Geografiquiz

Svar
egilfinnbogason

Re: Geografiquiz

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: søn okt 23, 2022 8:24 pm
egilfinnbogason skrev: søn okt 23, 2022 8:20 pm jeg skal til en liten øygruppe som en kommende konge besøkte- Besøket fikk avgjørende betydning for landet han ble konge for.
Her renner det inn med gode forslag, jeg gir ett hint til

Landet kongen ble konge for er Norge, øygruppen er ikke norsk.
Jeg antok nokså fort at det er snakk om Færøyene og kong Sverre, men ventet med å svare for å la andre prøve seg. At bare to personer er med, er for lite.
[/quote]

enig, savner litt trøkk her ja,

Det er forresten ikke Færøyene og kong Sverre jeg tenkte på. Konge min var kun et kort besøk på øyene jeg skal frem til - men dette besøket fikk veldig stor betydning for han selv og for Norge.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: søn okt 23, 2022 8:34 pm
Karatel skrev: søn okt 23, 2022 8:24 pm
egilfinnbogason skrev: søn okt 23, 2022 8:20 pm jeg skal til en liten øygruppe som en kommende konge besøkte- Besøket fikk avgjørende betydning for landet han ble konge for.
Her renner det inn med gode forslag, jeg gir ett hint til

Landet kongen ble konge for er Norge, øygruppen er ikke norsk.
Jeg antok nokså fort at det er snakk om Færøyene og kong Sverre, men ventet med å svare for å la andre prøve seg. At bare to personer er med, er for lite.
enig, savner litt trøkk her ja,

Det er forresten ikke Færøyene og kong Sverre jeg tenkte på.
[/quote]

Neivel, da har andre sjansen til å finne disse øyene.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Karatel skrev: søn okt 23, 2022 8:36 pm
egilfinnbogason skrev: søn okt 23, 2022 8:34 pm
Karatel skrev: søn okt 23, 2022 8:24 pm

Her renner det inn med gode forslag, jeg gir ett hint til

Landet kongen ble konge for er Norge, øygruppen er ikke norsk.
Jeg antok nokså fort at det er snakk om Færøyene og kong Sverre, men ventet med å svare for å la andre prøve seg. At bare to personer er med, er for lite.
enig, savner litt trøkk her ja,

Det er forresten ikke Færøyene og kong Sverre jeg tenkte på.
Neivel, da har andre sjansen til å finne disse øyene.
[/quote]

Orkenøyene?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Kjetil-e skrev: søn okt 23, 2022 10:32 pm
Karatel skrev: søn okt 23, 2022 8:36 pm
egilfinnbogason skrev: søn okt 23, 2022 8:34 pm

Jeg antok nokså fort at det er snakk om Færøyene og kong Sverre, men ventet med å svare for å la andre prøve seg. At bare to personer er med, er for lite.
enig, savner litt trøkk her ja,

Det er forresten ikke Færøyene og kong Sverre jeg tenkte på.
Neivel, da har andre sjansen til å finne disse øyene.
Orkenøyene?
[/quote]

Nei, dessverre.

Øyene har kun et par tusen innbyggere. Kun 5 av 145 øyer er bebodde.
Jeg kan nevne at jeg kom på oppgaven når det var snakk om Lerkendal/Trondheim tidligere, mulig det er for mye hjelp.

anbessa

Legg inn av anbessa »

egilfinnbogason skrev: man okt 24, 2022 1:33 pm Øyene har kun et par tusen innbyggere. Kun 5 av 145 øyer er bebodde.
Jeg kan nevne at jeg kom på oppgaven når det var snakk om Lerkendal/Trondheim tidligere, mulig det er for mye hjelp.
Da går vi for Scillyøyene, hvor Olav Trygvasson muligens var innom.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

anbessa skrev: tir okt 25, 2022 8:23 pm
egilfinnbogason skrev: man okt 24, 2022 1:33 pm Øyene har kun et par tusen innbyggere. Kun 5 av 145 øyer er bebodde.
Jeg kan nevne at jeg kom på oppgaven når det var snakk om Lerkendal/Trondheim tidligere, mulig det er for mye hjelp.
Da går vi for Scillyøyene, hvor Olav Trygvasson muligens var innom.
korrekt, han var på Scilly.

Det møtte han en spåmann som via omveier førte til at Norge ble kristent.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Vi skal frem til et kongerike, som ikke lenger eksisterer, selv om de har en seremoniell monark. Navnet levde dog videre en god stund etter at kongeriket mistet sin makt, men brukes i dag sjelden. Kongeriket må kunne sies, sammenlignet med sin tid, å være usedvanlig likestilt og er blant annet kjent for sine fryktløse kvinner - særlig aktuelt på grunn av en film. En svært viktig inntektskilde var menneskehandel.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

anbessa skrev: ons okt 26, 2022 4:19 pm Vi skal frem til et kongerike, som ikke lenger eksisterer, selv om de har en seremoniell monark. Navnet levde dog videre en god stund etter at kongeriket mistet sin makt, men brukes i dag sjelden. Kongeriket må kunne sies, sammenlignet med sin tid, å være usedvanlig likestilt og er blant annet kjent for sine fryktløse kvinner - særlig aktuelt på grunn av en film. En svært viktig inntektskilde var menneskehandel.
Dahomey, dagens Benin?

anbessa

Legg inn av anbessa »

Karatel skrev: tor okt 27, 2022 9:37 am Dahomey, dagens Benin?
Bingo. Kommer vel en film om Dahomeys kvinnehær, mener jeg å ha lest.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en stor stein, en klippe der over 600 mennesker led en plutselig og tragisk død fordi de hadde betrodd sitt liv og sin fremtid til Norge.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Stein... klippe... Skanse? Har dette noe med gammel krigshistorie å gjøre? Er vi i Norge eller i et naboland? Den eneste skansen jeg vet om er (var) Skansen nattklubb her i Oslo, men det er neppe dit vi skal. Ikke tror jeg 600 døde plutselig der heller.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre okt 28, 2022 9:32 am Stein... klippe... Skanse? Har dette noe med gammel krigshistorie å gjøre? Er vi i Norge eller i et naboland? Den eneste skansen jeg vet om er (var) Skansen nattklubb her i Oslo, men det er neppe dit vi skal. Ikke tror jeg 600 døde plutselig der heller.
Gledelig at du har funnet tilbake til denne tråden. Denne steinen/klippen er litt over 17 meter høy, den er 300 meter lang og 250 meter bred. Området der den ligger, er ellers helt flatt, fra denne klippen kan man overalt se horisonten. De nærmeste menneskene bor 350 kilometer unna.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: fre okt 28, 2022 9:59 am
Pernille skrev: fre okt 28, 2022 9:32 am Stein... klippe... Skanse? Har dette noe med gammel krigshistorie å gjøre? Er vi i Norge eller i et naboland? Den eneste skansen jeg vet om er (var) Skansen nattklubb her i Oslo, men det er neppe dit vi skal. Ikke tror jeg 600 døde plutselig der heller.
Gledelig at du har funnet tilbake til denne tråden. Denne steinen/klippen er litt over 17 meter høy, den er 300 meter lang og 250 meter bred. Området der den ligger, er ellers helt flatt, fra denne klippen kan man overalt se horisonten. De nærmeste menneskene bor 350 kilometer unna.
Takk :) Men jeg har virkelig ingen anelse om hvor dette kan være...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre okt 28, 2022 5:09 pm
Karatel skrev: fre okt 28, 2022 9:59 am
Pernille skrev: fre okt 28, 2022 9:32 am Stein... klippe... Skanse? Har dette noe med gammel krigshistorie å gjøre? Er vi i Norge eller i et naboland? Den eneste skansen jeg vet om er (var) Skansen nattklubb her i Oslo, men det er neppe dit vi skal. Ikke tror jeg 600 døde plutselig der heller.
Gledelig at du har funnet tilbake til denne tråden. Denne steinen/klippen er litt over 17 meter høy, den er 300 meter lang og 250 meter bred. Området der den ligger, er ellers helt flatt, fra denne klippen kan man overalt se horisonten. De nærmeste menneskene bor 350 kilometer unna.
Takk :) Men jeg har virkelig ingen anelse om hvor dette kan være...
Da går vi videre. Da disse over 600 menneskene møtte en plutselig og tragisk død, var det også til stede en ung mann/gutt på 19 år, han slapp levende fra denne hendelsen og levde til han ble 74 år.

Denne 19-åringen kom fra et sted som nå i dag ofte forbindes med et brunt klesplagg som brukes ved en spesiell begivenhet. Denne ungen mannen hadde et etternavn som fort kan oppfattes som en sammensetning av et ord for en menneskeskapt konstruksjon og et ord for en naturformasjon.

Senere skiftet denne unge mannen etternavn og tok et navn som tyder på sterk reiselyst, under sitt nye navn ble han landskjent og berømt som dikter, oversetter og skribent. Hans land hedret ham med høye utmerkelser og en poesipris som bærer hans navn deles ut hvert år på hans fødselsdag. Han er gravlagt i en æreslund for sitt lands store berømtheter.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Dette er jo Portaasen/Wildenvey som overlever forliset av DS Norge ved Rockall.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Tråden har skiftet litt fokus synes jeg. Her er det historiekunnskaper som er nødvendige i større grad enn geografi.
Fullt forståelig for så vidt, det er nok lettere å finne historieoppgaver enn rene geografispørsmål.
Skal prøve å tenke ut en ny oppgave.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Vi skal til en landskapsdel som har navn etter sin form og hva det er. Den ligger ved et relativt lite sted, som for mange år siden likevel var hjemsted til en av sitt lands største arbeidsplasser.
Det kom til konflikt på arbeidsplassen. Denne konflikten skildres i en ny film.
Hvor skal vi reise?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: fre okt 28, 2022 10:05 pm Dette er jo Portaasen/Wildenvey som overlever forliset av DS Norge ved Rockall.
Riktig, Klippen Rockall står opp fra Atanterhavet 300 km vest for Hebridene i Skotland, 420 km nordvest for Irland og 700 km sør for Island. Rockall ble nesten daglig nevnt i NRKs været til sjøs.

28. juni 1904 gikk D/S Norge på grunn ved Rockall og sank. Ombord befant seg 727 passasjerer og et mannskap på 68. 620 av dem mistet livet, blant dem 225 nordmenn, det høyeste antall nordmenn som noengang er omkommet i et skipshavari.

En som reddet seg, var den 19 år gamle Herman Portaas ( menneskeskap konstruksjon+ naturformasjon) fra Nedre Eiker/ Mjøndalen (brune forballtrøyer). Senere skiftet han navn og ble berømt som Herman Wildenvey (sterk reiselyst- vil den vei).

Det er blitt mye historie nå, men nå begynner det å bli vanskelig å finne nye oppgaver og det er det få som deltar. At du og Pernille kikker innom, er fint.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: fre okt 28, 2022 10:24 pm Vi skal til en landskapsdel som har navn etter sin form og hva det er. Den ligger ved et relativt lite sted, som for mange år siden likevel var hjemsted til en av sitt lands største arbeidsplasser.
Det kom til konflikt på arbeidsplassen. Denne konflikten skildres i en ny film.
Hvor skal vi reise?
Sulithjelma og arbeideropprøret i 1907?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Jaauda skrev: fre okt 28, 2022 10:24 pm Vi skal til en landskapsdel som har navn etter sin form og hva det er. Den ligger ved et relativt lite sted, som for mange år siden likevel var hjemsted til en av sitt lands største arbeidsplasser.
Det kom til konflikt på arbeidsplassen. Denne konflikten skildres i en ny film.
Hvor skal vi reise?
Folldal som hadde en av norges aller legste arbeidskonflikter mellom 1929 og 1931?

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: lør okt 29, 2022 7:56 am
Jaauda skrev: fre okt 28, 2022 10:24 pm Vi skal til en landskapsdel som har navn etter sin form og hva det er. Den ligger ved et relativt lite sted, som for mange år siden likevel var hjemsted til en av sitt lands største arbeidsplasser.
Det kom til konflikt på arbeidsplassen. Denne konflikten skildres i en ny film.
Hvor skal vi reise?
Sulithjelma og arbeideropprøret i 1907?
Sent svar, beklager det.
Jeg skulle jo egentlig fram til Langvatnet der arbeiderne samlet seg, siden dette ikke var eid av arbeidsgiver. Langvatnet strekker seg langs hele Sulis, så du får rett på den.

Filmen om arbeideropprøret har vært under planlegging veldig lenge. Nils Gaup er regissør, og premiere ser ut til å bli i 2023. Produksjonen har lidd under finansieringsproblemer, dødsfall hos sentral person i produksjonen, pandemi mm.
Sist redigert av Jaauda den søn okt 30, 2022 12:18 am, redigert 1 gang totalt.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Kjetil-e skrev: lør okt 29, 2022 9:31 pm
Jaauda skrev: fre okt 28, 2022 10:24 pm Vi skal til en landskapsdel som har navn etter sin form og hva det er. Den ligger ved et relativt lite sted, som for mange år siden likevel var hjemsted til en av sitt lands største arbeidsplasser.
Det kom til konflikt på arbeidsplassen. Denne konflikten skildres i en ny film.
Hvor skal vi reise?
Folldal som hadde en av norges aller legste arbeidskonflikter mellom 1929 og 1931?
Se over.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til et sted med en annen konflikt. Navnet på dette stedet forbindes med en overnaturlig skapning. På dette stedet støtte den gamle tid og de gamle tradisjoner sammen med den nye og moderne tid, og resultatet ble et stort masseslagsmål. Resultatet av dette masseslagsmålet ble at landets nasjonalforsamling vedtok en helt ny lov.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

En i sin tid kjent forfatter hadde sin største suksess med en bok der det nevnte stedet og det nevnte masseslagsmålet også blir omtalt. Denne boka kom ut 31 år etter slagsmålet og er oversatt til flere språk, den er også blitt satt opp som skuespill. En statue med samme navn som denne boka står på en plass der det er en fiskeforretning som nå skal nedlegges.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Karatel skrev: tor nov 03, 2022 1:20 pm En i sin tid kjent forfatter hadde sin største suksess med en bok der det nevnte stedet og det nevnte masseslagsmålet også blir omtalt. Denne boka kom ut 31 år etter slagsmålet og er oversatt til flere språk, den er også blitt satt opp som skuespill. En statue med samme navn som denne boka står på en plass der det er en fiskeforretning som nå skal nedlegges.
Her skal vi vel til mine trakter, eller relativt nært.

Trollfjorden i Lofoten. Viktig å presisere at vi er i Lofoten selv om fjorden tilhører Hadsel kommune som tilhører Vesterålen.
Trollfjordslaget i 1890 fremskyndet arbeidet med Lofotloven.
Boka er Johan Bojers Den siste viking.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Jaauda skrev: tor nov 03, 2022 1:29 pm
Karatel skrev: tor nov 03, 2022 1:20 pm En i sin tid kjent forfatter hadde sin største suksess med en bok der det nevnte stedet og det nevnte masseslagsmålet også blir omtalt. Denne boka kom ut 31 år etter slagsmålet og er oversatt til flere språk, den er også blitt satt opp som skuespill. En statue med samme navn som denne boka står på en plass der det er en fiskeforretning som nå skal nedlegges.
Her skal vi vel til mine trakter, eller relativt nært.

Trollfjorden i Lofoten. Viktig å presisere at vi er i Lofoten selv om fjorden tilhører Hadsel kommune som tilhører Vesterålen.
Trollfjordslaget i 1890 fremskyndet arbeidet med Lofotloven.
Boka er Johan Bojers Den siste viking.
Trollfjorden er riktig. Etter de oppgavene du har laget her, har jeg forlengst forstått omtrent hvor dine trakter er.

Johan Bojers "Den siste viking" kom ut i 1921. Statuen "Den siste viking" står i Ravnkloa i Trondheim.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Da skal vi til et sted som jeg ikke har noen spesiell historie utover at det er et spesielt geografisk punkt.
Ligger høyt i et relativt lite land, men ganske lavt likevel.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Kan jo være nesten alt mulig. Signal de Botrange?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre nov 04, 2022 8:05 am Kan jo være nesten alt mulig. Signal de Botrange?
Eller Suur Munamägi, høyeste punkt i Estland og Baltikum, 318 moh? Eller Yding Skovhøj i Danmark?

Det kan, som du sier, være nesten alt mulig.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Pernille skrev: fre nov 04, 2022 8:05 am Kan jo være nesten alt mulig. Signal de Botrange?
Det kan være mye, men er et helt spesifikt geografisk/politisk sted som har en "rekord"
Vi er ikke i Europa.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»