Geografiquiz

Svar
egilfinnbogason

Re: Geografiquiz

Legg inn av egilfinnbogason »

JODDEMM skrev: fre mai 20, 2022 5:03 pm Forestiller meg at dette har noe med samferdsel å gjøre uten at jeg klarer å tippe noe bedre enn:

Sola flyplass?
Landets tredje største flyplass med Europas nestlengste rullebane???
Korrekt. Sola flyplass it is
Landets eldste
Den andre i Europa med asfalt/betong som rullebane
Tredje største i Norge.

Din tur

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Det var riktig det ja 🙂

Greit: vi skal frem til et sted i Norge hvor det er- tja, hva skal vi si: det er tillatt å ta seg frem på en spesiell måte, noe som ikke er tillatt på mange andre av lignende steder!

Dette stedet er utfra et bestemt kriterie det som utmerker seg mest i forbindelse med den tillatte måten å ta seg frem på!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: lør mai 21, 2022 7:41 pm Det var riktig det ja 🙂

Greit: vi skal frem til et sted i Norge hvor det er- tja, hva skal vi si: det er tillatt å ta seg frem på en spesiell måte, noe som ikke er tillatt på mange andre av lignende steder!

Dette stedet er utfra et bestemt kriterie det som utmerker seg mest i forbindelse med den tillatte måten å ta seg frem på!
Reinskyss? Kriteriet er snø? Karasjok eller Kautokeino ?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Nei har ikke noe med dette å gjøre. Er nok en oppgave som er litt vanskelig å formulere uten å si for mye.

Men måten/ eller måtene å ta seg fram på er det ikke noe uvanlig ved i det hele tatt!

Derimot er det uvanlig- og i mange tilfeller forbudt å ta seg fram på disse måtene på denne type strekning som det er snakk om her.

Stedet- eller strekningen jeg skal frem til er altså på topp i Norge i forbindelse med disse tillatte måtene å ta seg fram på!

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Har denne måten å ta seg frem på noe med en snøscooter å gjøre?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ikke noe med snøscooter å gjøre- dreier seg om noe så hverdagslig som å gå eller sykle

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 4:38 pm Ikke noe med snøscooter å gjøre- dreier seg om noe så hverdagslig som å gå eller sykle
Valdresbanen og Numedalsbanen der man kan kjøre dresin?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Nei- det dreier seg om en veistrekning som også er åpen for gående og syklende- noe som for denne type veistrekninger ikke er en selvfølge.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 5:27 pm Nei- det dreier seg om en veistrekning som også er åpen for gående og syklende- noe som for denne type veistrekninger ikke er en selvfølge.
Rallarvegen?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ikke Rallarveien.

Det er snakk om en type strekning på en helt vanlig bilvei, men som også er åpen for gående og syklende- noe som slettes ikke er tilfelle i mange andre liknende type strekninger av både en eller flere årsaker.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Er vi i nærheten av Sola? Motorvei som også har adgang for syklister?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Vi skal et godt stykke vekk fra Sola, og det er heller ikke snakk om noen europavei.

En gjennomgang av det som er foreslått: reinskyss, snøscooterkjøring, nedlagt jernbane, Rallarvegen, motorvei- hva kan det da være snakk om for slags veistrekning? (kom der et lite hint her?)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 9:13 pm Vi skal et godt stykke vekk fra Sola, og det er heller ikke snakk om noen europavei.

En gjennomgang av det som er foreslått: reinskyss, snøscooterkjøring, nedlagt jernbane, Rallarvegen, motorvei- hva kan det da være snakk om for slags veistrekning? (kom der et lite hint her?)
Skogsbilveier og seterveier?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Nei- det er snakk om en helt vanlig bilvei og en type veistrekning hvor det i varierende grad er lov for gående og syklende- og hvor ett av kriteriene er antall kilometer.

Og det er en type veistrekninger der finnes anslagsvis mellom 1100-1200 av i Norge!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 10:57 pm Nei- det er snakk om en helt vanlig bilvei og en type veistrekning hvor det i varierende grad er lov for gående og syklende- og hvor ett av kriteriene er antall kilometer.

Og det er en type veistrekninger der finnes anslagsvis mellom 1100-1200 av i Norge!
Adkomstveier i boligområder med 30 km/t som fartsgrense? Og gatetun der man skal kjøre i gangfart?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 3:02 pm Nei har ikke noe med dette å gjøre. Er nok en oppgave som er litt vanskelig å formulere uten å si for mye.

Men måten/ eller måtene å ta seg fram på er det ikke noe uvanlig ved i det hele tatt!

Derimot er det uvanlig- og i mange tilfeller forbudt å ta seg fram på disse måtene på denne type strekning som det er snakk om her.

Stedet- eller strekningen jeg skal frem til er altså på topp i Norge i forbindelse med disse tillatte måtene å ta seg fram på!
Er det en enveiskjørt gate?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ingen gatetun eller enveiskjørte gater.

Da får jeg prøve meg med at "landskapet" i disse nesten 1200 typen strekninger her til lands fremstår meget ensformig!

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

JODDEMM skrev: man mai 23, 2022 9:27 am Ingen gatetun eller enveiskjørte gater.

Da får jeg prøve meg med at "landskapet" i disse nesten 1200 typen strekninger her til lands fremstår meget ensformig!
Tunnel antar jeg da. ?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

JODDEMM skrev: søn mai 22, 2022 9:13 pm En gjennomgang av det som er foreslått: reinskyss, snøscooterkjøring, nedlagt jernbane, Rallarvegen, motorvei- hva kan det da være snakk om for slags veistrekning? (kom der et lite hint her?)
last ned.jpeg-1.jpg
Endelig 👍 Og det var ordet "gjennomgang" var ment å hinte til en: tunnel 😊

Det vi skal fram til er altså Norges lengste tunnel hvor det ikke er forbud mot å gå eller sykle.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Er vi nord for Trondheim? E6?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Det er vi ja! Og da kan jeg like godt være såpass presis å si at vi er i Nord-Norge, men ikke på E6!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Karatel skrev: tor mai 26, 2022 4:13 pm
JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.
Tenkte at det forslaget ville komme- et veldig godt forslag, men ikke riktig!

En grunn til at det likevel er lov å sykle gjennom denne lange og ikke minst undersjøiske tunnelen- den grunnen kan overføres til den tunnelen jeg skal til.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 4:19 pm
Karatel skrev: tor mai 26, 2022 4:13 pm
JODDEMM skrev: tor mai 26, 2022 12:38 pm Da får vi prøve å komme litt nærmere den riktige tunnelen 🙂

Generelt sett er der gang- og sykkelforbud i alle tunneler som er lengre enn 4 km- så tunnelen jeg skal frem til er en av de litt over 60 tunnelene som er lengre en dette- og altså den lengste hvor det er lov å gå eller sykle.

Som skrevet tidligere skal vi "et godt stykke vekk fra Sola"- mao. et sted fom. Vestland fylke og nordover. I tillegg kan Østlandet av en god grunn utelates.

Tunnelen jeg skal til ligger altså på en vei med ikke altfor stor trafikk- noe som er en av grunnene til at den er lov å ta seg i gjennom for myke trafikanter.
Nordkapptunellen? 6,8 km lang.
Tenkte at det forslaget ville komme- et veldig godt forslag, men ikke riktig!

En grunn til at det likevel er lov å sykle gjennom denne lange og ikke minst undersjøiske tunnelen- den grunnen kan overføres til den tunnelen jeg skal til.
Honningsvågtunellen?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Ikke Honningsvågtunnelen heller- som også ligger på samme strekning (E69) som den 2,4 km lengre Nordkapptunnelen.

Men som sagt gode forslag med disse 2 ovennevnte tunnelene her siden disse er eneste veien til Nordkapp!

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Så var det denne tunnelen igjen da 😊

Tar å snevrer det inn ytterligere- vi skal til Nordland fylke, men vi skal ikke til noen Europavei!

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

JODDEMM skrev: fre mai 27, 2022 4:52 pm Så var det denne tunnelen igjen da 😊

Tar å snevrer det inn ytterligere- vi skal til Nordland fylke, men vi skal ikke til noen Europavei!
Steigentunellen?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

DER var vi framme! 😀

En tunnel som dessverre har vært i søkelyset nylig- men som altså:

* Ligger på riksvei 835 og går fra like ved Tømmerneset på E6 og inn til Steigen kommune. Var Norges lengste tunnel da den åpnet i 1990 og fram til Gudvangatunnelen åpnet i 91.

* Tunnelen er 8,1 km lang, så å si rett som en strek og med lite eller ingenting av høydeforskjell å snakke om- og trafikken er heller ikke større enn at det altså er tillatt for gående å syklende- noe som er høyst uvanlig for en såpass lang tunnel og altså: Steigentunnelen er landets lengste tunnel hvor dette er tillatt!

* At denne tunnelen også er eneste veiforbindelse til Steigen spiller nok også inn. Av den grunn er veldig mange andre tunneler på over 4 km stengt for myke trafikanter: der finnes alltids en alternativ rute!

Ellers er sikkert sykkel- eller gangkryssing av denne tunnelen for spesielt interesserte- for den er vel ikke akkurat spesialbygd for gang- og sykkeltrafikk bla.a hadde nok jeg ordnet meg motorisert skyss gjennom den om jeg noen gang skulle reise på sykkeltur i området 😊
IMG-1957.jpg

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Tipper svaret på neste er Kina.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»