da får laksebollene vente.

I dag kjøpte jeg kjøttdeig av laks og lagde til etter en av oppskriftene i linken du la ut. Deigen var lett og arbeide med, det var bare å røre sammen ingrediensene med en slikkepott, enkelt og greit. Og det ferdige resultatet overrasket positivt. Det var rett og slett utrolig godt og saftig Mye bedre enn kokt eller stekt laks. Så dette anbefales på det sterkeste.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 9:02 pm
Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 8:48 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.

Hva er det du bærer deg for, jeg kan ikke huske å ha bedt deg på middag, har jeg vel?
Jeg ville husket den intense følelsen av hånlig latter dersom du hadde gjort det. Så nei, det har du nok ikke gjort.


Jeg prøvde meg på en spøk, men den falt visst ikke i god jord.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Å hakke laks selv høres ikke så veldig vanskelig ut. Merkelig produkt.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kom over en matblogg for litt siden. Minmatgaleverden eller noe i den dur. Dama hadde laget en hvit pizza med denne varianten av laks:) Husker ikke hva hun skrev om smaken.
Kommer nok til å teste det ut selv på et eller annet tidspunkt. Men ikke på pizza. Det blir nok i følge med pasta, ris eller noe i den dur. Skal jeg ha laks som burger går jeg for salma. Den er veldig god.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Rexwiller skrev: søn nov 07, 2021 12:28 pm Å hakke laks selv høres ikke så veldig vanskelig ut. Merkelig produkt.
Du hakker kjøtt selv, i stedet for å kjøpe kjøttdeig? :)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kan umulig være jævligere enn kyllingkjøttdeig.

Everenga

Legg inn av Everenga »

PapaSmurf skrev: tir nov 09, 2021 3:02 pm Kan umulig være jævligere enn kyllingkjøttdeig.
Det smaker faktisk ingen verdens ting. Jeg er egentlig ganske imponert over hvordan det går an å produsere noe som er helt totalt ribbet for enhver smak.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

DoktorS skrev: tir nov 09, 2021 2:59 pm
Rexwiller skrev: søn nov 07, 2021 12:28 pm Å hakke laks selv høres ikke så veldig vanskelig ut. Merkelig produkt.
Du hakker kjøtt selv, i stedet for å kjøpe kjøttdeig? :)
Nei, men laks er jo så soft at man lett kan hakke det med en kniv på noen sekunder. For å lage kjøttdeig, bør man vel nesten ha en kvern.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Blir ikke dette omtrent som å lage fiskekaker, a? Gode fiskekaker er jo veldig godt, så laksekaker bør kanskje også ha potensiale.
Kanskje jeg skal prøve....selv om jeg ikke er ekspert på å lage gode fiskekaker....

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Om den analogien skal holde vann er vel verdens modigste menneske den som fant ut at vaniljesmak kan fremstilles av kjertler fra beverens anus.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

palimpsest skrev: ons nov 10, 2021 10:12 am
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Om den analogien skal holde vann er vel verdens modigste menneske den som fant ut at vaniljesmak kan fremstilles av kjertler fra beverens anus.
Vel, skitt er noe man er vant til, det er noe alle må forholde seg til hver eneste dag. Østers derimot.....

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargeblind skrev: ons nov 10, 2021 8:50 am Blir ikke dette omtrent som å lage fiskekaker, a? Gode fiskekaker er jo veldig godt, så laksekaker bør kanskje også ha potensiale.
Kanskje jeg skal prøve....selv om jeg ikke er ekspert på å lage gode fiskekaker....


Det ble svært godt, så dette ga mersmak.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Burde ikke dette kalles fiskefarse, blir så oppgitt.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Kongemannen skrev: ons nov 10, 2021 9:05 pm Burde ikke dette kalles fiskefarse, blir så oppgitt.


Farse er ferdig spedd kjøttdeig eller fiskedeig. Det rette navnet på dette utmerkede produkt ville vært Laksedeig eller Kvernet Laks.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Laks er for dyrt for meg. Elsker laks, men har nok ikke spist det på 20-25 år.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:49 pm Det høres motbydelig ut.
Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål. Eller å grille en suppe.
I 2021 er det altså fortsatt fordommer mot å grille en suppe.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»