Tjaaahrnolds treningsleir.

Svar
Machine_Head

Re: Tjaaahrnolds treningsleir.

Legg inn av Machine_Head »

Tjaaah skrev: tir jul 20, 2021 5:15 pm Starter med en liten dagens trening:

4x5 pullups med vektvest
4x5 chinup
4x5 pullup nøytralt grep
Sterkt mann! Jeg føler jeg har hatt grei progresjon på styrketreningen generelt, men jeg synes det går sakte fram på pullups altså. Jeg har klart å ta vekk litt vekt fra den assisterte pullup-maskinen, men jeg bruker fortsatt den liksom. Har du noen tips for å komme videre der? Kanskje jeg skal ha mer volum enn de 3x10 reps jeg tar nå? En kompis foreslo også å ta pullups til hver eneste treningsøkt, det er noe jeg vurderer å legge inn.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Machine_Head skrev: ons jul 28, 2021 5:28 pm
Tjaaah skrev: tir jul 20, 2021 5:15 pm Starter med en liten dagens trening:

4x5 pullups med vektvest
4x5 chinup
4x5 pullup nøytralt grep
Sterkt mann! Jeg føler jeg har hatt grei progresjon på styrketreningen generelt, men jeg synes det går sakte fram på pullups altså. Jeg har klart å ta vekk litt vekt fra den assisterte pullup-maskinen, men jeg bruker fortsatt den liksom. Har du noen tips for å komme videre der? Kanskje jeg skal ha mer volum enn de 3x10 reps jeg tar nå? En kompis foreslo også å ta pullups til hver eneste treningsøkt, det er noe jeg vurderer å legge inn.
Jeg kan legge til at pullups er min klart beste øvelse, når det kommer til imponerende tall. Kapasiteten min der får alt annet jeg gjør til å se litt dumt ut, hehe. Og sånn er det for de fleste, man har sine klare styrker og svakheter. Når jeg tar de 4x5 med vest, så tar jeg lange pauser mellom settene 5 minutter. Da restituerer jeg nok til at jeg får mer ut av økten. Om du har lengre pauser mellom settene, kan det være en ide å justere dette, for å se om du bryter platået. Men det tar lang tid å få bra tall på den øvelsen. Jeg har tross alt drevet med dette rimelig regelmessig ihvertfall i 10 år.

Å gjøre en øvelse hver økt, kan også være en måte å bryte et platå på, eller reparere en svakhet man føler man har. Så lenge man ikke overdriver. Generelt sett så pleier jeg å prøve å variere noe om jeg stagnerer helt. Bruker du pulldown-maskin? Når jeg trener på treningsrommet på jobben, tar jeg først pullups, så superset med pulldowns. Når jeg tar pulldowns da, så gjør jeg det med en vekt som er lett nok til at jeg kan gjøre det sakte og kontrollert, og fokuserer på at jeg virkelig treffer latsene med øvelsen. Det kan ta litt tid før man faktisk klarer å flekse disse musklene skikkelig, det er noe man må lære seg. Pulldowns er glimrende for dette, og vil igjen hjelpe med pullups.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»