Geografiquiz

Svar
KongOlav2

Re: Geografiquiz

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 9:36 am
Östersund?
Niks. Og Østersund er ikke like kjent skisted som Åre og Falun.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Zakopane?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: tir nov 16, 2021 9:39 am
Karatel skrev: tir nov 16, 2021 9:36 am
Östersund?
Niks. Og Østersund er ikke like kjent skisted som Åre og Falun.
Harrachov?

Ghost

Legg inn av Ghost »

Spørs hva man legger i by og lenge siden. Jeg går for Zakopane.

Edit: Tatt ja. Da går jeg for Liberec, selv om det ikke er særlig lenge siden!

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 9:40 am Zakopane?
Ding, ding!

Det stemmer. Har v-cuprenn i hopp hver vinter. Rundt 25 000 innbyggere. Og siste mesterskap var VM i nordiske grener i 1962. Samt VM i skiskyting i 1969, men det er ikke et FIS-mesterskap.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Da vil jeg på storbyferie. Der kan jeg se triumfbuen, men likevel slipper unna franskmenn. Jeg skal se på en kirke som ikke lengre står den pleide og et bygg som neppe lar seg rikke med det første :)

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Firenze?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 4:02 pm Da vil jeg på storbyferie. Der kan jeg se triumfbuen, men likevel slipper unna franskmenn. Jeg skal se på en kirke som ikke lengre står den pleide og et bygg som neppe lar seg rikke med det første :)
Hvis Trondheim er en storby, kan det være Bakke kirke på Møllenberg som i 1939 ble flyttet noen meter til siden. Triumfbuen kan være Einar Grindes triumfbue av ni plasthester oppå hverandre, hvis han da har flyttet sitt kunstverk fra Høstutstillingen i Oslo til Trondheim?
Bygget kan være Nidarosdomen?

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tir nov 16, 2021 5:22 pm Firenze?
Ikke firenze, men du er på ca riktig breddegrad uten at jeg har kontrollert dette annet en visuelt på kartet :)

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 6:53 pm
Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 4:02 pm Da vil jeg på storbyferie. Der kan jeg se triumfbuen, men likevel slipper unna franskmenn. Jeg skal se på en kirke som ikke lengre står den pleide og et bygg som neppe lar seg rikke med det første :)
Hvis Trondheim er en storby, kan det være Bakke kirke på Møllenberg som i 1939 ble flyttet noen meter til siden. Triumfbuen kan være Einar Grindes triumfbue av ni plasthester oppå hverandre, hvis han da har flyttet sitt kunstverk fra Høstutstillingen i Oslo til Trondheim?
Bygget kan være Nidarosdomen?
Flott resonnement, men ikke Trondheim. Bygget er betydelig tyngre enn Nidarosdomen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 7:21 pm
Karatel skrev: tir nov 16, 2021 6:53 pm
Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 4:02 pm Da vil jeg på storbyferie. Der kan jeg se triumfbuen, men likevel slipper unna franskmenn. Jeg skal se på en kirke som ikke lengre står den pleide og et bygg som neppe lar seg rikke med det første :)
Hvis Trondheim er en storby, kan det være Bakke kirke på Møllenberg som i 1939 ble flyttet noen meter til siden. Triumfbuen kan være Einar Grindes triumfbue av ni plasthester oppå hverandre, hvis han da har flyttet sitt kunstverk fra Høstutstillingen i Oslo til Trondheim?
Bygget kan være Nidarosdomen?
Flott resonnement, men ikke Trondheim. Bygget er betydelig tyngre enn Nidarosdomen.
Bucuresti? Da diktatoren Ceausescu bygget sitt gigantiske Folkets Palass, ble hele bydeler jevnet med jorda, flere gamle kirker ble flyttet og 90 000 mennesker ble tvangsflyttet. Triumfbuen er et landemerke i byen.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 7:31 pm
Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 7:21 pm
Karatel skrev: tir nov 16, 2021 6:53 pm

Hvis Trondheim er en storby, kan det være Bakke kirke på Møllenberg som i 1939 ble flyttet noen meter til siden. Triumfbuen kan være Einar Grindes triumfbue av ni plasthester oppå hverandre, hvis han da har flyttet sitt kunstverk fra Høstutstillingen i Oslo til Trondheim?
Bygget kan være Nidarosdomen?
Flott resonnement, men ikke Trondheim. Bygget er betydelig tyngre enn Nidarosdomen.
Bucuresti? Da diktatoren Ceausescu bygget sitt gigantiske Folkets Palass, ble hele bydeler jevnet med jorda, flere gamle kirker ble flyttet og 90 000 mennesker ble tvangsflyttet. Triumfbuen er et landemerke i byen.
Helt riktig! Sies å være verdens tyngste byggverk. Triumfbuen ble bygget på tegninger etter den i Paris. Og kirken som du sier flyttet sammen med flere kvaraler med boliger, den var egentlig ikke i veien for bygget, men Ceausescu likte ikke utsikten mot den.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en forholdsvis liten by som ligger på én av rundt 1700 små øyer som ligger i en lang rekke fra fastlandet og ut i havet. En kjent forfatter bodde noen år i denne byen og hans hus er nå en turistattraksjon.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Key West

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tir nov 16, 2021 11:09 pm Key West
Key West er riktig

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Vi skal til en by som er blant de største i sitt land. Denne byen har ikke utypisk for regionen den ligger i opplevd etniske konflikter men der den skiller seg ut er at det har blitt utkjempet blodige gatekamper her i det 21. århundret. Det er ikke Ukraina vi skal til.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Minsk?

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Det er ikke Minsk. Denne byen kan man kun kalle mellomstor i norsk målestokk. Innbyggerne her kan kun drømme om levestandarder like gode som det hviterussere har.

Vi skal forøvrig holde oss i Europa.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Tiraspol?

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Det er ikke Tiraspol heller. Krigen i Transnistria endte i 1992.

Den største folkegruppen i denne byen er av en annen etnisitet enn den største folkegruppen i landet det ligger i. Om man finner byen på et kart og ser det i et historisk perspektiv skjønner man hvorfor.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ett eller annet sted i (Nord) Makedonia da, med albansk etnisitet? Det var vel noe bråk der på begynnelsen av 2000 tallet.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Du er nok inne på noe der. Får jeg et bynavn?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: ons nov 17, 2021 5:03 pm Du er nok inne på noe der. Får jeg et bynavn?
Måtte google.
Kumanovo? Det var vel flere byer som ble rammet.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Jeg skulle egentlig fram til Tetovo hvor mesteparten av konflikten utspilte seg, men ser at Kumanovo oppfylte de fleste kriteriene så du får den.

Lite kjent konflikt her til lands. Albanerne i Nord-Makedonia utgjorde cirka 25% av landets befolkning men fikk både språket og flagget sitt undertrykket og tok opp våpen mot styresmaktene. Cirka 1000 dødsfall totalt i den makedonske konflikten i 2001.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Ok. Fin oppgave.
Noen andre kan gjerne ta neste, siden jeg er opptatt resten av kvelden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: ons nov 17, 2021 5:39 pm Ok. Fin oppgave.
Noen andre kan gjerne ta neste, siden jeg er opptatt resten av kvelden.
En småby der to arméer utkjempet et slag som varte i tre dager. Sentralt i dette slaget var en åsrygg med form som en fiskekrok, på denne åsryggen lå en kirkegård.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Usa borgerkrig....Lee?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 5:53 pm Usa borgerkrig....Lee?
Du er på rett spor.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Gettysburg?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: ons nov 17, 2021 6:42 pmGettysburg?
Gettysburg med Cemetery Hill er riktig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»