Geografiquiz

Svar
egilfinnbogason

Re: Geografiquiz

Legg inn av egilfinnbogason »

pava skrev: ons des 21, 2022 2:13 pmLido!
Bingo, well done

din tur

pava

Legg inn av pava »

Så har jeg blitt flaskehalsen igjen! Sender pinnen videre til den som ønsker.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

pava skrev: tir jan 03, 2023 10:12 am Så har jeg blitt flaskehalsen igjen! Sender pinnen videre til den som ønsker.
Jeg tar opp pinnen.

Vi skal til en innsjø. Navnet på denne innsjøen er det lengste (flest bokstaver) geografiske navn i landet der den ligger. Navnet tyder på at denne innsjøen er/var et godt fiskested der folk fisker fredelig sammen.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons jan 04, 2023 9:07 am
pava skrev: tir jan 03, 2023 10:12 am Så har jeg blitt flaskehalsen igjen! Sender pinnen videre til den som ønsker.
Jeg tar opp pinnen.

Vi skal til en innsjø. Navnet på denne innsjøen er det lengste (flest bokstaver) geografiske navn i landet der den ligger. Navnet tyder på at denne innsjøen er/var et godt fiskested der folk fisker fredelig sammen.
det må vel være Lake Chaubunagungamaug

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons jan 04, 2023 9:46 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 9:07 am
pava skrev: tir jan 03, 2023 10:12 am Så har jeg blitt flaskehalsen igjen! Sender pinnen videre til den som ønsker.
Jeg tar opp pinnen.

Vi skal til en innsjø. Navnet på denne innsjøen er det lengste (flest bokstaver) geografiske navn i landet der den ligger. Navnet tyder på at denne innsjøen er/var et godt fiskested der folk fisker fredelig sammen.
det må vel være Lake Chaubunagungamaug
Det er korrekt, det er det offsielle navnet,skjønt den lengste versjonen er Char­gogg­a­gogg­man­chaugg­a­gogg­chau­bun­a­gung­a­maugg, det lengste geografiske navn i USA ( Massachusetts).

På et nå utdødd algolkin-språk skal det bety noe slikt som "Fiskeplass på nøytral grunn ved grensene".

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons jan 04, 2023 10:06 am
egilfinnbogason skrev: ons jan 04, 2023 9:46 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 9:07 am

Jeg tar opp pinnen.

Vi skal til en innsjø. Navnet på denne innsjøen er det lengste (flest bokstaver) geografiske navn i landet der den ligger. Navnet tyder på at denne innsjøen er/var et godt fiskested der folk fisker fredelig sammen.
det må vel være Lake Chaubunagungamaug
Det er korrekt, det er det offsielle navnet,skjønt den lengste versjonen er Char­gogg­a­gogg­man­chaugg­a­gogg­chau­bun­a­gung­a­maugg, det lengste geografiske navn i USA ( Massachusetts).

På et nå utdødd algolkin-språk skal det bety noe slikt som "Fiskeplass på nøytral grunn ved grensene".
Jeg skal til en øy som er et såkalt kondominium, men øya skiller seg fra andre kjente kondominium, som Antarktis, på et sentralt punkt.
Øya har navn som tilsier at en spesielt fugl har tilholdssted på øya, men det bor merkelig nok ingen slike fugler på stedet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: ons jan 04, 2023 11:30 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 10:06 am
egilfinnbogason skrev: ons jan 04, 2023 9:46 am
det må vel være Lake Chaubunagungamaug
Det er korrekt, det er det offsielle navnet,skjønt den lengste versjonen er Char­gogg­a­gogg­man­chaugg­a­gogg­chau­bun­a­gung­a­maugg, det lengste geografiske navn i USA ( Massachusetts).

På et nå utdødd algolkin-språk skal det bety noe slikt som "Fiskeplass på nøytral grunn ved grensene".
Jeg skal til en øy som er et såkalt kondominium, men øya skiller seg fra andre kjente kondominium, som Antarktis, på et sentralt punkt.
Øya har navn som tilsier at en spesielt fugl har tilholdssted på øya, men det bor merkelig nok ingen slike fugler på stedet.
Fasanøya, fransk Île des Faisans, spansk Isla de los Faisanes, baskisk Faisaien Uhartea i elva Bidasoa på grensen mellom Frankrike og Spania?

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons jan 04, 2023 1:44 pm
egilfinnbogason skrev: ons jan 04, 2023 11:30 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 10:06 am

Det er korrekt, det er det offsielle navnet,skjønt den lengste versjonen er Char­gogg­a­gogg­man­chaugg­a­gogg­chau­bun­a­gung­a­maugg, det lengste geografiske navn i USA ( Massachusetts).

På et nå utdødd algolkin-språk skal det bety noe slikt som "Fiskeplass på nøytral grunn ved grensene".
Jeg skal til en øy som er et såkalt kondominium, men øya skiller seg fra andre kjente kondominium, som Antarktis, på et sentralt punkt.
Øya har navn som tilsier at en spesielt fugl har tilholdssted på øya, men det bor merkelig nok ingen slike fugler på stedet.
Fasanøya, fransk Île des Faisans, spansk Isla de los Faisanes, baskisk Faisaien Uhartea i elva Bidasoa på grensen mellom Frankrike og Spania?
jepp, korrekt det. Tilhører Spania i 6 måneder og Frankrike resten av året.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en øygruppe som ligger ca. 350 kilometer fra nærmeste fastland. Bare hovedøya, som heter det samme som hele øygruppen, er befolket. Folketallet er på rundt 3000 personer.

Tidligere var det et fengsel på denne øya, i noen år var det også fengsel for politiske fanger. Fengslet er nå nedlagt, de som ble født i det året dette fengslet ble nedlagt, er nå i pensjonistalder.

En kjent naturforsker var en snartur innom denne øygruppen. Nesten to tredjedeler av øygruppen er nå nasjonalpark, øyene står på UNESCOs liste over verdensarv.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: ons jan 04, 2023 2:46 pm Da skal vi til en øygruppe som ligger ca. 350 kilometer fra nærmeste fastland. Bare hovedøya, som heter det samme som hele øygruppen, er befolket. Folketallet er på rundt 3000 personer.

Tidligere var det et fengsel på denne øya, i noen år var det også fengsel for politiske fanger. Fengslet er nå nedlagt, de som ble født i det året dette fengslet ble nedlagt, er nå i pensjonistalder.

En kjent naturforsker var en snartur innom denne øygruppen. Nesten to tredjedeler av øygruppen er nå nasjonalpark, øyene står på UNESCOs liste over verdensarv.
Fernando de Noronha

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre jan 06, 2023 9:26 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 2:46 pm Da skal vi til en øygruppe som ligger ca. 350 kilometer fra nærmeste fastland. Bare hovedøya, som heter det samme som hele øygruppen, er befolket. Folketallet er på rundt 3000 personer.

Tidligere var det et fengsel på denne øya, i noen år var det også fengsel for politiske fanger. Fengslet er nå nedlagt, de som ble født i det året dette fengslet ble nedlagt, er nå i pensjonistalder.

En kjent naturforsker var en snartur innom denne øygruppen. Nesten to tredjedeler av øygruppen er nå nasjonalpark, øyene står på UNESCOs liste over verdensarv.
Fernando de Noronha
Bravo.

Din tur.

Nå må det komme flere her for å holde tråden gående.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: fre jan 06, 2023 9:33 am
egilfinnbogason skrev: fre jan 06, 2023 9:26 am
Karatel skrev: ons jan 04, 2023 2:46 pm Da skal vi til en øygruppe som ligger ca. 350 kilometer fra nærmeste fastland. Bare hovedøya, som heter det samme som hele øygruppen, er befolket. Folketallet er på rundt 3000 personer.

Tidligere var det et fengsel på denne øya, i noen år var det også fengsel for politiske fanger. Fengslet er nå nedlagt, de som ble født i det året dette fengslet ble nedlagt, er nå i pensjonistalder.

En kjent naturforsker var en snartur innom denne øygruppen. Nesten to tredjedeler av øygruppen er nå nasjonalpark, øyene står på UNESCOs liste over verdensarv.
Fernando de Noronha
Bravo.

Din tur.

Nå må det komme flere her for å holde tråden gående.
Enig

jeg kan ta en til - håper noen andre biter på agnet. Bør ikke være så vanskelig

Jeg skal til en by som har en av de raskest voksende befolkningene i hele verden. Det er ingen som helt vet hvor mange som bor der, men det er antatt at byen mottar ca. 400.000 flyktninger årlig som gjør befolkningsveksten ekstraordinær

Byen har også en veldig kjent claim-to-fame som mange geografi-nerder er klar over.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: fre jan 06, 2023 9:47 am
Jeg skal til en by som har en av de raskest voksende befolkningene i hele verden. Det er ingen som helt vet hvor mange som bor der, men det er antatt at byen mottar ca. 400.000 flyktninger årlig som gjør befolkningsveksten ekstraordinær

Byen har også en veldig kjent claim-to-fame som mange geografi-nerder er klar over.
Kinshasa. "Claime to fame" må være The Rumble in the Jungle, boksekampen mellom George Foreman og Muhammed Ali natt til 30. oktober 1974.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: lør jan 07, 2023 9:16 am
egilfinnbogason skrev: fre jan 06, 2023 9:47 am
Jeg skal til en by som har en av de raskest voksende befolkningene i hele verden. Det er ingen som helt vet hvor mange som bor der, men det er antatt at byen mottar ca. 400.000 flyktninger årlig som gjør befolkningsveksten ekstraordinær

Byen har også en veldig kjent claim-to-fame som mange geografi-nerder er klar over.
Kinshasa. "Claime to fame" må være The Rumble in the Jungle, boksekampen mellom George Foreman og Muhammed Ali natt til 30. oktober 1974.
Dette er korrekt ja, da er det vel din tur igjen

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

En naturformasjon som er verdens største i sitt slag. Denne naturformasjonen dekker et område som er større enn Norge, men mindre enn Sverige. Den kan ses fra verdensrommet og UNESCO har ført den opp som en del av verdensarven.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Karatel skrev: man jan 09, 2023 1:46 pm En naturformasjon som er verdens største i sitt slag. Denne naturformasjonen dekker et område som er større enn Norge, men mindre enn Sverige. Den kan ses fra verdensrommet og UNESCO har ført den opp som en del av verdensarven.
Great Barrier Reef?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

malvolio skrev: tir jan 10, 2023 6:32 pm
Karatel skrev: man jan 09, 2023 1:46 pm En naturformasjon som er verdens største i sitt slag. Denne naturformasjonen dekker et område som er større enn Norge, men mindre enn Sverige. Den kan ses fra verdensrommet og UNESCO har ført den opp som en del av verdensarven.
Great Barrier Reef?
Riktig. Great Barrier Reef er verdens største korallrev. Din tur.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Jeg ser det har vært 38 sider med oppgaver her som jeg ikke har fått fulgt med på, så unnskylder om dette eventuelt har vært oppe før.
Vi skal til en av Europas høyeste fjellkjeder, selv om den neppe er blant de første man tenker på om man skal sette opp en slik liste. Navnet er antakelig hentet fra et typisk geografisk kjennetegn for området.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

malvolio skrev: ons jan 11, 2023 9:36 am Jeg ser det har vært 38 sider med oppgaver her som jeg ikke har fått fulgt med på, så unnskylder om dette eventuelt har vært oppe før.
Vi skal til en av Europas høyeste fjellkjeder, selv om den neppe er blant de første man tenker på om man skal sette opp en slik liste. Navnet er antakelig hentet fra et typisk geografisk kjennetegn for området.
Dolomittene?

Nå ventet jeg et par dager med å svare for å la andre svare, det var kanskje for kort tid.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Vi skal ikke til Italia. Fjellkjeden vi skal fram til, er den høyeste ikke bare i landet den ligger, men også i området rundt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

malvolio skrev: fre jan 13, 2023 4:17 pm Vi skal ikke til Italia. Fjellkjeden vi skal fram til, er den høyeste ikke bare i landet den ligger, men også i området rundt.
Kaukasus?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karpatene?

malvolio

Legg inn av malvolio »

Verken Kaukasus eller Karpatene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

malvolio skrev: fre jan 13, 2023 4:36 pm Verken Kaukasus eller Karpatene.
Sierra Nevada?

Brukeravatar
sergio
Innlegg: 90

Legg inn av sergio »

malvolio skrev: fre jan 13, 2023 4:17 pm Vi skal ikke til Italia. Fjellkjeden vi skal fram til, er den høyeste ikke bare i landet den ligger, men også i området rundt.
Monte Rosa? Navnet som ikke har noe med rosa og rose å gjøre:)

malvolio

Legg inn av malvolio »

sergio skrev: fre jan 13, 2023 4:39 pm
malvolio skrev: fre jan 13, 2023 4:17 pm Vi skal ikke til Italia. Fjellkjeden vi skal fram til, er den høyeste ikke bare i landet den ligger, men også i området rundt.
Monte Rosa? Navnet som ikke har noe med rosa og rose å gjøre:)
Monte Rosa vil jeg definere som å ligge i Italia (på grensen mellom Italia og Sveits), så nei.

malvolio

Legg inn av malvolio »

Karatel skrev: fre jan 13, 2023 4:39 pm Sierra Nevada?
Det var et godt tips. Egentlig kan det vel stemme med hintene jeg ga (navnet betyr Snøfjellene), men det var ikke denne fjellkjeden jeg tenkte på. Høyeste fjell i fjellkjeden jeg skal fram til, er ikke så høyt som det høyeste i Sierra Nevada, men det er høyere enn det høyeste i Karpatene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

De dinariske alper?

malvolio

Legg inn av malvolio »

Karatel skrev: fre jan 13, 2023 4:55 pm De dinariske alper?
Nå er vi geografisk sett ikke veldig langt unna, men vi skal enda høyere til fjells enn dette.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

malvolio skrev: fre jan 13, 2023 5:08 pm
Karatel skrev: fre jan 13, 2023 4:55 pm De dinariske alper?
Nå er vi geografisk sett ikke veldig langt unna, men vi skal enda høyere til fjells enn dette.
De juliske alper i Slovenia? Triglav ( den trehodede, den som har tre hoder) 2864 moh.?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»