Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

Bjoro33 skrev: man nov 08, 2021 10:19 pm Moskva kan vel oversettes med mørk elle skitten...
Det er ikke Moskva. Opprinnelsen til navnet Moskva er usikker og omdiskutert. En hypotese, som nå har få tilhengere, er at opprinnelsen er et finsk-ugrisk ord som betyr "mørk,svart". Nå er den vanligste forklaring at opprinnelsen er et protoslavisk eller baltisk ord som betyr,"våt, flytende, myrlendt", da ikke om byen, men om landskapet ved elva som har gitt byen navn.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Kan det være Dublin? Mener å huske at det var et vadested

Lezah

Legg inn av Lezah »

Karatel skrev: man nov 08, 2021 9:34 pm

En hovedstad i Europa. På landets eget språk har denne byen et navn som betyr "Byen ved vadestedet med hekkene". Hos oss er byen kjent under et navn som på landets eget språk betyr "Den svarte pølen".
Hadde vært planke hvis Blackpool var hovedstad i England!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Bolle skrev: tir nov 09, 2021 9:30 am Kan det være Dublin? Mener å huske at det var et vadested
Dublin er riktig. På Irlands nasjonale og offisielle språk, irsk-gælisk, heter byen Baile Átha Cliath- Byen ved vadestedet med hekkene.

Dublin er en anglifisering av det gæliske Dubh Linn- den svarte pølen. Trolig en dam med stillestående vann ved elva Liffey.

Bolle

Legg inn av Bolle »

Rekker ikke lage noen ny oppgave før imorgen ettermiddag, så hvis noen vil kaste seg på før det så er det fritt fram

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Kan du komme med noen mere hint?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Kjetil-e skrev: søn nov 14, 2021 10:33 pm
Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Kan du komme med noen mere hint?
Da herskeren i et stort og mektig land forlangte at disse frihetselskende menneskene skulle underkaste seg ham, svarte de ham med et brev der de med mange invektiver fortalte ham hva de mente om ham.

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Zaporizjzja. Har ikke en egen oppgave så mer kreative sjeler får fortsette.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: man nov 15, 2021 5:17 pm
Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Zaporizjzja. Har ikke en egen oppgave så mer kreative sjeler får fortsette.
Zaporizjazja, eller Zaporojzje (landet bak fossen) er riktig. Etter at Dneprogres-demningen ble bygget tvers over Dnepr rundt 1930, er strykene borte og hele Dnepr er seilbar.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: man nov 15, 2021 5:17 pm
Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Zaporizjzja. Har ikke en egen oppgave så mer kreative sjeler får fortsette.
Jeg skal til en politisk og geografisk region i et kjent og stort land (utenfor Europa). Opprinnelig var regionen en del av en annen region, men fordi "fylkene" i denne regionen valgte og stå på en annen side enn resten av regionen da det brøt ut krig i området. Hvilken region skal jeg til?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Kjetil-e skrev: man nov 15, 2021 9:46 pm
Milwaukee_Bucks_2021 skrev: man nov 15, 2021 5:17 pm
Karatel skrev: tir nov 09, 2021 11:32 am En by og et område ved en stor europeisk elv. Navnet på dette området og denne byen betyr " Bak fossen". Her er det nå en stor kraftstasjon, så fossen er borte. Området et kjent for å ha huset en gruppe frihetselskende mennesker som av all kraft forsvarte seg mot å bli underlagt fremmede.
Zaporizjzja. Har ikke en egen oppgave så mer kreative sjeler får fortsette.
Jeg skal til en politisk og geografisk region i et kjent og stort land (utenfor Europa). Opprinnelig var regionen en del av en annen region, men fordi "fylkene" i denne regionen valgte og stå på en annen side enn resten av regionen da det brøt ut krig i området. Hvilken region skal jeg til?
West-Virginia som brøt ut av Virginia og sluttet seg til Nordstatene da Virgina fulgte Sørstatene i 1861?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Karatel skrev: man nov 15, 2021 9:53 pm
Kjetil-e skrev: man nov 15, 2021 9:46 pm
Milwaukee_Bucks_2021 skrev: man nov 15, 2021 5:17 pm

Zaporizjzja. Har ikke en egen oppgave så mer kreative sjeler får fortsette.
Jeg skal til en politisk og geografisk region i et kjent og stort land (utenfor Europa). Opprinnelig var regionen en del av en annen region, men fordi "fylkene" i denne regionen valgte og stå på en annen side enn resten av regionen da det brøt ut krig i området. Hvilken region skal jeg til?
West-Virginia som brøt ut av Virginia og sluttet seg til Nordstatene da Virgina fulgte Sørstatene i 1861?
Jepp, din tur til å lage område

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Kjetil-e skrev: man nov 15, 2021 9:55 pm
Karatel skrev: man nov 15, 2021 9:53 pm
Kjetil-e skrev: man nov 15, 2021 9:46 pm

Jeg skal til en politisk og geografisk region i et kjent og stort land (utenfor Europa). Opprinnelig var regionen en del av en annen region, men fordi "fylkene" i denne regionen valgte og stå på en annen side enn resten av regionen da det brøt ut krig i området. Hvilken region skal jeg til?
West-Virginia som brøt ut av Virginia og sluttet seg til Nordstatene da Virgina fulgte Sørstatene i 1861?
Jepp, din tur til å lage område
En hovedstad hvis eldre navn nå brukes om noe som er særegent for en art kaniner.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: man nov 15, 2021 10:04 pm
En hovedstad hvis eldre navn nå brukes om noe som er særegent for en art kaniner.
Kan vi få noe mer enn bare etymologiske hint. Det er jo særdeles vanskelig.........

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: man nov 15, 2021 10:37 pm
Karatel skrev: man nov 15, 2021 10:04 pm
En hovedstad hvis eldre navn nå brukes om noe som er særegent for en art kaniner.
Kan vi få noe mer enn bare etymologiske hint. Det er jo særdeles vanskelig.........
Denne kaninen skiller seg ut fra alle andre kaniner ved at pelsen dens vokser hele tiden og derfor må klippes hver nittiende dag. Alle andre kaniner røyter. Det er på grunn av pelsen man holder denne kaninen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: man nov 15, 2021 10:43 pm Denne kaninen skiller seg ut fra alle andre kaniner ved at pelsen dens vokser hele tiden og derfor må klippes hver nittiende dag. Alle andre kaniner røyter. Det er på grunn av pelsen man holder denne kaninen.
Her måtte jeg google, men Ankara?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: man nov 15, 2021 11:04 pm
Karatel skrev: man nov 15, 2021 10:43 pm Denne kaninen skiller seg ut fra alle andre kaniner ved at pelsen dens vokser hele tiden og derfor må klippes hver nittiende dag. Alle andre kaniner røyter. Det er på grunn av pelsen man holder denne kaninen.
Her måtte jeg google, men Ankara?
Det er riktig. Før 1930 het Ankara Angora, og av pelsen til angorakaninen lager man ull som kalles angora.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Okay. Da har jeg en ny oppgave.

Jeg skal til et kjent skisted i Europa, uten tvil det mest kjente skistedet i sitt land. Det har stort sett årlig v-cupkonkurranser i en av FIS sine grener, og har hatt mesterskap, men det er lenge siden. Stedet er også klart større enn bare de små landsbyene som Kjetil skulle frem til over. Det er mer en liten by enn disse smålandsbyene som skisteder ofte er.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

KitzBühel?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Laffano16 skrev: tir nov 16, 2021 8:31 amKitzBühel?
Niks.

Har de forøvrig hatt noe mesterskap? Jeg kan ikke huske å ha sett noe om det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: tir nov 16, 2021 8:28 am Okay. Da har jeg en ny oppgave.

Jeg skal til et kjent skisted i Europa, uten tvil det mest kjente skistedet i sitt land. Det har stort sett årlig v-cupkonkurranser i en av FIS sine grener, og har hatt mesterskap, men det er lenge siden. Stedet er også klart større enn bare de små landsbyene som Kjetil skulle frem til over. Det er mer en liten by enn disse smålandsbyene som skisteder ofte er.
Innsbruck?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 8:39 am Innsbruck?
Niks. Vi skal forøvrig ikke til Østerrike.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: tir nov 16, 2021 8:40 am
Karatel skrev: tir nov 16, 2021 8:39 am Innsbruck?
Niks. Vi skal forøvrig ikke til Østerrike.
Cortina d'Ampezzo?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 8:45 am
Cortina d'Ampezzo?
Niks. Er det forøvrig mer kjent enn Sestriere eller Bormio? Det stedet jeg skal frem til er uten et snev av tvil det mest kjente i sitt land.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: tir nov 16, 2021 8:51 am
Karatel skrev: tir nov 16, 2021 8:45 am
Cortina d'Ampezzo?
Niks. Er det forøvrig mer kjent enn Sestriere eller Bormio? Det stedet jeg skal frem til er uten et snev av tvil det mest kjente i sitt land.
Chamonix?

Jeg følger ikke med i skiidrett, jeg husket Cortina fordi det har vært OL der. Bormio har jeg aldri hørt om. Jeg husker vagt Sestriere, men ville aldri ha forbundet det med ski, hvis du ikke hadde nevnt det her.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Karatel skrev: tir nov 16, 2021 9:01 am
Chamonix?

Jeg følger ikke med i skiidrett, jeg husket Cortina fordi det har vært OL der. Bormio har jeg aldri hørt om. Jeg husker vagt Sestriere, men ville aldri ha forbundet det med ski, hvis du ikke hadde nevnt det her.
Chamonix er definitivt en liten by i fjellene, men vi er fortsatt ikke der. Det er ikke nødvendigvis et sted mest kjent for alpine grener vi skal til.

Idrettsforeningen

Legg inn av Idrettsforeningen »

Lahti,Finland? Mest kjent i sitt land, middels stor by. Årlig v-cup og mesterskap for en tid tilbake. husker ikke år, med fire år siden kanskje?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 9:28 am Lahti,Finland? Mest kjent i sitt land, middels stor by. Årlig v-cup og mesterskap for en tid tilbake. husker ikke år, med fire år siden kanskje?
Det er mye lenger siden enn 4 år siden denne byen hadde et mesterskap.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

KongOlav2 skrev: tir nov 16, 2021 9:30 am
Idrettsforeningen skrev: tir nov 16, 2021 9:28 am Lahti,Finland? Mest kjent i sitt land, middels stor by. Årlig v-cup og mesterskap for en tid tilbake. husker ikke år, med fire år siden kanskje?
Det er mye lenger siden enn 4 år siden denne byen hadde et mesterskap.
Östersund?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»