Здравствуй - Konversasjonstråd russisk (veldig basic)

Svar
Bjoneroa

Re: Здравствуй - Konversasjonstråd russisk (veldig basic)

Legg inn av Bjoneroa »

PapaSmurf skrev: fre apr 29, 2022 3:45 pm Jeg driter i at dere skiller mellom russisk kultur og krigen.

Det er gjennomført usmakelig å trekke frem denne tråden gitt nåværende situasjon.

Resten av den frie verden kjemper mot et russisk overgrep.

Det at de er hjernevasket er ingen unnskyldning. Sannheten er at de ikke vil vite, mer behagelig slik.
:lol: :lol: :lol:

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Karatel skrev: fre apr 29, 2022 3:39 pm Мы обязательно отмежевываемся от войны, мы осуждаем и проклинаем ее, но мы не предадимся коллективной ненависти к русскому народу и русской культуре. Мы в меру сил постараемся различать между преступным правительством и народом, у которого промытый мозг.
100% enig.

FROG

Legg inn av FROG »

Hva skal Russland med de østlige delene av Ukraina og de sørlige delene om de klarer å få en viss kontroll der ? Ukraina vil aldri godta dette og fortsette kampen med enorm støtte fra de andre vestlige landene med tyngre våpen som vil ramme russerne hardt gang på gang. Det blir som et minefelt uten noen verdi. Putin henter inn militær hjelp fra andre land og bruker dette. Ukraina gjør det samme og Putin furter! Han er en små liten kjærring uten baller og det er problemet hans, nå må andre ta makten i Russland og henge Putin i en stolpe og avslutte dette. Så vil ikke alt ordne seg fordi om. Over tid kan et nytt regime da trekke seg tilbake, overlate områdene de har skadet til Ukraina igjen og betale en viss erstatning for skaden de har gjort. Så vil de økonomiske sanksjonene sakte opphøre og tilliten til et sivilisert Russland kunne gjenvinnes. Det vil ta mange år, men jo raskere det starter jo bedre. Og da er graven neste sted for Putin. Han kan aldri finne en løsning etter det som har skjedd, som gjør at Russland igjen kommer inn i varmen med denne morderen som leder.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

FROG skrev: fre apr 29, 2022 3:58 pm Hva skal Russland med de østlige delene av Ukraina og de sørlige delene om de klarer å få en viss kontroll der ? Ukraina vil aldri godta dette og fortsette kampen med enorm støtte fra de andre vestlige landene med tyngre våpen som vil ramme russerne hardt gang på gang. Det blir som et minefelt uten noen verdi. Putin henter inn militær hjelp fra andre land og bruker dette. Ukraina gjør det samme og Putin furter! Han er en små liten kjærring uten baller og det er problemet hans, nå må andre ta makten i Russland og henge Putin i en stolpe og avslutte dette. Så vil ikke alt ordne seg fordi om. Over tid kan et nytt regime da trekke seg tilbake, overlate områdene de har skadet til Ukraina igjen og betale en viss erstatning for skaden de har gjort. Så vil de økonomiske sanksjonene sakte opphøre og tilliten til et sivilisert Russland kunne gjenvinnes. Det vil ta mange år, men jo raskere det starter jo bedre. Og da er graven neste sted for Putin. Han kan aldri finne en løsning etter det som har skjedd, som gjør at Russland igjen kommer inn i varmen med denne morderen som leder.
Tragisk at du ikke har skjønt hva denne tråden handler om.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:53 pm
PapaSmurf skrev: fre apr 29, 2022 2:51 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:38 pm På tide å vekke denne tråden til live igjen. Noe mer motbydelig enn russofobien som en hjernevasket befolkning nå utøver, har jeg sjelden sett maken til. På tide å løfte fram russisk kultur. Nok cancel-bullshit.
Russisk kultur løftes jo frem daglig i media.
Veiver du med blå og gule flagg? Hvor mange venner har du i Ukraina? Du kjente jo utrolig nok tolv personer som lå i respirator etter covid-19....
Vel... bringer man kongler til torgs får man ekorn som kunder.

Og du er ganske kategorisk på at nordmenn i forhold til Russland nå er hjernevasket til fulle samt at vår russofobi er motbydelig. Jeg tenker at du overdriver, at man bør se på utgytelser som uttrykkes i tristhet,sinne og avmakt for akkurat det. Ikke nødvendigvis som et tegn på en gjennomtrengende russofobi. Som andre peker på, alt til sin tid kanskje? Tråden er sikkert fin den men akkurat nå er kanskje ikke tiden for slike passiv-aggressive oppstøt og kategoriseringer?

Forøvrig skal man alltid berøre trådens tema. Kyrillisk skrift forstår jeg ikke et skvidder av. Men jeg kan en del polsk og når jeg hører russere snakke og når jeg leser transkribert russisk forstår jeg overraskende mange ord og enkle uttrykk.

Слава Україні!
Героям слава!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:15 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:53 pm
PapaSmurf skrev: fre apr 29, 2022 2:51 pm

Russisk kultur løftes jo frem daglig i media.
Veiver du med blå og gule flagg? Hvor mange venner har du i Ukraina? Du kjente jo utrolig nok tolv personer som lå i respirator etter covid-19....
Tråden er sikkert fin den men akkurat nå er kanskje ikke tiden for slike passiv-aggressive oppstøt og kategoriseringer?
Hva du mener er ikke relevant.

FROG

Legg inn av FROG »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:01 pm
FROG skrev: fre apr 29, 2022 3:58 pm Hva skal Russland med de østlige delene av Ukraina og de sørlige delene om de klarer å få en viss kontroll der ? Ukraina vil aldri godta dette og fortsette kampen med enorm støtte fra de andre vestlige landene med tyngre våpen som vil ramme russerne hardt gang på gang. Det blir som et minefelt uten noen verdi. Putin henter inn militær hjelp fra andre land og bruker dette. Ukraina gjør det samme og Putin furter! Han er en små liten kjærring uten baller og det er problemet hans, nå må andre ta makten i Russland og henge Putin i en stolpe og avslutte dette. Så vil ikke alt ordne seg fordi om. Over tid kan et nytt regime da trekke seg tilbake, overlate områdene de har skadet til Ukraina igjen og betale en viss erstatning for skaden de har gjort. Så vil de økonomiske sanksjonene sakte opphøre og tilliten til et sivilisert Russland kunne gjenvinnes. Det vil ta mange år, men jo raskere det starter jo bedre. Og da er graven neste sted for Putin. Han kan aldri finne en løsning etter det som har skjedd, som gjør at Russland igjen kommer inn i varmen med denne morderen som leder.
Tragisk at du ikke har skjønt hva denne tråden handler om.
Driter i hva tråden handler om, det jeg sa står jeg for og det var spørsmålet mitt!

Ljot

Legg inn av Ljot »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:18 pm
Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:15 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:53 pm

Veiver du med blå og gule flagg? Hvor mange venner har du i Ukraina? Du kjente jo utrolig nok tolv personer som lå i respirator etter covid-19....
Tråden er sikkert fin den men akkurat nå er kanskje ikke tiden for slike passiv-aggressive oppstøt og kategoriseringer?
Hva du mener er ikke relevant.
Min mening er vel strengt tatt like (lite) relevant som din akkurat i denne forbindelsen. Det var tross alt du som dro i gang en metadiskusjon utenfor trådens rammer ved å beskylde en hel nasjon for russofobi.

Слава Україні!
Героям слава!

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

FROG skrev: fre apr 29, 2022 4:19 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:01 pm
FROG skrev: fre apr 29, 2022 3:58 pm Hva skal Russland med de østlige delene av Ukraina og de sørlige delene om de klarer å få en viss kontroll der ? Ukraina vil aldri godta dette og fortsette kampen med enorm støtte fra de andre vestlige landene med tyngre våpen som vil ramme russerne hardt gang på gang. Det blir som et minefelt uten noen verdi. Putin henter inn militær hjelp fra andre land og bruker dette. Ukraina gjør det samme og Putin furter! Han er en små liten kjærring uten baller og det er problemet hans, nå må andre ta makten i Russland og henge Putin i en stolpe og avslutte dette. Så vil ikke alt ordne seg fordi om. Over tid kan et nytt regime da trekke seg tilbake, overlate områdene de har skadet til Ukraina igjen og betale en viss erstatning for skaden de har gjort. Så vil de økonomiske sanksjonene sakte opphøre og tilliten til et sivilisert Russland kunne gjenvinnes. Det vil ta mange år, men jo raskere det starter jo bedre. Og da er graven neste sted for Putin. Han kan aldri finne en løsning etter det som har skjedd, som gjør at Russland igjen kommer inn i varmen med denne morderen som leder.
Tragisk at du ikke har skjønt hva denne tråden handler om.
Driter i hva tråden handler om, det jeg sa står jeg for og det var spørsmålet mitt!
Tøff språkbruk og aggresjon som ikke passer hjemme her.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:21 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:18 pm
Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:15 pm
Tråden er sikkert fin den men akkurat nå er kanskje ikke tiden for slike passiv-aggressive oppstøt og kategoriseringer?
Hva du mener er ikke relevant.
Min mening er vel strengt tatt like (lite) relevant som din akkurat i denne forbindelsen. Det var tross alt du som dro i gang en metadiskusjon utenfor trådens rammer ved å beskylde en hel nasjon for russofobi.

Слава Україні!
Героям слава!
Stråmann. Bare tull du kommer med. Ikke relevant.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: fre apr 29, 2022 3:45 pm Jeg driter i at dere skiller mellom russisk kultur og krigen.

Det er gjennomført usmakelig å trekke frem denne tråden gitt nåværende situasjon.

Resten av den frie verden kjemper mot et russisk overgrep.

Det at de er hjernevasket er ingen unnskyldning. Sannheten er at de ikke vil vite, mer behagelig slik.
Nå er du ulogisk. Russerne er hjernevasket, og da vet de ikke hva som foregår, det har de ingen mulighet for å vite. Da kan man ikke si " de ikke vil vite". Den påstanden er nok sann om noen, men ikke for alle.

Man kan ta avstand fra krigen og fordømme den, man kan fordømme og forbanne Putin og hans folk og alle russiske krigsforbrytere. Men man kan likevel elske og beundre russisk språk og kultur. Gogol, Dostojevskij, Tolstoj, Turgenev,Tsjekhov, Nabokov, Tsjajkovskij, Rakhmaninov, Glinka, Chagal osv. Hva har disse med krigen å gjøre? Hvorfor skal man ikke glede seg over dem?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:52 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 2:47 pm Pays de merde.
Ah, så intelligent kommentar. Intellektetet tyter fram. Dette er Norge og nordmenn, hjernevasket til fulle.
Den franske delen av familien min er også anti-Russland for tiden, så dette gjelder ikke bare for nordmenn, gitt. Om du tror dette er en særnorsk greie har du ikke fulgt med i timen.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 4:44 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:52 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 2:47 pm Pays de merde.
Ah, så intelligent kommentar. Intellektetet tyter fram. Dette er Norge og nordmenn, hjernevasket til fulle.
Den franske delen av familien min er også anti-Russland for tiden, så dette gjelder ikke bare for nordmenn, gitt. Om du tror dette er en særnorsk greie har du ikke fulgt med i timen.
At du påberoper deg fransk blod gjør deg hverken mer intelligent eller intellektuell.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 4:44 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:52 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 2:47 pm Pays de merde.
Ah, så intelligent kommentar. Intellektetet tyter fram. Dette er Norge og nordmenn, hjernevasket til fulle.
Den franske delen av familien min er også anti-Russland for tiden, så dette gjelder ikke bare for nordmenn, gitt. Om du tror dette er en særnorsk greie har du ikke fulgt med i timen.
For 60-65 år siden førte Frankrike krig i Algerie, en krig som i brutalitet, blod og hensynsløshet ikke sto det minste tilbake for Russlands krig i Ukraina.

Jeg tror ikke det dengang var noen her i Norge som la Frankrike og franskmenn kollektivt for hat og som ikke ville vite av fransk språk og kultur i Norge.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:50 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 4:44 pm
Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 2:52 pm

Ah, så intelligent kommentar. Intellektetet tyter fram. Dette er Norge og nordmenn, hjernevasket til fulle.
Den franske delen av familien min er også anti-Russland for tiden, så dette gjelder ikke bare for nordmenn, gitt. Om du tror dette er en særnorsk greie har du ikke fulgt med i timen.
At du påberoper deg fransk blod gjør deg hverken mer intelligent eller intellektuell.
Akkurat det har du helt rett i. Og jeg er først og fremst en norsk kar fra verdensmetropolen Oslo. Men jeg tror ikke du tok poenget mitt. De aller fleste rundt omkring i verden tar avstand fra det Russland holder på med.

God helg, og god bedring.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:02 pm De aller fleste rundt omkring i verden tar avstand fra det Russland holder på med.
Og det gjør de helt rett i. Alle som kan skille mellom rett og galt, tar avstand fra det Russland holder på med. Men hva er relevansen til russisk språk?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Karatel skrev: fre apr 29, 2022 5:20 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:02 pm De aller fleste rundt omkring i verden tar avstand fra det Russland holder på med.
Men hva er relevansen til russisk språk?
Hør med @Bjoneroa.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Мужчину из Белоруссии убил бобр. Я не пытаюсь быть матчо здесь, но разве это не немного женский способ умереть?


https://www.1tv.ru/news/2013-04-11/7287 ... _na_pamyat

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hva faen er dette for slags tråd????

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:23 pm
Karatel skrev: fre apr 29, 2022 5:20 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:02 pm De aller fleste rundt omkring i verden tar avstand fra det Russland holder på med.
Men hva er relevansen til russisk språk?
Hør med @Bjoneroa.
Støtter og forsvarer han det Russland holder på med i Ukraina?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

LANISTA skrev: fre apr 29, 2022 5:25 pm Мужчину из Белоруссии убил бобр. Я не пытаюсь быть матчо здесь, но разве это не немного женский способ умереть?


https://www.1tv.ru/news/2013-04-11/7287 ... _na_pamyat
Не исключено, что женщина в таком случае первой укусила бы бобра и убила бы его.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Bjoneroa skrev: fre apr 29, 2022 4:29 pm
Tøff språkbruk og aggresjon som ikke passer hjemme her.
Men å hevde at alle her inne - og nordmenn generelt - er motbydelig russofobisk hjernevasket, det er innafor tenker du? :roll:

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Karatel skrev: fre apr 29, 2022 5:53 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:23 pm
Karatel skrev: fre apr 29, 2022 5:20 pm

Men hva er relevansen til russisk språk?
Hør med @Bjoneroa.
Støtter og forsvarer han det Russland holder på med i Ukraina?
Han mener nordmenn er hjernevaskede russofober. Regner med dette er relatert til dagens situasjon. Det er vanskelig å unngå å se en sammenheng. Men han må gjerne klargjøre selv. Har enda til gode å se han ta avstand fra noe som helst som skjer i Ukraina.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

DuncanE skrev: fre apr 29, 2022 6:19 pm
Karatel skrev: fre apr 29, 2022 5:53 pm
LeSorcier skrev: fre apr 29, 2022 5:23 pm

Hør med @Bjoneroa.
Støtter og forsvarer han det Russland holder på med i Ukraina?
Han mener nordmenn er hjernevaskede russofober. Regner med dette er relatert til dagens situasjon.
Ja, men støtter og forsvarer man Russlands krig i Ukraina, dersom man mener at nordmenn er hjernevaskede russofober?

Den logikken skjønner jeg ikke.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:15 pm jeg kan en del polsk og når jeg hører russere snakke og når jeg leser transkribert russisk forstår jeg overraskende mange ord og enkle uttrykk.
Det samme gjelder nok da også for språk som i de fleste tidligere Jugoslavia-republikkene (Slovenia er et klart unntak) og Bulgaria, og i noe mindre grad i tsjekkisk og slovakisk, siden slaviske språk, akkurat som germanske og latinske språk, har en del fellestrekk og -nevnere. Denne gjenkjennelsesfaktoren gjør det spesielt interessant å spisse ørene når språk innenfor relevante kategorier dukker opp i TV-ruta.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Hvor langt kommer man med glosene man husker fra Sven Hazel-bøkene, da? Jeg kan kalle en russer for "kamerat" eller "bonde", be han strekke hendene i været eller be ham gjøre ukyske ting med sin mor...samt si takk og farvel. Holder det?

Durek

Legg inn av Durek »

mikemodano skrev: man mai 02, 2022 12:07 pm
Ljot skrev: fre apr 29, 2022 4:15 pm jeg kan en del polsk og når jeg hører russere snakke og når jeg leser transkribert russisk forstår jeg overraskende mange ord og enkle uttrykk.
Det samme gjelder nok da også for språk som i de fleste tidligere Jugoslavia-republikkene (Slovenia er et klart unntak) og Bulgaria, og i noe mindre grad i tsjekkisk og slovakisk, siden slaviske språk, akkurat som germanske og latinske språk, har en del fellestrekk og -nevnere. Denne gjenkjennelsesfaktoren gjør det spesielt interessant å spisse ørene når språk innenfor relevante kategorier dukker opp i TV-ruta.
Hvorfor er Slovenia et klart unntak? De jeg kjenner fra ex-jugoslavia beskriver slovensk som dansk/svensk ift norsk og serbokroatisk.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Durek skrev: lør jun 11, 2022 12:32 am Hvorfor er Slovenia et klart unntak? De jeg kjenner fra ex-jugoslavia beskriver slovensk som dansk/svensk ift norsk og serbokroatisk.
Her er det åpenbart jeg som ikke har sondert terrenget godt nok, så beklager min uvitenhet. Jeg opererte med en forestilling om at Slovenia avvek fra det resterende forhenværende Jugoslavia vel så mye i språk som i kultur. Nå burde jeg naturligvis vite bedre enn å kun forholde meg til én kildegruppe, men serbere jeg har vært i samtale om Slovenia med har alltid påpekt hvordan 'snobberiet' der til lands har ført dem langt nærmere Italia, eksempelvis, enn sine gamle unionsfeller. Uten å sjekke nærmere, noe av en kardinalsynd, har jeg videre innbilt meg at slovensk språklig har vært såpass fjernt fra resten av 'feltet' der nede at de har hatt lite til felles. Det har jeg nok i hovedsak basert på at slovenske navn jo skiller seg klart fra hva de øvrige eks-jugoslaviastatene har av navnestandarder. Slik sett høres det litt underlig ut at slovensk skal være såpass nært beslektet for eksempel serbisk og kroatisk, men det er uansett fint å bli korrigert når man sitter på gale (og tynt empiribelagte) oppfatninger.

Mia

Legg inn av Mia »

Bryter ikke dette reglene til forumet? Mener jeg leste at det skal skrives på norsk eller engelsk. Svensk eller dansk kan også være ok.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Lezah skrev: tir mai 03, 2022 12:10 pm Hvor langt kommer man med glosene man husker fra Sven Hazel-bøkene, da? Jeg kan kalle en russer for "kamerat" eller "bonde", be han strekke hendene i været eller be ham gjøre ukyske ting med sin mor...samt si takk og farvel. Holder det?
Haha, var det ikke noe ala "Job tvojemadj"?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»